Střípky

York
4.2.2019 20:52
MCDM production DnD 5e stream
Stream hraní DnD 5e pod vedením Matthewa Colvilla.

The Chain, Episode One: Red Sky At Morning
Autorská citace #1
4.2.2019 20:57 - York
Ugy píše:
ako nevím sice na začátku varoval, že to bude dost railroad alespoň ty první dvě sezení, ale stejně mi to přišlo takový zvláštní něco mi na tom nesedí. Plus vzhledem k tomu jeho videu o fixlování kostek mu prostě ty jeho criticaly nevěřím a i když oceňuju to, že se nebojí zabít postavy tak mi to prostě celý přišlo takový naschvál "teď vám ukážu že jsem krutej a tohle bude ultra cool".


K tý railroadovosti se zatím nechci vyjadřovat, jsem tak v půlce první epizody. Taky ale musím říct, že mě to házení na tajňačku dost rozčiluje. Jednak jsem už zvyklej na otevřenou hru, ale hlavně u streamu s takovouhle production value bych fakt čekal, že uvidím, co se tam děje mechanicky - a s tím se tajný hody GMa poněkud neslučují.

Jedna věc by mě fakt zajímala: Pokud hrajete DnD 5e, jak moc se váš styl hry liší od toho Mattova a v čem konkrétně?
Autorská citace #2
4.2.2019 21:13 - sirien
Sorry, já bych Ti rád odpověděl, ale nemám manu na to to sledovat.

Když mi řekneš nějakej rozumně krátkej (v řádu minut) úsek kterej bys chtěl okomentovat tak se na to podívám, ale dívat se na to nebo to proklikávat se mi fakt nechce.
Autorská citace #3
4.2.2019 21:18 - York
Sirien: U tebe zrovna vím, jak hraješ ;-) Teda ne přímo DnD 5e, ale to až tolik nevadí.
Autorská citace #4
4.2.2019 21:21 - sirien
Já ve skutečnosti hraju různý hry různě a veřejný one-shoty vcelku hodně jinak než domácí hry :)
Autorská citace #5
4.2.2019 21:25 - ShadoWWW
Zkoušel jsem to, ale je to příliš dlouhé a příliš rigidní. Navíc z diváckého hlediska je ta příliš mnoho table talku napříč všemi hráči. Kvůli té délce nesleduji ani Critical Role, který mi přijde zajímavější.

Co poslouchám se zatajeným dechem a je ze všech DnD 5E hraní podle mě nejlepší, je Turncloaks.
Autorská citace #6
4.2.2019 22:00 - Gurney
Ugy píše:
vzhledem k tomu jeho videu o fixlování kostek mu prostě ty jeho criticaly nevěřím a i když oceňuju to, že se nebojí zabít postavy tak mi to prostě celý přišlo takový naschvál "teď vám ukážu že jsem krutej a tohle bude ultra cool"

To je holt problém s podvádějícími GMy. Jak se jejich hody začnou vymykat statistice, rychle ztrácejí na důvěryhodnosti, bez ohledu na to, že třeba zrovna hrají fér.

S tím hraním asi nedoážu říct, páč mě ty Colvillovy streamy fakt nebaví sledovat, oproti třeba LA by Night (V5 play) mi tam chybí od hráčů nějaký opravdový RP a pořád se hrozně kecá o hodech, dmg, ... (dojem z proklikání tohoto a pár jeho dalších her)
Autorská citace #7
4.2.2019 22:12 - York
Gurney: Nevím, jak v jinejch streamech, ale v tomhle zjevně většina hráčů nezná pravidla. Což nevím, jestli byl zrovna taktickej manévr, když chtěli dělat stream s high production value. Navíc tam používaj nějaký custom classy, to tomu taky moc nepomáhá.

BTW taky si říkám, že se možná mohli na celej na celej custom gaming table vykašlat. Stejně koukáme na šest týpků před statickým pozadím (to tam mohli dolepit elektronicky stejně jako ten overlay) a jeden malej výřez na battle plán (kreslenej od ruky, ehm. Což je teda sice autentický, ale moc to neladí k tomu zbytku)...
Autorská citace #8
4.2.2019 22:34 - LokiB
Sice mě celkem bavilo koukat na některý MC streamy, kde sám povídá, tak tohle hraní u stolu není pro mě. Nemá to ani šťávu, je to utahaný. Proklikal jsem tedy jen pár minut a není chuť koukat na větší části.
Popravdě mně i Critical Role přišlo jako takovej sitcom a ne moc zábavnej.
Autorská citace #9
5.2.2019 12:06 - Zarahel
Tak nevím. Od Colvilla jsem sledoval jeho starší "pravidlový chit chat" a tohle poslouchám víc jako podcast (jsem v práci, koukat moc nestíhám) a to něco, co jsem viděl vlastně úplně neurazí. Osobně jsem třeba fanda Mercera, mám rád jeho styl a tak jsem trochu navykl na způsob, jakým jsou tyhle přenosy zprostředkované. Tento počin nějak nevybočuje z průměru (na produkci Geek and Sundry to ale nemá :/) což mne trochu překvapuje, vzhledem k tomu jak moc se tím Colville oháněl už cca před rokem. Ale nic proti tomu...

Co mne naopak vůbec neoslovio je způsob jakým to vlastně začalo. Je to rozvleklé, bez čehokoliv co by mne zajímalo nebo zaujalo (to mne více bavila krátká série Razzel Sin z dílny Web DM, které je natočeno podstatně hůře, ale je možné, že je to jen tím, že mám rád Web DM talk...) a fakt, že hráči jedou hned ze startu nějaké custom classy, o kterých pomalu nic netuší (tak to na mne alespoň působilo).

Na můj vkus hodně zbytečných řečí okolo. Zase na druhou stranu, ono si to své sledující pravděpodobně najde. Třeba to bude mít vzrůstající tendence jako CR :)

York píše:
Taky ale musím říct, že mě to házení na tajňačku dost rozčiluje.


Tohle jsem nikdy moc nepochopil. Rozčilovat se kvůli takovým věcem :)

Nenarazil jsem zatím na nikoho, komu by to vadilo. Hlavně - hážu podle toho, kde zrovna jsem a pokud mám před sebou zástěnu (protože hromada poznámek, map a jiných věcí u kterých doslova nechci, aby do nich hráči koukali, ale mne dost pomohou), tak to hodím za zástěnou.

"Podvádění" GM... je na druhou stranu topic, do kterého se pouštět radši nebudu. Mám taky nějaký ten svůj zářez, byť (pochopitelně) mnou ospravedlnitelný :D
Autorská citace #10
5.2.2019 12:32 - York
Zarahel píše:
jak moc se tím Colville oháněl už cca před rokem


Tak zase se musí nechat, že Matt nikdy nesliboval nic jinýho. Vždycky na rovinu říkal, že to bude streamování toho, jak on se svými přáteli normálně hraje DnD. A když si odmyslíš, že do toho občas vloží nějakou poznámku pro diváky, tak přesně to to je.

Z hlediska popularizace DnD si toho vlastně docela cením. Jeho youtube videa mají
docela široký publikum, takže se na to nejspíš podívá dost začínajících hráčů, a díky tomuhle aspoň nebudou mít nerealistická očekávání, jak pak bude vypadat jejich skutečná hra. Oba přístupy, tedy jak "show", tak "stream z reálné hry", mají imho svoje místo.

Z tohohle pohledu je vlastně asi dobře, že tam má hráče, kteří moc neznají pravidla (dokonce jednoho úplnýho nováčka).

Holt se asi musíme smířit s tím, že tenhle stream není určený pro nás. (Teda pro mě jo, ale já na to koukám proto, že mě zajímají právě ty věci, o kterých teď mluvím.)


Zarahel: Zopakuju svou otázku: Jak moc se to podobá tvému běžnému hraní DnDčka a v čem se to případně liší?
Autorská citace #11
5.2.2019 13:54 - Zarahel
York píše:
Tak zase se musí nechat, že Matt nikdy nesliboval nic jinýho. Vždycky na rovinu říkal, že to bude streamování toho, jak on se svými přáteli normálně hraje DnD. A když si odmyslíš, že do toho občas vloží nějakou poznámku pro diváky, tak přesně to to je..... etc etc etc.


To máš rozhodně pravdu :) Nic proti tomu stejně jako proti vyjádření o popularizaci. Já se vyjadřoval k podobě, která neurazí. Možná jsem od Colvilla sám čekal trochu něco jiného, vždycky mi přišel takový... soutěživý :) (ale je zbytečné to rozebírat, počkám až toho bude více).

York píše:
aspoň nebudou mít nerealistická očekávání, jak pak bude vypadat jejich skutečná hra. Oba přístupy, tedy jak "show", tak "stream z reálné hry", mají imho svoje místo.


To rozhodně mají : Co se nováčků týče - pokud se na to podívám takto, je to asi dobře. Jen o to méně chápu custom obsah. Ale proti gustu. Já se smířil s tím, že to sledovat pravděpodobně nebudu. Tedy, ne že by to bylo tak špatné, ale zkrátka je to už nad mé síly.

York píše:
Zarahel: Zopakuju svou otázku: Jak moc se to podobá tvému běžnému hraní DnDčka a v čem se to případně liší?


Běžné hraní? Netuším co přesně můžeš mít na mysli. Jsem laik a rozdílů tam vidím povícero. S DnD jsem začal skoro přesně před rokem. Dřív to bylo DrD, DrD 2 :)

Největší rozdíl vidím hlavně v tom, že mám dvě skupiny a v obou jsou ve většině úplní začátečníci (Tedy extrém, buď jsou to další vypravěči, kteří mají své skupiny, a nebo lidé, kteří o tom původně pořádně nikdy neslyšeli), takže určitě v plynulosti, která se ale po roce dost zlepšila. Dost s tím má co dělat, že je na sezení mezi 6 - 10 hráči a hráčů se točí... zhruba dvakrát tolik.

