Tipy a triky

Alnag
13.2.2007 09:43
Vypravěč: V rohu krčmy sedí vyzáblý, téměř na kost hubený stařík vyšší postavy, kterému se na vychrtlém, sotva zahaleném těle rýsují žebra. Obličej strhaný léty těžké dřiny je vrásčitý jako staré scvrklé ovoce, poslední chumáčky bílých vlasů lemují v půlkruhu jinak holou hlavu posetou četnými stařeckými skvrnami. Bledé, kdysi snad modré či modrošedé oči nyní tonou hluboko ve stínu mohutných nadočnicových oblouků a hustého obočí. Nejvýraznějším rysem obličeje však nejsou ani oči, ani skobovitě zahnutý nos, ba ani tenké rty zkřivené téměř v křeči, ale jizva táhnoucí se od koutku úst až k ušnímu lalůčku. Vypadá to, jako by starci někdo prořízl tvář a pak ji opět, avšak velmi neuměle, sešil. Není to však zdaleka jediná jizva na jeho těle. Ten muž musel projít rukama léčitelů, polních felčarů nebo nějakých krutých mučitelů víc než jednou. Jedno zranění vypadá jako série bodnutí, jiné jako vypálené do kůže. Mezi tím vším se vine již poněkud nezřetelné tetování znázorňující snad draka, snad jinou ještěří zrůdu...

Hráč: Zív...
Autorská citace #21
14.2.2007 13:43 - Xeth
andtom: Nerozumím kde vidíš ten problém. Obrázek neobrázek, řešení těchto situací je počítám stále stejné. DM hraje své NPC jak uzná za vhodné, dle jejich motivací a cílů a pokud některé PC má schopnosti na to odhalit NPC při předstírání či lhaní, DM si hodí klasický opposed roll. Když PC uspěje, DM hráči něco poví (že má dojem, že tam něco nesedí, že NPC něco skrývá, nebo že lže... pokud postava neuspěje opravdu tragicky, taky se může něco dovědět... ale nejspíš ne zcela přesně co by měla ;) ). Pokud PC žádné schopnosti na podobné určování pravdivosti výstupů NPC nemá nebo pokud neuspěje (obyčejně), tak to DM necha na hráči, ať si udělá obrázek... nebo ne ?
Autorská citace #22
14.2.2007 13:50 - Xeth
Rytíř: Nepopisovat je určitě hloupost, ale s těmi zabarvujícími prvky si nejsem jistý. Myslím, že je fajn říct hráči, že se mu NPC líbí (chemie je chemie), že z ní jde na první pohled strach (otázka držení těla, popř. charismatu jako celku - prostě dojem ještě bez jakékoliv inerakce), ale cokoliv navíc bych viděl jako chybu.
Autorská citace #23
14.2.2007 14:27 - andtom
Xeth: V čem vidím problém: Debata je o popisu NPC. U toho jsem se chytnul dojmu, což je něco, co postava prvotně cítí z NPC (jak se v běžném životě říká, že prvních několik vteřin při setkání rozhoduje, jaký si člověk vytvoří výchozí dojem). Vzniká i tehdy, pokud není důvod pro užití opposed checku přes Disguise nebo Bluff, třeba normálně vstoupím do hospody a někdo mi je sympatický, někdo mi není. Nebo si o někom pomyslím, že by mohl být fajn, někoho se leknu. Atd. Jestli takové dojmy sdělovat a jestli je sdělovat i nepravdivé. Disguise a Bluff se do toho vplétá navíc, může, ale nemusí (v případě, že se NPC o nic nesnaží) nastat.
Autorská citace #24
14.2.2007 15:01 - Jerson
Andtome, vystihl jsi to naprosto přesně. (Jinak jsem si při obědě vyzkoušel, že k takovému rychlému hodnocení potřebuju, aby daný člověk chvíli mluvil. To jen na okraj.
K těm informacím - řeším to tak, že hráčům poskytnu jen popis vnějšího pohledu bez jakéhokoliv zabarvení. Kdo chce, použije nějaou dovednost a provede test, pak má (mé oblíbené) otázky, na které mu odpovím, takže názor si pak může utvořit sám podle toho, na co se zeptá.
Kromě toho jsem si už zvykl na to, že i když chci, aby nějaká CP vyzněla určitým dojmem, tak když se mi jí nepodaří odpovídajícím způsobem zahrát, můžu popisovat co chci jak chci a je to houby platné. (A myslím, že ani obrázek by moc nepomohl).
