Střípky

ShadoWWW
16.7.2013 23:56
Bruce R. Cordell odchází z WotC
Bruce Cordell po 18 letech s D&D odchází. Myslím, že to je poslední člověk z původní TSR skupiny, co ve Wizardech zbyl.

Čeho je Bruce autorem? Mezi jeho nejznámější počiny patří AD&D dobrodružsví Return to the Tomb of Horrors nebo Return to White Plume Mountain. Byl hlavním autorem psionických povolání v 3.X (a všeho okolo psioniky). Ze 4. edice je spoluautorem několika knih (Forgotten Realms Campaign Guide, Draconomicon I a Open Grave) a dobrodružství, mezi nejznámější patří asi Keep on the Shadowfell.

Co dál? Proslýchá se, že míří za Monte Cookem pracovat na jeho Numeneře.
Autorská citace #1
17.7.2013 05:38 - Vojtěch
Já myslel, že už to bude mít hotové... že by nástavby?
Autorská citace #2
17.7.2013 15:29 - noir
To je zajímavý, hlavně co se týká Nextu. Zpočátku měl tři hlavní designéry: Monte Cooka, Bruce Cordella a Roberta Schwalba. Dva ze tří jsou už pryč...
Autorská citace #3
17.7.2013 15:36 - Alnag
A Schwalb tam ještě pracuje? Nevím, ptám se.
Autorská citace #4
17.7.2013 16:24 - ShadoWWW
Podle všeho tam ještě dělá.
Autorská citace #5
17.7.2013 16:27 - Me-dea
Neuvedl někde důvod odchodu?
Autorská citace #6
17.7.2013 17:03 - noir
Myslím, že v létě se u Wizardů vždycky vyhazuje, ne? Jinak taky myslím, že Schwalb je zatím věrný...
Autorská citace #7
17.7.2013 17:44 - alefo
http://brucecordell.blogspot.co.uk/2013/07/farewell-wizards-and-thank-you.html

asi ho vyhodili, inak by nepisal plny nadsenia, ze "with mixed feelings" a "it isn't an easy departure..."

vsak kreativne rozpory su medzi ludmi bezne, najma medzi veteranmi, co pamataju pomaly Gygaxa a inovatormi
Autorská citace #8
17.7.2013 19:42 - Alnag
U Wizardů se vyhazuje v zimě. Ale teď už asi i v létě. Řekl bych, že DnD nevydělává (není divu, když nevydávají...)
Autorská citace #9
17.7.2013 19:43 - alefo
to som sa dnes zamyslel, ci wizardi vobec este daco chrlia

a este nad tym, vsak manazment neni mearls a spol?
Autorská citace #10
17.7.2013 19:48 - Alnag
Nicméně v tom rozloučení píše, že podal výpověď (give notice) nikoliv, že ho vyhodili. Jasně, může to být eufemizmus, ale neřekl bych. EDIT: A taky viz reakce - congratulation on taking big step se neříká, když vás vylejí.

Wizardi něco málo vydávají (hodně třeba audio a e-booky, ale čistě v RPG... je to bída.)
Autorská citace #11
17.7.2013 20:42 - Vojtěch
Mno, teď pomalu znovu vypouští PDFka a vydávají to za vydavatelskou činnost...
Autorská citace #12
17.7.2013 20:42 - alefo
v kazdom pripade, ked ide naozaj ku cookovi, tak mu bude lepsie

aha a dnes wizardi zahlasili, ze vydavaju datadisk k lords of waterdeep
Autorská citace #13
17.7.2013 23:18 - ShadoWWW
A pořád je tu placený DDI.
Autorská citace #14
17.7.2013 23:22 - Alnag
ShadoWWW: No, je otázka, kolik lidí si DDI ještě platí. Kvalita časopisů (a rozsah) klesl snad na polovinu. Character builder je skoro lepší (a aktualizovanější) ten offlineový od komunity. Já jsem zvědav, jestli se DnD Next vůbec dožijeme. Konec se nezdá být v dohledu... ale počítám, že GenCon to nějak rozsekne.
Autorská citace #15
17.7.2013 23:36 - ShadoWWW
Obávám se, že Gen Con to nerozsekne. Tam plánují nový update Forgotten Realms, představení nové FR série Sundering a vydají tam speciální verzi testovacího balíku v tvrdé vazbě zvanou Ghosts of Dragonspear Castle.

Spekuluje se, jestli nová edice vůbec vyjde příší rok na Gen Conu, jak se spekulovalo, nebo až pozdějí. Možná příští Gen Con vydají zase jen speciální verzi playtestu. Myslím, že před rokem předpokládali, že playtest bude mnohem svižnější.

Snad na Vánoce bude jasnější datum vydání. Zatím jediný oficiální je "bude, až to bude".
Autorská citace #16
17.7.2013 23:38 - hadrian
Jestli oni by si nepomohli, když už jsou Next tak v nedohlednu, kdyby radši vydali "Arcane Power 2" pro 4e. To je jen moje zbožný přání a vím, že nereálný. Čtyřky vylili z vaničky a nahradili nenarozenejma pětkama.
Autorská citace #17
17.7.2013 23:43 - ShadoWWW
BTW Viděl jsem někde oficiální vyjádření nějakého manažera z Hasbra (bohužel už nevím přesně koho a kde), který říkal, že pro ně jsou mnohem důležitější D&D licence než D&D samotné.

Například říkal, že úspěch D&D Online a MMO Neverwinter je pro ně podstatnější než úspěch DnD Next. Například D&D Online vydělalo už víc peněz než jakákoliv papírová edice D&D.

Na fóru lidé pak spekulovali, že stolní D&D si Hasbro nechá jako okrajovou záležitost s malým budgetem a bude těžit hlavně na věcech okolo (hlavně počítačových hrách třetích skupin), tedy licencích.

Ideálně by prý Hasbro papírovou verzi D&D úplně zrušilo, ale bylo by prý marketingově divné, kdyby vydělávali na licencích ke hře, která už neexistuje.

EDIT: Ono je to vidět už na Nextu, že ho dělá mnohem menší tým než 3E nebo 4E. Ale zas na druhou stranu, prostředky vynaložené na veřejný playtest jsou už teď možná větší, než Gygax kdy na D&D vydělal.
Autorská citace #18
18.7.2013 06:11 - noir
ShadoWWW: Přesně tohle si taky myslím. Tohle je jasná budoucnost DnD: značka důležitější produktu. Bohužel... Teď Habro háže na trh jakési hračky DnD, kdoví, co přijde dál.
Autorská citace #19
18.7.2013 06:26 - Vojtěch
Tak hračky se od Hasbra daly čekat. Co se ale chápe hůř je, proč hru kterási na sebe vydělávala, i když ne dost na to, aby z toho byl management odvázaný a dělala reklamu značce, kterou si chtějí hýčkat, prostě takhle pohřbívají.
Autorská citace #20
18.7.2013 06:32 - noir
Protože už si na sebe vydělat nedokáže. Časy se mění, PCčka se už taky neprodávají - a jakej to býval kšeft...

Právě jsem zahlídl, že Hasbro vyjíždí i s DnD tričkama :)
Autorská citace #21
18.7.2013 07:00 - Vojtěch
No teď už určitě ne, ale nebylo tomu tak. Hele na Pathfinder, ten ukazuje, že to jde i se složitějším systémem. A není jediný, kdo si na sebe vydělá. Osobně by mě ale zajímalo, jak na tom bude 13th Age a doplňky k němu.
Autorská citace #22
18.7.2013 07:56 - noir
Vydělat si na sebe je něco jiného, než vydělávat pro velkou korporace obchodovanou na burze. Tam už mají úplně jiné požadavky. Mě přijde právě dost absurdní, když se WIzardi pokouší vracet ke kořenům, když jsou to v podstatě hrozní kravaťáci...
Autorská citace #23
18.7.2013 08:29 - ShadoWWW
Souhlasím s Noirem. Vydělávat v rámci s.r.o a v rámci a.s. je velký rozdíl.

