Tipy a triky

Jerson
3.1.2008 14:01
Můj článek, který vyšel v Dechu draka a na který bych rád znal názor ostatních (protože od čtenářů časopisu se žádné reakce nedozvím).
Mátě někdo nějaké připomínky, názory nebo nejlépe zkušensoti s podobným hraním, případně chuť to zkusit?
Autorská citace #1
3.1.2008 22:00 - Alnag
Nevím proč, ale v tom časopise se to zdálo mnohem delší...
A teď pár věcných připomínek. Zdá se mi, že z toho článku čiší (nepřekvapivě) Jersonovská snaha mít všechno dokonale přesné. Kdybych se do takového projektu pustil já, tak bych určitě nesledoval takové věci, jako jsou měsíční fáze. A vůbec. Mám pocit, že když tohle člověk nebude moc řešit, tak se taky nic moc nestane.
Stejně tak jsem nepochopil tu poznámku o tom tempu hraní. Jediný důvod, proč zpomalit tempo hraní vidím v tom, když musíš jednu družinu brzdit kvůli tomu, co udělá ta druhá. To ale souvisí s tím předešlým, tedy mít všechno dokonale přesné. Když na to rezignuješ, můžeš si víc hrát s tempem.
Celkově nejsem úplně přesvědčen o produktivnosti tohoto přístupu. Nemyslím jako nehrát s víc skupinami v jednom světě, ale brát to tak moc do detailu. Myslím, že tam zisky těžko vyvažují ztráty.
Autorská citace #2
4.1.2008 08:12 - Jerson
Vzhledem k tomu, že jsem mohl čerpat jen ze svých zkušeností nemám co jiného bych řekl. Tempo hry mi přijde dost důležité ve chvíli, kdy chci provázat akce jedné družiny s akcemi druhé družiny. Na měsíční fáze se lze vykašlat, pokud na ně člověk nehraje, ale třeba na kalendář se už tak snadno vykašlat nelze, obzvláště ve chvíli, kdy si družiny mezi sebou vyměňujou koresponcenci, ve které zmiňují co kdy kde udělali nebo zjistili - v té chvíli musí časové údaje sedět naprosto přesně jinak budou hráči velmi zmateni.
Na druhou stranu pokud se nikdo nezabývá hlídánm času a vedením deníku a všecdhny časové údaje jsou přibližné ("před pár dny"), je sfázování o dost snažší a v tom případě není třeba sledovat prakticky nic.
Autorská citace #3
4.1.2008 09:50 - Alnag
Jerson píše:
Na druhou stranu pokud se nikdo nezabývá hlídánm času a vedením deníku a všecdhny časové údaje jsou přibližné ("před pár dny"), je sfázování o dost snažší a v tom případě není třeba sledovat prakticky nic.
No právě... na takové to "před pár dny bych hrál". Když už teda... ale to je tím, že jsem v zásadě pohodlný tvor :-D
Autorská citace #4
24.2.2008 14:53 - Robo
Zkoušel jsem tenhle přístup v době kdy jsem studoval vysokou školu. Zavedl jsem k sobě do světa druhou družinu (bylo to tenkrát pod drd) Začínali na prvních úrovních, takže ani při přímé konfrontaci by nedokázali "domácí" na 5.-6. lvl ohrozit. Mimo jiné se tím pádem ani nemohli účastnit stejných dějů jen se jaksi sporadicky potkávali, nebo dozvídali o svých činnech a prováděli takové "přípravné" práce pro domácí tým. Tím odpadla potřeba jekékoliv koordinace vzhledem k tomu, že se jednalo o ryze fatasy kampaň, tak časový údaj ve smyslu "bylo to nějak z kraje jara" byl naprosto dostačující. Naprosto vynikající se to ukázalo při potřebě nastavení chování ncp v určitých specifických situacích. Ve finále když už byla "školní" družina kolem 3.-4. lvl se je pokusili nepřátelé "domácích" najmout za vysoce nadstandardní odměnu na jejich likvidaci. Vzhledem k nabíce nadšeně souhlasili. Když si ale upřesnili vybavení a vzhled "domácí" družiny. (šperky, drahé zbraně, luxusní oblečení a drahé podniky) Na konec z toho sešlo. Ale počítal jsem v tomto případě, že bych použil paralelní rozštěpení děje. Vzhledem k tomu, že plánovali útočit na postavy jednotlivě podařilo by se jim zejména slabší charaktery (kouzelník, alchymista) pravděpodobně zlikvidovat a naopak by byli zmasakrováni v okamžiku kdy by narazili na vůdce "domácích", který byl v té době již šermířem 7.lvl. Počítal jsem v tomto případě, že použiji kopie postav pro boj a ty nepřeživší by zmizeli z dané existenční roviny. Hráči napadených postav by tak nic neztratili a utrpěli by jen útočníci v případě, že by měli smůlu. Jinak můžu vřele doporučit např. pro "provaření" komplexnějších dobrodružství kdy je celá řada možností a jedna skupina je zdaleka nevyužije. Zkoušel jsem tři družiny po sobě a je to naprosto super.
Autorská citace #5
24.2.2008 21:49 - Jerson
No vidě, že jsou lidé, co mají zkušenosti.

