Tipy a triky

Dracain
31.7.2009 08:46
Příprava dobrodružství
(nevím, jestli to tu už nebylo)

PJ:Do jaké míry si připravujete dobrodružství a svět, ve kterém se odehrává, předem?

Improvizujete občas při hře?

Děláte si poznámky, ve kterých je napsáno předem, co se stane, když hráči zareagují tak a tak?

Dokážete ze sebe vychrlit větu, která perfektně navodí atmosféru, vše správně popíše a ještě ji řeknete bez zaseknutí? (já teda ne)

A poslední, trochu nesouvisející dotaz: Hráli jste někdy RPG s jedním hráčem, kterému je ještě ke všemu 9 let? :) (vím, že to s bráchou nemá cenu, ale třeba s tím má někdo zkušenosti...?)
Autorská citace #1
31.7.2009 19:17 - Blaine
1) Dobrodruzstvi pripravuji. Delam ho do DnD 4ed, nejde si ho nepripravit, spatne udelany encounter je spatne udelany encounter. Ohledne nesoubojove casti hry, tak mam na papire jenom par bodu, abych mohl prepinat mezi NPC bez zaseknuti - mam jejich rysy a veci, ktere muzou rikat, u nekterych specifiky manerismus. Svet mam v hlave. Teda tedka jsem ho zacal davat do pocitace, protoze jsem ho tady chtel prezentovat a cim dal vic mam pocit, ze je to svet jenom pro moji druzinu:) Je tam tolik cool veci, ktere se tak mlati, ze to nedava smysl! Ale uplne divny je, ze je to bavi...

2) Furt. Jak jsem rekl, jenom souboje mam pripravene do podrobna. Me totiz hrozne stvalo, kdyz jsem mel pripraveneho treba nejakeho hospodskeho, nejakou scenku v hospode nebo nejakeho slechtice, nekoho jineho duleziteho, nejake misto a tak. A pak jsem ho zahodil. Protoze hraci sli nekam uplne jinam, zakernaci jedni zakerni:( A recyklace vlastnich napadu je pro me hodne tezka. Pribeh musi mit nejaky "flow"

3)Ne. Nikdy. Protoze nevim, jak zareaguji.

4)Doufam, ze ano. Nezaseknu se, ale nevim jak je to s tou atmosfericnosti, to je spis na nekom jinem, aby to zhodnotil.

5)Byval jsem take mlady a naivni a take jsem zkousel sveho bratra (take je o tri roky mladis jak ja, stejne jako to mas ty). A mozna to pujde, ale musel bych na to v te dobe mit mnohem vic zkusenosti. Dnes uz bych to asi dokazal, tehdy jsem to neumel.
Autorská citace #2
31.7.2009 20:50 - sirien
Píše:
Dokážete ze sebe vychrlit větu, která perfektně navodí atmosféru, vše správně popíše a ještě ji řeknete bez zaseknutí? (já teda ne)

Na tohle hodně pomáhá číst tematickou literaturu - horory, dark fantasy a tak. Na žánru ani moc nesejde, ale člověku tam nějak přejdou do krve ty obraty. Najednou zjistíš že to de skoro samo. Když je k tomu i slušná atmosféra (šero, svíčky, vhodná místnost...) tak to je takřka samoinspirující...

jinak musim říct, že má příprava jak co do kvality tak do kvantity těžce kolísá v závyslosti na:
  • žánru: komedie, sword´n´sorcery, hack´n´slash vyžadují minimum, horory, dark settingy a tak vyžadují naopak hodně
  • systému: Hodně liberálně nastavený FATE nevyžaduje skoro nic, DnD víc, GURPS hodně...
  • délkou hry: one shot chce obvykle málo, dlouhá kampaň víc, nejnáročnější je příprava na hry co mají mít 3-7 session (narozdíl od dlouhé kampaně není moc prostor na tvorbu za běhu, ale je potřeba dost materiálu)
  • spoluhráči: čim víc znám lidi s nimiž hraju, tím méně přípravy potřebuju (vím co vynechat a tak). Příprava pro lidi které neznám je nejnáročnější... stejně tak spoluhráči kteří jsou proaktivní a ve hře si najdou svá témata sami nebo si rovnou pro sebe vytvoří celé scény vyžadují o dost méně přípravy než pasivní a reaktivní hráči.
Jsou hry, na které jsem se připravoval třeba týdny, jsou hry, na které jsem se nepřipravoval vůbec... člověk se to naučí odhadnout. Obecně by se dalo říct že čim víc tim líp, ale na to bacha - příprava kterou nevyužiješ se najde vždycky, ale když jí je moc tak to je taky na kulový.

