Tipy a triky

omphevore
30.8.2009 17:29
Článek vyšel v Pevnosti. Chystáme jeho předělávku a rádi bychom komentáře z komunity. Zdá-li se vám useknut, zdání vás neklame - nevychytali jsme délku.
Autorská citace #1
30.8.2009 17:29 - Nemám rád d20.cz!
Jsem rád, že pevnost a podobný bulvár nečtu.

Za prvé, proč definuješ prvky jako "nodální body"? "Nod" je možné bez větších komplikací označit výrazem "prvek" a nic se tím nezmění.

Za druhé, pravidla a konsensus potřebuješ vždy, není možné se bez těchto prvků obejít.
Autorská citace #2
30.8.2009 17:31 - Sosáček
Precetl jsem to, ale moc mi neni jasne jak se to lisi od sandboxu s rozsirenymi pravomocemi hracu. Nebo se to nema lisit a je jenom to samy popsany jinak?
Autorská citace #3
30.8.2009 17:40 - Nemám rád d20.cz!
Dopis: ne, sandbox to IMo nebude, bude to něco jiného... uvidíme až to postne celé.
Autorská citace #4
30.8.2009 18:25 - Alnag
Nemám rád d20.cz! píše:
Jsem rád, že pevnost a podobný bulvár nečtu.


Se ti teda divím, že vůbec čteš takovej bulvár, jako je d20.cz! Navíc, když ho nemáš rád. Ale je fajn, že už od začátku víme, na čem jsme...

EDIT: Mimochodem, jak je v Brně?

K článku samotnému, jsem z toho takový trochu zmatený. Trochu mi připadá, že je to směs myšlenek, které nemusí nutně souviset. Série propojení nebo zacházení s příběhotvornými prvky mi nějak nevyplývá z nastavení vypravěčských pravomocí o kterých je řeč začátku. (Vypravěč může být divergentní a používat systém "sítě příběhotvorných prvků i sám o sobě... nebo dát hráčům už nějak omezený přístup k nastavení. Fungovat to může i přesto.")

A podobně vratké se mi zdá tvrzení o nutné generičnosti. Proč bych nemohl být divergentní v rámci nějakých settingových či systémových mantinelů. Naopak kreativita, která se má o co opřít funguje lépe než kreativita pracující ve zcela beztvarém prostředí. A tak...
Autorská citace #5
30.8.2009 21:12 - Gurney
Tak nějak si nejsem úplně jistý, co mi ten článek měl říct. Můj tip je že první část dost zmateně pojednává o tom že není špatné se domluvit na žánru, nastavení pravidel a stylu hry (btw nechápu proč by to měla být záležitost několikaletého sehrání skupiny, to je spíš záležitost hráčských preferencí a jejich ujasnění).

Druhá část pak nejspíš mluví o tomhle:
sirien píše:
Obecně mám ve zvyku připravovat hlavně prostředí jako takové a pak NPCčka, která se tam objeví. Příběh si připravuji skrze NPCčka - kdo má zájem o co, co plánuje, jak, na kdy... a udělám si přehled jak by to celé vypadalo, kdyby se tam postavy neobjevily. Pak to dám stranou jako takový úvodní manuál a hru začnu v bodě t0, odkud dál jen improvizuju z toho co vím - když hráči neovlivní NPC, tak se děje načrtnutá linie, když do toho vstoupí, tak na ně okolí začne reagovat a linie se obvykle nějak odkloní.Připravovat si děj nebo scény dopředu nemívá moc smysl.
(post v diskuzi Příprava dobrodružství se kterým se ztotožnilo několik dalších diskutujících, někde na d20 se tu válí minimálně dva další články na tohle téma)

Pochopil jsem správně?

BTW
v článku se píše:
Z našeho pohledu připadá v úvahu jedině GURPS, notně upravený True20 nebo některý z méně populárních jako je FATE, JAGS, Nemesis nebo Pool.

