Střípky

Demonica
15.8.2018 21:23
Autorská citace #1
15.8.2018 21:23 - Xyel
Tohle vypadá fakt luxusně :)
Autorská citace #2
15.8.2018 21:43 - MirTur
Opravdu pěkné. Oceńuji, že nebyla otrocky přeložena jména postav.
Autorská citace #3
15.8.2018 23:45 - Kropy
Zajímavé dobrodružství přemýšlím jestli ho nepoužít ... za chvíli budu mít ve skupině dodělané Ztracené doly a můj nápad pokračovat pak Out of the Abyss má velkou mezeru mezi konečným levelem ze Ztracených dolů a začátečním levelem u 8. kapitoly OotA... Tohohle by se dalo využít.
Autorská citace #4
16.8.2018 07:51 - Tarfill
Tyo,
já to tady na Kostce poslední dobu můžu jenom chválit. :-)
Tolik dobrovolnických překladů na jednom místě se jen tak nevidí...
Opět tedy díky, Demonico, dobrý to počin.
Autorská citace #5
16.8.2018 08:42 - Demonica
Díky všem. Dobrodružství je zábavné hrát, vedla jsem ho na Gameconu, takže můžu doporučit.

Kropy: Není to moc dlouhé dobrodružství, dá se pohodlně odehrát za 4 hodiny. Ale to jsme nevyužili vše co nabízí a závěrečný souboj byl hodně krátký. Takže je určitě možné jej hrát i déle, případně rozšířit (například o začátek zadání úkolu a v průběhu o náhodný encounter), aby postavy dostaly třeba novou úroveň.
Autorská citace #6
16.8.2018 09:46 - Tarfill
Demonica píše:
vedla jsem ho na Gameconu

Ahá, to bylo to dobrodružství s názvem Splněná přání? Já jsem si říkal, že ten obrázek je mi povědomý.
Autorská citace #7
16.8.2018 10:03 - Demonica
Tarfill píše:
Ahá, to bylo to dobrodružství s názvem Splněná přání? Já jsem si říkal, že ten obrázek je mi povědomý.


Přesně tak, měla jsem tam lehce upravenou verzi co se týkalo názvu, jmen a některých detailů. Tak taky vzniklo přejmenování hlavního ženského NPC, protože originální jméno zní v češtině dost divně. Tak jsem opustila jméno Pisca a nahradila jej za Priska.
Autorská citace #8
16.8.2018 10:26 - Demonica
Velký dík patří eximu, který se postaral o zasazení do grafiky. Díky němu vypadá překlad úžasně.
Autorská citace #9
12.1.2020 09:17 - ben222
Perfektní překlad dík.
Autorská citace #10
12.1.2020 10:14 - Pan Bača
někde leží opravená verze, která by už měla být v souladu s ostatními překlady. exi?
Autorská citace #11
12.1.2020 10:31 - exi
Posílal jsem to Demonice na konci listopadu.
Autorská citace #12
12.1.2020 11:01 - krytah
Vypadá to opravdu úžasně, pravděpodobně v brzké době použiji. ;) Jenom mezi kouzly sesilatelnými pomocí Koruny z černých perel je "maelstrom", je to necháno v angličtině naschvál?
Autorská citace #13
12.1.2020 11:09 - Pan Bača
Krytah: celý text prošel opravou, ale zatím tady není.. je to jen otázka přehrání na server. Takže ještě chvíli vydrž, v brzké době by se tady měla objevit.
Autorská citace #14
12.1.2020 11:23 - exi
Upravená verze prozatím tady. Až se nahodí na server, příspěvek smažu.
Autorská citace #15
12.1.2020 13:58 - sirien
krytah píše:
"maelstrom", je to necháno v angličtině naschvál?

a skutečně to je ponechané v angličtině? :)
Autorská citace #16
12.1.2020 14:45 - Pan Bača
v originálu je maelstrom, v překladu u Xanathara maelström.
A profesor Aronax i s kapitánem Nemem taky vpluli do Maelströmu!
Autorská citace #17
12.1.2020 16:07 - krytah
Díky, na to jsem se tak nějak chtěl zeptat, ale asi to vyznělo jinak.
Autorská citace #18
19.1.2020 21:04 - Pan Bača
Já věděl, že jsem to měl projít celé ještě jednou, ale nebyl nějak čas..
v celém textu se střídají Prisčino příjmení buď jako "Ahlorsath" nebo "Alorsath".
Exi, mohl bys to prosím opravit? Na tučnou variantu.
Díky moc.
Autorská citace #19
26.1.2020 09:08 - Demonica
Omlouvám se, že to tak trvalo.

Je nahrána nová verze se všemi korekturami. Díky všem, kdo se na ní podíleli.
Autorská citace #20
15.3.2020 15:20 - Markus
Sepsal jsem na tohle dobrodružství recenzi:

https://zpatky.wordpress.com/2020/03/15/recenze-pobrezi-snu/
Autorská citace #21
15.3.2020 23:08 - sirien
SPOILERS

Markus: Krásně se to čte, ten sžíravý tón tomu dává šťávu :)

Jinak musim říct že pokud to je tak jk píšeš, tak s těma 2* máš dost nízký nároky.

Na druhou stranu musim říct, že u spousty věcí vidim poměrně snadný fixy - např. kdybys prohodil kopání nějakýho chrámu za obětování, tak dává smysl proč někoho lákat z venku stejně jako proč tam zbejvaj už jen 2 hrdinové. Taky můžeš downgradenout Priscu a její bandu na závěr dát nějakej bossfight s nějakym krakenoidem.

Uznávám ale, že pokud musíš fixovat předpřipravený dobrodružství na týhle základní úrovni, tak to docela sucks a při psaní toho nástřelu onoho fixu výše sem měl určité deja-vu - tam sem taky začal "menšim fixem" a kde sme pak skončili.
Autorská citace #22
28.3.2020 23:20 - Markus
Sirien: S tím sžíravým tónem jsem zkoušel něco trochu jiného, mimo můj klasický tón. Lehký experiment pro pobavení. Normálně si nedovolím být jízlivý z respektu k tvorbě místních autorů - nechci je urazit, spíš nasměrovat lepším (podle mě) směrem. Tady mě autor číst nebude, tak jsem se odvázal.

Každopádně...

