Tipy a triky

Dracain
29.6.2009 07:21
PJování aneb co by PJ dělat měl a neměl
Takže, jsem tu nováček a celkem nové jsou pro mě i RPG hry. Mám doma DrD pro začátečníky, kde bych se mohl dozvědět odpověď na otázku v názvu diskuse. Ale to mě nebaví, chci se zeptat vás! Mě totiž velmi hnusně a odporně baví hrát za PJe, ale potřeboval bych trochu poradit...

témata: Největší chyba PJ
Kdy je nejlepší udělit XP
Jak si ve hře "udělat pořádek"
atd. atd. atd...
Autorská citace #1
29.6.2009 07:25 - Dracain
Když jsem hrál svou první hru s více hráči (myslím, že jich bylo pět),tak jsem měl velký problém,aby vůbec věděli,že se ve hře něco děje! Buď neříkali nic,nebo se všichni překřikovali a já jsem je prostě nedokázal "zkrotit".
Co s tím?
Autorská citace #2
29.6.2009 08:13 - Jerson
Tohle je spíše na samostatný článek než pár rad, obzvláště když začínáš podle DrD.

Kromě té jedné hry máš nějaké jiné zkušenosti s RPG?
Autorská citace #3
29.6.2009 08:38 - Dracain
No,třeba D&D jsem ještě nehrál,ale pokud to myslíš obecněji,tak docela dobře ovládám všechna pravidla, která jsem měl možnost naučit se.Určitě bych dokázal popsat, o co v RPG jde..s Magusem vymýšlíme i různé hry,kde se RPG objevuje často.(chodíme spolu do třídy)
Autorská citace #4
29.6.2009 09:25 - Merlin
No, jak říká Jerson, je to na samostatný článek, ale pro začátek:
*ptej se "Co děláš?" konkrétního hráče a ne všech "Co děláte?" trochu by to mělo uklidnit situaci, když je budeš brát postupně
**XP jsem dával psané na papírku každému zvlášt vždy ve vhodnou dobu(konec sezení, po pár sezeních...), zabrání to závisti a hádce
*** když dáváš poklady nebo nalezené věci, občas pošli hráčům prázdný papírek, aby nedostal papírek jen ten co něco opravdu našel (to je pak zbytečný to psát)
**** nesnaž se hráče porazit, nebo si hrát na boha (občas k tomu u nezkušených PJ dochází..ten náhlý přísun moci)
Autorská citace #5
29.6.2009 09:27 - Faire
Boj o autoritu je těžká věc, ale más to snazší v tom, že si ostatní do jisté míry uvědomují, že chtějí spolupracovat. Učitel to mívá horší ;)

Co pomáhá, je v případě problémů si v klidu věci vyjasnit po hře - nesnažit se toho druhého k něčemu donutit, ale navzájem si vysvětlit co potřebujete, a proč děláte to, co děláte.
Autorská citace #6
29.6.2009 09:47 - Jerson
Každopádně bych začal od začátku -
1) zeptat se hráčů co vlastně chtějí hrát - mlátičky, detektivky, průzkum, hodně tupých nepříátel nebo pár inteligentních protivníků ... a od toho se pak bude odvíjet mnoho dalších věcí.
Autorská citace #7
29.6.2009 09:51 - Merlin
každopádně, pokud se nebudete shodovat ve stylu hry, raději se do toho s danou partou nepouštěj. Např. pokud ty osobně nesnášíš tupou mlátičku bez špetky RP a chceš hrát politické tažení plné intrik a hráči naopak chtějí jen házet kostkama a zabíjet a obírat mrtvoly, je lepší se do toho nepouštět.
Autorská citace #8
29.6.2009 09:53 - Magus
No ale kdyby sis vzal rakosku.?! Mozna by se autorita zvysila!=)
Autorská citace #9
29.6.2009 10:15 - Merlin
a to je právě ten špatný pocit moci....
Autorská citace #10
29.6.2009 10:44 - Magus
Ale ucinej!!
Autorská citace #11
29.6.2009 10:47 - Merlin
Pak se může stát, že ti těch 5 hráčů vysvětlí, že i oni umí držet klacíky, popelníky, kladiva...a je jich..hmm..pět
Autorská citace #12
29.6.2009 10:59 - Magus
Tak to by byl problem ALE....muzes si poridit bodyguardy...!!
Autorská citace #13
29.6.2009 11:19 - ShadoWWW
Ohledně rozdělování XP (neboli ZK):
V DrD je to spíš o individuálním přístupu. Každý ideálně dostane tolik, kolik si zaslouží a téměř vždy to svádí k tomu, že každý dostane jinak. To je OK. Protože povolání v DrD jsou hodně individualistiky založená, každý je sám sobě hrdinou a každý potřebuje na přestup na vyšší úroveň jiný počet ZK. Ideální jsou lístečky, aby si postavy vzájemně nezáviděly a nedocházelo k hloupým diskuzím. Rozdělení ZK je čistě v moci PJ.

V DnD 4E je to trochu jinak. Tam každá postava má navázané schopnosti na ostatní, každý má jinou roli. Základem je tým a jeho spolupráce. Pokud družina nespolupracuje, je mnohem méně efektivní než v případě DrD. V DnD 4E potřebují všechny postavy stejné množství XP na vyšší úroveň. Musím říct, tento systém (skupinové hraní + stejné XP) se mi líbí mnohem víc. Družina musí spolupracovat aby uspěla, každý má nezastupitelnou roli a každý má svých "pět minut slávy". Všichni se baví. Aby družina dokázala efektivně spolupracovat, musí být (ideálně) všichni její členové na stejné úrovni. To mě vedlo k rozdělování XP všem stejně. XP za střetnutí rozdělím mezi hráče vždy rovným dílem. Konec konců, je to vždy výsledek celého týmu a hráč těžko může za to, že mu třeba nepadaly kostky. Navíc tento přístup u slabších hráčů (nebo hráčů, kterým zrovna nepadají kostky) nevyvolává pocit rozmrzelosti, nudy a nechuti hrát.
Autorská citace #14
29.6.2009 11:23 - Merlin
Shadow: ano, tohle na čtyřce ocenuju....samozřejmě se tu trochu vytrácí odměna za RP, ale dá se to kompenzovat a asi mnohem lépe sociální odměnou..."postavení" "titul"
Autorská citace #15
29.6.2009 11:25 - ShadoWWW
Merlin: Přesně tak. RP se dá odměnit zase role playingově. :)
Autorská citace #16
29.6.2009 11:44 - Nachtrose
Tak v 4E je deleni XP primo dane v pravidlech. Za stretnuti, za questy... Vsechno se deli poctem postav.
Autorská citace #17
29.6.2009 11:46 - Merlin
Jinak největší chybou DM je představa, že bojuje proti hráčům a chce je porazit!!!
Autorská citace #18
29.6.2009 11:55 - Jerson
Jo přidělovat zkušenosti ... teď si nějak nevzpomínám, kdy jsem to dělal naposledy. Jo, už vím, před dvěma lety jsem si psal čárky, pak jsem zkušenosti zrušil úplně.
Pokud si pamatuju, tak se zkušenostmi byl vždycky problém, jakmile měl někdo dojem, že dostává méně než jiný.
Autorská citace #19
29.6.2009 14:45 - Almi
Jerson: Ty jo, tak to pokud nehraješ oneshoty musí být dost smutný. Jsou kategorie hráčů (a není jich málo), co takhle "cukrátka" prostě potřebují. Ale věřím, že vývoj postav máš udělaný nějak jinak a třeba i lépe nebo hraješ hru, kde to není třeba.
Autorská citace #20
29.6.2009 15:20 - Jerson
Almi - odhadl jsi to dobře. To že nerozděluju zkušenosti neznamená, že se postavy nezlepšují :-)
Hráči získávají úspěchy z hodů ve hře, které slouží jak na postup v příběhu, tak na případné plnění osobních cílů, a také na zlepšení postavy.
Kromě toho pravidla co používám opravdu nijak moc nevyžadují mít stále lepší a lepší postavu, takže to hráče nenutí si je boostovat.
Nebo spíše bych měl napsat, že se postavy vyvíjí či mění, protože už pět let mám zavedeno, že se vlastnosti a schopnosti můžou i zhoršovat a někteří hráči toho využívají.
Autorská citace #21
29.6.2009 15:40 - Dracain
Týjo,moc děkuju za rady! Ani nevíte,jak jste mi pomohli-líbí se mi technika "lístečky"...
Merlin píše: píše:
No, jak říká Jerson, je to na samostatný článek, ale pro začátek:
*ptej se "Co děláš?" konkrétního hráče a ne všech "Co děláte?" trochu by to mělo uklidnit situaci, když je budeš brát postupně
**XP jsem dával psané na papírku každému zvlášt vždy ve vhodnou dobu(konec sezení, po pár sezeních...), zabrání to závisti a hádce
*** když dáváš poklady nebo nalezené věci, občas pošli hráčům prázdný papírek, aby nedostal papírek jen ten co něco opravdu našel (to je pak zbytečný to psát)
**** nesnaž se hráče porazit, nebo si hrát na boha (občas k tomu u nezkušených PJ dochází..ten náhlý přísun moci)

