Tipy a triky

Alnag
30.10.2006 06:38
Hráč: Zamaskuji se a proplížím se do města, abych zjistil, co se povídá. Chci vědět, zda mne někdo nepodezřívá z rozbití chrámového okna a poškození oltáře.

Vypravěč: To zní jako dobrý plán. Jak poznáš, že mluví o tobě.

Hráč: Jak jako?

Vypravěč: No, jsi ve městě nový. Nikdo tě ještě nezná jménem. Takže kdyby někdo věděl, žes to byl ty, popíšou tvůj vzhled nebo tak něco. Ale ještě jsi neurčil, jak vypadáš. Takže…
Autorská citace #21
1.11.2006 15:56 - andtom
thief: Nerozumím, proč by lidská rasa měla být schopna absorbovat jakoukoliv varietu příslušníka své rasy a nelidská rasa ne. Proč by nelidská rasa měla být úžasně homogenní. Přece to nejsou klony.
Podle mě od určitého, ani ne šíleně vysokého, počtu příslušníku rasy je statisticky nepravděpodobné, aby nebyla vnitřní politická opozice, neexistovali rebelové, flákači, dobrodruzi, atd. ... Jde pouze o to, jestli takoví lidé 1. jsou tolerováni žít tímto svým jiným stylem ve své rasové komunitě nebo 2. ji alespoň mohou opustit (emigrovat) a žít jinde. Pokud jedno z toho platí, pak IMHO budou existovat.
Ještě bych doplnil, že v případě emigrace to vidím asi takto:
A)v herním světě existuje "volné" území k osídlování (klidně to může být nebezpečná divočina či nehostinné území, ale je mocensky volné) a takoví netypičtí příslušníci se mají kde usadit (buď jako jednotlivci případně dokonce v komunitě, založí třeba sídlo odpadlíků)
B) nebo takové volné místo není a 1. buď jsou v pohybu nebo 2. po nich někdo přímo sáhne či jim jen tiše nebrání se usadit, a to opět buď jednotlivě nebo případně ve větším počtu - to bývá politicky a ekonomicky obyčejně výhodné (pokud to nejsou naprosto nepřínosní nepřizpůsobiví potížisti)
Autorská citace #22
1.11.2006 16:00 - kuba
thief: Ano s tímhle se dá souhlasit. Trošku ohnivější příspěvek, ale dá se s ním bezvýhradně souhlasit. A proto - nehrajme Drowy, pokud to neumíme :-). Jinak koukám, že s postavou vytvořenou pod dojmem filmového hrdiny tady nikdo zkušenosti nemá. Tak co tedy charakter podle knižní předlohy :) Tam má člověk větší volnost a možnost popustit uzdu své fantasii. Já osobně, asi před půl rokem pod tíhou Temné věže, jsem vytvořil postavu učitele Corta. Menší obtloustlej, ale tvrdej jako skála a hnusnej nepříjemnej cynik, který nejde pro ránu daleko. Hraju ho jako NPCéčko a jsem spokojenej jako želva.
Autorská citace #23
1.11.2006 16:49 - thief
andtom: Aha, už chápu! Takže jen stručně. Tvůj základní omyl je výstižně shrnut v první větě tvého příspěvku. Od něj je odvozeno všechno ostatní. Lidská rasa naprosto není(!!!!) schopna absorbovat jakoukoli variantu příslušníka svojí rasy. Léta trvající rasismus v Americe nebo pohrdání asiaty v Evropě je toho jasný důkaz. Nepřátelství k různým "příliš odlišným" skupinám lidí (sekty, feťáci, hudební subkultury,...). A teď si představ, že rasy jako elfové nebo ještě hůř(líp?) drowové jsou mnohem netolarantnější než lidi. Už z důvodů svojí dlouhověkosti nebo izolace nebo jánevímčeho jsou uzavřenější a tím pádem kompaktnější!! No ale jestli věříš těm americkým blábolům o demokracii a rovnoprávnosti, tak s tebou určitě nehodlám polemizovat. Já jsem idealisty vždycky podporoval.
