Tipy a triky

Count
17.10.2012 21:45
"Zahuštění" močálů
Ve svém minulém příspěvku - Souboj dvou zel - jsem hledal inspiraci pro jedno z budoucích dobrodružství. Před tím nás čeká ještě jedno, které se bude odehrávat v močálech. Velkých močálech. Tedy, abych byl přesný, v opravdu velkých močálech (omlouvám se těm, jejichž postavy hrají na močálových planetách, tak velé zase nejsou). Zápletka je, hlavní monstra jsou, ale stále mi ty močály připadají takové bez ducha a hledám něco, čím je oživit, zahustit.

Bude se jednat o outdoor hraní a až na návštěvy vesnic, uzavřené prostory neplánuji. Mapu chci na hexa papír pro mne (GM) a pro hráče a na tomto plánu se bude pohybovat figurami, řešit setkání a souboje. Proto bych rád, aby to v močálech žilo a budu povděčen za nápady a třeba i drobné zápletky k doplnění života v mokřadech.

Pracovní verze mapy močálů zde: http://odpad.count.cz/Vanberia_mocal.jpg
Autorská citace #1
17.10.2012 22:32 - hadrian
Náměty na boční linie:
- Klidně bych se nebál použít jako volnou inspiraci "Krále Šumavy".
- záleží pro jakej level to děláš, ale pokud ti jde o to, aby ty bažiny "fungovaly" a nebyly jen kulisa, mohl bys tam zadat jako obživu těžbu rašeliny.
- ty bažiny by měli mít historii vzniku (pokud se postavy začnou pídit, proč bažiny jsou, kde jsou, mohli by zjistit že se jedná o rozpadlý zavlažovací systém pradávné rasy olbřímých rozměrů, což dodá správnou ancient atmosféru - a navíc je to nápad ne můj, ale Vladimíra Šlechty a jeho cyklu Krvavé pohraničí.
- tohle mě baví, navíc mám podobný svět. Bažiny jsou cool. A co je ještě cool? Kmeny orků v nich. A aby to bylo ještě víc cool, mohl by se mezi nimi zrovna vzmáhat někdo ala Vlado Tépéši (co se týče libůstek jako násilné rovnání zad pomocí přiostřeného kůlu apod. taková "alej" by při putování družinky bažinou jistě dodala na atmosféře).

Popisy krajiny:
- jelikož mám načteno od Klostermana, neboj se použít hodně popisů chátrání - neduživé kmeny připomínající zmrzačené postavy, cáry mlhy, podivné shluky balvanů, nějaká ta světýlka - to taky oživí hraní. Pokud chceš nasát ponurou atmosféru bažin, pak Klosterman jako autor není špatná volba. Ale určitě bych zkusil i něco od Vladimíra Šlechty.
Autorská citace #2
17.10.2012 22:48 - sirien
Příběh se odehrává v době posvátného svátku původních obyvatel močálů před příchodem lidí. Svátek je spojen s trhem, jenž pro ně má nejen faktický a oslavný, ale i mystický, symbolický a kulturní význam.
Tato slavnost se koná jednou za cyklus, ten však vůbec nemusí být totožný s lidským rokem nebo jinou lidskou periodou (může být i nepravidelný - např. pokaždé, když vykvete posvátný strom uprostřed bažin - někdy jednou za tři roky, jindy jednou za třicet...) Lidé o ní moc nevědí, mají jen pár legend a povídaček, které však popisují věc jen z jejich pohledu - nikdo o tom ale s postavami nebude chtít mluvit, jakoby to téma bylo špinavé (pro lidi jde hlavně o hororové příběhy)

Po ztezkách, které vedou skrz močály, ale které lidé nemohou běžně spatřit, se scházejí původní bytosti (močálově stylizovaní fey, staří (staří - to však nutně neznamená ultramocní) elfové, příslušníci národů které na kontinentu dávno vymřeli a jsou už jen v lidských pohádkách atp.), na místo, které je běžným lidem skryté, aby se trhu zúčastnili.