Myšleno na autorovu skupinu? Protože podle mě by připadlo v úvahu minimálně asi tak pět dalších systémů a to nemám pocit že bych jich znal zase tolik. A předpokládám že méně populární třeba u FATE zase odráží preference autorovy skupiny, případně že jde o srovnání s DnD nebo GUPRPSy a ne jen takové obecné prohlášení.
Autorská citace #6
30.8.2009 21:38 - Nemám rád d20.cz!
Gurney píše:
A předpokládám že méně populární třeba u FATE...


Každý kdo někdy okusil dobrý univerzální systém se k GURPS nevrátil. Dokonce i JAGS je lepší než GURPS.
Autorská citace #7
30.8.2009 21:43 - Gurney
Nemám rád d20.cz! píše:
Každý kdo někdy okusil dobrý univerzální systém se k GURPS nevrátil. Dokonce i JAGS je lepší než GURPS.


To jsem vůbec neřešil, takže meleš z hladu...

A nemám nejmenší náladu řešit cokoli s nějakým pokryteckým hrdinou, který sice musí svým nickem ukazovat že to tu nemá rád ale stejně trpí neodolatelnou touhou se tady projevovat, navíc odvážně bez registrace.
Autorská citace #8
30.8.2009 22:36 - Jerson
Z článku jsem taky rozpačitý, hlavně když na konci nakousává téma, kterému tak docela nerozumím (zavádět anglické pojmy tam, kde by byl vhodný nějaký český ekvivalent, mi přijde na škodu věci) a taky nechápu souvislost.
Jo, a v čem má být ta divergence? Pokud v prostředí, do kterého každý hráč může prsknout co chce a pak se to tmelí pravidly, tak nevím, jak z toho udělat zábavnou hru a co je vlastně smyslem.
Autorská citace #9
31.8.2009 01:13 - Lokken
Gurney píše:
A nemám nejmenší náladu řešit cokoli s nějakým pokryteckým hrdinou, který sice musí svým nickem ukazovat že to tu nemá rád ale stejně trpí neodolatelnou touhou se tady projevovat, navíc odvážně bez registrace.

Neřekl bych to lépe!

Jinak článek samotný mi přišel poněkud mdlý, až nic neříkající, a můj celkový dojem z něj je, že si někdo čerstvě přečetl slovník cizích slov a měl ohromnou potřebu některá hned vyzkoušet.
Autorská citace #10
31.8.2009 08:49 - Lotrando
Gurney: +1

K článku:

Osobně bych doporučil, zbavit se těch proklamací na začátku. Sice chápu, že se chcete nějak vymezit, ale nezní to moc přesvědčivě. Také ta zmínka o zkušenostech v rpg designu mi přijde trošku alibistická. Dejte to pryč, nepomůže to, jen upozorňujete na určitou nejistotu, kterou v tom minimálně já cítím. Čtenář si udělá obrázek i bez toho.

V těch úvodních odstavcích mi přijde, že se snažíte vydefinovat nějaký "správný" herní styl. Ve skutečnosti jen říkáte, "po dlouhé době, po bolestném vývoji, hrajem takto." Jde to říct víc na rovinu a méně kudrnatě. Pozorný čtenář si toho stejně všimne.

Vyhoďte zmínky o jiných systémech, nejsou věrohodné. V podstatě tam jsou jen poměrně staré, universální a velké pravidlové systémy. Žádná zmínka o něčem novém. Fate má verzi 3.0 a je hodně jiný než původní FATE. GURPs hraje jen minimum lidí. DnD 4E jde podle mě přefluffovat téměř na cokoliv (delta team v afganistánu), ale chápu že přihlásit se k velkému komerčnímu systému může být problém.

Věcně. Celé je to o jednom způsobu přípravy hry a já nevím proč by zrovna tenhle způsob měl být správný. Nicméně, je to základ, který by si vypravěč měl udělat. Vědět kdo je ve hře, kdo věci mění a kdo je posouvá. Tušit, jak mohou některé důležité akce změnit chod "světa" a které to jsou, které změny jsou naopak nevýznamné. Nejsem si ale jist, jak moc divergentní (versus konvergentní) je takový přístup, protože nakonec jen něco cpete do kostry světa, namísto kostry příběhu. Jak bylo napsáno výše, připomíná to malinko sandbox, alespoň v některých rysech.