Z toho vyplývalo docela reaktivní hraní, které se velmi pomalu láme do proaktivního zhruba po roce, stejně jako samotný roleplaying, o který se ale pokoušeli už od samého začátku v trochu větší míře. Možná proto, že jsem navyklý vyprávět trochu "divadelně?" a nic jiného jsem jim neukázal - rád si hraju s hlasy, mimikou, gesty, stylem mluvy. Dost obdobně to mám i v dalších skupinách, takže jsou navyklí na první osobu.

Hra je jinak pochopitelně docela pomalá... není to railroad (ale vyžaduju komunikaci kvůli přípravě, abych měl alespoň rámcově tušení co chtějí dělat, takže když se po domluvě protočí, už to trochu beru jako naschvál....) a v podstatě to není ani sandbox. Spíš něco mezi. Jako poslední věc - začali jsme používat figurky a tilesy, které jsem začal vyrábět, takže to není úplně "theatre of the mind", v tom počtu bych to nedal a výroba tilesů mne začala bavit :D

Posuzovat sám sebe je docela těžké :)
No, dokud to ale všechny baví, jsem vlastně spokojený.

Odpověděl jsem ti na to, co tě zajímalo, nebo je to něco úplně jiného?
Autorská citace #12
5.2.2019 14:19 - York
Zarahel píše:
Odpověděl jsem ti na to, co tě zajímalo


Ano, ale mám i další otázky ;-)

● Jak moc u tebe hráči probírají komba v mechanikách? U Matta to bylo třeba "Když mu dokážete nějak vyrobit nevýhodu, já mám schopnost (nějaký jabs, nevím přesně), že mu pak dám několik ran s maximální možnou damagí na kostkách".

● Jak často (jestli vůbec) používáš hody na získávání informací a obecně jak často se hráči ptají ve stylu "Nevím náhodou něco o démonech?".

● Je u vás běžný, že uprostřed boje hráči společně domlouvají taktiku, včetně obšírné komunikace mezi postavama a probírání souvislosí z minulosti a podobně?

● Používáš jako GM "cutstcény", tedy že pauzneš čas a chvíli popisuješ nějakou epickou scénu, do které postavy nemůžou zasahovat?

● Jak často hráči při hře offtopicují?

● Mluví hráči v přímé řeči za postavy? (U Matta to například nikdo nedělá, všechno je nepřímé, včetně vět jako "my toon certainly isn't going to let anyone behind".

● Mluvíš jako GM v přímé řeči za NPCčka? (Což třeba Matt dělá, přestože to jeho hráči nedělají).

● Jak dlouho u tebe trvají souboje? (Nemyslím na počet kol, ale reálný čas. V tom streamu třeba po hodině a půl od začáku boje neodehráli ani jedno kolo).

Možná mě napadnou další otázky, ale nebudu to teď přehánět ;-)


(PS: Nechci nijak hodnotit, co je "dobře" nebo "špatně", fakt mě jen zajímá, jak běžně hrajete.)
Autorská citace #13
5.2.2019 14:48 - Jerson
Otázka - tohle je ten typ videí, o kterých Shadowww (a další) tvrdí, že v současné době stojí za největším nárůstem nováčků? Protože mně to přijde jako šílená nuda i na proskákání, a pokud má někdo tři a půl hodiny čas na sledování takových videí, tak nevím kde ho bere - hráči okolo mě ve věku 13 - 43 let nemají většinou čas ani 20 minut na čtení věcí souvisejících s jejich vlastní hrou.
Autorská citace #14
5.2.2019 14:54 - sirien
Jerson píše:
pokud má někdo tři a půl hodiny čas na sledování takových videí, tak nevím kde ho bere

Tam kde jiní sledují telenovely nebo dokumenty na National Geographic a Discovery. Pouštěj si to k žehlení, vaření, úklidu...

Ono taky vychází třeba epizoda týdně, takže si pustěj 30 minut v pondělí, 45 ve středu, 20 ve čtvrtek a dokoukaj to v sobotu.
Autorská citace #15
5.2.2019 14:58 - York
Jerson: Já u toho většinou něco hraju, případně si to pouštím před spaním. A samozřejmě na pokračování, jak říká Sirien.
Autorská citace #16
5.2.2019 15:04 - Zarahel
Dobře dobře :)

York píše:
Jak moc u tebe hráči probírají komba v mechanikách? U Matta to bylo třeba "Když mu dokážete nějak vyrobit nevýhodu, já mám schopnost (nějaký jabs, nevím přesně), že mu pak dám několik ran s maximální možnou damagí na kostkách".


Nevšiml jsem si typického "powerplay kombení". Mám tam pochopitelně zkušené hráče, kdeří si vymýšlejí sem tam nějakou libůstku, ale vyloženě kombení jsem si nevšiml což souvisí s

York píše:
Je u vás běžný, že uprostřed boje hráči společně domlouvají taktiku, včetně obšírné komunikace mezi postavama a probírání souvislosí z minulosti a podobně?


Pokud je to v boji "out of char." nemám problém když položí přímou otázku, na kterou jim můžu dát přímou odpověď. Taktiku v boji domlouvají "Out of char." Sem tam doplněno nějakou hláškou. Když se mi nezdá, že je to příhodné, nebo chci vidět jak se s tím poperou (třeba inteligentnější nepřátele), obvykle je upozorním na to, že je nepřítel slyší a vnímá :) Beru ale ohledy na to, že DnD5e nikdo z nás pořádně nehrál, tak to neřeším nějak hardcore způsobem :)

Info o postavách samotných, minulosti etc. To se odehrává v rozhovorech v první osobě mezi postavami.

York píše:
Jak často (jestli vůbec) používáš hody na získávání informací a obecně jak často se hráči ptají ve stylu "Nevím náhodou něco o démonech?".


Hmmm. Protože je toho v prostředí kde hrají hodně cizího, ptají se docela dost, zvlášť když se narazí na něco zajímavého nebo to vyplývá z logiky situace. Hod na znalosti využívám v případě nejasností tzn. postava chce vědět něco co mi nepřijde pravděpodobné resp. nejsem si tím jistý podle jejich backgroundu. Jinak jim vesměs sdělím co postava může vědět (nebo poskytnu jiný materiál - jako text ke kampani, pokud jsou obzvlášť zvědaví a v tom pak "nahodile" vytvářím drobné háčky. Ale abych ti odpověděl - hody nepoužívám já, ale hráči. Obvykle si řeknou sami - a já jim oznámím zda to vědí (což jsem radši) nebo ne, případně (podle hodu) co vědí, nebo vědí špatně :)

York píše:
Používáš jako GM "cutstcény", tedy že pauzneš čas a chvíli popisuješ nějakou epickou scénu, do které postavy nemůžou zasahovat?


Občasně - cutscény jsem zvyklý používat ve chvíli, kdy jsem si docela jistý že postava zasáhnout nemůže a přijde mi to třeba zajímavé. Cutscény ale používám hlavně k dokreslení a prohloubení atmosféry. Obvykle postava nemá možnost zasáhnout třeba proto, že si velmi často hraji s jejich sny. Obvykle ale mají možnost reagovat na vše, na co by měli mít možnost reagovat, byť je to "cutscéna". Obvykle nějakým skill challenge, ne bojem :)

York píše:
Jak často hráči při hře offtopicují?

Při hře téměř ne. Na to je vždycky čas před, uprostřed a po :)

York píše:
Mluví hráči v přímé řeči za postavy? (U Matta to například nikdo nedělá, všechno je nepřímé, včetně vět jako "my toon certainly isn't going to let anyone behind".


Hmmm. Když to tak vezmu kolem a kolem, používají všichni první osobu s přímou řečí. Jen občasně to tak není. Obzvlášť když je něco nezajímavé, nebo si to vyslouží zkratku z jiných důvodů. (Nedůležitá NPC, která už znají). Tímto stylem hrajeme i v DDM. Překvapivě je to chytlo, tak jsem na ně docela zvědavý.

York píše:
Mluvíš jako GM v přímé řeči za NPCčka? (Což třeba Matt dělá, přestože to jeho hráči nedělají).


Trochu i díky tomu teď začínám se skutečným divadlem :D Dělám to soustavně pokud je to NPC něčím důležité nebo zajímavé. Občas i se zvukem zvířat (která zvládnu - sovy, vlci, a zvláštnosti), brebeňtění goblinů, několik hlasů, mimiku a gesta u důležitých NPC, které se snažím obměňovat. To je jedna z věcí, která mne na tom vlastně dost baví a trochu mne mrzí, že je to v češtině (pro mne) proveditelné mnohem hůře - hlasová škála je o něco nižší, než jakou zvládnu v angličtině).

York píše:
Jak dlouho u tebe trvají souboje? (Nemyslím na počet kol, ale reálný čas. V tom streamu třeba po hodině a půl od začáku boje neodehráli ani jedno kolo).


No... ten poslední trval snad 5-6 hodin, a budou jej doklepávat příští hru - to byl ale závěrečný dungeon na konci kapitoly (o cca 4 místnostech) Průměr bývá jinak cca. 2-3 hodiny z 6-8 hodin hraní? Obvykle narvu jeden až dva souboje na jedno sezení. Spíš jeden.

Nejdelší "souboj" byl zhruba 7 hodinový. To když jsme vytvářeli deník deseti lidem a během toho jsem je uváděl do příběhu. Už nikdy více :D

(PS: To je v pohodě. Nevěřím, že lidé mohou hrát dobře nebo špatně. Všichni si hrají a to je dobře :D)
Autorská citace #17
5.2.2019 15:10 - Zarahel
Jerson píše:
Otázka - tohle je ten typ videí, o kterých Shadowww (a další) tvrdí, že v současné době stojí za největším nárůstem nováčků?


To bude asi ono. Já se tedy osobně přikláním spíš ke CritRole, který poslouchám jako podcast. Co se DnD týče, všechno poslouchám jako podcast. Když mám čas se kouknout, zvládnu 20-30 minut. Takže na pokračování.

Jerson píše:
hráči okolo mě ve věku 13 - 43 let nemají většinou čas ani 20 minut na čtení věcí souvisejících s jejich vlastní hrou.