Tenhle koment si vytisknu a založím do Příručky PJ :)
Autorská citace #22
29.6.2009 15:46 - Nachtrose
Nejsou listecky zminovany uz v samotne PPJ?
Autorská citace #23
29.6.2009 15:47 - Merlin
:) to se ptáš mě? co já vím...:) PPJ jsem viděl tak před 14 lety
Autorská citace #24
29.6.2009 15:50 - Dracain
Jj,jsou,ale nenapadlo mě je použít i v případech,které Merlin vyjmenoval...
Autorská citace #25
29.6.2009 15:52 - Dracain
oops..najdete chybu v komentu č.21?
Autorská citace #26
29.6.2009 15:54 - Merlin
Dracain: využívám je docela často. Mám takové ty lepící kancelářské, mají ideální velikost. Píšu na ně i pasivní sledování postav, když si něčeho všimnou. pošlu hráči: "Máš pocit, že tě ten muž v černém obleku sleduje" a je na něm jak to zahraje. Co řekne ostatním atd.

dám ti ještě jednu radu...pořid si sešitek a piš si do něj poznámky ze hry. Hlavně jména co zrovna použiješ. Když se mě hráči zeptají na jméno nějaké osoby, kterou nemám připravenou )což je asi 98%) tak hned jedno z hlavy vychrlím a zapíšu si ho do poznámek: Akron - výběrčí daní v Coolu
a příště už vím
Autorská citace #27
29.6.2009 15:59 - Dracain
OK!
A ještě jsem se chtěl zeptat,jak to děláte s ubíráním zkušeností?
Autorská citace #28
29.6.2009 16:06 - Merlin
neubírám..proč?
myslíš tím jako trest za "špatnou" hru? to není dobrý nápad. Spíš se snaž hráče motivovat než trestat. Vysvětlit co vidíš špatně na jeho hře a nechat si vysvětlit jak to vidí on. Třeba má jen jiný úhel pohledu. Jde o zábavu všech složek.
Ne, postihy na xp jsou nesmysl. Hráče to nezmění, jen se bude cítit ukřivděný, ale bude to dělat znovu...bude houstnou atmosféra...čímž se dostávám k další radě:
**neřeš herní problémy s hráčem před ostatními hráči, jděte někam bokem a tam si to vyjasněte (časem to samozřejmě lze řešit se všema, ale věř mi...až za nějakých deset let hry a věku :)
Autorská citace #29
29.6.2009 16:07 - Quentin
Píše:
**neřeš herní problémy s hráčem před ostatními hráči, jděte někam bokem a tam si to vyjasněte (časem to samozřejmě lze řešit se všema, ale věř mi...až za nějakých deset let hry a věku :)


tohle se mi nejak nezda; my jsme hrali s klukama kolem 14ti a nemeli jsme problem jim neco vysvetlovat za hry
Autorská citace #30
29.6.2009 16:12 - Blaine
Zkusenosti bych nikdy neubiral - ublizujes jim, oni se pak brani, pak se kazi hra. Mozna pokud chces, tak mu dej mene pri pristim pripisovanim zkusenosti, pokud uz mu chces dat min. Ale vseobecne bych to radsi nedelal nez delal.
Autorská citace #31
29.6.2009 16:16 - Merlin
Quentin: nemyslím tím rozebírání nějaké sporné situace!učení se a vysvětlování..myslím tím obecné "kárání" za něco. Věř mi, že pokud někomu začneš něco vyčítat před ostatními, začne se intenzivně bránit, protože je mu to nepříjemné, cítí se ponižovaný. Někomu dospělému to asi nebude tolik vadit, nicméně 12letí kluci...hmm..hmm...
Autorská citace #32
29.6.2009 16:37 - Dracain
Pravda-proč ubírat?

Měl bych pro vás (a hlavně pro Merlina) jednu situaci,se kterou jsem se setkal,když jsem hrál DrD:

Družina ve složení elf hraničář,člověk zloděj,kudůk alchymista a člověk mág byla v nějaké hospodě a přisedli si ke stolu,kde seděli další jiní hrdinové-taková smetánka ve fantasy světě-dokážeš si určitě představit :).Jeden z nich byl ale jiný,něco jako temný elf zahalený v černém plášti s kapucí. Elf hraničář,jehož hráč si vybral roli až moc odvážného hrdiny,se na něj obořil,že tady nemá co dělat,ať vypadne ven.Temný elf mu dal jasně najevo,že ho má nechat napokoji (zadíval se na něj svýma rudýma očima a výhružně zasyčel :D ). Ale hraničář ho neposlechl a otravoval ho dál,dokud nevstal ze židle s mečem v ruce. Hraničář taky tasil meč a hned zaútočil,jenže temný elf mu ho okamžitě vyrazil z ruky a sednul si zpátky na židli. Ostatní postavy se do toho nechtěly plést,jen zloděj vyběhl z hospody a vylezl na střechu. Když už v hospodě zavírali a všichni vyšli ven,tak zloděj skočil ze střechy přímo na temného elfa,který vycházel jako poslední a zabodl mu dýku do krku(bral jsem to tak,že ho usmrtil).
Mé závěrečné hodnocení bylo takovéto:
Hraničář dostal 10 XP za to,že byl hodně odvážný,což měl v popisu postavy..
..a Zloděj dostal 20 XP za zabití temného elfa a použití svých schopností + ještě našel v jeho kapse jakýsi divný prsten s červeným diamantem.

Mě zajímá,kolik chyb se mi povedlo udělat,nešetřete kritikou! :)
Autorská citace #33
29.6.2009 16:50 - Merlin
huu...no...v prvé řadě, když už by k něčemu takovému došlo (nechápu jak mohl hraničář poznat temného elfa zahaleného v kápi), tak bych je jako hostinský vyrazil z hospody. Případně bych povolal stráže. Co se týká zloděje, vycházel bych z toho, jestli ho někdo viděl, nebo ne. Pokud ano, je to vražda.

myslím si, že to viděli dokonce všichni, předpokládám, že elf nešel pryč až po dlouhé době.
Co se týče xp....nevím co má celá scéna společného s odvahou hraničáře. Ano, lze to brát i tak, že se odvážně pustil do cizince co mu nic nedělal...ale. Já osobně (jen z toho jak to na mě pusobí), bych mu zrovna za tohle asi xp nedával. jak říkám, u mě by spíš skončil na hnoji za hospodou.
(nezapomínej, že se jednalo o smetánku hrdinu...a ty jednoho z nich necháš zavražit 1lvl. zlodějem a ostatní na to koukaj...hmm..tak co, umřel)
Autorská citace #34
29.6.2009 17:11 - Dracain
Sakra,já jsem to vysvětlil úplně blbě,ten temnej elf nepatřil mezi tu smetánku,myslel jsem to tak,že to je nějakej v koutě sedící zahalenec,co s nikým nemluví-ale stejně k němu měli všichni respekt,takže máš pravdu...hraničář ho poznal podle jeho pohledu-neřekl jsem,že mu není vidět do tváře.Ale určitě máš pravdu taky s tou vraždou,asi těžko by to bylo všem jedno...thanks!!!
Autorská citace #35
29.6.2009 17:27 - Jerson
Jedna věc k lístečkům - zeptej se hráčů, zda je chtějí používat a pokud ano, tak kdy.
Dost hráčlů je schopných obejít se bez lístečků, třeba v případě, kdy si stejně většinu věcí říkají. A naopak může být zajímavé vědět jako hráč, že si jiná postava ulila drakoham z pokladu, než to jakoby nevědět, ale stejně poznat z výrazu hráče, když čte svůj lísteček a následné koresponcence s PJjem.

Pokud jde o zkušenosti, můžeš je nechat rozdělovat hráče navzájem. Dej třeba jen celkovou sumu a pak se zeptej, kdo by kolik komu dal, přičemž nikdo nemůže dávat sobě.
To samé platí, pokud máš dojem, že hráč "hraje špatně" - zeptej se ostatních, zda si to myslí také. Pak se ti nestane, že bys prosazoval svou vůli proti všem ostatním.

A poslední věc - nevím jestli se v DrD ještě pořád píše, že PJ má hěhem hry pravdu. Může být, ale pokud to není nezbytně nutný opak, pak dej zapravdu hráči. A opět, pokud nevíš, neboj se zeptat ostatních. PJ nemusí a často ani nemůže být nejchytřejší a nemůže vědět všechno, i když se hraje v "jeho" vymyšleném fantasy světě. (To "jeho" je schválně v uvozovkách, protože herní svět nepatří PJjovi - bez postav hráčů je k ničemu.)
Autorská citace #36
29.6.2009 17:41 - Jerson
Ještě k tomu příkladu - vyvaruj se Agagornovo klišé, tedy tajemný cizinec v kápi, který sedí v temném koutě - je to trapně předvídatelné a hráče to často irituje.
Druhá věc, nebo jse zahrát reakci ostatních. Hraničář se začně navážet do cizince, hostinský ho napomene, že tady je vítán každý kdo platí, tak ať se posadí. Hraničář vytasí meč, a v ten okamžik je středem pozornosti všech v hospodě, kteří se na něj dívají neutrálně až nevlídně (možná až na jednoho dva týpky, co chtějí vidět bitku). Pokud už opravdu přije blíž, může se od nějakého statnějšího jedince ozvat "Hej, my tu svoje potíže řešíme pěstma, když už", nebo cokoliv jiného.
Prostě dát mu najevo, že vytasit na někoho v hospodě meč jen tak je to samé, jako dneska vytáhnout v hospodě pistoli - i ve velkém pajzlu na to lidé budou reagovat, i kdyby měli vytáhnout vlastní zbraně.
To že se zloděj udrží na střeše několik hodin, aniž by spadnul, že v noci (?) pozná shora člověka v kápi od jiného člověka v kápi, to že ho dokáže napadnout po pádu ... nic z toho není tak jednoduché, jak si hráči myslí, a vůbec bych se nebál mu to dát najevo. Kromě toho bodnout někoho do krku nadělá hodně paseky a krve - a jak nenápadný asi bude, když půjde se zakrváceným předkem po městě? I rychlá vražda se musí umět a Sicco nemá spaciální schopnost na zabití jen tak pro nic za nic.
A samozřejmě mrtvola nalezená před hospodou určitě vzbudí pozornost, nejpozději ráno (nemluvě o tom, že se umírající mohl někam dovléct). Určitě si hodně lidí vzpomene, že s ním měl potíže ten hraničář, a pak nastoupí místní správce pořádku, a hraničář se už poveze ... třeba ještě kámoše zloděje práskne.