Myslel jsem, že mi to tu někdo bude rozporovat. Přišlo mi, že se to tu pár lidem líbilo nebo že to i hráli. Na internetu na to nemůžu najít vesměs žádnou negativní recenzi. Tak si říkám, co jsem nepochopil?

sirien píše:
Jinak musim říct že pokud to je tak jk píšeš, tak s těma 2* máš dost nízký nároky.


Chvíli jsem dokonce uvažoval nad třema, což mám pro sebe zadefinováno jako "pohoda hratelné; nenadchne ani neurazí". A je to fakt hratelné, komplet dobrodružství se vším všudy, pokec v hospodě, jeskyně, pár bojů, pivko a preclíky. Ale pak jsem si uvědomil, že zrovna tohle mě urazilo. Tím, že je to nenápaditý railroad a že to postavám na 7. úrovni jako vrchol nápaditosti cpe boj s kostlivci a lektvar léčení. A pak ta neuvěřitelná zápletka. Kdyby to bylo koncipované jako úvodní dobrodružství pro 1. úroveň, tak to asi hodnotím o tu hvězdičku líp. Taková drobnost a co to udělá.
Autorská citace #23
29.3.2020 00:04 - Chyba
Markus píše:
Na internetu na to nemůžu najít vesměs žádnou negativní recenzi.

To já si tak jednou koupil jedno dost vychvalovaný neoficiální dobrodružství a po nahlédnutí do něj jsem vyděl chyby, podle kterých sou problémy s tímto dobrodružstvím naprosté prkotiny (včetně mechanik u kterých si řekneš: Ale takto to nefunguje).
Tím nechci nějak zpochybňovat problémi, které jsi našel, jen přidávám svůj zážitek na téma nevěř recenzím.
Autorská citace #24
29.3.2020 00:29 - sirien
Markus píše:
Myslel jsem, že mi to tu někdo bude rozporovat.

Možná Demonica - když to překládala, tak v tom nejspíš nějakou hodnotu viděla? Ale ona poslední dobou moc aktivně nepřispívá.

Já to původně nečet, jen se mi líbí název a obálka :) Ale že to seš Ty, tak sem si to teda otevřel.

Souhlasim, že úvodní zápletka nesmyslností praští do očí a mít v plánu to hrát, tak jí v hlavě hot-fixuju ještě než vůbec budu pokračovat ve čtení. Já mám ale vůbec v DnD (takovym tom klasickym FR-style nebo ještě magičtějšim) kontextu problém se všemi těmihle zápletkami typu "commoneři kopou moc dlouho" - ok, na globální makro-ekonomický úrovni to může bejt argument, ale pokud de o izolované konkrétní zadání, tak najít magika co to odčaruje / artefakt co s tim pomůže / monstrum co de charmnout a použít / ... je prostě 10x efektivnější než jakejkoliv stupidní evil plan. Zvlášť pro partu co se točí okolo... what? CR 655? To je cca obdoba party PC někde na 10-15. levelu nebo tak něco, ne? MFG...

...a to všechno kvůli artefaktu, co umí seslat pár kouzel do max. 5. úrovně (což je ta samá úroveň, kterou má hlavní záporačka dostupnou sama o sobě). To je další DnD element co mě vždycky zarazí, jak záporák shání něco HROZNĚ MOCNÝHO, ale v reálu to vlastně nesmí bejt moc mocný, protože co kdyby to postavy získaly, že jo.

Ty spot-checky sou fakt fun - třeba ten na Int (14) aby sis všimnul že větší lodě sou ze všech koutů světa mi přijde jakože to psal někdo kdo vživotě nebyl v přístavu s loděma ze všech koutů světa.

Hlavní záporačka vládne lokální komunitě na rajskym tropickym ostrově, patří jí místní top podnik a ještě k tomu několik větších lodí a proč-že-ksakru-dělá-nějakej-evil-plan? Mě to zní jako že vcelku zapadla do společnosti a je bohatě zajištěná. Na jejim místě bych sebou fláknul s knížkou na pláž a objednal sem si pravidelnej přísun piňacolady a masáží nebo bych začal pracovat na vybudování pirátský flotily nebo tak něčeho. Rozhodně efektivnější než kravit s nějakym chrámem.

kovář vytvořil wakizaši katana. wut? Tak wakizaši nebo katanu?

Hlavní záporačka co se vydává za obyčejnou hostinskou na sobě tahá kroužkovou košili a aby TOHLE nebylo dost, tak jí má pod šatama? :D (nevim, co je na tom tropickym ostrově horší představa, ta kroužkovka co je bezúčelně a čistě masochisticky na tom nahym těle nebo ta prošívanice pod kroužkovkou přes kterou má ještě normální hadry) Tyhle detaily mě vždycky dostanou :D



Hej jako... já myslim, že neni moc co obajovat, vidim to dost podobně jako Ty.

Jako pozitivum vidim to, že to je dost použitelnýho materiálu a celý to je ve svý podstatě tak jednoduchý a přímočarý, že to je hrozně snadno záplatovatelný, takže ten materiál je vlastně vcelku použitelnej:
- dostanu rychlou inspirativní zápletku (sexy tropickej ostrov, hospoda jako operační štáb záporáků, tajemnej ztracenej chrám)
- dostanu k tomu hezký mapky a obrázky
- dostanu stat bloky nepřátel vhodnejch pro danej level (předpokládám, že jsou tyto vyvážený - pro DnD nemám cit, tak to od pohledu nepoznám)

Jako osobně bych s tim zvlád pracovat asi docela dobře. Sice bych v těch dodanejch kulisách odehrál hodně jinej příběh (jak sem psal - přetavil bych to z kopání do nějakýho toho temnýho obětovávání a rituálů a kraken-démonskejch běsů a vůbec bych zved sázky...)

Hodnotit to v procentech/hvězdičkách moc nebudu, mám dost "přestřelený" nároky a nejsem fanoušek předpřipravenejch adventures (jediný co se mi kdy líbily byly příběhy k Ashen Stars, který sou absolutně top-level), ale dojmově - not impressed, spíš slabší, ale zas ani žádný mega WTF. Dokážu si představit, že slušnej DM z toho vykřeše zábavnou hru, takže věřim, že pokud v tom Demonica viděla něco, co jí inspirovalo, tak to s ní mohla bejt i fakt sranda hrát.