Ale jen pro ilustraci - http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels tohoto pána asi znáte. Dvěma hráčům přišel na pohled jako odporný skřet, jedné hráčce jako sympaťák (na daném obrázku tedy neměl pásku s křížem). Nebylo to ve hře, ale kdybych ho popisoval, asi bych těžko vyvolal tak rozdílný dojem. A to ještě vynechávám mojí omezenou schopnost měnit hlasy a způsob vyjdřování, nebo dokonce pachy (když k vám přistoupí někdo, kdo smrdí, tak je vcelku jedno, jak vypadá)
Občas si říkám, že na dobrá NPC by to chtělo herce :-)
Autorská citace #25
14.2.2007 15:31 - Rytíř
No právě že protože toho herce po ruce málokdy máme, :) tak ten dojem, který by on vzbudil (a on by ho taky hrál, podle pokynů DMa, že), tak ten prostě nahradím oním slovním popisem emocí, který si myslim, že by postavy mohly mít v rámci prvního dojmu.
Samozřejmě nepřehánět, stačí jedno dvě slova.. v ideálním případě by takovýto popis mohl směřovat ke každému hráči zvlášť, což teda někdy dělám, v případě, že si hráči vědomě dávají na někoho pozor.. ale u každého CP to bohužel dělat nejde.
Autorská citace #26
14.2.2007 15:35 - Xeth
andtom: Jistě, na první dojem stačí popis (včetně pachových vjemů, pokud jsou výrazné) popř. nasledně obrázek. Doladit se to dá přiřčením určitého dojmu z postavy (nejspíš nálady, ve které se nachází - jestliže to neí evidentní, je na místě hod na patřičný skill, zvláště pokud to PC zajímá). V této fázi jde zřídka o pravdu či lež (pokud daná osoba něco nepředstírá, není přestrojená atd.) jde o dojem.
Víc než to myslím není na místě.
Dále už záleží na hráčích, jestli je zajímá něco konkrétního nebo třeba osoba jako celek, její chování apod. Mohou s ní zavést konverzaci a z ní získat o dané osobě jiný dojem, ale to je již o něčem jiném než o uvedení NPC.
Myslím si, že pokud je případ takový, že přijdeš např. do hospody, lepší je věnovat se popisu prostředí a postavy v ní zmínit jen zevrubně - nejspíš osobám uvniř nebudeš věnovat větší pozornost, pokud tě něco vyloženě nepraští do očí....
Jerson: K tomu obtížnému ztvárnění některých NPC.... S tím se asi potýká každý. Já to řeším tak, že "přiložím" popis toho co se mi nemusí podařit ideálně ztvárnit (např. "...její pohyby jsou ladné a elegantní..."). Většinou to dost pomůže. ;)
Autorská citace #27
14.2.2007 16:12 - Jerson
Teď mi došlo - článek mluví o komparsu, ne o vedlejších rolích v příběhu :-) Kompars je kompars, ani tvář, ani jméno - takoví šediví bez obličejových rysů ... tedy to sem tahám něco jiného :-)
Jak to tedy udělat s komparsem? Vysloveně okrajové postavy? Náhodní kolemjdoucí? Pohledem na dobové dokumenty jsem zjistil, že ulice Berlína v mém podání jsou docela chudé na lidi, protože obvykle nevím jak je ztvárnit.
Autorská citace #28
14.2.2007 16:19 - Xeth
U nás ve hře se kolemjdoucí/kolemjedoucí/kolemstojící lid (např. na cestách) zcela pomíjí. Tak nějak se počítá s tím, že tam jsou. Když pak na někoho DM upozorní (tj. zmíní ho), hned je podezřelý.... ;D
Autorská citace #29
14.2.2007 16:32 - Rytíř
No, článek asi byl o komparsu, ale s tim bych si hlavu až tak nedělal.. protože od něj už jsme přešli k méně vyznamným CP až CP obecně :)
S komparsem je asi obecnej problém, já totiž taky vlastně nevim, jak by měl vypadat dav v Minas Tirith.. co z toho občas vzejde se mě radši neptej :))
btw taky už se vám stalo, že jste v záchvatu inspirace popsali velmi pěkně, zajímavě (byť třeba stručně) nějakou totálně nedůležitou postavu? Tak dobře, že zaujala postavy hráčů a v rámci následné diskuse jste jako DM překvapeně zjistili, že ta postava je vlastně důležitá, že se krásně hodí do příběhu, protože to co jste moc nepromýšleli má vlastně na starosti ona, a tím pádem... a už to jede :))
Je to super, když se to takle povede.
