Tipy a triky

Noldo2
9.2.2010 21:09
Může hráč překročit sám sebe?
Ahoj všichni,

snad od začátku, co hraju RPG hry, mi vrtá hlavou jedno dilema, a zajímal by mne Váš názor na něj - do jaké míry může překročit hráč své vlastní limity?
Jak dobře lze hrát přesvědčení příčící se hráči? Zahraje uťáplý hráč dominantní postavu a naopak? Zahraje mladý starého? Jak dobře lze vůbec hrát například za několikasetleté elfy? Pohybuje se hráč vždycky jen v hranicích svého vlastního uvažování, nebo z něj jde vystoupit a myslet jako někdo, kým nejsem, jinak? Co si o tom myslíte?
Autorská citace #80
15.5.2010 10:45 - Naoki
Ad velení: popsali jste tu IMO dost dobře mechaniku pro případ, kdy nikdo velitele nechce dělat, ale z mé zkušenosti mám jiný problém: víc kohoutů na jednom smetišti. Resp. několik vůdcovských typů (2 do jisté míry autoritativní hráči a jeden hráč co měl vůdcovskou postavu). Jak to v tomto případě řešit? (ponecháme stranou konkrétní počet hráčů, může se to lišit).
Stávalo se prostě to, že hráč s vůdcovskou postavou se snažil družinu nějakým způsobem vést, ale ostatní mu na to kašlali (jednak kvůli RP, druhák metagamově) a do toho se ti další 2 hráči snažili urvat pro sebe co největší možný vliv (více či méně úspěšně) čímž vyvolávali tenzi nejen mezi sebou.
Jak byste řešili takový nebo podobný případ?
Autorská citace #81
15.5.2010 11:15 - pipux
Merlin: takhle jsou "stejné", když pomineme jejich soc. role.
Doufal jsem, že se mi pokusíš odpovědět ... ale místo toho tady jen s parťákem provokujete na způsob "hahaha, hohoho, blbče, nakresli graf" ...
Autorská citace #82
15.5.2010 11:39 - Colombo
Naoki: já mám sice opačnou zkušenost, ale co já vím, tak se to dělá tak, že každý vede v jiné situaci. V boji rozděluje příkazy jede, ve společnosti druhý atp.
Autorská citace #83
15.5.2010 12:01 - Gurney
Naoki: Pokud třenice mezi postavami probíhají tak nějak na pozadí příběhu ozvláštňují ho a výrazně ho nespomalují, je to pro hru spíš přínos. Ale předpokládám že máš na mysli spíš situaci, kdy se kvůli tomu hra zasekává a vznikají situace kdy kvůli vzájemným rozepřím postavy přešlapují na místě, by neměl být zas takový problém se s hráči domluvit aby trošku mírnili svůj rp a v zájmu hry netrvali v zájmu příběhu a zábavy tak moc na postavení svých postav (byť postava by na něm trvala). Ono to navíc ve hře působí tak trochu nepřirozeně, když jeden vždy vede, mnohem "reálněji" působí, střídají-li si postavy mezi sebou o něco vyšší a o chlup nižší postevní. Dal bych za příklad třeba Star Gate SG1 - Daniel nadšen okolními ruinami okamžitě vyrazí na archeologickej průzkum, nechávaje zbytek jednotky za sebou což mu O'Neill málokdy zatrhne, byť má na to z pozice velitele plné právo a navíc je přesvědčen že archeologie je kravina; "na oplátku" ale zase Daniel přijme od O'Neilla rozkaz během přestřelky s Goa'uldy, i když je mu proti srsti plán připlácnout C4 na pyramidu datovanu někdy do časů Staré říše.

Trochu odlišná situace nastává není-li problémem spor o velení mezi postavami ale mezi hráči, v tom případě bych asi zmínil vše co u sporů mezi postavami + velmi decetní vysvětlení, že rpg které hrajete je o alepsoň minimální kooperaci a hráči by to měli přijmout. A můžeš třeba nabídnout že si mezi dvěma sezeními "na vyřádění" zahrajete nějakou hru, kde jde právě o získávání postavení mezi ostatními hráči - takhle zpaměti mě napadá třeba Vendetta (nehrál jsem, nemůžu posoudit), trochu víc RP verze Proroctví (velmi zábavné) a ještě třeba Houses of the Blooded (to už sem prohlížel před nějakou dobou tak si nejsem jistý jestli je to doopravdy hra tohohle "soupeřícího" typu, možná mi to splývá s něčím jiným).