Autorská citace #24
1.11.2006 16:54 - andtom
thief: Žel, chápeš to špatně. Vycházel jsem pouze a jen z Tvé myšlenky: "Můžete si stokrát opakovat něco o kořenech postavy a vyjímkách a vyděděncích, ale to je jen obyčejná výmluva z neschopnosti zahrát nelidský chrakter. To raději ať hraje člověka a na nic se nevymlouvá." Jinými slovy jsi napsal, že chcete-li hrát výjimky a vyděděnce, běžte si zahrát člověka. Proto jsem napsal, co jsem napsal ;)
Autorská citace #25
1.11.2006 19:20 - LZJ
thief: Ale všiml sis, že i přes nepřátelství k různým odlišným skupinám v lidské společnosti, ba dokonce i přes aktivní pokusy o jejich likvidaci, pořád nějaké takové odlišné skupiny existují? A k mojí představě o eflí společnosti rozhodně nepatří pravidelné pogromy a masová vraždění všech jenom trochu jiných soukmenovců. Ani okamžitá likvdice někoho, kdo projeví jiný názor nebo povahu.
Autorská citace #26
2.11.2006 08:18 - Xeth
thief: A co když nejde o výmluvu ? Co když si chce hráč zahrát drowa (nebo jinou rasu) která nejde předem vyšlapanou cestou ? Co když ho láká představa postavy co se bije proti osudu (on si nezvolil být drowem... on se tak narodil) - např. peklo na zemi pro "odlišného" drowa v typickém drowském městě - a rád by si napsal svůj vlastní příběh ?
Nikdo tu přece netvrdí, že by se postavě měly dělat ústupky. A pokud by se ona postava nechovala podle toho co se očekává, budou z toho samosebou důsledky jako žití nebo spíš přežívání jako spodina vlastního rodu. V případě velkých odlišností, neslučitelných s představami drowů a konec konců i vlastního rodu, by nejspíš došlo k pokusu o jeho odstranění a nejspíš i z řad vlastního rodu, který si nemůže dovolit (a to hlavně z politických důvodů - postavení rodu v hierarchii města), aby tam někdo takový byl, aby s nimi někdo takový byl spojován. S tím se bude muset postava (a hráč) vyrovnat a pokusit se tomu zabránit (klamat a předstírat, utéct k jinému rodu (popř. do jiného města, kde ho neznají a tam se nechat adoptovat nějakým rodem, utéct na povrch atd.).
Kdyby jsi "zakázal" takovéto drowy (a nejen je... v každé rase je tu a tam nějaká ta vyjímka, vymykající se své kultuře a představám o ní), tak by nebyl žádný Drizzt Do'Urden, žádní drowové žijící na povrchu, vyznávající Eilistrae... protože to jsou právě ti co zavrhli typické drowské způsoby a byli nuceni (např. kvůli přežití) uprchnout z Underdarku a než žít tam dole ve zkaženém prostředí drowských měst, raději si zvolili spalující slunce světa nahoře....
Lepší než zavrhnout takové vyjímky (konec konců, drow dobrodružící na povrchu je již sám o sobě pořádná vyjímka) je nechat je být a to se vším všudy. Leckdo se naučí jednat podle toho jak se k němu ostatní chovají a u drowa to nejspíš platí dvojnásob. Drizzt a spol. se ve většině případů narodili v Underdarku a mají ponětí o tom jako to tam vypadá a jak to tam chodí a (někteří) jak to s drowy chodí na povrchu... někteří hráči nejspíš ne. A je na DMovi, aby to hráči vysvětlil a popř. názorně předvedl. A pokud se hráč nepoučí, tak se jeho postava nejspíš bude brzy potýkat s bojem o přežití. Ale to je v pořádku... to je jak to s drowy chodí.
Autorská citace #27
2.11.2006 09:24 - Rytíř
Hm, zajímavá diskuze celkem... byť už odběhla od původního tématu. Ale co :) pokud dovolíte, zkusím to shrnout, pročistit vzduch ;)
Přijde mi to, že se nepotýkáte o to, jak se má postava hrát, ale jak chápat nelidské rasy. Tenhle problém už jsme u párkrát nakousli a mě teda taky zajímá. Protože se očividně lišíme v tom, jak je chápat.
Alnag nedávno psal, že je nemá rád, protože to nejsou než lidé, nějak popsaný charakterový typ (snad to replikuju dobře). Když uvažujete nad tím, jak se společnost nelidské rasy chová a vypadá, tak se dá postupovat dvěma způsoby - buďto to připodobňuju k tomu, co známe dobře z našeho světa, a pak má pravdu Xeth & spol, že jsou vyvrženci a výjimky a že je v podstatě možné hrát jakoukoliv rasu jakkoliv hráči vyhovuje, když to dobře vysvětlí a podá.