Autorská citace #30
14.2.2007 16:48 - Alnag
Heslo dne: "Žádná postava není nedůležitá!"
Autorská citace #31
14.2.2007 17:11 - Jerson
To se mi už stalo, ona se holt postava stane důležitou, když na ní zasvítí světla kamery - jen jednou jsem řekl v roli CP "Ale já jsem jen kompars, já vo tom vokolo vůbec nic nevim, fakt." :-) Ale to bylo CP v roli komparsu.
Jenže ti kolemjdoucí hrají důležitou roli, a to nemluvím o chvíli, kdy je na tom postavená zápletka - Alnag by mohl vyprávět, že? Popsat třeba lidi na ulici je taky docela fuška, už jen proto, že nidko nesmí vyčnívat, jinak se jím hráči začnou zaobírat.
Autorská citace #32
14.2.2007 17:25 - Xeth
Rytíř: To víš že jo, hlavně kvůli tomu problému, co jsem popisoval... ty parchanti se pak ale začali ve všem šťourat a z niemanda byla celkem klíčová postava příštím dobrodružství a ne zrovna zanedbatelná ve zbytku kampaně....
Holt, když se daří, tak se daří... sakra. :)
Autorská citace #33
15.2.2007 09:07 - andtom
14.2.2007 15:35 - Xeth: Jistěže v dojmu jde o načrtnutí nálady, pocitu z NPC a to opravdu může být falešné.
Když přijdu do hospody, tak můžu mít pocit, že je tam zahuštěná atmosféra (ale můžu se splést). Nebo se mi zdá, že je běžně veselá (můžu se plést). Nebo že se mi zdá, že budím nedůvěru (můžu se plést). Nebo se mi zdá, že jsem přítomným lhostejný (můžu se plést). Atd, atd. Přitom je tam pořád to samé osazenstvo a dělá víceméně stejné věci, takže pokaždé lze hodit na stůl ten samý balíček třiceti obrázků NPCček a pokud se postavím po větru, tedy po průvanu (a navíc pro vylepšení pokud mám scent), tak mi ta směska voní/smrdí pořád stejně :) Iracionální dojem, pocit, vystihnutí nálady, to vše bez aktivního zjišťování, něco jako vnuknutí, to je to o čem mluvím. Známe to všichni z běžného života.
Nebo: Můžu mít pocit, že mně okamžitě po vstupu zaujala žena u jednoho vzdáleného stolu, je mi sympatická (můžu se plést), i když není hezká ani jsem tam nevstoupil aktivně navazovat známost a neprohlížím návštěvníky jednoho po druhém, jen se náhodně setkaly naše pohledy. Můžu mít však úplně jiný pocit z jejího pohledu: že ta žena je v ohrožení (můžu se plést). Nebo můžu mít další pocit: že ta žena budí mezi ostatními v hospodě respekt (můžu se plést). Btw.: Jestli si pánové myslíte, že to okecáte obrázkem, popisem jejího úsměvu, nakloněním hlavy na bok atd., tak si vzpomeňte na odhad ženy v reálném životě, kolikrát jste minuli ;) Takže toto je dojem, o kterém píši. Jestli ho ve hře ze strany DMa používat nebo ne. A pokud ho použít, tak jestli i jako falešný (což dost ztěžuje hráčům hru, ztrácejí půdu pod nohama).
Můj názor je ten, že to používat lze, i s tím falešným dojmem. Je to ale těžké balancování na ostří nože a nelze dát návod, kdy to použít a kdy ne.
Podle mně je to s falešnými dojmy podobné jako s prokletými předměty, jak je psáno v DMG, že cursed itemy jsou někdy fajn, ale opravdu jen občas. Pokud nejsou vůbec, hráči jsou v klidu a ochotně berou všechno do ruky, pokud jsou příliš často, hráče to frustruje (samozřejmě, toto je jen vodítko, ze kterého lze vybočit, není to dogma, ale úvaha je to obecně správná). Takže falešný dojem je IMHO dobré čas od času použít, aby se dojem pro hráče nestal stoprocentní jistotou, ale ne moc často.
A proč vůbec dojem použít:
1. Je to rychlejší než sáhodlouhé popisy co přesně kdo dělá nebo nedělá, jak vypadá. To se zvlášť dobře projevuje u masových scén (hospoda, tržiště, audience, ...), pěkné to je zvlášť když taková skupina není úplně jednolitá (pomocí dojmu lze vypíchnout tak či onak zajímavé osoby), ale IMHO je to užitečné i s jedinou NPC, ne pokaždé otrocky, ale když se to hodí.