EDIT:
Pipux: Možná by nebylo od věci, kdybys svoje teoretické vědomosti občas doplňoval nějakou praktickou znalostí (/známostí), ona antropologie taky není svatej grál.
Autorská citace #84
15.5.2010 13:37 - Kryštof
Já moc rád hraju postavy, které "nejsou jako já". Třeba se vyžívají v zabíjení a nadávání, což mně přijde velice nechutné (mimo hry), ale s postavou se dokážu stotožnit. Ani nevím jak se mi to podaří, ale všiml jsem si, že hodně hyperbolizuju vlastnosti, které znám a se kterými jsem se setkal (třeba muj děda je bručoun a já vytvořím postavu která bude bručoun jako muj děda (to si umím představit), ale bude nadávat každému a ne jen brblat u piva a před televizí, a když už bude mít dost tak se prosťe popere, nebo někoho zabije... samozřejmě muj deda nikoho nezabil). A za druhé si dělám srandu ze svých vlastních postav, ironizuju je. Chovám se tak, až mi to přijde srandovní, že by někdo mohl dělat takové věci (trochu "smích přes slzy" ale stejne smích).

K vudcovstvi v družine: Strašne mě štve když se nedokážeme pohnout dál, protože nikdo nechce vést družinu, tak to většinou dělám já s mou postavou, ale když hraju postavu která na to nemá charakter, tak hraju spíš nezávisle - teda ne slepě následovat vudce, ale zase nezasahovat do jeho rozhodnutí pokud me vyslovene neohrožují. Patolízalskou postavu jsem ješte nehrál a ani nemám chuť.

Jak zjistit která postava má "vlohy" být vudcem? Co je třeba zavést do lesa (nebo jeskyne nebo kamkoliv) a nechat zabloudit. Někdo prostě musí začít hledat cestu jako první (nebo dát podnět k hledání cesty na který se ostatní chytí). Ostatní ho musí následovat, nebo si vybrat jinou cestu. To pak je na DMovi, který si vybere která cesta je ta správná a tím pádem dá jednomu "vudci" za pravdu a vudce tim v podstate za správné rozhodnutí získá autoritu která se pak projeví v tom, že ho ostatní budou akceptovat a obracet se na něho. Ale nefunguje to na 100%, zkusit je to však vždy možné. I když se to třeba někomu nelíbí protože to velmi záleží na DMovi, koho si vlastně vybere jako vudce. Jersonuv trik je lepší.
Autorská citace #85
15.5.2010 13:56 - Jerson
Naoki píše:
Ad velení: popsali jste tu IMO dost dobře mechaniku pro případ, kdy nikdo velitele nechce dělat, ale z mé zkušenosti mám jiný problém: víc kohoutů na jednom smetišti. Resp. několik vůdcovských typů (2 do jisté míry autoritativní hráči a jeden hráč co měl vůdcovskou postavu). Jak to v tomto případě řešit? (ponecháme stranou konkrétní počet hráčů, může se to lišit).

To se mi párkrát stalo, někdy se skupina rozpadla i na dvě (deset hráčů, ani se nedivím). Nicméně řešení je poměrně jednoduché - hráče lze přimět k nějaké spolupráci buď v herní rovině - když budou na důležité CPčko mluvit tři najednou, tak vypakuje všechny - nebo pomocíé mechanik.

V Omeze bych to udělal jednoduše - když se nikdo nebude mít k vedení, tak vyhlásím, že velitel dostane kontrolu nad zdroji skupiny a svěřím mu pár odložených úspěchů. Naopak když se dva budou hádat o vedení, tak odložené ohrožení použiju přimárně na tyhle dva, a uvidíme, jak se jako velitelé osvědčí pod tlakem. Kdyby byl někdo opravdu separatista, tak mu můžu naložit taky samostatnou akci s poměrně velým rizikem, kde mu nikdo jiný nebude mít jak pomoct. Ale v Omeze mám polovinu mechanik jen na podporu skupinového hraní a vzájemném hodnocení postav, takže je to relativně jednoduché.

Nicméně na počtu hráčů záleží hodně. Za optimální počet považuju čtyři postavy, u kterých se jeden velitel tak či onak najde a pokud se objeví dva návrhy, tak buď se rozdělí na dvojice a zkusí obojí, nebo bude jeden osamocen a ustoupí. V šesti lidech už to může být zamotanější a osm lidí se bude rozpadat snad vždycky, o deseti ani nemluvě, to je prostě moc málo času na jednoho člověka, než aby se každý mohl zapojit. A zhruba třetina hráčů mívá vlastní nápady, které tak či onak chce zrealizovat - v deseti lidech to máš tři hráče, kteří můžou být navzájem dost nekompatibilní.
Autorská citace #86
15.5.2010 13:58 - Sethi
V naší skupině vybírá vedoucího nástěnkář.