Anebo to berete např. jako thief, totiž že nelidská rasa se opravdu liší od lidí i v tom ohledu niterného chování svých jednotlivých příslušníků. To jest, že aplikovat na ní vzorce nám známého lidského chování je vlastně zcestné :) Nejsou to lidé, proto nutně nemusí mít rebely, opozice nemusí být taková, jak ji chápou lidé. Např. trpasličí komik bude v očích trpaslíků stejně nápadný a k popukání jako lidský bavič a kejklíř, ale bude se tak jevit i příslušníkům jiných ras? Těžko..
Obvykle je přímo v dějinách světa zakomponováno, že tu kterou rasu stvořil nějaký bůh ku obrazu svému. Tím je vysvětlen i ten základní archetyp dané rasy, tj. že všichni elfové jsou takoví, trpoši zas makoví. Lidi bývají vedlejší produkt nebo omyl, proto jsou zároveň takoví i makoví :))) Pokud se na to díváte takle, máte takovýto svět, pak chápu, že DM hráče opravdu nutí hrát určité rasy určitým, šablonovitým způsobem. A má k tomu plné právo. Pokud se to hráčům nelíbí, stačí si vymyslet jiný svět, kde jednotlivé rasy vznikly jinak.. nebo nejsou.
Autorská citace #28
2.11.2006 10:36 - andtom
Jdeš na to chytře, Rytíři, když říkáš, že to může být třeba tak, že rasu stvořil bůh k obrazu svému :) To tedy znamená, že když je bůh řekněme cholerik, budou jeho dítka, jím stvořena rasa, cholerici a nic jiného? Zkusím to rafinovaně ;) nabourat takto: i kdyby bůh hardwarově zabezpečil, fyzicky zakódoval v mozku bytostí své rasy v čase, kdy rasu vypustil do světa, určité predispozice k nějakému jednání, pořád existuje postupem čase mutace ... toho mi je důkazem existence míchaných ras, které by dle mého nemohly vzniknout, pokud by příslušníci rasy byly imunní vůči mutaci :) A dalším důkazem mi je třeba proměnlivá výška příslušníku rasy, barva očí, vlasů, atd. Takže si myslím, že i v případě, že rasy kdysi stvořili bozi k obrazu svému, postupem času se na základě vnějších vlivů pocházejících ze světa, kde žijí, původní archetyp rasy bude rozmělňovat a větvit, budou vznikat odchylky a anomálie.
Souhlasím s tím, že bavič trpaslíků může být dost odlišný od baviče lidí. Myslím, že pokud by se trpasličí bavič dostal do prostředí lidí a chtěl by být nadále bavičem, tak by se přizpůsobil, jak by to len šlo, aby bavil lidi a jeho původní trpasličí bavičství by pouze prosakovalo (pokud by tedy nebylo dost zábavné a exotické pro lidi, aby v něm mohl pokračovat beze změny). Jinými slovy: kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti :)
EDIT: Ehm, jak vlastně vznikli drowové? Nejsou to náhodou jako celek odpadlíci od elfů, kteří se octli pouze druhotně pod zemí, kde se adaptovali a vyvinuli vlastní kulturu?
Autorská citace #29
2.11.2006 10:58 - Xeth
Rytíř: Nemyslím si, že jde tolik o lidskost nebo nelidskost nelidských ras, jako spíš o nepřipouštění si odlišností v nich - rebelech nebo těch co se holt rodičům nepovedli k obrazu rasy / boha. Jde tu (mě to tak připadá) o jakousi uniformnost charakteru / chování jednotlivých nelidskýych ras (bavili jsme se tu hlavně o drowech, ale platí to pro všechny), o nemožnost výskytu jedince, který do standardních lišé (nadutí elfové, brblající trpaslíci, zlí drowové atd.) nezapadá... jako je právě třeba Drizzt Do'Urden.
Stejně tak jako elfové se mohou stranit neelfsky hrané postavy, stejně jako trpaslíci nebudou chtít mít cokoliv společného s netrpaslicky hranou postavou.... Každá z těchto nelidských ras bude na takového vyvrhela reagovat po svém. Svět okolo na něj bude rovněž reagovat po svém a nebo třeba vůbec ne, protože mu to nepřijde zas až tolik zvláštní. Co na tom, že do města přijel trpasličí komik ? No a ? Prostě další chudák co není vtipný. Jeho klan mu třeba ale nemůže přijít na jméno a k nim do pevnosti ho již nepustí....
