Střípky

ShadoWWW
16.7.2013 23:56
Bruce R. Cordell odchází z WotC
Bruce Cordell po 18 letech s D&D odchází. Myslím, že to je poslední člověk z původní TSR skupiny, co ve Wizardech zbyl.

Čeho je Bruce autorem? Mezi jeho nejznámější počiny patří AD&D dobrodružsví Return to the Tomb of Horrors nebo Return to White Plume Mountain. Byl hlavním autorem psionických povolání v 3.X (a všeho okolo psioniky). Ze 4. edice je spoluautorem několika knih (Forgotten Realms Campaign Guide, Draconomicon I a Open Grave) a dobrodružství, mezi nejznámější patří asi Keep on the Shadowfell.

Co dál? Proslýchá se, že míří za Monte Cookem pracovat na jeho Numeneře.
Autorská citace #21
18.7.2013 07:00 - Vojtěch
No teď už určitě ne, ale nebylo tomu tak. Hele na Pathfinder, ten ukazuje, že to jde i se složitějším systémem. A není jediný, kdo si na sebe vydělá. Osobně by mě ale zajímalo, jak na tom bude 13th Age a doplňky k němu.
Autorská citace #22
18.7.2013 07:56 - noir
Vydělat si na sebe je něco jiného, než vydělávat pro velkou korporace obchodovanou na burze. Tam už mají úplně jiné požadavky. Mě přijde právě dost absurdní, když se WIzardi pokouší vracet ke kořenům, když jsou to v podstatě hrozní kravaťáci...
Autorská citace #23
18.7.2013 08:29 - ShadoWWW
Souhlasím s Noirem. Vydělávat v rámci s.r.o a v rámci a.s. je velký rozdíl.

Pathfinder má z hlesika malé firmy úžasné tržby. Z hlediska akciovky - jejích manažerů a akcionářů - jde ale o mikrotržby, o kterých se nemá smysl bavit a kde to radši zabalí.

4E měla jedinečnou šanci. Oproti jiným RPG měla obrovský rozpočet. DDI byl unikátní projekt, kterého se IMHO žádná jiná RPG nikdy nedočká. Rozpočet byl velký, ale bohužel i očekávání byla velká, nereálná.

Mě osobně nejvíc zaráží, že Hasbro by snadno mohlo rozjet obrovskou reklamní kampaň na D&D v médiích, která by určitě zlepšila prodeje, ale nikdy to neudělalo (dokonce ani u 4E).
Autorská citace #24
18.7.2013 09:08 - Alnag
ShadoWWW píše:
Obávám se, že Gen Con to nerozsekne.


Zase bych nepodceňoval moment překvapení. Na jednom GenConu byla zcela překvapivě oznámena 4e (obrovskými bannery) a lidé to také nečekali. Pořád si myslím, že budou cílit na 40. výročí a že to příští rok vyjde - playtest nebo ne.
Autorská citace #25
18.7.2013 09:12 - Alnag
ShadoWWW píše:
4E měla jedinečnou šanci. Oproti jiným RPG měla obrovský rozpočet. DDI byl unikátní projekt, kterého se IMHO žádná jiná RPG nikdy nedočká. Rozpočet byl velký, ale bohužel i očekávání byla velká, nereálná.


Ona ta očekávání možná byla i reálná. IMO zlomila 4e vaz hlavně přihlouplá GSL licence, kvůli čemuž jí opustilo Paizo (věřím, že by dnes vesele vydávalo dobrodružství pro 4e, kdyby mohlo) a vytvořilo konkurenční produkt. Celá myšlenka D20 systému, která vytvořila obrovský boom RPG tím definitivně splaskla a protože network externalities prostě fungují tak tím wizardům splaskly i příjmy (byť si naopak to GSL licencí chtěli nahrabat a nechtěli se dělit).
Autorská citace #26
18.7.2013 09:20 - noir
Jednoznačně. Rozchod Paiza a Wizardů bude tenhle trh ještě hodně dlouho bolet. A je to škoda, protože právě dobrodružství imho Wizardi docela hodně podcenili...
Autorská citace #27
18.7.2013 11:15 - alefo
jeden z dopadov indie revolucie bol v tom, ze era top level megavydavatelstiev skoncila -- vsetci niekdajsi hraci maju svoje portfolio diverzifikovane. wizardi isli do stoloviek + nechali sa vykostit paizom, sj games detto, white wolf naziva z print on demandu

+ na vydanie rpg netreba drzat permanentne tridsatclenne teamy, z ktorych su styria ludia autori, desiati project manageri, product line holderi, a ostatne neoddelitelne korporatne ulohy.

