Tipy a triky

Alnag
8.11.2006 13:57
Vypravěč: Dobře, takže jste obvyklá náhodná směska dobrodruhů, kteří se neznají a kteří se sešli u piva v hospodě a souhlasili vydat se na výpravu, riskovat společně svoje životy, takže k vám přijde tenhle chlápek...

Hráč: Ne tak rychle. Někteří z nás už se znají.
Autorská citace #1
8.11.2006 17:01 - thief
No jo. To by bylo moc hezký. Všechno by bylo báječný, kdyby bylo dost hráčů kteří hrají opravdu RPG. Zkuste je sehnat! Já se musím spokojit se čtyřčlenou družinou, ve které je jeden RPG hráč akční, jeden RPG hráč pasivní, jeden "slashandhacker" akční a jeden "slashandhacker" pasivní. Rád bych měl měl samé RPG hráče, ale zkuste je sehnat! Bohužel, když hráče nejvíc zajímají výchozí parametry svojí postavy a odmítá si přiznat později omyl (nebo to ani za omyl navzdory nevalným výsledkům nepovažuje), co může DM dělat? Pobít polovinu družiny? A co ta druhá polovina, ta dobrá? Holt nejsou lidi.
Autorská citace #2
8.11.2006 18:17 - Alnag
Thief: Rozumím tvojí výtce, že v teorii je to jedna věc a v reálu zase jiná. To ale neznamená přestat usilovat. K tvému problému konkrétně existuje celá řada možností co dělat, musíš ale vědět, oč usiluješ a jaké nástroje.
Vím, že to není zrovna moc úspěšná metoda, ale i u těch nejzavilejších "hackandslasherů" jsem si všimnul pokusu o hraní role, když jsem do nich v tomto smyslu chvíli hučel (že by to bylo pěkné...). Jde taky o to takovou jiskřičku podpořit, rozfoukat a dát jí příležitost. Zároveň ale nebrat hráče o jeho přirozenost, pokud chce mocné supersíly, nebo pobíjet nepřátele tak to lze a lze to velmi dobře dělat ruku v ruce se ztvárněním postavy. Dokonce je to i zajímavější a zábavnější zážitek.
Taky by mne zajímalo, zda ti pasivní hráči jsou pasivní, protože jim to tak vyhovuje nebo proto, že nemají prostor, třeba proto, že jim ho jiní hráči uzurpují. A pokud nemají prostor, tak bych jim ho dal...
A mimochodem klasická metoda podmiňovaného učení funguje na RP stejně dobře jako na cokoliv jiného. Žádoucí chování (i jeho zárodky) okamžitě odměňovat, nežádoucí chování okamžitě trestat (což neznamená zabíjet družinu... ale zajetí, obvinění, nutnost obhájit se před soudem, whatever...)
A nebo zkus hru, kde prostě budou jenom hráči sami. Žádní nepřátelé. Co budou postavy dělat, když jim jako Vypravěč prostě popíšeš jejich bezprostřední okolí a tam nic nebude. A nepohneš děj dopředu. Prostě je necháš samy sobě. Necháš je procházet prázdnou krajinou a nikde nic... copak si nezačnou povídat mezi sebou?
Autorská citace #3
8.11.2006 20:59 - thief
alnag: Ti pasivní jsou pasivní protože jim to povětšinou vyhovuje. Buď mají strach riskovat nebo jsou prostě pomalí v jednání. To je pikantní zvlášť v případě, že je to postava bojující a pomalá by tedy být moc neměla. Když jim dám prostor se nějak realizovat, chvíli přemýšlejí a pak se jdou poptávat po nějakém úkolu (pokud možno dobře placeném). Se snahou o rozvíjení charakteru postavy a její "existenci" ve světě se setkávám jen velmi vyjímečně. Třeba když se mnich pídil po měšťanském domě, který by se dal pronajmout nebo kam by se mohli nastěhovat do podnájmu (aby uštřili za hospodu). Dalo dost práce vysvětlit, že naznámou bandu dobrodruhů ve složení, člověk, elf, drow a trpaslík si do podnájmu vezme jen úplnej blázen. Možná za to můžu trochu i sám, protože moje příběhy jsou dost silné a propracované, takže hráče značně zaměstnávají. Na vlastní iniciativu se jim pak nedostává energie. No, spíš jsou líný.
