wraiths: Kdyby za mnou někdo z hráčů přišel s tím, že chce hrát Conana nebo Drizzta, tak mu to nepovolím. Může si zahrát někoho, kdo je JAKO Conan nebo Drizzt, pouze fyzicky (svalnatec s bastardem nebo tanečník s rapíry), pouze mentálně (asi není třeba rozepisovat), nebo komplet obojí....
Když bude někdo hrát "Woodyho" se lvím srdcem a touhou dělat velké věci, kdo bude chtít být "Conanem," tak na to kývnu. A vůbec to nemusí být komická postava, jak by se mohlo zdát.
Když pak bude jeho hra nesouhlasit s tím hráčovým původním přesvědčením, tak je to naprosto v pořádku. Prostě se snaží vyrovnat se svému vzoru (ať už je to vzor postavy nebo vzor hráče), být jako on a úplně se mu to nedaří. Komu z nás se taky podařilo vyrovnat se naším vrorům z dětství, že ? :)
Pokud se postava cítí jako Conan a vyběhne se zběsilým výrazem ve tváři na jednotku vojáků a začne je saám jednoho po druhém mordovat... může umřít a je to v pořádku, ale pokud je cílem DMa zabít hráčovu postavu (z jakéhokoliv důvodu) a tak jí prostě zamorduje, je to špatně. U takového DMa prostě přestanu hrát - jsem slabá povaha.... :)
Ratíř: Souhlasím... vyčítat někomu hru postavy, že není podle mých představ je nesmysl, zvlášť proto, že většina z nás má svůj osobní názor, svou představu o tom, co je která z postav zač a to včetně těch filmových nebo knižních. Myslím, že Drizzt v očích každého z nás je trochu jiný a "silové" prosazování vlastního názoru (hlavně ze strany DMa) je zcestné může vést velmi snadno ke znechucení hráče, který jemu podobnou postavu chce hrát.
thief: Já mluvím o obojím (viz. např. zmiňování myšlení japonců vs myšlení američanů). Pokud budeš trvat na nelidském myšlení, nemůžeš nechat hráče hrát nic jiného než lidi. Proč ? Nadutý elf, brblající trpaslík a spol, to vše je jak lidé vidí tyto rasy. Kdo z nás si umí byť jen představit co se honí hlavou tvora starého pár set nebo dokonce tisíc let ?
Co říkám je to, nechat hráče hrát jejich postavy a nenutit jim svůj názor. Pokud se od něj liší (tj. od názoru DMa, čili obecného názoru příslušníku té či oné rasy), ať se s tím poperou - svět okolo se k nim prostě podle toho bude chovat. Pokud se bude elf chovat potrhle jako hobit, je to v pořádku, ale ostatní elfové a nejspíš i všichni ostatní se k němu podle toho budou chovat.
Čili je naprosto v pořádku, že se trpasličímu šprýmaři nebudou lidé smát, je v pořádku, že z drowa budou lidé nervozní a nepozvou ho na pivo (kdyby jen to) a tak by to mělo být. Ale zakazovat hráči postavu hrát, protože to není úplně normální a obvyklé, to už mi v pořádku nepřijde. Buď má DM rasu nepovolit pro PC nebo má dát hráči volnou ruku k tomu, ať si jí hraje jak chce, pochopitelně i s důsledky, které z toho plynou.
Pokud jde o povolání, tak si myslím, že prostě vyrovnaná nejsou. Každé je silné v něčem a každé je v něčem slabé. Myslím, že nelze srovnávat na různých principech stavěná povolání jako je kouzelník/psion/kněz/atd. s bojovníkem/barbarem/zlodějem/atd. to je jako srovnávat jabka a hrušky. Na druhou stranu každé co jsem zatím viděl se dá hrát velmi dobře a já sobně preferuji ty "nanicovaté" zloděje. Myslím si, že žádné povolání není příliš vpředu (kvůli/díky boostovacímu systému d20) a žádné není příliš pozadu... jsou prostě jinde.
Pokud jde o paladina, tak to je podle mne nejvíc problematické povolání co se týče charakteru, tedy v tom smyslu, jaké povolání má největší předpoklady na to, že poleze ostatním na nervy. Bezkonkurenčně. :) Pokud je ve skupině paladin, musí celá skupina být tímto způsobem (rozumné přesvědčení a rozumný charakter) laděna, jinak to nedopadne dobře... pro paladina (nejspíš odejde) nebo pro skupinu (rozhádá se apod.).