Střípky

ShadoWWW
16.7.2013 23:56
Bruce R. Cordell odchází z WotC
Bruce Cordell po 18 letech s D&D odchází. Myslím, že to je poslední člověk z původní TSR skupiny, co ve Wizardech zbyl.

Čeho je Bruce autorem? Mezi jeho nejznámější počiny patří AD&D dobrodružsví Return to the Tomb of Horrors nebo Return to White Plume Mountain. Byl hlavním autorem psionických povolání v 3.X (a všeho okolo psioniky). Ze 4. edice je spoluautorem několika knih (Forgotten Realms Campaign Guide, Draconomicon I a Open Grave) a dobrodružství, mezi nejznámější patří asi Keep on the Shadowfell.

Co dál? Proslýchá se, že míří za Monte Cookem pracovat na jeho Numeneře.
Autorská citace #61
28.7.2013 23:47 - pipux
A teď, co určuje preferenci herních stylů u hráčů? Dala by se preference herního stylu předvídat u člověka nezasaženého hraním? Jak se pozná mainstreamař a fajnšmekr?
Jestli to má něco do sebe, pak by se někdo mohl pokusit o korelační studii mezi vhodným osobnostním inventářem a vhodnou hráčskou typologií.

Někde v temných zákoutích toho podivnými existencemi obydleného RPGFóra jsem totiž zahlédl téma, kde si zúčastnění vesele vyplňovali oblíbený MBTI Type Indicator. Nehledě na kritiku vůči vědeckosti MBTI si pamatuji, že tam diskutérům vycházely celkem exotické typy osobností (MBTI popisuje 16 typů, přičemž prevalence nejvzácnějších typů v populaci je třeba 0,5 až 2%, zatímco ty nejtuctovější typy pokrývají i k deseti procentům).
Autorská citace #62
30.7.2013 14:12 - ShadoWWW
Alnag píše:
pokud se nejvíc prodává Pathfinder, tak to jen potvrzuje, co si dlouho myslím, že obecně mainstream nejvíc táhne (i nadále a i když není česky).

Co tedy udělat něco, co bude mainstream, bude to česky a bude se to prodávat? Neměl bys zájem? :-) Já jen, že když poslední dobou vidím, co všechno se kutí na RPG F, tak si říkám, jestli by nestálo za to udělat nějakou DéDvacítkou mainstreamovou hru. :-)
Autorská citace #63
30.7.2013 14:29 - Alnag
ShadoWWW: Mně přijde smysluplnější překládat už existující hry. (Pořád tajně sním o dodělání core příruček ke 4e). A momentálně vypadá dost perspektivně třeba 13. věk - tam by se možná dala dokonce vyjednat i levná licence na překlad. Takže pokud to někudy zkoušet, tak tudy...
Autorská citace #64
30.7.2013 14:39 - chrochta
to Shadowww, Alnag: Pokud si vzpomínáte, Altar se snažil vyjednat práva na překlad Pathfinderu, a nějak se nedaří. Netuším, na čem to zkejslo, zda na přístupu Paiza či na něčem jiném.
Autorská citace #65
30.7.2013 14:45 - noir
Tak myslím, že asi všichni tuší, na kom se to asi tak mohlo kousnout...
Autorská citace #66
30.7.2013 14:52 - Sparkle
Dragon Age RPG má výborný systém, jednodušší než Pathfinder a velmi beginner-friendly. Jestli na něco zkoušet získat licenci, tak na to. Případně uklohnit něco mainstreamově přijatelného z nového Fate Core - co jsem koukala tak by se z toho dal udělat class-based s hitpointama a nerozsype se to.

13th Age je jednodušší než DnD ale stále je to imho moc složitý.
Autorská citace #67
30.7.2013 14:56 - ShadoWWW
Překlad existující hry by byl asi nejsnazší a dobrý hlavně v tom, že za ním stojí mnohonásobně víc testerů než se dá sehnat zde. Problém pro vydání je bohužel s licencí. Licence k libovolné verzi D&D je úplně mimo, nejblíž bylo vyjednávání s Paizem a sám víš, jak to skončilo. 13th Age myslím není zas takový mainstream jako Pathfinder, a proto si myslím, že by se asi prodával trochu hůř. Mimo to, myslím, že vyjednávání o licenci by dopadlo podobně jako s Paizem. (Není tu dostatenčně slovutný vydavatel, se kterým by byli ochotni vyjednávat.)

