Střípky

York
23.5.2014 10:40
Zápis ze hry jako literární útvar
Je zápis ze hry literární útvar?



Zabývá se jím jazykověda?
  • Pokud ano, co o něm říká?
  • Pokud ne, co si myslíte, že by o něm říkat měla?


A aby to nebylo tak úplně suché a odborné, rád bych se na téma podíval i z praktické stránky:

Píšete zápisy? Proč?

Čtete zápisy z vlastních her, když je napíše některý z vašich spoluhráčů?

Čtete zápisy z cizích her?
  • Čtete jen zápisy z her které hrajete, nebo si rádi přečtete i zápisy z těch, které nehrajete a možná ani hrát nechcete?
  • Stalo se vám někdy, že jste se na základě přečtení cizího zápisu rozhodli danou hru vyzkoušet a udělali jste to?
Jak moc by se zápis měl držet toho, co se ve hře skutečně stalo? Kde je hranice mezi zápisem a povídkou inspirovanou hrou?
30.5.2014 10:03 - sirien
Wild West píše:
Samotného by mne zajímalo vysvětlení.

je to aktivní a nikoliv pasivní zábava, co jiného v tom chceš hledat? Jedno je o tom pomoci lidem ať se sami baví jak nejlépe umí, druhé je o tom lidi bavit.

Wild West píše:
Pročež příběh vlastně nemá vnitřní konzistenci a logiku; ona se tam dá občas někde vydestilovat, ale znamená to většinu děje směle hodit do hajzlu.

bez urážky, ale znovu se vracíme k Tvé omezené zkušenosti a znalosti. Mě storyteller v příběhu tahat k potvoře a domů a nechat mě tahat se na místa kde nic nenajdu a zase smutně odejdu, tak seberu jeho herní poznámky a narvu mu je do chřtánu.

Wild West píše:
Jiná potíž - plot imunity.

Tady s Tebou souhlasim. Udělat z Lary super mega kickass bullet dodging ninja trained... té postavě hrozně ubralo. Sám jsem tu hru moc nehrál, ale co jsem kdysi zkoušel tak ta postava měla část kouzla právě v tom, žes věděl, že když to zkopeš, tak zařve.

Na druhou stranu to je problém i mnohé literatury (R.E. Feist se právě a převážně z tohodle důvodu pro mě stal naprosto nečitelným autorem po pár knížkách, ty nekonečné happy endy kdy to nikdo neslízne sou fakt únavný, kdyby tam dal aspoň nějakýho Hollywood negra na odpis, ale on ani to ne...) a filmů.
Ostatně, některé filmy (celá Bond série) na tom stojí. O Bonda, Jamese Bonda, se nebojíš - a je to vcelku součást žánru.

V jiných filmech to třeba funguje dobře, i když hrdina není na odpis (např. Bourne trilogy - Bourne tam je docela jasný že přežije, nicméně po cestě to schytává, potkává spojence které lze v klidu odkráglovat...), jinde Ti hrdinu zabijí obratem (táta vždycky sleduje prvních 15 minut Boeing 747 v ohrožení - jen aby viděl Segala zemřít, víc ho nezajímá).
Naopak mnoho skupin hraje hry bez plot imunity. A někdy i ty co mají narativní sklony (jsou techniky které umožňují rozumný systém character replacementu v průběhu příběhu)
30.5.2014 10:29 - Sadako
Wild West píše:
Jiná jsou slepé smyčky děje. Ve hře to běží jako v běžném životě; jdu na místo X, počochním potvoru P, a pak jdu zase domů. Případně, na místě X nepotkám vůbec nic a nic zvláštního se nestane, pročež jdu zase jinam.
Pročež příběh vlastně nemá vnitřní konzistenci a logiku; ona se tam dá občas někde vydestilovat, ale znamená to většinu děje směle hodit do hajzlu.

