Střípky

Autorská citace #1
21.5.2012 21:54 - hadrian
Tak tady je takový pokus o pohled trošku odjinud na historii postavy.
Autorská citace #2
22.5.2012 04:51 - Me-dea
Zatím není. Ale věřím, že brzy bude :-)
Autorská citace #3
22.5.2012 12:18 - Nerhinn
Objekt nenalezen.
Autorská citace #4
22.5.2012 12:34 - hadrian
Ach jo, no před schválením se to ještě otvíralo dobře. :(
Kdyř to teď zkusím znovu změnit v článku, zas to bude čekat na schálení, že? (možná je problém, že to bylo v pdf formátu?)
Autorská citace #5
22.5.2012 12:35 - Alnag
Opravil jsem to.
Autorská citace #6
22.5.2012 12:36 - Vojtěch
Mno. Ono to myslím není až tak podivné, že většinou je přítomen pouze onen dvoubalíčkový systém v základu hry. Základ umožňuje vyprofilovat postavu, kterou pak zapojíš do libovolného dobrodružství. Konkrétně proč se postava účastní toho či onoho dobrodružství už se často odvíjí od samotné zápletky a tedy už není snadno zahrnutelné nějakými generickými pravidly.

Třeba Pathfinder zahrnuje v Adventure Path Companionech i pár individuálních vazeb pro postavy - co je může přitáhnout do dobrodružství, případně přímé návaznosti na nějaké NPC nebo postranní úkol (zpravidla v podobě traitů atd.).
Autorská citace #7
22.5.2012 12:42 - hadrian
Nerhinn: ten odkaz už funguje.

Alnag: tisíceré díky :)

Vojtěch: Ano, mě šlo spíš o to "jak se postava dostala vůbec k tomu prvnímu dobrodružství" (tedy ještě před 1. zápletkou), ty další dobrodružství už jsou sled událostí při hře.
Autorská citace #8
22.5.2012 12:58 - Vojtěch
Kdepak! To máš úplně stejné (ono začínat se dá i na 12. úrovni jako slovutný rek). Jde o to jak prolnout jakési historické pozadí postavy se současným děním. Tedy pokud mám postavu pocházející ze Sandpointu (Rise of the Runelords) tak se na úvodní scénu slavnosti při otevření katedrály dostane jako jeden z občanů. Jestli studovala s místním mágem, tak mohla třeba být pověřena ohňostrojem, válečník je členem milice a má oči na stopkách po kapsářích a zloděj od kočovných varisijců se snaží před jemu podobnými unikat zatímco ulehčuje kapsám místních. Když se začne něco dít, tak se postava nějak zachová a uvidí jí při tom pár lidí. Pak se to donese starostce a ta pro osvědčivší se lidi má práci...

Plynulý přechod od toho kde cvičil, co dělá teď a jak se dostal k prvnímu úkolu.
Autorská citace #9
22.5.2012 19:59 - Ebon Hand
ebon: toto se snazim resit tim, ze hraci vkladaji postave do br tri aktualni vzpominky, z nichz by aspon jedna mela byt negativni.
Autorská citace #10
23.5.2012 11:47 - Merlin
Ebon Hand píše:
ebon: toto se snazim resit tim, ze hraci vkladaji postave do br tri aktualni vzpominky, z nichz by aspon jedna mela byt negativni.

tak ty už odpovídáš sám sobě, jo? :)
Autorská citace #11
23.5.2012 12:51 - Ebon Hand
ne, psal jsem to z mobilu a neukazovalo to, jestli jsem přihlášený. Vůbec to ukazovalo D20 dost pofidérně..
Autorská citace #12
23.5.2012 13:43 - hadrian
Vojtěch: pokud si hráči připraví tu 1. část, že jeden je člen milice, další se stará o ohňostroj a pak nastane situace 2., kterou už dohazuje DM (něco, kde se ukážou) a pak (situace 3.) na základě toho je starostka dá dohromady - tak mi přijde, že já píšu o tom, jak body 1.-2. připravuje primárně hráč (samozřejmě po domluvě s DM) a zbytek DM. Kdežto ty v tom příkladu píšeš, že bod 1 připraví hráč, bod 2. nastíní DM a podle reakcí hráčů DM dohodí bod 3. Takže mi nepřijde, že bychom byli ve sporu. (body 2. a 3. považuju za to "těsně před dobrodružstvím celé družinky")