_______________

exi: uletělo Ti tam nastavení odstupu tý okrasný kapitálky na začátku odstavce (citelné zejména u těch "P", ale při bližšim pohledu i u "V"). To jen tak na okraj, kdybys do toho ještě někdy z nějakýho důvodu šahal, ne, že by to nějak moc vadilo.
Autorská citace #25
29.3.2020 00:57 - York
sirien píše:
nejsem fanoušek předpřipravenejch adventures


Taky jsem nikdy nebyl, ale jak teď nějakej čas experimentuju s dungeonama a teď se sandboxem (Quentinův Tross), začínám pomalu měnit názor.
Autorská citace #26
29.3.2020 10:44 - Chyba
Na titulní straně jsem si všiml malého černého nápisu "Pobřeží snů" nahoře v oblasti trámu s lampióny, hádám, že ten ta nemá byt.
Autorská citace #27
29.3.2020 10:48 - exi
lol, to se tam vzalo kde... Opravím a konečně se dostanu i k těm kapitálkám na začátku kapitol.
Autorská citace #28
29.3.2020 12:11 - Log 1=0
Já to sem ještě nenapsal?
Tak to napíšu teď.
Já to vedl.
A souhlasím s Markusem.
Ani moc nevadilo, že je hospoda nesmyslná a jeskyně ne moc zajímavá, byla to nouzovka, když jsme se sešli v neúplném počtu a nikdo moc nečekal.
Ale ten railroad...
Hráči to rozbili doslova v každé scéně, a jednou jsem se dostal do situace, kdy bych musel na základě hráčského nápadu ten dungeon a fight totélně překopat. Což by se dalo, kdybych na to měl půl hodiny klidu, ale stalo se to při hře, a chtěli jsme to dohrát, tak jsem se hráčce omluvil, že její nápad je sice dobrý, ale dobrodružství s ním nepočítá a já ho tam neumím narvat. Pasti v poslední místnosti se docela líbily ale odměna moc nadšení nevyvolala.
Za mě 1 hvězdička.
Ale pokud je někdo zvyklý na nehratelné shity z Ligy dobrodruhů, tak mu tohle může připadat jako dobrá úroveň. Já jsem zvyklý na lepší věci, které jsem schopen si vymyslet sám.
Autorská citace #29
29.3.2020 12:16 - LokiB
sirien píše:
a to všechno kvůli artefaktu, co umí seslat pár kouzel do max. 5. úrovně (což je ta samá úroveň, kterou má hlavní záporačka dostupnou sama o sobě)


Jako jo, ale teda ty kouzla z koruny, maelström, přílivová vlna aspoň "působí dojmem", že jsou to mocná kouzla ... z hlediska terorizování a ničení pobřežních vesnic a lodí, mocnější než znehybni nestvůru.
Druhá věc je, že ta intrikující tritonka asi přesně neví, co přesně koruna umí, jen to, že má být "mocná". Z hlediska legendy svým způsobem "mocně" působit může, i když realita je pak přeci jen střízlivější :)

sirien píše:
třeba ten na Int (14) aby sis všimnul že větší lodě sou ze všech koutů světa mi přijde jakože to psal někdo kdo vživotě nebyl v přístavu s loděma ze všech koutů světa.


Tohle dává prostor k tomu, aby postava, která má zkušenost či background tomu odpovídající, uspěla automaticky ... prostě jí to došlo. Postavy, které u moře nikdy nebyly to asi budou mít těžší, ten hod je takovej DnD standard kompromis, jak dát šanci inteligentním postavám trochu si tu inteligenci užít ... hej, přeci rajčata a ovoce ;)

sirien píše:
Na jejim místě bych sebou fláknul s knížkou na pláž


No jooo, ale ty nejsi šílený touhou po moci, ne? nebo jo?

sirien píše:
kovář vytvořil wakizaši katana. wut? Tak wakizaši nebo katanu?


V originále je "wakizaši sword". Řekl bych, že tady je to přeloženo po vzoru: meč - krátký meč = katana - wakizaši katana. just saying.

sirien píše:
na sobě tahá kroužkovou košili a aby TOHLE nebylo dost, tak jí má pod šatama?


Ve statech má psanou šupinovou zbroj. originál scale mail. ta se nosí pod šaty přeci jen snáz než kroužková.
Autorská citace #30
29.3.2020 12:18 - LokiB
Co mě na těhle dobrodružstvích vadí je, že sice dávají na každém kroku postavám šanci "aby si všimli, že něco není v pořádku"... ale už moc GMovi nepomáhají, co dělat, když to hráči pochopí hned zkraje a nechtějí "hrát dle příběhu", ale rovnou si se zkušenostmi řeknou "ha, tohle je celý fligna, takhle na nás tedy ne" ... a valná část předpřipraveného materiálu vezme za své, protože se už nedá moc použít.

EDIT: mimochodem, tu šupinovou zbroj pod šaty má Prisca vidět i na obálce celého toho dobrodružství :)
Autorská citace #31
29.3.2020 13:04 - sirien
LokiB píše:
Postavy, které u moře nikdy nebyly

...V tom dobrodružství na tom tropickém ostrově...?

LokiB píše:
nebo jo?

Samozřejmě, že jsem. A právě proto si získanou moc budu užívat (pláž, piñacolada) nebo získávat další efektivně (obchodní/pirátská flotila...).

LokiB píše:
meč - krátký meč = katana - wakizaši katana

Makes sense asi. Ale nezdá se mi to šťastný, protože kdo neví co je wakizaši tak tomu tohle nepomůže a kdo to ví toho to zmate jako mě.

wakizaši meč by byl lepší. Nebo wakizaši (krátkou katanu).

LokiB píše:
ta se nosí pod šaty přeci jen snáz než kroužková.

Výborně.

Zaprvé to je při její snaze tvářit se jako nenápadná hostinská úplně stejně užitečný - místo cinkátek má pod hadrama nepoddajnej pancíř.

Zadruhé je otázka co se tím myslí. Šupinová je by default na prošívce / tvrzený kůži. Menší masochismus než kroužky na nahý tělo, ale úpal za 5, 4, 3, 2, 1...

Lamelová z kovu nás dostane do stejného dilematu jako kroužková, protože se pod ní nosila prošívka taky a na nahý tělo to bude taky masakr.

