Tipy a triky

Dracain
31.7.2009 08:46
Příprava dobrodružství
(nevím, jestli to tu už nebylo)

PJ:Do jaké míry si připravujete dobrodružství a svět, ve kterém se odehrává, předem?

Improvizujete občas při hře?

Děláte si poznámky, ve kterých je napsáno předem, co se stane, když hráči zareagují tak a tak?

Dokážete ze sebe vychrlit větu, která perfektně navodí atmosféru, vše správně popíše a ještě ji řeknete bez zaseknutí? (já teda ne)

A poslední, trochu nesouvisející dotaz: Hráli jste někdy RPG s jedním hráčem, kterému je ještě ke všemu 9 let? :) (vím, že to s bráchou nemá cenu, ale třeba s tím má někdo zkušenosti...?)
Autorská citace #1
31.7.2009 19:17 - Blaine
1) Dobrodruzstvi pripravuji. Delam ho do DnD 4ed, nejde si ho nepripravit, spatne udelany encounter je spatne udelany encounter. Ohledne nesoubojove casti hry, tak mam na papire jenom par bodu, abych mohl prepinat mezi NPC bez zaseknuti - mam jejich rysy a veci, ktere muzou rikat, u nekterych specifiky manerismus. Svet mam v hlave. Teda tedka jsem ho zacal davat do pocitace, protoze jsem ho tady chtel prezentovat a cim dal vic mam pocit, ze je to svet jenom pro moji druzinu:) Je tam tolik cool veci, ktere se tak mlati, ze to nedava smysl! Ale uplne divny je, ze je to bavi...

2) Furt. Jak jsem rekl, jenom souboje mam pripravene do podrobna. Me totiz hrozne stvalo, kdyz jsem mel pripraveneho treba nejakeho hospodskeho, nejakou scenku v hospode nebo nejakeho slechtice, nekoho jineho duleziteho, nejake misto a tak. A pak jsem ho zahodil. Protoze hraci sli nekam uplne jinam, zakernaci jedni zakerni:( A recyklace vlastnich napadu je pro me hodne tezka. Pribeh musi mit nejaky "flow"

3)Ne. Nikdy. Protoze nevim, jak zareaguji.

4)Doufam, ze ano. Nezaseknu se, ale nevim jak je to s tou atmosfericnosti, to je spis na nekom jinem, aby to zhodnotil.

5)Byval jsem take mlady a naivni a take jsem zkousel sveho bratra (take je o tri roky mladis jak ja, stejne jako to mas ty). A mozna to pujde, ale musel bych na to v te dobe mit mnohem vic zkusenosti. Dnes uz bych to asi dokazal, tehdy jsem to neumel.
Autorská citace #2
31.7.2009 20:50 - sirien
Píše:
Dokážete ze sebe vychrlit větu, která perfektně navodí atmosféru, vše správně popíše a ještě ji řeknete bez zaseknutí? (já teda ne)

Na tohle hodně pomáhá číst tematickou literaturu - horory, dark fantasy a tak. Na žánru ani moc nesejde, ale člověku tam nějak přejdou do krve ty obraty. Najednou zjistíš že to de skoro samo. Když je k tomu i slušná atmosféra (šero, svíčky, vhodná místnost...) tak to je takřka samoinspirující...

jinak musim říct, že má příprava jak co do kvality tak do kvantity těžce kolísá v závyslosti na:
  • žánru: komedie, sword´n´sorcery, hack´n´slash vyžadují minimum, horory, dark settingy a tak vyžadují naopak hodně
  • systému: Hodně liberálně nastavený FATE nevyžaduje skoro nic, DnD víc, GURPS hodně...
  • délkou hry: one shot chce obvykle málo, dlouhá kampaň víc, nejnáročnější je příprava na hry co mají mít 3-7 session (narozdíl od dlouhé kampaně není moc prostor na tvorbu za běhu, ale je potřeba dost materiálu)
  • spoluhráči: čim víc znám lidi s nimiž hraju, tím méně přípravy potřebuju (vím co vynechat a tak). Příprava pro lidi které neznám je nejnáročnější... stejně tak spoluhráči kteří jsou proaktivní a ve hře si najdou svá témata sami nebo si rovnou pro sebe vytvoří celé scény vyžadují o dost méně přípravy než pasivní a reaktivní hráči.
Jsou hry, na které jsem se připravoval třeba týdny, jsou hry, na které jsem se nepřipravoval vůbec... člověk se to naučí odhadnout. Obecně by se dalo říct že čim víc tim líp, ale na to bacha - příprava kterou nevyužiješ se najde vždycky, ale když jí je moc tak to je taky na kulový.

Obecně mám ve zvyku připravovat hlavně prostředí jako takové a pak NPCčka, která se tam objeví. Příběh si připravuji skrze NPCčka - kdo má zájem o co, co plánuje, jak, na kdy... a udělám si přehled jak by to celé vypadalo, kdyby se tam postavy neobjevily. Pak to dám stranou jako takový úvodní manuál a hru začnu v bodě t0, odkud dál jen improvizuju z toho co vím - když hráči neovlivní NPC, tak se děje načrtnutá linie, když do toho vstoupí, tak na ně okolí začne reagovat a linie se obvykle nějak odkloní.
Připravovat si děj nebo scény dopředu nemívá moc smysl.
Autorská citace #3
31.7.2009 20:56 - Dracain
Blaine:Moc dík, ani nevíš, jak pomohlo.
Autorská citace #4
31.7.2009 21:05 - Gurney
GMoval jsem hlavně Star Wars, takže svět už jsem měl vlastně předem docela podrobně připravený, spíš jsem si dokresloval mapky konkrétních míst kvůli boji. Teď hodlám zkusit takový experiment - udělat dvě až tři sezení u kterých hráče hodlám provést takovým dotazníkem kdy jim dám vybrat z několika hodně hrubých konceptů (sword and sorcery o návratu do nepřítelem dobytého domova, space opera o válečných veteránech, ...) a nechat je určit si velkou část z pozadí příběhu, jaké má mít téma a vzhledem k tomu že chci hrát ve FATE tak jim chci dát i možnost aby si v závislosti na předchozích volbách s mou pomocí určili i nastavení systému (rozdíl jestli je vrhnout se proti chlápkovi s brokovnicí v ruce jízdenka na věčnost nebo poukázka na cool jizvu co se na ní v baru daj balit holky)

Imrovizuju až nezdravě často, občas se to daří docela dobře, občas nic moc (to hlavně když nemám připraveno něco co jsem si připravit měl).

Poznámky co se stane když hráči udělají něco už nedělám, byla to celkem zbytečná práce a měl jsem pocit že jim pak vnucuju některou z těch možností co jsem vymyslel. Spíš se teď snažím aby nehráčské postavy reagovaly na činnost hráčů podle svého charakteru.

Ještě ne, ale pracuju na tom :) Asi si aspoň úvodní kecy navozující atmosféru začnu psát.

Momentálně je nejmladší člen naší hráčské skupiny můj čtrnáctiletý bratr, ale od té doby co hraje jsem ještě nedýemoval (/nepjoval)
Autorská citace #5
31.7.2009 21:27 - sirien
Gurney píše:
rozdíl jestli je vrhnout se proti chlápkovi s brokovnicí v ruce jízdenka na věčnost nebo poukázka na cool jizvu co se na ní v baru daj balit holky

Ono i při benevolentním nastavení to při dodržování stylu může být jízdenka na věčnost. A ono v určité konstelaci si chlápek s brokovnicí říká spíš o problémy než o zářez na pažbě... takže bych na to až tak moc co do systému nevsázel :)
Autorská citace #6
31.7.2009 21:43 - Dracain
sirien:Shrnutí:
Příprava na dobr. je závislá na žánru, systému, délkou hry i spoluhráčích.
Já se chystám sehrát dobrodružství s 9letým bráchou, kterého znám celkem dobře - je línej popisovat činnost postavy do detailů, ale když už něco řekne, tak je to většinou hodně dobrej nápad. Žánry hack ´n´ slash atd. mi nic neříkají (musím nasbírat expy (: ), ale příběh bude docela propracovaný. Délka dobr. - dlouhodobá hra s jednou postavou, jeden velký cíl hry + menší questy v průběhu. A systém? Hodně upravené DrD (ne tak složité, parametry Rychlost a Energie). NPCček tam taky bude požehnaně.
Co bys mi poradil ohledně přípravy na tuhle hru?
Autorská citace #7
31.7.2009 21:44 - Gurney
Sirien: Jsem se vyjádřil trochu (moc) obrazně, chci s hráči řešit spíš takový věci jakej efekt maj mít fate pointy aby to odpovídalo žánru a aby si na to troufli, jak abstraktně řešený maj být souboje a podobně.
Autorská citace #8
31.7.2009 22:04 - sirien
Dracain píše:
Co bys mi poradil ohledně přípravy na tuhle hru?

Přečíst si překlad FATE. Nebo True 20. Nebo GURPS Lite. Prostě opustit DrD, bez ohledu jak moc upravované (zvlášť to upravované, časem zjistíš že záplaty DrD vedou jen k dalším a dalším záplatám...)

Ujasnit si s bráchou, o co stojí. To docela hodně, protože u mladších hráčů je trpělivost menší a chce to nahodit téma, které ho zaujme (víc bojů, míň bojů, víc diplomacie, míň diplomacie, heroičtější nebo temnější...)

Připravit si náčrt hodně věcí a pak dopracovávat ty které budou vypadat že se hra ubírá jejich směrem Ti ušetří spoustu práce.
U NPC si nerozepisuj všechno, piš si k nim jen ty parametry, které budeš potřebovat. Ve chvíli, kdy se ukáže že je nějaká NPC pro hru podstatnější jí můžeš vždycky dopracovat.
Autorská citace #9
1.8.2009 08:21 - Dracain
sirien:A kde mám ty překlady vzít?

Jo, takže si něco připravím, ale hráč mi musí dát chvilku času, abych si to podle jeho hry mohl poupravit a hlavně si s ním musím o dobr. předem popovídat. U NPCček si třeba napíšu jejich vlastnosti a chování, ale musím je přizpůsobit podle příběhu. Zkusím přejít na jiný systém (DrD+ je asi ještě horší, že?).
OK, dík, že sis udělal čas.

Gurney,Blaine:Takže tvrdíte, že improvizujete dost. Hmm. Asi potřebuju víc expů, protože když jsem hrál dobr. s opravdu velkou improvizací, tak se sice zajímavě vyvíjel příběh, ale to je vše. Nikdy mě v rychlosti nenapadlo nic zajímavého... Na oživení hry je prostě potřeba trochu času na promyšlení, ale nepřehánět to.

Phew, stačí napsat pár otázek do diskuze a hned si můžu zahrát perfektní dobrodružství! Dík.
Autorská citace #10
1.8.2009 08:43 - Nachtrose
Nechci ti kazit radost, ale usetris si pravdepodobne znacne sklamani, kdyz nebudes ocekavat, ze nasledujici hra podle tehto rad bude perfektni. Rady jsou to dobre, o tom zadna, ale je to jenom cast celku, k perfektni hre potrebujes jeste smesici stesti na hrace, talentu a hlavne zkusenosti. Takze nehazej flintu do zita, pokud to napoprve nevyjde tak, jak si to tady predstavujes.
Autorská citace #11
2.8.2009 00:58 - Jerson
Improvizuju docela dost, vlastně improvizuju skoro celou hru, ale mám to snažší, protože hraju ve světě odvozeném z reálného v poměrně nedaleké minulosti a hraju v něm už čtvrtý rok (možná pátý), takže mám z čeho vycházet.