Tak. Jak říkám, prostě vzít akorát ten setting a tam narvat něco samostatně fungujícího, ne "a tak se probudili v Athkatle, proběhli Amn a nakonec dobro došli do pekla, kde dali Irenicovi na prdel". Ne že by to asi nešlo i takhle, ale chtělo by to brutálně sestříhat.
Wild West píše:
Herní Lara naproti tomu vypadala původně všelijak, byla připodobňovaná nikoli nevhodně k Hurvínkovi (c) Karel Papík. Přesto působila na moje rytířské srdce daleko intenzivněji, než sexbomba Angelina, protože jsem dobře znal její evidentní zranitelnost. Těch save/loadů! Těch virtuálních smrtí! Těch zoufalých zakvílení!
Bylo to tedy až překvapivě opravdové, byť to vypadalo výtvarně jen nahrubo tesané.

Pravda, mně nejvíc bavil Tomb Raider, když Lara chcípala. Takže chcípala často.
U filmu se mi podařilo celkem záhy usnout, nuda.
Wild West píše:
To je možné vysvětlení, ale zvláštní je, že i když se ti dotyční opravdu snaží a nedělají to, co naznačuješ, stejně výsledek tak nějak divně bojuje o existenci. Mluvím třeba o Argonantově položce 70, která se pro neúspěch vůbec nestala a musela být vymazána z dějin.

Položku 70 pochopitelně neposoudím, když se nestala, ale nemám dojem, že by nějaký filmový projekt dle hry tpěl něčím jako umělecké ambice, když teda pominu nabušený visuál a to včetně výběru toho, co budou adaptovat. A když se tak dívám do budoucnosti, tak vidím, že se chystá kromě zmiňovaného Warcraftu a Mortal Kombat mimo jiné též Metal Gear Solid (auvajs), Dead Space (to by mohl být hezký horror, jestli to neposerou moc), Metro 2033 (tam je ovšem knížka, která by navíc zasloužila dost překopat), Sims (WTF?!) a Angry Birds (#$!!???).
Těžko říct, co z toho nakonec opravdu reálně vznikne.
Wild West píše:
Kdyby byl nějaký zjevný případ, který vykročil od hry směle jinam a funguje pro lidi, kteří o hře v životě neslyšeli (a nejsou spokojení jen samotným faktem, že je tam ten zjev v zeleném tričku, šortkách a se dvěma kozama a magnumama), byl bych jistější, že je taková adaptace vůbec možná, případně, co všechno se s tím vlastně má provádět.
Zatím trvá dojem, že to přináší až neskutečné obtíže.

Na to právě nikdo zatím neměl koule.
Colombo píše:
Což se v současnosti často omezuje na "press A to continue".

Asi hrajeme jiné hry - no, já rozhodně moc nehraju nejnovější AAA tituly, nemám na ně stroj.
30.5.2014 10:43 - Colombo
Píše:
Sims (WTF?!) a Angry Birds (#$!!???).

Ty si nezaregistrovala, že byl film podle hry "Lodě"?:P

Píše:
Asi hrajeme jiné hry - no, já rozhodně moc nehraju nejnovější AAA tituly, nemám na ně stroj.

Já taky ne, ale část současné kritiky AAA titulů kritizuje právě tohle a vysvětluje tím růst oblíbenosti "Lets Playů", které mají mnohem větší počet diváků než prodeje té hry. A ačkoliv se spousta let's playů soustřeďuje na hry, kde hráč tvoří obsah (klasicky Minecraft), pak je tu ještě hromada "interaktivních filmů". Tuším že právě nová Lara měla tenhle problém.

Moje osobní preference jsou značným způsobem... odlišné.
30.5.2014 10:50 - York
Wild West píše:
Ve hře to běží jako v běžném životě; jdu na místo X, počochním potvoru P, a pak jdu zase domů. Případně, na místě X nepotkám vůbec nic a nic zvláštního se nestane, pročež jdu zase jinam.