Prostě zkus si to převést do našeho světa, vzpomeň si na zprávy na Nově nebo tak a neboj se ukázat následky činů. Můžeš napoprvé všechny nechat odcestovat včas, abys nemusel řešit nějaké soudy nebo tak, ale hráči by si měli uvědomit, že nemůžou jen tak zabíjet, pokud nemáš svět, kde je to běžné. Pak nějaké mrtvole vůbec nikdo nemusí věnovat pozornost, to se v reálu v některých zemích taky stává.
Autorská citace #37
29.6.2009 17:48 - Dracain
Takže když to shrnu,tak bych se měl víc vžít do příběhu,říct si,co by se stalo v reálu,víc nad hrou přemýšlet...chápu a moc děkuju!
Autorská citace #38
29.6.2009 18:22 - Jarik
to Dracainuv hospodsky dej:
Jerson to pojal pomerne presne.
Ja osobne tohle resim tim, ze kdyz dam do hospody takovouto postavu, tak neni uuuplny nouma. Ona vypada jinak postava, ktera se oblekne do cerneho plaste a je to "blb na 1.urovni" od "temneho buhvico na nejasnem levelu" (coz byl asi tvuj pripad).
V takovem pripade staci neco ve stylu 7 samuraju (snad jsi to videl):
a] {pouzita varianta, kdy se muze temny elf klidne jen smat naivite utocnika}
temny elf (ten v kapi) vstoupi do dveri. na ulici dopada jen jeho stin vrhany poslednimi plameny z hospodskeho krbu. Zlodej se jiz jiz chysta na smrt hledaneho vraha (nebo v to alespon veri,.. proc by jej jinak napadal zezadu?), kdyz se tento "neznamy" zacne smat. a pravi... "Chachaa. Slezte z te strechy mladiku. Nerad bych Vas zabil v sebeobrane."
b] {profesionalni nepritel - toho pouzivam obzvlaste rad :) }
temny elf (ten v kapi) vstoupi do dveri. na ulici dopada jen jeho stin vrhany poslednimi plameny z hospodskeho krbu. Zlodej se jiz jiz chysta na smrt hledaneho vraha (nebo v to alespon veri,.. proc by jej jinak napadal zezadu?). udela jeste dva kroky, zlodej se odrazi od shnileho dosku s dykou naprazenou k utoku. Temny elf se otoci tvari k utocnikovi. Chytne zlodeje za zapesti ozbrojene ruky a smykne s nim o zem. Nepousti sevreni. Druhou rukou sahne do sveho plaste a vyjme ozdobnou dyku ve tvaru hada. "Ma hlad, a co ty? nakrmis ji?" pronese sycivym hlasem.

Nebo ti reknu, ze jsi to udelal dobre, az na deleni zkusenosti. 50xp pro hranicare za RP, 20xp pro zlodeje za pouziti schopnosti (utok zezadu, ne automaticka smrt - na to je fakt sicco). Kdyby to byl hledany jedinec (a postavy to vedely. a byl toto jejich plan, tak oba navic 100xp za planovani utoku).
Ale i tam je treba resit to schovavani zlodeje na strese; varovani, ze temny elf uz jde, atd.

Snad je poznat, ze radim, ne kritizuji :) a to v ramci obvykle mechaniky DrDO (v jinych systemech bych to resil jinak :) )
Autorská citace #39
29.6.2009 18:40 - Alnag
Já jsem třeba zásadně proti jakýmkoliv tajným informacím. Hráči jsou ve hře nejen za postavy, ale i za sebe. Jakožto "konzument příběhu" mne baví znát i věci, které moje postava nezná a dokážu to oddělit. Takže lístečky... v žádném případě.
Autorská citace #40
29.6.2009 18:45 - Dracain
Jarik:Dík,další rada!
Autorská citace #41
29.6.2009 18:52 - Dracain
Jen je problém,že 7 samurajů jsem neviděl...
Autorská citace #42
29.6.2009 19:05 - Element_Lead
Ja jsem taky proti listeckum protoze me trva nez to napisu ted se s tim susti on mi odpovida ostatni koukaji citi se hloupe. verim ze nekomu to funguje ale me ne. taky nemam rad chozeni s hraci za dvere. jednak se silene nudim kdyz nejdu za dvere ja jako hrac. a druhak to co napsal alnag.

dracain ma rada je: nesnaz se hrace nekam nasilne postuchovat. nebud smutny ze hraci nejsou uplne takovi jake si predstavujes. snaz se na nich najit to pozitivni a to co je bavi a davat jim to.

nijak bych hrace netrestal za to ze udelal neco co se ti nelibi. ani mechanicky ani pribehove. pokud nechces aby se to stalo nemel jsi tam toho temnaka davat.

pokud si ho popsal jako ze je divnej podezrelej ma zly rudy oci syci a je to asi temnej elf. tak na to hrac co hraje odvaznyho hrdinu zareagoval tak ze se ho snazil vyprovokovat at ukaze svou pravou tvar. a zlodej ho pak nejak vecer smyknul no dobre no proc ne.

kdyz uz neco tak bych za to postave zlodeje snizil presvedceni o jedna dolu. podle reakce hrace uvidis jak se mu to libi. rekl bych ze druzina treba nechce vubec hrat kladasy. semtam nekoho sejmou semtam dostanou do drzky a nakonec budou treba viset a nebo se jimi budou strasit deti.

podle me to co bys mel udelat je zjistit co chteji tvi hraci a to jim dat.
Autorská citace #43
29.6.2009 19:19 - Dracain
Yashamaru píše:
podle me to co bys mel udelat je zjistit co chteji tvi hraci a to jim dat.


No,a to je další problém.Já bych jim rád dal to co chtějí,jenže většina hráčů(teda kromě toho "až moc odvážného" hraničáře) je líná popsat podrobně chování a vlastnosti svých postav.Je tam většinou nějaký náznak,ale to mi často nestačí.
Co s tímhle?
Autorská citace #44
29.6.2009 19:27 - Alnag
Dracain: Tak vidíš, už víš, že tvoji hráči nechtějí popisovat podrobně chování a vlastnosti svých postav. Jen část hráčů (malá část) se ve skutečnosti zajímá o svoje postavy co se týče vlastností a chování. Někoho zajímá příběh - co se děje, co se stane atd. Někdo si prostě chce pořádně praštit, vyprášit někomu kožich. Někdo si rád piplá postavu ale ne co se týče chování, ale spíš co se týče různých "hustých schopností", magie, magické vybavení atd. Někdo má rád taktiku, někdo rád blbne, někdo se chce spíš jen dívat a být s kamarády...
Autorská citace #45
29.6.2009 21:02 - Jarik
Dracain:
i kdyz jsi 7 samuraju nevidel, tak jsem to popsal jasne :)

Jinak. Alnag to popisuje presne. Nekomu vyhovuje to, a jinemu ono.
pouziji prirovnani k nasi druzince. Alnag a Sethi radi hraji RP az do krve - a leckdy je ani "mantinely" herniho systemu D&D4e neodradi. Ja jsem zas klasicky "prizdihrac", co si mysli, ze kdyz se snazi o RP, tak se musi ostatni posadit (s prominutim) "na zadek". I kdyz je to to nejzakladnejsi RP, ktere snad clovek muze predvest.

V tom se pozna dobry PJ, ze prvni dva hrace pochvali za to, ze zahraly postavy tak realne, ze to uuuplne citil (pokud dovede jet na stejne vlne - tezke je, kdyz je trochu niz)... a "mne" pochvali, ze jem vybocil ze sveho mlceni a hazeni kostkou, a snazil jsem se to prozit.

{OT - asi mam v sobe moc vina, zjsem dnes tak otevreny ke vsem a vsemu:) }

V tom popisu tve situace v hospode chybi trochu detailu jak co bylo podano z ust hracu i tvych. To by chtelo zaznam :D
Autorská citace #46
29.6.2009 21:56 - Lotrando
Merlin píše:
ano, tohle na čtyřce ocenuju....samozřejmě se tu trochu vytrácí odměna za RP, ale dá se to kompenzovat a asi mnohem lépe sociální odměnou..."postavení" "titul"


Na druhou stranu je tu motivace v okamžiku, kdy jeden z hráčů získá zkušenost pro ostatní. Většina hráčů pozná, co vedlo k odměně a ideálně se pak snaží o reciprocitu, aby i oni byli ti, kdo přinesou společnou zkušenost.

