Tipy a triky

Autorská citace #1
1.8.2008 03:04 - sirien
Místo smilstva je lepší používat Chtíč. Je to obecnější pojetí a nemusí se vztahovat jen k sexu
Autorská citace #2
1.8.2008 07:07 - Jerson
Jako obvykle dobrý článek. Nicméně při charakterizaci postavy mi tam chybí alespoň pár slov o vzhledu či stylu, nebo to se má řešit jinde?
Autorská citace #3
1.8.2008 07:09 - Fritzs
sirien: Jasně, ale stejně si většina čtenářů, ten chtíč automaticky vyloží jako smilstvo, pokud není v závorce přímo uvedené, že se jedná nejen o nadměrné realizování sexuální uspokojení...
Autorská citace #4
1.8.2008 09:04 - Alnag
Jerson píše:
Nicméně při charakterizaci postavy mi tam chybí alespoň pár slov o vzhledu či stylu, nebo to se má řešit jinde?
Když řešíš charakter "rychle a zběsile" tak vzhled je to, co IMO není tak podstatné. On si každý tu svou postavu nějak představuje, i spoluhráči si jí nějak představují. Ale vcelku jsem nezaznamenal, že by se popsaný vzhled postavy příliš často promítl do děje hry (nebo inspiroval GMa k použitelným zápletkám). Ne že by to teda nešlo...
Autorská citace #5
1.8.2008 09:09 - Quentin
alespon nejaky vzhled by se zminit mel. Staci jedna veta, nebo aspon styl. Vypadam jako Arthas; jako prvolevlovej ranger z guild wars s cernejma vlasama; jako viking s rohatou helmici a rudym plnovousem; jako zebrak, ale s neprirozene zakroucenou pevnou holi a temnyma hlubokyma ocima... whatever.
Autorská citace #6
1.8.2008 09:13 - Alnag
Opravdu jsem o tom intenzivně přemýšlel a nepřišel jsem na to, k čemu zmiňování vzhledu hráčských postav je :)) Ale rád si poslechnu nějaké argumenty.
Autorská citace #7
1.8.2008 09:21 - Quentin
Uz to, ze se na to zeptas prinuti hrace se nad tim vic zamyslet a nejaky vzhled si vybere.
I kdyby to bylo pribehove uplne k nicemu, tak bych nemohl hrat s tim, ze pulka hracu si predstavuje nasi zlodejku jako lstivou damu stredniho veku s dlouhymi drahymi saty a druha jako mladickou gymnastku v ninjovskem obleku. Jsou to az moc velke rozdily v prostoru spolecne predstavivosti (bo jak se tomu rika).
Nenutim nikoho kreslit vlastni portret nebo popisovat barvy ponozek, ale nejakou predstavu by mit mel a mel by se o ni podelit at pomalu muzeme vstrebavat charakter postavy a chovat se k ni, jak hrac zamysli. (kazdy vice ci mene vychazi z nejakeho klise, takze nam vzhledem prozrazuje i kousek charakteru nebo ne?)
edit: Existuje mezi hraci taky hromada zabehlych proflaknutych podob postav, ktere je nutno rozbit, aby si vsichni nebyli podobni jako vejce vejci. Kdyz reknu, ze chci hrat trpaslika, tak si polovina lidi predstavi pachnouciho opilce, ale ja ho muzu uvest jako urozeneho vojvodu s blistivou, udrzovanou supinovou zbroji a s vousy v mnoha peclive spletenych copancich. Najednou je to uplne jina postava. Stejne tak ma mnoho lidi zazite ruzne stereotypni podoby elfu, orku, zlodeju, paladinu...
Autorská citace #8
1.8.2008 10:35 - sirien
Alnag: Vizualizace vtahuje do děje. Kromě toho ty rozdíly co psal Quentin jsou taky podstatný - "To náš barbar nemá u tý brány problémy, s tou bederní rouškou a smradem?" "jakou rouškou? Jakym smradem?"
Autorská citace #9
1.8.2008 13:34 - Alnag
Mně spíš znepokojuje to, jak málo přijde ten vzhled pak při hře ke slovu. Vlastně mnohem častěji přijde na přetřes vzhled NPC než vzhled postav.
Souhlasím s tím, že je potřeba rozbít klišé, ale pominu-li rčení, že šaty dělají člověka, nerozbíjí se tedy ten stereotyp spíš charakterem než vzhledem?
IMO v momentě, když řekneš, že si tvůj barbar listuje v knize a cituje pasáže, které průběžně překládá z prastarého jazyka, tak bederní rouška už nikoho ani nenapadne...