V jaké hře?
V počítačové adventuře - ano.
V "klasickém dračáku" - asi taky ano.
Ve vyprávěcích hrách - ne. Respektive pokud ano, tak je to chyba a jde to rozhodně odehrát lépe.

Řekl bych, že tady by fakt byla na místě praktická zkušenost. Netvrdím, že mám tohle zmáknuté nějak úžasně, ale myslím, že Hra bez přípravy je v tomhle ohledu opravdu výrazně odlišná a má opravdu dobrý smysl si ji vyzkoušet i z pohledu literárně aktivního jedince - stále nabízím oneshoty, případně (klidně jednorázovou) účast na pravidelném hraní každé pondělí v čajovně Šamanka.

Wild West píše:
Jiná potíž - plot imunity.
Lara Croftové ve filmu je neprůstřelná supermanka.


Že Frodo uspěje asi taky většina diváků filmové verze tuší. Tohle navíc nijak zvlášť nesouvisí s herní předlohou. Jsou RPG bez plot imunity. Pokud čtenář neví dopředu, o kterou variantu se jedná, nutně musí s umíráním počítat.

Sadako píše:
filmový projekt dle hry


Bavme se o zápisech z RPG session, nikoliv o filmech na motivy počítačových adventur, prosím. Následná argumentace je pak sice validní, ale k úplně jinému tématu.
30.5.2014 10:57 - Sadako
Colombo píše:
Ty si nezaregistrovala, že byl film podle hry "Lodě"?:P

Ani v nejmenším. Byl to aspoň propadák?
Colombo píše:
část současné kritiky AAA titulů kritizuje právě tohle a vysvětluje tím růst oblíbenosti "Lets Playů", které mají mnohem větší počet diváků než prodeje té hry. A ačkoliv se spousta let's playů soustřeďuje na hry, kde hráč tvoří obsah (klasicky Minecraft), pak je tu ještě hromada "interaktivních filmů".

Na ja, ale když jsem tu hru nehrála ani neviděla (a některé beztak ani neznám), těžko posoudím, nakolik je taková kritika oprávněná. O upadajícím herním světě (TM) se mele beztak už dvacet let, fenomén let's playů obcházím uctivým obloukem.
Ale občas se podívám na nějakou machinimu.
30.5.2014 11:42 - sirien
Píše:
Ani v nejmenším. Byl to aspoň propadák?

Naopak. Je to super jeden a půl hodinový music video klip na AC/DC.
V podstatě to je film oslavující americkou omezenost a vojenskou agresivitu, kdy parta mladých debilů za podpory starých ameri-nacionalistů bezdůvodně zaútočí na mimozemšťany kteří se zrovna vypořádávají s následky nehody při přistání (a kteří navíc přišli na lidské pozvání, takže to je útok na legitimní hosty, možná by se v USA měli od arabů radši něco přiučit), aby poté co jsou odraženi za použití minimální nutné síly mimozemšťanům, kteří obecně prokazují vzhledem k situaci značný humanismus a zdrženlivost, zabránili odvysílat žádost o záchranu načež je do posledního bezdůvodně zmasakrují. Americká propaganda to celé na konci prodá světu jako hrdinou záchranu světa a to celé tak dobře, že si to na konci filmu myslí i valná většina diváků, která tomu celému přitom přihlížela z první ruky.

Mimochodem všechno co jsem teď napsal je doslova správně a není v tom ani fň nadsázky. Není to must see, ale je to dobrá sranda. Zejména když nejsi slepá/blbá, protože pak se můžeš smát všem těm co ten film pochopili jako záchranu světa před invazí.
30.5.2014 11:53 - noir
Sadako: Jo, byl to propadák: Rozpočet $209miliónů║Tržby USA $65,235,400
30.5.2014 12:01 - Sadako
noir píše:
Sadako: Jo, byl to propadák: Rozpočet $209miliónů║Tržby USA $65,235,400

Takový propadák by si jistě každý režisér přál mít.
sirien píše:
Mimochodem všechno co jsem teď napsal je doslova správně a není v tom ani fň nadsázky. Není to must see, ale je to dobrá sranda. Zejména když nejsi slepá/blbá, protože pak se můžeš smát všem těm co ten film pochopili jako záchranu světa před invazí.