dresden files (600 stran v dvoch zvazkoch) maju dohromady 10 clenny vyvojovy team, ten spravil, co treba a rozpustil sa, ale knihy sa predavaju natolko aby evil hat vedel rozumne zit. detto fate core z rovnakej proveniencie, podobne desatclenny team, kde ludia vedia robit viac veci naraz (akoze jeremy keller, co bol zaroven editorom, layoutovacom a grafikom)

a netreba fungovat na patmiliardovych nakladoch, ked staci pre epicness 2000 kusov

plus je vidiet, ako individualne mena vedia tahat cele projekty: ked daco spravi monte cook / robin d zakony / vloz svojho oblubenca, staci to na rozumnu predajnost.
Autorská citace #28
18.7.2013 12:05 - Alnag
Alef: Ale prosím tě, jaképak dopady indie revoluce? To zase přeceňuješ nepříliš související fenomén. Hlavní dopad má rozvoj konzolových a počítačových her, obměna generací a z věcí blíže domovu ukončení podpory OGL licence ze strany majoritního hráče. Indie hry i v součtu jsou nadále z ekonomického hlediska nezajímavá, okrajová záležitost bez reálného dopadu na hlavní byznys.

Žádná megavydavatelství - vyjma WotC/TSR a do značně WW nikdy v minulosti neexistovala a z nich jedno stále existuje a to druhé je velmi úspěšně nahrazováno růstem např. Paizo nebo Green Roninu. Takže to je tvrzení na úrovni zbožných přání.

Diverzifikované portfolio mělo už TSR a koneckonců WotC už dávno (knihy, figurkové hry - vzpomeň na Chainmail, dokonce i hra Dungeon má starší variantu v období TSR, karetní hry... čili také... nic nového pod sluncem).

Na vydávání dlouhodobého projektu RPG jsou samozřejmě větší týmy nadále potřeba. Vydání jednorázových výkřiků do toho nelze započítávat. To, že moderní technologie umožňují snazší práci napříč světem nebo zapojení externistů je jiná věc a stejně tak, že možnosti levného nízkonákladového tisku umožňují zapojení dalších hráčů. Ani jedno z toho nesouvisí s indie revolucí jako takovou, spíš naopak je indie revoluce umožněna stejnými fenomény. Opět nelze hovořit o dopadech, ale spíše o týchž kořenech.
Autorská citace #29
18.7.2013 12:25 - alefo
co mas na mysli pod "hlavni byznys"?

pod megavydavatelstvami som mal na mysli klasickych vzdypritomnych hracov, ktory tu boli odvekov, wotc, sj games, white wolf, fasa

realne pokial vydavatelstvo kontinualne vydava produkty, ktore predava, je to zaklad a je jedno, ci je to wotc, ktory v tejto chvili chvilu funguje na volnobeh alebo stabilne paizo alebo pelgrane / evil hat, ktori ocividne prosperuju a expanduju.
Autorská citace #30
18.7.2013 12:41 - Alnag
Jako hlavní byznys je ta část trhu, kde je soustředěna většina zákazníků IMO. Jinak nevím, co je mega zrovna na FASA (asi nic, už dávno pod drnem), SJ Games (nikdy nebyli moc mega, to byla vždycky dost malá operace realizovaná pomocí externistů) atd. Navíc období jejich existence se ani moc nepřekrývá. Překvapivě tam nějak chybí třeba Atlas Games, West End Games atd., což byly svého času také pojmy Jako bys znal jen ty nakladatele, kteří mají nějaký dopad na československém trhu či co.

Vlastně tvojí argumentaci vůbec nerozumím (poslední odstavec jsem naprosto nepobral... nějak mu asi chybí úvod či co).
Autorská citace #31
18.7.2013 12:51 - noir
Mě přijde, že dalším dnešním obrem, který má dobře našlápnuto, jsou Fantasy Flight Games...

A taky mi přijde, že
1)Žádná indie revoluce nebyla.
2)Největší problém jsou počítačové hry
3) indie byly reakcí na příchod pc her
Autorská citace #32
18.7.2013 13:00 - Alnag
Ano, na FFG jsem zapomněl.
Autorská citace #33
18.7.2013 13:08 - Sparkle
Taky si myslím, že žádná indie revoluce nebyla. Nejprodávanější RPG posledních let, když pominu Paizo a WotC výtvory, jsou

- WH40k výtvory od Fantasy Flight Games
- Iron Kingdoms RPG
- Dragon Age RPG
- Mutants and Masterminds / Marvel Heroic
- Star Wars RPG
- Dungeon Crawl Classics
- Shadowrun

a k tomu jediná hra, která by se dala svými herními mechanismy nazvat "indie", a to Dresden Files RPG. Zbytek jsou víceméně plus mínus "middleschool" věci vydávané WotC-wannabe korporacemi.
Autorská citace #34
18.7.2013 13:14 - Alnag
Ale jo, indie revoluce byla. Ale pouze na CzechDnD fóru (dnes známo jako RPGfórum). Okolní svět to příliš nezasáhlo. :-p
Autorská citace #35
18.7.2013 13:22 - ShadoWWW
Taky se mi zdá, že největší indie revoluce byla DrD 1.6 > DrD II.
Autorská citace #36
18.7.2013 13:58 - Colombo
Nevím jak v RPG, ale v PC hrách byla, možná ne ani tak revoluce, jako spíše evoluce, díky levnějším technologiím postupný nástup malých a středních studií. V souvislosti s přebujelým AAA trhem, kdy často krachovali studia, která vytvořila kvalitní i prodávané hry. Jenže ačkoliv tyto hry prodali 4 miliony kopií, management investoval peníze a chtěl jich dvakrát tolik.