To zase nechápu já :) Ale pochopitelně, nemám nejmenší tušení, co všechno děláš :D
Autorská citace #18
5.2.2019 15:21 - York
Zarahel: Díky za odpovědi.
Autorská citace #19
5.2.2019 15:57 - Gurney
Jerson píše:
Otázka - tohle je ten typ videí, o kterých Shadowww (a další) tvrdí, že v současné době stojí za největším nárůstem nováčků? Protože mně to přijde jako šílená nuda i na proskákání, a pokud má někdo tři a půl hodiny čas na sledování takových videí, tak nevím kde ho bere

Spíš není, v těch nejoblíbenějších obvykle účinkují profi dabéři a herci a mluví spolu in character. Hlavně to druhé dělá hrozně moc a pak si to není problém pustit třeba k vaření.
Autorská citace #20
5.2.2019 16:13 - York
Je ovšem otázka, jestli na to, že si to někdo bude chtít sám vyzkoušet, mají větší vliv profesionální herci a dabéři, nebo to, že je hra cíleně připravená a hraná tak, aby se dobře poslouchala*.

Třeba ta Mattova cutscéna byla fakt celkem epická, zvlášť při znalosti kontextu jeho světa (což diváci toho streamu nejspíš mají, protože jeho už nějakou dobu sledujou jeho youtube channel). Dva nebo tři z jeho hráčů se taky docela dobře poslouchají (určitě Anna, určitě ten vpravo dole), přestože to zjevně nejsou profesionální herci. Lars naopak strašně drmolí a velmi často mluvěj třeba dva nebo tři dohromady** a pak je docela těžký to sledovat a rozumět jim (pro native speakers to asi až takovej problém není, ale i tak)

Pak jsou tu ty věci, o kterých jsem už mluvil: Neznalost pravidel, offtopicování a brutální freeze-frame, ve kterém řeší milión dalších věcí, zatímco postava stojí uprostřed skoku s napřaženým mečem....


* Tyhle věci spolu samozřejmě souvisí, ale zažil jsem už úplně normální hry, který fakt odsejpaly, přestože hráči nebyli profesionální herci. Ostatně nemusím chodit daleko - před necelým rokem jsem tady na Kostce poskládal novovou skupinu kde dva z hráčů byli úplní nováčci a jak byli hráči natěšení a hráli naplno, tak to bylo strašně znát.

** BTW na tomhle je dobře vidět, jak má Matt Colville výraznej projev - není mu problém rozumět, ani když mluvěj úplně všichni dohromady.


edit: Po delším zamyšlení se přece jen spíš přikláním k tomu, že production quality je fakt hodně důležitá, protože WoW effect při hraní DnDčka většinou nepramení z jedné sešny, ale z dlouhodobější kampaně, kdy do sebe věci začnou zapadat a nastávají memorable momenty. A na to musí divák u sledování vydržet.
Autorská citace #21
5.2.2019 19:03 - York
SPOILER WARNING


Přemýšlím nad tím úvodem kampaně a musím říct, že se mi zatím vlastně docela líbí. On o tom Matt mluvil v jednom ze svých videí a tady to předvádí v praxi - hned z kraje představí hráčům, proti komu jejich postavy stojej a jak moc jsou (zatím) pod jeho úroveň. To, že při tom rovnou zabil postavu, je docela drsný, ale zas na druhou stranu udělat to hned na začátku je asi nelepší možný místo (pokud to teda hráče neodradí úplně). Hráč sice může zahodit vymyšlenou postavu (nejspíš, uvidíme), ale teď tím ještě nepřichází o žádný zásadní zážitky a character development, takže to nebolí tak moc jako pozdějš v rozjetý kampani. Zároveň to posouvá vážnost situace na úplně jinou úroveň - hráči teď budou od začátku hrát s tím, že nebezpečí je reálné.
Autorská citace #22
5.2.2019 20:04 - York
Tohle je ovšem awesome (rekvizita). Nechte to chvilku běžet, je to rozkládací.
Autorská citace #23
5.2.2019 23:30 - LokiB
Hele a sledujete tedy hlavně DnD videa?
Koukal jsem chvilku třeba na Wildcards, co hrají Savage Worlds na twitchi. primárně tedy Deadlands.
Co se nálady při hře týče, přišlo mi to snad i zábavnější než MCDM stream.
Viděl jsem i kousek jednoho Critical Role one-shotu, kde hráli právě SW: Deadlands.

To MCDM s custom postavama mi přišlo ... obtížněji uchopitelný na sledování.
Autorská citace #24
5.2.2019 23:33 - York
Na Critial Role jsem koukat nevydržel, tohle jsem teď doposlouchal celý (první epizodu).
Autorská citace #25
6.2.2019 00:37 - York
Přijde mi úžasný, že tohle může na full-time dělat parta lidí nezávislá na Wizzardech a Hasbru.
Autorská citace #26
6.2.2019 07:25 - shari
LokiB píše:
Hele a sledujete tedy hlavně DnD videa?

Já sleduju Save or Dice, což ano, je hlavně D&D. Ale už dvakrát tam měli paralelní hru s jiným systémem, to první si nepamatuju, to druhé to byl Torg Eternity, který mě teda hodně bavil.
Autorská citace #27
6.2.2019 07:26 - Ugy
York píše:
Přemýšlím nad tím úvodem kampaně a musím říct, že se mi zatím vlastně docela líbí. On o tom Matt mluvil v jednom ze svých videí a tady to předvádí v praxi - hned z kraje představí hráčům, proti komu jejich postavy stojej a jak moc jsou (zatím) pod jeho úroveň.....


S celým tím příspěvkem asi ve finále souhlasím. Když jsem se nad tím později zamyslel tak musím uznat, že k tomu všemu asi Matt má svoje důvody, plus podle nějakýho jeho vyjádření na který jsem narazil tvrdil, že věděl že tenhle hráč snese zabití postavy na první hře. Což teda nic moc nemění na tom, že mě osobně takovejhle postup úplně nevyhovuje, ale dokážu ho pochopit.
Než prostě natvrdo připravit souboj, kde umře postava, která tam umře za každou cenu bez ohledu na kostky a jejich akce (tohle přiznal v dalším videu) jen aby on si udělal cool cutscene, tak to radši budu mít trochu miň cool scénu, ale nebudu rozhodovat za hráče a brát jim agendu bez ohledu na to jestli vím že to hráč zvládne nebo ne.
TLDR: Jeho postup chápu. Osobně se mi nelíbí ale vím že někomu může vyhovovat.
Autorská citace #28
6.2.2019 07:59 - Jerson
sirien píše:
Tam kde jiní sledují telenovely nebo dokumenty na National Geographic a Discovery. Pouštěj si to k žehlení, vaření, úklidu...

Asi jsem měl napsat "vůli ke sledování" - každou chvíli jich mluví několik najednou, že jim těžko rozumím, množství poznámek mimo hru mi přijde fakt hodně velké, a když to srovnám se statistikou, když je průměrná doba sledování videa nějakých 5 - 8 minut, a je doporučení dělat videa taková, která udrží divákovu pozornost od začátku do konce, tak by mě fakt zajímalo, jak to zrovna u takových záznamů ze hry může fungovat.

Gurney píše:
v těch nejoblíbenějších obvykle účinkují profi dabéři a herci a mluví spolu in character. Hlavně to druhé dělá hrozně moc a pak si to není problém pustit třeba k vaření.

Tohle bych už pochopil víc. Asi se na něco budu muset podívat ... jen sledování hry jiných lidí mi přijde stejné jako sledování hry na počítači.

York píše:
Je ovšem otázka, jestli na to, že si to někdo bude chtít sám vyzkoušet, mají větší vliv profesionální herci a dabéři, nebo to, že je hra cíleně připravená a hraná tak, aby se dobře poslouchala*.

Jenže ono to není to samé. Když se běžné hry účastníš, tak působí jinak, než když na ní koukáš. Viděl jsem mnohokrát lidi, kteří přišli něčí hru sledovat, a sám jsem to několikrát udělal, ale případy, kdy vydrželi a zajímalo je to po delší dobu bych spočítal snad na prstech jedné ruky. Navíc když jsi na místě, slyšíš prostorový zvuk a nedělá ti problém rozumět více lidem, zatímco při snímání jedním mikrofonem a přes jeden zvukový kanál je to strašný rozdíl.
Autorská citace #29
6.2.2019 09:38 - kin
Já třeba pravidelně sleduji Acqusitions Inc (ale ty vychází dvakrát do roka), pak pár dalších menších sérií (Force Grey) a pak poslouchám nějaké shadowrun podcasty (arcology a neoanarchist). A baví mě to moc.
Když to má video, tak je to prakticky to samé jako sledovat stand-up komiky (což je mou nejoblíbenější kratochvílí v televizi), ti lidé jsou zábavní, hláškují a vypravěč srší nápady. Podcast se naopak suprově poslouchá naopak když venčím, nebo když dělám nějakou manuální práci, při které nemusím přemýšlet.
Autorská citace #30
6.2.2019 11:00 - sirien
Jerson píše:
každou chvíli jich mluví několik najednou...

Jak moc jim rozumíš ovlivňuje úroveň angličtiny. Pro rodilé mluvčí to až takový problém neni.

Každopádně ty ostatní "pořady" sou v tomhle... víc profi? disciplinovanější? Třeba co sem proklikával tak u Mercera (Critical Role) funguje vcelku striktně dodržovaná distribuce slova a když tam začne mluvit víc lidí naráz tak se obvykle obratem zarazej a nějak si "daj slovo". Ale zas to sou profi voice actors který věděj jak něco nahrát...

Jerson píše:
jen sledování hry jiných lidí mi přijde stejné jako sledování hry na počítači.

Tak třeba progaming má docela dost diváků. A za mě pořád lepší než sledovat fotbal.