Lamelová z tvrzený kůže se v DnD pokud vím považuje za leather a scale je jen kovová.


Tak jako tak bych rád připomněl, že se v týhle těžký bojový výbavě snaží vydávat za obyčejnou hostinskou.

Možná by tam měl být nějaký INT check jestli si postava nevšimne že je s jejím oblečením něco divného? DC... 20, třeba?
Autorská citace #32
29.3.2020 13:06 - LokiB
sirien píše:
nepoddajnej pancíř

Koukni na obrázek z obálky, tam je vidět, že je to skoro jak mitrilová košile :)
tenké zlaté lístky ... to v podstatě neomezuje. říkat tomu nepodajný pancíř neodpovídá vizuálu.

K čemu INT check, když je to vidět na první pohled? :)
Autorská citace #33
29.3.2020 13:09 - sirien
Jasně, vlastně proč ne. Když holka na larpu může dostat plnej armor bonus za chainmail bikini, tak tohle dává dokonalej smysl.
Autorská citace #34
29.3.2020 13:19 - LokiB
od dob Bilba a Froda je to holt fantasy klišé ... a sen mnoha hráčů :)
mimochodem, zrovna DnD má dlouhou tradici v takovéto "elfí zbroji" pro zloděje a bardy ... aby byli chránění a přitom je to neomezovalo v pohybech. aspoň co já si z dob ADND pamatuju. to podle mě není něco, co by hráčům, zvyklým na DnD tradici, přišlo neobvyklé.
Autorská citace #35
29.3.2020 13:51 - Log 1=0
sirien píše:
Když holka na larpu může dostat plnej armor bonus za chainmail bikini,

LokB píše:
od dob Bilba a Froda je to holt fantasy klišé

Asi bych měl číst příspěvky celé a ne jen prolétávat random věty.
Autorská citace #36
29.3.2020 20:03 - Markus
Díky za reakce a za utvrzení, že v tom nejsem sám.

Přemýšlel jsem, co se na tom těm lidem líbí, a moje pracovní teorie je, že oceňují na RPG něco jiného než já (no neke!). Představuju si, že se jim líbí barvité prostředí, nevadí jim hrát v kolejích, prostě se nechají rádi provádět příběhem a občas to dobarví svým roleplayingem. Takové to hraní: Teď je pokec v hospodě, tak si chvíli povídejte. Teď se posuneme k boji. Teď se posuneme do jeskyně a dáme si další boj.

Asi to může být uspokojivé - připomíná mi to třeba Gloomhaven -, ale od RPG očekávám větší volnost a prostor na vymýšlení různých kulišářen. A taky větší nápaditost než "další kostlivci a léčivý lektvar". To bude možná ten bod, kde se rozcházíme.
Autorská citace #37
29.3.2020 23:10 - sirien
Markus: hele tohle je IMO hrozně americká škola "deskovkoidních" RPGček - hraní je v podstatě social event, lidi se sejdou, něco si vodehrajou, ale u toho zároveň i prokecaj mrtě času out-of-game, zahláškujou, zrušej balík junkfoodu. Tzn. podle mě se s nima nerozcházíš ani tak v tom co bys chtěl od hry (nějaký preference a tak), ale rozcházíš se s nima ještě o úroveň dřív v tom, co vůbec očekáváš od toho setkání. Řikám tomu "deskovkoidní", protože v mym sociálnim okolí takhle dost kamarádů hraje právě deskovky - a to i RPGčkařů, když si chtěj spíš pokecat než intenzivně zahrát, tak vyhlásej deskovku; amíci takhle maj RPGčko. Ostatně viz i ten blog co nějakou dobu zpátky postoval ShadoWWW, kde nějakej týpek dává velkej kredit současný DnD / RPG renesanci v USA právě tomu, že to lidem dává "pravidelnost v setkávání se s kamarády naživo". A pro tyhle účely je takovejhle příběh ideální - Ty chceš, aby Tě tak trochu ved za ručičku, protože ve skutečnosti nechceš věnovat 100% pozornosti tý hře.

EDIT: Asi jako "movie night" když jí vyhlásej lidi co nejsou film-nerdi; taky se na ní pak nepouští hluboká filosofie, dobová art-sonda, psychologický drama nebo jiný věci vyžadující plnou pozornost diváka, ale věci do kterejch můžeš mluvit a sem tam je pauzdnout a nevadí když něco úplně nechytneš atp. To co chceš Ty je film na kterej s kamarádama zajdeš do kina a z týhle perspektivy si napsal recenzi na film co je určenej na movie-night v pátek u Pepy (jídlo koupil Pepa, vem flašku).
Autorská citace #38
30.3.2020 14:17 - Jerson
Nevím zda to jsou jen Amíci, ale (nejen) z diskuse s kluky z Drakobijce mi přijde, že asi i hodně hráčů je spokojeno s zážitkovou hrou v podobě RPG. I když dost možná proto, že skutečné RPG ještě nezažili (jo jo, elitářství,, neberte mě vážně). Prostě i u nás jsou lidé, kteří se chtějí nějak bavit, pivo a pizzu a k tomu nějakou tu hru. A s tím jak roste hráčská základna RPG u nás a jak se stále prosazuje model "GM připraví vše, hráči se vezou a užívají si připravenou zábavu" se celkem logicky rozšiřuje i tenhle segment hráčů a ba to navazující adorace takových shitózních dobrodružství (opět pun intended).
Autorská citace #39
30.3.2020 15:32 - LokiB
To dobrodružství je takový DnD standard mi přijde, pro tento formát kratičkých dobrodružství. Vemte si, že to má pár stran, stojí to pakatel. 18 stran pro dobrodružství, k tomu hodně obrázků. To je pro railroad DnD celkem typické.