Pathfinder má z hlesika malé firmy úžasné tržby. Z hlediska akciovky - jejích manažerů a akcionářů - jde ale o mikrotržby, o kterých se nemá smysl bavit a kde to radši zabalí.

4E měla jedinečnou šanci. Oproti jiným RPG měla obrovský rozpočet. DDI byl unikátní projekt, kterého se IMHO žádná jiná RPG nikdy nedočká. Rozpočet byl velký, ale bohužel i očekávání byla velká, nereálná.

Mě osobně nejvíc zaráží, že Hasbro by snadno mohlo rozjet obrovskou reklamní kampaň na D&D v médiích, která by určitě zlepšila prodeje, ale nikdy to neudělalo (dokonce ani u 4E).
Autorská citace #24
18.7.2013 09:08 - Alnag
ShadoWWW píše:
Obávám se, že Gen Con to nerozsekne.


Zase bych nepodceňoval moment překvapení. Na jednom GenConu byla zcela překvapivě oznámena 4e (obrovskými bannery) a lidé to také nečekali. Pořád si myslím, že budou cílit na 40. výročí a že to příští rok vyjde - playtest nebo ne.
Autorská citace #25
18.7.2013 09:12 - Alnag
ShadoWWW píše:
4E měla jedinečnou šanci. Oproti jiným RPG měla obrovský rozpočet. DDI byl unikátní projekt, kterého se IMHO žádná jiná RPG nikdy nedočká. Rozpočet byl velký, ale bohužel i očekávání byla velká, nereálná.


Ona ta očekávání možná byla i reálná. IMO zlomila 4e vaz hlavně přihlouplá GSL licence, kvůli čemuž jí opustilo Paizo (věřím, že by dnes vesele vydávalo dobrodružství pro 4e, kdyby mohlo) a vytvořilo konkurenční produkt. Celá myšlenka D20 systému, která vytvořila obrovský boom RPG tím definitivně splaskla a protože network externalities prostě fungují tak tím wizardům splaskly i příjmy (byť si naopak to GSL licencí chtěli nahrabat a nechtěli se dělit).
Autorská citace #26
18.7.2013 09:20 - noir
Jednoznačně. Rozchod Paiza a Wizardů bude tenhle trh ještě hodně dlouho bolet. A je to škoda, protože právě dobrodružství imho Wizardi docela hodně podcenili...
Autorská citace #27
18.7.2013 11:15 - alefo
jeden z dopadov indie revolucie bol v tom, ze era top level megavydavatelstiev skoncila -- vsetci niekdajsi hraci maju svoje portfolio diverzifikovane. wizardi isli do stoloviek + nechali sa vykostit paizom, sj games detto, white wolf naziva z print on demandu

+ na vydanie rpg netreba drzat permanentne tridsatclenne teamy, z ktorych su styria ludia autori, desiati project manageri, product line holderi, a ostatne neoddelitelne korporatne ulohy.

dresden files (600 stran v dvoch zvazkoch) maju dohromady 10 clenny vyvojovy team, ten spravil, co treba a rozpustil sa, ale knihy sa predavaju natolko aby evil hat vedel rozumne zit. detto fate core z rovnakej proveniencie, podobne desatclenny team, kde ludia vedia robit viac veci naraz (akoze jeremy keller, co bol zaroven editorom, layoutovacom a grafikom)

a netreba fungovat na patmiliardovych nakladoch, ked staci pre epicness 2000 kusov

plus je vidiet, ako individualne mena vedia tahat cele projekty: ked daco spravi monte cook / robin d zakony / vloz svojho oblubenca, staci to na rozumnu predajnost.
Autorská citace #28
18.7.2013 12:05 - Alnag
Alef: Ale prosím tě, jaképak dopady indie revoluce? To zase přeceňuješ nepříliš související fenomén. Hlavní dopad má rozvoj konzolových a počítačových her, obměna generací a z věcí blíže domovu ukončení podpory OGL licence ze strany majoritního hráče. Indie hry i v součtu jsou nadále z ekonomického hlediska nezajímavá, okrajová záležitost bez reálného dopadu na hlavní byznys.

Žádná megavydavatelství - vyjma WotC/TSR a do značně WW nikdy v minulosti neexistovala a z nich jedno stále existuje a to druhé je velmi úspěšně nahrazováno růstem např. Paizo nebo Green Roninu. Takže to je tvrzení na úrovni zbožných přání.

Diverzifikované portfolio mělo už TSR a koneckonců WotC už dávno (knihy, figurkové hry - vzpomeň na Chainmail, dokonce i hra Dungeon má starší variantu v období TSR, karetní hry... čili také... nic nového pod sluncem).

Na vydávání dlouhodobého projektu RPG jsou samozřejmě větší týmy nadále potřeba. Vydání jednorázových výkřiků do toho nelze započítávat. To, že moderní technologie umožňují snazší práci napříč světem nebo zapojení externistů je jiná věc a stejně tak, že možnosti levného nízkonákladového tisku umožňují zapojení dalších hráčů. Ani jedno z toho nesouvisí s indie revolucí jako takovou, spíš naopak je indie revoluce umožněna stejnými fenomény. Opět nelze hovořit o dopadech, ale spíše o týchž kořenech.
Autorská citace #29
18.7.2013 12:25 - alefo
co mas na mysli pod "hlavni byznys"?

pod megavydavatelstvami som mal na mysli klasickych vzdypritomnych hracov, ktory tu boli odvekov, wotc, sj games, white wolf, fasa

realne pokial vydavatelstvo kontinualne vydava produkty, ktore predava, je to zaklad a je jedno, ci je to wotc, ktory v tejto chvili chvilu funguje na volnobeh alebo stabilne paizo alebo pelgrane / evil hat, ktori ocividne prosperuju a expanduju.
Autorská citace #30
18.7.2013 12:41 - Alnag
Jako hlavní byznys je ta část trhu, kde je soustředěna většina zákazníků IMO. Jinak nevím, co je mega zrovna na FASA (asi nic, už dávno pod drnem), SJ Games (nikdy nebyli moc mega, to byla vždycky dost malá operace realizovaná pomocí externistů) atd. Navíc období jejich existence se ani moc nepřekrývá. Překvapivě tam nějak chybí třeba Atlas Games, West End Games atd., což byly svého času také pojmy Jako bys znal jen ty nakladatele, kteří mají nějaký dopad na československém trhu či co.

Vlastně tvojí argumentaci vůbec nerozumím (poslední odstavec jsem naprosto nepobral... nějak mu asi chybí úvod či co).
Autorská citace #31
18.7.2013 12:51 - noir
Mě přijde, že dalším dnešním obrem, který má dobře našlápnuto, jsou Fantasy Flight Games...