Autorská citace #4
9.11.2006 07:17 - kuba
thief: Ber to takhle: Alespoň se nenudíš a zaměstnáváš hlavu jak je dát rozumě dohromady a přimět je k tomu aby dělali co chceš ty :-)). Já jsem na tom úplně stejně a naprosto ti rozumím, ale už to beru tak jak to je. A to že jsou hráči líný, na to už jsem si taky zvykl. Předpokládají, že ty jako DM máš povinnost bavit je a aby hra byla zábavná i pro tebe, o tom hráči nejspíš vůbec nepřemýšlí.
Jinak ke konfliktům ve hře. Jsou takovým vzácným kořením. Občas je dobré si je dopřát, ale když je ho moc, úplně to zkazí chuť.
Autorská citace #5
9.11.2006 10:36 - andtom
Moc hezký a inspirující článek, dobře jsem si početl.
Vztahy se opravdu dají příjemně servírovat i nováčkům nebo hack&slasherům. Bez vnucování, bez sankcí ...
Příklad pro Thiefův případ: Navrhnu RP hráči a H&S hráči, aby jejich postavy byli třeba bratři. Předpokládejme, že H&S hráč souhlasí. Pak už sleduji ve hře RP hráče, jestli vyvíjí běžnou aktivitu k bratrovi ("ne, brácho, nechoď první, bojím se o Tebe ... tak jo, choď první, ale budu Ti krýt záda"; "brácho, tady máš můj meč, umíš s ním lépe"; "jdi za hostinským radši Ty, jsi větší vazba a snad nám dá proto lepší cenu ... ale usmlouvej ho, jinak máme na krku stráže"; "drž se u mě, víš co máma říkala, jsi trochu zbrklý"). Jsou to takové blbůstky, zdánlivé drobnosti, ale H&S to dost pravděpodobně začne vracet. Strhne ho to přisadit si také "bratrskou hláškou", přitom DM vůbec směrem k H&S hráči nepoužije metodu: roleplayuj nebo bude bububu a nedostaneš odměny ve hře a pod. No a pak z pozice DMa použiji ve hře (hlavně pokud postava RP hráče není moc aktivní k bráchovi, ale i v případě že je) motivy apelující na bratrský vztah. Např. hezká přátelská NPC žena řekne postavě RP hráče, že se ji líbí její brácha (což je postava H&S hráče), bratři to začnou řešit ... A ukažte mi hráče, kterého by nezaujalo, že její postavu někdo přitahuje :) Může to být klidně H&S hráč jako řemen (nebo právě proto, nezažil to, bude vykulený ... zvlášť mladší ročníky pokud to nezažily v reálu), toto ho asi přinutí poposednout na židli a zláká ho to řešit s postavou úplně jiné věci než zabíjení a hromadění věcí. Pokud jsem šikovný, tak ho doslova zblbnu a klidně třeba prodá nebo daruje ve hře věci, kterých by se jinak nikdy nevzdal. V podstatě pomocí NPC tu H&S sbalím, což v rovině hráčů znamená, že jako DM jsem "sbalil" H&S hráče alespoň na chvíli do RP vod.
Pokud mi úplně na začátku H&S hráč nebude souhlasit s bratrským svazkem nebo nebudu mít vůbec RP hráče (třeba hraji se skupinou dychtivých nováčků), opřu se jako DM o zápletky s přátelskými NPC (klidně některé připojím k postavám hráčů a rozvinu vztahy, to je dobrá metoda). Dá se rozehrát spousta nenásilných ne-pravidlově-dokopávacích motivů, kdy H&S hráče bude bavit odložit meč a dělat něco jiného. Jen je potřeba je zaujmout, věnovat se jim speciálně. A hlavně nebrečet nad nima, nevyhazovat, atd.
