Tipy a triky

Alnag
8.4.2008 21:13
Role smysluplné volby ve hře...
Autorská citace #1
8.4.2008 21:13 - Jerson
Moc dobrý článek, jako obvykle.
Na začátku mi sice nebyl jasný rozdíl mezi překážkou a komplikací, ale už mi to pomalu dochází.
Pokud jde o dilemata, tak na jednom velmi velkém jsem postavil současnou hru a fungovalo pro celou skupinu dost dobře, ale hodily by se mi další ukázky menších dilemat, klidně i ze hry.
Autorská citace #2
8.4.2008 22:18 - Quentin
dobre, diky
Autorská citace #3
8.4.2008 22:34 - Alnag
Překážka zpomaluje postup na cestě, komplikace tvoří rozcestí, kde se rozhoduješ, kterou cestou se dáš... (metaforicky řečeno).
Ale není to žádná věda. Na družinu se vrhne parta skřetů - překážka. Družina narazí na dvě skupinky skřetů bojující mezi sebou - možná komplikace (přidají se k jedné nebo druhé straně, potichu se vytratí... ukradnou skřetům vrkky přivázané opodál, ale může se z toho vyvinout překážka (podle toho, jakou volbu učiní... - například, když se přidají k jedné straně je konsekvencí zdržení - boj s těmi druhými skřety, což je překážka jako hrom).
Autorská citace #4
9.4.2008 10:19 - Bajo
2 Alnag: Dobry clanek. Neco mi to pripomina... ;-) no ja rozhodne tuhle techniku v ruznych podobach pouzivam casto. Je to muj nejoblibenejsi styl hry (hra postavena na dilematech).
Jinak vcera jsme resili s Jersonem ten vyznam smysluplne volby v souvislosti s tou informovanosti.
Autorská citace #5
9.4.2008 11:09 - Alnag
Bajo: Nevinným hláskem: "A co ti to připomíná?" :-) Tohle je naprosto běžná technika, kterou GMové zakomponovávají do svých her od doby, co se RPGčka hrají. Smyslem není objevit Ameriku, jako spíš upozornit na to, co používáme a třeba to někdy dělat víc cíleně...
Hra postavená jen na dilematech má svá negativa - viz poslední část. Na druhou stranu měl jsem hru s jedním velkým osobním dilematem (takovým vytrvalým, dlouhodobým...) a hráči si to moc pochvalovali. (BTW: Bylo to D&D, kdyby měl někdo pochybnosti... :-)) Ale to už je dost roků dozadu.
Autorská citace #6
9.4.2008 11:44 - Vaeranias
Pěkné shrnutí. Ovšem druhý extrém "bezpečné postavy" je zase klišé, kdy postava nemá rodinu, vyrůstala v drsných podmínkách (hráč chce zdůvodnit pozici otrlého tvrďáka) a má mocné nepřátele (z řad těch, kteří mají poklady a s nimiž předpokládá, že se v kampani stejně dostane do konfliktu a doufá tedy, že si tak ospravedlní své univerzální rozhodnutí "zabít a sebrat poklady, je to nepřítel") - no a "bezpečný powergamer" to obojí zkouší prezentovat jako roleplayingové nevýhody postavy, za které by mohl dostat nějakou tu výhodu navíc :-).
Zvláštní, jak málo postav má historii, ve které jsou zdraví tělesně i duševně, větší část příbuzenstva stále žije poklidným životem, kdykoli je ráda uvidí, v rodné komunitě mají přátele a nemají za sebou rány osudu, které jim daly důvod být otrlí nedůvěřiví cynikové :-).
Všiml jsem si, že hodně hráčů, kteří stále hrají "drsného chudého sirotka s mocnými nepřáteli, kterého život naučil" si na důkaz, že nepodléhají klišé cynického tvrdého hrdiny, kterého nic nerozhází (na ulici viděl dost) a nikoho nepotřebuje, občas vezmou charakter "finančně zajištěného šlechtice (a holt šlechtic má přeci nepřátele, za to nemůžu, ne?) s bohatým příbuzenstvem, který je vyškolen přísnými mistry šermu apod). A tedy narozdíl od předchozího případu pak hrají arogantního cynického tvrdého hrdinu, kterého nic nerozhází (nedá mu jeho výchova a čest) a nikoho nepotřebuje.
Na všechny "bezpečné strategie tvorby postavy" platí prostá metoda důsledného uplatňování následků rozhodnutí a akcí postavy, takže bych se neobával. Neexistuje tak "bezpečně" udělaná postava a takový hráč, aby během první sešny hraní neposkytl DMovi hned několik háčků na nejméně "nutné" a vyšší rozhodování :-).
Autorská citace #7
9.4.2008 15:02 - Fritzs
Někteří lidé touží po hraní šílených nekromantů s mesiášským komplexem (a ne a ne narazit na vhodnou hru, kde by se toto dalo realizovat...)
Autorská citace #8
9.4.2008 15:14 - Alnag
D&D: at your service since 1974. :)
Autorská citace #9
9.4.2008 15:39 - Fritzs
Alnag: Jo a stovky dalších systému, keré to IMHO zvládnou i líp, než DnD ( i když ne since 1974)... Spíš myslím hru bez ohledu na systém...
Autorská citace #10
15.4.2008 21:45 - Gurney
Good článek, věc často opomíjená a přitom jedna z nejzajímavějších součástí rpg. Btw tou tabulkou v podstatě využíváš to co si hráč sám nepopsal v backgroundu postavy?
Autorská citace #11
15.4.2008 22:17 - Alnag
S tou tabulkou je to taková šetrnější verze jak tam postavám nacpat nějaký záchytný bod (počáteční komplikaci) se kterým se dá pracovat v případě, že si ho tam nedají sami a zároveň být trochu z obliga, že jim ho tam člověk nenarval přímo...
Autorská citace #12
17.4.2008 23:18 - sirien
Hezký článek...
je zajímavé že ač mám poměrně odlišný styl i náhled na RPG než Alnag, tak mě jeho články ve valné většině případů jak zaujmou, tak obohatí.
Autorská citace #13
17.4.2008 23:21 - Alnag
píše:
je zajímavé že ač mám poměrně odlišný styl i náhled na RPG než Alnag...
Kdybychom měli všichni stejný styl i náhled, byla by to pěkná nuda. ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082415103912354 secREMOTE_IP: 3.83.87.94