Ve světě vyjímky jsou. Ve FR je hlavním příkladem Drizzt, "napravená" sukuba paladinka Eludecia a jiní jinde. Zavírat před tím oči myslím a předstírat, že takoví nejsou nemá smysl. Na druhou stranu musí počítat hráč takové postavy s tím, že to nebude mít snadné.
DM pochopitelně může hrát svůj svět (třeba i své FR nebo svůj Eberron) a tam si dělat co chce. Ani ve snu by mě nenapadlo někomu něco nakazovat.... :) Pokud jsou u něj ve světě všichni uniformně ladění podle svých ras, je to naprosto v pořádku. Nemyslím si ale, že by to příliš odráželo realitu (pseudorealitu, chcete-li).
Podívejte se např. na japonce a na američany. Každá je jiná kultura a každá má jiná pravidla. Neznamená to ale, že v Japonsku nenajdete američana co se chová "japonsky" a v USA japonce co se chová "americky." Stejně tak se v obou zemích najdou místní (rození v té které zemi) rasou zemi neodpovidající (běloch v japonsku a naopak). Ti se rovněž budou chovat jinak a budou mít jiné hodnoty, než kdyby se narodili "správně," nebo ne ?
Autorská citace #30
2.11.2006 12:44 - andtom
Zkusím se i já vrátit k tématu článku. A i když ta debata o rasách vypadá jako off-topic, ono to spolu tak nějak souvisí.
Existují ve hře věci, na které jsou hráči více citliví, o kterých mají hráči z toho či onoho důvodu svoji konkrétní představu. Zvlášť, když jim podkladový materiál, ze kterého čerpají, dává možnost různých, nejlěpe hezky vyhraněných pohledů na to samé. Tak třeba v oblasti povolání vyčnívá paladin. Hrajte ho jakkoliv a určitě u stolu budete někoho iritovat, protože by ho hrál jinak (nemusí vám to ovšem vůbec říct, ustojí to v sobě, ale bude ho to rušit). Zkuste hrát jiné povolání a benevolence ostatních je najednou někde úplně jinde, najednou to jde :) Podobně v oblasti ras mi tak připadají drowové ... A jak to souvisí s článkem? V článku je hezky řečeno, v podstatě doporučeno, aby nebylo k poznání, jakou filmovou postavou se inspirujete. Nenaruší-li se někoho představa o filmové postavě, nevznikne riziko problému, postava bude pro ostatní pouze onou herní postavou a nebudou se rozlaďovat jejím srovnáváním se svými představami o filmové postavě. O jeden problém ve hře méně :)
Autorská citace #31
2.11.2006 13:03 - wraiths
a zaver...?! ted nejak nechapu o co tu jde... ja myslim ze zacatek byl o tom zdali je mozny hrat postavu dle filmu ci ne a nebo podle nejake predlohy. proste pokud chce nekdo hrat Conana co vypada jak Woody tak to je na DMku. myslim ze kazdymu dojde pokud mu postava 38,5x umre ze je asi neco v neporadku. a pokud chce nekdo hrat postavu Drizzta tak se musi setsakramenky snazit, autor a vlasnik jeho postavy nasadil hodne vysokou latku. to neni pro kazdyho jako Raitlin atd. proste pokud by nekdo ke mne prisel ze chce hrat Drizzsta tak by ch se mu vysmal nechal ho hrat a pokud by nehral tak jak se Drizzst chova dle literatury(film,ani jina predloha neni natoz aby se ten typek setkal s pravym hracem a ten mu rekl jak to s tim drowem zamyslel) tak bych ho asi pri nejblizsi prilezitosti zabil a to opakoval treba stokrat. proste takovou postavu nemuze hrata a basta. proste muj zaver!!! dle predlohy jde hrat ale musi chapat oba jak hrac tak DMko co to je. jinak nastane konflikt.