Co se týče neoficiálních překladů, tak ty jsou sice dobré, ale nedělám si iluze, že by dokázali oslovit větší množství hráčů. Jde o to, že noví RPG hráči nepůjdou na net lovit pravidla. Většinou jsou to hráči deskovek, co v obchodě objeví přihrádku "Hry na hrdiny". A když tam objeví takové perly, co jsou tam k vidění dnes, tak je to zpravidla spíš odradí a radši si koupí novou deskovku.

Myslím, že úspěch Dračáku (mimo to, že byl první a nemusel bojovat s počítačovými hrami) byl hlavně v tom, že vzal úspěšnou mainstreamovou hru a zasadil ji do evropského pojetí fantasy.

Ve tvorbě vlastních pravidel vidím lepší to, že se dá vzít jádro úspěšné mainstreamové hry a upravit ji do českých reálií. Taková hra se pak dá vydat bez nutnosti shánět licenci a je tam imho dobrý prostor pro získání nových hráčů.
Autorská citace #68
30.7.2013 15:00 - ShadoWWW
Sparkle: Souhlasím, že Dragon Age je jeden z kandidátů, kteří by se daly vydat. Bohužel mám obavu, že to opět zhavaruje na tom samém. :-(

Když to shrnu: Pathfinder (ten už je teď ale nejspíš mimo možnosti), 13th Age, Dragon Age... to jsou všechno hry, které kdyby u nás vyšly, tak mají velký potenciál. Problém je, že když se začne s těmito firmami vyjednávat tak to má tento scénář:

1) Jací jsou u vás vydavatelé, kteří by to mohli vydat? Jen dva - X a Y.
2) Aha. OK. A jaké mají portfolio produktů? Aha. A jejich webové stránky? 8-O Aha...
Tím to většinou hasne.
Případně:
3) Tak OK. Tak vám tu licenci dáme za $Z, ale děláme to jen proto, že je nám vás líto.
4) Náš vydavatel: Cože? tolik peněz? Hm, radši zůstanu u svých produktů. Lepší vrabec v hrsti...
Autorská citace #69
30.7.2013 15:12 - Sparkle
ShadoWWW píše:
Ve tvorbě vlastních pravidel vidím lepší to, že se dá vzít jádro úspěšné mainstreamové hry a upravit ji do českých reálií. Taková hra se pak dá vydat bez nutnosti shánět licenci a je tam imho dobrý prostor pro získání nových hráčů.


Které konkrétně myslíš že by se daly takto překopat a nestálo to licenci, kromě Fate?
Autorská citace #70
30.7.2013 15:15 - Quentin
d20 a dungeon world.
Autorská citace #71
30.7.2013 15:18 - ShadoWWW
Sparkle píše:
Které konkrétně myslíš že by se daly takto překopat a nestálo to licenci, kromě Fate?

V podstatě to může být libovolná mainstreamová hra. Všechny jsou totiž americké (no fuj! :-)) a tam platí zákon, že mechaniky nelze chránit autorským zákonem. Pouze fluff. A to je právě to, co by bylo asi stejně lepší předělat. Je to dokonce ještě lepší: V tom zákoně se píše, že porušení práv je doslovný přepis. Což u překladů je diskutabilní.

Ono to má ještě jednu rovinu: Tím, že se hra chytne, tak hráči nebudou omzeni jen tím, co je pro danou českou hru dostupné, ale hráči mohou lehce převzít i to od "velkého bratra", aniž by se museli učit něco nového.
Autorská citace #72
30.7.2013 15:30 - York
ShadoWWW píše:
Ve tvorbě vlastních pravidel vidím lepší to, že se dá vzít jádro úspěšné mainstreamové hry a upravit ji do českých reálií.


Pokud ovšem ten fluff nepostavíš na originálních parametrech (tedy například že ADnD fireball dává zranění 1d6 per level), tak si moc nepomůžeš a budeš to muset tak jako tak testovat sám. A tyhle parametry jsou co do objemu testování stěžejní.

A vydat například přefluffované, ale mechanicky naprosto totožné powers z DnD 4e, by bylo imho hodně na hranici právní napadnutelnosti, možná spíš za ní.