Postavy tak budou moci neustále někoho vidět v dálce, když jej však zkusí sledovat, nebudou mít naději. Někoho potkají jak si volně vykračuje bažinou zatímco budou sami spěchat na druhý konec mokřadů, když tam v plné rychlosti uřícení dorazí, potkají jej tam, jak tam po tajných ztezkách došel v klidu a beze spěchu před nimi, dává si oběd a hraje očividně už alespoň deset hodin rozehranou hru Go. Nějací poutníci je budou nenávistně odrazovat, ať v tuhle dobu táhnou z močálu pryč nebo ať někam zalezou, jiní je požádají o pomoc (třeba s táhnutím věcí nebo ochranou) - postavy si tak budou moci s průvodcem zkrátit cestu pomocí ztezek. Jiní budou vytahovat prastaré křivdy a mohou zkusit postavy najmout jako žoldáky v honbě za (více či méně oprávněnou) pomstou. Někdo může postavám zkusit něco prodat nebo od nich něco koupit - něco na pohled nesmyslného (např. tři nádechy), na co pak ale postava tvrdě dojede (v okamžiku největší fyzické námahy při pronásledování nebo uprostřed boje se začne na tři kola dusit)

Svátek vrcholí Krvavým úplňkem, kdy se nad mokřadem zvedne měsíc, jenž jakoby byl skutečně zalit mořem rudé tekutiny. Po neby z něj budou odpadávat rudé kapky a jako ztemnělé rubíny se budou mísit se mezi hvězdami a v matně rudé budou odrážet jejich svit. A mrtví z minulosti těch, kdo budou tou dobou v bažině, navštíví živé.
Někteří ve snu, jiní jako přízraky, další v podobě nemrtvých.
Ti, kdo budou na vyhrazených posvátných částech tajných míst a ztezek, budou před řáděním naštvaných mrtvých chráněni, někteří z nemrtvých to ale ponesou těžce a budou taková místa nenávistně obcházet (a kvílet, řvát nebo útočit na jiné, co půjdou dovnitř či ven), jiní si půjdou vylít svůj vztek na nevinných (to neznamená, že by byla celá bažina najednou plná zombií - různí nemrtví se budou potloukat okolo a normální člověk když bude mít štěstí je pouze uslyší v dálce... když bude mít smůlu...)
Ti, kteří budou navštíveni mrtvími, kteří na ně nemají vztek, si s nimi budou moci popovídat - rozloučit se, pokud to nestihli, zavzpomínat, urovnat nesplacené dluhy...


Postavy tak budou procházet příběh v bažině, která si za jejich zády bude prožívat pokračování svého vlastního dávného příběhu. Tyto dva spolu mohou průběžně více či méně interagovat, jak se Ti bude hodit.
Ke konci, jak bude příběh postav vrcholit, nastane noc Krvavého úplňku - a její kouzlo může zasáhnout i postavy samotné. Příběh postav (a intuitivně i vše ostatní v celé bažině) se na jednu noc zastaví a postavy si budou moci prožít část cizích příběhů. A budou moci potkat staré, dávno poražené nepřátele, co si s nimi přijdou ze záhrobí zkusit srovnat účty - stejně jako své dávné známé... budou se tak muset utkat s "cizími" nemrtvými a utíkat před těmi vlastními, aby se později setkali s mrtvými rodiči, milenkami, přáteli...
...a s rozedněním vše minulo a svět se tvářil, jakoby se ani nic zvláštního nestalo.



Hm. Skoro by mi takový námět přišlo líto vyplýtvat na vytvoření pouhého backgroundu, ale feel free, já si to pak někdy rozpracuju sám do vlastního příběhu :D


Jinak mě tak napadá, že pro noc Krvavého úplňku je nádherná inspirace TADY
(kur... no do... - jeden z nejlepších single dílů Babylonu 5 a jeden z mých oblíbených příkladů toho, jak má vypadat dobrý filler - vždycky jsem myslel že autorem je autor Babylonu 5, jako u skoro všech ostatních dílů, a on to je Neil Gaiman. Ten chlap se nasere snad úplně všude kde to za něco stojí, aby se tam podepsal pod ty nejlepší kousky...)
Autorská citace #3
17.10.2012 22:50 - sirien
hadrian: ou, to mělo být jen o dílčích hintech a nástřelech? Sorry, neúčastnil sem se předchozího brainstormu... no nic, tak já se se svou megalomanií zase půjdu uklidit někam pod koberec...
Autorská citace #4
17.10.2012 23:17 - Count
Upřesním pozadí hry a další detaily, ať třeba někdo nevymýšlí již hotové.

