Střípky

Autorská citace #62
20.10.2020 13:18 - efram
Jerson píše:
Žádná možnost "včasného doplnění zásob" v ZZ neexistuje.


existuje - dokoupí si je, šípy si hlídá jako jiný zdroj.
při k12 je šance nějakých 16,7% že padne padne 1 nebo 2 a sníží se kostka. Přijde mi to ok.
Edit (doplnění):
1k12 - 16,7% že se sníží na k10
k10 - 20%, že se sníží na k8
k8 - 25%, že se sníží na k6
k6 - 33%, že jsi bez daného zdroje.

pokud se zásobuješ tím co fakt potřebuješ neseš si toho větší zásobu není až tak jednoduché o to přijít jak se zdá z prvotního příspěvku.

Navíc je potřeba mechaniku hodnotit také v kontextu toho žánru a pravidel.
Autorská citace #63
20.10.2020 13:20 - York
Šaman píše:
Výborně. Takže jsme obešli herní mechaniku a máme radost, že je to (nejspíš, studovat to teď nebudu) podle pravidel.


To je u nás celkem dlouhá tradice, ne? :D

Ale vážně - podobně pitomá mechanika byla už v nějaký prastarý verzi D20 StarWars. Tam to, tuším, bylo, že baterky do blasterů měly údajně vydržet na 200-300 výstřelů, ale pravidla říkala, že munice se nepočítá, ale při každý natural 20 se baterka vybije...

Některý lidi se prostě nepoučej, no.
Autorská citace #64
20.10.2020 13:34 - Šaman
efram píše:
1k12 - 16,7% že se sníží na k10
k10 - 20%, že se sníží na k8
k8 - 25%, že se sníží na k6
k6 - 33%, že jsi bez daného zdroje.

Takže průměrně 6+5+4+3 = 18
To je průměrný počet šípů, pokud máš maximální zásobu. Jako ok, pokud se počítá s tím, že se po každé, i malé, akci vracíme do zázemí, kde je možné zdroj doplnit, tak chápu. Asi to tak i bylo myšleno, vzhledem k tomu že tvrz je vlastně ultimátní zázemí a zdá se mi že je to jeden z cílů hry.

Pokud má ale hraničář vydržet v divočině delší dobu, nebo několik soubojů, bude bez střeliva.
Autorská citace #65
20.10.2020 13:46 - malkav
Šaman: Není řešením třeba i samovýroba šípů v divočině? Jinak mě přijde téměř 20 šípů v toulci celkem dost solidní počet.
Jerson: Jsi si jistý tím údajem 60 ks šípů? Mě to přijde jako opravdu hodně velká zásoba i co se hmotnosti týče. Ale lukostřelbou se nezabývám, mám k tomu dost povrchní informace.
Autorská citace #66
20.10.2020 13:54 - Aegnor
malkav: jako, už jsem slyšel o larpový bitvě, kde měli lučištníci na jedné straně 60 larpovejch šípů a byli schopní s tím fungovat. Takže 60 reálnejch šípů imho nemusí být až tak mimo.
Autorská citace #67
20.10.2020 13:55 - LokiB
Šaman píše:
Pokud má ale hraničář vydržet v divočině delší dobu, nebo několik soubojů, bude bez střeliva.


Ono ale typicky na jídlo v divočině ti to stačí v pohodě. Skolíš jelena, šíp si vezmeš. Ta ztrátovost u dobrého střelce není velká.
V boji je to něco jiného. Ale zase ... chceš sundat dvě stráže a pak pro případ potřeby postřílet 5 vojáků? Nebo s tím chceš dobývat několik dní tvrz? Na to první to stačí.

Jerson podle mě chtěl poukázat na to, že sice "průměrné hodnoty", které tu počítáte, jsou ok. ale pak ti to padne špatně 3-4x za sebou a máš těch šípů taky jenom 5. A to se prostě někomu stane, protože hodně hodů = nevyhnutelné.
Jestli to vadí? hele, pojďme to uzavřít klišé - někomu ne, někomu jo ;)
Autorská citace #68
20.10.2020 14:01 - malkav
Aegnor: Jo larpy :) tak ona je celkem výhoda, že se s tím na larpu nemusíš vláčet na velké vzdálenosti. Ale tahat se s 20 kg těžkým toulcem by se mi nechtělo :D
Autorská citace #69
20.10.2020 14:13 - Jerson
malkav píše:
Ono se to překvapivé zjištění, že došly šípy, dá vysvětlit i jinak. Prostě najednou zjistíš, že po tom delším cestování máš jeden šíp štípnutý, dalšímu se uvolnil hrot, další se zase vlhkem ohnul ... no a vlastně máš v plném toulci plno třísek na podpal a jen jeden použitelný šíp :D