A taky mi přijde, že
1)Žádná indie revoluce nebyla.
2)Největší problém jsou počítačové hry
3) indie byly reakcí na příchod pc her
Autorská citace #32
18.7.2013 13:00 - Alnag
Ano, na FFG jsem zapomněl.
Autorská citace #33
18.7.2013 13:08 - Sparkle
Taky si myslím, že žádná indie revoluce nebyla. Nejprodávanější RPG posledních let, když pominu Paizo a WotC výtvory, jsou

- WH40k výtvory od Fantasy Flight Games
- Iron Kingdoms RPG
- Dragon Age RPG
- Mutants and Masterminds / Marvel Heroic
- Star Wars RPG
- Dungeon Crawl Classics
- Shadowrun

a k tomu jediná hra, která by se dala svými herními mechanismy nazvat "indie", a to Dresden Files RPG. Zbytek jsou víceméně plus mínus "middleschool" věci vydávané WotC-wannabe korporacemi.
Autorská citace #34
18.7.2013 13:14 - Alnag
Ale jo, indie revoluce byla. Ale pouze na CzechDnD fóru (dnes známo jako RPGfórum). Okolní svět to příliš nezasáhlo. :-p
Autorská citace #35
18.7.2013 13:22 - ShadoWWW
Taky se mi zdá, že největší indie revoluce byla DrD 1.6 > DrD II.
Autorská citace #36
18.7.2013 13:58 - Colombo
Nevím jak v RPG, ale v PC hrách byla, možná ne ani tak revoluce, jako spíše evoluce, díky levnějším technologiím postupný nástup malých a středních studií. V souvislosti s přebujelým AAA trhem, kdy často krachovali studia, která vytvořila kvalitní i prodávané hry. Jenže ačkoliv tyto hry prodali 4 miliony kopií, management investoval peníze a chtěl jich dvakrát tolik.

Díky moderním technologiím, kdy spousta profi enginů je volně k dispozici a vývojáři jej můžou (i s ofiko podporou) používat zdarma (podíl z prodeje je až od nějakého objemu prodaných kopií či co), kde se spousta firem přeorientovalo na trh tabletových či smartphonových aplikacích se v poslední době, taky díky úspěchu kickstarteru, magicky/MineCraftu/Doty/Portalu, díky boomu nejrůzějších "let's Play", začala pozornost celkem dost obracet i k malým a středním hrám. Díky menším nákladům nemusí prodat tolik kopií. Tuším že Dark Souls či co (v těch asijských mlátičkách se nevyznám) je příklad hry (a studia), které právě vydává "budgetové" tituly (které jsou ovšem považovány za velmi kvalitní) a stačí jim k prodeji jen 2 mil, aby byly všichni více než spokojení. Což pro jiné AAA hry by bylo označeno za katastrofu a došlo by k okamžité restrukturalizaci studia (eufemisticky řečeno).

Tedy, nesouhlasím, že by elektronické hry nevydělávaly tolik. Jen se podmínky trhu několikrát změnily (masivním nárustem tabletů a smartphonů a pak jejich rychlým nasycením).
Autorská citace #37
18.7.2013 15:32 - alefo
no ano, hlavny biznis ma stale wotc, ktori mozu dakovat hasbru, ze ich drzia, lebo inak by to s brandom d&d bolo ani nechcem vediet ako

argumentacia hovori, ze jedna vec je, ze mozes mat velmi vela zakaznikov a potacat sa v neistote (teraz wotc), alebo mozes mat velmi vela zakaznikov a zarabat (paizo) a mozes mat 5000 predajov za rok a zarabat tiez
--------------------
fasa je mrtva, ta presla asi troma majitelmi. piatu ediciu vydava catalyst game lab, ktora ziskala licencie na shadowrun a battletech cez troch medzivydavatelov

atlas games, ako pozeram, uz takmer 10 rokov nevydali ziadne nove rpg, este zivia ars magicu obcasnymi supplementami

west end games su nadvakrat mrtve, po prvom odkupeni natlacili do bludu knih, ktore sa nepredavali (paranoiu predava mongoose, posledny supplement z 2011)

pendragona ma naspat stafford.
Autorská citace #38
18.7.2013 15:37 - alefo
sry za double post, zacal som pisal este tesne po obede.

btw, kandidati na game of the year pre ennie:
* Astonishing Swordsmen and Sorcerers of Hyperborea (North Wind Adventures, LLC)
* Broken Rooms (Greymalkin Designs, LLC)
* Champions Complete (Hero Games)
* Iron Kingdoms (Privateer Press)
* Night’s Black Agents (Pelgrane Press)

a origins:
* Marvel Heroic Roleplaying Basic Games – Margaret Weis Productions
ostatni kandidati
* Iron Kingdoms Full Metal Fantasy RPG Core Rules – Privateer Press
* Monsterhearts – Buried Without Ceremony
* Nights of the Crusades – Aetheric Dreams
* Primeval RPG – Cubicle 7 Entertainment Ltd.

k marvel heroic je kuzelna vec, ze ich marvel odstrelil :-)
Autorská citace #39
18.7.2013 15:49 - ShadoWWW
Alef0: Firmy ale zajímají spíš prodeje. Takovéto ceny jsou spíš proto, aby se vůbec někdo dozvěděl, že ty hry existují.
Autorská citace #40
18.7.2013 15:53 - alefo
a triple post (lebo mozem. pardon nemozem joinut posty)

colombo ma velku pravdu, toto presne sa deje teraz

* print on demand umoznuje za smiesne peniaze natlacit knihy v lubovolnom rozsahu
* pojem studia uz casto neexistuju: vyvojove teamy sa ad hoc zidu, vydaju produkt a rozidu
* kickstarter umoznuje ziskat dodatocne peniaze, ktore produkt posunu do totalne profesionalnej dimenzie alebo umoznuje neortodoxne rozhodnutia(fate core pod creative commons)
* cize da sa hybat na sirokom poli: vydat knihu o naklade 200 kusov, ktora zaplati len tlac a pivo pre autorov az po vysokonakladove velmi uspesne veci, ktore sa zaplatia alebo vzhladom na ocakavania autorov aj zarobia peniaze

alias jedna vec je megazasiahnutie desiatich tisicok zakaznikov, druha zarabanie
Autorská citace #41
18.7.2013 16:09 - Alnag
Alef0 píše:
colombo ma velku pravdu, toto presne sa deje teraz


Ano. Ale to není způsobeno indie revolucí, toho je indie revoluce produktem. Problém tvého původního postu je v tom, že zaměňuješ příčinu a následek, korelaci s implikací.
Autorská citace #42
18.7.2013 17:53 - alefo
v zmysle, ze cele tie tance okolo forgu ukazali vo vcelku kratkej dobre, ze to nie je pipe dream, ale realne fungujuci sposob
Autorská citace #43
18.7.2013 18:13 - ShadoWWW
U her na hrdiny je ale dlouhodobá podpora podstatná. Jednorázovky (např. DrD+) moc nových hráčů nepřivedou a jsou spíš akorát pro sběratele nebo RPG geeky.

Ano, jde to i v malém - mně se třeba líbí, jak malé vydavatelství Troll Lord Games podporuje svůj klon D&D zvaný Castles and Crusades. A je vidět, že hráčů C&C přibývá.

Nicméně bez těch velkých firem jako WotC nebo Paiza by to nešlo. Počet nových hráčů by byl ještě víc mizivý. Ať si o Wizardech můžeme myslet cokoliv, tak jejich podpora hlavně nových hráčů - skrz pravidla i nejrůznější akce typu Encounters a DnD Days - přivádí v porovnání s jinými nesmírné množství nových hráčů. A dlouhodobá podpora je další důležitá věc, která se u počítá.
Autorská citace #44
18.7.2013 18:20 - Alnag
ShadoWWW: Souhlasím s tebou a ani pro alefa to není žádná novinka, tenhle argument tu v různých obměnách padl mnohokrát. I přes krví podlité pohledy indie revolucionářů na zlý moloch D&D, nebýt jeho (a dalších) zdrojů mladých nadějných geeků, které můžete nadchnout pro revoluci, by se z indie her staly malé opuštěné ostrůvky, které by postupně a nejspíš hodně rychle zanikly.

