Tipy a triky

pipux
16.10.2009 17:15
A zase tu máme archetypy postav. Tentokrát podle Freuda.
Autorská citace #1
16.10.2009 17:15 - sirien
Píše:
nejvíce však článek pomůže tomu hráči, který přišel na zjištění, že všechny jeho postavy jsou stejné.

...a cítí chuť zahrát si něco jiného.

Píše:
Různé formy her se také dají považovat za ústup před stresy, ať se už jedná o hru sportovní, nebo zájmový koníček.

V téhle formulaci to je hodně odvážné tvrzení... dovolil bych si tvrdit že prakticky neobhajitelné.

Píše:
ale ano, tento ideál může být i zlý

...pokud si pamatuu své studium Freuda správně, tak ne, nemůže. Jedná-li dotyčný dle svého superega, pak jedná tak jak věří, že je správné - pro něj i pro jeho okolí. To že to tak ostatním připadat nemusí je věc druhá.

Píše:
Dominantně-Moralistický archetyp

Snape?
A Wilson u dominantního archetypu...
a kdo je ta anime postavička v dolní řadě, druhá zprava? A ti dva nalevo? Ten dole mi něco řiká, ale mám okno...

Píše:
Fašista:

No, osobně bych nejspíš zvolil spíše slovo "tyran"

Píše:
Dominatně-Realistický archetyp

Líza mi připomíná spíš moralistu...
A postrádám tu Grega, nějak mi k tomu hedonismu moc nesedí... snaží se zbavit bolesti, to je o něčem trochu jinym, a zbytkem docela odpovídá realistům.

Píše:
Submisivně-Hedonistický archetyp

dobře, tady to vzdávám... má k těmhle postavám někdo manuál?

Píše:
moudré a zkušené postavy si dokáží vzít něco z každého archetypu

moudří a zkušení hráči si dokáží pro své postavy...

Píše:
kodependentní

...??? wtf?

Píše:
talentovaný komik, který má traumu před veřejným vystupováním.

traumu?

Píše:
Toto je překlad. Autor neznámý o.O

...a zdroj?
Autorská citace #2
16.10.2009 17:18 - sirien
jinak článek velice hezký a myslím že i dost užitečný - jednoduchý a přitom docela bohatý.
Autorská citace #3
16.10.2009 18:40 - pipux
sirien píše:
Píše:
Různé formy her se také dají považovat za ústup před stresy, ať se už jedná o hru sportovní, nebo zájmový koníček.

V téhle formulaci to je hodně odvážné tvrzení... dovolil bych si tvrdit že prakticky neobhajitelné.
Přepsal jsem to na: dají se považovat za protistresovou aktivitu.

Hry ... ono se to dá brát třeba podle Erica Berna :)

sirien píše:
...pokud si pamatuu své studium Freuda správně, tak ne, nemůže. Jedná-li dotyčný dle svého superega, pak jedná tak jak věří, že je správné - pro něj i pro jeho okolí. To že to tak ostatním připadat nemusí je věc druhá.

Superego = svědomí, které do tebe implantovali tví rodiče.
Ale, jak jedná ten typický fanatický paladin, zabíječ orčích nemluvňat? Přepíše si své superego podle jinačího učení (tohle je to "zlo").

Dobře, zlo je relativní pojem. přepsáno takhle: tento ideál může být i krutý.

sirien píše:
Snape?
A Wilson u dominantního archetypu...
a kdo je ta anime postavička v dolní řadě, druhá zprava? A ti dva nalevo? Ten dole mi něco řiká, ale mám okno...

Neznám.
To je fakt, Wilson je ušláplej.
V dolní řadě neznám, ty dva taky ne :)

sirien píše:
Líza mi připomíná spíš moralistu...

Vyměníš Lízu za Snapa? :)

sirien píše:
A postrádám tu Grega, nějak mi k tomu hedonismu moc nesedí... snaží se zbavit bolesti, to je o něčem trochu jinym, a zbytkem docela odpovídá realistům.

Ten je moc složitej; asi zvládá oba osobnostní archetypy.
Něteří staří, životem protřelí muži mají snad už tolik zkušeností, že mohou v archetypech multi-classovat. Znám ze svého okolí asi tak dva další, které bych si opravdu netroufl přiřazovat ke konkrétnímu archetypu.

sirien píše:
moudří a zkušení hráči si dokáží pro své postavy...