Můžeš se zeptat skutečných střelců, kteří po sobě šípy sbírají, zda a jak moc kontrolují jejich stav. A jak by se jejich chování změnilo, když by na tom záviselo jejich přežití.

Vysvětlit to můžeš různě. Stejně jako můžeš vysvětit, že když si lučišník bude chtít vyrobit šípy a selže v hodu, tak bude tak vzteklý, že to týden nezkusí, i kdyby měl zemřít hlady.
Zda to bude uvěřitelné a herně zajímavé vysvětlení je ovšem úplně jiná otázka. Já bych si třeba myslel, že to z mého velmi zkušeného střelce po několika měsících putování dělá naprostého trotla.

efram píše:
existuje - dokoupí si je, šípy si hlídá jako jiný zdroj.
při k12 je šance nějakých 16,7% že padne padne 1 nebo 2 a sníží se kostka. Přijde mi to ok.
Edit (doplnění):
1k12 - 16,7% že se sníží na k10
k10 - 20%, že se sníží na k8
k8 - 25%, že se sníží na k6
k6 - 33%, že jsi bez daného zdroje.


Však ano - ale hážeš si po každém výstřelu. Takže si spočti pravděpodobnost, že si to přehodíš několikrát za sebou.
Kdyby se házelo třeba po každém boji, už to nebude tak strašně omezující.

Navíc když mu dojdou šípy při náhodném setkání v divočině, tak si je asi těžko dokoupí.

Šaman píše:
Takže průměrně 6+5+4+3 = 18
To je průměrný počet šípů, pokud máš maximální zásobu.

Jak jsi to počítal? Opět jsem si to zkusil naházet, a vyšlo mi postupně (celkem) 14, 19, 15, 17, 8, 19, 18, 10, 11, 29, tedy průměr 16, ale jen díky poslednímu hodu. Jinak 14 šípů - tedy méně než má běžný toulec v RPG a výrazně méně, než unese střelec ve skutečnosti.

malkav píše:
Jsi si jistý tím údajem 60 ks šípů? Mě to přijde jako opravdu hodně velká zásoba i co se hmotnosti týče. Ale lukostřelbou se nezabývám, mám k tomu dost povrchní informace.


Nejsem. Ale nemusíme se o tom moc složitě dohadovat, protože to už před lety sepsal Rytíř ve svém pojednání.
Autorská citace #70
20.10.2020 14:14 - LokiB
http://www.d20.cz/clanky/svety/desatero-praveho-lukostrelce.html

Píše:
Válečný toulec (velký toulec nošený do bitev) bývá běžně na 50 šípů a plný váží kolem 2,5 kg.


jakých 20 kilo? ;)

EDIT: ninja Jerson mě předběhl :)
Autorská citace #71
20.10.2020 14:32 - sirien
Jerson píše:
Když jde do boje s k10 šípy jako třeba lovec nebo jezdec, tak má v průměru u sebe 6 šípů

he? Každá kostka dává v průměru tolik jednotek, kolik je převrácená šance že padne snížení. Tedy:
- k6 = ~3 (každý třetí hod sníží kostku = vystřelím v průměru třikrát)
- k8 = ~4 (7)
- k10 = ~5 (12)
- k12 = ~6 (18)
...ne?
Autorská citace #72
20.10.2020 14:43 - LokiB
sirien: - k6 = ~3 (každý třetí hod sníží kostku = vystřelím v průměru třikrát)

Když budeš házet mincí, kolikrát musíš v průměru hodit, aby ti padla panna? 2x?
To bych řekl, že "v průměru" ne ;)
Autorská citace #73
20.10.2020 14:57 - Jerson
Přiznám se, že bych věděl, jak to spočítat, ale neumím to narvat do excelu, aby to bylo ještě přijatelně jednoduché a dalo mi to správný výsledek. Tak se asi zeptám kamaráda matematika.
Autorská citace #74
20.10.2020 15:01 - malkav
Jerson: Díky za zdroj. Píše se v něm ale o velkých toulcích, které nosí lučišník do bitvy. Představa, že s ním pobíhá "dobrodruh" po lesích mi moc nesedí ... ale OK, může to být můj osobní pocit.

