Tipy a triky

Alnag
31.7.2007 12:51
(10 způsobů jak mohou hráči řídit příběh)

Napsal: Robin D. Laws, 2000
Autorská citace #21
3.8.2007 11:24 - wraiths
Argonantus: ok beru teda toho "zoufalce". koukam ze jsme teda rozjel divokou diskusy. nechci nejak obvinovat rytire, ale nedal mi zadny rozumny duvod proc ten mec nemit. nevim jestli to ma jestre schovany ale bylo spousty myslim ze asi 4 verse jak to bude s tim mecem( zacinalo s tim,nevim co je to vubec za mec, druha je ukraden, dalsi ze je poskozen a ze aby se projevila jeho sila je potreba do nej neco dodat, dlasi ze je ukraden a ja vim ze ho musim dostat..jinak se nemohu vratit domu). rytir nereagoval "treba pockej ja se kouknu a nejak to vymyslim...myslim ze by mi tim zavrel hubu". ja si dal takovou praci nasel presne to co jsem zamyslel( oba Eulovy mece) pro mne "zouvalce-zazrance do hry" se zdaly moc prebustrovany ale proc bych je nemohl mit. jeden se zlomil pod telem sveho nositele a druhy byl ztracen pri padu vlastnika z hradeb. takze kde jsou... ale pomlcme o nich. ja jsem napsal, ze by to mohl byt nejaky zmetek( myslim ze ferrari,je slabe slovo..prirovnal bych asi k Lotusu :-)) ). je jasny ze jsme si pak z nej delal legraci a i jsme mu to rekl, ze Eol delal jedine z GALVORNU a ze ten reze kov jak maslo a ze jsem zvedavej pokud budu mit mec jak to zaonaci. je samozrejme,ze z cisteho galvornu jsou jen ony dva zmineme mece(Alnglachel,Angrist), ale urcite nevyrobil jen tyto dva mece. urcite byly jine a ja( mozna si to jen tak pral) ze by byly vzdy temne jak srdce elfa. vse bylo vymyslene... pozadi mece, zapletka, stacilo jen rytirem dodelat aby to zapadlo do pribehu. vybral sjem si i netradicni postavu( umarskyho pirata) myslil jsme ze ho utvorim neco opak Aragorna(kteryho jak rytir vi strasne nesnasim) takze zadnej "smudla" ale mozna budouci pan jednotneho haradu. a myslil jsme ze jako temny numenorejec by mel miti odpovidaji zbran( nemusil jsme ji mit hned od 1 lev). jinak rytir se nikdy nevyjadril od kolikateho lev hodla hrati...1,3,5. ale jejich postavy jsou tusim na 15, ci 18lev. to i kdybych hral tak myslim uz takovou vec by mohl mit. tot jen vysvetleni. priznavam ze kdyz se do neceho zazeru tak sjme desne puntickarskej. jinak myslim ze uz je to vyreseny. proste udelam si umbarskyho pirata, posledniho z poslednich a dali Valar( Rytir :-))treba se vypracuje.
Autorská citace #22
3.8.2007 11:27 - wraiths
jinak Durinova sekera se taky nekde vali pod horou, mozna ze lezi tam co spi Balrog :-)). ja osobne bych se treba pro ni vypravil....samozrejme na nalezitem levelu :-))
Autorská citace #23
3.8.2007 12:09 - Alek
wraiths píše:
nechci nejak obvinovat rytire, ale nedal mi zadny rozumny duvod proc ten mec nemit.
Nu a co třeba ten, že DM zodpovídá za nějaké vyvážení hry, družiny, postav? A pak mu tam přijde takovejhle maník s mečem od legendárního kováře, potažmo princátko a dědic Haradu. Tím si DM zadělává jen na potíže. Takováhle postava je sice krásná, ale viděl bych to spíš na povídku či román, než na klasický hraní v grupě. Alespoň mně by taková postava asi nebavila. ;) Jiná věc je, pokud to je součástí hry a uděje se to vše v rámci tažení...
Autorská citace #24
3.8.2007 13:24 - wraiths
Alek: ok, tohle rozumny duvod je, ze se to nelibi hracum. dobremu DMu(coz rytir je) myslim tohle nic nenarusi, navic dopomuze k zapletcce. jinak to vse co jsme napsal se odvijelo od levelu. ja napsal jen pozadi a nit jak se psotava bude vyvijet, ne ze bude sjednotitel Haradu ci vladce... byl extrem. vim ze je to na roman,ale mne se takovehle heroicke postavy libi a vsechny maji pozadi minimalne na jeden list( coz rytir uz vi). A potom,alespon doposud se mi to tak stavalo ze byl DM rad za trochu te omacky navic a chtel bych hrat tak a tak,ma postava ma ty a ty ambice a charakter bych chtel hrat tak a ta( bude poseroutka,ale pokud pujde s babou tak se bude pred ni vytahovat atd.). zde bylo puvodne neco,co jsem mozna tak uplne nemyslel, omlouvam se tem co to zde videli a jsou zmateni. sorry
Autorská citace #25
3.8.2007 13:24 - Argonantus
No, už chápu; něco jiného je k meči se dobrat, a něco jiného je s ním začít. Kdybych nechal někoho s tímhle začít, dopadlo by to asi, jak píše Alek - zřejmě by toho brzy litoval.