Mně by se pro fér srovnání někdy líbilo, kdyby tu někdy někdo dal své domácí "skutečné a lepší RPG" (tím nemyslím zrovna Jersona) ... ne snad, abych mu to zkritizoval, ale aby bylo srovnání. Kovářova dcera je jeden typ a jako příklad fajn, taky to není univerzální. Tak pro představu.
neviděl jsem těchto domácích nějaké ukrutné množství, ale přišlo mi, že když se mají hodit z hlavy na papír, aby je použil někdo jiný, tak se z nich hodně toho kouzla ztratí, protože ta "představa" je obtížně zapsatelná do formy dobrodružství.
Autorská citace #40
30.3.2020 16:03 - ShadoWWW
Jerson píše:
A s tím, jak roste hráčská základna RPG u nás, se celkem logicky rozšiřuje i tenhle segment hráčů

Dovolil jsem si upravit (a opravit o chyby) Jersonův komentář na celkem logickou věc, kterou vidím u nás i ve světě. Kopíruje to v podstatě videohry. Kdysi dávno to byly logické textovky nebo obtížné adventury (Fish Fillets!), kde hráč hodiny, dny či týdny zkoumal, jak se pohnout do další lokace. Jak se hry rozšířily, přišly jednodušší hry s interaktivními prvky, které hráči napovídaly, jak s čím manipulovat. Většina hráčů videoher dnes hraje na mobilech, kde se to posunulo ještě dál na úplný oddechovky.

A jako bys dnes přišel k hráči, co hraje na mobilu a přesvědčoval ho, jak je jeho hraní stupidní. Prostě čím víc hráčů, tím je hraní různorodější. RPGčka i hraní na kompu/mobilu má tu výhodu, že nepotřebuješ přesvědčovat někoho jinýho na netu, jak je jeho styl hraní stupidní. :)
Autorská citace #41
30.3.2020 16:10 - Jerson
LokiB píše:
Mně by se pro fér srovnání někdy líbilo, kdyby tu někdy někdo dal své domácí "skutečné a lepší RPG" (tím nemyslím zrovna Jersona) ... ne snad, abych mu to zkritizoval, ale aby bylo srovnání.

Já o tom uvažoval a uvažuju, ale to je právě ono - s tím jak já vedu hry vlastně ani není možné tu hru zapsat dopředu a vypsanými možnostmi.

Tedy, když trochu odbočím - v naší kultuře se strašně moc dá zapsané myšlenky. Počínaje vědou a konče literaturou jako takovou, nicméně některé věci se prostě zapsat nedají, protože zápis je ze své podstaty statický. Takže když to převedu zpět do RPG a dobrodružství, tak pokud takové dobrodružství můžu zapsat, nemůže být dobré. Je to podobné, jako když bych si chtěl do své sbírky motýlů přišpendlit živého motýla vedle řady jiných motýlů, aby si ho každý mohl prohlédnout a prozkoumat.

Nejblíž se k tomu asi dostanu svým zápisem úvodního dobrodružství k Omeze, ale mám dojem, že pokud to Markus bude někdy hodnotit, tak mu z toho vyjde, že je to nehratelné, protože to musí sám upravit - že to není take and play.

Což souvisí s dalším problémem - když své hry koncipuju tak, že děj a příběh vytváří všichni hráči během hry, tak opět nedává smysl psát to jako dobrodružství, podle kterého GM vede hru.
Autorská citace #42
30.3.2020 16:21 - LokiB
Jerson: já to chápu a nic proti tomu nemám ... jen tím trochu snímám kritiku z vydaných dobrodružství, protože některé předpoklady, které se tu do hodnocení projevují, jak sám píšeš, není možné splnit.

ShadoWWW píše:
. Jak se hry rozšířily, přišly jednodušší hry s interaktivními prvky, které hráči napovídaly, jak s čím manipulovat.


Ale tak ono tu byly složité i jednodušší hry v podstatě od začátku, společně ... dnes je na ty jednodušší kladen větší důraz, protože majorita chce je.
koho by ve Wizardry VII kdy napadlo, že mu bude mapa ukazovat cestu k dalšímu úkolu, nebo že nebude muset dělat pixel hunting pro tajné tlačítko, ale stačí zmáčknout Shift.

jenže ono taky ... když jsi hrál 2 těžké hry po 200 hodinách ... ne každému se chce do třetí a čtvrté, na tom oddychu, že to není bráno jako výzva, ale jako relax, je hodně pravdy.
Autorská citace #43
30.3.2020 17:37 - Jerson
ShadoWWW píše:
A jako bys dnes přišel k hráči, co hraje na mobilu a přesvědčoval ho, jak je jeho hraní stupidní.

Jo. Na druhou stranu je to podobné, jako když máš hráče hrajícího nějaké letadélko na mobilu, ty máš doma pět monitorů, profi joystick, pedály, přístrojovou desku snímač polohy hlavy pro rotaci pohledu, a on ti říká, že oba hrajete letecký simulátor.

A jsem si naprosto jist, že když takového casual mobilního hráče posadíš do profesionálního vojenského simulátoru Grippena, tak i když v něm nebude schopen sám ani odstartovat, zcela jistě pochopí, jaký je mezi zážitkem z jeho zábavy a ze tvé zábavy rozdíl. I když ho ta tvoje zábava možná nebude bavit, protože mu přijde moc složitá.

Navíc bych rád dodal, že ty své jakobynadřezené poznámky jsem nemyslel vážně. Na jednu stranu si opravdu myslím, že když se do hry člověk ponoří, bude odměněn mnohem hlubším zážitkem než když ji bere jako příležitost k pokecu s kamarády, ale nerad bych tvrdil, že se všichni do té hry musí ponořit. Tvrdím jen, že každý přístup bude generovat odlišný zážitek.
Autorská citace #44
30.3.2020 17:54 - LokiB
Jerson: já ti nevím, tahle srovnání ... sám víš, jak je to vachrlaté :) to pak můžeš srovnávat zážitek z hraní šachů a fotbalu a dávat příklady, proč je jedno hlubší než druhé. tedy jestli hlubší rovná se zároveň i lepší, což je otázka. a že někdo prožije hluboký zážitek u piškvorků, ale u šachů už ne, i když mu šachisté říkají, že je to daleko hlubší než piškovrky. atd.

