Tipy a triky

Dracain
31.7.2009 08:46
Příprava dobrodružství
(nevím, jestli to tu už nebylo)

PJ:Do jaké míry si připravujete dobrodružství a svět, ve kterém se odehrává, předem?

Improvizujete občas při hře?

Děláte si poznámky, ve kterých je napsáno předem, co se stane, když hráči zareagují tak a tak?

Dokážete ze sebe vychrlit větu, která perfektně navodí atmosféru, vše správně popíše a ještě ji řeknete bez zaseknutí? (já teda ne)

A poslední, trochu nesouvisející dotaz: Hráli jste někdy RPG s jedním hráčem, kterému je ještě ke všemu 9 let? :) (vím, že to s bráchou nemá cenu, ale třeba s tím má někdo zkušenosti...?)
Autorská citace #21
3.8.2009 15:31 - sirien
Argonantus píše:
Hm. Osobně se nedomnívám, že pravidlový systém je něco, co někoho poznamená někoho na celý život, a že první a nejdůležitější úkol je zachránit nešťastníka před plíživým jedem dračákismu.

Snažíš se mi dokázat, že neexistuju, jak s Jersonem sami rádi parafrázujete?
Udělej si čas na pár conů, připrav si pár OG příběhů a já Ti s radostí nasměruju pár kovanejch dračákystů. PAK se můžem o něčem bavit.

Jinak se pleteš - tady žádnej systém nevybíráme. Ty linky maj dohromady 100 stran, ať si Dracain vybere sám kterej se mu líbí a dál se řídí podle svýho. Osobně bych doporučil asi GURPS Lite, ale to už nechávám na něm.
Autorská citace #22
3.8.2009 15:45 - Horacio
Argonantus má pravdu, původně se Dracain na systém neptal. Proč se vždycky najde někdo, kdo se s tím vytasí?
Autorská citace #23
3.8.2009 16:54 - Argonantus
Siriene, tady nejde o pár conů a opengaming. Tady jde o jednoduchou hru pro devítiletého jedince.
Nepopírám, že evangelisátoři existují; je jich plný net; ale nejsem si jist, jestli tohle je ten přesný objekt pro vaše běsnění.
Ale možná se mýlím; a boj s DrD je třeba vést každou denní i noční hodinu, na zemi, na moři, ve vzduchu, pod zemí i ve vesmíru.
Autorská citace #24
3.8.2009 17:43 - sirien
Horacio píše:
Argonantus má pravdu, původně se Dracain na systém neptal. Proč se vždycky najde někdo, kdo se s tím vytasí?

Zkusím Tobě i Argovi odpovědět:
Zaprvé, nedoporučoval sem systém 9ti letýmu klukovi, ale Dracainovi, který se o RPG očividně zajímá a je mu o něco víc.

Zadruhé, zvláště malé děti by měly, aby je to bavilo, dostat do rukou systém který je pokud možno jednoduchý, snadno ovládnutelný z hlavy a který jim nebude dělat problémy při rozvíjení vlastní kreativity uvnitř hry. Tomu DrD zrovna neodpovídá, nevrhl jsem tedy systémy, které to umožňují. Uznávám, že s tím FATE jsem možná trochu přestřelil (to bylo spíš pro Dracaina), ale GURPS Lite a True 20 jsou na kost osekané zjednodušené systémy které jsou tisícemi hráčů ověřené jako universálně funkční a zároveň jsou ve své jednoduchosti snadno použitelné.

Zatřetí - Dracaine se ptal, jak připravit dobrodružství. Z vlastní zkušensoti vím, že třeba NPC je snazší tvořit v GURPSech než v DrD, a to jak v předchozí přípravě, tak v průběhu (a ne, Argo - Ty nehraješ DrD).
Věci se dále ztěžují s tím, jak systém pro sebe upravuješ přidáváním dalších prvků místo jejich osekáváním, do čehož se už Dracaine pustil. Přechod na jednodušší systém mu tedy umožní snazší práci při přípravě.


Ono abych to přirovnal - když se bude nový závodník ptát, jak nejlíp projet nějakou trať, tak je sice zbytečné se hádat o tom jestli má mít to nebo to auto té samé kategorie (jedno má lepší zrychlení, druhé líp drží na silnici), ale je docela rozdíl jet tu trať ve favoritu nebo v Audi A4ce.
Tohle je dost podobné - Dělat hru v DrD, HF nebo Stínu meče vyjde dost nastejno, podobně jako jestli ji děláte v GURPS Lite, Core Stroryteller system nebo True 20. Nicméně mezi těmahle dvouma skupinama je dost rozdíl.