Dracain:

nedělám si patent na rozum, ale některé věci pomáhají. zkusím jich sem pár napsat.

1) PJ (GM, DM) není protivník hráčů, ale ten kdo vymýšlí základní kostru hry a především jedná za NPC. Často je to iten, kdo z hráčů vymámí nějakou tu akci.

2) jako PJ by jsi měl vědět, co se kolem hráčů děje, kdo jsou protivníci (skrytí i ti známí) a o co vlastně jde. Kdo je vrah, kdo plánuje zradu, kdo pašuje zboží, kdo najímá dobrodruhy na akci a hlavně proč (a proč to neudělá sám). Tyhle otázky si zkus pro sebe zodpovědět. Až se hráči zeptají, můžeš lépe improvizovat.

3) u stolu by to měli být hráči, kteří něco dělají a PJ jen hlídá, aby se jejich akce potkávaly s výzvami. Hrdinové nedělají obyčejné věci a když, tak je nedělají obyčejně. To je samozřejmě trošku záležitost obliby žánru (filmů, knížek apod.) PJ je ale ten, kdo do akce vnáší nejistotu, které postavy hráčů čelí. Neměl by se ale nechat strhnout a nastavit obtížnost příliš. Koneckonců, je to hra a každý chce vyhrát (teda kromě PJeje) :)

4) Když budete hrát, řekněte si jakému filmu, nebo knížce by se to mělo podobat. Je super, když se na tom shodnete. Vetšin ahry se odehrává v představě hráčů a podobnost s nějakým filmem je super v tom, že ta představa je skrze celou družinu podobná. Nestane se vám, že pak bude spor o to, co je uvěřitelné a co není.



pár rad přímo ke hře

5) když se hráči nudí, něco udělej. Každá skupina si vypráví vtipy, povídá o tom, co šlo v kině nebo telce a tak. Na tohle nech čas na začátku hry. Když se to později vrátí během hry, je něco špatně, ztrácíš pozornost hráčů. Někdy se to hodí a je to v pořádku, většinou to al ejen odvádí pozornost. To je pak lepší vyhlásit přestávku. Neříkej ale hráčům, "buďte zticha", spíš nahoď nějakou akci. "Támhle v rohu jsi si něčeho všiml. Je tam nějaký stín." Nebo "do hospody vpadl nařvanej barbar s obouručákem přes rameno, asi budou potíže." v tu chvíli máš hráče tam kde potřebuješ a akce může začít.

6) podobně jako když se hráči nudí, není od věci začínat nějakou akcí celé sezení. Obzvláště, když byla větší pauza mezi hrami.

7) stejně tak, když hráči nevědí jak dál, udělej něco ty. pohoď nápovědu, dej jim vzkaz, zapal barák :)

tajnosti:

8) tajnosti v družině jsou ošemetná věc. Některé družiny na ně hodně hrají, ale má to svá úskalí. Já to dělám tak, že většinu informací odehrávám s celou družinou, kromě pár záležitostí dotýkající se přímo konkrétní postavy a hráče. Když budeš hrát tajně, s někým za dveřmi, ztratíš pozornost hráčů co jsou zrovna mimo. Ta se velmi těžko získává zpět.

9) některé tajnosti mohou přispět ke hře, třeba když si někdo něčeho všimne, nebo jeho postava díky svým znalostem něco ví. Dobrá rada je, dávat tyhle informace hráčům, co se o ně podělí. Dříve nebo později, je v nějaké podobě ostatním sdělí. Nejhorší je dát informaci do hry, ale hráč ti ji zazdí. To je jako by nic neudělal.

10) tajnosti postav, jejich minulost, je dobrý základ pro další příběhy. Družinku si může najmout dědeček hříbeček a dát jim úkol, ale to za chvilku omrzí. o dost lepší je, když družina postupně řeší záležitosti jednotlivých postav. Něco z jejich minulosti, něco co ví třeba jen on a ještě někdo další. PJ jen dává pozor, aby se střídalo kdo je zrovna v centru dění. Aby s ena všechny dostalo.

11) někteří hráči vyrábějí dlouhosáhlé životopisy svých postav a jiní vyplodí sotva řádku. není špatné, když hráčům řekněš, "vyber si jednoho z družiny a příště mi řekneš, co jste spolu zažili". Stačí čtyři věty, nic moc konkrétního, jen nápad. Pak to řekne tomu druhému a ten si zas vybere někoho jiného, dokud se kruh neuzavře. Výhoda je, že družina s epak trošku zná a ví proč je spolu. Tohle hodně pomáhá v začátcích a dělá se to místo takového toho "sešli jste se v hospodě a znáte se", jenže hráči moc dobře vědí, že se postavy neznají a hrají hodně na sebe, někdy až moc. Nech si tuto radu třeba na později, až tenhle problém nastane.

příběh

12) nakonec příběh. Povšimni si, že ty dobré filmy mají nějaký začátek a dost často i dobrý konec (myslím překvapivý, zajímavý, ne nutně happy end). Ty začátky se vymýšlí snadněji, ty konce o něco hůř. Vprůběhu dojde k různým překvapením a zvratům. Zkus to taky tak. Zkus si představit, co by se mohlo dít, ale nenuť hráče, aby dělali přesně to co jsi si vymyslel. Daleko lepší je, vhodit to do placu, když neví jak dál. Družinu někdo najmul na odhalení záhady starého domu, kde straší. Najdou tam ducha, který tam straší a kilnou ho. Jdou to zapít do hospody a v nejlepším se jejich sponzor připlazí s kudlu v zádech. Kdo to udělal? a hlavně proč? Je za tím duchem něco jiného? Přežil sponzor tento útok? Díky postavám? nakonec se ukáže, že dům je cenné dědictví a duch dědečka tam strašil proto, aby se jej majitel zbavil. Stopa pak může vést k někomu, kdo chamtivému bratranci prodal kouzlo na vyvolání ducha.

13) poslední rada. nejdůležitější je, aby to byla zábava. jak pro hráče tak i pro tebe. porubat pár enemáků je super, ale když je to pořád dokola, omrzí to. pátrat po záhadném vrahovi je paráda, ale jednou ho musíš dostihnout a potrestat, třeba zabít v super souboji. Střídej to a ptej se hráčů co by rádi. Třeba po hře, po mailu, na webu v diskuzi. Často ti nic moc neřeknou, ale občas se zadaří.

sry za dlouhej příspěvek, snad to trošku pomůže.
Autorská citace #47
29.6.2009 22:05 - Magus
Drakajn: TOHLE Lotrandíka si vytiskni! Lotríku ale když udeas pribeh podle filmu vsichni budou vedet co se stane a..jak to dopadne!


A co když se hraje jenom s 1nim hracem?
Autorská citace #48
29.6.2009 22:08 - Element_Lead
Lotrando píše:
"vyber si jednoho z družiny a příště mi řekneš, co jste spolu zažili".


To se mi strasne libi. Je to tvuj napad?
Autorská citace #49
29.6.2009 22:10 - Magus
Dráčku dám ti radu jako hrac:
Je supr když vymyslis nakou supr story ale nekdy chce hrac hrat jinak...Dej mu lrostor chtej aby pribeh bavil JE a ne tebe... To neman se skusenosti s Tebou=)
Autorská citace #50
29.6.2009 22:11 - Lotrando
Prcek: vtip je v tom, že to nesmí být úplně přesně podle filmu. Třeba si řeknu - chci mít ve hře létající loď, jako ve Hvězdném prachu, viděl jsi to ne? Tak super, kde se taková loď vezme? Je jen jedna? Kdo ji vlastní? Můžu si ji pronajmout a k čemu. Nebo je někdo vyrábí? A za co. Začal jsem Hvězdným prachem, ale nakonec mám úplně jiný příběh. Je v něm létající loď, možná s kapitánem podobným Robertu de Niro, super piráty, kteří jsou drsní, ale ne zlí.

A už to není kopie, ale můj příběh o létající lodi.


Hra jeden na jednoho je spíš o povídání si, míň o soubojích. A hlavně, protože nemáš družinu, co by tě podržela, je to víc o tom "odměnit nápad" a "nechat vyhrát". Měli by jste taky být dobří kámoši, aby to klapalo. Ale pro začátek? Proč ne, však on se někdo časem přidá.

EDIT:

Yash: není, ale docela to funguje :)
Autorská citace #51
29.6.2009 22:13 - Alnag
Budu delší než Lotrando. Snažím se dávat dohromady rady pro Vypravěče, PJe, DMy atd. už drahně let. Mohl bych to sem vypsat, ale myslím, že je lepší si to přečíst v originálním znění a s titulky. Vybral jsem pár věcí, které se mi zdály zásadní (některé rekapitulují to, co už tu bylo napsáno).