Díky moderním technologiím, kdy spousta profi enginů je volně k dispozici a vývojáři jej můžou (i s ofiko podporou) používat zdarma (podíl z prodeje je až od nějakého objemu prodaných kopií či co), kde se spousta firem přeorientovalo na trh tabletových či smartphonových aplikacích se v poslední době, taky díky úspěchu kickstarteru, magicky/MineCraftu/Doty/Portalu, díky boomu nejrůzějších "let's Play", začala pozornost celkem dost obracet i k malým a středním hrám. Díky menším nákladům nemusí prodat tolik kopií. Tuším že Dark Souls či co (v těch asijských mlátičkách se nevyznám) je příklad hry (a studia), které právě vydává "budgetové" tituly (které jsou ovšem považovány za velmi kvalitní) a stačí jim k prodeji jen 2 mil, aby byly všichni více než spokojení. Což pro jiné AAA hry by bylo označeno za katastrofu a došlo by k okamžité restrukturalizaci studia (eufemisticky řečeno).

Tedy, nesouhlasím, že by elektronické hry nevydělávaly tolik. Jen se podmínky trhu několikrát změnily (masivním nárustem tabletů a smartphonů a pak jejich rychlým nasycením).
Autorská citace #37
18.7.2013 15:32 - alefo
no ano, hlavny biznis ma stale wotc, ktori mozu dakovat hasbru, ze ich drzia, lebo inak by to s brandom d&d bolo ani nechcem vediet ako

argumentacia hovori, ze jedna vec je, ze mozes mat velmi vela zakaznikov a potacat sa v neistote (teraz wotc), alebo mozes mat velmi vela zakaznikov a zarabat (paizo) a mozes mat 5000 predajov za rok a zarabat tiez
--------------------
fasa je mrtva, ta presla asi troma majitelmi. piatu ediciu vydava catalyst game lab, ktora ziskala licencie na shadowrun a battletech cez troch medzivydavatelov

atlas games, ako pozeram, uz takmer 10 rokov nevydali ziadne nove rpg, este zivia ars magicu obcasnymi supplementami

west end games su nadvakrat mrtve, po prvom odkupeni natlacili do bludu knih, ktore sa nepredavali (paranoiu predava mongoose, posledny supplement z 2011)

pendragona ma naspat stafford.
Autorská citace #38
18.7.2013 15:37 - alefo
sry za double post, zacal som pisal este tesne po obede.

btw, kandidati na game of the year pre ennie:
* Astonishing Swordsmen and Sorcerers of Hyperborea (North Wind Adventures, LLC)
* Broken Rooms (Greymalkin Designs, LLC)
* Champions Complete (Hero Games)
* Iron Kingdoms (Privateer Press)
* Night’s Black Agents (Pelgrane Press)

a origins:
* Marvel Heroic Roleplaying Basic Games – Margaret Weis Productions
ostatni kandidati
* Iron Kingdoms Full Metal Fantasy RPG Core Rules – Privateer Press
* Monsterhearts – Buried Without Ceremony
* Nights of the Crusades – Aetheric Dreams
* Primeval RPG – Cubicle 7 Entertainment Ltd.

k marvel heroic je kuzelna vec, ze ich marvel odstrelil :-)
Autorská citace #39
18.7.2013 15:49 - ShadoWWW
Alef0: Firmy ale zajímají spíš prodeje. Takovéto ceny jsou spíš proto, aby se vůbec někdo dozvěděl, že ty hry existují.
Autorská citace #40
18.7.2013 15:53 - alefo
a triple post (lebo mozem. pardon nemozem joinut posty)

colombo ma velku pravdu, toto presne sa deje teraz

* print on demand umoznuje za smiesne peniaze natlacit knihy v lubovolnom rozsahu
* pojem studia uz casto neexistuju: vyvojove teamy sa ad hoc zidu, vydaju produkt a rozidu
* kickstarter umoznuje ziskat dodatocne peniaze, ktore produkt posunu do totalne profesionalnej dimenzie alebo umoznuje neortodoxne rozhodnutia(fate core pod creative commons)
* cize da sa hybat na sirokom poli: vydat knihu o naklade 200 kusov, ktora zaplati len tlac a pivo pre autorov az po vysokonakladove velmi uspesne veci, ktore sa zaplatia alebo vzhladom na ocakavania autorov aj zarobia peniaze

alias jedna vec je megazasiahnutie desiatich tisicok zakaznikov, druha zarabanie

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.05966591835022 secREMOTE_IP: 3.138.200.66