Ono ostatně - to je moje doměnka - to je i důvod, proč nás Alef občas poctí návštěvou. Aby okolo sebe mrskl pár nesouvisejícími jmény nějakých her nebo designérů a ulovil nějakou tu dušičku. Není třeba se stydět. Lze to dělat i veřejně. Ideálně třeba formou nějakého článku nebo k tomu určené diskuze, Alefe. :)
Autorská citace #45
18.7.2013 19:52 - Colombo
Jsem pro článek!
Autorská citace #46
18.7.2013 20:05 - Colombo
alef: Ok, PC hry měli Minecraft a Magicku. Co mají indie RPG?

Ono těžko můžeš mluvit o nějaké RPG revoluci. Indie hry nijak nenahradily mainstream tituly. Spíše velká studia tak nějak zanikla, ale Indie RPG jejich místa nijak nenahradila. Vem si, jaká hromada homemade RPGček kolovala u nás ještě před internetem. To, co ty nazýváš "Indie revolucí" jsou defacto jen kvalitněji udělaná homemade RPGčka. Díky lepším nástrojům, přístupu k informací atp. to holt dneska jde udělat lépe, vytisknout a i rozšířit na internetu. RPGčka se prostě na facebooku nebo mobilech nehrají a nemají stáda oveček, ochotna vyhodit X dolarů za novou čepičku.
Autorská citace #47
18.7.2013 21:16 - Vojtěch
Mno, Paizo taky dost diverzifikuje, stejně jako FF, možná i víc (FF tak moc nesleduji). Pathfinder je jako PnP RPG, ale má hafo doplňků od kostek a figurek (karton , cín i plast... docela se divím že oni nebo WizKids, co pro ně figurky dělají nezkusili vyhodit něco jako byly Miniatures a konkurovat Wizardímu Dungeon Commandu.) map a tak. Loni dali do pohybu MMO RPG Pathfinder Online. Letos ve spolupráci s Dynamite, nyní fúzujícími s Deark Horse (Hellboy, Usagi, Star Wars, Mass Effect, Hellsing... docela silná značka zkrátka) začali s komixem, na Paizo conu zahájili prodej karetní hry Pathfinder Adventure Card Game. Virtual Table Top je ve fázi uzavřené bety - vstupenka na con je zároveň vstupenka do bety (aneb co wizardi zařízli tady asi nakonec bude). Jedou taky Pathfinder tales, takže i knihy (tam už zkušenosti taky měli díky Planet Stories, kde vydávají zapadlejší klasiky, včetně Gygaxe atd.). Zkrátka se zdá, že se snaží vybudovat podobnou základnu, jako měli wizardi pro své settingy pro ten jejich. A hezky celou pod v jejich režii a z zdá se, že celkem úspěšně zatím.
Autorská citace #48
22.7.2013 08:55 - noir
Na Enworldu mají tabulku, která ukazuje, kde kdo z Wizardů skončil:
http://www.enworld.org/forum/showwiki.php?title=Ex-WotC+Employees
Autorská citace #49
23.7.2013 18:31 - noir
Jen pro zajímavost: Hasbro zveřejnilo výsledky za první pololetí. O DnD v té zprávě vůbec nepíšou... Je to pro ně opravdu něco zcela minunciózního vzhledem k prachům, které tečou jinými kanály...
http://investor.hasbro.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=779208
Autorská citace #50
23.7.2013 18:33 - Alnag
Noir: V té zprávě se ale o DnD nepsalo prakticky nikdy, AFAIK.
Autorská citace #51
23.7.2013 20:01 - ShadoWWW
Zrovna jsem chtěl podotknout to stejné, co Alnag.
Autorská citace #52
26.7.2013 14:06 - noir
Zajímavý. Na to, že nic novýho už nevyšlo už rok, tak je druhý místo vlastně docela úspěch.... A FFG válí:
http://www.icv2.com/articles/news/26215.html
Autorská citace #53
26.7.2013 14:10 - Alnag
Nejzajímavější jsou ale možná ty Iron Kingdoms.
Autorská citace #54
28.7.2013 00:07 - sirien
alefo píše:
v zmysle, ze cele tie tance okolo forgu ukazali vo vcelku kratkej dobre, ze to nie je pipe dream, ale realne fungujuci sposob

malá partička co udělala velkej bordel na netu a vydala hry za které jim pár nadšenců zaplatilo nějaké peníze, ale které se fakticky nijak zvlášť nehrají, nejsou supportované a s časem zapadaly prachem do zapomnění a na které 20% komunity reagovalo nenávistně a 60% z nich bylo otrávenejch, protože se těch 20% milovníků půl roku řezalo do krve napříč fórama s těmi 20% které to sralo, a jejichž hry měly naprosto minimální impact na game design (kromě toho že ukázaly spoustu slepých uliček a blbých nápadů)...
...nazýváš revolucí?
Autorská citace #55
28.7.2013 15:39 - ShadoWWW
Sirien: :-) (palec nahoru) :-)

Na druhou stranu, u českých RPG hráčů (čti: RPG F) to zas vypadá, že světový mainstream tu měl nějaký impact naposledy v době DrD1 a naopak čím větší geekovina, tím větší tu má ohlas a větší imact na mainstream (čti: DrD2, ale nejen to; v podstatě všechny nové české hry na hrdiny).
Autorská citace #56
28.7.2013 15:58 - Alnag
ShadoWWW: Potíž s RPGF je v tom, že jde o velmi specifickou výseč českých hráčů RPG a vždycky to tak bylo (i v dobách CzechDnD). Jen určitý typ lidí (srdcaři) mají chuť a tendenci se vůbec o RPG vybavovat na netu a hledat o tom informace. Srovnej to s třeba s populací, která jezdí na Gamecon (a to jsou také svým způsobem srdcaři) a zjistíš, že průnik je dost malý. A to pořád není ono.

Uznávám, že je hodně těžké nějak teoretizovat o mlčící většině (která asi stále hraje DrD 1) a uznávám i to, že mlčící většina se asi zmenšuje s čímž dochází (paradoxně) k tomu, že lidé, kteří drží po hromadě v nějaké webové komunitě mají skutečně větší a větší impact (plus vliv toho, že teď nejsnáze koupíš DrD 2), přesto bych to zatím viděl tak, že mainstream stále vede. :)

Ale do toho by možná vnesla větší světlo Sparkle (ohledně prodejů a tak).
Autorská citace #57
28.7.2013 18:11 - York
Taky mám na RPG fóru pocit, že jsem tam skoro jediný hráč klasických her. Přitom to ale téměř určitě není pravda, v diskusích se tam různě vyskytuje hromada téměř neznámých jmen hledajících spoluhráče na DnD, DrD, Pathfinder, WoD a spoustu dalších klasických rpgček. Jen se holt nezapojují do diskusí.

Další nezanedbatelný výčet přispěvatelů si tam porůznu posteskává, že jim dvojka vůbec nefunguje, ale dál to moc nerozebírají, protože jsou utlučeni přesilou aktivnějších diskutérů.
Autorská citace #58
28.7.2013 19:34 - Sparkle
Nám se nejvíc prodává Pathfinder a teď jak jsme nedávno dovezli Fiasco, tak to taky (ale to se nedá moc srovnávat s PF, je to spíš konverzační párty hra a příručka stojí jenom 500). Z českých nejvíc Příběhy Impéria a když jsme tam měli v bazaru moduly ke starýmu Drd a k plusku, tak ty zmizly rychle.

