Tipy a triky

Alnag
31.10.2007 13:28
Co vlastně znamená vysoké charisma? Krásu, jednání, první dojem? A co s tím má dělat hráč?
Autorská citace #61
22.6.2009 16:59 - Jerson
Proč znepokojila? I když asi jsem měl napsat, že snad žádný z mých hráčů zatím nedokázal napoprvé zvládnout výslech tak, aby nebylo naprosto exidentní, že lže.
Autorská citace #62
23.6.2009 09:06 - Rytíř
Mě se líbí ten automatický předpoklad, že kdokoli je přiveden k výslechu, lže.
:))))

Ohledně vysokého Charisma postavy jsme se zrovna nedávno bavili s kámošem, že s tím má problém to zahrát. Líbí se mu ta představa takové postavy, ale sám cítí, že na to mnohdy nemá.. a co včíl? Říct mu aby si udělal stupidního, společensky neohrabanýho válečníka, kterýho hrát zvládne, opravdu nechci. Sem tam mu pomoct mi nevadí, ale někdy se to pravda tluče, co říkají pravidla o vlivu jeho postavy na ostatní a co nám říká jeho jednání tak, jak je prezentováno..
Jenže já si pořád říkám, že to co cítím já nemusí být vždy to pravé ořechové - už to tu někdo vzpomínal, sám jsem kolikrát zažil, že ten, kdo se podle mýho vkusu choval nepatřičně, za to sklidil úspěch.
Takže se přikláním víc k tomu, věřit číslům než hernímu projevu :)

Neboli když hráč charismatický postavy provede něco, co se mi moc charismatický nezdá, nechám ho buď hodit (a reaguju s CP podle hodu a ne toho jeho vejšplechtu) nebo rovnou aplikuju opravu čupr vysokého charismatu a snažím se to pak brát jinak, jako kdyby se to i mě líbilo :) Ne vždy to jde, pravda. Ale brát to čistě podle hereckých schopností hráče se mi nelíbí, to už je moc velký divadlo, z takový hry bych pomalu měl trému jako před vystoupením na jevišti.
Autorská citace #63
23.6.2009 09:24 - Jerson
Píše:
Mě se líbí ten automatický předpoklad, že kdokoli je přiveden k výslechu, lže.

Zkoušel jsi někdy odehrát výslech ve hře? Já několikrát, různými lidmi, a i když jsem se zarytě snažil oddělovat vědomosti CPček, tak se do toho hráči zamotávali sami. Ostatně si asi po pátém výslechu si pamatuju dvě hlášky. První se týkala výslechu skupiny:

"Měli bychom se dohodnout předem, co říct až nás chytí. - A co jednou zkusit říct ... pravdu?"

A druhá akce, kdy naopak skupina vyslýchala CPčko:
"No, tak jsme mu zase vyzvonili všechno co víme my. Ale co vlastně řekl on nám?"

Já třeba u výslechu mluvím zásadně pravdu, druhou stranu to strašně zmate :-)

Btw. na jednání charismatických postav jsem aplikoval podobné pravidlo jako na otázky - hráč si hodí a pokud mu padnou úspěchy, můžeš říct stejný počet blbostí, než druhá strana ochladne či se naštve.
Někdy tedy nestačí ani deset úspěchů. když každá věta je buď naprostá pitomost nebo urážka, ale takovému hráči nevěří vysokoé charisma jeho postavy ani nikdo jiný.

Naopak když má někdo hodně necharismatickou postavu a hodí si neúspěchy, jenže potřebuje něco opravdu vyjednat, tak počet neúspěchů je počet odmítavých reakcí a/nebo urážek, které musí překonat, aby se s ním dotyčný začal bavit normálně.

Jinak mi to ale přijde stejné jako ve filmu - kdejaký béčkový looser sebraný na ulici sice může hrát ... nenapadá mě charismatická postava z filmu ... Kenedyho, ale film bude spíše fraška. U hry to dopadá podobně, a hody kostkou můžou ledasčemu napomoct, ale nemůžou suplovat herecký výkon. Ostatně to ani není jejich účelem.
Autorská citace #64
23.6.2009 09:25 - Bouchi
Rytíř: No co, Jerson to proste bere z pohledu Dr. House. :-)

Jerson: Doporucuju detektivku Rexe Stouta Postup cislo tri.
Autorská citace #65
24.6.2009 13:21 - Ebon Hand
Mě se to spojování charismi s hereckým výkonem nelíbí, protože mi vždycky něco v hlavě říká, že stejně tak můžu začít zapojovat hráčskou inteligenci a nevidím jediný důvod, proč by hloupí hráč nemohl mít chytrou postavu.
Autorská citace #66
24.6.2009 13:53 - Jerson
Bouchi, ani jedno si neumím spojit s tím co píšu - co nějakou spojistost?