Poznámky o předpokládaném průběhu hry si nedělám, protože sám už vůbec nepřemýšlím nad tím, jak bude hra probíhat, odvíjím ji od nápadů hráčů. Občas mám připravené nějaké scény či popisy, ale když na ně nedojde, tak na ně prostě nedojde. Dokonce ani nevím, jestli se má ta která mise řešit diplomaticky nebo bojově, i když některé dávají větši smysl tak a jiné onak, ale hráči to někdy vidí přesně opačně.

Jeden na jednoho jsem hrál, dá se to, jen je třeba hru stavět jinak než hru pro skupinu.

A poslední věc - nepropadni dojmu, že skvělá hra záleží jen na tvé zkušenosti nebo přístupu. Máš ve hře minimálně jednoho dalšího člověka, spíše však víc, a i jejich přístupy a nápady mají vliv na kvalitu a zajímavost hry. I kdyby byl Vypravěč dokonalý, pořád to na dokonalou hru nestačí.
Autorská citace #12
2.8.2009 19:36 - sirien
Dracain píše:
DrD+ je asi ještě horší, že?

:) Chápeš velmi rychle.
FATE 2e CZ
GURPS 3e Lite CZ
GURPS 4e Lite CZ
hm, zajímavý, překlad True 20 teď nejsem schopnej najít...

Dracain píše:
Na oživení hry je prostě potřeba trochu času na promyšlení, ale nepřehánět to.

Snadná pomoc. Připrav si zajímavou zápletku, a hru samotnou improvizuj. Na další session si připrav zajímavej začátek, a pak zase improvizuj a tak dál...
Autorská citace #13
2.8.2009 19:46 - Alnag
Sirien píše:
hm, zajímavý, překlad True 20 teď nejsem schopnej najít...


Třeba...
Autorská citace #14
3.8.2009 09:09 - Argonantus
Hm, opět oběť masové evangelizace; osobně bych samozřejmě nevěnoval energii úplné změně herního systému, a dvojnásob ne u hry pro 9 letého člověka.

Píše:
Do jaké míry si připravujete dobrodružství a svět, ve kterém se odehrává, předem?


Tohle naopak je nutné připravit; přinejmenším vědět, kde se to odehrává, o co jde, kam a odkud jdeme. Čím víc toho připravíš předem, tím víc si ušetříš trapného nahlížení do poznámek a zoufalého listování při hře.

Píše:
Improvizujete občas při hře?


Neustále. Hráči udělají něco jiného, než jsem čekal, a hra se vydá úplně jinam. nedá se tomu zabránit a ani není důvod tomu zabránit; dějmistra to udržuje v bystré mysli a v pozornosti. A navíc je hrou sám také překvapen, což je příjemné.

Píše:
Děláte si poznámky, ve kterých je napsáno předem, co se stane, když hráči zareagují tak a tak?


Ne. Poznámky zahrnují informace o terénu (mám atlas, který stále doplňuji novými místy a informacemi o těch starých), o NPC a příšerách, a co se týče děje, tak rozpracovávám motivy NPC a nestvůr; - co CHTÉJÍ dosáhnout. A to se mi mění v závislosti na reakcích hráčů. Zahrnout i všechny možné reakce hráčů při střetnutí není v lidských silách, a není to ani účelné. Prostě se změní motivy NPC; Předrahý Supermeč už nehledá, protože ví, že ho hráči našli, ale musí jim ho sebrat (nejjednodušeji).

Ale otázka, jak to dělám já, není zcela totéž, co dělat v jednoduché hře s devítiletým jedincem. Tam vystačíš s mnohem menším kusem terénu (jedna vesnice, hrad, loď, atd.), méně NPC, méně potvorami. Musíš mít hlavní úkol (o co jde - vysvobodit princeznu, např.), a buď ho natvrdo hráči sdělíš na počátku (v hospodě, nudná klasika, ale pokud to hráč nezná, jakoby se stalo), a nebo atraktivněji a rafinovaněji ho necháš hlavní quest postupně objevit.

Píše:
Dokážete ze sebe vychrlit větu, která perfektně navodí atmosféru, vše správně popíše a ještě ji řeknete bez zaseknutí?


Občas se podaří. Ale náladu dělá do značné míry obsah informace. Jisté ošklivé překvapení, které je základem každého dorbého thrilleru nebo hororu.

Píše:
Hráli jste někdy RPG s jedním hráčem, kterému je ještě ke všemu 9 let?


Ano. A s více hráči, kde bylo dvěma z nich sedm let, jsem hrál i delší kampaň.
Bavit mladší děti znamená nejjednodušeji zvýšit množství soubojů; víc hack and slash. Metat firebally na kostlivce zvládne každý. Zkušenejší mladý jedinec vyžaduje rostoucí záludnost; sem tam nějaký kostlivec je vytuhlejší, než by měl být, a nese tajné poselství.

Můj svět *reklamní mód* lze shledat v povídkách, pověšených na tomto netu.
Autorská citace #15
3.8.2009 09:11 - Merlin
Já vlastně jenom improvizuju. V hlavě mám jen určitou kostru, případně zhruba souboje...ale jinak je vše čistá improvizace
Autorská citace #16
3.8.2009 12:03 - sirien
Argonantus píše:
osobně bych samozřejmě nevěnoval energii úplné změně herního systému, a dvojnásob ne u hry pro 9 letého člověka.

ZEJMÉNA u takhle mladého člověka. Čim dřív se dostane k systému který není hloupě indoktrinující jedním žánrem, žánrovým pojetím, stylem, agendou atd. a dostane se k něčemu universálnějšímu, tim líp. Navíc ty systémy co jsme linkovaly jsou velice stručné a jednoduché, přitom velice funkční (až na FATE jsou to extrakty).
Pokud se potom rozhodne vrátit k DrD (nemyslim, nevim o nikom kdo by to udělal) nebo přejít k DnD nebo třeba Blue planet (to už je pravděpodobnější) tak to je už věc jiná...

A zatímco Ty mluvíš z pozice dospělého člověka, který se dostal k DrD a vcelku rozumně analyzoval o co jde a jak s tím zacházet a hned si to upravil, tak já mluvím z pozice člověka kterému prošlo opengameingy desítky nováčků a desítky dračákystů, stovky nezkušených nebo trochu zkušených hráčů a musím říct že rozdíl mezi lidmi co za sebou měli jen DrD a těmi zbylými byl velice citelný.
Autorská citace #17
3.8.2009 13:32 - Gurney
sirien píše:
Přečíst si překlad FATE. Nebo True 20. Nebo GURPS Lite.

No tak zrovna u FATE mi přijde že musí člověk docela dobře vědět co chce hrát a pak si ho podle toho nastavit, když jsem v tom hrál pár prvních her tak jsem to ještě moc nechápal a nebylo to úplně funkční. Tím neříkám že by si neměl FATE přečíst, zas tam přijde na spoustu nových přístupů ke hře, ale takhle z DrD bych přešel spíš na ty GURPSy (překlad True 20 je dost nekompletní).
Autorská citace #18
3.8.2009 13:41 - Argonantus
Hm. Osobně se nedomnívám, že pravidlový systém je něco, co někoho poznamená někoho na celý život, a že první a nejdůležitější úkol je zachránit nešťastníka před plíživým jedem dračákismu.

Váš postup má vážnou nevýhodu, že než bude vyřešen problém vhodného systému, už bude třeba začít hrát, a na zápletku a informace o prostoru jaksi nezbyde čas.
Vycházím totiž z podezření, že Dracain umí DrD, a jiný systém by se musel naučit. A čas jsou peníze, přátelé.

Takže bych navrhl problém obrátit; vymyslet, co se bude hrát (pajtlovat skřety, pajtlovat piráty, zachraňovat princeznu, šermovat laserovým mečem), po té dumat nad zápletkou a světem, a pak teprve, pokud zbyde čas (nezbyde...), dospět k názoru, že DrD je úplně nevhodný systém a je třeba to udělat v úplně jiném systému.

Pokud se tato závěrečná epizoda vynechá, může po zkušenostech ze hry dospět GM... nebo těžce poznamenaný maldý jedinec... že žije s DrD jako zvíře a jedině WUSHU je to pravé. Pak nic proti tomu; svět je veliký a fantazie nekonečná.
Autorská citace #19
3.8.2009 14:03 - Sosáček
Tak ja mel za to, ze kolega doporucoval FATE nekomu kdo vede hru, ne hracum. Kupodivu, Fate3 je jeste jednodussi jak Fate2 a spousta veci je tam IMHO lip pochopitelna proto, ze je kodifikovana, ale Fate3 neni k sehnani jako samostatna knizka, hm.

Jinak spatne zvoleny system je vec ktera umi dokonale hazet klacky pod nohy.
Autorská citace #20
3.8.2009 14:06 - Sosáček
Jo, noooo, jo. Fate2 se musi nejak nastavit. Premyslim jestli by nestalo za pokus vzit Fate3 a udelat darkfantasy nebo S&S aplikaci. Ale asi jsem linej.
Autorská citace #21
3.8.2009 15:31 - sirien
Argonantus píše:
Hm. Osobně se nedomnívám, že pravidlový systém je něco, co někoho poznamená někoho na celý život, a že první a nejdůležitější úkol je zachránit nešťastníka před plíživým jedem dračákismu.

Snažíš se mi dokázat, že neexistuju, jak s Jersonem sami rádi parafrázujete?
Udělej si čas na pár conů, připrav si pár OG příběhů a já Ti s radostí nasměruju pár kovanejch dračákystů. PAK se můžem o něčem bavit.

Jinak se pleteš - tady žádnej systém nevybíráme. Ty linky maj dohromady 100 stran, ať si Dracain vybere sám kterej se mu líbí a dál se řídí podle svýho. Osobně bych doporučil asi GURPS Lite, ale to už nechávám na něm.
Autorská citace #22
3.8.2009 15:45 - Horacio
Argonantus má pravdu, původně se Dracain na systém neptal. Proč se vždycky najde někdo, kdo se s tím vytasí?
Autorská citace #23
3.8.2009 16:54 - Argonantus
Siriene, tady nejde o pár conů a opengaming. Tady jde o jednoduchou hru pro devítiletého jedince.
Nepopírám, že evangelisátoři existují; je jich plný net; ale nejsem si jist, jestli tohle je ten přesný objekt pro vaše běsnění.
Ale možná se mýlím; a boj s DrD je třeba vést každou denní i noční hodinu, na zemi, na moři, ve vzduchu, pod zemí i ve vesmíru.
Autorská citace #24
3.8.2009 17:43 - sirien
Horacio píše:
Argonantus má pravdu, původně se Dracain na systém neptal. Proč se vždycky najde někdo, kdo se s tím vytasí?