Autorská citace #52
29.6.2009 22:18 - Lotrando
super přehled
Autorská citace #53
29.6.2009 22:18 - Magus
Lotrik:chaaapu!!!
Alnag:née sem unavenej nechce se mi cist ale mas dobry veci takže budu muset...=(
Autorská citace #54
29.6.2009 22:26 - Magus
Další rada : pis si sesitek: tam si pis ruzny scenky...a kdyz v nakym pribehu uz nebudeš vedet co udelat tak se mrkni to the sesit...
Autorská citace #55
29.6.2009 22:30 - Nachtrose
Prcek alias Magus píše:
Dej mu lrostor chtej aby pribeh bavil JE a ne tebe


Tady si dovolim nesouhlasit. pokud se druzina super bavi, ale PJ jen znudene zyva a prihlizi, je stejne tak neco spatne, jako kdyz se bavi PJ a hraci se nudi.
Autorská citace #56
29.6.2009 23:12 - Colombo
To jsem opravdu jedinný PJ, kterého Temný Elf by beze slov zabil dotírajícího hraničáře (po vržené dýce za urážky a po vytasení hraničářova meče), dopil pivo a odešel?
Autorská citace #57
29.6.2009 23:28 - Jarik
nikkdo nerekl, ze "temny" je fakt echt zabijec bez smitka soucitu,
Ja nikoho nezaiju, i kdyz na mne bude mirit pistoli,... pokud si myslim, ze jej to prejde.
Autorská citace #58
29.6.2009 23:33 - Colombo
Pravda, ale: 1. Jsem slavny válečník, bojoval jsem proti lidem v téhle a tamté válce, vykonal jsem slavné činy, které jsou známy v mé vlasti. Má vlast byla ale nakonec dobyta a my se museli rozprchnout. To si nechám líbit urážky a výzvu na souboj od nějakého usmrkance?
2. Jsem Drow, mám sakra nějakou osobní čest, urážkami si ji nenechám pošpinit, ať se bije za to, co říká a umře nečestnou smrtí.
3...
4...
5...
.
.
.
n...
Autorská citace #59
29.6.2009 23:56 - Merlin
hoši...jen jedna věc..zkuste se s radama zamyslet, že je dáváte 12 letým dětem, ne dospělým hráčům. Pokud máte někdo aspon takés zkušenosti a pracujete s dětma, víte, že jejich mentalita je jinde...
Autorská citace #60
29.6.2009 23:57 - Merlin
Colombo: ne...ale já bych to sem nenechal dojít howgh
Autorská citace #61
30.6.2009 07:25 - Jerson
Colombo píše:
To jsem opravdu jedinný PJ, kterého Temný Elf by beze slov zabil dotírajícího hraničáře (po vržené dýce za urážky a po vytasení hraničářova meče), dopil pivo a odešel?

Asi ano. Bezeslovní zabijáci jsou dobří do Diabla.

Merline, myslíš že dvanáctiletý kluk musí nezbytně hrát RPG stejně tragickým způsobem, jako jsme ho hráli my? Moje zkušenostmi s dětmi jsou omezené, ale nějak nevidím důvod, proč by vedle počítačových stříleček a her na vojáky s airsoftkama muselo být nesmyslné násilí i v RPGčkách.

Pokud je totiž přimární požadavek hráčů "Porubat co nejefektněji co nejvíc enemíků", je kdejaká počítačová hra lepší než stolní RPGčko.
Autorská citace #62
30.6.2009 09:08 - Lotrando
Colombo: zabít postavu hráče proto, že se mi nelíbí jeho herní styl, je poslední možnost. Pokud je to záležitost natolik krajní a já to nedokážu během hry pojmout, pohovořím s ním po hře o samotě. Pokud to nepomáhá, což je ale málokdy, raději se s ním dohodnu na ukončení hry. Zabití postavy jako trest je doela dětinský přístup. Hráč totiž nemá žádnou šanci a ponese si to jako křivdu. MOžná se k té hře už nikdy nevrátí, což je škoda.
Autorská citace #63
30.6.2009 09:42 - Blaine
Colombo: co ted napisu, bude mozna az osobni utok, ale nemyslim to tak...
/sarcasm on
*kuck* a on se divi...*kuck*...ze mu hraci utekli...*kuck*...taky bych utekl od takoveho GM *kuck*
/sarcasm off

Ale vazne, pokud bys to takhle delal normalne, tak by me asi hra u tebe nebavila, porad bych musel premyslet, jeslti mi zemre postava, jenom protoze nejakym zpusobem urazi nejake NPC. Jasne, mohl dostat za vyucenou - ten elf ho mel vzit za pacesy, prehnout ho pres koleno a naplacat mu mecem naplocho. A pak ho hodit do hnoje za hospodou. Ale rozhodne ho nemel zabijet. Vetsina hracu si po takovehle lekci rozmysli, nez si zacne vyskakovat na nejakou "drsnou" postvau.
Autorská citace #64
30.6.2009 09:44 - Merlin
Jerson: já ti čéče ani nevím v jaké souvislosti jsem to psal :) aha..no možná jsme to myslel tak, že děcka, který jsme viděl hrát nějaký rpg tak mají takový ten knižně hrdinský pocit. Nepřemýšlí nad důsledkem činů a jsou svým způsobem přímočaří. není pro ně problém "sejmout" tu postavu v černém jen z důvodu, "že je to ta postava v černém"
no, to je jedno..byl jsem fakt unavenej :)
Autorská citace #65
30.6.2009 10:06 - Fibriso
nebo to opravdu nechat tak jak to bylo, načež by na něj byl vydán zatykač za vraždu (někdo ho viděl) a následně by ho přišla zabásnout hlídka.
pak by záleželo co by postavy dělaly. Což vzhledem k tomu, jak ho chladnokrevně zapíchli bych řekl, že by se z toho pokusili prosekat, což by se jim
A) povedlo a pak by museli vyklidit urychleně město a byla by na ně vypsána tučná odměna (chtěli bitky, mají je mít, bountyhunters jsou fajn)
B) nepovedlo a skončili buď mrtví nebo spíše se probudí v base. pak následuje kampaň "jak utéct z basy s vyhlídkou na pár stavějících se šibenic" nebo je může navštícit místní papaláš a za to, že pro něj něco udělají tak je neoběsí. (s důrazným varováním co se stane, když ho podrazí....)
Autorská citace #66
30.6.2009 10:07 - Jerson
Merline, asi takhle - dvanáctileté děti se takhle dokážou chovat i v reálu, což už se taky nejednou stalo. Když dostanou šnci, dokážou i zabíjet dospělé a ani se nad tím moc nepozastaví. Problém tedy nevidím v tom, že by takhle mladší hráči nechtěli hrát. Jsem toho názoru, že by takhle neměli hrát, přesněji neměli by takhle hrát RPG. Strašně snadno si zvyknou na řešení problémů stylem "co se mi nelíbí, to zabiju", které později nebude ani tak brain damage, jako doopravdy naučeným chováním. A i kdyby to bylo jen chování v rámci RPG, připadá mi to dost tragické.

Ne že bych měl něco proti vybíjecím hrám v tom či onom provedení, jen mám hodně proti lidem, kteří ze hry neznají jiné řešení než "zabít".
Autorská citace #67
30.6.2009 10:19 - Merlin
Jerson: já vím, ani mě se to nelíbí...kromě dětských táborů v létě se setkávám s jejich "negativní" působením na společnost v práci už dobrých 12 let.

Proto jsem to myslel nejspíš tak, že je nezásobovat hromadou informací, které bude dospělý hráč/dm vnímat jinak než děti. Spíš je naučit jak hrát, jak vést hru a ukázat na příkladech co je "špatného" na to a tom způsobu řešení (tady nebrat doslova, nemusí na tom být nic špatného)
Autorská citace #68
30.6.2009 10:27 - Jerson
No, na dálku učit neumím, a ani s tím jak se prosadit ve dvanácti nemám zkušenost, já hrál až od patnácti.
Autorská citace #69
30.6.2009 10:38 - Merlin
Jerson: i já hrál až od patnácti...ale...občas sleduju jak kdo hraje, vycházím i z popisu co napsal Dracain, nebo z "radobypovídky" co napsal Magus...je to takový trend a je to škoda. i když je pravdou, že v začátcích jsem taky nešel pro ránu daleko...
jenže to bylo dáno i tím, že nás v té době neměl kdo poučit, ukázat nám kde děláme chybu.... bylo by dobře, kdyby Dracain i jeho hráči získali potřebné množství informací a byli schopni je aplikovat...když budou chtít aplikovat vše naráz, nevěřím tomu, že to projde....
Autorská citace #70
30.6.2009 10:40 - Magus
Džerzn: jj je obcas zabavnehsi vyresit to ublabolenim nez straz proste rosekat...ale jak kdy hral jsem jednou hru ve ktere sme meli omezeny pocet zabiti...10 nebo tak nejak byla to sranda ale potom sem mêl chut vejit do barbarske vesnice..=)
Autorská citace #71
30.6.2009 10:48 - Lotrando
Jerson píše:
A i kdyby to bylo jen chování v rámci RPG, připadá mi to dost tragické.


I kdyby? normální človíček je schopen moc dobře rozeznat, co je reálné a co ne. neměl bych strach o to, že budou kdovíjak zatíženi.