Začtvrté - nikomu jsem nic nevnucoval. Nabídl jsem Dracainemu i další rady které s tím nesouvisely. Ptal se na můj názor a rady a já mu poradil to co si opravdu mysím - rozhodně bych pro hru s někým komu je 9 zvolil mnohem raději GURPS Lite nebo True 20 než DrD. Jestli se vám moje rada nelíbí tak to je váš problém, ale povšimněte si, že dokud jste se tu vy dva nezačali vyšilovat, tak tu žádná evangelizační činnost neprobíhala, prostě jsem se zmínil o tom že bych použil jiné systémy a dal jsem k nim přístup a Sos s Gurneym se vyjádřili k tomu co z toho výběru by doporučili spíš.

Na druhou stranu, vy dva jste nedali faktickou radu žádnou, takže fakt nechápu co tu kritizujete, protože zatímco ostatní se tu snaží pomoct, vy tohle téma vedete k dalšímu systémovému flameu, v čemž moc smyslu nevidím.
Autorská citace #25
3.8.2009 19:12 - Colombo
Klid Siriene, já to chápu, i DrD potřebuje svého buldoka, který by proti němu brojil.

Ale já bych raději doporučil ono DrD než trueD20. Co jsem se díval, jsou tam samé tabulky, k PC hře je to možná dobré, ale ke hraní (zejména z počátku) rozhodně ne.
DrD možná není dokonalé, ale základní tabulky jsou tam jen tři a má natolik jednoduchá (a upravitelná) pravidla, že je to celkem jedno.
Autorská citace #26
3.8.2009 19:15 - Argonantus
Myslím, že pořadí příspěvků je naprosto zřejmé.
Autorská citace #27
3.8.2009 19:50 - sirien
colombo: Tak já osobně taky doporučuju spíš GURPS Lite. Nicméně DrD není jednoduché, protože má na všechno různé mechaniky a přechod mezi nimi je neintuitivní, GURPS i d20 fungují na jednom principu, takže snadno dovodíš další - když se je naučíš, tak ke hře knihu vůbec nepotřebuješ, což se u DrD až tak moc říct nedá. Pro hru jsou prostě plynulejší (v DrD i GURPS jsem hrál roky, takže myslím že mohu posuzovat docela dobře)

Argo: <jízlivost>
máš namysli: Sirienovo doporučení jiných systémů, dotaz na ně, linky na ně, Gurneyho a Sosiho poznámky ohledně mých doporučení připojené k dalším věcným radám, objevení se Argonanta brojícího za DrD, Sirienova odpověď, Argovo a Horaciovo běsnění proti zde neexistující svaté válce? Ano, myslím že to je zřejmé.
<jízlivost++>
mimochodem, stále jsi nedal žádnou věcnou radu, stále strašíš okolo DrD
</jízlivost>

Dracaine:Každopádně - bez ohledu na systém který zvlolíš je potřeba, abys ho ovládal (...což je opět snazší u párstránkových GURPS Lite a True 20 nebo 50ti stránkového FATE, které jedou na jednotných principech než u DrD), protože fakt není moc dobré když při hře listuješ pravidly. Trhá to pozornost a ta bývá tím menší, čím jsou hráči mladší.
Obecně je lepší v okamžiku nejistoty nějaké pravidlo odimprovizovat a podívat se na "oficiální" řešení po hře, než ho půl hodiny hledat v průběhu hry (...a opět v GURPS, FATE nebo d20 se improvizuje o dost líp, protože - jsou mechanicky sjednocené na jednom principu)
Autorská citace #28
3.8.2009 19:58 - Fibriso
columbo: a je vidět, že jsi se na True20 opravdu jen díval.
skoušel jsem Drd, a trvalo mi půl hodiny, než jsem vůbec pochopil, jak se dělá postava a další hodinu a půl jsem se snažil vytvořit postavu (nehledě na to, že některé mechaniky mi přišli hodně zvrácené, obzláště počet příruček) k studiu pravidel jak se to hraje jsem se nedostal.