2. Ono to také ozvláštňuje hru, zůstat pouze na popisech je únavné. Když se občas nabídne hráči dojem, který získává jeho postava "zdarma" (bez úmyslné snahy), osvěží to hru.
3. A nakonec to může hru zachraňovat v případě potřeby, co si budeme říkat, pokud hráčům něco nedochází, nabídnutím dojmu pro postavu lze spasit směřování ke katastrofě. Je to v takových chvílích do určité míry manipulativní technika s hrou, deus ex machina.
Autorská citace #34
15.2.2007 12:30 - Jerson
Určitě máš v tomto pravdu, ale ještě mi chvíli bude trvat, než na to přistoupím :-) Musím si všimnout, jak CP popisuju ve hře já a jak to dělají jiní.
Autorská citace #35
15.2.2007 12:46 - Dalcor
Děkuji, super článek!
Autorská citace #36
15.2.2007 14:35 - Xeth
andtom: Jo, jo... víceméne souhlasím, jen bych omezoval to co postavám jako DM "vnutím." A to prostě proto, abych hráče neokrádal o to, že na to mohou přijít sami, nebo si udělat vlastní názor. Myslím, že to i lépe buduje atmosféru. Některé dojmy jsou diktovatelné (..svůdně se na tebe usmála...) jiné ne, resp. neměly by být (...máš strach... - pokud není evokovaný např. kouzlem nebo schopností jako třeba v případě draka).
Př.1:
DM: ...na první pohled tě upoutala dáma u stolu v rohu u dveří. Vedle ní sedí muž a ohrožuje jí nožem...
Př.2:
...na první pohled tě upoutala dáma u stolu v rohu u dveří. Vedle ní sis všiml muže, který jí něco rozčíleně říká a přitom jí před obličejem šermuje nožem...
Myslím, že rozdíl je jasný, i když to není ideální příklad. :) V prvním případě DM hráči řekne co si má myslet, v druhém mu nechává prostor pro rozhodnutí (ten muž jí může jen neco vysvětlovat a u toho divoce gestikulovat... nebo ji skutečně ohrožuje...).
Jsem zastáncem názoru, že postavy/hráči jsou strůjci vlastního osudu a tak nějaké manipulování, byť (nebo zvláště) v zájmu držení se kolejí DMova dobrodružství, je špatné. :)
Autorská citace #37
15.2.2007 16:21 - Jerson
Jak říkáš, podsouvání názorů by mělo být nějak opodstatněné, třeba neúspěchem v testu vnímání, a naopak při úspěchu nechat hráče, aby si (třeba i s pomocí doplňujících otázek) udělal představu sám.
Autorská citace #38
15.2.2007 19:04 - Xeth
Jerson: AMEN ! :)
Autorská citace #39
16.2.2007 08:12 - andtom
Xeth: K tomu vnucení a jak je báječné, když si na něco přijdou hráči sami. Musím se pousmát.
Na to, aby si hráči na něco přišli podle Tvého sami, musíš šlapat s NPCčkama jako slon v porcelánu, aby si toho postavy všimli a došlo jim cosi :) Viz příklad se ženou, kterou vedle sedící muž ohrožuje nožem. To není o dojmu, to je o tom dát okatě najevo, aby i pospávající hráč pochopil, o co jde. Vezmi si příklad, jak jsem ho popsal já: ta žena tam sedí, je v ohrožení, ale nikdo ji neohrožuje nožem, ani na ni neřve, ani jinak okatě nedává najevo to, co chceš postavám podsouvat. Tedy pardon, co chceš, aby si na to postavy přišly sami ;) Takže ta žena v mém příkladu tam jen tak sedí, postavy vejdou do hospody, nic zvláštního se neděje. Jdou k pultu, objednají si pití a jídlo, jsou zády k té ženě. Musel bych se velmi velmi plést, abys v tento moment nezačal jako DM dělat něco, co by upoutalo jejich pozornost k té ženě, abys jim to podsunul, pardon, aby si toho všimli a přišli na to sami. Třeba na ni začne někdo řvát nebo jako DM sepneš nějaký podobný maják. Tolik k podsouvání a přijití si na něco sami :)
O tom, že Jerson podsouvá názor na postavu tím, že u něj platí podoba = charakter osoby, o tom už byla řeč, to jen tak na okraj.