Obecně mám ve zvyku připravovat hlavně prostředí jako takové a pak NPCčka, která se tam objeví. Příběh si připravuji skrze NPCčka - kdo má zájem o co, co plánuje, jak, na kdy... a udělám si přehled jak by to celé vypadalo, kdyby se tam postavy neobjevily. Pak to dám stranou jako takový úvodní manuál a hru začnu v bodě t0, odkud dál jen improvizuju z toho co vím - když hráči neovlivní NPC, tak se děje načrtnutá linie, když do toho vstoupí, tak na ně okolí začne reagovat a linie se obvykle nějak odkloní.
Připravovat si děj nebo scény dopředu nemívá moc smysl.
Autorská citace #3
31.7.2009 20:56 - Dracain
Blaine:Moc dík, ani nevíš, jak pomohlo.
Autorská citace #4
31.7.2009 21:05 - Gurney
GMoval jsem hlavně Star Wars, takže svět už jsem měl vlastně předem docela podrobně připravený, spíš jsem si dokresloval mapky konkrétních míst kvůli boji. Teď hodlám zkusit takový experiment - udělat dvě až tři sezení u kterých hráče hodlám provést takovým dotazníkem kdy jim dám vybrat z několika hodně hrubých konceptů (sword and sorcery o návratu do nepřítelem dobytého domova, space opera o válečných veteránech, ...) a nechat je určit si velkou část z pozadí příběhu, jaké má mít téma a vzhledem k tomu že chci hrát ve FATE tak jim chci dát i možnost aby si v závislosti na předchozích volbách s mou pomocí určili i nastavení systému (rozdíl jestli je vrhnout se proti chlápkovi s brokovnicí v ruce jízdenka na věčnost nebo poukázka na cool jizvu co se na ní v baru daj balit holky)

Imrovizuju až nezdravě často, občas se to daří docela dobře, občas nic moc (to hlavně když nemám připraveno něco co jsem si připravit měl).

Poznámky co se stane když hráči udělají něco už nedělám, byla to celkem zbytečná práce a měl jsem pocit že jim pak vnucuju některou z těch možností co jsem vymyslel. Spíš se teď snažím aby nehráčské postavy reagovaly na činnost hráčů podle svého charakteru.

Ještě ne, ale pracuju na tom :) Asi si aspoň úvodní kecy navozující atmosféru začnu psát.

Momentálně je nejmladší člen naší hráčské skupiny můj čtrnáctiletý bratr, ale od té doby co hraje jsem ještě nedýemoval (/nepjoval)
Autorská citace #5
31.7.2009 21:27 - sirien
Gurney píše:
rozdíl jestli je vrhnout se proti chlápkovi s brokovnicí v ruce jízdenka na věčnost nebo poukázka na cool jizvu co se na ní v baru daj balit holky

Ono i při benevolentním nastavení to při dodržování stylu může být jízdenka na věčnost. A ono v určité konstelaci si chlápek s brokovnicí říká spíš o problémy než o zářez na pažbě... takže bych na to až tak moc co do systému nevsázel :)
Autorská citace #6
31.7.2009 21:43 - Dracain
sirien:Shrnutí:
Příprava na dobr. je závislá na žánru, systému, délkou hry i spoluhráčích.
Já se chystám sehrát dobrodružství s 9letým bráchou, kterého znám celkem dobře - je línej popisovat činnost postavy do detailů, ale když už něco řekne, tak je to většinou hodně dobrej nápad. Žánry hack ´n´ slash atd. mi nic neříkají (musím nasbírat expy (: ), ale příběh bude docela propracovaný. Délka dobr. - dlouhodobá hra s jednou postavou, jeden velký cíl hry + menší questy v průběhu. A systém? Hodně upravené DrD (ne tak složité, parametry Rychlost a Energie). NPCček tam taky bude požehnaně.
Co bys mi poradil ohledně přípravy na tuhle hru?
Autorská citace #7
31.7.2009 21:44 - Gurney
Sirien: Jsem se vyjádřil trochu (moc) obrazně, chci s hráči řešit spíš takový věci jakej efekt maj mít fate pointy aby to odpovídalo žánru a aby si na to troufli, jak abstraktně řešený maj být souboje a podobně.
Autorská citace #8
31.7.2009 22:04 - sirien
Dracain píše:
Co bys mi poradil ohledně přípravy na tuhle hru?