Ebon Hand: to s těmi vzpomínkami není vůbec špatný. Používáte je formou flashbacků? (třebas později při hře kvůli příběhům postav)
Autorská citace #13
23.5.2012 14:15 - Ebon Hand
Nechávám to vytvořit hráče v rámci backroundu, každého zvlášť a konzultuji to s nimi, aby to bylo pro kampaň konzistentní. Hráči s tím přicházejí do hry jako s vnitřním tajemstvím. Některé vzpomínku třeba hned použiji pro pozadí kampaně. Když vezmu minulou fantasy kampaň, tak zloděj uprchnul z gildy, protože jako první mu dali za ukol zabít dceru vydíraného kupce a byla to jeho tajná láska, která s ním utekla a po pár týdnech ho kopla do zadku a spustila se s nějakým mladým šlechticem. Válečník byl ve vezírově gardě, ale pro neposlušnost jej určili jako ingeredienci na přivolání démona (fungoval jako brána), ale náhodou to přežil atd. Pak už je jednoduché to rovnou komponovat do scénáře, dělat z toho komplikace, která postavu dohoní a on ji musí vysvětlit ostatním. Nebo je nedořešený kostlivec postavy, který jednou vyleze na světlo.
Autorská citace #14
23.5.2012 14:23 - Vojtěch
hadrian: Já mám trochu pocit, že tohle už jsem párkrát viděl.

Ono jde o to, že se jedná o to, co v D&D nazývají Adventure Hook (překládal bych to velmi volně jako "záminka k účasti") a zpravidla jich volně nastíní několik.

O tom proč by se postava měla účastnit dobrodružství dost rozhoduje nejen postava samotná, ale i dobrodružství, tedy prostředí a probíhající události. Záminka nejde udělat jen tak genericky do pravidel, protože variabilita dobrodružství už je moc velká. Proto je tam zpravidla jen tak zmínka aby si vypravěč s hráči sednul a probrali, proč se toho podniku vlastně účastní. V konkrétních dobrodružstvích/kampaních je pak pár námětů, které lze hráčům předhodit, ale ve výseldku se pořád jedná o to se nějak dohodnout.
Autorská citace #15
23.5.2012 14:38 - Jerson
Myslím si, že vytvářet historii postavy od začátku a chronologicky je vcelku zbytečné. Jednak se hodně věcí do hry vůbec nedostane, a pak hráči mají sklony nacpat ke své postavě všechno možné, což pak moc nesedí k tomu, když hra začíná s vidláky, kteří se teprve budou rozvíjet. A to nemluvím o frekvenci "posledních z rodu / klanu / řádu," kteří mají jako motivaci k dobrodružství pomstu. (Jednou jsem měl skupinu čtyř takových postav. Pátý byl ... likvidátor takovýchto "posledních". :-)

Každopádně při tvorbě minulosti postavy chci po hráčích jen to, aby určili motivaci pro zapojení do skupiny a měli představu, co jejich postava dělala v minulosti. Zbytek se dá doplnit zpětně, klidně i po několika letech hraní. Třeba teď si jeden z hráčů dotvořil část minulosti, ve které se ukázalo, že má osmnáctiletou dceru. Minulost dalších dvou postav ještě neznám, dost možná ji neznají ani jejich hráči.
Autorská citace #16
27.5.2012 01:02 - sirien
hadrian píše:
Kdyř to teď zkusím znovu změnit v článku, zas to bude čekat na schálení, že?

čistě technická - ne, schválení je proces kdy změníme "neschváleno" na "schváleno", čímž ho zobrazíme.
Editaci je i po schválení možné provádět zcela libovolně stejným způsobem, jako před schválením a stejně jako před schválením se projeví okamžitě po uložení změn.
(jen aby tu nelétaly technické mystifikace)

____

Jinak k tématu - v Shadowrunu se třeba při tvorbě postavy výslovně řeší, jak se dostala od života běžného člověka (/normálního gangstera) mezi shadowrunery. Mnohdy to je pro postavu dokonce dost určující záležitost.

Jerson píše:
což pak moc nesedí k tomu, když hra začíná s vidláky, kteří se teprve budou rozvíjet.

Ne všichni hráči milují a ne každá hra podporuje koncept začínající postavy jako balíka z vidlákova.
Popravdě osobně patřím k těm které to spíš nudí.

Jerson píše:
A to nemluvím o frekvenci "posledních z rodu / klanu / řádu," kteří mají jako motivaci k dobrodružství pomstu. (Jednou jsem měl skupinu čtyř takových postav. Pátý byl ... likvidátor takovýchto "posledních"

To byl pomalu tematickej gentleman's club a jeden agent co ho infiltroval, ne?


Jinak to téma mi přijde takové - nevim, nikdy sem ho ani neřešil.
U SR to je součást základního konceptu postavy.
Ve WoD to je fluffově dané (značná část konceptů postav to má ve stylu "chosen one" (vlkodlaci a další shifteři, mágové, prometheani, changelingové, thaumaturgové...), část se k tomu nějak dopracovala, přičemž podrobnosti někdy jsou, jindy nejsou až tak moc klíčové (upíři, hunteři, okultisti) a zbytku to prostě spadlo na hlavu (obvykle mortálové nebo část hunterů, ale třeba i pár upírů)
V Exalted je exaltace samotná velmi klíčová a tudíž je součástí tvorby postavy, nicméně to jak se daný exalt dopracoval k bodu v němž příběh začíná moc podstatné není - exalti jsou natolik významnou součástí toho světa, že se obvykle nabízí hned několik důvodů aby byli skoro kdekoliv takřka kdykoliv.
...
ono mám dojem že tohle téma se dost týká především "klasického" fantasy, protože jinak jsou obvykle koncepty postav tvořeny přímo pro danou hru (vojáci, agenti, přidělení vědci...)
Autorská citace #17
13.6.2012 21:36 - hadrian
Pro Vojtěcha a všechny ostatní: no po zralé úvaze a po znovupřečtení článku a reakcí musím souhlasit s vámi - to téma je prostě takové... jalové, minoritní.
Autorská citace #18
14.6.2012 19:49 - pipux
sirien píše:
Jerson píše:
což pak moc nesedí k tomu, když hra začíná s vidláky, kteří se teprve budou rozvíjet.