Autorská citace #32
2.11.2006 13:56 - Rytíř
Wraiths: Máš drsný závěry teda.. :) Co jsem se snažil, možná neobratně až skrytě, říct je, že je podle mě chyba vyčítat hráči, že nehraje dobře postavu kvůli tomu, že nevyhovuje představám DM.. a naopak. A je celkem jedno, jestli si jako předlohu vezme filmovýho hrdinu nebo nějakýho týpka z knížky. Nikdo totiž nechce hrát přesně totéž, co už zná - a ani to dost dobře nejde, každej jsme jinej, takže přesně jak andtom psal, můj paladin bude jinej než tvůj, přestože jsou tam hodně úzký (zdánlivě) mantinely k manévrování... a stejně by byl jinej i můj Aragorn, atd. Ve většině případů jde o inspiraci, prvotní impuls, z kterého se potom během hraní v drtivé většině případů vyvine úplně jiná postava... což je samozřejmě jen dobře :)
Nevím, možná je rozdíl u hodně mladých hráčů, který ještě nemaj na čem moc stavět, tak kopírují co to dá. A u těch je možná na místě bejt drsnej chlap a zabíjet jim ty nevydařený kopie a nutit je do vlastní invence... Takový já už neznám, takže nemohu soudit :)
Autorská citace #33
2.11.2006 23:32 - thief
Ano, skutečně si myslím to co říká Rytíř. Že jiná rasa má také jiný druh myšlení a hrát trpaslíka, elfa nebo třeba drowa stejně jako člověka je zcela zcestné. A pokud se tak děje je to - opakuju a zdůrazňuju - snaha usnadnit si život (ať ze strany hráče nebo DM).
Xeth: Myslím, že jsme každý někde jinde. Ty stále zdůrazňuješ možnost hrát jiný CHARAKTER postavy nelidské rasy. Já mluvím o MYŠLENÍ takové postavy, které se od lidského musí lišit (jinak by to byl člověk). Samozřejmě že jsou drowové, kteří uctívají Eilistraee a samozřejmě že jsou trpaslíci šprýmaři nebo elfové lakomci. Ale to trpasličí šprýmování je trochu jiné! Lidem připadá cizí a nevědí jestli se mají smát. Stejně jako nevědí, jestli se drowa uctívajícího Eilistraee mají bát nebo ho pozvat do hospody na pivo (myslím že obojí by byla chyba). Nevím jestli víš co tím myslím, ale už to asi nebudu rozpitvávat.
andtom: To že jsi narazil zrovna na paladina využiju, abych trochu odvedl řeč jinam a to mezi povolání. Stejně jako u ras, je někdy problém se vyrovnat s některým povoláním. Třeba mnich nebo psion. Setkal jsem se s tvrzením, že mnich je předimenzovanej, že psion úplně narušuje rovnováhu světa nebo že zloděj je úplně nanicovatý povolání. Myslím, že to o složení konkrétního světa. U mě v družině je mnich (8.level) a narušení rovnováhy jsem nezaznamenal. Zloděj se dá zahrát stejně dobře jako každý jiný povolání, záleží na šikovnosti hráče. A psion - psiona jsem u sebe zakázal, podle mě narušuje rovnováhu světa :-)).
Autorská citace #34
3.11.2006 08:45 - wraiths
Rytíř:no pro drowy typu Drizzt musi byt jedine drsny zavery :-)). vis ja nikdy nepochopil proc hrat drowa..co je na tom..? neni to tim ze je nabustrovanej... cches hrat tmavyho chlapka co se vohani dvema scimmitarama.. tak to je urcite doumetrovej negr.ne drov nee :-)to myslim zahraje kazdej. proste jsou lidi co umej hrat trpose ,jsou lidi co umej hrat hobity. vsak je jen jedinej clovek co umi zahrat Drizzta!! a to je ten co si ho vymyslil. ja tady bojuji proti spatnymu kopirovani. a to spatny kopirovani neni jen vysadou mladsich hracu...ja treba znam kamose co by chtel hrat stale elfa a basni o Raistlinovi. :-) zahral to jen jednou. ja totiz nebyl Karamon a co se mam vlacet s typkem co tvrdi ze sesle velky kouzlo( a ono nic),plive krev a nejde z nej autorita( proste to neumel hrat,neoslovilo nas to). proste takovyhle charaktery to maj ve svete lidi tezky a ne jen ve svete lidi. pokud si vyberu takovejhle charakter musim taky chapat ze nebudu mit na ruzich ustlano. Lidi klidne kopirujte co chcete, ale musite to tak zahrat!!! ted me vsak napdlo ...proc nikdo nehraje Herkula...jasne zkusim to a budu vypadat jako Bud Spencer :-)). ne legrace jen jsem se znazil malinko zlehcit tohle tema. ale toho Herkula zkusim misto sprsky uderu bude sprska facek :-))
Autorská citace #35
3.11.2006 09:09 - Xeth
wraiths: Kdyby za mnou někdo z hráčů přišel s tím, že chce hrát Conana nebo Drizzta, tak mu to nepovolím. Může si zahrát někoho, kdo je JAKO Conan nebo Drizzt, pouze fyzicky (svalnatec s bastardem nebo tanečník s rapíry), pouze mentálně (asi není třeba rozepisovat), nebo komplet obojí....