Přečíst si překlad FATE. Nebo True 20. Nebo GURPS Lite. Prostě opustit DrD, bez ohledu jak moc upravované (zvlášť to upravované, časem zjistíš že záplaty DrD vedou jen k dalším a dalším záplatám...)

Ujasnit si s bráchou, o co stojí. To docela hodně, protože u mladších hráčů je trpělivost menší a chce to nahodit téma, které ho zaujme (víc bojů, míň bojů, víc diplomacie, míň diplomacie, heroičtější nebo temnější...)

Připravit si náčrt hodně věcí a pak dopracovávat ty které budou vypadat že se hra ubírá jejich směrem Ti ušetří spoustu práce.
U NPC si nerozepisuj všechno, piš si k nim jen ty parametry, které budeš potřebovat. Ve chvíli, kdy se ukáže že je nějaká NPC pro hru podstatnější jí můžeš vždycky dopracovat.
Autorská citace #9
1.8.2009 08:21 - Dracain
sirien:A kde mám ty překlady vzít?

Jo, takže si něco připravím, ale hráč mi musí dát chvilku času, abych si to podle jeho hry mohl poupravit a hlavně si s ním musím o dobr. předem popovídat. U NPCček si třeba napíšu jejich vlastnosti a chování, ale musím je přizpůsobit podle příběhu. Zkusím přejít na jiný systém (DrD+ je asi ještě horší, že?).
OK, dík, že sis udělal čas.

Gurney,Blaine:Takže tvrdíte, že improvizujete dost. Hmm. Asi potřebuju víc expů, protože když jsem hrál dobr. s opravdu velkou improvizací, tak se sice zajímavě vyvíjel příběh, ale to je vše. Nikdy mě v rychlosti nenapadlo nic zajímavého... Na oživení hry je prostě potřeba trochu času na promyšlení, ale nepřehánět to.

Phew, stačí napsat pár otázek do diskuze a hned si můžu zahrát perfektní dobrodružství! Dík.
Autorská citace #10
1.8.2009 08:43 - Nachtrose
Nechci ti kazit radost, ale usetris si pravdepodobne znacne sklamani, kdyz nebudes ocekavat, ze nasledujici hra podle tehto rad bude perfektni. Rady jsou to dobre, o tom zadna, ale je to jenom cast celku, k perfektni hre potrebujes jeste smesici stesti na hrace, talentu a hlavne zkusenosti. Takze nehazej flintu do zita, pokud to napoprve nevyjde tak, jak si to tady predstavujes.
Autorská citace #11
2.8.2009 00:58 - Jerson
Improvizuju docela dost, vlastně improvizuju skoro celou hru, ale mám to snažší, protože hraju ve světě odvozeném z reálného v poměrně nedaleké minulosti a hraju v něm už čtvrtý rok (možná pátý), takže mám z čeho vycházet.

Poznámky o předpokládaném průběhu hry si nedělám, protože sám už vůbec nepřemýšlím nad tím, jak bude hra probíhat, odvíjím ji od nápadů hráčů. Občas mám připravené nějaké scény či popisy, ale když na ně nedojde, tak na ně prostě nedojde. Dokonce ani nevím, jestli se má ta která mise řešit diplomaticky nebo bojově, i když některé dávají větši smysl tak a jiné onak, ale hráči to někdy vidí přesně opačně.

Jeden na jednoho jsem hrál, dá se to, jen je třeba hru stavět jinak než hru pro skupinu.