Ebon Hand píše:
nevidím jediný důvod, proč by hloupí hráč nemohl mít chytrou postavu.

Třeba proto, že pro ostatní hráče bude chování takové postavy neuvěřitelné a prostě tuhle postavu nebudou ve hře schopni brát jako inteligentní, i kdyby to stokrát bylo ve statistikách?

Ostatně na podobný případ jsme narazili třeba tehdy, když hráč řekl, že jeho rytíř bude působit "důstojně". Proč ne, ať působí - jenže když hráč svého rytíře hraje jako rozmazleného nafoukaného fracka, tak se nemůže divit, že se k němu všichni jako k frackovi chovají a na tu důstojnost prostě nedojde.

A zkuste hrát CPčko šlechtice, které uznává důstojnost rytíře co říká: "Máš pro nás ňákej úkol? Tak to vyklop, nemáme celej den."
I když se budu snažit, prostě mi to dlouho nepůjde. A hráčům to nepůjde ještě rychleji, protože v běžné hře je nelze přinutit, aby brali ohled na čísla jiné postavy, když na ně nebere ohled její hráč.
Autorská citace #67
24.6.2009 14:15 - wraiths
Jerson: no ale jak uz nekde psal Rytir. co tobe pripada takovy jiny muze brat uplne jinak( tobe to pripada vulgarni a dotycne to interesuje). Ja bych nikomu nebral hrat co ho bavi. asi je potreba ho nejak zkorigovat(asi by meli udelat spoluhráci). No jo,hold do postav(jejich charakteru) se musi "dorust".
Jinak Jersone, myslim ze ty priklady zenes az dost do extremu.
Autorská citace #68
24.6.2009 14:18 - Blaine
Jersone, ty vlastne hrozne omezujes hrace, kteri s tebou muzou hrat. To z toho vseho, co jsi do tohoto vlakna napsal vyplyva.
Pokud nejsem dost chytry, nemohu hrat chytreho cloveka. Pokud nevim moc veci o stopovani, tak nemohu hrat stopare. Pokud nevim moc veci o strelbe, tak nemohu hrat kohokoliv, kdo se ve zbranich vyzna. A vis co je dalsi blba vec, ze pokud chces hrat ty autenticky, tak se musis vyznat mnohem vic ve vsech oborech, na ktere kdy padne v tve hre rec. Protoze jak chces zahrat NPC psychologa, psychiatra, politologa, pravnika, kdyz o techto oborech moc nevis? Jak ti maji hraci verit, kdyz v improvizovanem rozhovoru placnes nejakou blbost?

Vis proc jsem vykurzivoval hrat? Protoze to je HRA, ktera predpoklada, ze si budes hrat. Ze si muzes zahrat neco, co ve vlastnim zivote nejsi. Muzes hrat krasnou valecnici, nasvaleneho barbara, hbiteho zlodeje anebo chytreho ohnometneho kouzelnika. A pritom zustat pritloustlym uhrovitym teenagerem. Neni to prace. A z toho, co mi pises, tak pokud bych chtel nejakou zajimavejsi postavu, tak byhc musel hodne nastudovat a travit hodne dlouhy cas pripravou a nemohl bych si proste rict - uz se tesim na ten patek, kdy se po dlouhy praci odreaguju a budu se moct uvolnit s kamosema.

Sorry, ale tohle mi z toho, cos zde napsal vyplyva. Nikdy jsem tvoji hru nevidel, ale z toho co pises, bych se ji hodne bal.
Autorská citace #69
24.6.2009 14:25 - Ebon Hand
V tomto s tebou nesouhlasím. Uvěřitelnost je na souhře všech zůčastněných a DM tomu může pomoci pár drobnými instrukcemi před hrou, aby hráči pomohl.
Jsem proti omezování výběru postav hráče jeho vlastními psychickými vlastnostmi a sociálními dovednostmi, vnímám to jako perzekuci. Já jsem zastánce spolenčné snahy družiny o vytvoření atmosféry, nikoliv že ostatní hráči visí na rtech hráče co zrovna mluví a poté zvažují zda jednání bylo uvěřitelné..

I ve tvých hrách hráč řekne, co chce udělat a pak to musí potvrdit hodem, takže nevidím důvod proč by průměrný hráč nemohl hrát postavu s lepší vlastností, než je jeho vlastní.
A prosím neargumentuj extrémními případy, které nemají výpovědní hodnotu. Beru, že se bavíme o tomto problému v globálu, tak se nebudeme zatloukat příklady chování blbců.