Výsledky jsou podivné.
Autorská citace #87
15.5.2010 14:04 - Gurney
Kryštof píše:
To pak je na DMovi, který si vybere která cesta je ta správná a tím pádem dá jednomu "vudci" za pravdu a vudce tim v podstate za správné rozhodnutí získá autoritu která se pak projeví v tom, že ho ostatní budou akceptovat a obracet se na něho. Ale nefunguje to na 100%, zkusit je to však vždy možné.

Nebude to fungovat vůbec a ani bych to nezkoušel. Znáš DMovskou zásadu "nenadržujte některému hráči, dělá to zlou krev?"
Autorská citace #88
16.5.2010 17:05 - Kryštof
Gurney píše:
Nebude to fungovat vůbec a ani bych to nezkoušel. Znáš DMovskou zásadu "nenadržujte některému hráči, dělá to zlou krev?"


Tak si muže hodit kostkou kterému se to povede... Proste vyhraje jen jeden. A nemělo by to záležet od žádné odbornosti nebo dovednosti kdo.
Autorská citace #89
16.5.2010 18:44 - Gurney
Kryštof píše:
Tak si muže hodit kostkou kterému se to povede...

Tím se jenom rádobyzbavuješ odpovědnosti za to že někomu nadržuješ. Prostě rpg není o tom že se hráči snaží prosazovat svoji autoritu nad ostatníma, postavy to dělat můžou ale i tak by měli být v té chvíli všem hráčům jasný že je to jen rp. Btw řešíš následky problému tam kde je nutný řešit spíš důvody proč ty problémy vznikaj.
Autorská citace #90
16.5.2010 18:56 - Shako
Co tak hrani postav opacneho pohlavi? Je to vubec mozne duveryhodne sehrat postavu opacneho pohlavi, vcitit se do jineho uvazovani? Zkousel to nekdo? Jake s tim mate zkusenosti z pohledu ostatnich hracu?
Autorská citace #91
16.5.2010 19:18 - Sethi
Crossgender mi nevadí u kratších záležitostí, třeba i vážně míněných, a myslím si, že u kratších her se to i dá dobře zahrát.

Ve hrách na dlouhý běh bych to určitě neviděla ráda, rok a půl si představovat, že ten fousáč naproti je křehká blondýnka, kromě toho mi přijde, že je to pak náročné na pozornost hráče, který crossgenderuje, a ta role se pak rozpadá a dopadá obecně všelijak...

A některým lidem by se měl zakázat crossgender vůbec.
Autorská citace #92
16.5.2010 19:45 - Jerson
Shako píše:
Co tak hrani postav opacneho pohlavi? Je to vubec mozne duveryhodne sehrat postavu opacneho pohlavi, vcitit se do jineho uvazovani? Zkousel to nekdo? Jake s tim mate zkusenosti z pohledu ostatnich hracu?

Vzhledem k tomu, že i ten největší nerd za svůj život viděl a slyšel tisíce žen, je hraní opačného pohlaví tím nejnáročnějším, co si v RPG můžu představit. Sice se dá tvrdit, že ženy jsou různé a proč by se zrovna tahle nemohla chovat tak jak hráč chce, ale je tam prostě stovka drobností, které nebudou sedět. Naživo jsem ještě nidky neviděl, aby kluk zahrál uvěřitelnou holku.
Obráceně těch pokusů bylo mnohem méně a výsledek nebyl o nic lepší - tak jako tak z toho vždycky vyšle schematická mužatka nebo děvka, v případě mužských postav tupý bouchač nebo přihřátý hošan (čímž nemyslím gaye, ale jejich filmové parodie).
Kromě toho mě nebaví dohadovat se s hráčem, který si myslí, jak skvěle mu hraní holky jde, když se nedá poukázat na úplně jasný případ špatného zahrání, ale přitom já i všichni ostatní máme pocit, že dotyčná postava je převlečený chlap.
Jednou jsem naživo viděl holku, která se chovala jako chlap se vším všudy a už jsem si říkal, že se třeba pletu. Pak jsem se dozvěděl, že tahle holka je přeoperovaný kluk.
A když jsem byl přítomen třem hráčům pokoušející se zahrát náctileté nikotýnky a jejich rady se nesly ve stylu: "Jestli chceš tu roli dostat, tak se s tím chlapem vyspi. - Jo, to je dobrý nápad, to udělám", co k tomu víc říkat.
Autorská citace #93
16.5.2010 21:46 - alef0
S hraním krížom mám strašný problém, a presne to vystihol Jerson. Pri crossgenderi si treba odmyslieť fyzického muža pred očami (a toho sa zbaviť nedá), plus typické klišé správania sa, plus typické mužské archetypy hrania (žena je buď mužatka alebo prepytujem kurva), plus to, že crossgender obvykle predstavuje fantázie konkrétneho hráča.