Ne všichni hráči milují a ne každá hra podporuje koncept začínající postavy jako balíka z vidlákova.
Popravdě osobně patřím k těm které to spíš nudí.

Když předpokládáme, že postava vyrůstala v alespoň trochu podnětném prostředí (tedy ne celý život zavřená v kleci), tak by každá z postav měla být už dávno nějakým vlastním způsobem osobitě zformovaná. Je-li člověku cca dvacet a více let, lze jej považovat za hotového člověka* s vlastními názory a zkušenostmi. Změny ve "světopojetí" takového jedince pak přicházejí jen po subjektivně významných událostech, po částech, resp. pomalu.
Na druhou stranu, vytvořit "hotovou" postavu tak, aby byla zajímavá (a tedy ne trapná/nudná) může být pořádný kus práce a/nebo i nerozlousknutelný oříšek ...

*) a trochu protiřečení: když mi teď přicházejí na mysl takoví ti třicetiletí mužové, svobodní, bezcílní, nezaměstnaní a žijící s "domácím servisem" ve sklepě svých rodičů (v americké kultuře - také často zobrazovaní am. kinematografií), kteří jsou reálným produktem feminizace světa, pak ano, podnětová deprivace a/nebo regrese může vyprodukovat takové jedince. Toto ale nepovažuji za hratelný standard (že by taková postava měla mít nějaký vliv na příběh?) No, i když ... i tyto namočit do nějakého zásadního problému, třeba by se také dokázali vykreslit.

Detailnější článek o tvorbě (a hraní) postavy jsem publikoval zde.
Je tam rozebírána jednak meteherní úroveň toho, co který hráč dokáže zahrát, navíc jde o pokus sestrojit postavě temperament a základ osobnosti - tedy základní filtr, pomocí něhož bude postava interpretovat velké zážitky, které se jí v životě přivodí - a bude tak tedy možno stvořit zajímavou postavu s hloubkou myšlenky.
Autorská citace #19
14.6.2012 20:55 - Colombo
Píše:
*) a trochu protiřečení: když mi teď přicházejí na mysl takoví ti třicetiletí mužové, svobodní, bezcílní, nezaměstnaní a žijící s "domácím servisem" ve sklepě svých rodičů (v americké kultuře - také často zobrazovaní am. kinematografií), kteří jsou reálným produktem feminizace světa, pak ano, podnětová deprivace a/nebo regrese může vyprodukovat takové jedince. Toto ale nepovažuji za hratelný standard (že by taková postava měla mít nějaký vliv na příběh?) No, i když ... i tyto namočit do nějakého zásadního problému, třeba by se také dokázali vykreslit.


Pipux: ale, kdepak se bere ta hořkost?:P

Každopádně, nemůžu více nesouhlasit. Když srovnám Colomba, jakým byl před rokem a Colomba, jakým je dnes, vidím obrovský krok. Možná proto, že jsem měl více těch "velkých událostí", možná kvůli současnému dojmu.
Autorská citace #20
14.6.2012 22:18 - pipux
Hořkost na osobní úrovni mi nepodsuneš - jestli to z textu není jasné, pak věř, že proces dovršování dospělosti, nezávoslosti, realizace "biologického imperativu", sociální mobilita i k nim vztažené hodnoty jsou u američanů a čechů někde úplně jinde.

Já Colomba před rokem nemohu objektivně srovnat s tím současným. Přesto sem můžu napsat kacířskou myšlenku - a sice, že vlastní sebeobraz si utváříme dle svých subjektivně vnímaných skutečností, nehledě na dlouhodobější průběhy.
Na příkladě: jeden se třeba může považovat za hloupého, a to z pozice nepříliš výrazného studenta doktorandského studia (v subj. porovnání se svými kolegy a konkurencí). Přitom však tento neštastník opomíjí fakt, že už tak vědomostně převyšujě nějakých >95% populace. Navíc, už jen ten fakt, že byl do takového studia vybrán, zdůrazňuje určité předpoklady. Jakmile tento jedinec svoji čtyřletku zakončí, může se ohřívat v záři svého úspěchu a pozměnit svůj sebeobraz na pána světa. Přesto ale ve zdárném výsledku byly objektivně podstatné ty čtyři roky předchozí práce, které jej připravily k úspěchu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.077288150787354 secREMOTE_IP: 3.88.254.50