A poslední věc - nepropadni dojmu, že skvělá hra záleží jen na tvé zkušenosti nebo přístupu. Máš ve hře minimálně jednoho dalšího člověka, spíše však víc, a i jejich přístupy a nápady mají vliv na kvalitu a zajímavost hry. I kdyby byl Vypravěč dokonalý, pořád to na dokonalou hru nestačí.
Autorská citace #12
2.8.2009 19:36 - sirien
Dracain píše:
DrD+ je asi ještě horší, že?

:) Chápeš velmi rychle.
FATE 2e CZ
GURPS 3e Lite CZ
GURPS 4e Lite CZ
hm, zajímavý, překlad True 20 teď nejsem schopnej najít...

Dracain píše:
Na oživení hry je prostě potřeba trochu času na promyšlení, ale nepřehánět to.

Snadná pomoc. Připrav si zajímavou zápletku, a hru samotnou improvizuj. Na další session si připrav zajímavej začátek, a pak zase improvizuj a tak dál...
Autorská citace #13
2.8.2009 19:46 - Alnag
Sirien píše:
hm, zajímavý, překlad True 20 teď nejsem schopnej najít...


Třeba...
Autorská citace #14
3.8.2009 09:09 - Argonantus
Hm, opět oběť masové evangelizace; osobně bych samozřejmě nevěnoval energii úplné změně herního systému, a dvojnásob ne u hry pro 9 letého člověka.

Píše:
Do jaké míry si připravujete dobrodružství a svět, ve kterém se odehrává, předem?


Tohle naopak je nutné připravit; přinejmenším vědět, kde se to odehrává, o co jde, kam a odkud jdeme. Čím víc toho připravíš předem, tím víc si ušetříš trapného nahlížení do poznámek a zoufalého listování při hře.

Píše:
Improvizujete občas při hře?


Neustále. Hráči udělají něco jiného, než jsem čekal, a hra se vydá úplně jinam. nedá se tomu zabránit a ani není důvod tomu zabránit; dějmistra to udržuje v bystré mysli a v pozornosti. A navíc je hrou sám také překvapen, což je příjemné.

Píše:
Děláte si poznámky, ve kterých je napsáno předem, co se stane, když hráči zareagují tak a tak?


Ne. Poznámky zahrnují informace o terénu (mám atlas, který stále doplňuji novými místy a informacemi o těch starých), o NPC a příšerách, a co se týče děje, tak rozpracovávám motivy NPC a nestvůr; - co CHTÉJÍ dosáhnout. A to se mi mění v závislosti na reakcích hráčů. Zahrnout i všechny možné reakce hráčů při střetnutí není v lidských silách, a není to ani účelné. Prostě se změní motivy NPC; Předrahý Supermeč už nehledá, protože ví, že ho hráči našli, ale musí jim ho sebrat (nejjednodušeji).

Ale otázka, jak to dělám já, není zcela totéž, co dělat v jednoduché hře s devítiletým jedincem. Tam vystačíš s mnohem menším kusem terénu (jedna vesnice, hrad, loď, atd.), méně NPC, méně potvorami. Musíš mít hlavní úkol (o co jde - vysvobodit princeznu, např.), a buď ho natvrdo hráči sdělíš na počátku (v hospodě, nudná klasika, ale pokud to hráč nezná, jakoby se stalo), a nebo atraktivněji a rafinovaněji ho necháš hlavní quest postupně objevit.

Píše:
Dokážete ze sebe vychrlit větu, která perfektně navodí atmosféru, vše správně popíše a ještě ji řeknete bez zaseknutí?


Občas se podaří. Ale náladu dělá do značné míry obsah informace. Jisté ošklivé překvapení, které je základem každého dorbého thrilleru nebo hororu.

Píše:
Hráli jste někdy RPG s jedním hráčem, kterému je ještě ke všemu 9 let?


Ano. A s více hráči, kde bylo dvěma z nich sedm let, jsem hrál i delší kampaň.
Bavit mladší děti znamená nejjednodušeji zvýšit množství soubojů; víc hack and slash. Metat firebally na kostlivce zvládne každý. Zkušenejší mladý jedinec vyžaduje rostoucí záludnost; sem tam nějaký kostlivec je vytuhlejší, než by měl být, a nese tajné poselství.