Takže se oba ohledně podsouvání kasáte naprosto zbytečně, pánové ;)
Pokud jde o to, co je víc atmosférické a o tom, že navozování pocitu strachu není vhodné, dám tento jednoduchý příklad:
Postavy jdou podzemím, už jsou docela daleko. na zdi je páka (omlouvám se za primitivní příklad). Postavy ji zkoumají, na nic nepřijdou, prostě páka, rozhodnou se ji přehodit. Stane se. Nenastane žádný normálními běžnými pěti smysly postřehnutelný efekt, nic. Podle Tvého řešení se postavám řekne něco ve smyslu nic se nestalo a postavy jdou v pohodě dál (všimni si, jak to přidalo na atmosféře - nijak). V mém řešení je možné dle úvahy toto: jednomu hráči se podá papírek (anebo pokud mám zdatné hráče, kteří budou ignorovat informaci, kterou jejich postava neví, tak to řeknu naplno) se sdělením, že "postavě XYZ se z ničeho nic najednou zježily chlupy na zátylku a pocítila sucho v ústech, má pocit, že je něco velmi špatně". Hráč na to reaguje a hraje postavu XZY stylem: <ustrašeně> "Počkejte, kamarádi, já mám takový divný pocit, to nebylo dobré s tou pákou, měli bychom se vrátit!!!" a otáčí se do půli těla. Zbylé postavy ho <zlehčujícím tónem> přesvědčují "Nebuď baba!", "Pojď dej si loka té naší trpasličí." Řekněme, že jsem jako DM tu informaci fakt neposílal lístkem, ale řekl naplno, takže aby to bylo férové, hráči teď sami navrhují opposed Diplomacy check (protože se vzájemně přesvědčují), a protože má XYZ opravdu nahnáno a byť blekotá, tak je velmi přesvědčivý, tak se mu dá třeba bonus +2. XYZ neuspěje, dejme tomu o 2 body (není to tedy o pět bodů a víc). Hráči u stolu vidí vysledek o dva body na kostkách a ostatní postavy proto postavě XYZ, kterou přesvědčily, už vážněji (protože jim to dle výsledku na kostkách trochu hlodá v mysli, byť postavu XYZ přesvědčily jít dál) říkají: "Dobrá, dobrá, půjdeme opatrně a pomalu, neustále budeme naslouchat, Marc půjde první a pečlivě bude prohlížet terén, abychom nepadli do pasti ...". Tak a kde je atmosféra hry tady - ejhle jak se změnila :)
Autorská citace #40
16.2.2007 08:41 - Jerson
O tom, že Jerson podsouvá názor na postavu tím, že u něj platí podoba = charakter osoby, o tom už byla řeč, to jen tak na okraj. Takže se oba ohledně podsouvání kasáte naprosto zbytečně, pánové ;) Si ze mě děláš legraci, Andtome, viď? :-) Nikdy jsem neřekl, že podoba jasně určuje charakter, ale že vzhled může o charakteru občas dost napovědět. Klidně ti zaručím, že "Muž v kloboukou a hnědém plášti se zvednutým límcem, který si pod lampou čte noviny" v hráčích jasně vyvolá představu, že jde o nejakého agenta, na kterého je třeba dát si pozor, protože má pod kabátem zbraň a nebude váhat jí použít. Dokonce to funguje u lidí, kteří se mnou hrají poprvé a nikdy se s těmito agenty nesetkali.
U znalejších hráčů pak stačí, když popisuju ulici stylem "dvě projíždějící auta, několik chodců, lidé čekající na tramvaj a pár postávajících na chodníku".
A kdybych ve své hře řekl "Zatáhli jste za páku a nic se nestalo", tak plovina družiny má v rukách zbraně, jeden se rozhlíží po případném nebezpečí a jeden se diví, co to blbnou. A to ani sám nemusím vědět, jestli ta páka něco dělá (případně když chci podpořit obavy některých, tak to vyslovím s patřičným důrazem).
Ano, tohle platí pro hráče, kteří se mnou jednou nebo dvakrát hráli, ale funguje to. Stejně jako když je potřebuju naladit na možnost boje (bez ohledu na to, jestli se k boji reálně schyluje), stačí mi vytáhnout kreslící tabulku, vzít jejich figurky a říct "Tak to postavíme". Abych takhle podsouval hráčům nebezpečnost situace mi stačí udělat to při prvním střetnutí.
Takže mám opravdu dojem, že ať jde o podsouvání skutečných nebo domnělých pocitů, dá se jen náznaky dokázat mnohé.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074781894683838 secREMOTE_IP: 54.198.157.15