Tipy a triky

Dracain
29.6.2009 07:21
PJování aneb co by PJ dělat měl a neměl
Takže, jsem tu nováček a celkem nové jsou pro mě i RPG hry. Mám doma DrD pro začátečníky, kde bych se mohl dozvědět odpověď na otázku v názvu diskuse. Ale to mě nebaví, chci se zeptat vás! Mě totiž velmi hnusně a odporně baví hrát za PJe, ale potřeboval bych trochu poradit...

témata: Největší chyba PJ
Kdy je nejlepší udělit XP
Jak si ve hře "udělat pořádek"
atd. atd. atd...
Autorská citace #41
29.6.2009 18:52 - Dracain
Jen je problém,že 7 samurajů jsem neviděl...
Autorská citace #42
29.6.2009 19:05 - Element_Lead
Ja jsem taky proti listeckum protoze me trva nez to napisu ted se s tim susti on mi odpovida ostatni koukaji citi se hloupe. verim ze nekomu to funguje ale me ne. taky nemam rad chozeni s hraci za dvere. jednak se silene nudim kdyz nejdu za dvere ja jako hrac. a druhak to co napsal alnag.

dracain ma rada je: nesnaz se hrace nekam nasilne postuchovat. nebud smutny ze hraci nejsou uplne takovi jake si predstavujes. snaz se na nich najit to pozitivni a to co je bavi a davat jim to.

nijak bych hrace netrestal za to ze udelal neco co se ti nelibi. ani mechanicky ani pribehove. pokud nechces aby se to stalo nemel jsi tam toho temnaka davat.

pokud si ho popsal jako ze je divnej podezrelej ma zly rudy oci syci a je to asi temnej elf. tak na to hrac co hraje odvaznyho hrdinu zareagoval tak ze se ho snazil vyprovokovat at ukaze svou pravou tvar. a zlodej ho pak nejak vecer smyknul no dobre no proc ne.

kdyz uz neco tak bych za to postave zlodeje snizil presvedceni o jedna dolu. podle reakce hrace uvidis jak se mu to libi. rekl bych ze druzina treba nechce vubec hrat kladasy. semtam nekoho sejmou semtam dostanou do drzky a nakonec budou treba viset a nebo se jimi budou strasit deti.

podle me to co bys mel udelat je zjistit co chteji tvi hraci a to jim dat.
Autorská citace #43
29.6.2009 19:19 - Dracain
Yashamaru píše:
podle me to co bys mel udelat je zjistit co chteji tvi hraci a to jim dat.


No,a to je další problém.Já bych jim rád dal to co chtějí,jenže většina hráčů(teda kromě toho "až moc odvážného" hraničáře) je líná popsat podrobně chování a vlastnosti svých postav.Je tam většinou nějaký náznak,ale to mi často nestačí.
Co s tímhle?
Autorská citace #44
29.6.2009 19:27 - Alnag
Dracain: Tak vidíš, už víš, že tvoji hráči nechtějí popisovat podrobně chování a vlastnosti svých postav. Jen část hráčů (malá část) se ve skutečnosti zajímá o svoje postavy co se týče vlastností a chování. Někoho zajímá příběh - co se děje, co se stane atd. Někdo si prostě chce pořádně praštit, vyprášit někomu kožich. Někdo si rád piplá postavu ale ne co se týče chování, ale spíš co se týče různých "hustých schopností", magie, magické vybavení atd. Někdo má rád taktiku, někdo rád blbne, někdo se chce spíš jen dívat a být s kamarády...
Autorská citace #45
29.6.2009 21:02 - Jarik
Dracain:
i kdyz jsi 7 samuraju nevidel, tak jsem to popsal jasne :)

Jinak. Alnag to popisuje presne. Nekomu vyhovuje to, a jinemu ono.
pouziji prirovnani k nasi druzince. Alnag a Sethi radi hraji RP az do krve - a leckdy je ani "mantinely" herniho systemu D&D4e neodradi. Ja jsem zas klasicky "prizdihrac", co si mysli, ze kdyz se snazi o RP, tak se musi ostatni posadit (s prominutim) "na zadek". I kdyz je to to nejzakladnejsi RP, ktere snad clovek muze predvest.