Když bude někdo hrát "Woodyho" se lvím srdcem a touhou dělat velké věci, kdo bude chtít být "Conanem," tak na to kývnu. A vůbec to nemusí být komická postava, jak by se mohlo zdát.
Když pak bude jeho hra nesouhlasit s tím hráčovým původním přesvědčením, tak je to naprosto v pořádku. Prostě se snaží vyrovnat se svému vzoru (ať už je to vzor postavy nebo vzor hráče), být jako on a úplně se mu to nedaří. Komu z nás se taky podařilo vyrovnat se naším vrorům z dětství, že ? :)
Pokud se postava cítí jako Conan a vyběhne se zběsilým výrazem ve tváři na jednotku vojáků a začne je saám jednoho po druhém mordovat... může umřít a je to v pořádku, ale pokud je cílem DMa zabít hráčovu postavu (z jakéhokoliv důvodu) a tak jí prostě zamorduje, je to špatně. U takového DMa prostě přestanu hrát - jsem slabá povaha.... :)
Ratíř: Souhlasím... vyčítat někomu hru postavy, že není podle mých představ je nesmysl, zvlášť proto, že většina z nás má svůj osobní názor, svou představu o tom, co je která z postav zač a to včetně těch filmových nebo knižních. Myslím, že Drizzt v očích každého z nás je trochu jiný a "silové" prosazování vlastního názoru (hlavně ze strany DMa) je zcestné může vést velmi snadno ke znechucení hráče, který jemu podobnou postavu chce hrát.
thief: Já mluvím o obojím (viz. např. zmiňování myšlení japonců vs myšlení američanů). Pokud budeš trvat na nelidském myšlení, nemůžeš nechat hráče hrát nic jiného než lidi. Proč ? Nadutý elf, brblající trpaslík a spol, to vše je jak lidé vidí tyto rasy. Kdo z nás si umí byť jen představit co se honí hlavou tvora starého pár set nebo dokonce tisíc let ?
Co říkám je to, nechat hráče hrát jejich postavy a nenutit jim svůj názor. Pokud se od něj liší (tj. od názoru DMa, čili obecného názoru příslušníku té či oné rasy), ať se s tím poperou - svět okolo se k nim prostě podle toho bude chovat. Pokud se bude elf chovat potrhle jako hobit, je to v pořádku, ale ostatní elfové a nejspíš i všichni ostatní se k němu podle toho budou chovat. Čili je naprosto v pořádku, že se trpasličímu šprýmaři nebudou lidé smát, je v pořádku, že z drowa budou lidé nervozní a nepozvou ho na pivo (kdyby jen to) a tak by to mělo být. Ale zakazovat hráči postavu hrát, protože to není úplně normální a obvyklé, to už mi v pořádku nepřijde. Buď má DM rasu nepovolit pro PC nebo má dát hráči volnou ruku k tomu, ať si jí hraje jak chce, pochopitelně i s důsledky, které z toho plynou.
Pokud jde o povolání, tak si myslím, že prostě vyrovnaná nejsou. Každé je silné v něčem a každé je v něčem slabé. Myslím, že nelze srovnávat na různých principech stavěná povolání jako je kouzelník/psion/kněz/atd. s bojovníkem/barbarem/zlodějem/atd. to je jako srovnávat jabka a hrušky. Na druhou stranu každé co jsem zatím viděl se dá hrát velmi dobře a já sobně preferuji ty "nanicovaté" zloděje. Myslím si, že žádné povolání není příliš vpředu (kvůli/díky boostovacímu systému d20) a žádné není příliš pozadu... jsou prostě jinde.