mně ten popis, který dával sirien, přišel adekvátní ... protože je tak jako objektivní. popisuje stav.
ta další doplnění ... to už je pak hodně individuální a vede to do debat, zda je lepší perokresba nebo impresionistický obraz, čili nikam.
Autorská citace #45
30.3.2020 23:39 - Jerson
Může být, já fakt podle napsaných dobrodružství nehraju a hrát nebudu, a pokud ano, tak určitě ne zrovna ty které Markus recenzuje.
Autorská citace #46
31.3.2020 01:21 - LokiB
Rád se nechávám napsanými dobrodružstvími inspirovat. Nikdy to nehraju podle nich, ale vezmu si z nich třeba nějakou myšlenku, lokaci, zápletku, postavu či tak něco, a doplním si to podle svého, nebo začlením do svého světa.
A i tohle dobrodružství má potenciál "něco ve čtenáři vzbudit". jestli ho někdo bude hrát as written ... nevím, já ne, to je jisté.
Ale zápletku bych za kultisty, rituál a oběti neměnil, to je pro mě oprděnější než "jen vykopávání artefaktu".
Autorská citace #47
31.3.2020 09:52 - Markus
K tomu sepisování domácích dobrodružství - to podle mě nejde. Když sepíšeš svoje dobrodružství "tak, jak jde ho odehráli", vznikne ti vlastně časová sekvence událostí, taková povídka/zápis v jiném formátu. A to prostě není hratelné dobrodružství. A možná tohle je příčina toho, že spousta takových dobrodružství existuje (není to případ zrovna tohohle) - že lidi přetvoří svůj zápis na dobrodružství a myslí si, že to bude někdo hrát.

Dobrodružství má být nějaká výchozí situace, která umožňuje spoustu cest a nabízí různé způsoby, jak to rozehrát. Družina do něj vchází a v tu chvíli víceméně končí text modulu a přebírá to GM. Úkolem modulu je dát GMovi inspiraci a materiály na to, aby se mu to dobře rozvíjelo. To, co doma odehrajete, je pak jeden možný průchod. Ale není možné myslet si, že zapsáním tohohle průchodu na papír vznikne dobrodružství.

To je moje reakce na výzvu, aby lidi sepsali svoje domácí dobrodružství. IMHO to nejde, protože lidi doma většinou nepřipravují dobrodružství ve smyslu modulu. Mají připravené maximálně nějaké náměty a střípky a pak vaří z vody - to, co z toho vznikne, je ale zápis ze hry, ne dobrodružství. Připravit dobrodružství je nehorázné množství práce, a to většina lidí pro svojí vlastní potřebu nedělá.
Autorská citace #48
31.3.2020 13:32 - York
Loki: Hodně jsem váhal, jestli sem ty odkazy dát, protože se fakt nechci s někým trumfovat a tvrdit, že to, co jsem napsal já, je "skutečné a lepší RPG". Navíc viz Markus - není to sepsané po odehrání, je to navrhované z čistého stolu. A taky jsou to dungeony v celkem hodně oldschool duchu, takže s dějovými moduly to moc nejde srovávat.

Pokud tě to pořád ještě zajímá, tak tady je Opuštěná pevnost a Zatopený důl.
Autorská citace #49
31.3.2020 14:07 - sirien
Markus: De to. Ale je to strašnej voser, jakože fakt děsnej. Věř mi, dvě svoje mám rozpracovaný - jedno (HtV scénář "Netvoři v LA") nejspíš už nikdy nedodělám, druhý (GUMSHOE Ashen Stars "Freezing Hel") možná jednou (...až budu v důchodu, nejspíš).

Problém je - jak velmi trefně píšeš - že existuje brutální rozdíl mezi poznámkami, které jsem si vytvořil pro sebe, a tím, jak věc popsat pro ostatní.

Popravdě mi paradoxně přijde mnohem jednodušší sepsat dobrodružství, které od začátku zamýšlím jako něco co sepisuju pro ostatní, než pro ostatní sepsat svoje domácí dobrodružství. V tom prvním případě totiž věci od začátku strukturuju tak, aby je příjemce pochopil a zacházím s tím úsporně, zatímco když si připravuju dobrodružství pro svojí domácí hru, tak spíš než popisnou strukturu mají moje poznámky formát upomínek a namátkových přehledů a svojí fantazii k věci nechávám rozletět ve velkym, protože si většinu věcí držim v hlavě a abych nezapomněl něco co by na papíře mělo 2 A4 zápisu mi stačí 3 odrážky o pár slovech a rychlá čmáranice po straně.

Sepsat to pro ostatní pak znamená:
a) dát tomu strukturu, kterou to nikdy nemělo (odkud vůbec začít? Jak ty informace řadit...?)
b) sepsat to (...najednou toho je STRAŠNĚ moc)
c) prořezat to (protože všechno co mám v hlavě se tam nevejde popř. by to čtenáři mnohdy ani k ničemu nebylo - jenže odsekávat z vlastního díla bolí a rozhodovat se co škrtnout a co ne je těžkej proces plnej různejch "ale, ale!"



Problém který dost vysvětluje Tebou kritizovanou linearitu věcí "sepsaných jak se odehrály" taky je (a souvisí to hodně s bodem A), že dobrodružství které mi v hlavě tvoří neurčitý vágní prostor bohatý na možnsoti a improvizaci v momentě kdy ho začnu sepisovat začne "kolabovat" - tím, jak je nutné věci omezovat v rozsahu a napevno dávat černé na bílé se věci stávají lineárními, až kolejnatými. Pokud to chceš rozbít, tak musíš často začít sepisovat víc a víc textu, vymýšlet explicitní možnsoti, které si předtím měl jen tak nejasně napůl-domyšlené a nechané spíš na hráčích.

Na tohle přesně sem narazil při sepisování Netvorů v LA. Ten příběh má v podstatě dvě (volitelně tři) pasáže, velmi zjednodušeně: pátrání, konfrontace, (lokální bitva). Ta první pasáž mi při hraní fungovala výborně a hráči ten příběh na pohodu procházeli s tím, že se jim větvil pod rukama a nacházeli v něm nové (i pro mě nečekané) možnosti atp. Vulgárně a nepřesně: působilo to jako sandbox. Když sem to sepsal, tak sem zjistil, že to působí jako brutální rail-road, navíc toho nejhoršího typu - detektivka, kde tak jak to bylo napsané nesmíš minout stopu. Obvious fail. A vzniklo to tím, že i když to k čemu se moje poznámky odkazovaly ("skutečné" dobrodružství v mojí hlavě) lineární nebylo, tak moje poznámky samotné BYLY lineární, protože zachycovaly jen nějaké rámcové "očekávané" sekvence pro mojí referenci (které se nikdy nestaly tak jak sem je měl zapsané, ale pomáhaly mi při hře se orientovat v tom kde cca v příběhu sme co do herního času, gradace atd. - i když jednotlivé momenty z poznámek se neodehrály, tak sem dokázal "namapovat" události z reálné hry cca na ty poznámky, což mi stačilo).