Tím vším nechci říct, že imperativním cílem je předělat H&S hráče ... to ani nechci, ale UKÁŽU MU jiný styl hry PRAKTICKY, osahá si ho a třeba mu přijde na chuť. Pokud mu nepřijde na chuť, tak i čistý H&S je prima do hry, a to i s jinými typy hráčů a dá se s ním užít kopec zábavy, pokud si jen zvolí typ postavy vlastnostmi a hlavně vnitřním charakterem odpovídajícím tomuto svému H&S stylu hry. Dobře zapojený H&S hráč do hry by v ideálním případě měl zvenčí vypadat, že roleplayuje :) A to pak nemůže rušit ani zavilé roleplayery.
Autorská citace #6
9.11.2006 15:48 - thief
andtom: O něčem podobném by se dalo zauvažovat. Zauvažuju o tom. :-)
Autorská citace #7
10.11.2006 08:57 - andtom
thief: Jestli chceš, tak krátce napiš, jakou máš situaci ve hře (typ hráčů a jejich postavy + situace v ději), co ve hře podle Tebe skřípe a napíši tady, jak bych to zkusil herně podrovnat. Samozřejmě udělej si to pak po svém, je to jen pro inspiraci a zábavu (něco jako šachová úloha, ke které existuje nekonečné množství "řešení"). Třeba někdo jiný připíše něco jiného, což by bylo fajn.
A třeba by tady mohlo někde být něco jako "koutek pro DMy" nebo "inspirace pro DMy", kde se dá napsat cokoliv z vlastní hry (nebo i vymyšlená situace, proč ne, pro ostatní kromě autora to stejně vyjde nastejno) a kdokoliv pak může nezávazně připsat, co si o tom myslí nebo jak by to vedl dál zrovna on podle svého gusta ... co říkáte :)
Autorská citace #8
10.11.2006 09:44 - Rytíř
Inu, mohl by, zdá se, že by to leckdo uvítal.. :) Nový modul diskuzí, kde by to bylo ještě snazší, bohužel teď hned mít nebudeme, takže navrhuji sepsat v tomto směru pilotní článek, zařazený do Tvorby a přípravy, na který pak může libovolně navazovat takováto diskuze..
Andtome, co ty na to... beztak píšeš příspěvky v diskuzi, které za článek skorem vydají ;) Nemusí to být nic super obsažného, pouze uvést, co si představuješ, de facto by stačilo tam hodit to, co jsi právě napsal tady... uveřejním ho hned, mimo "pořadí", jak ho tady uvidím, ok? :)
Autorská citace #9
10.11.2006 12:37 - andtom
Rytíř: OK, hodil jsem ho tam ;)
Autorská citace #10
11.11.2006 15:20 - Xeth
S lidmi je skutečně občas potíž. Já rovněž hraji ve skupině, kde na RP nikdo moc není. Když se já snažím o nějaký ten RP, tak to většinou ostatní zdržuje od akce.
Výsledkem je to, že mám většinou relativně dobro představu o tom kdo je co zač, kdo je ve světě kdo, kdo je klaďas, kdo ne, kdo má v čem (možná) prsty a občas mám i známost nebo dokonce rodinu... ostatní ne. Já se pak většinou vyznám, ostatní ne a moje postava působí i mocněji než postavy jiných, z vélké části právě proto, že má informace a na všechny možné situace se připravuje. Ostatní většinou hrají stylem hrr tam a hrr zpátky.
Párkrát jsem se dohodl s jedním hráčem, s jehož postavami jsem vždy dobře vycházel na tom, že budeme bratři nebo členové jedné žoldácké skupiny (tam patřili i jiní), ale většinou to nebylo nijak zvlášť dobře fungující (většinou jen jednostranné) a žoldácká skupina se rozpadla, jen co moje postava (vůdce) padl do zajetí nepřátel (členové si dokonce udělali nové postavy, zatímco ty staré prostě odešly - a to byla (měla být) soudržnost hlavním atributem té skupiny).