Ohledně Corvilleova zabití postavy: Neviděl sem, ale z toho co píšete: Mě to přijde jako naprosto brutální bagr a vojebání hráče do ucha. S tim co Corville říkal k tomu jak sou podobné věci na začátek super a s tim jak se hlásí k podvádění mi je jasný, že to rozhodně nebyla "přirozená" scéna ale prostě tam tomu hráči tu postavu odpravil protože "I'm mutherfucking GM, that's why bitch"

Jak řikám, já ho nemám rád a přesně tohle je důvod proč ho nemám rád a představa že tohle budou brát díky jeho kanálu hráči jako standard mi přijde jako kdyby někdo kdo má lidi tlačit dopředu je místo toho chytal za límec a strhával do středověku.
Autorská citace #31
6.2.2019 11:31 - York
sirien píše:
Mě to přijde jako naprosto brutální bagr a vojebání hráče do ucha.


Je to tak. Včera Matt uploadnul campaign diary, kde to detailně rozebírá včetně toho, kde fudgoval hody a jak byl s kým dohodnutej (explicitně ne, ale Lars s tím více méně počítal).


sirien píše:
představa že tohle budou brát díky jeho kanálu hráči jako standard mi přijde jako kdyby někdo kdo má lidi tlačit dopředu je místo toho chytal za límec a strhával do středověku.


Jo, to mě taky dost štve. Zvlášť vzhledem k tomu, že Matt tohle umí podat zatraceně přesvědčivě.

Na druhou stranu musím přiznat, že taky nehraju úplně fér a nahrávám hráčům, kde můžu.
Autorská citace #32
6.2.2019 11:38 - LokiB
Xixi :)
Nemůžu si pomoc, jak očividně si v návaznosti na zdejší plamennou diskusi s celým tématem fudgeování kostek Matt namazal daný segment na chleba. Prostě část hráčů, kteří to nenávidí, odignoroval a jede si svoje.

Chápu, že to vzbudí velkou vlnu nevole u těch, kterým tyhle postupy bytostně vadí.
Svým způsobem ale oceňuju, že se nesnaží zavděčit všem, propaguje to, o čem je přesvědčen, že je ok.
Že si tím zařízne část publika a bude hejtován, je asi logický důsledek u takto polarizujícího tématu.

A jsem rád, že někdo takový je, protože to nejhorší, co by hraní mohlo potkat, je uniformita, kde bude jen jeden proud "co se smí a co ne".
Autorská citace #33
6.2.2019 11:45 - York
Loki: Tuhle debatu jsme si nedávno prošli, ale pokud po tom toužíš, můžem v ní pokračovat v příslušném tématu. Není to otázka toho, co se smí a nesmí, ale co je a co není dobrej nápad doporučovat nováčkům. Zápal a dobré úmysly nejsou postačující argument pro techniky, které dříve nebo později někomu dost citelně ublíží.
Autorská citace #34
6.2.2019 11:54 - sirien
Loki: vždycky, když vidim nějaký dítě sekat dřevo jednou rukou tak, že úder vede v linii ve který má taky svojí nohu, nebo tak, že jednou rukou s ohromnym nápřahem seká poleno, který si druhou rukou drží, tak si řikám přesně totéž: Nejhorší, co se může sekání dřeva stát, je nějaká uniformita, kdy bude jen jeden proud říkající jak se to má dělat.

Vždycky sem tou dobou vděčnej za každýho bezhlavě relativizujícího křižáka s potřebou slepě chránit kohokoliv kdo chce dělat věci jinak a pro kterého je jakákoliv kritika konkrétního postupu trigger na "ničení diverzity názorů".

(zajímavé je, že když se pak něco posere, tak tyhle samozvaní ochránci sou vždycky najednou odvážně ti první, kdo... jsou najednou hrozně daleko, dívají se do nebe a pohvizdují si, zatímco pomocnou ruku musí dávat vždycky ti ostatní, které tito křižáci kritizovali...)
Autorská citace #35
6.2.2019 11:59 - Šaman
Tady vidím velký špatný! Už se tu zase srovnává práce se sekerou a hraní her s figurkama. Rozum odchází, emoce a argumentačni fauly přichází.
Autorská citace #36
6.2.2019 12:12 - York
Autorská citace #37
6.2.2019 12:13 - Gurney
Běžte si to řešit do příslušné diskuze, tj tady nebo zde, díky.
Autorská citace #38
6.2.2019 12:22 - Zarahel
York píše:
Zápal a dobré úmysly nejsou postačující argument pro techniky, které dříve nebo později někomu dost citelně ublíží.


Moc to tady hrotíte :) Nikde jsem si nevšiml, že by to Colville prezentoval jako produkt pro začátečníky, nebo přehlídku těch "správných" technik. Ale jak jsi sám připomínal - je to jeho hra vedená tak, jak jsou zvyklí oni - tzn. nic závadného na tom není, protože dle mého proběhla domluva, jak vše bude a nebude probíhat a pokud je to takto - asi jim to funguje a baví je to přesně tímto způsobem. V tomhle se ho musím zastat - i když se mi jeho styl moc nelíbí.

Kdyby to prezentoval jako něco jiného (třeba jako to dělá série hraní se studenty - už si nevzpomenu na jméno :/, je to o něčem jiném, ale zkrátka teď z toho vyplývá jen to, že co skupina, to úplně odlišná hra a styl. Hlavně mi nikdy moc nedávalo smysl označení: Hrát si špatně/dobře nebo získat špatný/dobrý návyk. Kdo kromě skupiny se kterou hraji v určitém čase, může říci, že je něco špatně? Divák? To zní z podstaty vlastně skoro jako nesmysl, dokud se u stolu všichni baví a všichni vědí o co půjde :)

Začátečník, který bezmyšlenkovitě přebírá to co předvádí mnohem zkušenější člověk (v téměř čemkoliv) bez větší vlastní myšlenky a invence (pokud do toho vůbec chce vložit tolik energie), stejně často končí s pokřiveným očekáváním :)
Autorská citace #39
6.2.2019 12:52 - Quentin
Sirien píše:
"I'm mutherfucking GM, that's why bitch"

Jak řikám, já ho nemám rád a přesně tohle je důvod proč ho nemám rád a představa že tohle budou brát díky jeho kanálu hráči jako standard mi přijde jako kdyby někdo kdo má lidi tlačit dopředu je místo toho chytal za límec a strhával do středověku.

+1
Autorská citace #40
6.2.2019 13:25 - Jerson
Mně přijde, že Matt případné hráče z řad diváků opravdu posouvá dopředu. Tím stylem, že jim dá smyčku okolo krku, zahákne za auto a pak s nimi vysokou rychlostí uhání vpřed, takže je posune velmi rychle za krátký čas. A ti, kteří se po takové cestě dokážou postavit pak nabudou dojmu, že by bylo super takový způsob přepravy vyzkoušet na někom dalším, že z pohledu řidiče to musí být super zábava. A úplně nejlepší je se těch hráčů neptat, protože co kdyby náhodou řekli, že se jim to líbit nebude.
Autorská citace #41
6.2.2019 15:43 - LokiB
sirien píše:
zajímavé je, že když se pak něco posere, tak tyhle samozvaní ochránci sou vždycky najednou odvážně ti první, kdo...


To jsou přeci zbytečné generalizační řeči ... a já ti je připomenu, až budeš něco podobného někomu vytýkat. Smysl to v tomto kontextu nedává a ty to víš (abych taky použil podobný argumentační faul :))

Koneckonců, vůbec nešlo o fudgeování kostek, to nebylo meritem - jde o to, že si Mat jede ve svém kanále to, co chce. Jestli ho bude někdo kvůli čemukoli z toho hejtovat (fudgeování, přístup ke streamu, problémy s poslechem, stavba dobrodružství, ...), tak je to přeci ok ... on nemá zjevně potřebu se zavděčovat všem a být univerzálně oblíbený. A to se mi na něm líbí.

Ten stream sám o sobě mi zajímavý na sledování nepřišel (jak už jsem psal), protože mě tenhle druh zábavy (sledovat cizí hraní) moc neoslovuje obecně, a tenhle konkrétní ještě o něco méně.

Takže výkřiky dalších potrefených, ať do toho netaháme diskusi o fudgeování, jsou irelevantní. O tu tu vůbec nešlo.
Autorská citace #42
6.2.2019 15:46 - sirien
Tak pokud Ti de o to že si Matt může hrát jak chce a streamovat co chce a že styly hraní RPGček nejsou cenzurované zástupem hysterických hashtivistů, tak to je samozřejmě pravda.

Na druhou stranu, já popravdě řečeno nikdy až tak moc nepochopil co je na něm a tom jeho kanále pro všechny okolo až tak zajímavýho. Jako ok, uznávám, umí mluvit a má dobrej projev a má to technicky zvládnutý, ale obsahově mi ten jeho channel nijak zázračnej nepřijde.



EDIT: hm, uznávám, že tohle ode mě byla přehnaná reakce a dost křečovitá mentální zkratka "nějaký kontext - píše Loki - takže myslí tohle". Se mi to v poslední době stalo víckrát, si budu muset dát větší pozor :/
Autorská citace #43
6.2.2019 15:56 - Zarahel
Sirien píše:
Na druhou stranu, já popravdě řečeno nikdy až tak moc nepochopil co je na něm a tom jeho kanále pro všechny okolo až tak zajímavýho. Jako ok, uznávám, umí mluvit a má dobrej projev a má to technicky zvládnutý, ale obsahově mi ten jeho channel nijak zázračnej nepřijde.


On taky nijak zázračný není. Když už jsi to naťukl, co do obsahu mám v oblibě dvojici Jim Davis & Jonathan Pruitt. Hlavně pro tunu zajímavé inspirace, pohledy na mechaniky... a pravidlem "Don´t be a dick." :) To je kanál, který bych zrovna začátečníkům doporučil já.

Co vlastně říkáte na tyhle dva?
Autorská citace #44
6.2.2019 16:16 - LokiB
Matt C mluví srozumitelně ... a tím nemyslím artikulaci, ale to, jak věci uchopí a vyloží. Předkládá vlastní názory a podporuje je argumenty. Nejsou to žádné výkřiky, ale solidně podané myšlenky. Což není až tak obvyklé. A dá se u toho zamyslet - jo, s tímhle souhlasím, ne, tohle bych řešil jinak. To tempo není závratné, že si u toho stíháš to opravdu promyslet.
Nesnaží se podbízet projevem, mluví kultivovaně a srozumitelně.