Jak to hrát "správně"? To je ale otázka, co je správně. Podle mě by se kluci mohli zamyslet nad tím, o čem to vlastně má být. A když to udělají, určitě už přijdou na něco dalšího, než je zabíjení kostlivců. Nemám o ně strach. Samozřejmě, pokud by měli možnost vidět jiné hry a nebo si i zahrát, dostalo by se jim to pod kůži mnohem rychleji. Takhle jsou odkázáni na prošlapávání své cestičky. Tak jsme to ale dělali i my, a nemám pocit, že by nás to nějak poznamenalo, kromě toho, že jsme teď závisláci :).

Prcek: Merlin má v jednom pravdu. Dávkujte si to postupně, pokaždé jen kousek z těch rad co tu píšeme. Hlavně hrajte a hrajte pravidelně. Zkuste se sejít třeba aspoň jednou za 14 dní. Využijte prázdniny (ale venku je teď super, tak nevim). Tahle zábava moc nefunguje, když jsou přestávky příliš dlouhé. S tím se potýkají i zkušení hráči.
Autorská citace #72
30.6.2009 10:53 - Magus
Lotrik: jj meli by sme se schazet prvidelne ale maximálnê drakajn a ja ale melo by nás Byt víc ne..? Ale nikdo jinej nechce=(
Autorská citace #73
30.6.2009 10:55 - Magus
To ze je venku pekne nevadi aspon me...báb totiž rybu...=(
Autorská citace #74
30.6.2009 11:01 - Lotrando
Prcek: asi byjste měli být tři a PJ, to je tak minimum. Menší počet se dá hrát, ale bývá to složitější. Víc než třeba 6 hráčů nedoporučuju, z toho de PJ hlava kolem. Ale to nebude váš problém.

Kde sehnat dalšího, to je otázka za melouna. Někdy bývají různé kroužky, co se maskují jako seriózní akce a přitom se tam paří RPGéčka nebo třeba karty (DDM apod). Zkus kámoše, co hrajou WoWko, většina se asi nechytí, ale sem tam nějakej, aspoň jeden by mohl.

Zkuste udělat hru podle WoWka, ten svět přece znáte. Já třeba hraju u kámoše, kterej dělá pirátskej svět podobný wowku. Má ho tam sice jen trošku, ale jde to.
Autorská citace #75
30.6.2009 11:02 - Merlin
hrajte sami dva...není to sice taková zábava, ale stačí to na spoustu zajímavých věcí a na naučení. časem se někdo přidá. Ale pozor, když se přidá, nesnažte se mu vnutit váš styl hry. "Hraješ s náma, tak musíš to a to. My víme jak to má být..."

edit: samozřejmě, že lotrandova rada v tomhle je lepší...ale další hráči se někdy nedají sehnat, hlavně v menších městech.
Autorská citace #76
30.6.2009 11:03 - Dracain
Hmm...no jestli narážíte na brutální PC střílečky,tak se nebojte,na to zvyklej nejsem.Mě totiž comp spustí jenom AoE 2 demo a starší freewarovky...fakt nic jinýho,magus dosvědčí!Tak se snažím zahnat nudu RPGčkama,ale zdá se,že se mám ještě hodně co učit...ještě nemám všechny komentáře přečtený,jdu na to.
Autorská citace #77
30.6.2009 11:19 - Dracain
Těch rad je tolik,že už se mi pletou dohromady-Prostě až bude nějakej problém s hraním,tak se podívám sem a mám vyhráno!
Jinak dík,že jste si na tuhle diskusi udělali čas.
Autorská citace #78
30.6.2009 11:23 - Gurney
Jerson: Souhlas s Lotrandem, řekl bych že v podobném stylu začínali snad všichni co v podobném věku hráli dračák (no začínali, zrovna nedávno se moje postava hodlala pobít s velitelem stráží jednoho archeologického naleziště, pak z toho bohužel sešlo :) Nevidím v tom základ pro nějakou poruchu morálního jednání.

Dracain: K té hospodě - stalo se jak se stalo, tu situaci jsi nevyhodnotil zas tak špatně (co příště udělat líp celkem pěkně shrnul Jerson) a rozhodně bych tuhle příhodu využil coby zápletku do dalšího hraní - po postavách můžou jít stráže ale na druhou stranu mezi nimi může být i člověk, který nenávidí temné elfy a může jim pomoct na svobodu, pokud by je zavřeli a ještě jim třeba může nabídnout nějakou práci; temný elf mohl být třeba z nějakého významného rodu a třeba ho jeho bráchové (mnohem větší drsňáci) a jeho otec arcimág budou chtít pomstít nebo cokoli co vymyslíš, každopádně hráče strašně baví když PJ reaguje na to co dělají a staví na tom další příběh.
Autorská citace #79
30.6.2009 11:25 - Gurney
Ha, tak už jsem asi nestihl uzávěrku, Dracain byl rychlejší :)
Autorská citace #80
30.6.2009 11:34 - Merlin
to all: sem to říkal, že je přehltíte radama...ale mě se holt neposlouchá :P
Gurney: ano, tak jsem mu to psal hned nazačátku, stalo se stalo, ted ale bude nějaká reakce světa na akci postav.

uvedu příklad ode mě ze hry: dva dragonborni (vojevudce a válečník) dost drastickým způsobem zneuctili hrobku drakorozených králů (asi jako když vyloupeš rubíny z korunovačních klenotů, nebo ze svatováclavské helmice udeláš kvetináč)..vysypali zbytky těla ze zbroje atd. Nebránil jsem jim. Zbroj i zbraně byly fakt docela dobré, zdobené symboly atd.
Nyní, po několika sezení dorazili do říšského města. Sledovali plánovanou přehlídku, kterou zahajovala jednotka dragonbornské válečné šlechty. Oko dalo oko, pohled na postavy pyšnící se svou kořistí..a už tu bylo "předvolání" k jednomu z nich.
Nakonec byli vyobcováni z dragonbornské komunity, i od boha. Co z toho plyne? že je čekají hodně riskantní mise, aby si vydobili zpět čest, šílené questy aby získali znovu důvod žití (jeden byl hodně nábožnej a buh byl pro nej vše...a jednal v náhlem zkratu mamonu)....více se sblížili s tieflinkem, který je vyděděncem od přírody...atd.
Autorská citace #81
30.6.2009 11:35 - Dracain
Pche,jaká uzávěrka? To jsem nemyslel jako uzavření diskuse,sem s dalšími radami!
:)
Ne,jak chcete-myslím,že to hlavní už bylo řečeno...
Autorská citace #82
30.6.2009 11:35 - Sethi
Merlin píše:
tiefling, který je vyděděncem od přírody

*tichý nesouhlas*
Autorská citace #83
30.6.2009 11:44 - Merlin
uši: to je taky to jediné co můžeš..tiše (pokoutně) nesouhlasit :P

každopádně náš tieflink je mrcha (některej snad ne?), sledující své cíle, snící o návratu padlé říše (sny možná nejsou tak daleko od reality, zvlášt teď, když se začala teorie převádět do praxe....).

což mi připomíná, že bych možná mohl taky něco napsat ze hry
Autorská citace #84
30.6.2009 11:56 - Sethi
jen počkej, až začnu nesouhlasit nahlas.
Autorská citace #85
30.6.2009 11:59 - Nachtrose
ušijakořidítka píše:
jen počkej, až začnu nesouhlasit nahlas.


Vzdyt to ani neumis :-D
Autorská citace #86
30.6.2009 12:00 - Dracain
Merlin:Jo,napiš něco ze hry,tak to nejlíp pochopím!

Asi by bylo pro mě nejlepší najít nějakýho zkušenýho PJ,zahrát si s ním a odkoukat od něj způsob hry.To by mi celkem stačilo,jenomže kde ho vzít?
Autorská citace #87
30.6.2009 12:02 - Dracain
Nachtrose píše:
Vzdyt to ani neumis :-D


:D
Autorská citace #88
30.6.2009 12:02 - Blaine
Dracain a odkud jste?
Autorská citace #89
30.6.2009 12:04 - Dracain
Ze Šternberka (blízko Olomouce)
Autorská citace #90
30.6.2009 12:08 - Nachtrose
Dracain píše:
Ze Šternberka (blízko Olomouce)


Z Olomouce tu tusim jsou lidi, tak pokud by jste mohli dojizdet a byli by ochotni se vas ujmout...
Autorská citace #91
30.6.2009 12:10 - Magus
Je nekdo taky odsud?
Autorská citace #92
30.6.2009 12:12 - Magus
Jako adoptace??=)
Autorská citace #93
30.6.2009 12:12 - Sethi
mumlymumly to jsou totiž přesně ti tieflingové, co nám dělají špatné jméno, se svými pitomými plány na ovládnutí světa. Bael Turath padl a je to dobře, i Arkhosia padla a je to taky dobře. a stejně se vždycky najde nějaké pako, které chce vytahovat staré spory - a nakonec jsme vždycky my za zlé, huh? nikdo nikdy neobviňoval drakorozené, ne, to ne, ti jsou příliš vznešení na to, aby je někdo obviňoval z nějaké pitomé války, vždycky jsou to zlí, zlí tieflingové, a pak přijde nějaký rohatý blbec, který těmhle pomluvám ještě nahrává, zatímco se my ostatní snažíme získat nějaké uznání ve společnosti mumlymumly

