Tipy a triky

Noldo2
9.2.2010 21:09
Může hráč překročit sám sebe?
Ahoj všichni,

snad od začátku, co hraju RPG hry, mi vrtá hlavou jedno dilema, a zajímal by mne Váš názor na něj - do jaké míry může překročit hráč své vlastní limity?
Jak dobře lze hrát přesvědčení příčící se hráči? Zahraje uťáplý hráč dominantní postavu a naopak? Zahraje mladý starého? Jak dobře lze vůbec hrát například za několikasetleté elfy? Pohybuje se hráč vždycky jen v hranicích svého vlastního uvažování, nebo z něj jde vystoupit a myslet jako někdo, kým nejsem, jinak? Co si o tom myslíte?
Autorská citace #60
10.2.2010 19:41 - Jerson
Kýblohlav zkouškový píše:
co když nikdo nechce být vůdce?

To je poměrně časté - nikdo nechce mít odpovednost za bandu idiotů, kteří jedou sami za sebe. Pak je dobré (třeba v roli CP) říct "Kdo z vás je velitel, komu dám mapu, peníze a speciální instrikce?"
Ne že by to zabránilo třihodinovému dohadování o plánech, to se řeší jinak (aby měl tedy představu - skupina navrhne tři možnosti, potom vybere jednu, kteoru rozpracuje a jednu promyslí rámcově jako záložní plán, tečka. Mechaniky a způsob vedení hry pak nesmí plány záměrně sabotovat.)
Jinak velitel skupiny nemusí být ten, kdo říká, co se bude dělat, ale třeba taky ten, která řekne "dost keců, chci od každého konstruktivní návrh - fajn, tři proti dvěma, navrhuju to takhle". Nebo říká "je třeba zajistit tohle a tamto, kdo se o co postará?"
Do role velitele nemůžeš nikoho natlačit, velitel musí mít autoritu. Ale dalo by se tomu pomoct třeba stylem "máš tady pět bonusů +1 a během jedné scény je svým velením můžeš přidělovat ostatním včetně sebe". Prostě aby velitel měl i mechanickou výhodu, když hráči dají na mechaniky, a hlavně aby mohl ovlivňovat ostaní. Ten bonus může být i větší, ale podmínkou je, že velitel řekne a člen skupiny to udělá, jinak bonus propadne.
Autorská citace #61
10.2.2010 20:35 - wlkeR
skew: V tom případě se ti já a moje Paranoia hluboce omlouváme.

Jerson: Páni, to je super nápad, vyzkouším! :)
Autorská citace #62
10.2.2010 20:56 - Jerson
Dám ti obecnější radu - zeptej se hráčů, proč nikdo z nich nechce velet a pak se jich zeptej, co by bylo třeba udělat, aby někdo velte chtěl - nebo to alespoň zkusil.
Autorská citace #63
10.2.2010 21:11 - Sosáček
sirien píše:
OMFG

:D

zeptej se alnaga.ti rekne ze lidi se nikdy nemeni.
Autorská citace #64
10.2.2010 23:18 - wlkeR
Jerson: To už jsme zkoušeli a k ničemu to nevedlo, družina má obecně názor, že velení je příliš nedemokratické či co. Drobná mechanická motivace nakopne aspoň powergamery.)
Autorská citace #65
11.2.2010 07:39 - noir
Mé zkušenosti z tohoto oboru jsou značně omezené, ale po jednom survival LARPu jsem pochopil, že je lepší jakkoliv špatný vůdce, než žádný vůdce.
Autorská citace #66
11.2.2010 08:14 - Lotrando
Jerson píše:
Já to beru jinak - má smysl to zkoušet, ale nemá smysl se do toho nutit a tlačit na sebe (či ostatní) jen proto, abychom "hráli dobře". Dají se třeba přibrat jedna nebo dvě vlastnosti opačné, než má hráč, a zkusit, jak mu sednou. Když nesednou, vrátí se k původnímu charakteru, nebo zkusí jiné, jen tak lehce. Když mu sednou a pro ostatní je jeho charakter uvěřitelný, může (pokud chce) zajít ještě o krok dál.