Hmm, uloženo do složky "nenáročná zábava, někdy možná vidět".
30.5.2014 12:36 - Wild West
Píše:
bez urážky, ale znovu se vracíme k Tvé omezené zkušenosti a znalosti.

Zkus vydržet déle než 10 sekund a dočíst to co jsem psal až do konce.

Ocenil bych zápis, který to prostě vyvrátí. Zatím všechno, co jsem kdy četl, by bylo k použití jedině po drastickém škrtání. Obvykle přes 50%.

Píše:
Bourne tam je docela jasný že přežije

Uznávám, že jsem exot, ale když jsem viděl poprvé Bourna, v životě jsem o něm předtím neslyšel a právě proto jsem nevěděl, zda přežije. To je jeden z mnoha důvodů, proč mi přišel daleko zajímavější, než s ním současný Bond, asi dvacátý nebo tak nějak (aby mělo srovnání smysl).
Mimochodem, ve druhém díle Bourna zemřela jedna z hlavních postav, ani jsem se nestačil leknout.
Jo, Boeing 747 se právě tímhle docela proslavil.

Sadako píše:
trpěl něčím jako umělecké ambice

Když vezmu i tu úplně nejjednodušší uměleckou ambici, totiž, že to má lidi bavit, tak je to obvykle třeskutá nuda. Když Lara nebo Bond zmlátí šestatřicátého enemíka, padám nudou ze židle.
Je napínavé někoho mlátit, ale nevydržím se na to moc dlouho dívat. Je to historka tak na čtvrt hodiny maximálně.
Pokud mne bavil třeba Bruce Lee nebo Rambo, občas Schwarzenegger, pak to bylo neskutečným trololo skóre. Jackie Chan toho už nikdy nedosáhl; ten je moc vážný.

Kdežto hra může být úžasný trhák, i když se tam dělo doslova to samé. Většinou je v tom ta interaktivita, ale ono to zřejmě bude složitější věda.

Píše:
Ve vyprávěcích hrách - ne. Respektive pokud ano, tak je to chyba a jde to rozhodně odehrát lépe.

Příklad, nebo se to nestalo.
Naveď mne na zápis, který je podle hry, a který je konzistentní od začátku až do konce.
Tvrdím, že to není tím, že by to blbě hráli, ale samotnou podstatou hry.

Píše:

Bavme se o zápisech z RPG session, nikoliv o filmech na motivy počítačových adventur, prosím. Následná argumentace je pak sice validní, ale k úplně jinému tématu.

Celou tuto odbočku jsem vyprudil ve snaze zjistit, jak je to s převoditelností jednoho v druhé.
Jinak pokud jsou zápisy zkoumány zcela izolovaně, už nemám, co bych řekl k Shakově citované poznámce.
30.5.2014 12:51 - Pepa
http://ristridin.webnode.cz/news/a13-sillwanske-vrchy/
30.5.2014 13:24 - Faskal
Asi hlavně pro WW.
Řekl bych, že na zápisy platí to samé, jako na cokoli, co si o sobě dovoluje tvrdit, že je to literatura - drtivá většina stojí za nic a jenom zlomek je kvalitní. A v případě tohoto žánru jsi jich nenačetl dost a ani se nikdo předtím nikdo tomuto problému uceleně nevěnoval, tak nemáš jak oddělit zrno od plev. Kdybych měl hodnotit <zde vložte žánr> tak, že si zajdu do knihkupectví a vytáhnu náhodně nějakou knihu z toho žánru, tak nejspíš neprojde.

