Střípky

kin
29.10.2013 13:17
Deskovky do hospody
Ahoj,

chtěl bych se zeptat na radu ohledně deskových her. Rádi hráváme deskové hry v hospodě u piva a večeře, a chtěli by jsme s kamarády rozšířit reportoár her, a nevíme co pořídit.

Baví nás nejčastěji např.: panic room, dominion, red november...zajímali by mne spíš kooperativní hry, ale s prvkem možné zrady a "svinění" (+blafování, interkace mezi hráčemi, obchodování), které nejsou nějak extra náročné na místo (měli by se vejít na stůl společně se sklenicemi a brambůrky).
Taky by měli být trochu taktické (plánování tahů, bodů, atd.), ne moc o náhodě. Čeština, nebo málo textová anglická hra výhodou.

Když by jste mohli cokoliv doporučit (i kdyby to úplně nesplňovalo požadavky zmíněné nahoře).

Díky :)
19.3.2020 20:47 - Log 1=0
Nevíte o něčem, kde by se daly dobře hrát e-verze deskovek, ideálně bez nutnosti za to platit, alespoň ne moc?
20.3.2020 04:20 - Naoki
Jako nosič, nebo samotné e-verze deskovek?
20.3.2020 07:27 - Jarik
já používal na některé mé oblíbené https://cs.boardgamearena.com/
21.3.2020 12:27 - Log 1=0
Jarik píše:

Když to po mě chce prémium účet, stačí aby ho měl jeden?
21.3.2020 14:43 - Jarik
netuším. já to spouštím jen před Goohle. A na žádnou ze svých her premium nepotrebuji.
29.3.2020 22:50 - Kosťa
OK, vím, že teď jsou hospody zavřený a slízání lidí zakázaný, ale i tak se zeptám: máte někdo zkušenosti s Arkham Horor třetí edicí? už po tom koukám nějakou dobu, ale nejsem si tím jistej mám druhou ta je fajne, třetí vypadá hodně dobře nicméně to vypadá že znovuhratelnost bude pokulhávat a hra hodně vede za ručičku v tom co má hráč dělat nebo jak postupovat aby vyhrál, druhá edice je v tomhle víc náhodná (až chaotická) třetí ne. A vypadá že je hodně o příběhu kterej ale když se jednou odehraje tak znova už to bude nuda.
A co rozšíření? Cena je obdobná ale jaká je přidaná hodnota?

Hráli jste někdo nebo víte o tom víc? Koukal jsem na nějaký recenze, někde se mi to co si myslím potvrdilo někde ne.
1400,- za základní hru dávat jen tak se mi moc nechce proto se ptám.
30.3.2020 07:35 - pilchowski
Ja AH3e mam. Uprimne: je to dobry, nektery mechaniky oproti 2e naprosto fantasticky (hlavne boj kterej vzali z AHlcg uz neni tak hloupej jak ve dvojce ze musis proste umrit ty nebo nepritel), okamzite jsem dvojku prodal. Ale jako vzdy u FFG, zakladni krabice je proste vykuchana hra, bez rozsireni je to uplne k nicemu (8 karet encounteru na lokaci). S rozsirenim je to o dost lepsi. Za ruku to moc nevede i kdyz vic nez treba EH, moznosti jak to posrat je dycky vic, taky skilly vysetrovatelu davaji ruzny komba. Kdyz si nejses jistej, naslepo bych to asi nekupoval. A za mne osobne furt vede EH.
6.5.2020 06:09 - ShadoWWW
Kluci z Planety her (co mají i vlastní vydavatelství REXhry) ve svém nejnovějším videu opět ukazují, v jak neutěšeném stavu je momentálně trh s deskovkami u nás i ve světě. Vychází stále více deskovek, kterých se prodá stále méně. I na první pohled super hry nemají prodejnost, a i když jako vydavatelé sázejí na tutovky, ke kterým v době jejich vydání mají v plánu vydat rozšíření, tak se později ukazuje, že by to bylo nerentabilní, protože ani ta základní hra nemá dostatečnou prodejnost. Stálic na trhu je stále méně a ty, co jsou, jsou zpravidla staršího data, jako například teď opětovně vydávaný Talisman, nebo Ticket to Ride, Osadníci apod. Kluci říkají, že stále vícekrát obrací nové tituly v ruce, než se rozhodnou, že hru lokalizují a vydají. Nepomáhají ani žebříčky na specializovaných webech, ani popularita novinky na GenConu či na veletrhu v Essenu, ani fóra, kde lidé píší, jak si tu hru nebo rozšíření určitě koupí, když vyjde. Jak sami říkají, to by si ten geek na fóru musel koupit aspoň 500 výtisků, aby se to vyplatilo.