To je pěkný. jen to asi vypovídá o hráči víc než by možná chtěl a byl ochoten za normálních okolností sdělit :).

ad velitelé, nám se osvědčuje střídat příběhové linky a pak si každá postava kaučuje tu svojí.
Autorská citace #67
11.2.2010 08:50 - Merlin
u nás tomu většinou bossuje Babajova postava :) a překvapivě i když je třeba otrok :D
Autorská citace #68
11.2.2010 08:58 - Jerson
Lotrando píše:
To je pěkný. jen to asi vypovídá o hráči víc než by možná chtěl a byl ochoten za normálních okolností sdělit :).

Neříkám že ne - ostatně jakákoliv postava vypovídá o hráči hodně, stačí si toho jen všimnout. Ať hraje charakter jemu blízký, nebo zkouší něco úplně jiného.
Autorská citace #69
14.5.2010 00:20 - Shako
Ta diskuze vypadala na zacatku hodne zajimave, tak jsem zacetl.. pak se to rozpadlo na reseni konkretnich problemu, tak to uz je nic moc. Nicmene k puvodni otazce:

Posledni dobou mam ten pocit, ze to jak moc se dokazu na sezeni neco odehrat zalezi dost na aktualni nalade a atmosfere, ktera tam vznikne. Kdyz je takovy pokec o tom, co a jak dneska provedeme, tak ze sebe pacim tezko i nejake jednodussi RP vykony. Ale kdyz se to trosku rozjede, tak mam skutecne pocit, ze nektera omezeni padnou a pak se daji zahrat i velmi zajimave sceny, o kterych bych pred sezenim nerekl, ze si na ne dneska vubec troufnem, natoz ze by mohli dopadnou tak dobre.
Myslim, ze hrac muze prekonavat sva ocekavani, ale neda se to ani predem odhadnout, ani naplanovat, tedy spis odhadnout vysledek. Naplanovat si muzu, ze zkusim novou postavu, ale jak se mi to povede to uz se tezko planu.

Pak jeste padlo, ze kdyz hrac dlouhodobe hraje postavu vyrazne odlisnou, tak ho to prestava bavit. S tim plne souhlasim. Ale zase mi prijde, ze na kratsi hru (treba oneshot) nedokazu stejne tak odehrat vyrazne jiny charakter. Takze kdy ma cenu zkouset vyrazne jinou postavu nez je hrac? Na kratsi hre to clovek nezvladne zahrat verohodne, na delsi hrani ho to prestava bavit. Tak co s tim?
Autorská citace #70
14.5.2010 07:56 - Jerson
Nehrát takto odlišné postavy. Ostatně je pár hereckých mistrů, kteří dokázali zahrát různé role, ale pak je mnoho takových, kteří hráli vlastně jen jeden typ a sklidili velké uznání (případně posměch, když se pokoušeli o jinou roli). Myslím si, že není potupout přiznat si, že mi prostě sedí jen jeden typ postav, i když se od sebe můžou lišit, a ty hrát.
Autorská citace #71
14.5.2010 10:13 - Ebon Hand
Na slezině RPGF jsem vedl hru, kde hráči hráli zaporáky z naší kampaně. A ne jen tak ledajaký, opravdový hajzly. Vyhrožování, vydírání, vráždy, podřezávání ženských a dětí. Fakt hustá hra a když si vzpomenu na RP scény, tak musím smeknout před některými z hráčů, jak se do hry položili. Určitě bylo přínosem, že se jednalo o oneshot, protože si myslím, že by jejich postavy časem měkli, ale třeba jim křivdím a byli by schopni hru ještě eskalovat.
Každopádně mi to ukázalo, že jsem si představoval hráčské možnosti zbytečně limitní na základě dojmů nabytých před touto hrou. :-)
Autorská citace #72
14.5.2010 13:06 - pipux
No, skákat po tématu a nenavazovat vám na myšlenky nebude slušné, nicméně mě zaujal jeden ze zapadlých příspěvků ...
Merlin píše:
Jako DM dokážu hrát ... děvky i princezny....

Můžeš vysvětlit, jaký je mezi dvěma zmíněnými rozdíl? Ta jedna bude mít na dražší haraburdí (cetky, hadry), ale jinak mi to jaksi splývá ...
Autorská citace #73
14.5.2010 13:40 - Jerson
Ehm, Pipuxi - kolik jsi kterých potkal? Osobně.
Autorská citace #74
14.5.2010 14:07 - pipux
0 princezen, děvky všude co se podíváš.

