Prostředí

sirien
20.7.2021 11:25
Autorská citace #1
20.7.2021 11:25 - LokiB
Celkem mě překvapilo, že se vůbec námitka, že je Středozem malá, vyskytla. To mi nikdy nepřišlo, i vzhledem k počtu kampaní, které jsem si pro Středozem v různých periodách, kdy připravoval.
Uvedené náměty znějí familiárně, funkčně a nosně.

Mírně nesouhlasím s tou osou Skromnosti a Mocichtivost. Je to si na individuálním pohledu, ale třeba u Aragorna zrovna mocichtivost nepozoruju, na několika místech i dost specificky jednal proti ní. Pohled do Palantíru mi také nepřijde jako příklad mocichtivosti (další "moc" tím pohledem A. nezískává, jen uplatňuje už tu, kterou má; ukájí tak možná i potřebu po poutu se svým dědictvím)
Kdyby a osa byla spíše Chtivost vs Skromnost, pak bych souhlasil. Bažení po "něčem" (a nemusí to být zrovna moc), mi přijde v dílech o Středozemi skutečně cestou k problémům a záhubě. Ať už je to mimo jmenované třeba Thorin, Denethor či Boromir (také nebažili po moci jako takové, zejména Boromir víc toužil po "uznání a velikosti svého rodu").
Ale tak to není meritum toho článku, tak snad kolem tohoto aspektu nebude moc dlouhých diskusí :)
Autorská citace #2
20.7.2021 12:13 - sirien
Loki: jako - jak přesně budeš jednu stranu té osy nazývat asi není zrovna to nejdůležitější. Asi byu šlo argumentovat že všechno to co uvádíš se dá vnímat i v kontextu moci - ať už jejího nabývání, uplatňování nebo touze po jejím uznání, ale byla by to asi trochu zbytečná debata.
Autorská citace #3
20.7.2021 13:11 - Jezus
Loki: Za mě dobrý postřeh. (Včetně toho, že není třeba kolem toho dál stavět debatu :-) ).
Autorská citace #4
20.7.2021 19:28 - Ugy
Parádní článek. Jak jsem četl ty náměty na kampaně tak jsem úplně dostal chuť si to vzít a pořádně rozpracovat na větší kampaň v AiMe.
Autorská citace #5
21.7.2021 00:33 - Šaman
Měl jsem připravenou minikampaň ohledně nalezení a vykoupení Barahirova prstenu. Jediné, co se o tom ví, že jej měli sněžní lidé na severu a Dúnadané jej vykoupili (což může být i úkolem, nejen penězi) a uschovali u Elronda. A kdyby to náhodou bylo TPK, pak to nejspíš byli jiní Dúnadané :)
Autorská citace #6
2.8.2021 08:34 - Necromancer
Tak tohle je fakt, fakt skvělý. Moc se mi to líbí. Už jsem přemýšlel o malé kampani "Štít Gondoru"-like, ale tady je toho mnohem víc.

Sláva tvůrcům, čest těm co nehejtí!
Autorská citace #7
3.8.2021 00:53 - sirien
Tohle jsem nějak minul...

LokiB píše:
Celkem mě překvapilo, že se vůbec námitka, že je Středozem malá, vyskytla.

Tohle je podobné jako u Star Wars (u kterých to ale platí mnohem víc). Lidé často vnímají Středozem jako "svět jednoho příběhu", kde je těžké najít si vlastní prostor ke hraní (minimálně aniž by se porušila Tolkienem ustanovená historie a skutečnosti - čímž by to už ale nebyla tak úplně Středozem). Ostatně původní diskusní post, ze kterého tenhle článek vzešel byl reakcí na právě takové tvrzení.