V tom se pozna dobry PJ, ze prvni dva hrace pochvali za to, ze zahraly postavy tak realne, ze to uuuplne citil (pokud dovede jet na stejne vlne - tezke je, kdyz je trochu niz)... a "mne" pochvali, ze jem vybocil ze sveho mlceni a hazeni kostkou, a snazil jsem se to prozit.

{OT - asi mam v sobe moc vina, zjsem dnes tak otevreny ke vsem a vsemu:) }

V tom popisu tve situace v hospode chybi trochu detailu jak co bylo podano z ust hracu i tvych. To by chtelo zaznam :D
Autorská citace #46
29.6.2009 21:56 - Lotrando
Merlin píše:
ano, tohle na čtyřce ocenuju....samozřejmě se tu trochu vytrácí odměna za RP, ale dá se to kompenzovat a asi mnohem lépe sociální odměnou..."postavení" "titul"


Na druhou stranu je tu motivace v okamžiku, kdy jeden z hráčů získá zkušenost pro ostatní. Většina hráčů pozná, co vedlo k odměně a ideálně se pak snaží o reciprocitu, aby i oni byli ti, kdo přinesou společnou zkušenost.

Dracain:

nedělám si patent na rozum, ale některé věci pomáhají. zkusím jich sem pár napsat.

1) PJ (GM, DM) není protivník hráčů, ale ten kdo vymýšlí základní kostru hry a především jedná za NPC. Často je to iten, kdo z hráčů vymámí nějakou tu akci.

2) jako PJ by jsi měl vědět, co se kolem hráčů děje, kdo jsou protivníci (skrytí i ti známí) a o co vlastně jde. Kdo je vrah, kdo plánuje zradu, kdo pašuje zboží, kdo najímá dobrodruhy na akci a hlavně proč (a proč to neudělá sám). Tyhle otázky si zkus pro sebe zodpovědět. Až se hráči zeptají, můžeš lépe improvizovat.

3) u stolu by to měli být hráči, kteří něco dělají a PJ jen hlídá, aby se jejich akce potkávaly s výzvami. Hrdinové nedělají obyčejné věci a když, tak je nedělají obyčejně. To je samozřejmě trošku záležitost obliby žánru (filmů, knížek apod.) PJ je ale ten, kdo do akce vnáší nejistotu, které postavy hráčů čelí. Neměl by se ale nechat strhnout a nastavit obtížnost příliš. Koneckonců, je to hra a každý chce vyhrát (teda kromě PJeje) :)

4) Když budete hrát, řekněte si jakému filmu, nebo knížce by se to mělo podobat. Je super, když se na tom shodnete. Vetšin ahry se odehrává v představě hráčů a podobnost s nějakým filmem je super v tom, že ta představa je skrze celou družinu podobná. Nestane se vám, že pak bude spor o to, co je uvěřitelné a co není.



pár rad přímo ke hře

5) když se hráči nudí, něco udělej. Každá skupina si vypráví vtipy, povídá o tom, co šlo v kině nebo telce a tak. Na tohle nech čas na začátku hry. Když se to později vrátí během hry, je něco špatně, ztrácíš pozornost hráčů. Někdy se to hodí a je to v pořádku, většinou to al ejen odvádí pozornost. To je pak lepší vyhlásit přestávku. Neříkej ale hráčům, "buďte zticha", spíš nahoď nějakou akci. "Támhle v rohu jsi si něčeho všiml. Je tam nějaký stín." Nebo "do hospody vpadl nařvanej barbar s obouručákem přes rameno, asi budou potíže." v tu chvíli máš hráče tam kde potřebuješ a akce může začít.

6) podobně jako když se hráči nudí, není od věci začínat nějakou akcí celé sezení. Obzvláště, když byla větší pauza mezi hrami.

7) stejně tak, když hráči nevědí jak dál, udělej něco ty. pohoď nápovědu, dej jim vzkaz, zapal barák :)

tajnosti:

8) tajnosti v družině jsou ošemetná věc. Některé družiny na ně hodně hrají, ale má to svá úskalí. Já to dělám tak, že většinu informací odehrávám s celou družinou, kromě pár záležitostí dotýkající se přímo konkrétní postavy a hráče. Když budeš hrát tajně, s někým za dveřmi, ztratíš pozornost hráčů co jsou zrovna mimo. Ta se velmi těžko získává zpět.