Druhá věc je, že napsat "zápis" a někde jej vyvěsit, je velmi jednoduché a ten text nedostává tolik péče, co by potřeboval. Sám se se zápisem z jedné hry (~ jedna strana, když jsem stručný) vrtám řadu hodin, nechám jej odležet a pak jej s odstupem přečtu ještě jednou; a hrubě to nestačí. A projít hlavním sítem - protlačit něco do publikace - se ani nesnažím, mám rozum, a nejsem jediný.

Pak je otázka, jestli je "zápis ze hry" něco diametrálně jiného, než běžné jiné "druhy literatury". Asi jo, ale asi není důvod, proč jej kvůli tomu vydělovat z literatury - jsou lidi, co žerou experimentální prózu a kde se na ni v divnosti hrabe nějaký zápis ze hry. Řekl bych, že hlavní rozdíl je v tom, že základy tvoří kolektivní dílo, v němž příběh a charaktery vznikají emergencí, ne rozhodnutím autora, nevidím ale důvod, proč to principiálně z literatury vyhazovat.

K nějakému příkladu díla podle hry, hm...
Ze světa Shadowrunu a navíc anglicky asi nic číst nebudeš, věci co vyšly v Altaru jsem nečetl, hm... Nepsal Netík ty svoje věci podle RPG/LARPu?

A OT: Batleships byl legrační, ta nová hra Lara Croft byla super a nejvíc očekávaný film podle hry je ten připravovaný Assassin's Creed.

Edit:
Hm, ale každopádně, když píšu zápis ze hry, tak je to hlavně pro sebe, protože mám děravou paměť a je hezké si po letech něco takového projít; a nejlepší, co může zápis asi přinést, je dostat PM: "Ten zápis byl super, nemáš ve družině volno?" Mé motivace pro psaní zápisů jsou tedy vesměs mimoliterární.
30.5.2014 13:36 - York
Faskal:
Ono pro jakékoliv psaní platí, že to je vždy otázka toho, kdy si autor řekne, že to pro dané účely stačí a dál se v tom vrtat nebude. Přepracovávat text je možné nekonečně dlouho*...

edit:
To ve skutečnosti není pravda, pokud má ten text omezenou délku. Kombinací konečného počtu písmen je jen konečný počet. Jen ten lidský život je krátký...
30.5.2014 13:45 - Colombo
Píše:
nejvíc očekávaný film podle hry je ten připravovaný Assassin's Creed.

Warcraft.
30.5.2014 13:51 - Shako
Faskal píše:
o sobě dovoluje tvrdit, že je to literatura


Faskal píše:
Kdybych měl hodnotit <zde vložte žánr>


Faskal píše:
běžné jiné "druhy literatury".


Faskal píše:
vydělovat z literatury


Faskal píše:
proč to principiálně z literatury vyhazovat.


Zde si představte, jak Shako opět rozvádí, že výše uvedené pojmy jsou nesprávně použité a prosí uživatele, aby je nepoužíval nebo si dohledal jejich již definovaný význam.
30.5.2014 13:54 - Shako
Colombo píše:

Píše:

nejvíc očekávaný film podle hry je ten připravovaný Assassin's Creed.

Warcraft.


:-D

Krátká stručná, skoro ani ne námitka... to mě opravdu pobavilo.
30.5.2014 14:00 - Faskal
Děkuji za přátelské upozornění.
Vycházím z toho, co si pamatuji ze školy a v čem mě podporuje například wikipedia. "Literatura (z lat. littera = písmeno) nebo též písemnictví v širším slova smyslu je souhrn všech psaných textů"
30.5.2014 16:40 - Wild West
Faskal a wikidefinice:
wiki píše:
"Literatura (z lat. littera = písmeno) nebo též písemnictví v širším slova smyslu je souhrn všech psaných textů"


Jasně. Toto širší pojetí existuje, ale vskutečnosti ho skoro nikdo nepoužívá.
Literatura by se musela zabývat věcmi, jako třeba jízdní řády nebo pojistné podmínky. Málokdo si s tím slovem podobné věci spojí.