Včara mě hráči potěšili a já potěšil je ... oni pořád přemýšleli, jak zařídit poslední akci celé kampaně, když je třeba být v jeden čas na dvou místech vzdálených od sebe 400 000 km, a já jim řekl, že o jednu část se postará druhý tým - tedy že jejich organizace vyšle dalšího agenta, aby se o to postaral. Viditelně si oddechli. Alespoň do té doby, než jsem řekl, že jejich šance na úspěch budou z velké části záviset na úspěchu druhého týmu, ale i tohle berou jako férovou šanci.

Plus když pročítali starší zprávy od jiných postav, které nikdy nepotkali, tak padlo i pár návrhů, že by pro ně měli něco udělat, než tohle všechno skončí.
Autorská citace #6
5.12.2008 09:04 - SEBastian_Chum
multikampaň jsem nezkoušel, ale párkrát se mi postavy rozdělily nebo dokonce šly natolik proti sobě, že měla každá vlastní příběh v jednom světě.

v článku doporučený přístup mi přijde hodně časově náročný, beru to spíš jako takové shrnutí tipů které se dají jednotlivě vybrat a použít, ne jako systematický návod.

a co se týče přehnané detailnosti tak Alnagu co já jsem četl jak se v některých skupinkách hraje Call of Cthulhu, je tohle celkem norma. Měl jsem pocit že počítaj i čtvrečky toaleťáku použitého během příběhu jednotlivými postavami...

na nějakou downgrade hru kde plynulost děje nemůžeš ovlivnit tím, že na hráče hodíš akční scénu s monstrem, je detailní a pečlivý přístup jedině k dobru. osobně mi vadí hlavně ta časová náročnost sledování detailů atd, to už to radši odmávnu nebo popíšu aby se to nějak slepilo a jede se dál...
Autorská citace #7
5.12.2008 10:20 - Jerson
SEBe, těžko napsal systamatický návod, když jsem jediný o kom vím, že takový přístup používá :-)

Jinak časově nejnáročnější než dostat z hráčů zprávy pro jiné hráče. Na druhou stranu dostat alespoň jednu zprávu je relativně snadné.
Autorská citace #8
5.12.2008 10:58 - Bouchi
Jerson: Ted jsem si znovu precetl tvoje "když je třeba být v jeden čas na dvou místech vzdálených od sebe 400 000 km" a ponekud me to prekvapilo - to jste hrali nejakou SF, kde jedni agenti byli na Mesici a druzi na odvracene strane Zeme?
Autorská citace #9
5.12.2008 11:12 - Almi
Já jsem multikampaň zažil 2x:
Poprvé Aramor před mnoha lety zorganizoval hraní, kde bylo cca. 5 družin, 5 DM. Vše se točilo kolem jistého ostrova a každá družina měla specifický úkol (ukradněte drahokam ze svatyně na ostrově x chraňte svatyni před útokem pirátů x zjistěte to a to). Navzájem se úkoly mohly křížit, ale nutně nemusely. Šlo spolupracovat, hrálo se v jednu chvíli najednou (asi 2x dny v oddělených třídách na Buďánce). Hlavní DM chodil mezi hrama, koordinoval čas, družiny se potkávali (někdy jako NPC, jindy naživo - velice vtipné momenty, kdy hráč nakonec neví, proti komu vlastně stojí). Příběh stál za to, intrikovalo se napříč družinami, uřídit to šlo, jen ostrov tuším lehnul popelem... :o))

Druhé hraní bylo na SouthConu. Byl použit odlišný model, poodbnější Jersonovu: Jeden velký epický úkol a asi 5 družin, z nichž každá měla přispět svou troškou do mlýna. Podle původního plánu měl být čas kontrolován tak, že se hrálo jakoby na 3 kola, každé kolo probíhalo v jeden čas a Pánové hry po skončení konkrétního kola zasedli a předali si info včetně toho, že např. družina A úspěšnou infiltrací sousedního královtsví dosáhla odložení války o týden. Což v dalším kole nastavilo tento limit pro jinou družinu. Byl to zajímavý koncept, ale padl na slabost několika DM, kteří svou hru neuřídili, takže došlo k extrémům (v modelovém případě družina A nejenže válku odložila, ale podařilo se jí zcela odvrátit a zničit velkou část invazního loďstva protivníka). To mělo za následek rozpad původního scénáře a logické lapsy ("já vím, že jste tady toho šamana ukecali, aby šel s váma a příslušný rituál udělal sám, ale on má ve scénáři napsáno, že vám dá jen návod a s tím nemůžu nic dělat"). Takové věci by se fakt dít neměly a je si na to třeba dát pozor, pokud je více DM.