Zkusím Tobě i Argovi odpovědět:
Zaprvé, nedoporučoval sem systém 9ti letýmu klukovi, ale Dracainovi, který se o RPG očividně zajímá a je mu o něco víc.

Zadruhé, zvláště malé děti by měly, aby je to bavilo, dostat do rukou systém který je pokud možno jednoduchý, snadno ovládnutelný z hlavy a který jim nebude dělat problémy při rozvíjení vlastní kreativity uvnitř hry. Tomu DrD zrovna neodpovídá, nevrhl jsem tedy systémy, které to umožňují. Uznávám, že s tím FATE jsem možná trochu přestřelil (to bylo spíš pro Dracaina), ale GURPS Lite a True 20 jsou na kost osekané zjednodušené systémy které jsou tisícemi hráčů ověřené jako universálně funkční a zároveň jsou ve své jednoduchosti snadno použitelné.

Zatřetí - Dracaine se ptal, jak připravit dobrodružství. Z vlastní zkušensoti vím, že třeba NPC je snazší tvořit v GURPSech než v DrD, a to jak v předchozí přípravě, tak v průběhu (a ne, Argo - Ty nehraješ DrD).
Věci se dále ztěžují s tím, jak systém pro sebe upravuješ přidáváním dalších prvků místo jejich osekáváním, do čehož se už Dracaine pustil. Přechod na jednodušší systém mu tedy umožní snazší práci při přípravě.


Ono abych to přirovnal - když se bude nový závodník ptát, jak nejlíp projet nějakou trať, tak je sice zbytečné se hádat o tom jestli má mít to nebo to auto té samé kategorie (jedno má lepší zrychlení, druhé líp drží na silnici), ale je docela rozdíl jet tu trať ve favoritu nebo v Audi A4ce.
Tohle je dost podobné - Dělat hru v DrD, HF nebo Stínu meče vyjde dost nastejno, podobně jako jestli ji děláte v GURPS Lite, Core Stroryteller system nebo True 20. Nicméně mezi těmahle dvouma skupinama je dost rozdíl.

Začtvrté - nikomu jsem nic nevnucoval. Nabídl jsem Dracainemu i další rady které s tím nesouvisely. Ptal se na můj názor a rady a já mu poradil to co si opravdu mysím - rozhodně bych pro hru s někým komu je 9 zvolil mnohem raději GURPS Lite nebo True 20 než DrD. Jestli se vám moje rada nelíbí tak to je váš problém, ale povšimněte si, že dokud jste se tu vy dva nezačali vyšilovat, tak tu žádná evangelizační činnost neprobíhala, prostě jsem se zmínil o tom že bych použil jiné systémy a dal jsem k nim přístup a Sos s Gurneym se vyjádřili k tomu co z toho výběru by doporučili spíš.

Na druhou stranu, vy dva jste nedali faktickou radu žádnou, takže fakt nechápu co tu kritizujete, protože zatímco ostatní se tu snaží pomoct, vy tohle téma vedete k dalšímu systémovému flameu, v čemž moc smyslu nevidím.
Autorská citace #25
3.8.2009 19:12 - Colombo
Klid Siriene, já to chápu, i DrD potřebuje svého buldoka, který by proti němu brojil.

Ale já bych raději doporučil ono DrD než trueD20. Co jsem se díval, jsou tam samé tabulky, k PC hře je to možná dobré, ale ke hraní (zejména z počátku) rozhodně ne.
DrD možná není dokonalé, ale základní tabulky jsou tam jen tři a má natolik jednoduchá (a upravitelná) pravidla, že je to celkem jedno.
Autorská citace #26
3.8.2009 19:15 - Argonantus
Myslím, že pořadí příspěvků je naprosto zřejmé.
Autorská citace #27
3.8.2009 19:50 - sirien
colombo: Tak já osobně taky doporučuju spíš GURPS Lite. Nicméně DrD není jednoduché, protože má na všechno různé mechaniky a přechod mezi nimi je neintuitivní, GURPS i d20 fungují na jednom principu, takže snadno dovodíš další - když se je naučíš, tak ke hře knihu vůbec nepotřebuješ, což se u DrD až tak moc říct nedá. Pro hru jsou prostě plynulejší (v DrD i GURPS jsem hrál roky, takže myslím že mohu posuzovat docela dobře)

Argo: <jízlivost>
máš namysli: Sirienovo doporučení jiných systémů, dotaz na ně, linky na ně, Gurneyho a Sosiho poznámky ohledně mých doporučení připojené k dalším věcným radám, objevení se Argonanta brojícího za DrD, Sirienova odpověď, Argovo a Horaciovo běsnění proti zde neexistující svaté válce? Ano, myslím že to je zřejmé.
<jízlivost++>
mimochodem, stále jsi nedal žádnou věcnou radu, stále strašíš okolo DrD
</jízlivost>

Dracaine:Každopádně - bez ohledu na systém který zvlolíš je potřeba, abys ho ovládal (...což je opět snazší u párstránkových GURPS Lite a True 20 nebo 50ti stránkového FATE, které jedou na jednotných principech než u DrD), protože fakt není moc dobré když při hře listuješ pravidly. Trhá to pozornost a ta bývá tím menší, čím jsou hráči mladší.
Obecně je lepší v okamžiku nejistoty nějaké pravidlo odimprovizovat a podívat se na "oficiální" řešení po hře, než ho půl hodiny hledat v průběhu hry (...a opět v GURPS, FATE nebo d20 se improvizuje o dost líp, protože - jsou mechanicky sjednocené na jednom principu)
Autorská citace #28
3.8.2009 19:58 - Fibriso
columbo: a je vidět, že jsi se na True20 opravdu jen díval.
skoušel jsem Drd, a trvalo mi půl hodiny, než jsem vůbec pochopil, jak se dělá postava a další hodinu a půl jsem se snažil vytvořit postavu (nehledě na to, že některé mechaniky mi přišli hodně zvrácené, obzláště počet příruček) k studiu pravidel jak se to hraje jsem se nedostal.

true 20 mi trvalo hodinu a půl na zjištění systému postavy, kouzlení, bojování a vytvoření postavy. jediné, co je problematické je únava z kouzlení.
(nehledě na to, že true20 knížka obsahuje základ pro settingy fantasy, horor i modern. vše na praktických 222 stránkách. nic více. (kdyby jen fantasy, tak to je (jak se řekne opak rozšiřující příručky?) o 100 stránkách)


takto bych nějak popsal setkání s Drd a True20
hlavní problém - True20 je anglicky

gurpsy nemohu posoudit, protože neznám, ale určite budou horší než 3.5... :D (schovává se)
ale pokud je to příbuzné se systemem Exaltů, tak by to mohlo byt zajímavé...

pro devítiletého kluka: paradoxně - do češtiny přeložené 4E dnd s nějakým starším DM, co by nešel jen do masomlýna... (aspoň se z mechanik naučí počty)
Autorská citace #29
3.8.2009 20:09 - Colombo
Jn, omlouvám se, opět jsem zapoměl, že jsem na D20.
Autorská citace #30
3.8.2009 20:26 - Jerson
Tedy - DrD fakt není jednoduché. Svého času jsme vedli asi dva měsíce debatu s různými lidmi a pokoušeli se zjistit, podle jaké tabulky se nahazují jaké hodnoty pro jednotlivé vlastnosti v závislosti na povolání. Nakonec jsme zjistili, že zrovna my to máme dobře, ale byly skupiny, které měli postavy vytvořené špatně.

Na druhou stranu moje úplně první RPG jsem vedl jen s kostkou a myšlenkou "čím víc hodíš, tím lépe pro tebe", a fungovalo to dost dobře. Teď bych asi nechal hráče napsat tři vlastnosti v rozsahu 1-4, šest schopostí které přidají v určitém případě bonus +2 a výsledné číslo bych podhazoval a dorovnával šestistěnnou kostkou.
(Vlastně kecám, použil bych jednoduchou verzi CPH, tu vytvořím a vysvětlím za patnáct minut, a hra by byla naprosto jednoduchá).
Autorská citace #31
3.8.2009 20:32 - Lotrando
No, já hrál DrD 10 let a ačkoliv za tu dobu moc dobře vím, kde má slabiny, tak prvních pár roků mi zas tak strašné nepřipadalo.

P.S. DnD 4E rulez!, o tom žádná :)
Autorská citace #32
3.8.2009 20:37 - sirien
Fibriso: Alnag postoval překlad True 20. GURPS nemají s Exalted nic společného, Exalted je modifikace White wolfího Storyteller systemu, GURPS jsou původní hra Steve Jackson Games. Dilema mezi GURPS a DnD 3,5 moc není - na cokoliv nefantasy GURPS, ve fantasy buď GURPS nebo DnD podle toho jaký chceš hrát styl (heroic nebo archtypální příběhy jsou pro DnD, dlouhodobé přízemní hraní nebo hraní v nějakém freaky stylu GURPS)

Colombo: Blábol, to kde si s tím nemá co dělat.

Jerson: CPH Lite bohužel ještě není sepsané, pokud se nemýlím, jinak by v seznamu určitě nechybělo :)
Mimochodem, už jsi vlastně vůbec sepsal novou podobu CPH?
Autorská citace #33
3.8.2009 21:03 - Gurney
sirien píše:
Jerson: CPH Lite bohužel ještě není sepsané, pokud se nemýlím, jinak by v seznamu určitě nechybělo :)


Přesně takhle jsem přemýšlel když jsem se koukal že jsou tam postované GURPSy a True20

Píše:
Mimochodem, už jsi vlastně vůbec sepsal novou podobu CPH?


Už sem se na to taky někdy ptal :)
Autorská citace #34
3.8.2009 21:05 - Sosáček
Horacio: proste proto, ze priprava zavisi na systemu. Kdyz mas dnd4 tak musis delat encountery (zjednodusuju), kdyz mas Fate tak ne, ta priprava bude fungovat jinak, proste proto, ze kdyz mas NPC definovane tim jak vypada, tim co chce a dvema trema dovednosmi ve kterych vynika, tak bude priprava vypadat jinak nez kdyz mas npc definovane poctem zivotu, peti obrannymi cisly, a deseti druhy utoku.

Zaroven je tu druhy aspekt, cim vic zkusenosti mas s konkretnim systemem, tim snaz s nim budes pracovat, zvlast co se treba npc tyka, protoze "vis jak to chodi" a muzes si dovolit vsemozne systemove parametry nadhodit od oka.

Takze system s pripravou jednoduse souvisi, minimalne tim jestli si po vymysleni postav ma vyhradit pet hodin aby udelal statistiky, nebo jestli vymysleni postav je vsechno co potrebuje udelat.