Na pár dílů z jeho kanálu jsem se kouknul celkem rád a poslouchalo se mi to fajn.
Ono na druhou stranu - kolik znáte lepších kanálů, které vám sednou lépe, jak provedením, tak obsahem?
Autorská citace #45
6.2.2019 17:30 - Gurney
Já jsem zatím vydžel koukat jen na L.A. by Night.

Jerson píše:
Jenže ono to není to samé. Když se běžné hry účastníš, tak působí jinak, než když na ní koukáš. Viděl jsem mnohokrát lidi, kteří přišli něčí hru sledovat, a sám jsem to několikrát udělal, ale případy, kdy vydrželi a zajímalo je to po delší dobu bych spočítal snad na prstech jedné ruky.

To je pravda a imo v tom hodně velkou roli hraje styl hry. Zkoušel jsou koukat na záznamy z nějakých oldschool dungeonů a i když chápu, co na tom ty hráče v tom videu bavilo, ten záznam byl hrozná nuda, v podstatě jen tabletalk na téma, kde je co, jak dlouhá je ta zeď, co se stane když hodím šutr do chodby... V zasadě mi přijde, že čím víc dramatických scén (myšleno těch, ve kterých se řeší se vztahy mezi postavami, opakovaně se objevujícími NPCčky apod.), tím líp se to sleduje, zatímco čím víc hra tíhne k procesním scénám (postavy vs prostředí), tím víc je to jako sledovat akčňák, kde ještě nejsou dotočené ty stěžejní scény, a místo toho je někdo popisuje (tohle je trochu lepší s těmi profi herci, ale pořád...). Hráči si to sice užijí, ale pro diváka to moc nefunguje.

Jerson píše:
...sledování hry jiných lidí mi přijde stejné jako sledování hry na počítači

Což lidi dneska dělají úplně běžně, takže to není žádné překvapení.

LokiB píše:
Matt C mluví srozumitelně ... a tím nemyslím artikulaci, ale to, jak věci uchopí a vyloží. Předkládá vlastní názory a podporuje je argumenty. Nejsou to žádné výkřiky, ale solidně podané myšlenky. Což není až tak obvyklé. A dá se u toho zamyslet - jo, s tímhle souhlasím, ne, tohle bych řešil jinak. To tempo není závratné, že si u toho stíháš to opravdu promyslet.

Jak kdy, jak co.
Autorská citace #46
6.2.2019 17:52 - Jerson
Gurney píše:
Což lidi dneska dělají úplně běžně, takže to není žádné překvapení.

Ptám se na to lidí do 18 let, ke kterým mám přístup, a nedělá to ani jeden z šesti dostupných. Pět z nich jsou hráči RPG. Ne že by to byl nějaký reprezentativní vzorek, jen poznámka - všichni mi říkají, že je to věc, která se stává někomu jinému a nechápou ji podobně jako já.
Autorská citace #47
6.2.2019 17:57 - sirien
Jerson: u nás to běžné není. V jihovýchodní asii to je naprosto běžná záležitost, v USA to má také svoje nemalé publikum.
Autorská citace #48
6.2.2019 18:11 - Jerson
U starších lidí jsem o tom slyšel a byl jsem i účastníkem jednoho takového natáčení během hry, ale to jak Shadowww často říká, že takové ukázky her (ne přímo Mattovo, ale i jiné) lákají nové hráče, tak jsem zatím nenarazil na nikoho, koho by to nalákalo.
Autorská citace #49
6.2.2019 19:03 - sirien
Ah-ha, sorry, já myslel že mluvíš o tom sledování pc a videoher.

Streaming tabletop RPGček je primárně Americká (...anglofonní, ono Británie s Austrálií a Kanadou v tom jedou taky...) záležitost. Na druhou stranu, ono východní Evropa má tak 5-10 let zpoždění v trendech, takže... tady je spíš problém jazykové bariéry kdy nevim kolik lidí si pustí "jen tak na pozadí" Critical role a v češtině nebo slovenštině žádná rozumná obdoba neni.
Autorská citace #50
6.2.2019 19:10 - ShadoWWW
Jako divákovi mi vadí (v pořadí od nejrušivějšího po nejméně rušivé):
  • Domácká povolání: Chápu, že pro Matta je cool vytvářet něco vlastního, co pasuje do jeho tažení. Ale vidím tam dva problémy: 1) Matt moc netuší, jak 5E designově funguje a jak jsou herní mechanismy mezi sebou provázané. Vím to z jeho videí o designu té custom clasy. To jsem doslova hleděl z otevřenou pusou, protože i takový Log toho ví o vnitřním fungování 5E povolání 100x víc než Matt, a to nemá svůj Youtube kanál s tisíci odběrateli. Takto Matt akorát vytvořil custom věci, co vnitřně nefungují a bude to dělat problémy. 2) Většina Mattových subscriberů jsou buď lidé, co nikdy nehráli DnD, nebo lidé, co ho začali hrát až v reakci na jeho videa. Tedy začátečníci. A pro ně by bylo mnohem užitečnější, kdyby vycházel z povolání z PHB, tedy ze zdrojů, které jsou všeobecně snadno dostupné a žádný PJ je nebude mít problém schválit. Pro diváky/hráče to pak znamená větší vnitřní zapojení do děje. ("Héj, on hraje stejnou postavu - rasu/povolání - jako já!")
  • Překřikování: Toto není o úrovni angličtiny, jak píše Sirien. Toto mi vadí i v českých kanálech a profi herci v CR ví, že dávání si prostoru a předávání spotlightu jsou pro diváka důležité, aby video udrželo a netříštilo jeho pozornost. Zkrátka protagonisté CR ví, že do hovoru druhého se nekecá.
  • Plynulost hraní: To, co je běžné u domácího hraní, není zrovna dvakrát zajímavé pro diváka. Zdlouhavé boje s figurkami jsou zábavné pro hraní (a to taky ne pro všechny), ale není to zábavné na sledování. Plus různá jiná pravidlová zdržování, kdy se plynulé hraní zasekne na nějakém vyhodnocování. Toto CR a někteří další řeší "light" (víc vyprávěcí) verzí pravidel a popisováním akcí postav; jiné kanály (zejména podcasty) to řeší postprodukčním vystříháním "hluchých míst" a hudebním podbarvením. Protagonisté CR a některých dalších kanálů taky dělají dobře, že popisují vnitřní myšlenky postav, díky čemuž diváci lépe chápou jejich akce, rozhodnutí a cíle.
Jako hráči by mi nejvíc vadilo to railroadování a zabití postavy na míru (fakt hnus!). Ani jako hráč, ani jako PJ nemám problém, když zemře postava, ale hodně mi vadí, když je to z čisté vůle PJ (a jako PJ bych to nikdy neudělal).
Autorská citace #51
6.2.2019 19:13 - Gurney
sirien píše:
já myslel že mluvíš o tom sledování pc a videoher

Já taky

EDIT:
ShadoWWW píše:
To, co je běžné u domácího hraní, není zrovna dvakrát zajímavé pro diváka. Zdlouhavé boje s figurkami jsou zábavné pro hraní (a to taky ne pro všechny), ale není to zábavné na sledování. Plus různá jiná pravidlová zdržování, kdy se plynulé hraní zasekne na nějakém vyhodnocování.

Právě. Tohle to pro mě dělá prakticky nekoukatelné.

ShadoWWW píše:
Jako hráči by mi nejvíc vadilo to railroadování a zabití postavy na míru (fakt hnus!). Ani jako hráč, ani jako PJ nemám problém, když zemře postava, ale hodně mi vadí, když je to z čisté vůle PJ (a jako PJ bych to nikdy neudělal).

Tak když se na tom předtím dohodli... Prostě Colville má tak trochu "failed novelist" styl vedení hry a pokud máš za to, že finálním arbitrem přežití postavy by měly být (nezfixlované) kostky (já ano), a nepovzneseš se nad jeho snahu cpát do hry svůj "správný" příběh, tak ho asi nemá moc význam sledovat.
Autorská citace #52
6.2.2019 19:22 - ShadoWWW
Někdo tu bral mé jméno (n/z)adarmo...

Jerson píše:
Otázka - tohle je ten typ videí, o kterých Shadowww (a další) tvrdí, že v současné době stojí za největším nárůstem nováčků?

Ne, tohle ne. TOHLE - Critical Role. To je fenomén, o kterém mluví Wizardi (a zejména Hasbro) a o kterém jsem mluvil i já.

Já osobně víc doporučuji zejména Turncloacks (První epizody mají i na Youtube - Epizoda 0-1, Epizoda 0-2, Epizoda 1 atd.). To je podle mě to "the best" ze všech Actual Play hraní 5E. Je to kratší (max. 1 hodina), úžasný gameplay a efekty, dechberoucí příběh.

A mají i verzi zvanou Tomes & Tentacles, kde hrají dle pravidel Call of Cthulhu (ale jiný příběh a jiné složení skupiny).

Jerson píše:
tak jsem zatím nenarazil na nikoho, koho by to nalákalo.

No já říkám pořád, že žiješ ve své bublině. ;) Tady to actual play šílenství se týká hlavně USA (stejně jako hraní DnD 5E), k nám se to dostává zatím pomalu. Ale u nás v brněnské skupině jsou hráči, co sledují CR.
Autorská citace #53
6.2.2019 19:38 - sirien
Turncloaks ep 1 má jen 700 views? Tušíš kolik maj ty audio-only podcasty na jejich webu?
Autorská citace #54
6.2.2019 19:46 - ShadoWWW
Na webu nevím. Na iTunes, přes který to IMHO poslouchá většina, má 3600 přehrání (3.6K). Není to žádný fenomén typu CR nebo ten Colvillův kanál, ale to znamená jen to, že to (zatím) není proslavené. ;-)
Autorská citace #55
6.2.2019 19:55 - Jerson
ShadoWWW píše:
Tady to actual play šílenství se týká hlavně USA (stejně jako hraní DnD 5E), k nám se to dostává zatím pomalu. Ale u nás v brněnské skupině jsou hráči, co sledují CR.