Na území rodů Kolmor, Pezerd, Ujdaly, Nolt a Tarahedly se rozkládají mokřady. V močálech roste květina jménem Rutál, kterou sbírají a prodávají rodům na jihu, kde pyl rostliny zpracovávají na barviva. To dále prodávají do Iegoi, kde jimi barví kvalitní látky. Rutál roste od jara do podzimu, jeho růst je závislý na hladině močálu, která nesmí být příliš vysoká (nad 0,5m), ale ani nízká, pod 10cm. Roste roztroušeně a v malých plochách. Rostlina se seká těsně nad hladinou a musí se s ní zacházet opatrně, aby se nepoškodil obal květu, ve kterém se nachází žádaný pyl. Výnos z rostlin představuje pro rody značný finanční přínos.

Několik posledních let ale dochází ke změnám v hranicích a struktuře močálů. Výška hladiny se mění, místa kde bylo roky sucho, jsou zaplaveny a naopak. Tam kde se ještě nedávno muselo plout na loďce, se dá dnes projít suchou nohou. Tyto změny každý rok postihují oblasti jinou intenzitou. Rutál tedy neroste vůbec a když, tak na jiných místech než doposud.

Protože není známo proč se tak děje, rody Kolmor, Pezerd, Ujdaly a Nolt se navzájem obviňují z úmyslných manipulací s močály, i když ani neví, jak by to bylo možné. V honbě za Rutálem sběrači překračují léta platné hranice a dochází k třenicím a bitkám. Jediný kdo stojí zdánlivě stranou je rod Tarahedly, protože močál zasahuje na jeho území jen okrajově. Ale i oni přišli vlivem posunů o vítané finance, jen se jich ztráta nedotýká tolik, jako ostatních rodů.

Do toho přijíždějí postavy, které věří, že se jim podaří přijít na příčinu posunů a nakloní tak některé z rodů pro vstup do koalice proti jiné části země.

Z tvorů, kteří se budou v močálech vyskytovat mám následující:

Vodní elementál a jeho služebnící, bludičky, ormyrrové (NPC), několik kmenů vodních trolů, jedovatý hmyz.
Autorská citace #5
18.10.2012 06:02 - Vojtěch
Můžeš použit i třeba nebezpečné bíložravce. Třeba hroši se při poklesu hladin stahují do hlubších tůní a tim vznikají nebezpečné koncentrace jinak teritoriálních zvířat. Takové kapsy kdyby se usazovaly v místech výskytu rutálu, tak máš o problém navíc, nehledě na to, že se k takovým kapsám stahují i dravci a mrchožrouti a nemoci se šíří. Stačilo by prohodit hrochy za nejaké ty ještěry a dravce třeba za velké brouky a máš to.

Bažina také často byla dobrým místem kam se schovat před zákonem, takže se ti tam mohou potulovat všelijaké pochybné existence a také zakazané kulty (ne nutně temné, politicky nepohodlné postačuje). Také všelijací poustevníci a podivíni se do takových míst stahují.

Z bažiny se také vzhledem k poklesu hladiny může najednou také vynořit nějaký ten dávný relikt, ať už ruina, nebo jen socha, kterou tam kdysi svrhli, protože nějak působila na lidi a teď najednou... z nánosů a vody se také může vynořit jeskyně, ze které se vyrojí rybáci, třeba před tím hybernující v očekávání příchodu kdo ví čeho, kteří dlouho byli považováni za zmizelé/pohádku a začnou se shánět po původci poklesu vody, případně pořádaje trestnou výpravu, pokud se najde, ale jinak ne nutně nepřatelští.