Ano, viz taky předchozí poznámka.

sirien píše:
kodependentní

Opraveno - chrobně závislý. Např. kluk, který nedokáže celý týden myslet na nic jiného, než na schůzku se svou vysněnou. Např. holka, která řekne svému příteli, že se zabije, když se s ní rozejde.

sirien píše:
traumu?

No fůj, co to je? To jsem psal já?
"talentovaný komik, který bývá doslova paralyzován strachem z veřejného vystupování" -- lepší :)

sirien píše:
...a zdroj?

Kdysi, kdesi, deviantArt. Tady?
Autorská citace #4
16.10.2009 19:24 - sirien
pipux píše:
Hry ... ono se to dá brát třeba podle Erica Berna

To je pak zábava trochu jiného druhu :)

pipux píše:
Neznám.

Severuse Snapea? Jednu z mála zajímavých postav v Harry Potterovi? :)

pipux píše:
Vyměníš Lízu za Snapa?

Pokud ztratim lízu a dostanu snapea tak určitě :)
Autorská citace #5
16.10.2009 21:52 - Sosáček
sirien píše:
Pokud ztratim lízu a dostanu snapea tak určitě :)

Pssst, I think he's gay.

(uplne vidim tu slashfiction. Sirien/Snape FTW)
Autorská citace #6
17.10.2009 14:26 - Felouen
Docela zajímavý článek (spíše se mi líbila "poznávačka" ukázkových postav a hádání, jak moc doopravdy kdo na ten archetyp sedí), i když mě osobně se nikdy moc zrovna nelíbila Freudiánská psychologie.

Hned na začátku mě pozastavila tabulka s Rozhodností a jejími popisy typu ušláplý, tichý, průbojný, aktivní atd. ... Nemělo by to spíše být Míra projevu osobnosti/sama sebe než rozhodování? Protože ne každý, kdo se rozhodne hned, to musí říci ostatním nebo se své rozhodnutí snaží prosadit. Název tabulky naznačuje, že jakou rychlostí se někdo rozhodne, tím je více aktivnější. Což je také v jistém pohledu pravda, jenže pak by tomu neodpovídaly ty popisky dole na škále - někdo může naopak se hlasitě bavit s ostatními o tom, jak neví, co si má vybrat a podobně, ale pak by nebyl např. "tichý".

Dále pak mi neseděly některé příklady archetypů, i když to by se částečně dalo vysvětlit, jak již bylo řečeno, "multiclassingem". Například u submisivně-hedonistického archetypu 3. postava zleva nahoře, hlavní hrdinka Tru Calling nepatří ani náhodou do této klasy, ona je spíše dominantní moralista, popřípadě dominantní realista - pracuje na tom, aby změnila přítomnost, místo toho, aby se na všechno vykašlala, a dělá vše podle sebe, nenechá si do toho kecat a podobně (v seriálu totiž ji mrtví žádají o pomoc, aby přežili, a tím pádem se jí přetočí čas nazpátek (třeba o den) přičemž si vše pamatuje a ona musí zjistit, kdo ten mrtvý je a jak zabránit jeho/její smrti).

Nebo ty dvě kočky s pistolemi, anime sice neznám, ale rozhodně vypadají jako typ někoho, kdo na tebe namíří bouchačku a řekne co máš udělat, a pokud ne, tak ti vystřelí mozek z hlavy. Celkově, podle toho popisku archetypu by se asi vyházela skoro více než polovina příkladů, protože jsou až moc akční a rozhodné na to, aby byly submisivní...(mimochodem, na druhé straně s tabulkami, máš v té s 6 archetypy submisisvní místo submisivní).

Nebo například Han Solo, ano, je docela hedonistický, ale je docela tvrdý realista a myslí do budoucna (oproti tvrzení, že hedonistický typ žije čistě přítomností a dlouhodobě neplánuje).

Celkově, až na pár rozporů v těch archetypech mezi realističností, hedonismem, sumbisivitou a dominatností se mi to líbilo a bylo to hezké počtení (obzvláště díky obrázkům :)). Jen zrovna tyhle archetypy nemám zrovna moc ráda, zrovna proto, že většina lidí není striktně jen jeden, nebo v různých situacích se chová podle různých typů, a spíše tudíž než klasifikování typu : ty jsi 50% tohle, 27% tohle a 23%tamto (nebo v situaci A jsi tohle a v situacích B ono), preferuji přiřazování vlastností nebo cokoliv jiného, než předem dané archetypy...ale, hodí se to pro obrázek.