Autorská citace #10
1.8.2008 13:47 - Quentin
V dnesni dobe one-shotu a kratkych her je dobre vybalit karty rychle, nez dojde k nejakym omylum (s rouskou a smradem)
A pro ty jako jsem ja, co radi stare dobre nekonecne tazeni, neni 120 sekund na vysperkovani postavy zase takova ztrata :)
Obcas (i kdyz uznavam ze malokdy) se vzhled projevi i v deji, treba nejaka postava muze mit diky drazsimu odevu vetsi sanci byt pozvana slechticem na veceri, nebo se muze dostat do potizi s elfy kvuli bazilisci kuzi na svych botach (takove tyrani zvirat) :D
Ale hlavne a to predevsim tam ty popisy jsou pro atmosferu!
edit: jeste si vzpominam, jak marek se svym gunderlandskym kopinikem v conan d20 hazel na intimidate, kdyz shlizel na nepratele z kopce s bonusem diky tomu ze mel rohatou helmici, stit s bodcim, dlouhe kopi s potrhanym praporem a mesic v uplnu za zady.
Autorská citace #11
1.8.2008 14:10 - Alnag
On ten popis se dá taky vymyslet ad hoc během hry. Už proto, že se může měnit - dnes bederní rouška, zítra císařský háv. Já vždycky uvažuju i ty hráče, z kterých něco páčit před hrou je velké utrpení a v tomto ohledu je IMO stejně v pohodě tohle řešit při hře...
Autorská citace #12
1.8.2008 14:23 - Quentin
my to vetsinou nedelame primo pri mechanicke tvorbe postavy, ale pri prvnim vstupu na scenu.
Vypravec zlehka uvede setting, udelaji se postavy, vezme se jedna postava (casto toho nejlepsiho hrace, ktery pomuze delat "atmosferu") a zacne se hrat a kdyz napr v druhe scene vstupuje dalsi hrac tak se pekne popise. "objevim se ve dverich, vysoky, zmokly...bla...bla...bla ... a jdu k vam protoze..."
Autorská citace #13
1.8.2008 16:57 - Spize
Já vždycky po hráčích chci, aby postavu nakreslili, nebo aspoň načrtli. Sice se tomu většina brání s tím, že "neumí kreslit", ale je to dobrá cesta jak si postavy představit.
Autorská citace #14
3.8.2008 20:37 - Jerson
Alnagu, tak jinak - u ženské postavy má zatraceně velký vliv, jestli se popíše jako "sedmnáctiletá dívka s dlouhými blond vlasy, vypadá spíše jako dítě", nebo "pětadvacet, vysoká, černé vlasy, dlouhé nohy a velká prsa."
Stejně tak když hráč svoji postavu popsal jako "svalovec s velmi krátká¨ým sestřihem na hlavě, typický barový vyhazovač a pouliční rváč", další dva roky měli všichni ostaní tuhle představu před očima a očekávali, že do každé bitky půjdep rvní, i když nakonec nad ostatními ani nijak nevyčníval silou.
V DrD mi svého času stačilo říct "hobit s kuší". Ostaní si do toho nevím proč doplnili "užvaněný mrňous a zloděj" a dělali mi kvůli tomu potíže, ale kdybych hrál to samé povolání, ale měl postavu člověka, chovali by se úplně jinak, a já k nim ve výsledku také.
Takže myslím, že popis postavy má velmi velký vliv na utváření charakteru.
Dokonce jednou tři holky dělaly bodyguarda bouchači, co jsem popisoval výše, v předválečném Iráku. Popis těch tří holek byl mnohem důležitější než všechno, co řekl ten kluk (: )
Vzhled postav může být důležitý ve chvíli, kdy se na něj hraje. Kdy si hráči popíšou nákup skvěle padnoucího obleku od Gucciho, a o dvě hodiny později se v něm vyválí po zemi a zakrvácí si košili. Buď si jistý, že v té chvíli začně hrát roli i barva košile u mužů (příště si totiž koupí tmavě rudou)
Jinak jsem nakonec sehnal 150 fotek obličejů lidí z té doby a každému novému hráči dám vybrat vzhled jeho postavy. Opět to ledacos změní - dvacetiletému klukovi nemusíš věřit hraní čtyřicetileté postavy, ale když máš před očima tvář s vráskama, co má půl života za sebou, hned to působí lépe.
Autorská citace #15
3.8.2008 21:10 - Alnag
Jerson: Výborně. Dobře podáno a zargumentováno. V tomhle kontextu poopravím svůj dojem, o významu vzhled (resp. popisu) ve hře. Nicméně (abyste to neměli tak snadné) přesto mám pocit, že je přeceňovaný. Nebo abych to podal jinak - přijde mi, že jiné charakteristiky jsou herně významější a že spousta z toho co třeba píšeš ve svých příkladech se dá projevit i jinak...
Třeba sklonem k jiným hříchům, jinými temnými tajemstvími. A myslím si, že přemýšlet nad tímhle je hodnotnější, protože se postavě dostáváte hloub pod povrch. Kdežto u vzhledu se nemůžu ubránit tomu, že byť se třeba může ukázat jako herně důležitý, je to v zásadě dost banální informace, která se formuluje poměrně snadno a tedy bez rozvahy...