Samozřejmě, když sem to viděl, tak sem od toho okamžitě couvnul, protože tohle sem nikomu do ruky dát nechtěl. Jenže udělat to jinak znamená celou tu první pasáž jak je totálně rozbít a smazat a sepsat jí od základu znova a jinak - a podle struktury, kterou vůbec nemám vymyšlenou, natož vyzkoušenou. (A s tímto uvědoměním šli Netvoři v LA na dno šuplíku, protož sem k tomu už nikdy nenašel morálku.)

IMO spousta těch railroadově působících dobrodružství vznikne právě takhle.

U Freezing Hel sem na tom líp, protože sem už k úvodnímu zápisu použil (plus mínus) RDL oficiálně doporučenou osnovu, takže už moje úvodní poznámky měly nějakou hlavu a patu, byť to pořád byly převážně heslovité reference a nějaké přehledové grafy a načrtnuté mapky. Jen Freezing Hel je fakt rozsáhlej příběh, takže se jeho sepisováním holt prokousávám dost pomalu (zvlášť poslední dobou kdy řešim padesát jinejch projektů).
Autorská citace #50
31.3.2020 14:43 - LokiB
York píše:
Pokud tě to pořád ještě zajímá


Dík, podívám se večer.

Markus píše:
K tomu sepisování domácích dobrodružství - to podle mě nejde.


Tady jsem to nepochopil ... nebyl důvod, že musíš sepisovat jen to, které už jsi odehrál. Tohle kritérium jsi tam v nějakém fázi úvahy přidal a můj požadavek to nebyl.

To, co jsem tím měl na mysli, je ... nakolik má smysl nadávat na shitózní napsaný dobrodružství, když většina z nás vidí, že nejenže je "těžké" napsat ho dobře, někdo si třeba myslí, že to ani dobře napsat nejde.
A tedy ... dopředu si ujasnit, co od toho napsanýho dobrodružství očekáváš - sám říkáš, že to budou více méně náměty a možné cesty. Proč pak nadávat na to napsané cizí, zde Pobřeží snů, když to od začátku je jasné, že je připraveno s jiným konceptem, o kterém se dá dopředu na 100% říc, že ti vyhovovat nebude.

Když si koupíš fotbalový míč s představou, že si kupuješ sportovní pomůcky, aby sis s nimi házel jak s frisbee, tak budeš zklamán ... ale TOHLE není vina toho míče (ten míč může mít mnoho jiných chyb), je to chybné očekávání.

Proto mi to odsouzení přišlo zbytečně prudké - takhle holt prodávaná dobrodružství na 18 stran fungují. I autor si je vědom podle mě toho, že tam chybí spousta možností "jak se to vyvíjelo když ..." Na to tam ale prostor není.

U jiných her než DnD to třeba funguje jinak, jak píše sirien, a ten koncept předpřipraveného dobrodružství má jinou strukturu a podstatu.
Autorská citace #51
31.3.2020 14:51 - Markus
Loki: Já jsem hodně dobrodružství četl, taky podle nich hraju (byť výrazně míň) a myslím, že mám celkem přehled o tom, jak můžou dobrodružství vypadat a jak vypadají ta dobrá. Takže když tomu dám dvě hvězdičky, není to tím, že nechápu, že to líp nejde - ale tím, že v nějaké pomyslné Gaussově křivce toho, co jsem všechno viděl, mi to prostě vychází na dvě hvězdičky

LokiB píše:
takhle holt prodávaná dobrodružství na 18 stran fungují


Právě že nemusí.

Abych dokázal, že si vidím do huby a jen tak neplácám, tady jsem přeložil 12stránkové (!!!) dobrodružství, které je podle mě fakt dobré.
Autorská citace #52
31.3.2020 14:54 - Markus
Markus píše:
Proč pak nadávat na to napsané cizí, zde Pobřeží snů, když to od začátku je jasné, že je připraveno s jiným konceptem, o kterém se dá dopředu na 100% říc, že ti vyhovovat nebude.


Tohle je regulérní výhrada - proč recenzovat něco psané zřejmě pro jiný styl.

Já k tomu přistupuju tak, že můj blog je primárně určený pro lidi, kteří se mnou sdílejí náhled na hru. Kdybych si mohl vybírat a recenzovat jenom věci psané "v našem" duchu, tak skákám radostí, ale to prostě v ČR není možné. Nezbývá než se snažit probrat se vším a hledat, co z toho je pro mě použitelné. A pro lidi, kteří sdílejí můj náhled na hru jsou pak takové recenze cenné.
Autorská citace #53
31.3.2020 15:30 - sirien
Markus píše:
tady jsem přeložil

Náhodou ho nechceš repastnout sem čistě pro zálohu pro ten náhodný případ, že by v budoucnu Tvůj současný blog zmizel tak jako ten minulý, co?

Markus píše:
Tohle je regulérní výhrada - proč recenzovat něco psané zřejmě pro jiný styl.

IMO to je spíš pitomost - recenzent píše pro publikum které (a) sdílí jeho vkus nebo alespoň (b) zná jeho vkus a je schopné podle toho recenzi rozklíčovat.

A popravdě mi přijde hrozně důležité, aby lidi recenzovali i věci co jsou mimo jejich primární zájem, protože jinak to skončí tim, že na všechno budou jen oslavné recenze od fanoušků a kritické ohlasy člověk nikde nenajde - což pak může vést k tomu, že si něco pořídí a pak bude hrozně zklamanej.