Jo, a ten odkaz na zdroj mi nefunguje? Hlásí přerušení spojení se serverem?

Sirien: Ta postava vlevo nahoře je Angel (ze seriálu Angel, spin-off Buffy), ten pod ním nějaký doktor ze seriálu Chirurgové (Grey's Anatomy) a ta anime dívka je Utena z Revolutionary Girl Utena. :)

Dopis: Fanfiction je podlě mě vždycky strašné prznění originálního světa stvořeným autorem/kolektivem, ať už jde o cokoliv (a obzvláště ty různé milostné fanfiction). Černovlásek a světlovlásek? Hohoho. :D
Autorská citace #7
17.10.2009 15:19 - pipux
Felouen píše:
tabulka s Rozhodností a jejími popisy typu ušláplý, tichý, průbojný, aktivní atd. ... Nemělo by to spíše být Míra projevu osobnosti/sama sebe než rozhodování?

Pokud je hráč sám sebou, svým "nejlepším já" a s myslí v přítomnosti, tyto dvě pojetí splývají. (předělávat? jsem línej :) )

Felouen píše:
pár rozporů v těch archetypech mezi realističností, hedonismem, sumbisivitou a dominatností

Jo, konkrétní připady jsi popsala. (eeee .... rod mám správně? jsi holka?)

Chápejme archetypy z kvantového pohledu, ano?
Uvedu to na dvojrozměrném zjednodušeném meyers-briggs typu (na typologii freuda + domin-submis. by to chtělo něco jako trojůhleník vytažený do prostoru, a to by se kreslilo blbě.)


růžově - co rozumíme archetypem.
zeleně - kde se dle této klasifikace může nacházet určitá postava.
zelená na příkladě je dost vyvážená, můžeme ale říct, že dominantním archetypem postavy je racionální extravert.

jak moc postava osciluje v konkrétních událostech, záleží na její stabilitě (odolnsot proti stresu?)

a chyba v měření (na tomto př. to bude vnímání zelené tečky jako emoc. extraverta) je taky závislá na tvém vkladu. nikdo nehodnotí nic nezaujatě. to nejde :)

Felouen píše:
ten odkaz na zdroj mi nefunguje

Můžu potvrdit. proč? Protože freehosting na pipni.cz stojí víš za co :)
Autorská citace #8
17.10.2009 15:34 - Sosáček
pipux píše:
jsi holka?

Dobra otazka.
Autorská citace #9
17.10.2009 20:07 - Felouen
pipux píše:
Pokud je hráč sám sebou, svým "nejlepším já" a s myslí v přítomnosti, tyto dvě pojetí splývají. (předělávat? jsem línej :) )

Což je strašně divné a nepřirozené, házet rozhodnost a míru průbojnosti (aktivity/pasivity) do jedné škály dohromady. Jsou to dva různé faktory, navzájem od sebe odlišné a nesouvisející se sebou.

pipux píše:
a chyba v měření (na tomto př. to bude vnímání zelené tečky jako emoc. extraverta) je taky závislá na tvém vkladu. nikdo nehodnotí nic nezaujatě. to nejde :)

MB znám. Pokud zelená tečka se v objektivní realitě definuje jako realistický extrovert a někdo jí "chybou měření" bude vnímat jako emocionálního extroverta, tak to bude selhání lidského faktoru a bude to subjektivní realita vnímajícího jedince. A protože píšeš, že nic není hodnoceno nezaujatě, tak to logicky vyvozuje, že tudíž neexistuje objektivní realita (a archetypy by tudíž nemohli existovat, protože každý by je vnímal jinak).

Avšak ty jsi napsal kategorie, jenž jasně definují pojmy jako je submisivnost, hedonizmus atd., čímž jsi definoval objektivní realitu tvých archetypů - dal jsi způsob, kterým se dá určit kam která vlastnost patří a pomocí toho určit daný archetyp. Takže pokud někdo misinterpretuje určitou postavu a přiřadí jej do jiného archetypu, tak to nebude tím, že není možné vnímat věci nezaujatě, ale protože to buď špatně pochopil, anebo danou postavičku špatně analyzoval (alias selhání lidského faktoru).