Edit: sakra, než jsem to dopsal, tak další dva příspěvky, ty jsem ještě nestihl přečíst..
Autorská citace #70
24.6.2009 15:15 - pipux
Blaine píše:
Pokud nejsem dost chytry, nemohu hrat chytreho cloveka. Pokud nevim moc veci o stopovani, tak nemohu hrat stopare. Pokud nevim moc veci o strelbe, tak nemohu hrat kohokoliv, kdo se ve zbranich vyzna. A vis co je dalsi blba vec, ze pokud chces hrat ty autenticky, tak se musis vyznat mnohem vic ve vsech oborech, na ktere kdy padne v tve hre rec. Protoze jak chces zahrat NPC psychologa, psychiatra, politologa, pravnika, kdyz o techto oborech moc nevis? Jak ti maji hraci verit, kdyz v improvizovanem rozhovoru placnes nejakou blbost?

Proto hraji hloupé/neschopné/omezené/psychotické postavy :) . Proto by tohle mohlo být dobré herní prostředí :)
Autorská citace #71
24.6.2009 16:30 - Jerson
wraiths píše:
Jersone, myslim ze ty priklady zenes az dost do extremu.

Neženu, jen vybírám ty opravdové extrémy, které jsem za patnáct let hraní a sto padesát lidí zažil. I když neberu lidi, se kterými jsme hrál jen jednou a pak už jsme je raději nezvali.

Blaine píše:
Protoze jak chces zahrat NPC psychologa, psychiatra, politologa, pravnika, kdyz o techto oborech moc nevis? Jak ti maji hraci verit, kdyz v improvizovanem rozhovoru placnes nejakou blbost?

Mno, tady jsi mě skoro dostal, ale jen skoro. Já si takové věci prostě nastuduju dopředu, i kdyby to znamenalo jen hodinu googlení před hrou - ale stačí to. Proto nevidím důvod, proč by hodinu nemohl googlit hráč a pak dovedně předstírat, že o daném oboru něco ví.
Btw. jedna slečna přišla na mou hru připravená, strávila půl dne googlením o předválečném světě, aby měla alespoň představu co se nosilo, jaké může mít zbraně a co se vlastně děje okolo. Takže to jde i bez nátlaku.

A někdy mě prostě hráči dostanou, když se prostě situace dostane do oblastí, kde nikdo z nás netuší jak by to mohlo být. Pak buď improvizuju, nebo se souhlasem hráčů přeskočím jinam, protože nikdo z nás neví jak danou věc hrát. Jenže na rozdíl od hráčů které podle tebe omezuju v této oblasti ani nikdo hrát nechce, což je pro mě docela podstatné.

Blaine píše:
Protoze to je HRA, ktera predpoklada, ze si budes hrat. Ze si muzes zahrat neco, co ve vlastnim zivote nejsi.

Však jo. Nemusíš danou osobou být a já to po nikom ani nepožaduju.

Blaine píše:
A z toho, co mi pises, tak pokud bych chtel nejakou zajimavejsi postavu, tak byhc musel hodne nastudovat a travit hodne dlouhy cas pripravou a nemohl bych si proste rict - uz se tesim na ten patek, kdy se po dlouhy praci odreaguju a budu se moct uvolnit s kamosema.

Víš ... já se taky těším na hru, z úplně stejného důvodu. Jenže ...
... pokud to nebylo jasně řečeno, napíšu to teď.

Hráči čekají zábavu a uvěřitelnost (v rámci určité dohody). To co nedodají hráči očekávají odemně. Takže pokud hre hráč hrát něco, o čem sám nemá páru, očekává, že jako Vypravěč doplním detaily - protože jinak daná situace opravdu spočívala jen v hodech kostkou na jedné nebo druhé straně, a to byho nebavilo. Jenže se holt nehcci starat o zábavu sám - chci, aby se hráči bavili taky navzájem a abych se jejich hrou mohl bavit i já.

A když přijdou s tím, že hra jejich postavy bude o geniálním ukecaném vědci, očekávám že uvidím zahraného geniálního ukecaného vědce. Neočekávám, že se někdo takový z hráče stane.

Co je na tom k nepochopení?Ebon Hand píše:
Já jsem zastánce spolenčné snahy družiny o vytvoření atmosféry, nikoliv že ostatní hráči visí na rtech hráče co zrovna mluví a poté zvažují zda jednání bylo uvěřitelné..