Můj svět *reklamní mód* lze shledat v povídkách, pověšených na tomto netu.
Autorská citace #15
3.8.2009 09:11 - Merlin
Já vlastně jenom improvizuju. V hlavě mám jen určitou kostru, případně zhruba souboje...ale jinak je vše čistá improvizace
Autorská citace #16
3.8.2009 12:03 - sirien
Argonantus píše:
osobně bych samozřejmě nevěnoval energii úplné změně herního systému, a dvojnásob ne u hry pro 9 letého člověka.

ZEJMÉNA u takhle mladého člověka. Čim dřív se dostane k systému který není hloupě indoktrinující jedním žánrem, žánrovým pojetím, stylem, agendou atd. a dostane se k něčemu universálnějšímu, tim líp. Navíc ty systémy co jsme linkovaly jsou velice stručné a jednoduché, přitom velice funkční (až na FATE jsou to extrakty).
Pokud se potom rozhodne vrátit k DrD (nemyslim, nevim o nikom kdo by to udělal) nebo přejít k DnD nebo třeba Blue planet (to už je pravděpodobnější) tak to je už věc jiná...

A zatímco Ty mluvíš z pozice dospělého člověka, který se dostal k DrD a vcelku rozumně analyzoval o co jde a jak s tím zacházet a hned si to upravil, tak já mluvím z pozice člověka kterému prošlo opengameingy desítky nováčků a desítky dračákystů, stovky nezkušených nebo trochu zkušených hráčů a musím říct že rozdíl mezi lidmi co za sebou měli jen DrD a těmi zbylými byl velice citelný.
Autorská citace #17
3.8.2009 13:32 - Gurney
sirien píše:
Přečíst si překlad FATE. Nebo True 20. Nebo GURPS Lite.

No tak zrovna u FATE mi přijde že musí člověk docela dobře vědět co chce hrát a pak si ho podle toho nastavit, když jsem v tom hrál pár prvních her tak jsem to ještě moc nechápal a nebylo to úplně funkční. Tím neříkám že by si neměl FATE přečíst, zas tam přijde na spoustu nových přístupů ke hře, ale takhle z DrD bych přešel spíš na ty GURPSy (překlad True 20 je dost nekompletní).
Autorská citace #18
3.8.2009 13:41 - Argonantus
Hm. Osobně se nedomnívám, že pravidlový systém je něco, co někoho poznamená někoho na celý život, a že první a nejdůležitější úkol je zachránit nešťastníka před plíživým jedem dračákismu.

Váš postup má vážnou nevýhodu, že než bude vyřešen problém vhodného systému, už bude třeba začít hrát, a na zápletku a informace o prostoru jaksi nezbyde čas.
Vycházím totiž z podezření, že Dracain umí DrD, a jiný systém by se musel naučit. A čas jsou peníze, přátelé.

Takže bych navrhl problém obrátit; vymyslet, co se bude hrát (pajtlovat skřety, pajtlovat piráty, zachraňovat princeznu, šermovat laserovým mečem), po té dumat nad zápletkou a světem, a pak teprve, pokud zbyde čas (nezbyde...), dospět k názoru, že DrD je úplně nevhodný systém a je třeba to udělat v úplně jiném systému.

Pokud se tato závěrečná epizoda vynechá, může po zkušenostech ze hry dospět GM... nebo těžce poznamenaný maldý jedinec... že žije s DrD jako zvíře a jedině WUSHU je to pravé. Pak nic proti tomu; svět je veliký a fantazie nekonečná.
Autorská citace #19
3.8.2009 14:03 - Sosáček
Tak ja mel za to, ze kolega doporucoval FATE nekomu kdo vede hru, ne hracum. Kupodivu, Fate3 je jeste jednodussi jak Fate2 a spousta veci je tam IMHO lip pochopitelna proto, ze je kodifikovana, ale Fate3 neni k sehnani jako samostatna knizka, hm.

Jinak spatne zvoleny system je vec ktera umi dokonale hazet klacky pod nohy.
Autorská citace #20
3.8.2009 14:06 - Sosáček
Jo, noooo, jo. Fate2 se musi nejak nastavit. Premyslim jestli by nestalo za pokus vzit Fate3 a udelat darkfantasy nebo S&S aplikaci. Ale asi jsem linej.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082921028137207 secREMOTE_IP: 3.85.211.2