9) některé tajnosti mohou přispět ke hře, třeba když si někdo něčeho všimne, nebo jeho postava díky svým znalostem něco ví. Dobrá rada je, dávat tyhle informace hráčům, co se o ně podělí. Dříve nebo později, je v nějaké podobě ostatním sdělí. Nejhorší je dát informaci do hry, ale hráč ti ji zazdí. To je jako by nic neudělal.

10) tajnosti postav, jejich minulost, je dobrý základ pro další příběhy. Družinku si může najmout dědeček hříbeček a dát jim úkol, ale to za chvilku omrzí. o dost lepší je, když družina postupně řeší záležitosti jednotlivých postav. Něco z jejich minulosti, něco co ví třeba jen on a ještě někdo další. PJ jen dává pozor, aby se střídalo kdo je zrovna v centru dění. Aby s ena všechny dostalo.

11) někteří hráči vyrábějí dlouhosáhlé životopisy svých postav a jiní vyplodí sotva řádku. není špatné, když hráčům řekněš, "vyber si jednoho z družiny a příště mi řekneš, co jste spolu zažili". Stačí čtyři věty, nic moc konkrétního, jen nápad. Pak to řekne tomu druhému a ten si zas vybere někoho jiného, dokud se kruh neuzavře. Výhoda je, že družina s epak trošku zná a ví proč je spolu. Tohle hodně pomáhá v začátcích a dělá se to místo takového toho "sešli jste se v hospodě a znáte se", jenže hráči moc dobře vědí, že se postavy neznají a hrají hodně na sebe, někdy až moc. Nech si tuto radu třeba na později, až tenhle problém nastane.

příběh

12) nakonec příběh. Povšimni si, že ty dobré filmy mají nějaký začátek a dost často i dobrý konec (myslím překvapivý, zajímavý, ne nutně happy end). Ty začátky se vymýšlí snadněji, ty konce o něco hůř. Vprůběhu dojde k různým překvapením a zvratům. Zkus to taky tak. Zkus si představit, co by se mohlo dít, ale nenuť hráče, aby dělali přesně to co jsi si vymyslel. Daleko lepší je, vhodit to do placu, když neví jak dál. Družinu někdo najmul na odhalení záhady starého domu, kde straší. Najdou tam ducha, který tam straší a kilnou ho. Jdou to zapít do hospody a v nejlepším se jejich sponzor připlazí s kudlu v zádech. Kdo to udělal? a hlavně proč? Je za tím duchem něco jiného? Přežil sponzor tento útok? Díky postavám? nakonec se ukáže, že dům je cenné dědictví a duch dědečka tam strašil proto, aby se jej majitel zbavil. Stopa pak může vést k někomu, kdo chamtivému bratranci prodal kouzlo na vyvolání ducha.

13) poslední rada. nejdůležitější je, aby to byla zábava. jak pro hráče tak i pro tebe. porubat pár enemáků je super, ale když je to pořád dokola, omrzí to. pátrat po záhadném vrahovi je paráda, ale jednou ho musíš dostihnout a potrestat, třeba zabít v super souboji. Střídej to a ptej se hráčů co by rádi. Třeba po hře, po mailu, na webu v diskuzi. Často ti nic moc neřeknou, ale občas se zadaří.

sry za dlouhej příspěvek, snad to trošku pomůže.
Autorská citace #47
29.6.2009 22:05 - Magus
Drakajn: TOHLE Lotrandíka si vytiskni! Lotríku ale když udeas pribeh podle filmu vsichni budou vedet co se stane a..jak to dopadne!


A co když se hraje jenom s 1nim hracem?
Autorská citace #48
29.6.2009 22:08 - Element_Lead
Lotrando píše:
"vyber si jednoho z družiny a příště mi řekneš, co jste spolu zažili".