Nachtrose píše:
Vzdyt to ani neumis :-D

nevím, co vám o mně sirien nakecal, ale tohle je lež.
Autorská citace #94
30.6.2009 12:26 - Merlin
magus: adopce....slovo adaptace má uplně jiný význam a adaptovat dítě je kruté :)
Autorská citace #95
30.6.2009 12:27 - Merlin
uši: která společnost by mohla uznávat rohatý????? zvrhlost, dekadence a bohové ví co ještě...
Autorská citace #96
30.6.2009 12:47 - Fibriso
merlin: pár prtavých městeček, jako například Sodoma a Gomora... jo a římani, ale ty to maskovali za něco jiného...
Autorská citace #97
30.6.2009 13:28 - Spize
Lotrando, myslím, že to, co jsi napsal by se vyjímalo mnohem lépe jako článek než-li jako příspěvek do diskuze, který je odsouzený k zapomění.
Autorská citace #98
30.6.2009 13:32 - Merlin
Lotrando je odzouzený k zapomění? Kdo je to Lotrando?
Autorská citace #99
30.6.2009 13:34 - Magus
Sethi sirka ma vzdy pravdu sirka nikdy nelze... To si rika nez neco napise ale...nepomaha to..;)
30.6.2009 13:38 - Merlin
Magus, prosím, můžeš mi říct, proč ve svých příspěvcích pokaždé pojmenováváš nějak jinak, vymýšlí si různé familiérnosti atd? když už se hecnu a přečtu si tvůj příspěvek chvíli mi trvá než pochopím o kom vlastně píšeš...
30.6.2009 13:46 - Lotrando
Spize: přece jenom je to spíš připomínka dobrých nápadů, které mi pomohly, než nějaké autorské dílo. I tak ale pochvala potěší.
30.6.2009 14:18 - sirien
Merlin píše:
magus: adopce....slovo adaptace má uplně jiný význam a adaptovat dítě je kruté :)

lol. Každé dítě se adaptuje a schopnost adaptace je slušnou evoluční devizou našeho druhu.

ušatý mumlání: Drakorození jsou rasa s očividně vznešeným původem, a ačkoliv zde, pravda, byly určité spory mezi nimi a námi v minulosti, byly vyřešeny slavnou válkou vybojovanou na obou stranách dle všech pravidel cti, takže naše vztahy nejsou nijak pošpiněny tímto smutným incidentem.

Na druhou stranu ten půldémonskej rohatej póvl s kozíma nohama... kdo sakra ví, co si démoni myslej? A kdo je do týhle dimenze vůbec zval? Jako kdybych k tomu měl JÁ co říct, tak je votud nechám hodně rychle vykopat, aby bylo jasno...
30.6.2009 14:26 - Merlin
Sirien: já vím :) ale je to krutý...chudák si takhle plove v tekutině a ty ho vytáhneš, mlátíš přes zadek, stříháš mu části těla a nutíš ho se adaptovat na bílou tekutinu....je to krutý!

poznámka pro ušatý mumly...hezký siriene, hezký...donesu ti nějakou kytku..hned jak najdou tvé tělo v igelitkách z tesca na skládce
30.6.2009 19:19 - Magus
Artuš:uz sem takovej=D
30.6.2009 20:42 - Jarik
Prcek OT:
Snaha o zesmesneni lidi, kteri ti radi,... neni nejvhodnejsi cesta, aby ti radili i nadale. {narazim na tvou snahu "upravovat" cizi nicky}
30.6.2009 21:57 - Merlin
Magus: víš...už tě tak nějak tradičně považuju za děcko...uč se od svého kamaráda Dairka(snad jsem to nepokazil).
30.6.2009 21:57 - Magus
Ghrr co se takhle ZASMAT!!
30.6.2009 21:59 - Merlin
přemýšlej
30.6.2009 22:37 - Magus
Ja ze sem dêcko!!!!!!!!!??????
Musim si odpocinout...tak na 2 dny zbohem!!!prectete si muj popis v profilu
30.6.2009 22:55 - Lotrando
Magus: vo co de?
1.7.2009 10:00 - Magus
To taky Brácha!!
1.7.2009 13:36 - Dracain
Merlin píše:
uč se od svého kamaráda Dairka(snad jsem to nepokazil).

Tak teď nevím,jestli jsi to pokazil,nebo ne-Dairka neznám...
1.7.2009 13:41 - Dracain
Magus:zajímavej profil-proč tak zhurta?
1.7.2009 14:33 - Magus
To k prekvapeni nepsal zase Já ale Brácha!!
1.7.2009 14:49 - Nachtrose
Prcek alias Magus píše:
To k prekvapeni nepsal zase Já ale Brácha!!


Schyzofrenie, Jeckyl&Hide, ,nebo jak to vlastne je???
1.7.2009 16:34 - Dracain
Magus:Pche,nevěřím ti! Proč by ti brácha lezl na d20?
1.7.2009 17:45 - Spize
Víme, když mám s někým společný PC, nedávám automatické přihlašování a heslo mám, hrome, takový, aby ho nikdo nevěděl, zatraceně bagr!!!
1.7.2009 18:39 - sirien
(a rozhodně nemám autologin a wandovaný passwordy...)
1.7.2009 19:29 - Merlin
magus..klesáš

draucan? ne..jen jsem si nepamatoval tvujnick...a nechtel ho hledat
1.7.2009 20:19 - Magus
TVA inteligence take nedosahuje nejlepsim vysledku...pises do dracainovi diskuze a nenajdes to??mas to nahore
1.7.2009 23:13 - Element_Lead
Magusi mel by ses nad sebou zamyslet a naucit se chovat. To co tu predvadis to je proste... nemam slov. Schvalne sem se snazil tve chovani nijak nekomentovat a obcas se te i zastat ale jsou urcite hranice ktere by se nemely prekracovat.
1.7.2009 23:19 - Fibriso
magusi, čeho je moc toho je příliš... začínáš se chovat nad rámec nepsaných pravidel o slušném chování...
1.7.2009 23:19 - sirien
(ignovatelný post)
Yasha: (((ne že bych Magusův výstup vůči Merlinovi nějak podporoval nebo schvaloval, ale dovolím si, čistě pro zápis do protokolu, poznamenat, že pomineme-li formu, obsah je trefný, Dracainovo jméno je v záhlaví diskuse, stačilo prokliknout HOME a zpátky END nebo potrápit na půl vteřiny scroller... což samozřejmě nijak neomlouvá to, jak to Magus podal. Na druhou stranu si také dovolím poznamenat, že to jak to Magus podal by možná nevyznělo tak děsně, kdyby to nenapsal zrovna Magus. To jen tak pro zamyšlení.)))
2.7.2009 07:34 - Merlin
Sirien: no jo..to jsem udělat mohl :) ale když já jsem byl tak děsně línej...Dracainovi se tímto omlouvám a napravím to. (už si to pamatuju a dám si tu práci to v případě výpadku najít)

co se týče toho dítěte...on mi to určitě řekne do očí až se uvidíme, takže mi to ani nevadí.
2.7.2009 09:28 - Magus
...
2.7.2009 09:33 - Magus
Yash lotrando sirien díky za zastani...

Jenom myslim ze kdyby to sami udelal Merlin nikdo by neco co napsal Yash a Fibriso nenapsal...=(
2.7.2009 10:01 - Merlin
V tom se chlapče pleteš. Snažím se neurážet. Možná v tom bude rozdíl...
2.7.2009 10:14 - Magus
Neurážím...oplácím...
2.7.2009 10:18 - Lotrando
Magus: největší problém s internetovou diskuzí je v tom, že to co normálně řekneš třeba v nadsázce a zašklebíš se k tomu, a co každý normálně pochopí, když tě při tom vidí, tak na netu moc nefunguje. takže se člověk musí víc vykecávat, aby to ostatní pobrali správně. Mě se přesně tohle stává taky a řekl bych, že je to trošku i tvůj problém. Navíc, jak to ještě píšeš z telefonu ....
2.7.2009 10:22 - Colombo
Merlin: ale moc ti to nejde;)
2.7.2009 10:28 - Merlin
Colombo: jakto? :) ještě jsem nikomu neřekl, že je pitomec :D
2.7.2009 10:31 - Magus
Lotrando. to je fakt...proto tam píšu =D a =)...
2.7.2009 10:39 - Merlin
Magus: určitě přijeď na sraz...můžeš se šklebit u toho jak mi budeš popisovat stav mé inteligence ;)
2.7.2009 10:42 - Lotrando
Merlin: tam ti naloží v Bangu!
2.7.2009 10:55 - Merlin
Lotr: stejně budou všichni střílet do Gabika, tak co...
2.7.2009 11:03 - Magus
=D
Co se takhle usmirit?hmm??
2.7.2009 11:06 - Merlin
usmiřování by bylo na místě, pokud bychom se pohádali, což se nestalo...takže já to beru úplně normálně...asi by se mnou nebylo něco v pořádku, kdybych se nechal zatáhnout do hádky s dítětem :)
na hádku si najdu Alnaga...:)
2.7.2009 11:11 - Sethi
takže, jak to bylo s tím šamšírem?
2.7.2009 11:19 - Magus
Šamšír?Co to je?
2.7.2009 11:53 - Jerson
Tohle měla být ukázka toho, jak by se PJ neměl chovat? Pokud ano, tak vcelku ukázková, jen by to chtělo trochu víc toho RPGčka.