Upozornovat na tyhle faktory mi nepripada jako prehnana evangelizace, naopak povazuji predstirani ze neexistuji v ramci politicke korektnosti (kdy ani clovek nesmi rict ze nema rad drd aby nekoho nezranil) povazuji za pohrdanihodne. (tj. colombohodne :D )
Autorská citace #35
3.8.2009 21:35 - Fibriso
Sirien: já se právě s gurpsema ještě nesetkal, takže nemám páru jaké to je.
Autorská citace #36
3.8.2009 21:39 - Sosáček
GURPS (ale to jsem offtopic) jsou hodne podrobny. Ne slozity, ale podrobny. Mysli si tvoji kolegove v praci ze jsi devkar, mas dve deti a zapalujes si jedno cigaro od druhyho? To jsou veci ktery najdes na charsheetu. A tak. Stovky stranek moznosti, jen blazen by je vsechny pouzival v jedny hre, ale jsou tam. Lite je dobra volba.
Autorská citace #37
3.8.2009 21:55 - sirien
GURPS sou děsivá kuchařka kterou v plný versi musíš probrat a uvaážlivě vydestilovat co potřebuješ. Nebo je dobře znát.
NEBO můžeš začít na Lite versí která je naopak totálně sesekaná na základní ale dostačující principy a pak přidávat věci z full verse podle potřeby. 3e byla přeložená komplet, 4e funguje velmi podobně, takže není moc problém konvertovat, takže to je docela rozumná verse
Autorská citace #38
3.8.2009 22:09 - Element_Lead
Dracain, urcite nad braskou nelam hul, pristupuj k tomu jako k takove osobni vyzve. Ber to jako takovou investici do brasky, tedka treba nebude hrat uplne presne to co by sis ty predstavoval a chvili to tak asi i zustane, ale casem se to zlepsi. Popremyslej nad tim co ho bavi, znas ho asi nejlip, tak bys mel vedet sam. Dulezity je ze on je hlavni hrdina pribehu, snaz se mu co nejvic vyhovet a na jeho napadech stavet. Podporovat je. Pokud ho chces nejak ovlivnovat nedelej to z pozice GM ale treba radce, sprateleneho npc ucitele, mluviciho mece. Ja sam mam malou sestricku je ji asi 7 let a sem tam kdyz se vratim domu spolu zkousime neco hrat. Bez pravidel jen si tak vypravime a kreslime. K rpg to ma hodne daleko, ale nema cenu nic uspechat. Kdybych pro ni vybiral nejake pravidla, sahnu PRAVE po drd. Ale to az to bude aktualni. Do te doby staci hodna a zla kostka.
Autorská citace #39
3.8.2009 22:17 - Element_Lead
Svet pripraveny mit nemusis. Staci mit aspon trochu povedomi o bezprostrednim okoli.

Snaz se improvizovat co nejvic. Nedelej si zbytecne poznamky o tom co by kdyby. Stejne to bude jinak bude te to svazovat a nebudes to moct ani najit ve stresu. Proste kdyz hraci reaguji ty reaguj na ne.

To nejlepsi co muzes udelat je hrat hrat a hrat. Budes se hodne zlepsovat. Jednak hranim, jednak knizkama filmama hodne ti da skola :). Dulezity je nedelat z toho vedu a nedelat si z niceho hlavu. Ano na netu jsou ruzna pravidla ktera ti muzou ukazat to a to a zlepsi urcity veci, ale to jsou takovy tresnicky ktery do zacatku nejsou potreba. Je to hra.
Autorská citace #40
3.8.2009 22:25 - sirien
Yashamaru píše:
hodne ti da skola

lol, nech si ty výchovný řeči a přestaň lhát mladším lidem kteří by Ti mohli naivně uvěřit :)
Autorská citace #41
3.8.2009 23:37 - Jerson
sirien píše:
Jerson: CPH Lite bohužel ještě není sepsané, pokud se nemýlím, jinak by v seznamu určitě nechybělo :)
Mimochodem, už jsi vlastně vůbec sepsal novou podobu CPH?

Vzhledem k počtu lidí, kteří se shání po nějakých pravidlech asi sepíšu základ jako článek a hodím ho sem na D20.
Autorská citace #42
4.8.2009 01:03 - Sethi
tiše bych si pípla, že systém je nakonec stejně šumák, ale stejně mě nikdo nebude poslouchat, protože jsem blondýnka...
Autorská citace #43
4.8.2009 07:45 - Jerson
No ... není. Ne pro začátečníka, protože někteří se třeba v tvorbě postavy utopí dříve než začnou hrát. Systém je šumák na konci, když ti ze hry vypadne nějaký zajímavý příběh a k tomu zábavné vzpomínky okolo - pak je jedno, ve kterém systému se to odehrálo.
Autorská citace #44
4.8.2009 08:43 - Argonantus
Siriene, ježto se chceš zjevně hádat, bylo to přesně takto - Dracain postnul druhý dotaz s podrobnějším zadáním, co ho zajímá. Končil takto:

Dracain píše:
A systém? Hodně upravené DrD (ne tak složité, parametry Rychlost a Energie). NPCček tam taky bude požehnaně.
Co bys mi poradil ohledně přípravy na tuhle hru?


Rozuměl bych mu tak, že v systému má jasno a je součástí zadání. Že se tedy na systém neptá. Načež následovalo:

Sirien píše:
Dracain píše:

Co bys mi poradil ohledně přípravy na tuhle hru?

Přečíst si překlad FATE. Nebo True 20. Nebo GURPS Lite. Prostě opustit DrD, bez ohledu jak moc upravované (zvlášť to upravované, časem zjistíš že záplaty DrD vedou jen k dalším a dalším záplatám...)


Pokud příprava na hru vypadá tak, že si začnu číst překlad FATE, tak mi to připadlo poněkud komplikované. Ale asi jsem jediný.
A asi je to jedno. Dracain je v tahu a hru zřejmě už odehrál, a tady se zase plácá o tom, který systém je lepší. Jediný, kdo má rozum, je Sethi, ale ta je blondýna. A my s Horaciem jsme důchodci. Takže se nepočítáme.

EDIT: Ještě poznamenám, že Yashamaru zjevně reagoval na to, na co se Dracain ptal. Takže dostal na budku za výchovný řeči.
Autorská citace #45
4.8.2009 10:15 - Horacio
Dracain: Taky jsem kdysi hrával s mladším bratrem jeden na jednoho, ale nebylo mu teda těch 9. Obecně jsem při jeden na jednoho přípravu dělal, ale dělala si mi jednodušeji.
U jeden na jednoho toho hráče obvykle dobře znáš, tak víš co ho bude bavit a taky jak zhruba bude situace řešit. Tak v tom bych mu klidně trochu nahrál. Když třeba nosí luk, tak ve městě uspořádej soutěž ve střelbě, nech tam třeba poletovat ptáka s tajným vzkazem na noze, nebo podobně.
Potřebuješ určitě hodně cizích postav a příšer, jelikož jeden hráč hraje obvykle dost rychle a hodně toho stihne. Tyhle věci mívám připravený, ale nikdy si nepíšu, jak by které setkání mělo dopadnout, sám se jako PJ nechám rád překvapit, co hráč vymyslí.
A poslední tip: když hraje jenom jeden hráč, může mít tendenci řešit všechno jen jedním způsobem, tak dbej na to ať je to pestré - ať je tam boj, ale i trochu mluvení a třeba cestování. Hodně zdaru, Horac

Sirien: Nebuď hysterickej. Jednou se naučíš žít s tím, že "Na systému nezáleží." je stejně platná rada jako to tvoje "Přečti si nejdřív tohle a tohle a tohle, protože wall of text..."
Autorská citace #46
4.8.2009 10:42 - Merlin
uši: ne..ty jsi přece špinavá, ne?
Autorská citace #47
4.8.2009 11:37 - Sethi
merlin: počítá se co je uvnitř, ne navenek...

ad topic (ať je tedy jakýkoli, předpokládejme, že je to hraní s dítětem, budu se tvářit dostatečně sebevědomě, jako to dělají ostatní), rozvleklý úvod jako bonus:

první rpg, které malá kačenka hrála, nebyl shadowrun s pochybnými kamarády jejích kamarádek, jak si někteří myslí. nebylo to ani žádné dračí doupě, protože to kačenka nehrála nikdy. první rpg hrála ve svých asi deseti letech se stejně starým bratrancem, stačily jim dvě kostky (matně si vzpomíná, že nejspíš podchytili pravidla souboje z nějakého gamebooku), nějaké papíry, a hodiny a hodiny si popisovali temné chodby, vyjednávali se zlým knížetem Olgorem, aby upustil od drancování blízké vesnice a krotili jeskynní dráčky, jejich rodiče se na střídačku chodili dívat, co že jsou děti tak tiše, že se museli buď zabít, nebo přinejmenším zapalují barák, a tu a tam poseděli a vyslechli si obzvláště zajímavou scénu lákání strážných do pasti.

co se snažím říct, myslím si, že hrát s dítětem není problém, jen to chce trochu jiný přístup - systém by ti měl být skutečně šumák, prostě si vyber takový, který sedí tobě, protože tvůj devítiletý hráč by s ním neměl přijít do kontaktu víc než stylem "když budeš chtít útočit, hodíš těmahle třema kostkama," veškeré ostatní systémové informace jsou pro něj nejen zbytečné, ale troufla bych si říct i škodlivé.

pokud už s ním budeš dělat postavu, dělej ji ty, čísla u sebe měj ty - on at ti poví, jakou by si postavu přál, jestli je mrštná, nebo nabušená, jestli umí s mečem nebo s vařečkou - jeho by to prostě ze začátku nemělo trápit, když se pak bude zajímat, můžeš mu to nějak osvětlit. spoléhala bych na popisy a vůbec bych se nebála toho, že třeba ze začátku nebudou moc barvité, nebo že se zadrhneš. snaž se ho přimět, ať on sám popisuje - ne jen sebe, nech po třeba popsat, jak si myslí, že vypadá hospoda, do které zrovna vstoupil, ať sám přihodí svůj náhled na svět, bude mít o to víc důvodů se jím bavit.

z vlastní zkušenosti můžu říct, že je vhodné poskytnout hráči v začátku hry nějakého zvířecího společníka, ne hned při "tvorbě," ale někdy při úvodní části dobrodružství.

s pidihráči kolem toho desátého (občas i méně) roku věku jsem hrála několikrát, můžu říct, že mě to hodně bavilo - jakkoli se považuju za mizerného vypravěče, tenhle problém mívám očividně jen při hraní s "dospělými" - dětem vedu hry hrozně ráda, je to prostě úplně jiný zážitek.