Takže, jak přesně odpovídá tvá odpověď na ty rozpory?

Uvedu ti další příklad:

Submisivní postava reaguje na stresory v okolí tak, že se jim snaží vyhnout či uniknout. Ústupný postoj je forma dětského, resp. infantilního chování. Zbavit se odpovědnosti a rozhodovací schopnosti je pro submisivní postavu úlevou; pro dominatní postavu je ale naopak takový stav nechtěný a stresující.

Rozmazlená princezna ví moc dobře, co chce a nebojí si o to říct.

Píšeš, že obě pojetí (rychlost rozhodování a míra průbojnosti - aktivita, pasivita) splývá, což, pokud jsem správně pochopila, znamená, že lidé na té škále Rozhodování čím mají méně bodů, jsou více submisivní a naopak.

Takže to obzvláště umocňuje, že například typ Rozmazlená princezna NENÍ submisivně-hedonistický typ, protože nemůže být submisivní a zároveň dobře vědět co chce (rozhodování) a nebát se říct si o to (průbojnost). Viz první odstavec v italice, submisivní typ je rád, když se nemusí rozhodovat. Nebo Naga ze Slayers (první dole vlevo) také nepatří do sub-hedo, protože se pořád rozhoduje, co chce, je strašně aktivní a průbojná (kdo viděl film, pamatuje na její nekonečné bitvy s Linou a honbou za pokladem)...

A pikantnosti nakonec.

Dopis z Dálavy píše:
17.10.2009 15:34 - Dopis z Dálavy
pipux píše: jsi holka?
Dobra otazka.

Ne. Jsem dikobraz s vystřelovacími bodlinami a právě jsem na tebe vystřelila velikou salvu. Hoď si dvacetistěnkou, a pokud ti padne 21, tak jsi uhnul. Pokud si neuhnul, tak si hoď nk6 na damage, kde n se rovná tvému HP. Death save roll is not possible.
Autorská citace #10
17.10.2009 20:12 - Sosáček
Tak tahle aproximace muze fungovat napriklad kdyz predpokladas ze vsichni vi co chteji (coz neni nutne pravda, ale pro ucely vysvetleni to muzes predpokladat) a zamerujes se na tu rovinu prubojnosti.

Píše:
MB znám. Pokud zelená tečka se v objektivní realitě definuje jako realistický extrovert a někdo jí "chybou měření" bude vnímat jako emocionálního extroverta, tak to bude selhání lidského faktoru a bude to subjektivní realita vnímajícího jedince.

Ne nutne. Kazde mereni ma nejakou inherentni chybu zpusobenou merici metodou, nepresnostmi a podobne. Nektere chyby se daji korigovat, nektere ne. Proto se vysledky udavaji casto jako "10 plusminus 0,2 neceho" coz ti rika ze s nejakou pravdepodobnosti se ti vysledek trefi.

V tom vypoctu figurujou parcialni derivace ... mozna proto na to humanitni studenti zapominaji, ale Alnag o tom urcite rekne vic ;)

EDIT: spravne se tomu teda rika "nejistota mereni" a mysim si, ze "nejaka pravdepodobnost" je 66 %. Ale mel jsem z toho predmetu Dcko ;)

Zaroven moc nesouhlasim s tvym "rychlost rozhodovani", spis nez rychlost se hodi "to po kolika neuspechach se na to vykasles". Nebo to tak puvodne definoval pipux? Rozhodnout se co chces a obstat tvari v tvar neuspechu neni totez a to druhe mi pripada jak dulezitejsi (coz je osobni pohled kterej sem moc nepatri) tak vhodnejsi k popisu archetypu (coz uz sem patri).

Felouen píše:
A protože píšeš, že nic není hodnoceno nezaujatě, tak to logicky vyvozuje, že tudíž neexistuje objektivní realita (a archetypy by tudíž nemohli existovat, protože každý by je vnímal jinak).