Vím, že žiju, a vím, že ty trendy jsou u nás zpožděné - nicméně znáš nějakého Čecha / Slováka, který začal hrát na základě sledování takového videa?
Ne že bych to vyloučil, moje manželka si chtěla zkusit zahrát RPG po shlédnutí Gamers 2 (bohužel jsem s ní hrál DrD2, což její herní kariéru okamžitě pohřbilo), takže to není tak, že bych ti nevěřil - jen že jsem o nikom konkrétním neslyšel, ani od tebe.
Autorská citace #56
6.2.2019 20:03 - ShadoWWW
Někdo z brněnské skupiny říkal, že začal hrát kvůli CR. Mám dojem, že to byla jedna z hráček. Zeptám se na příštím hraní. Ale i mě to překvapilo, že někdo takový je i v ČR.

P.S. Má žena zkoušela poprvé RPG se mnou, když čerstvě vyšlo DrD+. Byl to taky propadák.
Autorská citace #57
6.2.2019 20:24 - Zarahel
Já znám jeden případ, kdy CR bylo spouštěčem chuti si zahrát DnD (nejsem to já :D) ale v DDM, kde vedu hru měla zmínka o něčem jako CR a vypravnějším stylu docela zajímavý dopad - mám tam kromě těch mladších i čtyři starší kluky - 16-17 let - a v poslední době docela dobře přebírají roleplay návyky a k CR zazněly docela nadšené ohlasy. Od nich se mi nakazili ti mladší - takže i hyperaktivní desetiletý klučina docela slušně hraje :) Nepřisuzuji to tedy úplně CR, nebo jiné "show", ale nejsou jediní, u kterých jsem dobré ohlasy, případně sledování zaznamenal.

Edit: Jenže je možné to vůbec porovnávat s anglofonními zeměmi, vhledem k velikosti našeho RPG trhu a méně rozvinuté tradici? Mám skoro pocit, že v našich podmínkách to snad vhledem k celku nemůže být nijak relevantní.
Autorská citace #58
6.2.2019 20:26 - sirien
c-c-c... to je váš trest za to že a) ste si sehnali partnerky mimo komunitu a b) na nich ještě navíc experimentujete se systémama naprosto pochybného původu a kvality ;)
Autorská citace #59
6.2.2019 20:29 - Zarahel
Sirien píše:
c-c-c... to je váš trest za to že a) ste si sehnali partnerky mimo komunitu a b) na nich ještě navíc experimentujete se systémama naprosto pochybného původu a kvality ;)


+1 :D

Já to s DrD zkoušel kdysi. Nemělo to valný efekt. Na druhou stranu DnD partnerku a její přátele baví.
Autorská citace #60
6.2.2019 20:30 - ShadoWWW
B) vím dnes už taky. Tehdy jsem měl DrD za etalon kvality.
Autorská citace #61
6.2.2019 22:40 - sirien
Ok, tak sem si pustil ten začátek druhé kampaně (s02e01) Critical role. (Potřeboval sem douklidit byt a udělat si večeři a nějaké další nesmysly.)

Přiznám se, nikdy sem si Critical role (natož cokoliv jinýho) vlastně skutečně nepustil. Dost věcí sem proklikal a Critical role sem si kdysi zkoušel pouštět tu první kampaň, ale nevydržel sem u toho. Buď sem neměl náladu, nebo tenkrát nebyli tak vybroušený co sou teď, protože - je fakt fun je poslouchat. Jakože se u toho fakt pořád bavim - všichni maj super roleplaying, maj zajímavý postavy a i jejich Tabletalk/OOC hlášky sou často dost vtipný.

Ironie je, že toho vlastně nijak moc neodehráli - v podstatě dvě scény plus jeden Mattův dlouhej popis dění. A to jedna scéna byla úvodní setkání hrdinů v hospodě a druhá nějaká přetahovaná o vstup do cirkusu. Což prostě když zvládaj vytěžit pro diváka tolik z tak mála, tak si fakt řikám, že to možná fakt i budu koukat dál.


Na druhou stranu - má to tři a půl hodiny na díl. Fakt nevim, kolik lidí má tak dobrou angličtinu, aby poslouchali kontinuálně několikahodinovej podcast s osmi mluvčíma na pozadí nějaké činnosti. Nebo kolik lidí má tolik času, aby si to pustili s tím, že tomu budou fakt věnovat pozornost.


EDIT: oprava takového zábavného reliktu vícenásobného přepisování odstavce...
Autorská citace #62
7.2.2019 00:29 - York
Jerson píše:
Vím, že žiju, a vím, že ty trendy jsou u nás zpožděné - nicméně znáš nějakého Čecha / Slováka, který začal hrát na základě sledování takového videa?


Ano. Dokonce pak ta hráčka komentovala naši hru, že je pro ní fakt divný, když to není v angličtině ;-)


sirien píše:
kolik lidí má tak dlouhou angličtinu


Na délku mojí angličtiny mi nesahej! :D
Autorská citace #63
7.2.2019 01:38 - Kropy
Well nechci se nějak Colvilla zastávat, ale rozhodně bych potenciál příchodu nových hráčů díky YT nebo Twitchi a podobně nepodceňoval. I když hru ukáže ne moc dobře tak jsou tři možnosti jak na to lidé zareagují, buď díky tomu si řeknou heleď nezkusíme to, nebo je to o ničem nepřesvědčí, nebo je to donutí nikdy nic takového nehrát. Nevím jak vám a je to zcela můj subjektivní názor, ale zas tak zprasený, aby to spadalo do té třetí kategorie to podle mě neni.
Autorská citace #64
7.2.2019 02:43 - Jerson
sirien píše:
c-c-c... to je váš trest za to že a) ste si sehnali partnerky mimo komunitu a b) na nich ještě navíc experimentujete se systémama naprosto pochybného původu a kvality ;)

Zaprvé partnerky v komunitě už byly rozebrané, a zadruhé to byla ta Dálava, na které jsi DrD2 testoval ty a po přečtení jsi z něho byl celkem dobře naladěn. Kdybych dal na svůj dojem (je to komplikované a navíc fantasy), mohl jsem mít za partnerku konvertovanou hráčku. Takže za to můžeš ty :-)

Kropy píše:
Nevím jak vám a je to zcela můj subjektivní názor, ale zas tak zprasený, aby to spadalo do té třetí kategorie to podle mě neni.

No nevím - když pominu, že by potenciální divák-ne_hráč musel překousnout nudný úvod s nahazováním postav, tak se v první bojové scéně dozví, že mu vytvořená postava může rovnou chcípnout, což jsou dvě situace, které odradily spoustu lidí i při živém hraní, a pokud by se dostal i k dodatečným poznámkám a zjistil, že GM hody nafixloval tak, aby tu postavu zabil cíleně, tak by to byla stopka pro 83% přihlížejících. (Jak jsme si možná všimli, používám 83% jako stručnou náhradu za "vysoké číslo, které jsem si právě vycucal z prstu, protože to na mě tak působí".
Nemluvě o tom, že potenciální hráč nabyde dojmu, že poměr roleplayingu a keců okolo je kolik, 1:20, a pokud by náhodou chtěl dělat GMma, tak musí mít připravenou hromadu věcí. Při náhodných dotazech by ještě zjistil, že povolání jsou vymyšlená a nikoliv z příručky ... vlastně si říkám, jaký typ potenciálních hráčů tohle všechno neodradí.
Autorská citace #65
7.2.2019 02:53 - sirien
Jerson píše:
Takže za to můžeš ty

Jakože sem rozebral všechny partnerky v komunitě?
Autorská citace #66
7.2.2019 03:16 - Jerson
To jsem nemyslel, i když jich máš za sebou taky dost, ale tím myslím že můžeš za to, že moje manželka získala s RPG první zkušenost špatnou, zrovna s DrD2 :-)
Autorská citace #67
7.2.2019 09:08 - LokiB
Jerson: obtíže s posouzením věci z jiného než vlastního pohledu je známkou ne moc rozvinuté empatie. což je poměrně v kontextu jiných diskusí na téma "nerozumím tomu, proč tohle někdo sepisuje" atd.

Nevymezuji se proti všem tvým jednotlivým námitkám k uvedenému videu, mám však za to, že z evidence děláš naprosto zásadně chybné závěry.

BTW: jen ve volném kontextu ... kolik % lidí podle tebe odradí od dané hry zjištění, že (např. v Osadnících z Katanu) mohou také ... nevyhrát?
(doplnění: zjištění, že tvoje postava může při hře zemřít se nerovná přesvědčení, že i tvoje zákonitě zemře - stejně, jako vědomí mnoho lidí, když jdou do války, že ve válce někdo umřel, nezpůsobilo (dokázáno bez citace) obecně u všech na počátku přesvědčení, že i oni zemřou a proto do války nepůjdou. Jo, pak v zákopech se jejich pohled na věc změnil, ale při mávání čepicí na náměstí v den vyhlášení války psychika fungovala jinak)

BTW2: pakliže ze 100 přihlížejících po shlédnutí daného videa 83 nebude mít zájem hrát, ještě zbývá 17, kteří odrazeni nebyli. Můžeme jim nabídnout návštěvu diskusních fór o RPG na českých webech a zmizí možná dalších 16 :)

BTW3: napadlo tě například při sledování videa, že potenciální hráč možná nebyde dojmu, že skupina lidí strávila příjemnou část večera v dobré zábavě, což je něco, čeho by rád ve svém volném čase také dosáhl? A že tedy míra zpruzelosti z doposud neprožitých failů u stolu je třeba výrazně nižší než míra těšení se na zatím neprožitou zábavu?