Magusi, jak to vůbec u vás funguje, co když má PJ jiný názor než ty nebo naopak?
2.7.2009 12:00 - Magus
Davam mu dukazi o tom ze je to blbost...když podlehne tak je to po mem a když ne tak ne...
Když se hraje ve vice lidech,tak se PJ pocita za dva a hlasuje se...tohle mi ale nikdy neuznali.
A hlavnê se nestava moc casto ze se mi neco co PJ dela nelibi a když uz tak to tlumim.
2.7.2009 12:02 - Colombo
Merlin: Myslíš? Takhle expresivně ne, ale jinou formou...;)
2.7.2009 12:54 - Merlin
Colombo: neeeeeeeeee...:) Já bych to řekl normálně expresivně :P
2.7.2009 12:56 - Magus
Bart se hodi:google search= samsir je savle...jo taaak no nejak se to vyvynulo...
2.7.2009 13:01 - Merlin
Magus: sethi narážela na jednu dvávnou diskuzi mezi dvěma tábory o pojmu "šamšir"...
2.7.2009 13:05 - Sethi
mně se to slovo líbí, je takový... zvukomalebný...
2.7.2009 13:13 - yokuzava
Jo jasne Samsir, Scimitar a Savle ... :) A jeste Sasmir nebo jak to tam bylo.
2.7.2009 14:04 - Merlin
odin..si ouplně vedle :D to je zase kašmír :)
jinak tuhle debatu už bych nerováděl :)
2.7.2009 14:16 - yokuzava
Merlin> Proc ne? >:))
2.7.2009 14:18 - Merlin
protože z té diskuze nevyšel Alnag vítězně a on to špatně nese, víš :)
2.7.2009 14:19 - yokuzava
Mno, ale to neni ma chyba :)
2.7.2009 14:21 - Magus
Alnag, prohrat...NIKDY =D
2.7.2009 14:24 - Merlin
odin: skoro je
2.7.2009 14:40 - yokuzava
Merlin> jak to myslis? Ted tu Alnag nic nepise, nedohaduje se atd. tak proc?
2.7.2009 15:11 - sirien
Magus píše:
sirien díky za zastani...

Nenech se plést. Nezastával sem se Tě... lidé kterých mám tendenci se zastávat se daj spočítat na prstech jedné ruky. Doslova. Existuje pár dalších kterých bych se zastával (další ani ne jedna ruka), ale nepotřebují to, a na zbytku mi nezáleží tolik abych se snažil.
To že sem tam v nějakém sporu prezentuju svůj vlastní náhled, náhodou vypadající že někomu straním, je věc dost odlišná.


k tématu.
To aby měl PJ při hlasování dva hlasy je nesmysl. Pominu-li konstelaci PJ+sudý počet hráčů, kdy se dostaneš do patu, i když je většina na straně jednoho názoru, tak to je odporný DrD zlozvyk který jde přímo proti přirozené sociální konstelaci okolo RPG - PJ neni nic extra, je to jen další hráč spolutvořící hru. Pokud chcete řešit spory hlasovánim, měl by mít stejný hlas jako ostatní.
2.7.2009 15:41 - Merlin
odin: když budeš hledat, najdeš odkaz na tu debatu i tady na foru :) aspon nezakrníš :P
2.7.2009 15:44 - yokuzava
Merlin> jo to je mi jasne, jenom nechapu proc bych ja mel mit nejakej podil na Alnagove ujme?
2.7.2009 15:48 - Merlin
protože rozpoutává staré rány...napoleon by taky nebyl nadšenej, kdyby někdo na večírku začal vytahovat Watterlo (nebo jak se to píše) :)
2.7.2009 15:49 - Dracain
Hmm..velmi zajímavá diskuze-ostrá slova...ale i moudrá slova! Uznejte,že bez "něčeho ostřejšího" už by to byla na d20 nuda! A Merline,ani se ti nedivím,že jsi můj nick zapoměl,když je to totální skomolenina-ale Magus má pravdu,že nebylo tak těžké jej přehlédnout...no,už nechám tý spisovný češtiny né?:)
2.7.2009 15:52 - Merlin
Dracain: no to jsem klidně mohl najít...ale dyž mě se nechtělo točit tím kolečkem a scrollovat nahoru :) tak sem radši napsal, že si to nepamatuju (píšu rychleji než točím)
2.7.2009 15:55 - Colombo
já myslím, že Napoleonovi by to bylo jedno. On by byl maximálně naštvaný tak, jak může být naštvaná kupa prachu a vlhké hlíny.
2.7.2009 15:58 - Dracain
:D NjN,dyť ty si do závorky potom napsal,že nevíš jak se to píše! No,další argument! Tak ho,Magusi,omluv...zas tak hrozný to nebylo
2.7.2009 15:59 - yokuzava
Dneska to tu vylozene zije :)
2.7.2009 15:59 - Merlin
Colombo: ale taková kupa umí být naštvaná
2.7.2009 16:41 - Gurney
Sirien píše:
Pokud chcete řešit spory hlasovánim, měl by mít stejný hlas jako ostatní.

Mám dojem že pokud je nutné se snížit až k demokracii tak bude ve skupině nějaký jiný problém a hlasováním se pak řeší zástupné problémy a jenom to zvyšuje napětí.
2.7.2009 17:42 - Magus
Mam ted blbou náladu (kvuli holce ale to je jedno) a tak si Vsechno moc beru a tak...jen se drzim abych nezalozil diskuzi "proc neprispivame na detu v africe a misto toho utracime za RPG hry?!" =)
2.7.2009 17:59 - Dracain
:D :D :D
Starej dobrej Magus
2.7.2009 18:08 - Dracain
No když si tak pročítám tvůj koment-není ta tvoje holka náhodou z Afriky?
2.7.2009 20:34 - Magus
Ghrr...
13.7.2009 15:30 - sirien
Protože co se mě týče, jestli si mám vybrat mezi mym RPGčkem a dítětem kdesi v Africe...
...funguje to i obráceně? Za každé mrtvé dítě v Africe dostanu RPGčko?

Gurney píše:
pokud je nutné se snížit až k demokracii

lol, tahle fráze se mi líbí. Nicméně s obsahem postu souhlasim.
14.7.2009 00:41 - Gurney
Sirien píše:
..funguje to i obráceně? Za každé mrtvé dítě v Africe dostanu RPGčko?
Teď bych si asi měl hodit na Morality...
14.7.2009 09:33 - Colombo
Hodíš si teď, zítra, ale pak to budeš mít bez hodu, no není to skvělé?:D
16.7.2009 12:16 - sirien
Gurney píše:
Teď bych si asi měl hodit na Morality...

I failed without roll. Give me my rulebook.
(vlastně přemejšlim že bych si nechal moralitu tam kde je a vzal si trigger... co mi je potom že budu muset zabít africké dítě kdykoliv mi někdo nabídne RPGčko)
(darangement sem hodil... ostatně jako obvykle :P (pro zasvěcené...))
4.8.2009 09:05 - Argonantus
Ještě k tématu:

Dracain píše:
Družina ... byla v nějaké hospodě a přisedli si ke stolu,kde seděli další jiní hrdinové....Jeden z nich byl ale jiný,něco jako temný elf zahalený v černém plášti s kapucí. Elf hraničář,jehož hráč si vybral roli až moc odvážného hrdiny,se na něj obořil,že tady nemá co dělat,ať vypadne ven.Temný elf mu dal jasně najevo,že ho má nechat napokoji ... Ale hraničář ho neposlechl a otravoval ho dál,dokud nevstal ze židle s mečem v ruce. Hraničář taky tasil meč a hned zaútočil,jenže temný elf mu ho okamžitě vyrazil z ruky a sednul si zpátky na židli. Ostatní postavy se do toho nechtěly plést,jen zloděj vyběhl z hospody a vylezl na střechu. Když už v hospodě zavírali a všichni vyšli ven,tak zloděj skočil ze střechy přímo na temného elfa,který vycházel jako poslední a zabodl mu dýku do krku.


Situace se dá řešit také úplně jinak. GM je dějmistr; nemusí dějové linie řídit, ale nechá je přirozeně plynout; a ví, že každý čin má svůj důsledek. Dobrý i špatný. Zabitý temný elf mohl mít nějaké příbuzné. Mohl mít přátele. Mohl mít tajné rozkazy (od mnohem mocnějšího šéfa). Zkrátka, bude někde chybět, a zloděj může pocítit důsledky, až po něm půjde nějaké komando místního vladaře, protože ho bude podezírat, že zabil jejich agenta, ježto patří k opačné straně...

Jde o to, že každou událost a každý moment může mít nějaké mravní vyznění v delším časovém úseku (takže spravedlnost je zachována a nikdo se nemusí děsit), a navíc - a to je pro GM daleko důležitější - každá událost pomáhá roztáčet další a další kola příběhu. Tu vraždu neplánoval GM, nicméně hráč ji provedl, a ve výsledném příběhu by měla být vidět. Z hlediska příběhu je to vlastně konstruktivní, dějetvorná záležitost.
9.8.2009 14:59 - Dracain
Jo, máš pravdu. Něco za něco.
20.12.2013 12:10 - sdasda777
Jako komponenty do hry doporučuji koupit hry Mage Knight a WoW ty mají dobře komponenty.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23164319992065 secREMOTE_IP: 52.14.221.113