Hlavně nechápu, proč se tak štítíte vývoje nových her. Nic horšího, než že se ta hra nechytne, se snad stát nemůže.
Autorská citace #73
30.7.2013 15:36 - ShadoWWW
York: A kdo by to napadl? Reálně nikdo.

Ale 4E má hodně mohutné jádro, takže zrovna tato hra se moc nehodí. Mimo to, že překlad 4E už více méně je, takže by to bylo zbytečné.

Proč NE vývoj úplně nové hry? Jmenuj jedinou úspěšnou.
Autorská citace #74
30.7.2013 16:08 - York
ShadoWWW píše:
A kdo by to napadl? Reálně nikdo.

Investuješ do toho pár set tisíc s rizikem, že by to někdo mohl udělat?

ShadoWWW píše:
Mimo to, že překlad 4E už více méně je, takže by to bylo zbytečné.

Nebylo by to zbytečné, protože ten překlad existuje pouze ke stažení z jednoho konkrétního serveru a ještě navíc s přísežným prohlášením, že vlastníš anglický originál. Oproti tiskem vydané hře je to dost velký rozdíl. Existenci překladu bych viděl spíš jako výhodu, protože to znamená, že půlka práce je už hotová.

ShadoWWW píše:
Proč NE vývoj úplně nové hry? Jmenuj jedinou úspěšnou.

Příběhy impéria. Imho jednoznačně úspěšný produkt v kontextu toho, že nejde o mainstream titul.

Když se nebudeme snažit nové hry tvořit, tak zaručeně žádná úspěšná nevznikne.
Autorská citace #75
30.7.2013 16:11 - ShadoWWW
Příběhy impéria jsou ale přece postaveny na úspěšném Fate systému. (Nebo Fudge? Teď nevím.) Příběhy impéria jsou právě o tom fluffu.
Autorská citace #76
30.7.2013 16:21 - York
ShadoWWW píše:
Příběhy impéria jsou ale přece postaveny na úspěšném Fate systému. (Nebo Fudge? Teď nevím.) Příběhy impéria jsou právě o tom fluffu.


Hm, to je vlastně pravda. Svět se řítí do zkázy...
Autorská citace #77
30.7.2013 16:49 - Sparkle
Jestli se prodej 400 či 500 kusů bere jako úspěch, pak Střepy snů a ČaroDej.
Autorská citace #78
30.7.2013 17:25 - Alnag
ShadoWWW píše:
Ale 4E má hodně mohutné jádro, takže zrovna tato hra se moc nehodí. Mimo to, že překlad 4E už více méně je, takže by to bylo zbytečné.


Je a není. Chybí MM.

Ad 13th Age má IMO mnohem větší šanci na vyjednání překladu. A) Je to britský vydavatel, nikoliv americký. B) Je to firma v podstatě o jednom člověku. C) Jsou zvyklí na různé nestandardní postupy - kick-starter, speciální malé edice.

Oproti tomu by bylo daleko těžší vyjednávat Dragon Age a stejně tak nepoměrně těžší vyjednávat Paizo. Já bych klidně i vydání 13th Age vyjednával, pokud by se toho chtěl někdo ujmout, tam vidím smysl. Myslím si, že by se to dalo ujednat i na "bez licence" jen procenta z prodeje. I tak by ale asi cena příručky byla značná.
Autorská citace #79
30.7.2013 18:18 - ShadoWWW
Alnag: No, jestli to vyjádnáš, tak já to přeložím.
Autorská citace #80
30.7.2013 19:03 - Bouchi
Alnag píše:
Myslím si, že by se to dalo ujednat i na "bez licence" jen procenta z prodeje. I tak by ale asi cena příručky byla značná.

Mělo by smysl zkusit na vydání fundraising typu kickstarter? (Jako se o tom před časem uvažovalo pro případný CZ Pathfinder?)
Protože hrubý odhad výrobní ceny (tisk+knihaření) mi při nákladu 500-1000 ks vychází okolo 250 tisíc bez DPH a do toho bych naslepo fakt nešel. Ale kdyby se našlo aspoň 300 lidí ochotných dát za to kickstarterově 700 (když budu počítat doporučenou koncovou cenu pro obchody 1000 s DPH), tak bych ten zbytek už doložil.

Edit: Nebo koneckonců i 400 lidí co by za to dalo po 500 (neodhadnu, na kterou variantu je větší šance).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078004121780396 secREMOTE_IP: 3.128.200.216