Když si všimneme tří základních kategorií, které wiki uvádí, pak je opravdu nejjasnější ta beletrie čili krásná literatura. A myslím, že tam má jasno i většina lidí. Beletrie píše o něčem, co nebylo, tedy nějakou fikci; je evidentní, že se to dělá z důvodů, které jsou obecně nazývány umělecké (vyvolání emoce, hlásání světonázoru, pobavení apod.).

U těch dalších dvou druhů tyto motivy lze občas najít taky, ale spíš jako vedlejší a někdy vysloveně kuriózní (to je ta Blonďatá bestie). Primárně šlo o něco úplně jiného, proč to dotyčný psal.

Píše:
Pak je otázka, jestli je "zápis ze hry" něco diametrálně jiného, než běžné jiné "druhy literatury". Asi jo, ale asi není důvod, proč jej kvůli tomu vydělovat z literatury


On je ještě jeden důvod, proč jsem to spontánně vydělil z literatury.
Tím, že je pro mne zápis ze hry zvláštní disciplína, příbuzná protokolu nebo tomu deníku, mohu spokojeně konstatovat, že drtivá většina zápisů vyhovuje a slouží svému účelu.

Kdybych to prohlásil za lityeraturu a zařadil do beletrie, musel bych to označit za debakl v drtivé většině případů. A právě to se mi nechce.
30.5.2014 17:34 - chrochta
Faskale, v češtině kdysi dávno vyšly dva romány z Shadowrunu.

Z DragonLance je hromada věcí, kde vystupuje Zlatoluna a spol., psaných podle dříve existujících dobrodružství, nejenom ona proslulá první trilogie. Kdo nevěří, nechť si na oblíbeném obchodě ona dobrodružství najde a přečte si Product History.

A, ehm, nechcete se podívat na debatu Nobyho Nóblhocha s Fredem Tračníkem ohledně toho, proč je balet (s polonahými baletkami) Umění a tanec u tyče v podání Táni, opravdu velké holky, v baru U růžové kočičky nikoli? Jedná se o román Buch! strany 45 - asi 62. Já jenom, že mi ji to tu chvílemi připomíná.

EDIT: Opraveno a doplněno tak, aby to dávalo smysl.
30.5.2014 17:48 - Faskal
Dík.
Já zas nemám problém to zařadit do beletrie a ve většině případů to prohlásit za debakl. On totiž je většinou zápis ze hry psaný s jiným cílem, než aby obstál mezi beletrií.

Hm, deník - to je dobrý příklad formy, kterou nemám problém zařadit mezi "krásnou literaturu", pokud je vydaná. Ten zápis ze hry mi přijde obzvlášť blízký fiktivnímu deníku, významně se ale liší mechanismem vzniku.

Protokol se dá napasovat také, ale spíš na zápisy z opačného konce škály, než mám na mysli, když se je snažím nacpat pod beletrii.

Když jsem tak různě experimentoval s vlastními zápisy, tak mi nejvíc sedělo převádět pod "povídkovou" podobu ty, ve kterých jsem dobře viděl do charakteru postavy, spíš "protokol" jsem vedl jako GM.

Romány z SR vyšly v češtině? To mi úplně uniklo, dík za info, zaprotokoluju to. Jestli si najdu čas, tak je stejně ale zkusím v angličtině.
30.5.2014 17:48 - York
chrochta píše:
Já jenom, že mi ji to tu chvílemi debata připomíná.


Obávám se, že to je marný boj. Nejde dost dobře polemizovat s předmětem zkoumání nějaké vědecké disciplíny a odkazovat při tom na něco, co ta disciplína nepovažuje za hodné zkoumání. To je asi jako když by ses snažil věřícímu říct, že by měl přehodnotit svůj názor na víru, protože existenci boha není možné vědecky prokázat.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095728874206543 secREMOTE_IP: 3.145.97.248