wall of text, třeba si z toho něco vezmeš =)
Autorská citace #48
4.8.2009 11:44 - Merlin
ted na táboře tři kluci hráli jakési pseudorpg. moc jsem to nepochytil, ten systém, neměl jsem čas, ale vypravěč měl s sebou jen malý kámen v ruce. nejspíš na určení úspěchu a neúspěchu. Docela jim to vydrželo....pravda, bylo to téměř stejně demigodheroické jako blainovy questy, ale občas mi to pobaveně zvedlo koutek. zvlášť u některých puberťáckých popisu.
"Je to nekromant v takových nabušených šatech, chápeš? Takový ty hodně vymazlený, vytuněný..rozumíš?"
Autorská citace #49
4.8.2009 11:54 - Sethi
tak vytuněné šaty jsou samozřejmě nezbytnost =) myslím si, že demigodheroické questy jsou v prvních hrách na místě - pidihráči si chtějí zažít být tak skvělí jako he-man/naruto/harry, pidihráčky jsou magické princezny z růžového zámku, které zachraňují oblíbeného jednorožce (hrála jsem s malýma holkama na táboře, docela mazec). užijí si hru, dvě, a pak sami zjistí, jestli by se radši nechtěli držet při zemi a hrát docela obyčejnou princeznu, která musela utéct před svatbou s ošklivým princem a teď se probíjí nástrahami světa, ozbrojená jen starým mečem po tatínkovi, doprovázená mluvícím koněm, který má občas nesmírně chytré rady.
Autorská citace #50
4.8.2009 13:36 - Nachtrose
Sethi: popisujes tusim barbie pohadky co kouka nase mala :-D
Autorská citace #51
4.8.2009 13:51 - Sethi
to já nevím, chtěly být magické princezny, byly magické princezny. hra jako každá jiná, bavila jsem se =)
Autorská citace #52
4.8.2009 13:55 - Merlin
a já když chci hrocha, tak ho nedostanu..kde je sakra spravedlnost?
Autorská citace #53
4.8.2009 13:56 - Nachtrose
Tam je na muj vkus az moc ruzove, z toho bych se asi osypal :-P Ale kdyz uz neco, tak bych bral svet a la Tinkerbell, ten je z meho pohledu stravitelnejsi ;-)
Autorská citace #54
4.8.2009 13:58 - Nachtrose
Merlin: vymenit DMa za DMku? ;-)
Autorská citace #55
4.8.2009 14:04 - sirien
Nachtrose píše:
Tam je na muj vkus az moc ruzove, z toho bych se asi osypal

Ve skutečnosti když nad tim přemejšlim, tak bych to nějakejm princezničkám klidně tellnul, mohla by to bejt dost dobrá zábava...
Autorská citace #56
4.8.2009 14:05 - Merlin
Nacht: jenže já jsem strašně drsnej DM..já si všechno zakazuju
Autorská citace #57
4.8.2009 14:17 - Nachtrose
Merlin: kdyz jsi sam sobe DM, tak to mas dost spatny no ;-)

Sirien: privezu na sraz tu nasi princeznu? Fakt by me zajimalo, jestli ji na 4 dny dokazete zabavit :-P
Autorská citace #58
4.8.2009 14:29 - sirien
Kolik jí je? S dětmi pod nějakých osm let odmítám interagovat principielně, do takových jedenácti záleží na jedinci a od jedenácti dál to je vklidu...
Autorská citace #59
4.8.2009 14:33 - Argonantus
Osm let? To je v poho věk na RPG. A může to být docela drsné, nejen růžoví hroši. Já bych to viděl na pár poctivejch zombií.
Autorská citace #60
4.8.2009 14:38 - Merlin
Nacht: no jo..co naděláš..ale občas se ukecám :P
Autorská citace #61
4.8.2009 14:39 - Sethi
jednání s dětmi zdaleka není tak psychicky náročné jako jednání s některými z mých spoluhráčů... klidně ji přivez, horší než sirien být nemůže =)
Autorská citace #62
4.8.2009 14:43 - sirien
Argonantus píše:
Osm let? To je v poho věk na RPG.

Tady nejde o věk ohledně RPG. Tady jde prostě o osmileté děti jako takové. V zájmu jejich vlastní bezpečnosti je že se jim vyhybám :)

ušijakořidítka píše:
klidně ji přivez, horší než sirien být nemůže

Mladší sestřičky je očividně občas potřeba sem tam fackovat aby se do nich dostala trocha úcty...
Autorská citace #63
4.8.2009 14:47 - Sethi
sirien píše:
Mladší sestřičky je očividně občas potřeba sem tam fackovat aby se do nich dostala trocha úcty...

docela jasně si vzpomínám na ten včerejší pohlavek (ne však už, za co vlastně byl), takže máš zase na pár let dopředu vybráno.
Autorská citace #64
4.8.2009 14:47 - Colombo
DMka se stává ze mne, brácha říká, že bych už s tím žehlením a čučením na Muže na stromech měl přestat:(
Autorská citace #65
4.8.2009 14:49 - sirien
ušijakořidítka píše:
ne však už, za co vlastně byl

Za grammarnacismus.
Autorská citace #66
4.8.2009 15:02 - Sosáček
Jo, jen tak dal.
Autorská citace #67
4.8.2009 15:04 - Sethi
co to má za logiku? on mě požádá, abych mu udělala korekturu, a pak mě bije, když to udělám?
Autorská citace #68
4.8.2009 15:11 - Argonantus
No, chtěl získat záminku, aby tě mlátil.
Celkem chápu, že dáš přednost osmičkám a barbínám.
Autorská citace #69
4.8.2009 15:12 - sirien
Život neni fér, co? :)
Tys mi neopravovala gramatiku. Tys mi opravovala slovotvar z hovorové podoby. Potom co sem pět hodin v kuse psal zápis ze hry a ještě sem měl půl hodiny nebo hodinu psaní před sebou.
A, co na tom bylo totálně nejhorší, Ty si nic nečetla. Podívala ses mi přes rameno a to jediný, co si z celýho textu viděla, byl tenhle jeden chybnej slovotvar. To už je gramanacistická degenerace kdy Tvoje oči samy vyhledávají podobné chyby a takové degenerace je nutno léčit dříve, než se rozrostou.
Vem si příklad z komunismu. Kdyby se hned na začátku, včas, léčil B-komplexem (B1, B2, B52), tak by se to nerozrostlo do problému na několik desetiletí...
Autorská citace #70
4.8.2009 15:13 - Sosáček
"Bij svoji zenu kazdy den, ona uz bude vedet za co to bylo."
-- arabske prislovi
Autorská citace #71
4.8.2009 15:21 - Argonantus
Sethi:

hele, a čistě ze zvědavosti - on tě fakt praštil?
Autorská citace #72
4.8.2009 15:34 - Sethi
čistě pro ukojení zvědavosti: ano, dostala jsem pohlavek, ale myslím, že ho zaškatulkuju pod přátelské škádlení.

asi jsem právě promarnila jedinečnou šanci udělat ze siriena hnusného surovce.
Autorská citace #73
4.8.2009 15:46 - Nachtrose
v dobe srazu ji bude skoro 7 a 3/4. Jen jedna drobnost: neumi prohravat. Ani trosku a v nicem ( ani v kvartetu, cernym petru nebo clobrdu... ) ( a ne, ja ji to nenaucil ).
Autorská citace #74
4.8.2009 17:00 - ShadoWWW
Jaký řetěz přeseknete, abyste prošli dveřmi?

Autorská citace #75
4.8.2009 17:05 - Sosáček
Toe docela cool.
Autorská citace #76
4.8.2009 17:15 - Colombo
ten pravý
Autorská citace #77
4.8.2009 18:02 - Nachtrose
jj, pravy. jen by ten obrazek mohl byt vetsi.
Autorská citace #78
4.8.2009 18:30 - Alnag
Já bych je přesekal všechny. A pak bych ty za... dveře vyrazil. :D
Autorská citace #79
4.8.2009 18:34 - Alnag
uši píše:
čistě pro ukojení zvědavosti: ano, dostala jsem pohlavek, ale myslím, že ho zaškatulkuju pod přátelské škádlení.


Ty jo... znamená to, že můžeme siriena také poškádlit? Pochopitelně čiště přátelsky, že jo... :D
Autorská citace #80
4.8.2009 18:38 - Argonantus
Jinak stran dveří - ježto jsem dlouho nepochopil, co jsou dveře, a doteď nepochopil, kam se pohybují, je úloha buď neřešitelná, nebo jsou správně oba.
Autorská citace #81
4.8.2009 18:39 - sirien
Alnag píše:
Ty jo... znamená to, že můžeme siriena také poškádlit? Pochopitelně čiště přátelsky, že jo... :D

Ne, očividně to znamená, že můžeš přátelsky škádlit Sethi
Autorská citace #82
4.8.2009 18:40 - Sosáček
Oboji nezni spatne ...
Autorská citace #83
4.8.2009 19:08 - ShadoWWW
Správná odpověď je... LEVÝ!

Pokud odseknete levé závaží, začne se to velké kolo točit proti směru hodinových ručiček (zkr. proti SHR).
Menší kolo vlevo se tedy točí po SHR.
To kolečko ještě víc vlevo se točí proti SHR
Kolečko nad ním se točí taky proti SHR (jsou spojeny pásem),
Vodorovné kolečko nad ním tedy po SHR.
Vodorovné kolečko na pravo tedy taky po SHR (jsou spojeny pásem).
Svislé kolečko pod ním proti SHR.
Teď se to rozděluje na 2 větve.
Levá větev:
Velké kolo se otáčí po směru HR a to posunuje zuby s levým křídlem dveří doleva.
Pravá větev:
Pravé mezikolečko se otáčí taky proti SHR (kvůli pásu).
Velké kolo pod ním se pák otáčí taky proti SHR (kvůli pásu).
To posunuje zuby s pravým křídlem dveří doprava.

Dveře se otvírají...
Autorská citace #84
4.8.2009 19:15 - Sosáček
Píše:
Pokud odseknete levé závaží, začne se to velké kolo točit proti směru hodinových ručiček (zkr. proti SHR).

Tos ale nejak predefinoval gravitaci, ne?
Autorská citace #85
4.8.2009 19:17 - Alnag
Já vám říkám, přesekněte všechno. To je na jistotu. :D
Autorská citace #86
4.8.2009 19:20 - Sosáček
Pac to kolo ktere ovlada levy kridlo dveri se bude tocit stejnym smerem jako to na ktery jsou ty zavazi (sudej pocet reverzaci).

Ale priznam se, ze nechapu moc proc by nekdo neco takoveho stavel. Umi si predstavit dvere co se zavrou na preseknuti retezu a pak nepujdou otevrit, treba na unikovou chodbu kterou za sebou chci zavrit, nebo airlock (:D) ale v tomhle nejak nevidim logiku.

Jen tak rikam, kdyz jsme v ty diskusi o priprave.
Autorská citace #87
4.8.2009 19:27 - Nachtrose
Sosáček píše:
Píše:
Pokud odseknete levé závaží, začne se to velké kolo točit proti směru hodinových ručiček (zkr. proti SHR).
Tos ale nejak predefinoval gravitaci, ne?


ShadoWWWe, vazne tam mas nekde drobnou logickou chybku. Pokud odseknes levy zavazi, tak hnaci kolo pujde PO SHR, ne PROTI.
Autorská citace #88
4.8.2009 19:31 - ShadoWWW
No jo. Omyl v představivosti. Fakt je to PRAVÉ!
(Jinak by byla porušena gravitace :))
Autorská citace #89
4.8.2009 19:33 - ShadoWWW
Jinak to je hlavolam těžce účelový.
Na druhou stranu, pokud by ty dveře byly ve výchozím stavu pootevřené, pak stačí přeseknout opačné závaží a dveře se samy zavřou. (Třeba jako pojistka na hradní bráně.)
Autorská citace #90
4.8.2009 19:53 - Colombo
hů, nejsem blbý!
Autorská citace #91
4.8.2009 20:04 - ShadoWWW
Snad je to takhle jasnější.
Autorská citace #92
4.8.2009 20:07 - Nachtrose
Na kolecka by se spis hodily kulate sipky, ale to uz je jen takova drobna vyrypka ;-)
Autorská citace #93
5.8.2009 03:16 - sirien
Tak zaprvé - počet konverzí je lichý (5).
Zadruhé - je potřeba odseknout PRAVÉ závaží, a to právě z toho důvodu, který uvedl ShadoWWW pro odseknutí levého. Pokud chceme, aby se kolo točilo PROTI směru hodinových ručiček, musíme ho ZATÍŽIT nalevo, tedy odseknout PRAVÉ závaží. (ano ShadoWWW, je to naopak Tvá verse, která porušuje gravitaci ;) )

Každý, kdo odpověděl pravý to měl správně, nenechte se ShadoWWWem zmást.
Každý, kdo odpovídal levý to měl blbě bez ohledu na ShadoWWWova tvrzení.