To se mi strasne libi. Je to tvuj napad?
Autorská citace #49
29.6.2009 22:10 - Magus
Dráčku dám ti radu jako hrac:
Je supr když vymyslis nakou supr story ale nekdy chce hrac hrat jinak...Dej mu lrostor chtej aby pribeh bavil JE a ne tebe... To neman se skusenosti s Tebou=)
Autorská citace #50
29.6.2009 22:11 - Lotrando
Prcek: vtip je v tom, že to nesmí být úplně přesně podle filmu. Třeba si řeknu - chci mít ve hře létající loď, jako ve Hvězdném prachu, viděl jsi to ne? Tak super, kde se taková loď vezme? Je jen jedna? Kdo ji vlastní? Můžu si ji pronajmout a k čemu. Nebo je někdo vyrábí? A za co. Začal jsem Hvězdným prachem, ale nakonec mám úplně jiný příběh. Je v něm létající loď, možná s kapitánem podobným Robertu de Niro, super piráty, kteří jsou drsní, ale ne zlí.

A už to není kopie, ale můj příběh o létající lodi.


Hra jeden na jednoho je spíš o povídání si, míň o soubojích. A hlavně, protože nemáš družinu, co by tě podržela, je to víc o tom "odměnit nápad" a "nechat vyhrát". Měli by jste taky být dobří kámoši, aby to klapalo. Ale pro začátek? Proč ne, však on se někdo časem přidá.

EDIT:

Yash: není, ale docela to funguje :)
Autorská citace #51
29.6.2009 22:13 - Alnag
Budu delší než Lotrando. Snažím se dávat dohromady rady pro Vypravěče, PJe, DMy atd. už drahně let. Mohl bych to sem vypsat, ale myslím, že je lepší si to přečíst v originálním znění a s titulky. Vybral jsem pár věcí, které se mi zdály zásadní (některé rekapitulují to, co už tu bylo napsáno).

Autorská citace #52
29.6.2009 22:18 - Lotrando
super přehled
Autorská citace #53
29.6.2009 22:18 - Magus
Lotrik:chaaapu!!!
Alnag:née sem unavenej nechce se mi cist ale mas dobry veci takže budu muset...=(
Autorská citace #54
29.6.2009 22:26 - Magus
Další rada : pis si sesitek: tam si pis ruzny scenky...a kdyz v nakym pribehu uz nebudeš vedet co udelat tak se mrkni to the sesit...
Autorská citace #55
29.6.2009 22:30 - Nachtrose
Prcek alias Magus píše:
Dej mu lrostor chtej aby pribeh bavil JE a ne tebe


Tady si dovolim nesouhlasit. pokud se druzina super bavi, ale PJ jen znudene zyva a prihlizi, je stejne tak neco spatne, jako kdyz se bavi PJ a hraci se nudi.
Autorská citace #56
29.6.2009 23:12 - Colombo
To jsem opravdu jedinný PJ, kterého Temný Elf by beze slov zabil dotírajícího hraničáře (po vržené dýce za urážky a po vytasení hraničářova meče), dopil pivo a odešel?
Autorská citace #57
29.6.2009 23:28 - Jarik
nikkdo nerekl, ze "temny" je fakt echt zabijec bez smitka soucitu,
Ja nikoho nezaiju, i kdyz na mne bude mirit pistoli,... pokud si myslim, ze jej to prejde.
Autorská citace #58
29.6.2009 23:33 - Colombo
Pravda, ale: 1. Jsem slavny válečník, bojoval jsem proti lidem v téhle a tamté válce, vykonal jsem slavné činy, které jsou známy v mé vlasti. Má vlast byla ale nakonec dobyta a my se museli rozprchnout. To si nechám líbit urážky a výzvu na souboj od nějakého usmrkance?
2. Jsem Drow, mám sakra nějakou osobní čest, urážkami si ji nenechám pošpinit, ať se bije za to, co říká a umře nečestnou smrtí.
3...
4...
5...
.
.
.
n...
Autorská citace #59
29.6.2009 23:56 - Merlin
hoši...jen jedna věc..zkuste se s radama zamyslet, že je dáváte 12 letým dětem, ne dospělým hráčům. Pokud máte někdo aspon takés zkušenosti a pracujete s dětma, víte, že jejich mentalita je jinde...
Autorská citace #60
29.6.2009 23:57 - Merlin
Colombo: ne...ale já bych to sem nenechal dojít howgh

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089219093322754 secREMOTE_IP: 18.226.93.209