Může tu také panovat čilý obchodní ruch. Pokud je tam na to podnebí, tak se může opečovávat sklízet rýže a rákosí (rohože třeba i střechy). Hlubšími kanály, třebas i vyhloubenými může vézt obchodní stezka (na prámech se dá zkrátit cesta o několik dní, pokud by se jinak musela pracně obcházet jinak rozlezlá část bažiny. Klišoidní je také obchod s zakázaným zbožím, zejména jedy. Pokud to není nejaký zatuchlý sajrajt, tak se ve vodě také nechají chovat ryby v osíťovaných ohradách, stejně jako jesteři, želvy, hadi, brouci, raci, červi a šneci, stejně jako vodní rostliny jako melouny a různé kořínky. Jinde se to jíst nemusí, ale kde není místo na obilí... nezanedbával bych ani lov vodního ptactva, které je v takových lokalitách hojné snad všude, třeba místní pěstují jistou obdobu sokolnictví. Tím se také může přidat export pestrého peří.
Autorská citace #6
18.10.2012 06:26 - hadrian
Sirien: naopak, máš to moc pěkný, toho je opravdu pro backgroud škoda, ale zas když je takhle nabušený jen pozadí příběhu, to si musí hráči chrochtat blahem. :)
Navíc by bylo dobré při takové noci jako je Krvavý úplněk jako "myšlenkový taran" klidně nechat někoho umřít a ráno by se družina probudila KOMPLET na nějaké vyvýšenině v bažinách uprostřed kruhu hub... Něco ve smyslu "Je to pouze ve tvé mysli" a k tomu pár náznaků, ž to tak docela nebylo "jen v hlavě". A hlavně NIC hráčům nevysvětlovat po hře, aby si to mystično vychutnali...
Autorská citace #7
18.10.2012 08:44 - Count
Ještě pro vysvětlení těch podivných posunů.

Posuny močálu má na svědomí Filházská brána, která je v jeho středu a časem poklesla svou spodní částí pod hladinu. Kmen ormyrrů, který u brány staletí žijr provádí prastaré rituály k uctění svého božstva. Původ rituálů sahá až od doby stavitelů bran. Ormyrrové je z části převzali a udržují. Nebylo by na tom nic divného, kdyby rituály nesloužily k otevření brány, ormyrrové při nich nepoužili magické věci a brána si z nich magii "vytáhla". Není jí ale dost k tomu, aby se otevřela zcela a tak "propouští" pouze elementy - díky poklesu do bažiny - jako je voda. A ta na jiném, dalekém místě vytéká.

Druhým důvodem posunů v posledním roce je velký vodní elementál, který se zde usadil a čerpá sílu z řek a potoků, které močál napájí. Posuny hranic močálu pak mění vodní toky, které elementál svadí tu na jednu či druhou stranu. Elementála ovládá Alomův prorok, který místo v močálech viděl ve snu a chce zde založit pro uctívače Aloma zemi zaslíbenou. Vodního elementála ovládá artefaktem jménem Farský roh a používá ho jako nastroj, aby močály vysušil a připravil k životu.
Autorská citace #8
18.10.2012 10:45 - chrochta
Močály a bažiny budou okolním obyvatelstvem využívané. Půjde jak o rybolov, lov vodních ptáků, sběr rákosí (slámu bude lepší zkrmit a ne z ní dělat došky) a darů vodních rostlin (třeba ořechů kotvice plovoucí a puškvorcových oddenků), tak třeba o lov volavek a dalších ptáků kvůli okrasnému peří, o šlechtický lovecký revír (mohou zde žít výstavní divoká prasata) nebo o odchyt divokých koní (v Camargue v ústí Rhony žijí proslulí divocí koně). Ti koně nemusí být nikterak nádherní, ale mohou mít nějaké ceněné vlastnosti: zvýšenou odolnost vůči nemocem, lepší růstové vlastnosti (při stejném žrádle rostou lépe, při horším žrádle rostou stejně dobře jako jiní koně), bezpečnější krok v nejistém terénu (nebo mohou být mimochodníci, mít specifický a ceněný druh kroku…).
Bažiny a močály sloužily jako poslední příklady „divočiny“, kam nedosahovala „civilizace“.Tedy se sem budou stahovat různí psanci a uprchlíci, budou zde přežívat (inteligentní i neinteligentní) bytosti předcházející lidem, budou se sem uklízet „nepohodlné“ mrtvoly. Budou se zde nacházet prastará božiště (z dánských a severoněmeckých bažin pochází nálezy rituálně obětovaných lidí a předmětů) i svatyně všeho možného veřejně nežádoucího. Bažiny také byly vynikajícím obranným prostředkem, přes které se šlo dostat buď špatně nebo za tuhých zim (tak padlo několik hradišť Polabských Slovanů, Prusů, Litevců a indiánů). Pro ně by byly zvlášť vhodné ty (asi) kopce vystupující z bažin; jinde by šlo o stavby nejspíše kůlové, ale nikdo netvrdí, že lidé doby kamenné/ bronzové atd. nemohly postavit umělé plošiny a až na nich vybudovat své sídla. Některé druhy dřeva pod vodou vydrží nepoškozeny neuvěřitelně dlouho…
Z obyvatel tu budou feyové (víly, bludičky, vodníci, různí „slovanští“ běsové), nemrtví (duchové obětí mordů a nešťastných náhod, prokleté přízraky, zombie, kostlivci, wightové i různí specifičtí), do různé míry degenerovaní lidé/ půlčící/ gnómové/ orkové atd. (u dlouhověkých ras degenerace nemusí postupovat dost rychle), spojenci lapků (v bažinách se dá ukrýt opravdu hodně, nejenom stádo ukradených koní), různé vlhko- a vodomilné bytosti, klidně nějací ti sférici (bytosti vody, ale třeba periodicky se vyskytující démoni nebo ďáblové, ježibaby, příslušnými sférami, bohy nebo démony ovlivnění obyčení i méně obyčejní tvorové…).