Jednou, když jsem DMoval, přivedl jsem ke skupině goblina (ve skupině byl trpaslík co gobliny, orky aspol k smrti nesnášel) v jednom náhodném setkání. Překvapivě se to vyvinulo tak (a bylo to hodně bolestivé - tedy pro goblina), že se goblin stal trpaslíkovým kamarádem a partnerem a trpaslík na něj neal dopustit (já pak goblinovi dodělal statistiky a udělal jsem z něj NPC s classem a postupně jsem ho nechal postupovat (dostával XP, podobně jako členové skupiny).
Autorská citace #11
11.11.2006 21:02 - thief
Ano pánové, shodneme se na tom, že veškerá RPG elita dělá DM a zbytek jsou nevýznamné a povšimnutí nehodné plevy. :-)) Škoda že nejsme z jednoho města. To by byly RPG hody. :-))
Autorská citace #12
12.11.2006 10:21 - Alnag
thief: no... ty sice žertuješ, ale ono na tom něco je. Pravidelně jsem hrál, resp. DMoval skupinu jiných DMů a bylo to hodně o něčem jiném. Taky proto jsem takový zmlsaný. :-))
Autorská citace #13
13.11.2006 07:24 - Xeth
Myslím, že je to hodně o typologii hráčů. Pokud hřáče baví RP, tak je to fajn, pokud jde ale o powergamery (často stačí jen část skupiny nebo dokonce jen jeden), kterým jde především honění XP a boostování postavy, je to těžké... ať je to skupina DMů nebo ne. ;)
Autorská citace #14
13.11.2006 08:02 - wraiths
alnag: ja ti dam plevu !! kdyz me to nikdy nejak nenaplnovalo delat DM a jeste proto nemusim spatne RP. :-)
Autorská citace #15
13.11.2006 10:02 - Rytíř
Je taky ovšem otázka, do jaké míry je onen powergaming opravdu špatné RP.. je přece naprosto normální, když lidé dnes tráví hodiny na netu, aby našli co nejvýhodnější koupi toho co chtějí, movití hračičkové shání ten nejnamakanější počítač/auto/zbraň, je řada lidí, kteří moci či úspěchu/kariéře obětovali všechno, včetně vztahů.. je to z jejich strany také špatný RP?? :)
Samozřejmě, trochu něco jiného je bádání nad mezerami v pravidlech a jejich využívání.. tomu jedinému já, popravděřečeno, rozumím jako onen "powergaming".
Autorská citace #16
13.11.2006 11:16 - Xeth
Tažení za co nejmocnější postavou samosebou špatné není... začíná to být problémem (IMHO), jestliže se hráč nedrží postavy a přenáší to do reality. Např. pokud se jeho postava chce stát nejmocnějším bojovníkem v multiversu, je to OK, ale v okamžiku, kdy se hráč začne rozčilovat na ostatní hráče, že zdržují (čili ne coby postava) a na DMa, že hru nežene dopředu... to je problém.
Já za powergaming považuji jakoukoliv maximalizaci chopností postavy (a nevidím to jako špatné... přesně jak Rytíř psal, každý se snažíme někde mít to nejlepší (v rámci možností, v rámci financí, atd.). :)
Za ťunťovství (podivné to, neodvažuji se říci čeké, slovo) považuji zmiňované obcházení pravidel a využívání jejich nedostatků ("Nikde není napsané, že upír svoje extra HP ztrácí.... Jsem upír ? Jsem ! Tak mohu mít tolik HP, kolik chci !!! 8D). Takového jsem zatím zažil jen jednoho (díkybohu). :)
Autorská citace #17
13.11.2006 13:49 - Alnag
wraiths: Všimni si prosím, že já o plevách nic nepsal. Jenom o zmlsanosti z hraní s jinými DMy. Obrať tedy svůj spravedlivý hněv na kolegu thiefa :-))
Autorská citace #18
13.11.2006 18:50 - thief
wraiths: No dobře dobře. Ale je to pořád málo. Jeden RPG hráč na republiku nestačí (navíc je to přízrak :-))). Nestačí ani jeden na družinu. Já si tu stěžuju na povrchnost většiny hráčů a na- jak by řekl Sapkowski -základní neznalosti žánru. To je podle mě hlavní příčina proč to nefunguje na 100%. Pak to samozřejmě ve družině jiskří jen při dělení pokladů. pozn.- U mě ne. Kdyby se prali o poklad, tak jim ho seberu. Naštěstí s tím většinou potíže nemají.