Zkusils někdy při posuzování věcí na chvíli odložit brýle hledání potenciálních problémů a nesouladů a místo toho nasadit brýle vidění výhod a toho dobrého na daném objektu zkoumání?
Protože problémy nacházíš spolehlivě a je to cenné ... ale takhle nefunguje ani oněch 83% lidí. Ignorováním tohoto faktu prostě nemůžeš z celkem rozumných premis dosáhnout správného závěru (pochopitelně, disclaimer, dle mého subjektivního vidění světa a jeho fungování :))
Autorská citace #68
7.2.2019 09:48 - Jerson
Loki, sepisuju námitky, které mi uváděli lidé, jež zkusili hrát nebo sledovali hraní RPG a odradilo je to. Některé se opakovaly, jiné byly jednotlivé. Nevím jak moc jsou zastoupené v populaci nehráčů, protože jedince z téhle skupiny se dost špatně identifikují a na RPG fórech a přidružených akcích jich člověk moc nenajde.

LokiB píše:
kolik % lidí podle tebe odradí od dané hry zjištění, že (např. v Osadnících z Katanu) mohou také ... nevyhrát?

Všiml sis, co jsem napsal o číslu 83%? Převzal jsem ho z HIMYMu od Barneyho jako číslo vycucané z prstu, které se subjektivně pohybuje někde mezi 50 a 90%. Jinak kompetitivní deskovky odrazují cca polovinu lidí, ale tenhle odhad je zatížen dost velkou statistickou chybou, protože nekompetitivních deskovek tak moc není a bývají řádově složitější. Nicméně třeba moje bývalá holka byla ochotná hrát Carcassone jen v případě, kdy protihráči nenechávali města nedoplněná bez ohledu na svůj bodový zisk. Řada hráčů (přibližně ta polovina) zejména mladších, nechce hrát hru, ve které můžou prohrát a také prohrají první dvě hry.

Jinak řečeno, pokud budeš mít hru ve dvou variantách, kooperativní a kompetitivní, v obou přibližně stejně zábavnou, můžeš porovnávat i laicky, jak si jedna či druhá kategorie stojí u hráčů. V jiných případech by to chtělo nějaký metodicky výzkum.

LokiB píše:
pakliže ze 100 přihlížejících po shlédnutí daného videa 83 nebude mít zájem hrát, ještě zbývá 17, kteří odrazeni nebyli. Můžeme jim nabídnout návštěvu diskusních fór o RPG na českých webech a zmizí možná dalších 16 :)

Ano, to už nějaký čas tvrdím. Ale naštěstí hráči moc netíhnou k navštěvování diskusí, to dělají spíše Vypravěči a to často úplně jiná sorta lidí.

LokiB píše:
napadlo tě například při sledování videa, že potenciální hráč možná nebyde dojmu, že skupina lidí strávila příjemnou část večera v dobré zábavě, což je něco, čeho by rád ve svém volném čase také dosáhl? A že tedy míra zpruzelosti z doposud neprožitých failů u stolu je třeba výrazně nižší než míra těšení se na zatím neprožitou zábavu?

Napadlo tě, že potenciální hráč uvidí vcelku nudné sezení, které mu nic neříká a ani mu nepřijde zábavné, a určitě by tím nechtěl trávit tolik času? Už jsem psal, že poměr lidí (hráčů i nehráčů) sledujících libovolné herní sezení v řádu minut nebo po významnou část herního sezení je dlouhodobě asi tak 1:20, a to třeba i na Dálavě, kdy se hráč chce podívat, jak hrajou jeho kamarádi nějaký systém, který ho zajímá. Občas tedy jsou tihle přihlížeči maskováni za hráče, kteří se příliš neprojevují, což se špatně rozlišuje - nicméně právě proto mě zajímá, kolik kdo zná lidí (ideálně nehráčů), které takovýto druh videí baví či dokonce přitáhl ke hře, a zda se liší Mattovo video od jiných.

LokiB píše:
Zkusils někdy při posuzování věcí na chvíli odložit brýle hledání potenciálních problémů a nesouladů a místo toho nasadit brýle vidění výhod a toho dobrého na daném objektu zkoumání?

Hledání nesouladů je mé přirozené nastavení, na to brýle nepotřebuju. Nicméně ano, umí se na věci podívat cíleně i tak, že hledám výhody a bonusy. Jako třeba cool vypadající modely a plné poličky za hráči, které určitě lahodí oku každého sběratele. Ale ty jsi v tom lepší, tak další výhody popiš ty, mně to zrovna u tohoto videa moc nejde. Navíc sledování nesestříhaných videí na Youtube považuju za autorovo plýtvání časem diváků a navíc sledování hry jiných lidí, které si můžu zahrát sám považuju za své plýtvání časem, takže na to fakt koukat nebudu, abych ty výhody hledal. To taky nechám na tobě. (A bylo by velmi zajímavé podívat se na průměrný čas sledování jednotlivými diváky v porovnání s jinými kanály, ale k těm datům se asi nedostaneme.)

LokiB píše:
Protože problémy nacházíš spolehlivě a je to cenné ... ale takhle nefunguje ani oněch 83% lidí.

To je pravda. Těch 83% lidí funguje nikoliv na základě rozumové úvahy, ale pocitů, obvykle typu "nelíbí se mi to, vypínám, neřeším důvody". Mám to otestovat na lidech?
Autorská citace #69
7.2.2019 11:10 - LokiB
Jerson píše:
Hledání nesouladů je mé přirozené nastavení, na to brýle nepotřebuju. Nicméně ano, umí se na věci podívat cíleně i tak, že hledám výhody a bonusy. Jako třeba cool vypadající modely a plné poličky za hráči, které určitě lahodí oku každého sběratele.


Myslel jsem to tak, že při tvém nastavení, když se koukneš na video, tak jako první, co ti běží hlavou (aspoň tak jsem to z mnoha tvých příspěvků pochopil), je - kde udělal autor chybu, co není uvěřitelné, co ti na tom vadí, co z toho bys řešil jinak, nebo co je úplně nepřekousnutelné ... každé z toho z celkem racionálním zdůvodněním.
(a jak jsem už několikrát uváděl, mám to v mnoha souvislostech podobně, zejména pak v pracovním procesu)

Co ti k tomu dávám jako doplnění je informace, že takto podle mě naprostá většina lidí nefunguje. Testoval jsem to na lidech :)
Když se diváci dívají na Rosamunde Pilcherovou, neuvažují tak, jak ty.

A že tedy závěry, které na základě svojí úvahy děláš, nejsou tak relevantní, jak se domníváš.

Kupříkladu - Matt Colville měl Kickstarter na Stronghold & Followers ... což je podle mě obsahem něco, co je přežitek z 80. a kraje 90. let, kdy hráči v rámci herní simulace chtěli takovéto postupy na budování hradů a vedení vlastních panství a armád. Já třeba po tom už dnes netoužím, v roce 1992 by mi to přišlo straně cool.
Ale zcela objektivní je fakt, že na to MC nalákal skoro 30.000 lidí, kteří mu dohromady dali přes 2 milióny dolaru.
Tváří v tvář tomu moje přesvědčení, že je to zbytečný přežitek, prostě neobstojí ... svoje konzumenty si to našlo a ti to chtějí.

A stejné je to s jeho videem. To, že má první díl zatím necelých 190.000 shlédnutí o ničem ani nevypovídá. Bude-li mít ale třeba jeho třetí či čtvrtý díl sledovanost 50.000, tak to imho opět svoje diváky (přes výhrady, které vidíš ty, já, nebo kdokoli jiný) našlo. Je to pak autorovo plýtvání časem?

Critical Role má za tu dobu asi dvojnásobek shlédnutí a dlouhodobě bude třeba na ... hmm ... desetinásobku? Najde si tedy významně více diváků. Což imho odpovídá kupříkladu i investicím do toho produktu vloženým (nemám pro to účetní podklady, ale řekl bych, že náklady na CR jsou řádově, nebo aspoň násobně :), vyšší než na MCDM)

Ty máš svoje přesvědčení založeno na tom, že ses ptal pár desítek či stovek lidí v průběhu mnoha let. Já mám svoje přesvědčení založeno na tom, co prokazatelně dělají desítky či stovky tisíc lidí.

Na závěr - z čeho čerpáš statistiky ohledně deskových her? jsou opět jen vycucané z prstu?
Autorská citace #70
7.2.2019 11:24 - York
Jersonovo uvažování holt putuje po stezkách, které jsou běžným smrtelníkům skryty. Když Jerson vidí, jak nějaký youtube channel nabírá desítky tisíc subscriberů, následně má nevídaný úspěch na kickstarteru a když začne streamovat hraní DnD, tak má twich chat nacpaný k prasknutí, tak v tom Jerson hned vidí hromadu způsobů, jak tahle aktivita odradí milióny anonymních jedinců od - těžko říct čeho ;-)

Musím říct, že mám obrovskou radost, že nejsem tak geniální, protože svět viděný Jersonovýma očima musí být neuvěřitelně depresivní - nikdy se nic nepodaří, všude jsou jen milióny odrazených hráčů a samé špatné volby, jako třeba fantasy...

Na druhou stranu, odrazených je vždycky jen 83%. Takže pro 3%* je MOŽNÁ ještě naděje...

* Pozorný čtenář si jistě povšimne, že to v součtu nedává 100%. Není to chyba, dovolil jsem si automaticky zohlednit, že z těch 17% nadějných bude opět 83% nenávratně odrazeno ;)
Autorská citace #71
7.2.2019 11:44 - ShadoWWW
A pak jsou lidé jako Peter Edkinson (WotC), který při prvním shlédnutí Magicu v něm viděl ohromný potenciál a už několik měsíců před vydáním psal o tom, že Wizardi vydají hru, která změní svět a vytvoří zcela nový herní žánr.
Autorská citace #72
7.2.2019 14:02 - Jerson
LokiB píše:
Je to pak autorovo plýtvání časem?

Psal jsem o tom, že autor (nesestříhaného videa) plýtvá mým časem - se svým časem ať si dělá co chce.
Řešit že si nějaká nedobrá věc najde konzumenty nechci - i přes třicet let všemožné masáže o škodlivosti cigaret lidé pořád začínají kouřit, protože je to cool. Vedle toho jsou dva miliony dolarů na teoreticky zastaralou hru úplně v pohodě. Ale neznamená to, že mi přestane vadit, když mi někdo kouří pod nosem, a nepřestanu si všímat nežádoucích věcí.