LokiB: Ano, sekl jsem se v jednotkách :) 20 gramů na šíp uvádí tento zdroj
Autorská citace #75
20.10.2020 15:07 - efram
Jerson píše:
Navíc když mu dojdou šípy při náhodném setkání v divočině, tak si je asi těžko dokoupí.


Njn ale proč mu došli při náhodném setkání? Podle mě to hodně vytrháváš z kontextu těch hodů. Jsem sám zvědav jak to bude fungovat
Autorská citace #76
20.10.2020 15:10 - LokiB
Někde matematici píšou:

Obecný vzorec pro zjištění počtu potřebných pokusů n k dosažení určité události (třeba k výhře) s předem danou pravděpodobností je následující. Označme velkým písmenem P předem požadovanou pravděpodobnost a malým písmenem p pravděpodobnost určité události v jednom pokusu.

n > ln(1 - P) / ln(1 - p)
Autorská citace #77
20.10.2020 15:15 - Šaman
Počítal jsem to taky jako Sirien. Myslím, že to není přesné, ale zhruba jako odhad. Je pravda, že pokud by nikdy nepadl stejný výsledek dokud se neprotočí všechny možné, tak třeba u třicetiprocentní šance (1 a 2 na k6):
Může to padnou napoprvé s pravděpodobností 33%, napodruhé je kumulovaná šance už 67% a napotřetí už jistě. Takže to dělá spíš 2 šípy, než 3 u k6.
Autorská citace #78
20.10.2020 15:16 - LokiB
A něco k recenzi od Jersona:

Píše:
Kupec – to je ta výjimka z obvyklých fantasy dobrodružných povolání. Za málo koupit, za draho prodat… ve své vlastní osadě, kde většina obchodu probíhá směnnou formou?


originál název toho povolání je Peddler ... to není maník, který prodává stále na jednom místě, ve své vlastní osadě. "a person who goes from place to place selling small items."
Zjevně je to někdo, kdo se dostatečně osmělil nebo nemá navybranou, aby se začal živit tím, že bude cestovat mezi osadami a dalšími místy, kde se dá něco koupit a prodat.
Takže tvoje výtka není úplně na místě.
Autorská citace #79
20.10.2020 15:17 - LokiB
Šaman píše:
Může to padnou napoprvé s pravděpodobností 33%, napodruhé je kumulovaná šance už 67% a napotřetí už jistě.


jistě? Jakože se ti nemůže stát, že to 10x nehodíš? hmm hmm ...
Autorská citace #80
20.10.2020 15:20 - Šaman
LokiB píše:
jistě?

Jistě. Zadefinoval jsemsi to v zadání :)
Šaman píše:
…pokud by nikdy nepadl stejný výsledek dokud se neprotočí všechny možné, tak třeba u třicetiprocentní šance…

Tedy jen úvaha. Na zákadě které ti dávám za pravdu, že to nebude při k12 průměrně 18 šípů, ale méně. Tabulky pro permutace s opakováním hledat nebudu. :)
Autorská citace #81
20.10.2020 15:39 - Jerson
LokiB píše:
originál název toho povolání je Peddler ... něco koupit a prodat.
Takže tvoje výtka není úplně na místě.

Ale no tak. Hodnotím českou verzi. Kdyby tam bylo naznačeno, že jde o "podomního" obchodníka nebo něco v tom smyslu, tak by to bylo jiné. Navíc jsem na jeho příkladu zrovna ukazoval, že nějaký obchod mezi vesnicemi existoval, takže kontakty musely být docela.

Ony ty průměry u šípů bude deformovat fakt, že třeba u k6 je minimální počet pokusů jeden hod, ale maximální počet pokusů se limitně blíží nekonečnu (a jeho pravděpodobnost se limitně blíží k nule). Tedy se dá říct, že jeden dobrý pokus může průměrný počet hodů zvýšit, i když matematicky to nebude na první pohled zřejmé.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089409112930298 secREMOTE_IP: 18.223.0.53