Jinak říkám ... přikaž něco ženě (uvaž, že princezna je mladá a blbá) -> "budeš se chovat jako princezna, tj. eticky, reprezentačně - dle svého sociálního statutu", anebo ještě líp - zakaž jí konkrétní věci; a ona učiní pravý opak (nakonec je z toho stejně 1:0 pro děvky).
Autorská citace #75
14.5.2010 14:39 - Merlin
pipux píše:
Můžeš vysvětlit, jaký je mezi dvěma zmíněnými rozdíl? Ta jedna bude mít na dražší haraburdí (cetky, hadry), ale jinak mi to jaksi splývá ...
jestli nedokážeš rozlišit, pak nemá cenu, abych tě o tom poučoval. trošku mě děsí, že považuješ jednu skupinu za druhou. (jestli takhle soudíš i své přítelkyně, tak potěš)
Autorská citace #76
14.5.2010 14:56 - Deathman
10.2.2010 19:41 - Jerson píše:

Kýblohlav zkouškový píše:
co když nikdo nechce být vůdce?

To je poměrně časté - nikdo nechce mít odpovednost za bandu idiotů, kteří jedou sami za sebe. Pak je dobré (třeba v roli CP) říct "Kdo z vás je velitel, komu dám mapu, peníze a speciální instrikce?"
Ne že by to zabránilo třihodinovému dohadování o plánech, to se řeší jinak (aby měl tedy představu - skupina navrhne tři možnosti, potom vybere jednu, kteoru rozpracuje a jednu promyslí rámcově jako záložní plán, tečka. Mechaniky a způsob vedení hry pak nesmí plány záměrně sabotovat.)
Jinak velitel skupiny nemusí být ten, kdo říká, co se bude dělat, ale třeba taky ten, která řekne "dost keců, chci od každého konstruktivní návrh - fajn, tři proti dvěma, navrhuju to takhle". Nebo říká "je třeba zajistit tohle a tamto, kdo se o co postará?"
Do role velitele nemůžeš nikoho natlačit, velitel musí mít autoritu. Ale dalo by se tomu pomoct třeba stylem "máš tady pět bonusů +1 a během jedné scény je svým velením můžeš přidělovat ostatním včetně sebe". Prostě aby velitel měl i mechanickou výhodu, když hráči dají na mechaniky, a hlavně aby mohl ovlivňovat ostaní. Ten bonus může být i větší, ale podmínkou je, že velitel řekne a člen skupiny to udělá, jinak bonus propadne.


Tak presne tohle nas napadlo s kamošem s ktorým skladám RPG systém (ktorú asi ako toľkokrát predtým ostane iba na papieri, poprípade si ho vyskušáme v našej skupine).
Tiež otázka znela ako veliteľovy dať autoritu aby ostatné postavy robyli čo je potreba.
A došli sme približne na to čo si práve napísal. Zhodly sme sa že to je vynikajúce riešenie.
Čo robyť v prípade keď veliteľ zomrie?
Podľa settingu buď vedenie preberie najbližšia hodnosť alebo ide krásne spraviť mocenský boj medzi postavami (zas treba dať pozor aby nedošlo k metagamingu).
Mame "vymyslený" atribút vodcovstvo, kto ma najviac, je veliteľ a rozdeľuje ju ostatným s tým, že je to jediný atribút, ktorý sa nahadzuje (Aj keď ponechávame metagamingovou moznost tento hod si prehodiť s iným hráčom ak sa na rolu veliteľa necítí, alebo sa mu to nehodí k hernému charakteru.). Hod sa môže znovu opakovať ak kapitán zomrie, či sa dostane do zajatia atď.
Autorská citace #77
14.5.2010 16:20 - Gurney
Pipux: A nějakej pěknej graf k tomu dneska nebude?
Autorská citace #78
14.5.2010 18:43 - pipux
Nebude. Není čas na blbosti.
Autorská citace #79
15.5.2010 02:43 - Merlin
pipux: to je škoda...zrovna by se to hodilo...osobně by mě z profesionálního hlediska zajímalo spojení mezi děvkou a šlechtičnou. navíc to důvodné propojení a spojení....a grafy..ty ti jdou

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.067834138870239 secREMOTE_IP: 3.142.200.226