LokiB píše:
Ty máš svoje přesvědčení založeno na tom, že ses ptal pár desítek či stovek lidí v průběhu mnoha let. Já mám svoje přesvědčení založeno na tom, co prokazatelně dělají desítky či stovky tisíc lidí.

A je ti jasné, že v obou případech jde o úplně jiné lidi? Kdybych to přirovnal k nějakému evidentnímu tématu, tak ty by ses ptal na názory lidí, kteří dostali válečné vyznamenání za hrdinství. Nějaké názory dostaneš. Já bych pátral, co si o válce mysleli lidé, kteří v ní padli - třeba co si jako poslední napsali do deníků. Tobě půjde hledání názorů mnohem snáze a lidé ti odpoví na to, na co se jich zeptáš. Já si budu muset vystačit s tím, co si pár desítek nebo stovek lidí zapsalo, nebo napsaly dopisech domů (a jejich dopisy se zachovaly).
A pak se budeš ptát, proč mám na válku tak negativní názory z několika desítek nebo stovek zápisků, když ty najdeš tisíce úplně jiných názorů, a kdo má tedy v názoru na válku větší pravdu.

Protože já neříkám, že nemáš pravdu. Říkám jen, že pokud si máme udělat komplexníobrázek o celé věci, potřebujeme oba pohledy, a musíme zkoumat, zda se nějaký z nich nevyskytoval mnohem více než jiný, i když dokladů o něm je mnohem méně.

Já uváděl nějakou statistiku o deskových hrách? Napsal jsem odhad založený na tom, jak moc lidé v mém okolí z různých skupin chtějí hrát deskovky a co je na nich baví (či nebaví).

ShadoWWW píše:
A pak jsou lidé jako Peter Edkinson (WotC), který při prvním shlédnutí Magicu v něm viděl ohromný potenciál a už několik měsíců před vydáním psal o tom, že Wizardi vydají hru, která změní svět a vytvoří zcela nový herní žánr.

Dokážeš ty lidi vybrat dopředu, nebo až zpětně, podle toho jak se trefili a jak se jejich předpovědi naplnily?
Autorská citace #73
7.2.2019 15:04 - York
Jerson píše:
Psal jsem o tom, že autor (nesestříhaného videa) plýtvá mým časem


Jak se mu povedlo tě donutit, abys u toho ten čas strávil?
Autorská citace #74
7.2.2019 15:52 - Jerson
Jeho? Nijak - když začnu mít dojem, že svým časem plýtvám, tak se dál nedívám. Asi taky kvůli tomu je průměrná délka sledování videa na Youtube asi 8 minut, i když průměrná délka videa je 20 minut, nebo tak nějak.
Autorská citace #75
7.2.2019 19:07 - ShadoWWW
Já? To ne. Ale o Edkinsonovi je to všeobecně známé. Kdysi, jako každý hráč DnD, i on vytvářel jeden z klonů DnD. Uvědomil si ale, že by šlo jen o další heart-breaker, a tak místo vytváření her se zaměřil na hledání a podporu talentů. A brzy narazil Richarda Garfielda a uviděl v Magicu ten potenciál.

Můžeš říct, že každý věří svému projektu a před vydáním ho opěvuje. U nových her si ale nikdy nemůžeš být jistý, že vydáváš revoluční hru (což je víc než jen trhák), zvlášť když nemáš věhlasnou, dokonce ani zavedenou firmu. A asi nebudeš psát do novin, že vydáš revoluční hru, co vytvoří úplně nový žánr, a ono se to splní. Edkinson měl čich na to, co má potenciál a co ho nemá.

To se ukázalo i v roce 1997, kdy TSR krachovalo pod astronomickými dluhy, všichni od něj dávali ruce pryč, ale Edkinson opět zavětřil šanci. TSR koupil, vykoupil ho z dluhů a v roce 2001 prodal Hasbru WotC s velkým ziskem.

Mezitím koupil Gen Con, kterému roste návštěvnost každý rok a je jedním z největších conů v Severní Americe.

Podobní vizionáři byli třeba Gygax (i když ten finančně pohořel), Bill Gates nebo Zuckerberg.
Autorská citace #76
8.2.2019 00:37 - LokiB
Jerson píše:
A je ti jasné, že v obou případech jde o úplně jiné lidi? Kdybych to přirovnal k nějakému evidentnímu tématu, tak ty by ses ptal na názory lidí, kteří dostali válečné vyznamenání za hrdinství. Nějaké názory dostaneš. Já bych pátral, co si o válce mysleli lidé, kteří v ní padli - třeba co si jako poslední napsali do deníků.


To už je zas trochu OT ... ok, proč se vlastně těch lidí ptáme? jde o to, co od nich budu chtít zjistit. jaké je válka? nebo proč chodí lidé do války? nebo 10 věcí, které nás na válce serou?

Nerozumím tvé motivaci zjišťovat, co je na předmětu "video MCDM" špatně ... protože to je ekvivalent toho, co popisuješ, že chceš od těch zklamaných zjistit, co se jim nelíbilo. A co ti to dá? Důvod, proč se nekoukat?
Chápal bych to, kdybys chtěl točit vlastní video ... tak by ses chtěl poučil, co v něm nedělat (na malé vzorku svojí bubliny). Ale ten bias, který třeba pozoruju u tvých argumentů ve vícero případech zde, že se odvoláváš na názor (pro některé ostatní) poměrně irelevantního vzorku lidí, se kterými jsi o tom někdy mluvil ... já to prostě nedokážu brát jako jakkoli směrodatné.

Komplexní obrázek by bylo fajn si udělat ... kdybychom tu věc chtěli studovat. Ale zde je motivací konzumace, ne studium daného předmětu. naprosto COKOLI, o čem budeme mluvit, se bude někomu líbit a někomu nelíbit. Z různých důvodů, pro dané lidi relevantních.

Já ale nehledám důvod proč se na MCDM nekoukat. A vím, že takový důvod bych našel snadno. Stejně jako bych našel důvody pro to, proč nečíst Kostku, proč nehrát RPG vůbec, proč nedělat nic. A to mě moc neinteresuje.

Přijde mi zajímavější vidět to, že si to svoje diváky našlo. Že si dobrodružství Velekrálovy síně našlo svoje čtenáře, kteří z toho byli nadšení. Protože to je motivací pro to sám zkusit něco dělat. Že tam venku jsou lidé, kteří to přijmou a budou tím nadšeni.
Stejné mi to přijde s Omegou ... klidně by se to dalo odmávnout s tím, že je to zbytečnost, která není potřeba, protože to a to a to a to.
Ale fakt, že se najde třeba i jen 50 nebo 10 lidí, kteří to budou rádi hrát, je pro mě důvodem pro to, aby to existovalo a někdo se tomu věnoval. A proč nesouhlasím s těmi, co tě poučují, že přeci je dost dobrých systémů a není třeba další, navíc v mnoha ohledech pro ně erratický a divný.

I když se X lidí shodne, že MC podvádí s kostkama a brutálně jebe hráče do ucha, což je asi fakt, tak já věřím tomu, že jsou hráči, kteří takové hraní chtějí. A přijde mi blbost jim nutit něco jiného s přesvědčením, že by pro ně bylo daleko lepší, kdyby hráli jinak, protože by přeci zjistili, že je to zábavnější.

Ano, vyjádření "hmm, ne, není to pro mě" mi přijde v kontextu zdejší diskuse adekvátní :)
Autorská citace #77
8.2.2019 07:19 - Jerson
Takže teď můžu odpovědět "hm, diskuse o tomto tématu není pro mě" a tím to ukončit? :-)
Autorská citace #78
8.2.2019 12:50 - Jerson
Nicméně když se lidí ptám, tak už mám dva z pěti, kteří se dívají na Critical Role, tři z pěti si The Chain nepustili déle než pár minut, protože je nezaujalo, zbylí si ho nepustili vůbec.
Autorská citace #79
8.2.2019 13:14 - LokiB
Můžeš dělat, co se ti zlíbí :) Klidně tvrdit, že je to nekoukatelné a nikdo to sledovat nebude :)
Autorská citace #80
8.2.2019 13:18 - Ugy
Jen pro podporu statistiky... Critical role "sleduju" pravidelně v pátek rebroadcast. Tím sleduju myslím mám ji puštěnou v pozadí zatímco pracuju a baví mě. The chain jsem si pustil protože jsem byl zvědavej, moje názory jsou výš v diskuzi. Znova si ho pustím tak za pět tejdnů až bude v té proklamované fázi, kde to nebude tak railroady a dle MC slov jiné. Dle toho se pak rozhodnu jestli mi to za to stojí a něco mi to dává nebo ne.
Autorská citace #81
18.12.2021 12:49 - ShadoWWW
Matt vydal výroční stý díl série Running the Game, ve které shrnuje rady od od prvního až po tento díl. Dále pak mluví o tom, jak vznikl jeho kanál a jak nabýval na popularitě. A že byl konec konců ve správný čas (vydání 5. edice) na správném místě (youtube). A že není potřeba mít ani extra drahé nahrávací zařízení. Sám začínal na foťáku, který uměl nahrávat jen maximálně desetiminutová videa. (Aktuálně sice jede na Panasonic LUMIX DMC-GH5, ale to už je jiná kapitola.) Zároveň ale říká: "Snažte se z něčeho za rozumné peníze vytáhnout maximální kvalitu zvuku i obrazu. Někteří říkají, že na kvalitě zvuku a obrazu nezáleží, že záleží jen na kvalitě obsahu. To jsou ale lidé, co nesledují pravidelně youtube. Pokud chcete nabrat lidi, co vás budou pravidelně sledovat, potřebujete kvalitní obraz a zvuk."

Doporučuji si to poslechnout. Osobně si myslím, že pro někoho z Česka může být teď ten správný okamžik (vydání JaD) a stačí být jen na správném místě (YT/twitch), a když nabere Mattovo nadšení a vrhne se na věc, mohly by se dít velké věci.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1498110294342 secREMOTE_IP: 54.159.186.146