Z literárních zdrojů lze využít Lovecrafta a lidi z jeho okruhu, Poklady stolinů (odehrává se to v zemi močálů a hlubokých lesů), Otomar Dvořák má ve své sbírce Vzpoura mrtvých (edice Pevnost č. 43) vynikající povídku „Mrtvý luh“ ze Šumavy, možná se bude hodit i něco z Červenákova Rogana a Wetemay od Andrese (oživlé koňské kostry, sen o třech hadech…), osobně bych poukázal na prastarý sborník Oko netvora temnot (vynikající stejnojmenná povídka od Červenáka). Různé Bestiáře poskytují hromadu nestvůr, v případě nouze se lze podívat i do věcí pro jiné systémy (nějaká inspirace by mohla být na www.dracidoupe.cz, sympatický „vládce bažin“ bolotjanyk se objevil v jednom Dechu draka, snad by šlo využít popisy a nástřely zápletek u nestvůr pro DrD2).
Autorská citace #9
19.10.2012 10:21 - Merlin
:) líbila se mi atmosféra z filmu Vesnice :)
nebo bych dal, že si obyvatelé po generace usmiřovali běsy a démony bažin žertvou a úlitbami, ale nový pán toto "pohanství" zakázal...a běsové, démoni a duši se rozlobili..a kdo si to odsere? vesničani, těžaři rašeliny a další chudáci...
Autorská citace #10
19.10.2012 16:10 - chrochta
Counte, drobné upozornění: Vysušit dlouhodobě existující bažiny není jen tak i když na to máš dimenzionální bránu, a navíc milý prorok musí počítat i s reakcí okolí (trestné výpravy). Zvlášť, pokud víra v Aloma má nějaké problémy s vnější mocí.
Autorská citace #11
21.10.2012 00:34 - Count
Nad konfliktem proroka s vnější mocí stále bádám. Mám dvě verze. V té první prorok s elementálem ovládají dvě nejodlehlejší vesnice, nikoho nepouští mimo, nutí je klanět se novému božstvu, terorizuje obyvatele, neposlušné topí a silou a strachem láme odpor. Čili mimo tyto vesnice nikdo o něm neví a mu samému zatím situace vyhovuje.

Ve druhé verzi se lokální mocipáni dozvěděli o jeho pobytu a poté co se nevrátili zvědové a menší ozbrojená družina, vyslali do těch míst malou armádu (cca 600 vojáků). Elementál zametl i s nimi (několikanásobné zvednutí hladiny v ohraničeném prostoru kdy je potopil jak koťata, atp) a v tuto chvíli se sbírají síly a vyčkává se. Pro druhou variantu mne inspiroval obrázek, to už pomalu není ani elder. :-)

http://fc01.deviantart.net/fs70/i/2011/346/7/d/water_elemental_by_phlip627-d4iy03f.jpg
Autorská citace #12
24.10.2012 15:22 - Count
Díky za náměty. Když jsem se na plánované močály podíval s odstupem, zdály se mi pořád nějaké ploché. Takové mírné až klidné. Stojaté jako voda v nich. A včera, když jsem vytahoval dceři klíšte :-), jsem na to přišel. Stačí málo a močály se promění v divoké a nezkrotnémísto. Rostlina Rutál, kolem které se vše točí, bude droga. Lidé sbírají květ a pyl. Ti ostatní konzumují dužinatý stonek a kořeny. Chrání je možná proti některým nemocem, možná má povzbuzující účinek, ale má efekt kterékoli novykové látky. Chtějí víc a víc.