Uvidíme, co udělá příchod Fate Core, 13th Age a novýho Shadowrunu. Fate bude mít výhodu, že to je opět menší knížka za 500, je možný že kvůli tomu se bude prodávat líp než ty dvě bichle. Přála bych si, aby se tu ucyhtilo 13th Age, páč mi to přijde ze všech známých d20 systémů nejlepší.
Autorská citace #59
28.7.2013 22:55 - Gurney
ShadoWWW: RPGF je hodně specifické i na zahraniční poměry - i na takovém story-games.com málokdy potkáš Forge-like stuff co je na RPGF naprosto běžný (zase storygames mají naprosto bravurní diskuze typu "Nemůže DnD poškodit psychický vývoj mého dítěte?" nebo "Je Pathfinder setting rasistický?" - doporučuju :) Neřekl bych, že má s "běžnými" hráči příliš společného. Už lidi co se jen normálně baví o rpgčkách po netu jsou slušní gekoni, co teprve když k nim vymýšlíš nový termíny a pak se raduješ, když je deset dalších gekonů začne používat :)
Autorská citace #60
28.7.2013 23:15 - Alnag
OK. Sparkle asi nepředstavuje reprezentativní vzorek, ale je mu asi nejblíž - přesto pokud se nejvíc prodává Pathfinder, tak to jen potvrzuje, co si dlouho myslím, že obecně mainstream nejvíc táhne (i nadále a i když není česky).
Autorská citace #61
28.7.2013 23:47 - pipux
A teď, co určuje preferenci herních stylů u hráčů? Dala by se preference herního stylu předvídat u člověka nezasaženého hraním? Jak se pozná mainstreamař a fajnšmekr?
Jestli to má něco do sebe, pak by se někdo mohl pokusit o korelační studii mezi vhodným osobnostním inventářem a vhodnou hráčskou typologií.

Někde v temných zákoutích toho podivnými existencemi obydleného RPGFóra jsem totiž zahlédl téma, kde si zúčastnění vesele vyplňovali oblíbený MBTI Type Indicator. Nehledě na kritiku vůči vědeckosti MBTI si pamatuji, že tam diskutérům vycházely celkem exotické typy osobností (MBTI popisuje 16 typů, přičemž prevalence nejvzácnějších typů v populaci je třeba 0,5 až 2%, zatímco ty nejtuctovější typy pokrývají i k deseti procentům).
Autorská citace #62
30.7.2013 14:12 - ShadoWWW
Alnag píše:
pokud se nejvíc prodává Pathfinder, tak to jen potvrzuje, co si dlouho myslím, že obecně mainstream nejvíc táhne (i nadále a i když není česky).

Co tedy udělat něco, co bude mainstream, bude to česky a bude se to prodávat? Neměl bys zájem? :-) Já jen, že když poslední dobou vidím, co všechno se kutí na RPG F, tak si říkám, jestli by nestálo za to udělat nějakou DéDvacítkou mainstreamovou hru. :-)
Autorská citace #63
30.7.2013 14:29 - Alnag
ShadoWWW: Mně přijde smysluplnější překládat už existující hry. (Pořád tajně sním o dodělání core příruček ke 4e). A momentálně vypadá dost perspektivně třeba 13. věk - tam by se možná dala dokonce vyjednat i levná licence na překlad. Takže pokud to někudy zkoušet, tak tudy...
Autorská citace #64
30.7.2013 14:39 - chrochta
to Shadowww, Alnag: Pokud si vzpomínáte, Altar se snažil vyjednat práva na překlad Pathfinderu, a nějak se nedaří. Netuším, na čem to zkejslo, zda na přístupu Paiza či na něčem jiném.
Autorská citace #65
30.7.2013 14:45 - noir
Tak myslím, že asi všichni tuší, na kom se to asi tak mohlo kousnout...
Autorská citace #66
30.7.2013 14:52 - Sparkle
Dragon Age RPG má výborný systém, jednodušší než Pathfinder a velmi beginner-friendly. Jestli na něco zkoušet získat licenci, tak na to. Případně uklohnit něco mainstreamově přijatelného z nového Fate Core - co jsem koukala tak by se z toho dal udělat class-based s hitpointama a nerozsype se to.

13th Age je jednodušší než DnD ale stále je to imho moc složitý.
Autorská citace #67
30.7.2013 14:56 - ShadoWWW
Překlad existující hry by byl asi nejsnazší a dobrý hlavně v tom, že za ním stojí mnohonásobně víc testerů než se dá sehnat zde. Problém pro vydání je bohužel s licencí. Licence k libovolné verzi D&D je úplně mimo, nejblíž bylo vyjednávání s Paizem a sám víš, jak to skončilo. 13th Age myslím není zas takový mainstream jako Pathfinder, a proto si myslím, že by se asi prodával trochu hůř. Mimo to, myslím, že vyjednávání o licenci by dopadlo podobně jako s Paizem. (Není tu dostatenčně slovutný vydavatel, se kterým by byli ochotni vyjednávat.)

Co se týče neoficiálních překladů, tak ty jsou sice dobré, ale nedělám si iluze, že by dokázali oslovit větší množství hráčů. Jde o to, že noví RPG hráči nepůjdou na net lovit pravidla. Většinou jsou to hráči deskovek, co v obchodě objeví přihrádku "Hry na hrdiny". A když tam objeví takové perly, co jsou tam k vidění dnes, tak je to zpravidla spíš odradí a radši si koupí novou deskovku.

Myslím, že úspěch Dračáku (mimo to, že byl první a nemusel bojovat s počítačovými hrami) byl hlavně v tom, že vzal úspěšnou mainstreamovou hru a zasadil ji do evropského pojetí fantasy.

Ve tvorbě vlastních pravidel vidím lepší to, že se dá vzít jádro úspěšné mainstreamové hry a upravit ji do českých reálií. Taková hra se pak dá vydat bez nutnosti shánět licenci a je tam imho dobrý prostor pro získání nových hráčů.
Autorská citace #68
30.7.2013 15:00 - ShadoWWW
Sparkle: Souhlasím, že Dragon Age je jeden z kandidátů, kteří by se daly vydat. Bohužel mám obavu, že to opět zhavaruje na tom samém. :-(

Když to shrnu: Pathfinder (ten už je teď ale nejspíš mimo možnosti), 13th Age, Dragon Age... to jsou všechno hry, které kdyby u nás vyšly, tak mají velký potenciál. Problém je, že když se začne s těmito firmami vyjednávat tak to má tento scénář:

1) Jací jsou u vás vydavatelé, kteří by to mohli vydat? Jen dva - X a Y.
2) Aha. OK. A jaké mají portfolio produktů? Aha. A jejich webové stránky? 8-O Aha...
Tím to většinou hasne.
Případně:
3) Tak OK. Tak vám tu licenci dáme za $Z, ale děláme to jen proto, že je nám vás líto.
4) Náš vydavatel: Cože? tolik peněz? Hm, radši zůstanu u svých produktů. Lepší vrabec v hrsti...
Autorská citace #69
30.7.2013 15:12 - Sparkle
ShadoWWW píše:
Ve tvorbě vlastních pravidel vidím lepší to, že se dá vzít jádro úspěšné mainstreamové hry a upravit ji do českých reálií. Taková hra se pak dá vydat bez nutnosti shánět licenci a je tam imho dobrý prostor pro získání nových hráčů.


Které konkrétně myslíš že by se daly takto překopat a nestálo to licenci, kromě Fate?
Autorská citace #70
30.7.2013 15:15 - Quentin
d20 a dungeon world.
Autorská citace #71
30.7.2013 15:18 - ShadoWWW
Sparkle píše:
Které konkrétně myslíš že by se daly takto překopat a nestálo to licenci, kromě Fate?

V podstatě to může být libovolná mainstreamová hra. Všechny jsou totiž americké (no fuj! :-)) a tam platí zákon, že mechaniky nelze chránit autorským zákonem. Pouze fluff. A to je právě to, co by bylo asi stejně lepší předělat. Je to dokonce ještě lepší: V tom zákoně se píše, že porušení práv je doslovný přepis. Což u překladů je diskutabilní.