Hrať elfa dokáže každý preto, že reálneho elfa nik nevidel a teda niet s čím porovnávať.

Pri crossgenderi sa porovnáva nonstop.
Autorská citace #94
16.5.2010 22:33 - Merlin
hmm...já třeba s crossgenderem nemám problém a to ani jako hráč, ani jako DM. Asi rok jsem hrál kampaň, kdy Babaj hrál ženskou...a to jsem ho stihl oženit...teda vdát. A to samé u mě...
Autorská citace #95
16.5.2010 23:37 - Jerson
No, toje Erika byla právě ten případ mužatky, i když to bylo zmírněno hraním po netu.
Autorská citace #96
17.5.2010 13:56 - Ebon Hand
Ve své kampani jsem chtěl mít důležité ženské NPC, tak jsem nakonec zvolil variantu, kdy toto NPC hraje "offline" moje žena. Vždy před hrou se jí ptám, jak bude reagovat v modelových situacích a musím říci, že její odpovědi mě vždy překvapí a nikdy bych je nevymyslel na místě. Hráči mají to NPC velmi rádi, jsou informováni, že jej hraje žena a moc se jim to líbí.
Nejsem moc příznivec crossgenderu, protože jsem ještě neviděl věrohodné podání.
Autorská citace #97
17.5.2010 14:01 - Quentin
Crossgender taky nemám rád. I když z toho občas vyleze hezká postava. Na mysl se dere třeba Hit-Girl z Kick-ass :D
Autorská citace #98
18.5.2010 00:01 - skew
Naoki píše:
Ad velení: popsali jste tu IMO dost dobře mechaniku pro případ, kdy nikdo velitele nechce dělat, ale z mé zkušenosti mám jiný problém: víc kohoutů na jednom smetišti. Resp. několik vůdcovských typů (2 do jisté míry autoritativní hráči a jeden hráč co měl vůdcovskou postavu). Jak to v tomto případě řešit? (ponecháme stranou konkrétní počet hráčů, může se to lišit).

Nepřemýšlel jsem moc do důsledků, takže šance že řeknu nějakou blbost je N-násobně vyšší než normálně, ale napadlo mě, co zkusit nahnat do hry nějaké NPC, které situaci na sílu zruluje. Prostě hodit do hry někoho s autoritou. A to NPC by bylo hodně přísné (možná až agresivní) a předalo by velení a zodpovědnost za nějakou akci jednomu z hráčů.
A pak pozorovat, jak budou jednat (a zjistit tak, jestli jen křečovitě hrajou postavy neochotné se podřídit, nebo je to v samotných hráčích).

Jerson píše:
Kromě toho mě nebaví dohadovat se s hráčem, který si myslí, jak skvěle mu hraní holky jde, když se nedá poukázat na úplně jasný případ špatného zahrání, ale přitom já i všichni ostatní máme pocit, že dotyčná postava je převlečený chlap.

Jo, taky dobrá poznámka. Prostě nejde jednoduše ukázat a říct "takhle ženský nejednají", je to většinou mnohem spíš všudypřítomný pocit, že něco je divný. Přirovnal bych to asi k pohledu na nějaký obraz, některým lidem se to taky stává, že se jim třeba nějaký nelíbí - ale nedokážou říct, proč konkrétně, lomeno dokážou vykonstruovat umělý důvod.

Já osobně jsem zkoušel X-gender jedou, pokud mě paměť neklame, a jen krátce, a i tak to nestálo za nic (then again, to bylo před snad šesti roky, kdy bylo drd, nevědomost byla sladká, neexistovalo fuzzy myšlení, ignorance was a bliss and shit).

A Ebonovo řešení má imo děsně vysokej obsah win.
Autorská citace #99
18.5.2010 00:19 - Shako
crossgender - to je tedy hrozne oznaceni. Neco ceskeho stejne vystizneho nemame, ze vsichni pouzivate todle?;-)

Dik vsem za postrehy. Premyslel jsem, ze bych to zkusil na pristi kampani, kde neocekavame zadne extra RP vykony... nicmene vase komentare uz me skoro odradili od toho napadu:) Uvidime, jak se to povede, co na to budou rikat spoluhraci a tak...

Jerson, Alef: Postava devky je nejak na skodu nebo chlap neumi zahrat devku nebo se to k tomu vzdycky dostane, at to hrac zamyslel jakkoliv? Nebo kde je problem?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071491003036499 secREMOTE_IP: 3.17.28.48