Zaroven, archetyp je aproximace nejakych rysu. (aproximace: "An approximation (...) is an inexact representation of something that is still close enough to be useful." en.wiki)

Jako takovy jsou navrzeny jako nepresny, takze tohle moc nedava smysl.
Autorská citace #11
17.10.2009 21:51 - pipux
Pošťák:
slyším parciální derivace a obrací se mi žaludek naruby. druhotně mi pak dochází - kde jsme přešli na funkce více proměnných? (tři rozměry a více?) nějak jsem to promeškal.

jinak jak ses rozpovídal o přesnosti, připomíná mi to "odchylku měření" z elektroniky :) ..... protokoly a spol., vždy se uvádělo, tak 1 - 5%

Dikobraz:
prostředí je plastické? nebo tak nějak?
opřeš se do prostředí a vložíš do něj nějakou aktivitu. prostředí ti nazpátek vrátí nějakou odezvu. jako ta kapka padající do kýblu s vodou.
pasivní člověk může přemílat různá rozhodnutí ve své mysli, 24h/7, ale vodní hladina zůstává klidná.

Ad rozpory: i vědecká metoda předpokládá odchylku měření 5%. a na pompézní dohadování nad definicemi si najdi někoho odhodlanějšího.

Felouen píše:
Zbavit se odpovědnosti a rozhodovací schopnosti je pro submisivní postavu úlevou

x

Rozmazlená princezna ví moc dobře, co chce a nebojí si o to říct.

při zvážení plasticity prostředí je to pořád o tom, jestli kapku vody nechat spadnout či ne. to stačí a dá se to přejít :)

víš, že to je překlad? nemusíme proti sobě zaujímat tyto postoje. já integritou článku nebráním svoji pýchu, je mi to jedno.

takže suffix -n skutečně v nějakém potrhlém jazyku (elfština?) ukazuje na femininum. hmmm.
tu genderovou bodlinku na konci taktně přehlédnu.
Autorská citace #12
17.10.2009 22:14 - Sosáček
pipux: kdyz je nejaka velicina odvozena od jinych velicin a ty vis jejich nejistotu a chces vedet vyslednou nejistotu tak te cekaji parcialni derivace. jednou jsem tim ve fyzice popsal dve stranky,

nechutne. nicmene muze se ti snadno stat, ze kdyz odvozujes cislo 14 z nejakejch velicin tak to snadno muze byt cislo 14 +- 6 coz je neco trosku jinyho nez 14 ;)
Autorská citace #13
18.10.2009 09:39 - Jerson
Ještě pořád je řeč o osobnosti postavy při její tvorbě? Nebdu se tvářit, že jsem článek pobral celý. Vybrané popisy by mohly sloužit jako vodítko, ale použít celé dělení mi přijde asi stejně užitečné jako tvořit si napřed přesvědčení podle klasického rozdělení a pak k tomu teprvě doplňovat detaily charakteru.
Autorská citace #14
18.10.2009 14:17 - Magus
Felouen: *YAHOO* tys mu to natrela!!!xD
Autorská citace #15
18.10.2009 18:38 - Felouen
Takže, nejprve Pipux.

pipux píše:
víš, že to je překlad? nemusíme proti sobě zaujímat tyto postoje. já integritou článku nebráním svoji pýchu, je mi to jedno.

Proč reaguješ tak podrážděně? Ano, vím že to je překlad, a i kdyby nebyl, tak jsem myslela, že se chceš bavit o tom článku, jaký je, jak věci do sebe zapadají a dávají smysl a podobně - proč jinak by jsi se přece chytal mé sumarizační věty v prvním postu a začal se bavit o těch rozporech? Takže, jaképak "postoje", vždyť se normálně bavíme, kde já ti ukazuji co na tom vidím a ty mi odpovídáš, jak to vidíš ty. Chceš se teda o tom bavit nebo ne? Pokud ne, tak na následující nemusíš vůbec odpovídat.

pipux píše:
prostředí je plastické? nebo tak nějak?
...
pasivní člověk může přemílat různá rozhodnutí ve své mysli, 24h/7, ale vodní hladina zůstává klidná.

Je ten odstavec začínající tímto reakcí na můj první odstavec v minulém postu (o rozhodování se a průbojnosti bytí dvě rozdílné věci)? "Přemílá" myslíš ve smyslu, že jen přemýšlí bez nějakého výsledku, nebo že dochází k nějakým rozhodnutím? Pokud myslíš to druhé, tak to jen nahrává tomu, že jsou to dvě rozdílné věci. Pokud to první, tak v tom případě to ale eliminuje část příkladů těch archetypů, protože ty pak mají vlastností, které popírají samotný ten archetyp (např. rozhodnost u submisivnosti).