Jinak ten kov mi připadá poněkud meteorický, což vyvolává další zajímavé otázky (kam a proč ten meteor dopadl a kolik v něm bylo toho materiálu).
Autorská citace #26
3.8.2007 13:47 - Alek
Naopak, omáčku má kór Rytíř rád. Pokud začínáme na vyšší úrovni, tak si s tím většinou vyhrajem. Pokud začínáme na nižší, necháme to na hře, v té se to terpve formuje. Ono je to tak mnohem lepší, vím to z vlastní zkušenosti. Člověk si vymyslí nějakou postavu (klidně i na 15. úrovni), její charakter, povahu...ale postupem hry zjistí, že jedná trochu jinak a celou představu poupravuje, páč to, co si vysnil vlastně nehraje. ;)
No a samozřejmě, vše je na dohodě s DMem. Chci bejt z vyšší vrstvy - ok, můžeš bejt tohle...chci mít dobrej meč, měl by umět tohle, není to moc? - není, trochu to omezíme v jinym směru a máš ho. Asi takhle jsme zvyklý tvořit postavy (baví nás to, nechceme bejt silnější než ostatní v grupě, chceme bejt jen trochu jiní), tak nemůžeš čekat, že ti hned upadne na krásnej příběh. ;)
Autorská citace #27
3.8.2007 14:18 - wraiths
Argonantus: no jenze u Rytire se hraje na 15lev a vice. to uz prece jen postava ma nejake renome a pak uz par veci ma.
Argonantus:presne tak na kolik mecu mel materialu Eol. to uz se nikdy nedovime,asi tak jako co skryval opravdu jezek v kleci. vememe-li v potaz ze takovy exceletni kovar z vahy,objemu a vizualne pozna na prvni pohled. hrouda, dva mece. tak prece jen si zkousi nejdrive jak to vyrobit. takze rekneme ze jeden dva zkusebni kousky udela. no a nebo muze opravdu na prvni pokus takovou vec zvladnout( prece jen to byl opravdu machr). to uz se nedovime, leda by jsme vyvolali mistra Tolkiena. a nebo mozna ze to nekde psano v poznamkach bude, ci to opravdu nekde psano je na kolik mecu bylo toho kovu. a nebo taky to mohla byt slitina, meteoricky zelezo plus neco. v "sil." se pise ze to byl velmi tajnustkarsky kovar. mohl si vzit vyrobu toho kovu sebou do hrobu.

Alek: ale ja to chapu. jen mozna jak pise rytir, byl mekky a neutnul to v cas.a ja hlava dubova vymejslel a vymejslel. a ja se toho drzel pak jak "ves v kozise". tyy to bych mel mozna znat....se doma radej prohlidnu :-)) jinak me je jedno kdo jakou ma postavu. silnejsi, slabsi. ja si vymyslim charkter a ten se snazim hrat.nikdy nepremejslim nad tim, jestli ten ma o 8 zl vic a ten ma +2mec a ostatni jen +1.zalezi na tom jak se to hodo DMovi do kramu. dobry DM, myslim casem vse vykompenzuje. bud postavu,malinko zeslabi a nebo ostatni posili. ja chtel jen napomoci, mozna ze to bylo az moc heroicky,ale proc to nezkusit. nechytit se neceho a to nerozvinout.co kdo vi kde skoncil angrist.... co kdyz ho nasel nejaky zly mag a od nej neziskal nejaky umbaran za silenou sumu,protoze v nem poznal mec jenz patril tomu a tomu( znal nakresy,popis, rozdeleni run) vim, nemusi to tak byt,ale muze. jen malinko zkousim ohnout pribeh tak jak by se mi to libilo. ;-) jinak to posledni je extrem!!! ne, ze mne zas narkne Rytir ,ze to chci...ale nebylo by to spatny...
Autorská citace #28
3.8.2007 14:29 - Alek
super, už si začínáme rozumět ;) jen jedno děláme asi trochu jinak, než jsi zvyklej - máme (jak hráči tak DM) ve zvyku nastavit podobný startovní podmínky pro všechny a pak to necháme jet. Samo, DM má tendenci udržet to tak, aby někdo neujel příliš (+- 2 úrovně), ale pokud někdo dostane silnej předmět, tak je jasný, že tohle se vyvážit nedá a nikdo si ani nestěžuje a nezávidí.