true 20 mi trvalo hodinu a půl na zjištění systému postavy, kouzlení, bojování a vytvoření postavy. jediné, co je problematické je únava z kouzlení.
(nehledě na to, že true20 knížka obsahuje základ pro settingy fantasy, horor i modern. vše na praktických 222 stránkách. nic více. (kdyby jen fantasy, tak to je (jak se řekne opak rozšiřující příručky?) o 100 stránkách)


takto bych nějak popsal setkání s Drd a True20
hlavní problém - True20 je anglicky

gurpsy nemohu posoudit, protože neznám, ale určite budou horší než 3.5... :D (schovává se)
ale pokud je to příbuzné se systemem Exaltů, tak by to mohlo byt zajímavé...

pro devítiletého kluka: paradoxně - do češtiny přeložené 4E dnd s nějakým starším DM, co by nešel jen do masomlýna... (aspoň se z mechanik naučí počty)
Autorská citace #29
3.8.2009 20:09 - Colombo
Jn, omlouvám se, opět jsem zapoměl, že jsem na D20.
Autorská citace #30
3.8.2009 20:26 - Jerson
Tedy - DrD fakt není jednoduché. Svého času jsme vedli asi dva měsíce debatu s různými lidmi a pokoušeli se zjistit, podle jaké tabulky se nahazují jaké hodnoty pro jednotlivé vlastnosti v závislosti na povolání. Nakonec jsme zjistili, že zrovna my to máme dobře, ale byly skupiny, které měli postavy vytvořené špatně.

Na druhou stranu moje úplně první RPG jsem vedl jen s kostkou a myšlenkou "čím víc hodíš, tím lépe pro tebe", a fungovalo to dost dobře. Teď bych asi nechal hráče napsat tři vlastnosti v rozsahu 1-4, šest schopostí které přidají v určitém případě bonus +2 a výsledné číslo bych podhazoval a dorovnával šestistěnnou kostkou.
(Vlastně kecám, použil bych jednoduchou verzi CPH, tu vytvořím a vysvětlím za patnáct minut, a hra by byla naprosto jednoduchá).
Autorská citace #31
3.8.2009 20:32 - Lotrando
No, já hrál DrD 10 let a ačkoliv za tu dobu moc dobře vím, kde má slabiny, tak prvních pár roků mi zas tak strašné nepřipadalo.

P.S. DnD 4E rulez!, o tom žádná :)
Autorská citace #32
3.8.2009 20:37 - sirien
Fibriso: Alnag postoval překlad True 20. GURPS nemají s Exalted nic společného, Exalted je modifikace White wolfího Storyteller systemu, GURPS jsou původní hra Steve Jackson Games. Dilema mezi GURPS a DnD 3,5 moc není - na cokoliv nefantasy GURPS, ve fantasy buď GURPS nebo DnD podle toho jaký chceš hrát styl (heroic nebo archtypální příběhy jsou pro DnD, dlouhodobé přízemní hraní nebo hraní v nějakém freaky stylu GURPS)

Colombo: Blábol, to kde si s tím nemá co dělat.

Jerson: CPH Lite bohužel ještě není sepsané, pokud se nemýlím, jinak by v seznamu určitě nechybělo :)
Mimochodem, už jsi vlastně vůbec sepsal novou podobu CPH?
Autorská citace #33
3.8.2009 21:03 - Gurney
sirien píše:
Jerson: CPH Lite bohužel ještě není sepsané, pokud se nemýlím, jinak by v seznamu určitě nechybělo :)


Přesně takhle jsem přemýšlel když jsem se koukal že jsou tam postované GURPSy a True20

Píše:
Mimochodem, už jsi vlastně vůbec sepsal novou podobu CPH?


Už sem se na to taky někdy ptal :)
Autorská citace #34
3.8.2009 21:05 - Sosáček
Horacio: proste proto, ze priprava zavisi na systemu. Kdyz mas dnd4 tak musis delat encountery (zjednodusuju), kdyz mas Fate tak ne, ta priprava bude fungovat jinak, proste proto, ze kdyz mas NPC definovane tim jak vypada, tim co chce a dvema trema dovednosmi ve kterych vynika, tak bude priprava vypadat jinak nez kdyz mas npc definovane poctem zivotu, peti obrannymi cisly, a deseti druhy utoku.