Pokud jsi tím odstavcem mířil někam jinam, tak jsem asi tu plastičnost nepochopila, nebo jsi to špatně vysvětlil. V tom případě prosím znovu?

pipux píše:
při zvážení plasticity prostředí je to pořád o tom, jestli kapku vody nechat spadnout či ne. to stačí a dá se to přejít :)

Nechápu, ještě jednou. Jak, dá se to přejít? Jak nechat kapku spadnout? Viz moje reakce na ten příklad s pasivitou a plastičností a dvěmi možnostmi (čtvrtý až šestý řádek) - Rozmazlená princezna popírá submisivitu a tím pádem svůj "archetyp".

pipux píše:

Ad rozpory: i vědecká metoda předpokládá odchylku měření 5%. a na pompézní dohadování nad definicemi si najdi někoho odhodlanějšího.

Ale toto není slovíčkaření, definice jsou jasně dané v tom článku. To, že někdo pak dá vlastnosti příkladu, které by podle definice archetypu tam být neměly, není tudíž 5% odchylka - je to jen chyba, protože pak by každý příklad mohl mít vlastnosti, které jeho archetypu neodpovídají, a tudíž by pak to celé nemělo smysl. Když už jsou příklady, tak by měly být čisté a ne mišmaš.

pipux píše:
takže suffix -n skutečně v nějakém potrhlém jazyku (elfština?) ukazuje na femininum. hmmm.
tu genderovou bodlinku na konci taktně přehlédnu.

Z toho vyplývá, že jsi to uhádnul nikoliv podle vyjadřování, ale podle mého jména? Navíc, s tím sufixem to není pravda, vem si například Finarfin nebo Anárion ze Středozemě. Obojí končí na -n a jsou to elfové (muži).
Ne, ta "genderová bodnlinka" nebyla na tebe, i když jak se teď dívám, tak ten bold tomu mohl naznačovat (bold mel jen rozlišit tvůj text od Dopisův, aby to bylo srozumitelnější). Byla mířená totiž na Dopis, který přesně to samé řekl už v jiném threadu, přičemž při obou instancích věděl, že jsem holka.
Autorská citace #16
18.10.2009 19:52 - Felouen
Living Pincushion.
Dopis z Dálavy píše:
Felouen píše:
MB znám. Pokud zelená tečka se v objektivní realitě definuje jako realistický extrovert a někdo jí "chybou měření" bude vnímat jako emocionálního extroverta, tak to bude selhání lidského faktoru a bude to subjektivní realita vnímajícího jedince.
Ne nutne. Kazde mereni ma nejakou inherentni chybu zpusobenou merici metodou, nepresnostmi a podobne. Nektere chyby se daji korigovat, nektere ne. Proto se vysledky udavaji casto jako "10 plusminus 0,2 neceho" coz ti rika ze s nejakou pravdepodobnosti se ti vysledek trefi.

Cože? Jsi až moc v abstraktích výšinách, vyzkoušej se vrátit do reality konkrétnosti. Co je totiž ta měřící metoda?

a)způsob s danými definicemi vlastností (realismus x emocionalita, introvertnost x extrovertnost), podle kterého se přiřazují dané vlastností a odtud odvodí, kde na té škále ta daná osoba je.

b)vlastní analyzační schopnosti jedince, který to přiřazuje a podle toho určí, jaká ta osoba je.

Pokud myslíš a), tak to nedává smysl, že by ten systém měl v sobě chybu, protože přeci jen, pokud se nesneseš na úroveň slovíčkaření, tak je tam jasně dané, kam která vlastnost patří a tudíž co pak daná osoba je. Nebavíme se tady totiž o počítání proměnné hmotnosti tělesa při srážce, či něčem podobném, ale jen o přiřazování vlasností, které mají své jasné definice.

Pokud myslíš b), tak to je pak selhání lidského faktoru, protože špatně určil buď tu vlastnost, nebo jí špatně přiřadil.

Dopis z Dálavy píše:
Zaroven moc nesouhlasim s tvym "rychlost rozhodovani", spis nez rychlost se hodi "to po kolika neuspechach se na to vykasles". Nebo to tak puvodne definoval pipux? Rozhodnout se co chces a obstat tvari v tvar neuspechu neni totez a to druhe mi pripada jak dulezitejsi (coz je osobni pohled kterej sem moc nepatri) tak vhodnejsi k popisu archetypu (coz uz sem patri).