Autorská citace #29
3.8.2007 16:58 - vitus
Alnag: Nenavážu na níže probíhající diskusi, ale spíše jen poznamenám, že k podobnému pojetí rozehrání hry postavy v nějaké delší kampani vede dobře udělaný Charakterník, ale protože mi to nestačilo, tak jsem na svoje hráče ještě ušil Postavník (jenž byl převzat třeba i RomiKovci) a to vše je zcela v souladu s hlavní filosofií tvého článku (pakliže jsem tam tu filosfii postřehl správně) - tedy že postava potřebuje nějakou silnou motivaci, aby se vlastně stala dobrodruhem...
Autorská citace #30
3.8.2007 17:05 - Alnag
Vitus: Tak důležité je, že tam nějaká motivace je... jestli se tam dostane čtením článků nebo skrze Postavník, na tom asi až tak nesejde. Každá metoda je chvályhodná :-)
Autorská citace #31
3.8.2007 17:14 - vitus
Alnag: Motivace se ukázala jako jeden z největších problémů klasického hack´n´slash dračáku, který jsme občas hrávali v polovině 90. let - ehm, chudák PJ nás (tedy postavy) občas nedostal z hospody.
Jenže ono to bylo o RP - v hack´n´slash a vůbec v celé "kostkové" (tedy nikole Role-Play, ale Roll-Play) éře RPG (nezávisle na systému a settingu) se nakonec k hraní rolí člověk dostal jen buď na začátku (když se nás Vypravěč snažil dostat z hospody či z jiného teplého bydla do nebezpečných dobrodružných končin) nebo na konci (když se začal dělit poklad a postavy se mohli projevit jako charaktery - sice trošku černobílé a ploché, ale pořád lepší, než nic).
Autorská citace #32
3.8.2007 17:18 - Alnag
Prostě, stručně a jasně... postava by měla slyšet "volání dobrodružství". To je základ, zejména ale nejen pro klasické DnDčkovské (či Dračákovské) hry.
Autorská citace #33
3.8.2007 17:28 - vitus
No, to je právě to, že "volání dobrodružství" je sice dobré, když postava vyleze z chalupy do lesa, ale musí se něco stát (co si sebou ponese další léta, a co nevyslepičí každému, s kým posedí u táborového ohně), co ji žene dál, i když by tím nejraději bacila a zase do chalupy zalezla -> a to je těch 10 možných "spodních proudů motivace", které máš v článku. (Ono toho je mnohem více, ale těchhle 10 je typických a srozumitelně použitelných.)
/Ale je fakt, že někomu stačí jen to "volání dobrodružství" - komplexně uvažujícím Vypravěčům navrhuji to navázat i na intelekt postavy, čím totiž bude postava vyzrálejší, tím spíš v sobě to "volání dobrodružství" potlačí, protože se jí nebudou zamlouvat rizika a tím spíš by měla mít ještě nějakou další motivaci, proč do toho jít. A to se nezmiňuji o tom, že skrytý motivační proud postavy je to pravé ořechové pro podněcování motivace hráče - "jak to asi dopadne ?"/
Autorská citace #34
3.8.2007 18:12 - Alnag
Podle mně právě ty "spodní proudy motivace" jsou jádrem každého správného "volání dobrodružství". Postava nejde přece do lesa na dřevo. :-)
Autorská citace #35
6.8.2007 11:20 - Argonantus
Já se obávám, že když postava neslyší "volání dobrodružství", je to celé dost v pytli, protože bude přistupovat velmi pasivně úplně k čemukoli. Z hospody ho dostanete po delší tahanici, a pak se bude pasivně plouhat vzadu. V zásadě ho nebaví boje, intriky, vztahy, prachy, tajemství ani budování. Je to někdo, kdo de facto hrát nechce vůbec, ale z nějakých důvodů to neřekne. Párkrát se mi to stalo, a je to děsivý zážitek.
Autorská citace #36
6.8.2007 11:50 - Alnag
Argo: Právě... taky se mi to párkrát stalo... tak si říkám, třeba když se to naservíruje takhle i s návodem, že by to mohlo zabrat. Nevím, jestli je to někdo, kdo de facto hrát nechce. Někdy mi přijde, že je to spíš někdo, kdo velice věrně hraje charakterový typ, který je pro hru naprosto nevhodný (tj. pasivní, neslyšící volání dobrodružství) aniž by si to uvědomil.
Autorská citace #37
18.8.2007 22:06 - Jerson
Tak jsem si říkal, jak napíšu o tom, že motivace se dá krásně dodat za pochodu, tedy že jí hráč dodá za pochodu, a dnešní hra ukázala, že ta motivace asi nebyla tak silná :-( No nic, uvidím příště. Nicméně jsem velmi rád, když si hráči vymyslí vlastní cesty, kam se chtějí ubírat.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086513996124268 secREMOTE_IP: 3.89.116.152