Btw. přesně takhle kdysi (ne)bylo recenzovaný DrD+ a dost lidí se kvůli tomu spálilo - a abych si přihřál i vlastní polívčičku, tak nebejt mojí (a následně Jersonovy) místní recenze po zahrání na (původní, nerevidované) DrDII, tak by se cz internet topil v nadšeně oslavných reakcích odjinud, z většiny od kamarádů autorů nebo založených jen na pouhém přečtení. (Stále koukám i na Tebe, Markusi, byť po těch mnoha letech a proběhlé revizi už je výčitka v mých očích nanejvýš symbolická...)
Autorská citace #54
31.3.2020 16:11 - LokiB
sirien píše:
IMO to je spíš pitomost - recenzent píše pro publikum které (a) sdílí jeho vkus nebo alespoň (b) zná jeho vkus a je schopné podle toho recenzi rozklíčovat.
+
přesně takhle kdysi (ne)bylo recenzovaný DrD+ a dost lidí se kvůli tomu spálilo


Tak je dobře, že takto vnímáš třeba i recenze od Spáčilové pro její publikum.

Zcela uznávám, že jsem typicky k produktům dost smířlivý, takže bych nebyl dobrý recenzent.

Markus píše:
Tohle je regulérní výhrada - proč recenzovat něco psané zřejmě pro jiný styl.


To nebylo myšleno tak, že není důvod recenzovat věci, které ti nesednou, a které nejsou pro "tvé publikum".
A ani si nemyslím, že bys byl s recenzí mimo. třeba k některým sirienovým výtkám v postu #24 mi nesedělo, že jsou buď povrchní (kritizuje nelogičnost brnění, ale ani se nepodíval, jak přímo v dobrodružství vypadá, takže byl mimo), druhak pak místy kritizoval vlastně překlad a ne dobrodružství (protože pojmy z překladu mu neseděly, ale v originálu nebyly)

Jak jsem psal, mně na tomhle dobrodružství vadí nejvíc, že nepomůže GMovi se situacema, kdy ten railroad vykolejí, a on vykolejí poměrně snadno, když bude družina zdejší chtít hrát "logicky" (tedy nepřehlížet to, že některé věci nedávají moc smysl třeba).
Dobrodružství by imho mělo pro takové situace dát do ruky GM nástroje, kterými hru nasadí ne moc násilně zpátky na koleje ... jinak se to rozpadne zcela, viz Logův popis.
Autorská citace #55
31.3.2020 17:43 - sirien
LokiB píše:
Tak je dobře, že takto vnímáš třeba i recenze od Spáčilové pro její publikum.

:D

Přisahám, že nekecám: původně sem tam já sám napsal "Má to stejnou logiku, jako když Spáčilka recenzuje Marvel - někteří mají stejný vkus, co ona (což neznamená, že jí za její mizerný recenze přestanu shit-talkovat, protože nejenže nemá vkus, ale navíc ani neumí psát ty recenze; plus v rámci rovnováhy světa je dobrý, když je někde i varování, že je nějaká kritická recenze psaná někym, kdo je totálně mimo).

Pak sem to smazal, protože a) sem nechtěl začít další hádku o Spáčilce a b) mi přišlo fakt krutý a dost neférový přirovnat k ní Markuse jako recenzenta.


LokiB píše:
k některým sirienovým výtkám v postu #24

Byly často spíš momenty, co mě zarazily, než výtky.

Plus na tom obrázku to na první pohled vypadá jako nějaký spodní hadry, takže když v cz překladu bylo "kroužková zbroj", tak sem si to nepřiřadil. Když si pak poukázal na to, že v originále to je "scale armor", tak už jo.

Ale pokud se chceš ohánět obrázkem jako faktickou reprezentací věci, pak bych rád poznamenal, že vydávat se za obyčejnou hostinskou a mít přitom takhle viditelně pod hadrama fakticky bitevní pancíř není zrovna chytré a je to zcela v linii mé širší kritiky věci.

A kapánek si to přirášluješ - ano, ta kroužkovka mě zarazila hodně, ale lamelová zbroj (nebo šupinová, ale historicky to je lamelová, byť RPG termíny tento pojem moc nepoužívaj ani v en ani v cz) by mě zarazila jen o málo míň, takže jako ne, že bych byl nějak extra mimo a ano, kritizoval sem pořád přímo to dobrodružství.

(čistě překladově a bez vztahu k originálu by má výtka šla hlavně za tim wakizaši)
Autorská citace #56
31.3.2020 18:00 - LokiB
sirien píše:
Ale pokud se chceš ohánět obrázkem jako faktickou reprezentací věci, pak bych rád poznamenal, že vydávat se za obyčejnou hostinskou a mít přitom takhle viditelně pod hadrama fakticky bitevní pancíř není zrovna chytré a je to zcela v linii mé širší kritiky věci.


Hmm, když já už zažil tolik hostinských v DnD, kteří podobně jako sovy "nejsou tím, čím se zdají", že mám pocit, že je to spíš standard než výjimka. Dneska mě víc zaskočí obyčejný hospodský, který ve válce přišel o nohu, ALE nenaučil se přitom úžasný kung-fu a nezískal přitom kouzelný meč a artefakt, chránící jeho hospodu před vlkodlaky :)

čili ... hostinská tritonka s loutnou a nátělníkem ze zlatých lístků mě fakt nechává klidným :) nebo takhle, nepovažuju ji rovnou za cíl svého příštího útoku a hlavní podezřelou.

Nakolik je to její tílko vnímáno jako bitevní pancíř (nepřu se o realitu naší, ale o realitu DnD světů), to si musí posoudit každý sám. Já to tak neberu, ale chápu, že s jinou průpravou a zkušenostmi to člověku tak přijít může.

sirien píše:
Pak sem to smazal, protože a) sem nechtěl začít další hádku o Spáčilce a b) mi přišlo fakt krutý a dost neférový přirovnat k ní Markuse jako recenzenta.


Tak jsem rád, že spolu na určité vlně souzníme ;)


Moje výhrady k tomu dobrodružství se v něčem s vašimi překrývají, nad jinými mávám rukou (plán na vykopání artefaktu z chrámu nemám za horší než nějaký rituál a oběti, páč to tu už bylo milionkrát a možná jsem už na rituály alergický), a hlavní zůstávají na úrovni podpory (resp nepodpory) v GM řízení hry, když ta nejde podle scénáře, díky výsledkům hodů a rozhodnutí hráčů.
Autorská citace #57
9.7.2020 09:34 - ben222
V gauneroch a srvírkach je-Prisčina pravá ruka Temerity sleduje na murasu.Prisčin pravá ruka temerity sleduje murasu.
Tu prvu vetu by trebalo zmazať nie?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13142704963684 secREMOTE_IP: 34.204.196.206