Ebone, taky jsem neřekl jak to děláme, ostatně sám víš jak hrajeme. Alnag hrál doktora a tak měl "doktorské" nápady jak sejmou šediváka. Ty jsi hrál agenta tak jsi měl agentský přístup. Nezajímalo mě, jakou má Alnag inteligenci a medicínské znalosti v porovnání se svým Dr. Messerturmem, nebo jaké máš ty zkušenosti z výzvědné služby v porovnání s Ronym. Ale těch pár věcí co jste použili stačilo na dobrou zábavu.
Autorská citace #72
13.6.2015 01:09 - Aegnor
Tak se tu taky vyjádřím, i když pochybuju že si to někdo přečte.

Přijde mi, že většina lidí nepochopila, co přesně Jerson vyžaduje od hráčů.

Uvedu to na příkladu, kdy se postava snaží výborně vystřelit z luku (řekněme na nějaké soutěži) a jak hráč tuto situaci popíše.

1. člověk s dlouholetou zkušeností sportovní lukostřelby:
"Rozkročím nohy na šíři ramen, vezmu do ruky luk a zasadím šíp. Pak natočím hlavu tak, abych koukal přímo na terč a nemusel s ní již pohybovat. Při nádechu zvednu levou ruku s lukem nad terč. Prsty pravé ruky uchopím tětivu a zatímco pomalu vydechuji, tak stahuji lopatky k sobě, pravý loket posunuji dozadu a celou levou rukou klesám. V okamžiku, kdy se tětiva dotkne kotevních bodů na tváři a bradě šíp zamíří přímo na střed terče a já povolím prsty pravé ruky. Ještě dvě vteřiny po vypuštění šípu zůstanu stát a poté uvolním celý postoj."
Tohle je druh popisu, který NIKDO PO NIKOM NECHCE. Výhodou je, že ostatní hráči si tuto situaci představí velice podrobně a opravdu mi uvěří toho mistrného lukostřelce, kterého hraji. Ale takovýto popis není nutný.

2. člověk, co strávil hodinu googlením, jak vypadá lukostřelba/viděl pár filmů, kde byli použitelní lukostřelci:
"Vezmu do ruky luk, postavím se stabilně, zvednu ruku s lukem, natáhnu tětivu k tváři a šíp vypustím."
Tohle je hezký popis, který přispěje k atmosféře, není na něj potřeba znát nějaké extra znalosti - i člověk, který viděl lukostřelbu jenom na obrázcích dokáže takovýto popis zplodit. A zároveň je to ten typ popisu, co Jerson chce od hráčů.

3. člověk, který říká "PJi bav mě!"
"Hodil jsem 15, to je úspěch o 5, jak jsem dopadl?"
Tenhle přístup je to, co se Jersonovi nelíbí - hráč vlastně nehraje, je to jenom náhodný generátor čísel.

4. člověk, který nemá vůbec žádnou představu, jak vypadá střelba z luku, ale chce si zahrát perfektního střelce:
"Tak vezmu luk, pažbu si opřu o rameno a vystřelím."
Tohle je člověk, kterýmu toho ostrostřelce neuvěřím ani kdyby mi za to měl zaplatit. Navíc mi to docela znechutí hru (a to mluvím jako hráč!).
Autorská citace #73
13.6.2015 15:14 - Jerson
No tedy, vyhrabaná diskuse, když jí čtu po těch letech zpětně, na rozdíl od jiných přístupů bych na tomto svém nezměnil ani čárku.
Autorská citace #74
17.6.2015 13:00 - Sadako
Hm.
Roky jsem hrála pouze vyprávěcí hry (aka vezmeme setting, upravíme si ho, jak se nám líbí a zahodíme pravidla) s heslem "co si neukecáš, to nemáš".
Teď hraju vpodstatě poprvé D&D (3.5), které je hodně pravidlové, přijde mi až surrealistické, na co všechno se tam hází kostkou - a byť nerozhodují jen ty kostky a občas se chce i nějaký RP, musím říct, že mi tento systém přijde výrazně přátelštější k hráčům, kteří by si rádi zahráli určitý typ postavy a v reálu jí opravdu nejsou.

A v podstatě, ono se to týká teda i těch pravidel - vlastně dost s pobavením pozoruju následující:
1) Lidé si řeknou, že by si běžný každodenní setting zasloužil alespoň občas obohatit a začnou hrát RPG.
2) Vyberou/vymyslí alternativní realitu, se kterou mohou nakládat naprosto volně (záleží jen na domluvě n hráčů té které hry), dělat cokoli a být čímkoli.
3) Obestaví si ji hromadou zdí a zákazů, aby tam toho zas tolik dělat nešlo.