Autorská citace #19
14.11.2006 11:52 - wraiths
alnag: moc se omluvuji,jsem se nejak prejkoukl :-/ thief: ty jeden lumpe, vidis co delas..jak se pak zlobim misto na tebe na nekoho jinyho :-(. Noa to jde se se jeste prat o poklod, nejlepsi je je ho sebrat a utikat pric. :-) ale jinak pravda je ze vetsina mladych je hracu je dost povrchnich a hraji to jak nejakou rezbu na PC.
Autorská citace #20
14.11.2006 12:20 - Rytíř
Jo, ty počítače.. lidi prostě kazej :))
Jinak k tomu praní o poklad..může to být prima zážitek a lepší vzrůšo než celé dobrodružství. Ale taky se z toho může velmi snadno stát taková nepěkná ošklivá věc, jojo. My se v naší družině už dávno mlčky shodli, že dělení pokladu v zájmu zachování kamarádských vztahů prostě nemůžem hrát podle nátury postav.. :)
Autorská citace #21
14.11.2006 12:31 - kuba
wraiths: S těma compama máš pravdu. Ale je tu jednoduchý řešení. Dávej málo možností k boji a když ho budou vyhledávat dejme tomu u stráží ve městě, které je tam nebudou chtít pustit, tak jednoduše zkončí na popravišti a šlus. Potom se to změní. Nebo tím popravištěm stačí jen pohrozit. Není pro hráče většího trestu, než když jeho postava zkončí pod sekerou na špalku, nebo líp na šibenici k pobavení lidu :-)
Autorská citace #22
14.11.2006 14:48 - wraiths
Kuba. no ono se to rekne popraviste, ale ja uz videl v nasi druzine barbara co ho drabla zurivost a jednim sekem kolem sebe sejmul 4 strazny. jeste ze mame kouzelnika a ten ho umravnil. ale je pravda je asi na nektery hrace hrace musi byt troska teroru a strasit je smrti. Rytíř. no a kdyz se to s druzinou umi a je clovek u pokladu driv a jsou hbity prsty a sem tam se nejaka drobnost zakutali treba jeden z peti diamatu a jsou 4lidi ve skupine,tak jsou spokojeny vsichni :-))
Autorská citace #23
14.11.2006 14:54 - kuba
wraiths: na takovýhle fanatiky musíš asi s armádou :-))) No on si jednou někdo těch hbitých prstů všimne a barbar s takovým životním přístupem, jak píšeš, drahého chmatáka o tu ruku připraví. A potom se připrav na jiskřící vztahy to jo.
Autorská citace #24
15.11.2006 07:24 - Xeth
Soupeření v partě... o poklad i z jiných důvodů (okouzlená postava, jiný cíl někoho z party než je cíl party atd.)... může být docela zábava. Pokud se ale sáhne na zbraně (a není to vynucené třeba tím okouzlením, ale zcela dobrovolné), může to být problém, zvlášť pokud to hráči neberou jako postavy, ale osobně.
Pokud by se jedna postava postavila proti celé skupině (jako např. ten zmiňovaný barbar), tak věřím, že jí dokáží umravnit... ale co pak ? Nemyslím si, že by pak s ním skupina mohla pokračovat dál - musel by nejspíš odejít. Nedovedu si představit, že bych "dobrodružil" s někým, kdo na mne vztáhl ruku kvůli nějaké tretce. Při dobrodružství člověk musí spoléhat na ty ostatní ve skupině a věřit jim se svým životem... to ovšem podobné chování vylučuje.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097120046615601 secREMOTE_IP: 3.234.143.63