Ono to má ještě jednu rovinu: Tím, že se hra chytne, tak hráči nebudou omzeni jen tím, co je pro danou českou hru dostupné, ale hráči mohou lehce převzít i to od "velkého bratra", aniž by se museli učit něco nového.
Autorská citace #72
30.7.2013 15:30 - York
ShadoWWW píše:
Ve tvorbě vlastních pravidel vidím lepší to, že se dá vzít jádro úspěšné mainstreamové hry a upravit ji do českých reálií.


Pokud ovšem ten fluff nepostavíš na originálních parametrech (tedy například že ADnD fireball dává zranění 1d6 per level), tak si moc nepomůžeš a budeš to muset tak jako tak testovat sám. A tyhle parametry jsou co do objemu testování stěžejní.

A vydat například přefluffované, ale mechanicky naprosto totožné powers z DnD 4e, by bylo imho hodně na hranici právní napadnutelnosti, možná spíš za ní.

Hlavně nechápu, proč se tak štítíte vývoje nových her. Nic horšího, než že se ta hra nechytne, se snad stát nemůže.
Autorská citace #73
30.7.2013 15:36 - ShadoWWW
York: A kdo by to napadl? Reálně nikdo.

Ale 4E má hodně mohutné jádro, takže zrovna tato hra se moc nehodí. Mimo to, že překlad 4E už více méně je, takže by to bylo zbytečné.

Proč NE vývoj úplně nové hry? Jmenuj jedinou úspěšnou.
Autorská citace #74
30.7.2013 16:08 - York
ShadoWWW píše:
A kdo by to napadl? Reálně nikdo.

Investuješ do toho pár set tisíc s rizikem, že by to někdo mohl udělat?

ShadoWWW píše:
Mimo to, že překlad 4E už více méně je, takže by to bylo zbytečné.

Nebylo by to zbytečné, protože ten překlad existuje pouze ke stažení z jednoho konkrétního serveru a ještě navíc s přísežným prohlášením, že vlastníš anglický originál. Oproti tiskem vydané hře je to dost velký rozdíl. Existenci překladu bych viděl spíš jako výhodu, protože to znamená, že půlka práce je už hotová.

ShadoWWW píše:
Proč NE vývoj úplně nové hry? Jmenuj jedinou úspěšnou.

Příběhy impéria. Imho jednoznačně úspěšný produkt v kontextu toho, že nejde o mainstream titul.

Když se nebudeme snažit nové hry tvořit, tak zaručeně žádná úspěšná nevznikne.
Autorská citace #75
30.7.2013 16:11 - ShadoWWW
Příběhy impéria jsou ale přece postaveny na úspěšném Fate systému. (Nebo Fudge? Teď nevím.) Příběhy impéria jsou právě o tom fluffu.
Autorská citace #76
30.7.2013 16:21 - York
ShadoWWW píše:
Příběhy impéria jsou ale přece postaveny na úspěšném Fate systému. (Nebo Fudge? Teď nevím.) Příběhy impéria jsou právě o tom fluffu.


Hm, to je vlastně pravda. Svět se řítí do zkázy...
Autorská citace #77
30.7.2013 16:49 - Sparkle
Jestli se prodej 400 či 500 kusů bere jako úspěch, pak Střepy snů a ČaroDej.
Autorská citace #78
30.7.2013 17:25 - Alnag
ShadoWWW píše:
Ale 4E má hodně mohutné jádro, takže zrovna tato hra se moc nehodí. Mimo to, že překlad 4E už více méně je, takže by to bylo zbytečné.


Je a není. Chybí MM.

Ad 13th Age má IMO mnohem větší šanci na vyjednání překladu. A) Je to britský vydavatel, nikoliv americký. B) Je to firma v podstatě o jednom člověku. C) Jsou zvyklí na různé nestandardní postupy - kick-starter, speciální malé edice.

Oproti tomu by bylo daleko těžší vyjednávat Dragon Age a stejně tak nepoměrně těžší vyjednávat Paizo. Já bych klidně i vydání 13th Age vyjednával, pokud by se toho chtěl někdo ujmout, tam vidím smysl. Myslím si, že by se to dalo ujednat i na "bez licence" jen procenta z prodeje. I tak by ale asi cena příručky byla značná.
Autorská citace #79
30.7.2013 18:18 - ShadoWWW
Alnag: No, jestli to vyjádnáš, tak já to přeložím.
Autorská citace #80
30.7.2013 19:03 - Bouchi
Alnag píše:
Myslím si, že by se to dalo ujednat i na "bez licence" jen procenta z prodeje. I tak by ale asi cena příručky byla značná.

Mělo by smysl zkusit na vydání fundraising typu kickstarter? (Jako se o tom před časem uvažovalo pro případný CZ Pathfinder?)
Protože hrubý odhad výrobní ceny (tisk+knihaření) mi při nákladu 500-1000 ks vychází okolo 250 tisíc bez DPH a do toho bych naslepo fakt nešel. Ale kdyby se našlo aspoň 300 lidí ochotných dát za to kickstarterově 700 (když budu počítat doporučenou koncovou cenu pro obchody 1000 s DPH), tak bych ten zbytek už doložil.

Edit: Nebo koneckonců i 400 lidí co by za to dalo po 500 (neodhadnu, na kterou variantu je větší šance).
Autorská citace #81
30.7.2013 19:19 - ShadoWWW
Co je dobré, tak že pravidla jsou komplet v jedné příručce (i když má 322 stran!) a hra má OGL - takže se dají volně tvořit doplňky.
Autorská citace #82
30.7.2013 19:20 - York
Bouchi píše:
Mělo by smysl zkusit na vydání fundraising typu kickstarter?


Popravdě kdybych každej den nečetl nové příspěvky tady a na RPG fóru, tak bych vůbec nevěděl, že něco jako 13th Age existuje. A to se o RPGčka zajímám. Sehnat 300 lidí, kteří vědí, o co se jedná a zaujalo je to natolik, že by do toho chtěli dopředu vrazit 700,- mi přijde naprosto nereálné.


Bouchi píše:
Edit: Nebo koneckonců i 400 lidí co by za to dalo po 500 (neodhadnu, na kterou variantu je větší šance).


To spíš najdeš 10 lidí, co do toho zainvestují 20k (s nadějí na návratnost).
Autorská citace #83
30.7.2013 19:25 - ShadoWWW
York: Že to není tak slavné je možná tím, že za tím stojí jen malé vydavatelství a je to úplně nová hra. Na druhou stranu: její autoři jsou poměrně známí.

Ve světě je 13th Age docela slavný. Mike Mearls (hlavní postava WotC) ho dokonce zařadil mezi top RPGčka poslední doby.
Autorská citace #84
30.7.2013 19:29 - Alnag
U kicstarteru je důležitá cílová suma a dají se odstupňovat odměny, takže je to vcelku jedno. Důležité by bylo vědět, kolik bychom museli shromáždit, což jak jsem pochopil by bylo asi 200.000. V tuhle chvíli je to ale asi debata jen akademická. Zkusím napsat Simonu Rogersovi, uvidíme co z toho vzejde, pak se o tom můžeme bavit nějak dál.
Autorská citace #85
30.7.2013 19:33 - York
ShadoWWW píše:
Ve světě je 13th Age docela slavný.


No jo, jenže peníze na překlad a vydání v češtině asi těžko nasbíráš jinde než u nás.
Autorská citace #86
30.7.2013 19:36 - Alnag
Kdo ví, třeba bude někdo chtít sběratelskou edici. Něco jako japonské magicové karty. :)
Autorská citace #87
30.7.2013 19:40 - ShadoWWW
Myslíš tu edici s vlastnoručními podpisy členů překladatelského týmu? :)
Autorská citace #88
30.7.2013 19:42 - Bouchi
Alnag píše:
U kicstarteru je důležitá cílová suma a dají se odstupňovat odměny, takže je to vcelku jedno.

