Tipy a triky

Count
23.11.2008 16:21
Dobrodružství (quest) pod širým nebem
Jak připravujete jedno konkrétní dobrodružství (quest) pod širým nebem, kdy postavy se musí nejen dostat z bodu A do bodu B, ale na cestě i něco prožít - boj, hledání místa, atd? Už mám nějaké za sebou, ale pořád se mi nedaří najít tu správnou formu.
Autorská citace #1
23.11.2008 17:34 - pipux
Napověděla by ti herní mapa tvého světa? Když se do ní podíváš/ přičmárneš, najednou je tam spousta starých ruin, nebezpečných kultů, tlup primitivních opičáků, katastrof a prohnilých svatyň ...

A co též pan Zlý, který má něco s družinou, akorát se nedokáže vyříct, co :)
Autorská citace #2
23.11.2008 18:00 - Itaen
Na události "mezi body A a B" si dělám jenom zběžné návrhy a možnosti. Určuju to podle času. Kdyby měli dokončit úkol moc brzo a já pak neměl připravené dobrodružství na dýl, tak po cestě hodím nějaký předpřipravený vedlejší quest/náhodné setkání a celé to má pak nový rozměr. Základem je ale pro mě sešitek se stovkama možných malých questíků, které používám a přizpůsobuju světu/kampani...
Autorská citace #3
23.11.2008 18:03 - pipux
Itaen píše:
Základem je ale pro mě sešitek se stovkama možných malých questíků, které používám a přizpůsobuju světu/kampani...

Jaj! Zlatý důl všech nesnází, kde mrzne voda. Ukaž!
Autorská citace #4
23.11.2008 19:11 - Count
Zřejmě jsem se špatně vyjádřil. Nejedná se o cestu naplněnou questy, ale o jeden konkrétní quest, při kterém se postavy nebudou pohybovat v podzemí, ale v horách. Podél starého vodního díla se musí dostat do údolí a tím pak dál. Kdysi jsem zkoušel podobné akce rozvrhnout na hexa papír, k jednotlivým hexům pak nějaká náhodná setkání, tábory nepřátel, divokou zvěř, apod. Ale přišlo mi to dost tvrdé a nepružné. Dotaz tedy měl správně znít, co používáte pro vedení questu odehrávajícího se na povrchu? Typy map, setkání, jak řešíte putující zvěř, příšery a NPC po daném území a setkání s nimi, apod.
Autorská citace #5
23.11.2008 19:27 - Alnag
Count: Byl bych odvážný a na svázání dobrodružství s reálnou mapou bych se vykašlal. Připravil bych si scény, které mohou nastat nebo alespoň nějaké náběhy na ně a prostě bych je předkládal s tím, jak by hra běžela.

Scény mohou být typu:

- uprostřed noci se probudíte a medvěd vám plení zásoby
- náhlá lavina kamení a byla opravdu tak náhodná...
- podivná opici podobná bytost, kterou jste zahlédli už několikrát na těch nenjneúvěřitelnějších místech
- atd.
Autorská citace #6
23.11.2008 19:41 - Itaen
pipux píše:
Jaj! Zlatý důl všech nesnází, kde mrzne voda. Ukaž!


Cožeco? :-)) Česky prosím :D
Autorská citace #7
23.11.2008 19:47 - Lotrando
jednak to co píše Alnag, druhak si představ, že ty hory jsou vlastně taky jeskyně. Přece není možné se pohybovat libovolně, někudy se projít nedá, jinudy je hodně nevýhodné (ale jde to a čeká tam třeba střetnutí s potvorou). Nakonec to není takový rozdíl oproti "jeskyni".

Taky bych se zeptal sám sebe, "co tam vlastně chci mít?". Když hráčů ukážeš pár zajímavých míst, ať už dějově, nebo jen morfologicky, tak ti odpustí, že se nemůžou podívat na kdejaký kopec.
Autorská citace #8
23.11.2008 19:49 - unknown
Píše:
Itaen
Cožeco? :-)) Česky prosím :D
Autorská citace #9
23.11.2008 19:59 - Count
ItaenPíše:
Cožeco? :-)) Česky prosím :D

Mám pocit, že pipux by rád viděl tvůj sešítek se stovkami questů naskenovaný někde na síti :-)