Čímž neříkám, že každý popis je banální a sepsán bez rozmyslu. Věřím, že spousta z nich není. Ale dostáváte za tu větší investici patřičnou odměnu - je váš popis vždycky herně zužitkován?
A zase na druhou stranu... už jsem zažil i takové session, kde si hráči přinesli půlstránky popisu a každý jej na začátku přečetli ostatním jako "co vidíte před sebou". Všichni se moc snažili, aby měli hezký popis. Stejně si z toho druhou session už nikdo pomalu nepamatoval pomalu ani jméno spoluhráčovy postavy.
Když už popis, tak rychlý, stručný, úderný... vypíchnutí toho podstatného. Jerson dává třeba dobré příklady. Jen se bojím, že k tomu spousta lidí nedospěje...
BTW: Některé (rozhodující) prvky popisu se dají strčit do kolonky symbolický předmět.
Autorská citace #16
3.8.2008 21:25 - Jerson
Alnagu, s tím přeceňováním souhlasím - leckdo popisuje svou postavu na výšku v centimetrech a na váhu v kilech, a přitom to nemá význam (ani u jedné ze svých holek jsem nevěděl, kolik váží na kila) Stejně tak jaké konkrétní věci a šperky má na sobě. Ale určitě by si měl hráč svou postavu popsta třeba v tom smylsu, zda na vzhled dbá, nebo na něj dbá v tom smyslu, že musí vypadat ošuntěle, jestli má dobrý sestřih, vlasy do ohonu nebo pleš, a zda má vůbec nějaké viditelné šperky, nebo třeba vůbec ne, a ani nic podobného.
Pro mě třeba hraje důležitou roli, kdo kde nosí pistoli. Někteří si ji totiž berou kamkoliv, i do divadla, což z nich v očích jiných hráčů a jiných postav dělá paranoidní maniaky nebo výjimečné ohrožené jedince. A přitom jde oto, jestli má malou vybouleninu pod sakem nebo ne.
Neužitečný popic se obvykle vytříbí sám - hráči ho vymýšlí jen při prvním sezení, aby se nějak popsali ostatním, a v další hřa na to nedojde řeč, čímž je jasné, že ta která část popisu byla zbytečná.
Půlstránkové popisy, navíc napsané, považuju za zbytečné - když si to neumí zapamatovat hráč dané postavy, proč by si to měl pamatovat někdo jiný?
Jinak s tím symbolickým předmětem máš naprostou pravdu. Příklad z reálného života, když popisuju sám sebe. "... a na opasku brašnu na peněženku a poudro na nůž." "Pouzdro na nůž? To máš jako fetiš, ne?" "Ne, kdybych ho měl jako fetiš, tak si s ním hraju, jako si lidé hrajou s mobilem. Nůž mám, protože ho potřebuju každý třetí den."
Z popisu považuju za důležité tři věci - celkový dojem z postavy (ve smyslu držení těla), výrazný (nebo výraznější) prvek tváře a prvek oblečení (nebo celkový dojem). Plus případně nějaký předmět.
Pro začátek určitě víc není třeba.
Autorská citace #17
3.8.2008 22:42 - Dukolm
Popis vzhledu je podle mě celkem důležitý ale nesmí se to přehánět. pokud se popíše postava dvěma vetami tak to postačí ale pokud se popíše na A4 desítkou písmem tak to už je zbytečné ve hře nebudete potřebovat kolik děr od šípů a kde má v plášti. Někde jsem četl článek o charakterizaci vzhledu nehráčských postav a celkem se mi tam zalíbilo pravidlo tří faktů a pak sem ho použil i při tvorbě postav hráčů a osvědčilo se to i když nedodržuji přesně počet ale donutilo to hráče se zamyslet nad tím co je v popisu důležité a co ne.
Autorská citace #18
3.8.2008 23:01 - Nachtrose
Dukolm: vzpomenul by sis jeste na link?
Autorská citace #19
3.8.2008 23:08 - Alnag
Tahle poučka se třemi "charakteristikami" je jedna z takových těch osvědčených literárních technik, které se pak recyklují v RPG. A pokud se úplně nepletu, tak v kontextu RPG se ta hra vyskytuje přinejmenším ve hře octaNe. Ale ruku do ohně bych za to teď nedal.
EDIT: Ha, tušil jsem to správně... Rule of three a hned první příspěvek pod tím potvrzuje, co jsem psal - že v literatuře tohle prosazoval Roger Zelazny, že je to přebraná technika. Na čemž není nic špatného. Naopak. Inspirujte se v příbuzných žánrech :)
Autorská citace #20
4.8.2008 21:25 - Dukolm
Nachtrose:Zatím sem nepřišel na to kde sem to četl už sem prolezl kupu článku na RPG foru a v RPG knihovně a zatím bez úspěchu Alnag: mě se tahle technika velice osvědčila a sem za ni vděčný
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25337910652161 secREMOTE_IP: 18.208.126.130