Problematika takového přístupu je v tom, že si hraje na jediný správný, ale bohorovně přehlíží zjevnou skutečnost. A totiž, že tak jak si můžu hrát na mocné organizace, jejich vůdce atd. tak si klidně můžu hrát na tisíc dalších věcí, například přerod žoldáka v hrdinu pod vlivem okolních událostí. Nakolik je jedna hra lepší než druhá nebudu hodnotit, nicméně v té mé bude síť událostí úplně jiná a movers and shakers budou také zcela jiní. Tohle je obvyklá chyba simulacionistů, kteří si myslí, že existuje jen to jejich pojetí světa a nechtějí si připustit, že si vykousli pouze malý kousek vypravěčské techniky, kterou považují za dogma.

Už to tu padlo, tak se jen připojím. Ta czenglish je docela náročná na čtení. Zkuste psát tak, aby čtenář nemusel vědět, že nod je uzel atd. Chápu že některé věci se lépe chápou nepřeložené, protože jde o zažité termíny, ale tohle není ten případ.
Autorská citace #11
31.8.2009 09:51 - Sosáček
Lotrando píše:
DnD 4E jde podle mě přefluffovat téměř na cokoliv (delta team v afganistánu),

Akorat se z neceho takoveho chce dost lidem zvracet.
Autorská citace #12
31.8.2009 09:53 - Faire
Co mě přišlo pozitivní, je možnost udělat si mapu uzlů - vzít velký bílý papír, napsat si tam jednotlivé uzly a naznačit jejich možnosti ovlivnění hráči, a to, jak se ovlivní navzájem. Někdy to vyzkouším, mohlo by to při přípravě pomoci.

IMHO článku něco takového, mapa uzlů jako příklad, možná chybělo. Hodně příspěvků tady zmiňuje stejnou věc - že si nejsou jistí, co chtěl básník říci.
Autorská citace #13
31.8.2009 10:03 - Alnag
A té mapě uzlů se říká mind-map. Před pár lety to docela frčelo... :D (tedy ne v RPG, ale různě mezi manažery).
Autorská citace #14
31.8.2009 10:07 - Faire
...a programátory :) Ale nenapadlo mě tohle použití, pro mě je to rozhodně kladný bod. Mám rád ve věcech pořádek.
Autorská citace #15
31.8.2009 10:20 - Lotrando
Dopis z Ganymed píše:
Akorat se z neceho takoveho chce dost lidem zvracet.


řekl někdo, kdo tu hru ani nečetl. v DnD bych chybu nehledal, máš asi problém se zažíváním.
Autorská citace #16
31.8.2009 10:27 - Colombo
Obávám se, že to bude tím DnD. Ale stejně jako Katolík nemůže pochopit šamany, tak tohle ortodoxní DnDčkaři taky nedokážou pochopit.
Autorská citace #17
31.8.2009 10:32 - Lotrando
colombo: fajn, máš něco k tématu, nebo jen trolluješ, jak je tvým zvykem?
Autorská citace #18
31.8.2009 10:34 - Colombo
Trolluju, trolluju, trolluju. Jak je poslední dobou na kostce zvykem. Nebo to tu tak bylo vždycky?
Autorská citace #19
31.8.2009 11:32 - Sosáček
Lotrando píše:
řekl někdo, kdo tu hru ani nečetl. v DnD bych chybu nehledal, máš asi problém se zažíváním.

Jak to vis?
Autorská citace #20
31.8.2009 12:19 - Lotrando
Když napíšu - A co? - tak budem jen dál prasit tuhle diskuzi. Tak dělej, že jsem to nenapsal.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091600894927979 secREMOTE_IP: 44.192.38.143