Lotrando+Alnag: Na d20.cz jsem vlastně přišel vysondovat nějakou přípravu questu v přírodě. Když jsem podobnou věc připravoval před lety (taky přechod hor), udělal jsem si na 6xA3 podrobnou mapu i s naznačením obtížnosti terénu, tábory, a dalšími místy a postupně mapu poodkrýval, nechal na postavách, ať si řeknou, kam se chtějí vypravit a podle jejich rozhodnutí jim sděloval co vidí (např. na okolních kopcích) a co se děje. Jenže už není tolik času jako zamlada, ale zase je nechci vést za ručičku jako v PC hře, ale nechat jim kus volnosti, aby se mohli rozeběhnout. Právě je zima a kdo ví, kam budou v panice prchat před sněžným červem.
Autorská citace #10
23.11.2008 20:03 - unknown
tyhle veci vzycky resim na miste - mas bojechtivou druzinku? Dej jim boj. "nahodou" na neco narazi (podle moznosti party - stopy, primo doupe nejake obludy, jiny cestovatel utikajici pred necim apod.)
Proste se akorat drz jedne jedine veci - oni se musi bavit. A ty vlastne taky:) No ja pro tyhle cesty venku mam takovou odpornou pomucku - podivam se na priserky, ktere tam muzou zit a napisu si je na papir. A pak si reknu jak asi tak casto by neco mohli potkat, co tak priblizne budou delat (pokud druzinku znas) atd. Proste temer uplne improvizuji.
Autorská citace #11
23.11.2008 20:09 - Itaen
Count píše:
Mám pocit, že pipux by rád viděl tvůj sešítek se stovkami questů naskenovaný někde na síti :-)


Pozor, ony to jsou jenom malé questíky :-)) typu "někdo ve městě je vlkodlak" nebo "hrobník se omylem prokopal do skrytých kobek pod hřbitovem"... Vážně jenom takové háčky, které v rychlosti použiju a nabalím na ně příběh :-)))
Autorská citace #12
23.11.2008 20:14 - Lotrando
Count: Já ti rozumím, volnost jim samozřejmě neber. Otázka je, jestli běžné souboje v jednotlivých táborech k něčemu vedou příběhově nebo ne. Osobně to dělám tak, že si připravím scény o kterých vím že nastanou pečlivěji a propojím je nebojovými střetnutí typu hledání cesty, útěk, pronásledování (když jsem u těch hor). Příklad, družina jde do hor odkud přichází orčí armáda. Je celkem pravděpodobné, že se střetnou s nějakým oddílem. Když budou šikovní, vyhnou se těm silným, nebo se o orcích dozvědí dřív než orci o nich, mohou je sledovat, nebo udělají nějakou pitomost a orci je budou nahánět. Orcům mohou i utéct ale neuspějí celkově ve střetnutí, nebí kde jsou a narazí na toho červa. Kombinací je nespočet.

K tomu aby to šlapalo, potřebuješ do zásoby připravit možná střetnutí, ale většin ajich bude vzorová. Dál potřebuješ zajímavá místa, kde se střetnutí odehrají, ať už terénem, nebo jen jako kulisy.

Ještě bych si připravil jednu či dvě další frakce žijící v horách. Kromě orců tam mohou být horalé, kteří jim vzdorují, nějaká ta mocnější bytost, která tam sídlí a kteoru není rando dopálit (ale je možné ji přemoc).

V podstatě jde o to, připravit si děj tak, abych nemusel postavy do ničeho nutit, a abych měl možnost hodit něco do placu, když se mi budou plácat sem a tam.

A jak říkám, hory se nedají projít jak si člověk zamane. Většinou se musíš držet tam, kde se dá jít. Proto si myslím, že malovat mapu na hexy není až tak potřeba, chodit přes špatně průcodnou část terénu jen tak je docela nuda.

P.S. pamatuji se, že jsem si ty hexové mapy taky kreslil a docela mě to bavilo. Dneska už dávám přednost ději před realističností a sázím spíš na uvěřitelnost. Je uvěřitelné putování po ledovci? Jestliže ano, putujme po ledovci a můžeme bojovat se sněžnými červy, létajícími elementály či ledovým drakem který tam žije. Jestli se ti putování po ledovci zdá příliš, udělej něco jiného.
Autorská citace #13
23.11.2008 20:21 - pipux
Itaen píše:
Pozor, ony to jsou jenom malé questíky :-)) typu "někdo ve městě je vlkodlak" nebo "hrobník se omylem prokopal do skrytých kobek pod hřbitovem"... Vážně jenom takové háčky, které v rychlosti použiju a nabalím na ně příběh :-)))

Kuchařka questíků, spísaná v systematické podobě, by opravdu zapůsobila. Jediná v okolí je ta od Johna Rosse (v Alnagově překladu). Sním ale o kuchařce lepší :) ... se stovkou archetypů jednotlivých háčků v příběhu ... s tipy jak tyto háčky větvit, jak mlžit příběh, dramatizovat ho, přecházet na další ...