Pokud jde o paladina, tak to je podle mne nejvíc problematické povolání co se týče charakteru, tedy v tom smyslu, jaké povolání má největší předpoklady na to, že poleze ostatním na nervy. Bezkonkurenčně. :) Pokud je ve skupině paladin, musí celá skupina být tímto způsobem (rozumné přesvědčení a rozumný charakter) laděna, jinak to nedopadne dobře... pro paladina (nejspíš odejde) nebo pro skupinu (rozhádá se apod.).
Autorská citace #36
3.11.2006 09:28 - andtom
thief: Podle mě je myšlení (naturel, hodnoty, chápání světa, ...) dáno prostředím, nikoliv tím, jestli má někdo špičaté uši nebo ne.
1. Pokud v lidském městě žije řekněme 2% menšina elfů, tak elf vyrůstající v takovém dominantně lidském městě je jiný než elf žijící v původním hlubokém lese pouze mezi svýma. Takový lidsko-městský elf může být klidně i veden ke starým tradicím a hodnotám (třeba rodinou a uvědomělými městskými elfími soukmenovci), pokud nebude držen v izolaci a bude se stýkat s lidma, tak lidské prostředí formování jeho myšlení chtě-nechtě ovlivní. Nevím, jak to správně nazvat, napadá mně: vznikne bikulturní elf. A je pravděpodobné, že s postupujícími generacemi dojde ke kulturní asimilaci této městské menšiny elfů a lidsko-městský elf x-té generace (uši přitom může mít ukázkově špičaté :) ) bude v sobě nosit jen střípky původního elfského naturelu a hodnot, pokud vůbec.
2. Jiný příklad: lidská rodina nalezne ztracené elfské mimino v lese. Vezme ho k sobě a vychová ho. Nevejde do styku s elfy. Jeho myšlení, hodnoty, atd. budou jaké? Lidské. Neplatí teda, že myšlení nelidské rasy se musí lišit od lidského. Záleží pouze na prostředí.
Dobře, to vše je formování od narození. Co když je někdo náhle obklopen jinou rasou v dospělosti?
3. Někdo, třeba trpoš, zabije jiného trpoše, uteče ze svého domovského prostředí, aby se vyhnul trestu a vstoupí za plat do služeb lidského pána - což je rozumné, neboť mu to okamžitě poskytne zázemí a ochranu (jakousi náhražku rodiny). Jak se bude takový trpoš chovat? Má motiv setrvat mezi lidma, tak se bude snažit přizpůsobit. Nechce mít problémy. Bude naslouchat. Odkoukávat. Co se smí, co se nesmí. Uvidí, že lidé se zdraví "dobrý den", tak bude zdravit "dobrý den" a ne "Tvůj teplý prd ať příjemně voní" (předpokládejme, že je to zdvořilý pozdrav v jeho domovském klanu). Tj. bude se SNAŽIT splynout, PŘIZPUSOBIT SE. Bude se SNAŽIT PROJEVOVAT JAKO ČLOVĚK. Jasně, občas se mu to nepovede, někdy udělá společenské faux pas, někdy probublá jeho drsný trpošský naturel (předpokládejme, že ho má), humor, atd. Neumím si dost dobře představit, že příslušník jiné rasy si nedává pozor, seč to jde, aby vyšel s jinou rasou, která ho obklopuje, v jejímž prostředí náhle existuje, když má motiv a zájem v jejím prostředí žít. Vycházím z toho, že snad i příslušník nelidské rasy má pud sebezáchovy, jinak je ta rasa dávno na vymření.