ShadoWWW by si měl příště raději lépe přečíst zadání otázky, kterou sám klade, tj.:
Píše:
Jaký řetěz přeseknete, abyste prošli dveřmi?

zvýrazněno mnou.

(pro rejpaly, řešili jsme to se Sethi nezávysle ještě předtím než Shadow postnul ten graf)
Autorská citace #94
5.8.2009 08:54 - Sethi
moje prstíčková metoda nelže.
Autorská citace #95
5.8.2009 08:59 - Argonantus
Hm, a proč dveře nemohou jet na druhou stranu? Je něco, co tomu brání?
Mám stále základní problém s definicí dveří, které jsou podle nákresu naprosto nejasné.

(Sethi - jo, přesně tak jsem to taky řešil...)

Stran přípravy dobrodružství - míváte ve hře taky takové věci? Já se přiznám, že moc ne...
Autorská citace #96
5.8.2009 09:01 - Merlin
i já jsem si upatlal služební lcd
Autorská citace #97
5.8.2009 09:05 - Nachtrose
Argonantus píše:
Mám stále základní problém s definicí dveří, které jsou podle nákresu naprosto nejasné.


Dvere se oteviraji linearnim pohybem do stran, nikoli otacenim v pantech.

Argonantus píše:
Stran přípravy dobrodružství - míváte ve hře taky takové věci? Já se přiznám, že moc ne...


Zatim ne, ale urcite casem budou i hadanky a rebusy. Aspon doufam.
Autorská citace #98
5.8.2009 09:06 - Nachtrose
Merlin píše:
i já jsem si upatlal služební lcd


Staci na to kurzor mysky, tim se nic neupatla. Vyskouseno ;-)
Autorská citace #99
5.8.2009 09:15 - Sethi
já se rozhodla drze předpokládat, že samotný mechanismus nad dveřmi v základu gunguje tak, že když se pohybuje jedno křídlo od středu, tak se tak pohybuje i druhé, takže jsem tam řešila jen kratší cestu.

kurzor myšky mi kupodivu nestačí, nějak potřebuju přímý kontakt.
5.8.2009 09:42 - Merlin
rebusy a hádanky moc nedávám....není to o schopnosti postav řešit hádanky, ale o schopnosti hráčů řešit rebusy a hádanky...proto mi to nepřijde vhodné.
5.8.2009 10:15 - Argonantus
Píše:
když se pohybuje jedno křídlo od středu, tak se tak pohybuje i druhé, takže jsem tam řešila jen kratší cestu.


Z čeho předpokládáš, že mají dveře nějaké druhé křídlo?
Symetrie je estetika blbců...
5.8.2009 10:19 - Sethi
z toho, že jsou tam dvě ozubená kola, o kterých se po bližším prozkoumání dá říct, že se pohybují opačným směrem, takže kdyby se dveře neotevřely v polovině podle té lajny, tak se tam obecně nic ani nehne?
5.8.2009 10:25 - Argonantus
Aha... už tuším; systém mi zobrazuje jenom polovinu obrázku.
Mám tam totiž jedno ozubené kolo a obrázek končí přesně v polovině těch dveří (nebo ještě méně, to lze těžko říci, když ty dveře celé nevidím).

No, pokud je tam druhé křídlo, které se pohybuje opačným směrem, pak je to všechno mnohem jednodušší.
5.8.2009 10:26 - Alnag
Argo: Nech mne hádat... používáš Internet Explorer 6 :D
5.8.2009 10:33 - Argonantus
Alnag: vyhráls.
5.8.2009 11:19 - Merlin
iá mám jen půlku
5.8.2009 11:46 - Nachtrose
Merlin píše:
iá mám jen půlku


taky IE6?
5.8.2009 12:18 - wraiths
Alnag:(IE 6.+)... cemu se hihnas! :/ normalni klasicky nastaveni "statni sluzby". :)
5.8.2009 12:33 - Merlin
Nacht: co já vím...*pokrčí rameny* zeptej se našich ajťáků..já mám takovou krabici s drátama co hučí a k ní napojenou placku co svítí...

wraiths: správně zastaň se nás..my za to nemůžem co nám daj
5.8.2009 12:49 - Lotrando
wraiths: nepodporovaný prohlížeč? vašeho ajťáka bych chtěl vidět.
5.8.2009 13:10 - Merlin
Lotrando: domluvím ti to u nás...oni jsou tam všichni nějací divní..jeden z nich je jadernej fyzik....:) moc se v tom neštourám..sem rád, že mám interfernet
5.8.2009 13:52 - wraiths
Lotrando. vsak ho vidis a ctes ;-). Ono si nemuzes moc vyskakovat, je dany to a to,tak to tam musi byt. Kdyz hlavni produkt je od"Mrkvosoftu" tak je jasny proc IE. a ze je dana 6ka opravdu netusim(a je mi to uprimne jedno), rozhoduje o tom MSp.
Melin píše:
moc se v tom neštourám..sem rád, že mám interfernet
No jeste aby! pracky by ti upadly. :))
5.8.2009 13:53 - Merlin
a to chtěl tady kdosi u primátora lobovat a snažil se prosadit převcod všeho na tučňáka..teda linux
5.8.2009 14:10 - ShadoWWW
Vím, že rébusy jsou spíš pro hráče než pro postavy.
Ale hráči je občas mají rádi. :-) Je to takové zpestření.

5.8.2009 14:15 - Lotrando
Merlin: u nás byli taky. Tak jsme se zeptali, kolik nás to bude stát. A oni že nic .... že teda jenom nějakou podporu. Po dotazu, kolik stojí ta jejich podpora za 3 roky, po kteroužto dobu máme smlouvu s mrkvosoftem, se vytasili s částkou, která v součtu ten MS převyšovala. Od té doby jsme je neviděli :)

wraiths: na to nemám čím argumentovat, jednoznačné bezpečnostní riziko. Ale nedělej na ně chytrýho, nebo ti típnou net :)
5.8.2009 14:16 - Merlin
Lotr: jo..taky už nepřišli...:)
9.8.2009 08:26 - Dracain
Ehm ehm... No, tak už jsem tady. (7denní dovolená)
9.8.2009 10:13 - Sethi
tak to máš dost co číst... a neco i k tématu =)
9.8.2009 10:37 - Dracain
Wow.

Až teď jsem si to přečetl - pěkný překvápko! Za pár dní 116 příspěvků...

Hm, s těma systémama vás asi skrouhnu. (zase můj problém, "skrouhnout" - "s" nebo "z"?)

Zkusím odpovědět na pár komentů. Takže vezmeme to od nejstaršího nečteného:

Nachtrose píše:
Nechci ti kazit radost, ale usetris si pravdepodobne znacne sklamani, kdyz nebudes ocekavat, ze nasledujici hra podle tehto rad bude perfektni. Rady jsou to dobre, o tom zadna, ale je to jenom cast celku, k perfektni hre potrebujes jeste smesici stesti na hrace, talentu a hlavne zkusenosti. Takze nehazej flintu do zita, pokud to napoprve nevyjde tak, jak si to tady predstavujes.


- to je samozřejmost, ale já jsem to myslel tak, že to bude perfektní dobrodružství pro mě. To je opravdu rozdíl.

Koment. č. 11 (Jerson) - OK, přečetl jsem, popřemýšlel jsem.

č. 12 (sirien) - Dík za odkazy na překlady.

č. 13 (Alnag) - To samé, bude se mi hodit.

Argonantus píše:


Píše:
Hráli jste někdy RPG s jedním hráčem, kterému je ještě ke všemu 9 let?

Ano. A s více hráči, kde bylo dvěma z nich sedm let, jsem hrál i delší kampaň.
Bavit mladší děti znamená nejjednodušeji zvýšit množství soubojů; víc hack and slash. Metat firebally na kostlivce zvládne každý. Zkušenejší mladý jedinec vyžaduje rostoucí záludnost; sem tam nějaký kostlivec je vytuhlejší, než by měl být, a nese tajné poselství.

Můj svět *reklamní mód* lze shledat v povídkách, pověšených na tomto netu.


- taky užitečné, dík.

Argo píše:
Takže bych navrhl problém obrátit; vymyslet, co se bude hrát (pajtlovat skřety, pajtlovat piráty, zachraňovat princeznu, šermovat laserovým mečem), po té dumat nad zápletkou a světem, a pak teprve, pokud zbyde čas (nezbyde...), dospět k názoru, že DrD je úplně nevhodný systém a je třeba to udělat v úplně jiném systému.


- další chytrej názor.

Horacio píše:
Argonantus má pravdu, původně se Dracain na systém neptal. Proč se vždycky najde někdo, kdo se s tím vytasí?


- hmm. Neptal jsem se na systém, to je pravda. Ale když už jsem u toho, s tím DrD jste to špatně pochopili nebo jsem to já špatně napsal (to spíš).
Musel bych vám tady podrobně vypsat pravidla mého DrD... prostě asi půlka pravidel tam není, žádné hody proti pasti, postava se tvoří skillama (ale vždy zadám rozmezí té které vlastnosti podle rasy a povolání a taky podle hráčova popisu postavy), vynecháno Charisma, přidána Energie (vlastně mana nebo magenergie, ale u všech povolání), Rychlost (iniciativu získává ten, komu vyjde vyšší, počítá se jako rychlost+1k10, ovlivňuje pohyb po bojové mapě, ale jen minimálně),Štěstí (můj vynález, za velké množství Energie můžete upravit jakýkoliv hod kostkou o nízké číslo, které je ovlivněno zase Štestím+1k10), obludy mají stejné vlastnosti a vždy jednu zvláštní schopnost (ta jejich hromada čísel v Bestiáři mě naštvala nejvíc), boje na čtverečkové mapě (s figurkama z Carcasonne (: ), neřeším ceny různých předmětů a zbraní - když se hráč zmíní o tom, že se mu něco líbí a chtěl by to koupit, plácnu cenu, na kterou bude mít cca za dva dny... takže tam zůstává jen ověřování úspěchů a neúspěchů (1k10) a volba rasy a povolání (+ některé jejich schopnosti, asi 50% z nich si vymyslí hráči a já si je upravím podle pravidel). To není úplně Dračí Doupě, ale asi bych poznal, že je to od toho odvozený.
Tím nechci říct, že je pro mě můj systém lepší než ostatní, spíš jsem neměl možnost nastudovat jiná pravidla než DrD, ale teď jsem objevil D20, takže třeba si z překladů od siriena něco vezmu a použiju to... ještě jsem je nečetl, asi až zítra.
Sirien píše:
Věci se dále ztěžují s tím, jak systém pro sebe upravuješ přidáváním dalších prvků místo jejich osekáváním, do čehož se už Dracaine pustil.