Když to vztáhnu ke své situaci, deskových her jsem za svou herní kariéru už koupil tolik, že se mi ani nevešly do bytu a mnohé skončily ve sklepě, kde se na ně práší s tím, že si je jednou zahraji, ale sám vím, že jestli to bude skutečně jednou, tak to bude moc. A to těch her nemám nějaká kvanta. Tak kolem 25? Možná ani to ne. Každou novou hru si ale s rodinou zahrajeme jen párkrát. Těch her vychází zkrátka moc na to, abychom pořád kupovali nové. Doma máme v polici pár klasik, ke kterým se rádi vracíme opakovaně (Talisman, Activity, Scythe, Dobble, Krycí jména), a když si chceme (jako rodina s dětmi) zahrát nějakou novinku nebo něco pro nás nového, tak jdeme do čajovny, kde sáhnem po jedné ze stovek tamních her, zahrajeme si ji a jdeme zase domů. Máme tak super zážitek z nové hry, jejíž zahrání nás stojí méně peněz a hra nezabírá místo v polici. Je pravda, že už i v čajovně máme jednu velmi oblíbenou hru, Kuřecí olympiádu, kterou bychom si i rádi pořídili, ale narážíme na to, že je vyprodaná a kdoví, kdy či jestli vůbec ještě vyjde.

V tomto se trhu se stolními hrami na hrdiny u nás i ve světě povedl majstrštyk, kdy méně (vydávaných titulů) je více (tržeb).
6.5.2020 06:23 - Jerson
Jsem v FB skupině hráčů deskovek a z fotek jejich herních skříní mám dojem že většina z nich těch 500 her doma má - i když hráli s bídou půlku. Možná vychází pořád nové hry, ale díky nedostatku těch starších a oblíbených je jejich cena vyšroubovaná neuvěřitelně vysoko.
Jinak o podobné věci jsem přemýšlel už před lety v souvislosti s PC hrami a figurkovými hrami - mnoho z nich má podobný koncept, "engine" a styl hry - nebylo by lepší spojit několik podobných konceptů do jednoho, ten vyladit, a pak ho používat opakovaně, takže to co teď vychází jako jednotlivé hry by z velké části vycházelo jako moduly už existujících her?
Tedy něco jako se svého času pokoušel fungovat GURPS, když odhlédnu od toho, že byl v zakladu nesjednocený a zbytečně složitý.
6.5.2020 06:36 - ShadoWWW
Oni ale mluvili o 500 kusech jedné hry. To asi nemá žádný geek. :) Je doba, kdy každý rok spatří světlo světa víc jak čtyři tisíce nových her. Kdo by si koupil stovky nebo tisíce nových rozšíření každý rok? A kdo by si koupil tu hru v základu, kdyby viděl, že jsou k ní stovky nebo tisíce rozšíření? Největší rozšíření dosahují desítek.
6.5.2020 07:24 - Jerson
To nemá, ale 500 geeků, kteří koupí skoro každou dobrou hru by tedy mělo stačit, aby se vydávání dobrých her jakž takž vyplatilo, ne?

A popravdě - jak moc se těch 4000 nových her liší od těch desítek tisíc už vydaných a navzájem od sebe? Opravdu jsou tak odlišné a není třeba 100 her s podobným tématem, jek každá trošku jinak zpracovaná?
6.5.2020 08:58 - Jarik
Jerson. Je to jako s mobilem či autem. Proč kupují lidé nové a nové? Protože chtějí mít nové.
Já kupuji cca 6 her ročně. A nějak mám chci na ty, které jsou pak ceněné.
6.5.2020 09:04 - Aegnor
Upřímně, já hodně mířím na hry, které mi přijdou něčím zajímavé nebo originální.
Takže moje sbírka obsahuje Tokaidó, Smash Up, Niagáru, Betrayal at House on the Hill, Captain Sonar, Hanabi, Koncept, Fluxxy, Mysterium, Portal ... a to jsou tak tři čtvrtiny všech her, co vlastním :-)
6.5.2020 09:21 - Jerson
Jarik píše:
Jerson. Je to jako s mobilem či autem. Proč kupují lidé nové a nové? Protože chtějí mít nové.

Část lidí - u aut větší než u mobilů - si je kupuje, protože staré doslouží a generální oprava se už nevyplatí vzhledem k ceně nového. Deskovou hru můžeš hrát sto let a pokud ji nezničíš, nebo pokud můžeš vyrobit či dokoupit komponenty, tak ji nemusíš vyřadit nikdy.
6.5.2020 10:50 - LokiB
Jarik: nový mobil i nové auto kupuji, protože se ty staré časem pokazí a už nejdou moc používat.
Dřív to bylo jiné, protože za rok se vývoj tolik posunul, že nový produkt měl zásadní výhody proti tomu starému. jakože fakt zásadní, pro běžné používání. dneska pro běžné používání je celkem jedno, jestli je to nový, nebo 4 roky starý mobil či auto ... ta vylepšení pocítí jen užší skupina lidí (třeba kdo chce skvěle fotit jen telefonem, tak nový typ foťáku ocení, ale většině lidí stačí i ten 4 roky starý a nepotřebují 48Mpixlů, pro příklad)

Co se deskovek týče ... je to jako s mnoha jinými věcmi, ten pocit "to bych chtěl mít (třeba protože by to mohla být zábava)" je prostě přirozený a lidský.