K tomu přidáme dva-tři kmeny skřetů, kteří mezi sebou zápasí o "pole" Rutálu ve středních částech bažin (díky hadriane) a ti co nejsou úspěšní se vydávají do okrajových částí, kde se o Rutál zase bijí s lidmi. Někteří pro snadnější pohyb využívají jezdeckých nestvůr - obřích potkanů. K tomu několik tlup trollů, kteří žerou co potkají. Dále Chuul jako obávané monstrum opředené zkazkami a bájemi, Green Hag, které lidé nemohou přijít na jméno a která pro své temné rituály sem tam chytí i neopatrného skřeta. Rutál konzumují i lidé z odlehlých vesnic. Jsou zdravější, ale také dravější a popudlivější vůči jejich mocipánům a vlastně komukoli jinému, kdo do jejich vsi příjde. Pak už zmínění Ormyrrové, vodní elementál a alomův prorok.

Potulovat se tam bude i družina lovců pokladů, protože jak se roznesly zvěsti o poklesu hladiny, oprášili staré zkazky a vydali se najít chrám paní vod. Jenže bez souhlasu okolních mocipánů. Vše co by je mohlo prozradit tak mizí bezestopy.

Začíná to vypadat vesele. A ještě mne napadá, že skřeti se budou o svoje políčka pečovat měrou vysokou a kladením pastí si pojistí případný vpád cizích sběračů...
Autorská citace #13
24.10.2012 16:41 - chrochta
...a klidně k tomu přidej "nezávislé" nemrtvé (ani nemusí útočit na družinu, stačí, když je uvidí "z dálky" - zvlášť když nebudou vypadat "povědomě") a hromadu různých pověstí (slyšely někdy postavy o katoblepasovi? Nebo crimson death?), "zaručeně věrohodných" zpráv (kombinace alkohol, bujná fantazie a halucinace z lehké otravy námelem/ lysohlávkou/ mlékem-kozy-která-sežrala-rulík dokáže divy), klepů i otevřených lží, aby to opravdu žilo.
Autorská citace #14
25.10.2012 10:08 - Count
Katoblepas a crimson death mají nějaký reálný základ, nebo jsi je použil jako Lorem ipsum?
Autorská citace #15
25.10.2012 16:33 - chrochta
Obě nestvůry jsou popsané v Monster Manual II; obrázek crimson death i catoblepas jenna wizardím webu v ddownloadech 3.x edice (http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/downloads). Jinak minimálně catoblepas je druhoediční a vysktuje se v několika verzích i v 4E.
Autorská citace #16
29.10.2012 16:41 - Merlin
count: jen bych spíš doporučil ty gobliny a skřety nebo co...na nějakých ještěrech než na potkanech. nebo třeba na pavoucích-potápkách...co běhaj po vodě
Autorská citace #17
29.10.2012 18:39 - Vojtěch
Náhodou potápivé vodní ptáky (potápka) by taky byla ukrutnost, nebo dire volavka / čáp jako gobliní AT-ST... :D
Autorská citace #18
29.10.2012 20:10 - chrochta
Lítá volavka? V příručkách k Waterdeep se vyskytuje wilora, potvůrka vypadající jako čáp ale rozhodně nebezpečná jinými věcmi než je zobák a peří (hypnotic song, memory-snatching, alternate form (jen v noci a jen ptačí nebo ptakoidnípodoba), resistant to enchantment spells).
Autorská citace #19
30.10.2012 04:34 - Vojtěch
Jako oficiální potvoru to nehledej, ale da by se to určitě vyrobit.
Autorská citace #20
30.10.2012 13:16 - Merlin
stačí použít pterodaktyla a přeflufovat. Ale protože nemám rád pavouky, tak mi osobně přijdou tyhle osminohý potfory démoničtější :). Když na vzduchových kapsičkách běhají po vodní hladině...:)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10158586502075 secREMOTE_IP: 18.117.183.172