- a to podle mě právě není můj případ, daleko víc jsem odsekl než přidal, ale je to moje chyba, že jsem vám ten můj rádoby "systém" nepřiblížil. (Jinak, ten Dracaine je sice celkem hezký, klidně mi tak říkej, ale já si říkám Dracain.)

Sirien Argovi a Horáciovi píše:
Na druhou stranu, vy dva jste nedali faktickou radu žádnou


- nesouhlasím, pročti si diskusi.

Sirien píše:
Ostatní se tu snaží pomoct


- S tím souhlasím, hlavně ty, Siriene, moc dík. (Hm, teď nevím, jestli Tě mám psát s velkým nebo s malým "s", když máš nick s malým...)

Yashamaru píše:
Dracain, urcite nad braskou nelam hul, pristupuj k tomu jako k takove osobni vyzve. Ber to jako takovou investici do brasky, tedka treba nebude hrat uplne presne to co by sis ty predstavoval a chvili to tak asi i zustane, ale casem se to zlepsi. Popremyslej nad tim co ho bavi, znas ho asi nejlip, tak bys mel vedet sam. Dulezity je ze on je hlavni hrdina pribehu, snaz se mu co nejvic vyhovet a na jeho napadech stavet...


- OK, ON je hlavní hrdina příběhu - na to někdy zapomínám...

Yashamaru píše:
Je to hra.


- na to někdy taky zapomenu, ale většinou ne :)

Uši píše:
tiše bych si pípla, že systém je nakonec stejně šumák


- někdy jo, někdy ne.

Uši píše:
merlin: počítá se co je uvnitř, ne navenek...

ad topic (ať je tedy jakýkoli, předpokládejme, že je to hraní s dítětem, budu se tvářit dostatečně sebevědomě, jako to dělají ostatní), rozvleklý úvod jako bonus:

první rpg, které malá kačenka hrála, nebyl shadowrun s pochybnými kamarády jejích kamarádek, jak si někteří myslí. nebylo to ani žádné dračí doupě, protože to kačenka nehrála nikdy. první rpg hrála ve svých asi deseti letech se stejně starým bratrancem...
...wall of text, třeba si z toho něco vezmeš =)


- vezmu, "walloftexty" mi nevadí a tenhle mě pobavil (v citaci je jen kousek). :D

Merlin: Jsi ten Merlin, kterého znám? (zmátla mě ikonka)

Pak už tam bylo jen něco o tom rébusu, jestli se nepletu. K tomu radši nic, asi bych to taky pro jistotu rozsekl všechno, jak říkal Alnag...

Na závěr: Jestli jste se dočetli až sem, tak jste lepší než já, já bych tohle nikdy nečet...
Dobrodružství jsme začali hrát na dovolené s bráchou a ještě s bratrancem a sestřenicí. Zahráli jsme si výborně a samozřejmě nejsme ještě ani v půlce, takže všechny tyhle rady mi určitě pomůžou. Oni sami mi říkali, že je to strašně baví, i moje "sestřenička princeznička" s radostí drtila obří komáry a městskou stráž...

Tak tohle je teprve WALL OF TEXT!
9.8.2009 10:43 - Sethi
Dracain píše:
Tak tohle je teprve WALL OF TEXT!

well done, young padavan =)
9.8.2009 10:50 - Dracain
:D
9.8.2009 12:29 - sirien
Dracain píše:
zase můj problém, "skrouhnout" - "s" nebo "z"?

z. Změna stavu je vždycky se "z", s pro mě naprosto nepochopitelnou výjimkou slova "skončit" které se tím pravidlem z jakéhosi důvodu jako jediné neřídí.

Dracain píše:
- S tím souhlasím, hlavně ty, Siriene, moc dík. (Hm, teď nevím, jestli Tě mám psát s velkým nebo s malým "s", když máš nick s malým...)

Prastaré dilema... píše se to jako normální jméno, žádné výjimky z gramatiky jsem si pro sebe nestanovoval, nicméně Kostkovej login bere jen malý písmena a já byl línej si nastavovat "zobrazované jméno" nebo jak to tam je a pozdějc jsem usoudil, že na Kostce (minimálně v původní vizáži) hodí i víc ta verse bez velkého "S"... a co se vykecávám, prostě sem pořád línej si to pár kliknutíma změnit (i když bych to za psaní tohodle postu měl už pětkrát hotový) a navíc mi na tom ani nijak moc nesejde...

Píše:
Na závěr: Jestli jste se dočetli až sem, tak jste lepší než já, já bych tohle nikdy nečet...

hh, slabý... ale to neboj se, to přijde. Už jen napsání takovéhohle valoftextu je docela dobrej začátek :D
9.8.2009 12:40 - Dracain
Sirien píše:
hh, slabý... ale to neboj se, to přijde.


Heh, já se spíš bojím, že to přijde, Siriene!
9.8.2009 12:41 - sirien
v tom případě jsi moudřejší, než by se zdálo :)
9.8.2009 12:51 - Dracain
:D
9.8.2009 20:11 - Lokken
Sethi píše:
well done, young padavan =)


Padawan se píše s dvojtým W :-D
9.8.2009 20:42 - Sethi
whatever =)
9.8.2009 20:54 - sirien
Přesně, "w" jako "whatever" :)
Ale furt lepší než když sem někde viděl Sity případně Luka Skiwalkera.
9.8.2009 21:01 - Sethi
look who's talkin'...
9.8.2009 21:09 - Lokken
No Luk Lyžochodec(Běžkař? :-D) je fakt síla...
9.8.2009 21:40 - Magus
=D
Sirien: skYwalker..=)
9.8.2009 21:44 - Nachtrose
Magus: precti si ten sirienuv post znova a cely.
10.8.2009 08:43 - Dracain
Magus: :D Jn...
10.8.2009 09:38 - Argonantus
Dracain píše:
- hmm. Neptal jsem se na systém, to je pravda. Ale když už jsem u toho, s tím DrD jste to špatně pochopili...


Po úvodním krouhání systémů jsi v nich taky skončil, paradoxně.
Celé mi to hodně připomíná systémy z computerových her (třeba Morrowind, Might and Magic, atd.), zejména tím štěstím a energií.

Píše:
boje na čtverečkové mapě (s figurkama z Carcasonne (: ),

Tohle je zejména klíčový krok někam k deskové hře či tahové strategii. Nic proti tomu; jen je dobré to vědět.

Píše:
když se hráč zmíní o tom, že se mu něco líbí a chtěl by to koupit, plácnu cenu, na kterou bude mít cca za dva dny...



U krátké hry s devítiletým bráchou či ségrou je to skutečně úplně jedno. Pokud by se ale dělala delší kamapň v nějakém světě, začne to vadit, protože svět by měl mít nějakou souvislost a nějaké běžné ceny. Kůň nemůže stát jednou jako suchý rohlík a jednou jako barák.

Píše:
To není úplně Dračí Doupě, ale asi bych poznal, že je to od toho odvozený.


devět z deseti evangelizátorů ti vynadá, že to není DrD, dále zajásá, že to dokazuje, že DrD je špatný systém, a závěrem ti doporučí přečíst pravidla něčeho jiného (jo, pardon, to už se stalo...)

Úvaha o systému a D20 je dlouhodobá a strategická. Úvaha o konkrétní kampani a dobrodružství - která mne vždycky bavila daleko víc - je naopak nezbytná u každé hry. A u každé hry platí rada, kterou dávám vždycky; GM má vlastně jen dvě starosti; drama a rovnováhu.

Dramatem míním to, že příběh graduje a stává se dramatičtějším (obrazně řečeno, silnější potvory se posílají později, hlavní padouch až ve finále).

Rovnováhou míním to, že každý úkol má být na hraně možností postavy; pokud je moc snadný, je to nuda, pokud je moc těžký, postava zemře. Čím přesněji se na tu kouzelnou hranu trefíš, tím lepší bude výsledek ("tak to bylo o fous... zbyly mi dva životy...")

Píše:
Jestli jste se dočetli až sem, tak jste lepší než já, já bych tohle nikdy nečet...


... a to se musí změnit!

Wall of text rulezz!
10.8.2009 12:44 - sirien
Argonantus píše:
Tohle je zejména klíčový krok někam k deskové hře či tahové strategii. Nic proti tomu; jen je dobré to vědět.

Nesmysl. Můžu uvést hromady důvodů proč to tak není a doplnit příkladem RPGček kde to tak už roky vpohodě funguje - budeš mi prostě věřit, že mám pravdu, nebo to fakt mám rozepsat na tři odstavce argumentů?

Píše:
GM má vlastně jen dvě starosti; drama a rovnováhu.

Drama... no, ne nutně, ale dejme tomu že "náboj žánru", protože ne každé RPG musí být nutně dramatické nebo vážné.
Ale - rovnováhu? Nevím nevím. U některých her (epic fantasy, třeba) spadá rovnováha spíš pod to drama, u jiných mi zase přijde že není nutná a je nahrazena jinými prvky ze kterých čerpá.
Tady je pak otázka, jaký žánr a styl chce Dracaine (sorry, to "e" tam padá tak nějak samo...) ve hře zavést...
11.8.2009 12:22 - Dracain
Argo píše:
Po úvodním krouhání systémů jsi v nich taky skončil, paradoxně.


- nepsal jsem, že krouhám systémy, těch by mi bylo líto!

Argo píše:
Celé mi to hodně připomíná systémy z computerových her (třeba Morrowind, Might and Magic, atd.), zejména tím štěstím a energií.


- To je sice hezký, ale myslels to jako kritiku, nebo jako chválu? Mám blbej počítač, takže (nevím, jestli mi to budeš věřit, kdyžtak si to ověř u Maguse) nemám doma ani jednu PC hru, natož RPG (právě proto se zajímám o tohle RPG).


sirien píše:
Argonantus píše:
Tohle je zejména klíčový krok někam k deskové hře či tahové strategii. Nic proti tomu; jen je dobré to vědět.
Nesmysl. Můžu uvést hromady důvodů proč to tak není a doplnit příkladem RPGček kde to tak už roky vpohodě funguje - budeš mi prostě věřit, že mám pravdu, nebo to fakt mám rozepsat na tři odstavce argumentů?


- na tři odstavce nemusíš, spíš na jeden - mám podobný názor, ale hráče by to bavilo, i kdyby to byla tahová strategie.

Sirien píše:
jaký žánr a styl chce Dracaine (sorry, to "e" tam padá tak nějak samo...) ve hře zavést...


- žánr fantasy (původně jsem chtěl jít do sci-fi, ale hráči nechtěli - jak jsem psal, připojili se ještě bratranec a sestřenice, se kterými jedu za pár dní na další dovolenou, takže mám čas na přípravu) a styl? Mno, napište mi, prosím, pár stylů a já dobrodružství zařadím.

Sirien píše:
Dracaine (sorry, to "e" tam padá tak nějak samo...)