Taky pravda. Čili např. za 500 může být tištěné vydání, za větší částku přidané odměny.

Alnag píše:
Důležité by bylo vědět, kolik bychom museli shromáždit, což jak jsem pochopil by bylo asi 200.000.

Jo, tak nějak. Zkusím nechat udělat nějaké přesnější kalkulace, těch 250k byl nástřel podle jednoho online kalkulátoru tisku.

Alnag píše:
Zkusím napsat Simonu Rogersovi, uvidíme co z toho vzejde, pak se o tom můžeme bavit nějak dál.

Dík.

ShadoWWW píše:
pravidla jsou komplet v jedné příručce (i když má 322 stran!)

322 je teda hodně divné číslo, u tištěné knížky bych čekal násobek čtyř, ne-li osmi.
Autorská citace #89
30.7.2013 19:50 - Alnag
Ve skutečnosti je 320 stran + obálka + osobní deník.
Autorská citace #90
30.7.2013 19:53 - Vojtěch
13th Age a Dragon Age by myslím byly přece jen schůdnější než Pathfinder (tam je taky hafo materiálu...).

Mimo to z Dragon Age by možná bylo zajímavé vzít toliko systém AGE, a dodělat setting, protože by se tím odstřihly problémy s Dragon Age, který myslím bude mít daleko víc licenční bagáže.

Jinak co se týče distribuce u nás, nebylo by zajímavější dohodnout s původním vydavatelem, aby na svých stránkách zaparkoval lokalizovaná PDF, co by mohl prodávat za svou cenu přes vlastní e-shop, nebo RPG Now stejně jako ta původní a pak třeba přes ten kickstarter dodělat i nějaký print-on demand a třeba zapojit nějakou místní tiskárnu?

Jinak 13th Age budeme dělat další open game v Mephitu a kdyby byl zájem tak bych v tom mohl zkusit odehrát ten murder in Baldur's Gate na Game day, pokud si to chcete osahat.
Autorská citace #91
30.7.2013 22:23 - Sparkle
Vojtěch píše:
Mimo to z Dragon Age by možná bylo zajímavé vzít toliko systém AGE, a dodělat setting, protože by se tím odstřihly problémy s Dragon Age, který myslím bude mít daleko víc licenční bagáže.


Přesně tohle by se mi líbilo, vyjednat lokalizaci AGE systému, ne ten DA setting. Ta hra je dobrá kvůli tomu systému. Setting je taky fajn, ale dá se oželet.

Vojtěch píše:
kdyby byl zájem tak bych v tom mohl zkusit odehrát ten murder in Baldur's Gate na Game day, pokud si to chcete osahat.


Tohle mě taky napadlo, ale přeci jenom, propagovat na oficiálním Wizardím dnu konkurenční hru mi nepřijde moc košer, dala bych to jindy.
Autorská citace #92
30.7.2013 23:01 - Alnag
A teď zpět do reality. Vyjednávat s Green Roninem o tom, jak nám nechá lokalizaci AGE systému bez settingu - no chance. :/
Autorská citace #93
30.7.2013 23:49 - Vojtěch
Mno, ten setting taky neni jejich. Ve skutecnosti nejkompletnejsi settingovou knizku nedavno vystrelil Dark Horse Comics. Tezko rict kdo to ma licencovane jak, ale je dost mozne ze AGE a Dragon Age maji licence separatne.

Zalovil jsem v knize a Dragon Age RPG a AGE system patri Roninum, ale licencne to maji psane extra. Cokoli Dragon Age pak patri EA games, takze bych jeste nehazel flintu do zita.
Autorská citace #94
31.7.2013 00:18 - Sparkle
Tady je vyjádření zástupce GR k AGE (z února letošního roku): http://forum.rpg.net/showthread.php?674402-AGE-system-core-book-what-will-be-different&p=16403905#post16403905

Vyplývá z toho, že skutečně AGE a Dragon Age setting mají různé licence.
Autorská citace #95
31.7.2013 10:18 - Shako
Alnag píše:
Já bych klidně i vydání 13th Age vyjednával, pokud by se toho chtěl někdo ujmout,


ShadoWWW píše:
Alnag: No, jestli to vyjádnáš, tak já to přeložím.


Az to vyjde, tak todle bych dal do uvodni casti, proc vlastne mame ceske vydani - dva typci na D20 se hecovali... :-D
Autorská citace #96
31.7.2013 10:22 - Colombo
Nikdy mě nenapadlo, proč chcete bojovat proti "umírání RPG kvůli PC hrám" hrami, které mají k PC hrám tak blízko. Dyť 13th age je nudný bojový systém + dobrý fluff. Komu se to proboha může líbit?
Autorská citace #97
31.7.2013 10:43 - ShadoWWW
Neřekl bych, že je to nějak výrazně podobné PC hrám. Ne víc než jiné D20 hry. Rozhodně méně než třeba 3. či 4. edice D&D. Naopak je to mnohem narativnější. I souboj je řešen narativně, ne na bojové mapě.

Jo, že to má vyladěný bojový systém, to jo. Ale mnohem víc je to o příběhových prvcích. Dokonce bych řekl, že je to takový (skoro) Fate v D20 kabátku.
Autorská citace #98
31.7.2013 10:46 - Colombo
Wut? Co sem četl pravidla, co tu někdo dával, tak byl pravidlově popsán pouze boj, nic jiného. Tomu neříkám "příběhové prvky" a už vůbec ne "fate v d20 kabátku". Rozhodně to není "narativní řešení boje", když boj není na hexové mapě. (WTF is this anyway?)
Autorská citace #99
31.7.2013 10:53 - York
Colombo píše:
Nikdy mě nenapadlo, proč chcete bojovat proti "umírání RPG kvůli PC hrám" hrami, které mají k PC hrám tak blízko.


A proč ne? Mně to naopak zní naprosto logicky a naopak si nedokážu představit, jak bych svoje známé (pařany) nalákal na úžasnou narativní hru o pejskovi a kočičce.
31.7.2013 11:01 - ShadoWWW
První kapitola: Ikony (15 stran) - jen fluff
Druhá kapitola: Pravidla pro tvorbu postav (32 stran) - to je takový mix všeho možného; jsou tam i bojové statistiky, ale třeba i rady pro hráče, jak vytvářet dramatické příběhy, nebo tvorba vztahů v rámci minulosti. Zajímavostí je, že každá postava má svou velkou zcela unikátní věc.
Třetí kapitola: Rasy (11 stran) - lore o rasách (čili fluff) a taky bych podotknul, že většina rasových rysů jsou čistě fikční výhody.
Čtvrtá kapitola: Rasy (84 stran) - všehochuť o povoláních. Převládají bojové výhody.
Pátá kapitola: Pravidla boje (17 stran) - ano, tady je to celé o boji. Jo, není to DrD2...

Zbytek tvoří:
Šestá kapitola: Vedení hry: Pravidla pro GM - všehochuť, hlavně jak využívat vztahy postav.
Sedmá kapitola: Bestiář - hmmm. Prostě bestiář.

BTW postovaný tu byl pouze playtest, ne finální podoba.
31.7.2013 11:11 - ShadoWWW
BTW Colombo: Jaká hra by byla podle tebe mainstreamově úspěšná?
31.7.2013 11:15 - Sparkle
Colombo píše:
Nikdy mě nenapadlo, proč chcete bojovat proti "umírání RPG kvůli PC hrám" hrami, které mají k PC hrám tak blízko. Dyť 13th age je nudný bojový systém + dobrý fluff. Komu se to proboha může líbit?