Jinak řečeno, ty vidíš slovo rozhodnost ne jako vybírání, ale jako odhodlanost. No, částečně by to sedělo,

Pokud dominatní postava čelí výzvě, vynaloží úsilí k tomu, aby překážku překonala či odstranila.
ale zároveň
Narozdíl od rozhodování nevyžaduje sloužení přemýšlet nad nejlepšími zájmy ostatních. a Zbavit se odpovědnosti a rozhodovací schopnosti je pro submisivní postavu úlevou.

Což ukazuje, že je myšlena i rozhodnost jako rozhodování se, co kdo chce a jestli to udělá.

Ale protože ty jistě narážíš na tu škálu Rozhodnost, a v tomto smyslu ti nesedí ta rychlost, tak v tomto ohledu ano, dalo by se říci, že to tak definoval Pipux a ty se pleteš. Viz:

pipux píše:
Pokud je hráč sám sebou, svým "nejlepším já" a s myslí v přítomnosti, tyto dvě pojetí splývají. (předělávat? jsem línej :) )
kde ty dvě pojetí jsou průbojnost a rychlost rozhodování (aby jsi to nemusel dohledávat). Protože ano, dominantní postavy se snaží čelit překážkám a submisivní se jim vyhýbají a utíkají před nimi, ale to je již částečně zahrnuto v průbojnosti.

Dopis z Dálavy píše:
Zaroven, archetyp je aproximace nejakych rysu. Jako takovy jsou navrzeny jako nepresny, takze tohle moc nedava smysl.

Protože se stejně o tomhle dohadujeme mi dva (a ty jsi mi hodil taky anglickou definici, to měla být provokace nebo ne?) a anglicky umíš dost, tak ti to sem hodím anglicky:
An archetype (pronounced /ˈɑrkɪtaɪp/) is an original model of a person, ideal example, or a prototype after which others are copied, patterned, or emulated; a symbol universally recognized by all. In psychology, an archetype is a model of a person, personality, or behavior.

In the analysis of personality, the term archetype is often broadly used to refer to

1. a stereotype—personality type observed multiple times, especially an oversimplification of such a type; or
2. an epitome—personality type exemplified, especially the "greatest" such example.
3. a literary term to express details.

Oni nejsou nepřesné, ale obecné. A ano, dává to smysl, právě kvůli této definici.
Autorská citace #17
18.10.2009 20:03 - Felouen
Jerson: Občas se najdou tací, i když já jsem měla ten pocit, že článek říká, že se má brát jako vodítko a ne jako doslovné kategorie. A k tomu prvnímu - dalo by se to tak říci, pokud tím myslíš ty archetypy. :)

Magus: Ty jsi tak roztomilý. ;)
Autorská citace #18
18.10.2009 20:11 - Sosáček
Felouen píše:
Living Pincushion.

I'm so beating you up.
Autorská citace #19
18.10.2009 20:21 - Felouen
'That's what he said.'

Just try it.

After all, you didn't manage to roll 21 on a d20, did you? :P :D
Autorská citace #20
18.10.2009 20:29 - Sosáček
Felouen píše:
Cože? Jsi až moc v abstraktích výšinách, vyzkoušej se vrátit do reality konkrétnosti. Co je totiž ta měřící metoda?

a)způsob s danými definicemi vlastností (realismus x emocionalita, introvertnost x extrovertnost), podle kterého se přiřazují dané vlastností a odtud odvodí, kde na té škále ta daná osoba je.

b)vlastní analyzační schopnosti jedince, který to přiřazuje a podle toho určí, jaká ta osoba je.

Ne, mluvim o tom, ze kdyz chces zjistit kam nekdo patri, muzes to udelat treba dotaznikem nebo tim ze ho budes pozorovat. Kazda metoda ma ale nejakou nepresnost. To je vlastnost toho mereni a neni to chyba, protoze casto to mereni presneji udelat nejde, proste se s nim pocita. To je u mereni proste normalni. Nemuzes zmerit neco na desetiny milimetru presne s krejcovskym metrem, a nemuzes dokonale zjistit jakou ma nekdo osobnost dotaznikem, toe to samy.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079095125198364 secREMOTE_IP: 44.221.46.132