Zaroven je tu druhy aspekt, cim vic zkusenosti mas s konkretnim systemem, tim snaz s nim budes pracovat, zvlast co se treba npc tyka, protoze "vis jak to chodi" a muzes si dovolit vsemozne systemove parametry nadhodit od oka.

Takze system s pripravou jednoduse souvisi, minimalne tim jestli si po vymysleni postav ma vyhradit pet hodin aby udelal statistiky, nebo jestli vymysleni postav je vsechno co potrebuje udelat.

Upozornovat na tyhle faktory mi nepripada jako prehnana evangelizace, naopak povazuji predstirani ze neexistuji v ramci politicke korektnosti (kdy ani clovek nesmi rict ze nema rad drd aby nekoho nezranil) povazuji za pohrdanihodne. (tj. colombohodne :D )
Autorská citace #35
3.8.2009 21:35 - Fibriso
Sirien: já se právě s gurpsema ještě nesetkal, takže nemám páru jaké to je.
Autorská citace #36
3.8.2009 21:39 - Sosáček
GURPS (ale to jsem offtopic) jsou hodne podrobny. Ne slozity, ale podrobny. Mysli si tvoji kolegove v praci ze jsi devkar, mas dve deti a zapalujes si jedno cigaro od druhyho? To jsou veci ktery najdes na charsheetu. A tak. Stovky stranek moznosti, jen blazen by je vsechny pouzival v jedny hre, ale jsou tam. Lite je dobra volba.
Autorská citace #37
3.8.2009 21:55 - sirien
GURPS sou děsivá kuchařka kterou v plný versi musíš probrat a uvaážlivě vydestilovat co potřebuješ. Nebo je dobře znát.
NEBO můžeš začít na Lite versí která je naopak totálně sesekaná na základní ale dostačující principy a pak přidávat věci z full verse podle potřeby. 3e byla přeložená komplet, 4e funguje velmi podobně, takže není moc problém konvertovat, takže to je docela rozumná verse
Autorská citace #38
3.8.2009 22:09 - Element_Lead
Dracain, urcite nad braskou nelam hul, pristupuj k tomu jako k takove osobni vyzve. Ber to jako takovou investici do brasky, tedka treba nebude hrat uplne presne to co by sis ty predstavoval a chvili to tak asi i zustane, ale casem se to zlepsi. Popremyslej nad tim co ho bavi, znas ho asi nejlip, tak bys mel vedet sam. Dulezity je ze on je hlavni hrdina pribehu, snaz se mu co nejvic vyhovet a na jeho napadech stavet. Podporovat je. Pokud ho chces nejak ovlivnovat nedelej to z pozice GM ale treba radce, sprateleneho npc ucitele, mluviciho mece. Ja sam mam malou sestricku je ji asi 7 let a sem tam kdyz se vratim domu spolu zkousime neco hrat. Bez pravidel jen si tak vypravime a kreslime. K rpg to ma hodne daleko, ale nema cenu nic uspechat. Kdybych pro ni vybiral nejake pravidla, sahnu PRAVE po drd. Ale to az to bude aktualni. Do te doby staci hodna a zla kostka.
Autorská citace #39
3.8.2009 22:17 - Element_Lead
Svet pripraveny mit nemusis. Staci mit aspon trochu povedomi o bezprostrednim okoli.

Snaz se improvizovat co nejvic. Nedelej si zbytecne poznamky o tom co by kdyby. Stejne to bude jinak bude te to svazovat a nebudes to moct ani najit ve stresu. Proste kdyz hraci reaguji ty reaguj na ne.

To nejlepsi co muzes udelat je hrat hrat a hrat. Budes se hodne zlepsovat. Jednak hranim, jednak knizkama filmama hodne ti da skola :). Dulezity je nedelat z toho vedu a nedelat si z niceho hlavu. Ano na netu jsou ruzna pravidla ktera ti muzou ukazat to a to a zlepsi urcity veci, ale to jsou takovy tresnicky ktery do zacatku nejsou potreba. Je to hra.
Autorská citace #40
3.8.2009 22:25 - sirien
Yashamaru píše:
hodne ti da skola

lol, nech si ty výchovný řeči a přestaň lhát mladším lidem kteří by Ti mohli naivně uvěřit :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.076766967773438 secREMOTE_IP: 3.137.164.241