Autorská citace #37
3.11.2006 10:33 - wraiths
Xeth:no ale ja zas nejsem proto zabit za kazdou cenu,ale dle me pokud prijde nekdo do mesta a vypada jako drow a vim ze v tomto meste drowy nesnasi. tak tam co? nelezu, spim v lese. a ne ze se spolehnu na scimitary a ze pozabiji pulku mesta.myslim zabiti za spatne hrani a to se s takovou postavou stane hned. proste musi DM nastinit ti drowove sjou takovy a takovy a jesteri lidi takovy a takovy¨a me je osobne jedno jak pak si hrac domysli tu postavu at si chodi treba s Drizztem ve zlutech teplakach a v natackach. proste se musi nastinit cele pozadi jak socialni,predsudky klady zapory. a ne si brat jen jooo ja si vemu Drizzta to je bijec a dobre kouzli a jen tak nikdoho nezabije. omyl je pravdou....kdokoliv muze naprikald Drizzta vyzvat. chci rici temnyho elfa, nebo treba Balroga pokud dovoli DM jo ale hrac si musi uvjedomit i co z toho vypliva a ne a ty mi stejne tu mou postavu nezabijes. nemyslim uplne prosazovat na krev, ale domluvit se s hracem tohle u me projde a tohle neee. pak muze byt zhnuseny DM a zabiji pak bezhlave. jsme jen lidi a co je horsiho nez pyrotaraska.... prece nastvanej DM. a jinak ja bych asi taky byl smutny kdymi mi nekdo zabil postavu a proto se snazim to zahrat tak jak se ma. zlodej krade, druid zije pro prirodu, mnich pro osviceni. a nebudu si vymejslet holmajzny drizzty spojeny gandalfama. a to s tim Vodym to byl jen prikald ja to nemyslil doslova, ale zahrat tuhle kombinaci...slabocha a dusi hrdiny je dost tezky. a myslim hrdiny neee reznika co nekam vlitne a povrazdi 20goblinu mecem +3. a ja to myslim tak ze posatva co hraje 40let Conany barbary asi tezko zahraje nejakyho paladina.a to vim z vlastni zkusenosti! asi tezko bych zahral nejakyho paladina.
Autorská citace #38
3.11.2006 12:14 - thief
andtom: Myslím, že kdyby to co píšeš byla pravda, je vyřešena romská otázka.
wraiths: No vidíš, já hraju paladiny skoro pořád. Jakmile začnu hrát válečníka nebo něco jinýho, za chvilku z něj udělám paladina. :-)) Bohužel, jako DM si postavu zahraju leda tak na počítači. :-(
No nic. Dneska jedu do Prahy, tak ať to tady nevychladne. :-))
Autorská citace #39
3.11.2006 12:15 - Xeth
wraiths: Když někdo s drowem přijde do města, kde drowy k smrti nenávidí (tedy téměř do jakéhokoliv města na povrchu), tak ať si to užije. :) To si pochopitelně říká o přesdržkudání a je jen v pořádku, když dostane co mu patří (co obyčejně drowům v tom městě dělají). S tím naprosto souhlasím. Nejspíš jsem tě předtím špatně pochopil....
Pokud se hráč spoléhá na to, že mu DM postavu nezabije, tak nejspíš brzy o postavu přijde, ať je drow nebo ne (i když znám DMy, kteří postavy drží na živu za každou cenu). Já jsem zastáncem názoru, že postavy by měly dostat za co si zaplatí. Každá akce vyvolává reakci. Je jen na hráči, aby zvážil na co má a na co už ne, a pochopitelně, aby odhadnul co mohou jeho akce způsobit/vyvolat.
Autorská citace #40
3.11.2006 13:23 - andtom
thief: K Romům je docela zajímavý článek tady: http://skola.romea.cz/cz/index.php?id=historie/02 Ale fakt zajímavý, to jsi nahodil docela dobrou stopu využitelnou pro úvahy ve fantasy hraní. Z toho článku vyplývá, že Romové byly společností vítáni (dokonce s privilegiemi od panovníka, hmmm), v jižní a jihovýchodní Evropě zapadli. Problémy měli v západní a střední Evropě. Zkoušeli se tam živit tím co uměli (řemesla), pak se snažili živit v tom, kde byla mezera na trhu :) (věštění, akrobacie, ...). Takže prvotně je společnost přijala, dá se říct. Teprve postupem času se však začali někteří orientovat na drobné krádeže a lidé kolem nich to zobecnili ...
Co z toho vyplývá:
1. buď byli Romové různí a ne homogenní, a ti v jižní a jihovýchodní Evropě byli jakoby lepší (nebo přizpůsobivejší) než ti, co přišli do střední a západní
2. nebo o tom, jaké místo ve společnosti Romové získají, rozhodla tato společnost, která je měla přijmout (tj. jde o problém vyvinuvší se xenofobie středověkých západo- a středoevropanů na rozdíl od společnosti v jižní a jihovýchodní Evropě) ... takže otázka cizích ras ve fantasy by se pak čistě přesunula k tomu, nakolik by byli fantasy lidé obklopeni dalšími x-druhama inteligentních bytostí xenofobní vůči těmto jiným inteligentním bytostem (včetně jiných humanoidních ras).
3. nebo to byla kombinace obojího.
Teda off-topic jako řemen. Kdo by řekl, že zaveslujeme k Romům :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093973875045776 secREMOTE_IP: 44.200.179.138