Jedno je jisté: takováhle věc by dala pořádně zabrat. Můžeš ji začít tvořiti, jestli si troufáš :)
Autorská citace #14
23.11.2008 20:27 - Itaen
pipux: Já to spíš používám pro rychlé navození inspirace při tvorbě příběhů...Jakože někdy si člověk říka "a co dál tam dát?" - tehdy koukám do té svojí minikuchařky a vidím questík typu "nevinný člověk má být popraven" a řeknu si "aha, ten nevinný může být ten, kterého družina potkala tam a tam a protože družina s ním byla zapletená, tak třeba se ho pokusí zachránit"

Jakože většinou se tyhlety vedlejší questy nevyužijou, ale rád je mívám po ruce, kdyby byla družina extra hloubavá, tak aby se mi nestala situace, že bych nevěděl, co s družinou tak "...ehm, najednou, nic jste neslyšeli a neviděli, ale napadla vás tlupa goblinů" :D
Autorská citace #15
23.11.2008 21:16 - Alnag
Count: Volnost je dána reálnou možností se rozhodovat v těch scénách a tím, že úspěch i neúspěch v dané scéně se nějak (výrazně) promítne do další hry. Nikoliv tím, že si postavy mohou poskakovat z hexu do hexu.

Lotrando má s tím příměrem pravdu. V jeskyni je to co místnost to scéna a chodba je pojítkem mezi scénami. Z místnosti můžeš mít dvě, tři i víc chodeb. Jedna scéna může vést k různým scénám (a tedy hráči mají volbu, nejdou za ručičku) ale přitom to neznamená mít zmapovaný každý hex mapy.

Připrav dost zajímavých scén propoj je volně, dej hráčům volbu a jsi doma... :)
Autorská citace #16
23.11.2008 21:20 - Fritzs
Count píše:
Dotaz tedy měl správně znít, co používáte pro vedení questu odehrávajícího se na povrchu?


Možná tě to překvapí, ale uvažovat na úrovni questu mi přijde velmi, ale velmi absurdní... uvažuj na úrovni příběhu a zapomeň a CRPG, todle je RPG a funguje dost jinak.
Autorská citace #17
23.11.2008 21:34 - Count
Alnag: Když použiji příměr k jeskyni, mohu v ní ale "zdobrodružnit" i samotné chodby - pojítka scény. Mohou být plné pastí, nápisů, oken a tím pádem samostatnou scénou. Pro nadcházející quest mám už několi scén (vyvražděná tvrz na vodním díle, dvě těžební kolonie v údolí, atd), to co hledám je právě námět, jak je propojit. Jak postavám vyložit kudy se ubírají a jak do té "chodby" vložit jednotlivá střetnutí jinak, než "putujete od tvrze do údolí, když tu najednou..."

Tuhle možnost jsem měl práve při detailní mapě. Viděl jsem kde stojí a mohl postavám popisovat scény kolem nich - "táborové ohně v údolí, orlí hnízda na skalách nad nimi, apod." Bez detailní přípravy jsem trochu nesvůj.
Autorská citace #18
23.11.2008 21:39 - Lotrando
Quest a příběh se mohou snadno překrývat.
Autorská citace #19
23.11.2008 21:44 - Count
Fritzs: Neboj, příběh za tím je a pořádný. Jde mi o uchopení samotné mechaniky hry na povrchu. Rozhodně to není solitérní quest bez návaznosti na cokoli dalšího.
Autorská citace #20
23.11.2008 21:48 - Fritzs
Lotrando: Nevím, já vůbec v úrovni questu neuvažuju, mě de o příběh, ne o překonávání překážek... tj. uvažuju spíš na úrovni: je to cool, sedí to do příběhu, než na úrovni: je to dost náročná překážka.

Count: Counte, děláš to špatně... vylez z dungeonu, opusť chodby a obrať se ke světlu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087802171707153 secREMOTE_IP: 18.218.61.16