Z nějakého důvodu se ta RPG podobná PC hrám prodávají lépe, než RPG snažící se od PC her co nejvíc distancovat. Já bych taky radši viděla do češtiny přeložené Fate 3.0 , ale jestli to má mít smysl, musel by se zároveň s vydáním udělat masivní marketing. Pokud se dělat nebude a spokojíme se se zákazníky současného Drd1, případně lidí pokukujících po Pathfinderu ale majících problém s angličtinou, pak je skutečně lepší 13th Age. A ty storytellingové prvky tam vcelku i jsou.
31.7.2013 11:38 - Colombo
ShadoWWW: nevím, nemám k dispozici průzkumy a podobné věci a moje osobní preference jsou irelevantní.

Sparkle: To dost dobře nechápu. Pokud PC hry něco dokáží poskytovat (přístupněji, jednodušeji... dost možná i levněji), proč hráči hledají to samé i v RPG? Předpokládal bych, že hráči budou vyžadovat něco, co jim u PC her chybí.
31.7.2013 11:41 - Alnag
Colombo píše:
Předpokládal bych, že hráči budou vyžadovat něco, co jim u PC her chybí.


Protože lidé jsou vůbec celkově takoví vyvažující a snaží se žít podle harmonického principu, že?
31.7.2013 11:45 - Colombo
huh?
31.7.2013 11:49 - Quentin
Alnag: Já to tak třeba mám :) U rpgček si chci unavit šišku; co nejspletitější příběhy a nejhardcorovější gamistické výzvy. Zatimco u počítačových her relaxuju; stačí mi jen co možná nejakčnější řežba (borderlands2, diablo2, max payne2...)
31.7.2013 11:52 - ShadoWWW
To je pak obecná otázka: Proč hráči hrají stolní RPG? Třeba proto, že v nich je přímý sociální kontakt a mohou jednat i mimo nalajnované rámce hry. A nekazí si oči. :)

A proč kupují víc ty hry, které jim PC RPGčka připomínají? Protože lidé obecně mají rádi to, co znají, že? To je pak ale otázka, co bylo dřív, jestli slepice, nebo vejce. Protože ono je to spíš o tom, že úspěšná PC RPGčka těží z úspěšných konceptů stolních RPGček.
31.7.2013 12:07 - Colombo
Máte nejnovější verzi toho 13th age? Využívají se už nějak ty věci? Mají tam postavy i nějaké skilly mimo boj?
31.7.2013 13:15 - Sparkle
Colombo píše:
To dost dobře nechápu. Pokud PC hry něco dokáží poskytovat (přístupněji, jednodušeji... dost možná i levněji), proč hráči hledají to samé i v RPG? Předpokládal bych, že hráči budou vyžadovat něco, co jim u PC her chybí.


Třeba se jen Drd1 trefilo do mezery na trhu a ty novější hry nezvládly marketing, takže o nich vhodná cílová skupina neví?
31.7.2013 16:40 - Element_Lead
Colombo píše:
Máte nejnovější verzi toho 13th age? Využívají se už nějak ty věci? Mají tam postavy i nějaké skilly mimo boj?

Zrovna ty skilly jsou tam vymysleny hrozne zajimave. Jestli jsem to spravne pochopil tak tam zadne nejsou a hraci je ziskavaji skrz to co si vymysleji jako fluff/background k postave.
31.7.2013 17:10 - Colombo
Yashamaru: buď si zapoměl [/sarkasm] tag, nebo je něco špatně.
31.7.2013 17:12 - Colombo
Tak, bylo něco špatně. Skilly tam samozřejmě jsou.
31.7.2013 17:25 - Colombo
J, s tím skill systémem to vypadá mnohem líp. Škoda, že nebyl podobně zjednodušený i soubojový systém a povolání, ale to bych asi chtěl moc:P
31.7.2013 17:52 - Element_Lead
Moc nechapu obsah toho triplepostu, kazdopadne jsem rad, ze se ti to reseni skillu taky libi :)
31.7.2013 18:52 - ShadoWWW
Píšu si: Skill systém se líbí i Columbovi. A to už něco znamená! :-)
31.7.2013 20:16 - ShadoWWW
Ha! Uvědomil jsem si jednu spojitost: Onen Simon Rogers je spolumajitelem firmy ProFantasy, která tvoří Campaign Cartographer a jeho doplňky. Se Simonem jsme si jednu dobu dost psali.

Jak je ten svět malý! :-)
31.7.2013 20:23 - Element_Lead
Me by zajimalo jak moc siroke by ty backgroundy mely byt. Proc by si treba nekdo bral background stopar kdyz by si mohl vzit background ranger a mit sirsi balicek veci co se do toho vlezou. Snad je priklad ok lepsi me momentalne nenapada.
31.7.2013 20:28 - Colombo
Yashamaru: tohle je běžný problém ve skoro každé hře. Například ve wodu, co za specializaci si vezmeš?

Já třeba měl za Hasiče jako specializaci atletiky "skákání do ohně" a jako tamto impression bo jak "dávání interview", velmi omezená specializace, ale strašná prdel:D

Snad ten braindamage není trvalý a dokážeš se a své spoluhráče bavit i neoptimalizovanou postavou;)
31.7.2013 21:00 - Vojtěch
Mno, ono je to dost o tom, jak si to dokážeš okecat. Co takový Ranger umí, co stopař ne? Myslím, že tyhle dva backgroundy jsou celkem zaměnitelné, stejně tak by tam mohlo být zkušený zálesák, nebo vrchní lovčí jeho výsosti.
31.7.2013 22:55 - Sparkle
Yashamaru píše:
Me by zajimalo jak moc siroke by ty backgroundy mely byt. Proc by si treba nekdo bral background stopar kdyz by si mohl vzit background ranger a mit sirsi balicek veci co se do toho vlezou. Snad je priklad ok lepsi me momentalne nenapada.


On je tam vcelku tvrdý strop na bonus za background, a samozřejmě můžeš vždycky užít jen 1 bonus, takže i když se na to vrhneš po munchkinovsku, moc ti to nepomůže.
21.5.2015 06:28 - ShadoWWW
Rodney Thompson (jedna z hlavních tváří vývoje D&D 5e) opouští Wizards of the Coast na vlastní žádost. Dle jeho slov se mu naskytla nějaká velká příležitost.
21.5.2015 14:31 - sirien
Tak to vypadá že se loučej hodně v dobrym, tak asi ok, ne?
21.5.2015 15:19 - ShadoWWW
Řekl bych, že jo. Ale vývojářský tým D&D se tím zas podstatně smrskl.

Kdybych si měl tipnout, co dostal za nabídku, tak bych řekl, že něco kolem Star Wars RPGčka od Fantasy Flight Games. FFG koupilo před několika lety licenci od WotC a blíží se Star Wars filmy, tak by mohli naskočit na rozjetou vlnu vydáním nového RPGčka. R.T. má totiž na svém kontě RPGčka Star Wars Roleplaying Game, Star Wars Roleplaying Game: Saga Edition a dalších 14 modulů pro Saga Edition.
2.6.2015 12:15 - ShadoWWW
Tak se ukázalo, že Rodney Thomson zamířil do vývojářského studia videoher Bungie. Na jakou pozici zatím nezveřejnil.
2.6.2015 12:19 - York
ShadoWWW: Že půjde dělat vývojáře počítačových her jsem si tipnul, ale tohle studio by mě teda fakt nenapadlo :)
2.6.2015 12:44 - Gurney
Tak treba se jako vedlejsiho produktu dočkáme Halo roleplaying game :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.19808602333069 secREMOTE_IP: 54.89.127.249