Dodnes, když jdu v hračkářství kolem figurky vojáčka, tak první signální z dětství je "jéé,to bych chtěl, s tím bych si hrál" ...
Ten pocit, který hračka (a deskovka je hračka) navozuje, je primárně příjemný pro dítě v nás.
Ale racionalita ví, že to uspokojení ze hry už často není takové, jaká byla představa, že by mohlo být. A čím víc deskovek máš, tím je to silnější ... první deskovka tvoji potřebu uspokojí velmi. Druhá taky. Dvacátá ... už málo, to už musí být dost výjimečná.

Pochopitelně jsou výjimky, někdo bude rád hrát novou deskovku každý týden ... ale takových výjimek je málo, aby to na udržení trhu stačilo.

Mít nebo nemít Carcassonne je velký rozdíl. Mít nebo nemít desáté rozšíření Carcassonne ... už pro většinu tak moc ne.
6.5.2020 13:09 - Chyba
U své rodiny se setkávám s tím, že nekupují nové hry, protože se jim nechce učit nová pravidla. Chcou aby jim to aspoň někdo vysvětlil, k papírovým pravidlům mají téměř odpor. Většinu her, co máme jsou právě takové, co je někdo z okolí měl a nás naučil.
7.5.2020 05:39 - Colombo
A není to tak trochu... očekávané?

Deskovkový trh má poměrně nízké vstupní náklady. Vytvořit deskovku není tak komplikované (chce to mít hlavně nápad) a její výrobní náklady jsou relativně nízké (prototypy se jednoduše vystříhají z papíru, hotové deskovky často nejsou nic moc jiného než kousky papíru či kartonu a nějaké ty plastikové či dřevěné figurky).

To znamená, že jakmile deskovky začly být populární, hromada lidí je začla dělat a bublina rostla. Trh se ale přesytil, i hromada deskovkářů nekupuje každou novou deskovku jako dříve a mnohem pečlivěji se dívá, co vychází a stojí opravdu za to. A bublina zplaskla, tak jako mnoho bublin před ní.
8.5.2020 08:07 - ben222
V tomhle čase je nejlepší hra Pandemic. Kto ví možná že najdeme lék na koronu.
8.5.2020 08:47 - sirien
Já sem rozhodně za Plague Inc. Zaprvé to je o dost lepší hra (coop co se dají redukovat na solitaire sucks) a zadruhé tam najisto vyvraždíš svět.

Colombo: WTF? To máš odkud? Co vím tak na západě je velikost trhu deskovek stabilní (trh plus mínus nasycený) a v ČR je pořád pod potenciálem (který je nejspíš stejný jak na západě jen ještě chvíli potrvá se tam dostat)
8.5.2020 09:09 - ShadoWWW
Colombo: Souhlasím, že na prototypy ti stačí kousky papíru. Ale do prodeje jdou hry na velmi vysoké produkční úrovni. I geeci přiznávají, že často přeprodukované.

Krásný příklad je např. Milostný dopis, kde kvůli pouhým 27 (!) kartám (s originálními ilustracemi) k tomu vyprodukovali ještě 13 plastových žetonů a látkový pytlík s logem; přitom ty žetony jsou tam jen na počítání vítězných bodů (mohly by se počítat jen na papír) a místo pytlíku by stačila papírová krabička, nebo klidně vůbec nic.

Jiným případem je 4. edice Talismanu. Dvakrát větší herní plán než u 2. edice (té altarové), větší karty s mnohem promakanějšími ilustracemi a layoutem, plastové čepečky místo papírových žetonků (životy, síla, vůle), plastové plastické zlaťáky místo papírových žetonků, detailní plastové figurky místo papírových pawns, dvě originální kostky s vlastním designem místo běžných unifikovaných, plnobarevná pravidla na leštěném papíře místo černobílých na kancelářském papíře.

Pokud ti v devadesátkách u nás, nebo v osmdesátkách v USA, stačíl papír a nápad, dnes je každá úspěšná hra vyprodukovaná do nejspolednějšího detailu a draze. Jedinou výjimkou z poslední doby jsou Krycí jména. Ale i ty by v devadesátkách byly jen papírové karty z tvrdého papíru bez leštěné vrstvy.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.07892918586731 secREMOTE_IP: 18.232.179.191