Na druhou stranu, hraju Sciony a když jsme se chystali do podsvětí jednoho kulturního okruhu a tamní hráčka, která to všechno svolala přišla naprosto nepřipravená, tak mi to přišlo takové...nešikovné.
Autorská citace #75
17.6.2015 13:04 - ShadoWWW
Sadako píše:
a byť nerozhodují jen ty kostky a občas se chce i nějaký RP, musím říct, že mi tento systém přijde výrazně přátelštější k hráčům, kteří by si rádi zahráli určitý typ postavy a v reálu jí opravdu nejsou.

+1
Autorská citace #76
17.6.2015 13:11 - Jerson
Sadako píše:
musím říct, že mi tento systém přijde výrazně přátelštější k hráčům, kteří by si rádi zahráli určitý typ postavy a v reálu jí opravdu nejsou.

Výrazně přátelštější systém než který, bezpravidlový?
Autorská citace #77
17.6.2015 13:24 - Sadako
Výrazně přátelštější mi přijdou kostky + RP s důrazem na kostky, nežli vyšší/jediný důraz na RP, chce-li si hráč zahrát určitou postavu.

Příklad: nesmělý a zakřinutý hráč by rád hrál něco jako je...eee, třeba James Bond. Ve skupině, kde se věci určují podle jeho vlastních reálných vlastností by měl asi troška smůlu, ve skupině s důrazem na papírové staty a kostky si prostě udělá postavu opatřenou příslušnými staty a pak si hází a imho není v takovém stresu, takže časem začne třeba víc roleplayovat. A asi se taky bude víc bavit.

(btw. mé bezpravidlové hraní bylo velmi specifické v mnoha ohledech, zmiňuji ho jen proto, abych vysvětlila, proč mi i relativně příčetná 3.5 přijde poněkud komická)
Autorská citace #78
17.6.2015 13:56 - wlkeR
Zajímavé, zrovna včera k půlnoci jsem se dostal do opozice v ehmargumentu o rollplayingu. Kámoška z WoW RP komunity trvala na názoru, že oni řeší rolly jen když je šance opravdu 50/50, zatímco "pen and paper hry jsou na hody zcela odkázány." Navíc se mě pořád snaží přesvědčit, že rollplaying není hanlivý výraz, což mně ale přijde spíš naopak. Ne úplně, ale i tak.

A já nevím. Čím dál víc mě začínají rolly vytáčet, hlavně když chce hráč vědět 1 info a hodí na historii, arcane a religion, to bych vraždil. Přijde mi rozumné, že ať už chcu hrát doktora nebo Jamese Bonda, musím do toho dát větší investici než jen čísla v deníku a hody kostkou, ať už je moje vlastní osobnost jakákoli. Ty vyšší čísla mi můžou dát důvěru v jistý hod co zachrání situaci (jako dobře, moc se ti ten RP nepovedl ale víme že se to teprv učíš, hoď si), ale nějaká snaha by tam být taky měla.
Autorská citace #79
17.6.2015 14:07 - Sadako
Jako - mně systém co si v rámci RP ukecáš, to máš vyhovuje zdaleka nejvíc, protože nastudovat si informace považuju za příjemnou zábavu navíc a okecat kde co taky nemám potíž, ale přijde mi fantazijním světě lehce absurdní to omezení. Neumíš/neznáš/nemáš X, nemůžeš to ani hrát, smůla.
Je to takové nespravedlivé k hráčům, kteří by si rádi vyzkoušeli něco, co v reálu nejsou.

Zajímavé, že ta fyzická nedostatečnost (ok, jaksi z podstaty věci) nevadí, alespoň jsem nezažila, že by někdo nedovolil rachitikovi hrát nařachaného Melounysinesu.
Autorská citace #80
17.6.2015 15:21 - Naoki
Píše:
Zajímavé, že ta fyzická nedostatečnost (ok, jaksi z podstaty věci) nevadí, alespoň jsem nezažila, že by někdo nedovolil rachitikovi hrát nařachaného Melounysinesu.

Přesně. Běžně hraju fyzicky mnohem schopnější postavy a nikdo s tím nikdy problém neměl, nikdo po mě nechtěl znalost šermířských výpadů, ani akrobatické postoje, nic. Ale jakmile chci hrát postavu která má společenské nebo akademické znalosti či schopnosti mnohem lepší než já, tak je situace opačná. Najednou všechny ty rolly na arcana/religion/history vadí, najednou musím všechno okecat i když moje IRL bluff je pod bodem mrazu. Proč na jedno se RP vyžaduje a na druhý se odpouští?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096683025360107 secREMOTE_IP: 3.91.8.23