Teď mi napadá, že každé Gameconovské dobrodružství je taky multikampaň "naruby" - jednu družinu má naopak postupně několik Pánů hry (optimálně dva). Má to své důvody, netřeba je rozebírat. Ale jako zkušenost pro Pána hry je to dokonalý, byť hodně těžký (hráči se musí bavit a nesmí v tom být chyby, takže se taky předávají papírky s drobnými NPC, které nejsou pro děj klíčové a proto nejsou blíže popsány).
Autorská citace #10
5.12.2008 11:17 - Jerson
Bouchi - ano. Hrál jsem dobrodružství v roce 1938, ve kterém se moje hlavní skupina dostala pomocí Nacistické rakety na Měsíc, aby tam zabránila protivníkovi v provedení jeho plánu.

Byla to spíše hra ve stylu retro-pulp než klasické sci-fi, ale i tak se tomu dá říkat. (Uvažoval jsem, že z toho sepíšeu nějakou povídku, ale nevím zda bych ji dokončil, mám sklony všechno moc rozepisovat, tak by to bylo spíše na román.)

Almi- část dobrodružství na Southconu jsem měl vést původně já, ale nakonec z toho sešlo (dost podivným způsobem) a ve výsledku jsem byl docela rád, asi bych to podle pravidel DrD taky neukočíroval.

Jinak jsem zjistil, že multikampaň potřebuje i pravidla pro spolupráci skupin, aby bylo jasné jak kdo postupuje nebo co kdo zkazil. Teď už by mi nedělalo potíže zorganizovat i takovou hru pro více skupin na jednom místě a vedenou více Vypravěči, přičemž bych jim dal i dost účinné nástroje na měření postupu té které skupiny.

A až se mi trochu rozběhne Omega, budu mít víc poznatků - zatím mám šest skupin, ale dvě hrají po netu, další tři hrály každá jednou na různých srazech a moje hlavní hrála třikrát, od května jsme se nesešli, protože kluci studují v Praze :-(
Autorská citace #11
5.12.2008 19:23 - Goran
Já teď rozjíždím multikampaň, jednu hru vedu naživo a jednu po netu. Propojení je spíš volné - postavy o sobě budou slýchat, sem tam nepřímo ovlivní děj druhé hry a jedna z postav ze hry naživo bude zároveň (polo)cépéčkem ve hře po netu. Do toho zasáhnou ještě one-shoty (jeden jsem odehrál na letošním PragoConu, ale odehrává se asi půl roku po "současnosti" zmíněných kampaní) a možná i třetí dlouhodobější hra.

Sledování detailů mi nedělá problém (aspoň zatím). Jestli se nějaké problémy dostaví, to ještě nevím. Budu průběžně hlásit dojmy z multikampaně.
Autorská citace #12
7.12.2008 13:39 - sirien
Bouchi: ROFL. Tak nějak. Na Zemi byl hybridní heisenbergo-mimozemskej reaktor spolu s ohromným vysílačem energie na základě hybridní tesla-mimozemské technologii... a na Měsíci byl mimozemský artefakt schopný s dostatkem energie libovolně přepisovat realitu spolu s hromadou nácků.

Jersonova skupina si udělala výlet na Měsíc (funny výlet, co sem slyšel) zatimco my se dole stříleli s náckama, MZákama a sami mezi sebou (stále máš u mě křížek, Ebone).

Jersonova skupina nám dokonce natočila takové pěkné video odvysílané z Měsíce na Zem. Možná že ho Jerson ještě někde má a dalo by se snad i nějak někam uploadovat (YouTube, nebo tak něco)?
Autorská citace #13
7.12.2008 21:50 - Jerson
Video mám, má ho i Sathel, ale jestli ho chci dávat na net, to nevím - tak dobré zase není. Jediná moje výhoda je, že mám na sobě plynovou masku, takže na rozdíl od čtyř hráčů nejsem poznat (: )
Autorská citace #14
7.12.2008 22:10 - sirien
je to nádherná ukázka toho co může v takové hře vzniknout, nejde o to, jak kvalitně to je udělané, lidé co budou vědět o co jde ocení mnohem víc ten nápad a snahu. Přímo ve hře bylo to video fakt super
Autorská citace #15
8.12.2008 00:40 - Malabar
no to video zni super, rad by sem ho videl :D jesli ho ovsem nekdy nekde uverenite, to je na vas :)
Autorská citace #16
8.12.2008 08:19 - Jerson
Tak jo, já ho na net nahraju.
Autorská citace #17
8.12.2008 15:06 - SEBastian_Chum
heheh!!!! do toho Jersone:-) jsem zvědav, zní to geniálně!
Autorská citace #18
8.12.2008 21:18 - Goran
Taky se těším :)
Autorská citace #19
9.12.2008 10:14 - Ebon Hand
Siriene, koukám že tě to zasáhlo velmi hluboko.. :-)
Autorská citace #20
9.12.2008 10:26 - Jerson
Hluboko a myslím že deseti projektily :-D

Nicméně zabíjení postav mezi sebou v multikampani jsem řešil jen v tomto jednom případě. Zatím - Ebon měl už náběh na druhý Player Kill.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074917078018188 secREMOTE_IP: 3.233.242.216