- nevadí mi to, jen mi řekni, zní ti to líp? (Protože mě se to docela líbí)
11.8.2009 12:39 - Sosáček
System jako v hrach od betsedy (sp?)? To nemohl myslet jako chvalu :)
11.8.2009 12:41 - Dracain
Dopis z Prahy píše:
v hrach od betsedy (sp?)?


- nevím, neznám.
11.8.2009 12:52 - Sosáček
No, rikal morrowind.
11.8.2009 13:15 - Dracain
Dopis píše:
rikal morrowind.


- nevím, neznám. Dyť říkám, že doma nemám žádnou PC hru..
11.8.2009 13:26 - Argonantus
Nemyslel jsem to ani jako chválu, ani jako kritiku, nýbrž jako pozorování; podobné hry se dají buď orientovat na příběh, s velmi mlhavými technickými podrobnostmi ("jste někde v lese...a jsou tam nějací skřeti... čtyři střely, říkáte...? dva jsou mrtví, tři ještě stojí...")

nebo s čtverečkovým (hexovým, kdovíjakým) plánem, kde se rovnou staví figurky na stůl, s přesnými orientacemi vzhledem ke světovým stranám (nebo nějaké souřadné síti) a prvního skřeta sejmete čtvrtpiruetou v protiseku s bonusem 0,45...

Tohle pojetí hry je úplně odlišné, v prvním případě jde víc o příběh, v druhém o tu tahovou computerovku. Při čemž to neznamená, že to je špatně, nebo dobře; ale prostě je to něco jiného. Na výsledný herní systém to má vliv naprosto zásadní (bez ohledu na to, že se oběma říká DrD).
11.8.2009 13:28 - Sosáček
Jo, to bezpochyby. Jeden z duvodu proc nechytam dnd je, ze me druha moznost v zasade nebavi.
11.8.2009 13:36 - Sethi
Záleží. Řekla bych, že se i s figurkami a barevným plánkem dokážu popisně vyblbnout natolik, aby člověk pominul, že tam nějaké figurky a barevný plánek jsou. Slouží mi jako šablona toho, co se děje, ne jako hřiště pro obrovské taktické výpravy.

Ale myslím, že to je rozdílné hráč od hráče, spíš než systém od systému...
11.8.2009 13:39 - Jerson
Nebo se dá hrát ještě tak jak píše Argo ve druhém případě, s technickými podrobnostmi, tedy na čtvrtpiruety v protiseku (nebo svítící střely trhající plechy pilotní kabiny), a přitou používat volná pravidla, kde se na žádné bonusy nehraje.
Jde jen o to, zda ty "technické podrobnosti" jsou detaily herního světa, nebo detaily mechanik.

Kromě toho figurky a plánek s postavenými stromečky může dodat super atmosféru, a vůbec není třeba s nimi posouvat po čtverečkách "five foot step" či jak se tomu nadává.
11.8.2009 13:53 - Merlin
snažíme se používat odpovídající figurky a dělá to opravdu vhodnou atmosféru..když vidíš jak se nad tebou tyčí large nebo huge nestvůra...je to pro představivost super
11.8.2009 13:54 - Sethi
A ani Almi ani Alnag se stále ještě neměli k tomu, aby nám do encounteru nadělili jednoho z těch velikých draků, co tam Alnag má... Nejlépe oba.
11.8.2009 14:03 - Jerson
Mí hráči si posledně poněkud stěžovali, že nemám modely vlaků, které bych mohl postavit na battleplán. Já tedy jeden mám, ale zatím neslepený. Takže "příprava na hru" pro mě občas znamená i dvacet hodin modelářské práce. Někdy i dvě stě.
11.8.2009 14:09 - Malfin
K tomu lepení se taky pomalu dostávám. Ale zpočátku jen pomalu a nenáročně - domy, zdi atp.
11.8.2009 14:10 - Merlin
uši: já jich mám hodně ..draků..těch plastovej, samozřejmě. A taky jsem ještě žádnýho nedal..ani toho velkýho bílýho.
11.8.2009 16:13 - sirien
Píše:
- nevadí mi to, jen mi řekni, zní ti to líp? (Protože mě se to docela líbí)

Těžko říct. Mě osobně jo. [Drakajn] [Drakajne] hm...

Argonantus píše:
Tohle pojetí hry je úplně odlišné, v prvním případě jde víc o příběh, v druhém o tu tahovou computerovku.

hm... ne. Nákres nebo rozmístění na mapě lidem mnohem snáz pomáhá představit si tu situaci. Záleží mnohem víc na tom jak ten plán používáš než na tom jestli ho máš nebo ne.

ušijakořidítka™ píše:
A ani Almi ani Alnag se stále ještě neměli k tomu, aby nám do encounteru nadělili jednoho z těch velikých draků, co tam Alnag má... Nejlépe oba.

To je velmi snadný encounter. Ti ho popíšu.
"Jdete po cestě. Najednou slyšíte děsivej řev, les se rozšumí, stromy se ohnou pod silou větru, vyletí drak, dopadne před vás, jeho dosednutí vás srazilo k zemi, nadechl se, a to bylo poslední co jste viděli. Prodnešek končíme a příští session v Shadowfellu, už se těšim"
11.8.2009 17:30 - Jerson
Draky v kampani nemám, ale tanky i vojenská auta jsem už použil. Dokonce jsem jendou rozestavil mezi stromečky celou jednotku vojáků a dvě auta, hráči to jasně viděli, ale přitom je snad vůbec nenapadlo, že to celé je past na ně, takže úplně v klidu poslechli vojenského policistu a odbočili na lesní cestu. Tedy alespoň to tak vypadalo, Packa a Iridin by to možná popsali jinak.

A už jsem měl také žádost, abych někdy udělal hru, ve které použiju všechny (nebo alespoň velkou část) svých obrněnců a vojenských aut. Prý klidně i kdyby všechno tohle mělo stát proti postavám hráčů :-)

Stejně tak i nedodělaný model vzducholodi hráče zaujal a začali se těšit / obávat další hry, ve které by na cestu / boj se vzducholodí mohlo dojít.

Figurky jsou super věc i bez podrobných soubojových pravidel.
12.8.2009 10:59 - Dracain
Argo píše:
-jste někde v lese...a jsou tam nějací skřeti... čtyři střely, říkáte...? dva jsou mrtví, tři ještě stojí...")

-prvního skřeta sejmete čtvrtpiruetou v protiseku s bonusem 0,45...


- tref se mezi tyhle dva příklady a vyjde ti moje hra (aspoň doufám).

Sirien píše:
Záleží mnohem víc na tom jak ten plán používáš než na tom jestli ho máš nebo ne.


- trefa!

Merlin píše:
snažíme se používat odpovídající figurky a dělá to opravdu vhodnou atmosféru..když vidíš jak se nad tebou tyčí large nebo huge nestvůra...je to pro představivost super


- hm. Když už jsme u toho, omezuje vás někdy při výběru figurek, že nějaký detail na nich neodpovídá představě vaší postavy? Přemýšlím, jestli přejít na figurky nebo ne...


Sirien píše:
Těžko říct. Mě osobně jo. [drakajn] [drakajne] hm...

- ještě uvidíme.
12.8.2009 11:01 - Sosáček
Piruety se v realu v sermu nedelaji. Je to ztrata casu.

Jen drobna poznamka :) Nenechte se rusit.
12.8.2009 11:14 - Sethi
Dracain píše:
- hm. Když už jsme u toho, omezuje vás někdy při výběru figurek, že nějaký detail na nich neodpovídá představě vaší postavy? Přemýšlím, jestli přejít na figurky nebo ne...


Ani ne. Několik prvních her AA jsem měla pro Aiss vybranou figurku Jedi Consularky, která k nerozeznání připomínala Atris z KotOR II. Teď mám tieflinku, ale to spíš tak ze sentimentu. Kopýtka stejně nemá.
12.8.2009 11:22 - Merlin
mám jednu hezkou figurku tieflinky :)
12.8.2009 11:30 - Sethi
Merlin píše:
mám jednu hezkou figurku tieflinky :)

Ukaž, posoudím =P
12.8.2009 11:43 - Nachtrose
Merlin: tuhle?
12.8.2009 11:45 - Nachtrose
Dracain píše:
- hm. Když už jsme u toho, omezuje vás někdy při výběru figurek, že nějaký detail na nich neodpovídá představě vaší postavy? Přemýšlím, jestli přejít na figurky nebo ne...


Myslim, ze ani ne, i kdyz teprve prechazime. Ale treba drakorozeny warlord si jako figurku vybral human fightera, kdyz nebyli drakorozeni k dispozici. A zatim to nevadi.
12.8.2009 11:48 - Sethi
Takovou používám. Kdybych měla chtít přesnou figurku, tak bych si ji zřejmě musela vyrobit =)
12.8.2009 11:50 - Merlin
nee...hezčí :)
nacht: jeden u nás používá pro drakorozeného se sekerou, warforge v plátovce se sekerou

jinak většina figurek odpovídá (až třeba na zbran)
12.8.2009 11:51 - Sethi
Nebuď zlý a ukaž...
12.8.2009 11:52 - Merlin
uši..až přijdu z oběda..mám hlad :P
12.8.2009 11:52 - Sethi
Příjemné počtení.
12.8.2009 12:03 - Jerson
Dracain píše:
Když už jsme u toho, omezuje vás někdy při výběru figurek, že nějaký detail na nich neodpovídá představě vaší postavy?

Mě ne, ale hráči mají pořád poznámky "moje postava nemá kulomet ale pistoli / moje postava nenosí ani pistoli / moje postava má u sebe kulomet a ne pušku" a tak dál, ale nakonec si všichni zvykli - zvlášť když jsem jim řekl, že si mají tedy obstarat vlastní figurky.
12.8.2009 22:04 - sirien
Dopis z Prahy píše:
Piruety se v realu v sermu nedelaji. Je to ztrata casu.

Exalted.
(Tolik k realitě RPGček.)
((kurva já se na tu zejtřejší hru těšim, ten Down kterýho sem si vytvořil je dobrej maniak... a má záměry s ním jsou ještě maniakálnější...))

Jerson píše:
Když už jsme u toho, omezuje vás někdy při výběru figurek, že nějaký detail na nich neodpovídá představě vaší postavy?

Vůbec. Trpaslík kterého používám v DnD s Alnagem vypadá prostě správně zatvrzele. Co na tom že má štít místo mého obřího kovaného výtisku Marxova Kapitálu.
13.8.2009 07:48 - Dracain
No, tak já to s těmi figurkami asi zkusím... Pro začátek si vyzkouším "vypatlat" něco z keramiky (máme keramickou dílnu a mamka je umělec, pořád "patlá", od rána do večera). Pak, když zjistím, že to nejde, tak si koupím pár figurek.
13.8.2009 09:12 - Jerson
Tak jestli se ti podaří vyrobit keramické figurky v rozumné velikosti s potřebnými detaily, tak je rozhodně chci vidět.
13.8.2009 09:21 - Dracain
No, tak to je neuvidíš...
28.8.2009 12:56 - Dracain
I když možná... dnes se jdu do toho pustit, tak mi držte palce!

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20061683654785 secREMOTE_IP: 18.222.39.205