U Star Wars tohle platí mnohem víc, protože tam nejde o svět, ale o žánr a styl - Star Wars jsou v podstatě světem jednoho narativu a hrát je "pravověrně" znamená jen obtáčet tenhle jeden narativ a snažit se ho variovat, aniž bys ho zbořil. (Ignoruju teď, že budeš hrát v tom světě, ale v úplně jiném stylu - což prostě ale nebude mít ten feeling). U Středozemě tohle neplatí - je to jen o tom najít si v ní vhodné zasazení v čase a prostoru a "kánon nerušící" téma - tj. v podstatě rozvinout něco, co bylo Tolkienem vynecháno, a budovat na tom dál. Takových možností je Středozem naopak plná a článek je hlavně o tom, jak takové hledat a jak s nimi pracovat.
Autorská citace #8
3.8.2021 08:00 - Jerson
Tak ona hlavně Středozem tak, jak je popsaná, je strašně "řídká", a člověk si toho musí hodně moc dotvořit. Což je pro řadu lidí dost složité, když nechtějí porušit kánon a dostat se do rozporu s nějakými zdroji.
Autorská citace #9
3.8.2021 09:51 - Corny
Tohle je docela dobrá ilustrace pro představu :
Autorská citace #10
3.8.2021 09:55 - LokiB
Jerson: jak se chceš dostat do sporu s neexistujícím popisem? resp. pakliže nějaký popis existuje, je to dobrý výchozí bod pro dotváření. když popis neexistuje, nemůžeš s ním být v rozporu

mně vždycky přišlo "prázdné místo" na mapě nejzajímavější, tam se dá dobře doplňovat.
a pak buď člověka trápí ohledy na kánon, tak si je nastuduje, nebo ho netrápí, a pak tvoří volně.
Autorská citace #11
3.8.2021 10:13 - Eidi
Středozem je celkem zaplněná lorově, ale je tu hodně hluchých míst kde si můžeš vložit vlastní příběh. Popřípadě se inspirovat nějakou zkazkou a proložit to nějakým známím npc. Celkem pěkně se to povedlo M. Špačkovi ve Skřetím spáru, popřípadě kdo zná online hru lord of the rings.
Autorská citace #12
3.8.2021 15:18 - Jerson
LokiB píše:
jak se chceš dostat do sporu s neexistujícím popisem?

Celkem snadno. Pokud se hodnotí několik týdnů plahočí pustou krajinou, aniž by narazili na civilizaci, a přitom překonají poměrně velký kus cesty (měřeno vzdušnou čarou), tak do dané oblasti lze jen těžko umístit nějaký kraj obsahující vesnice nebo dokonce města, protože není popsané, že by se jim vyhýbali.

Já tyhle debaty nevedl, protože jsem nikdy nebyl velký znalec Tolkiena, ale vzpomínám si na některé spoluhráče, kteří se o tom dohadovali nad vlastními fantasy mapami, protože tam padaly argumenty typu "ve Středozemi je to taky takhle (= obrovské prázdné prostory)

Taky si vzpomínám, že když jsem kupoval příručky k wargamingové hře Pán prstenů, tak v nich bylo občas psáno, že z Tolkienových popisů vychází jen částečně a bylo potřeba si mnoho věcí domýšlet a doplňovat, i když se tedy snažili nedostávat se do sporů a kánonem příliš často.

Ostatně názor, že Středozemě je pro účely RPG nehratelná, že jde o oblast jednoho příběhu, asi nevznikl a nerozšířil se jen tak bezdůvodně.

Osobně jsem za tyhle počiny rád. Nicméně by mě zajímalo, jak se na ně dívají lidé, kteří museli mít i Dračák odvozený od Pána prstenů, přestože to nemohla být Středozemě.
Autorská citace #13
3.8.2021 15:30 - York
Pokud si někdo chcete zahrát ve Středozemi a máte problém si představit, jak by to mohlo vypadat, zahrajte si chvíli Lord of the Rings Online. Je to sice už trochu starší hra, ale Tolkienův svět má zpracovanej fakt pěkně.
Autorská citace #14
3.8.2021 16:17 - LokiB
Jerson píše:
Ostatně názor, že Středozemě je pro účely RPG nehratelná, že jde o oblast jednoho příběhu, asi nevznikl a nerozšířil se jen tak bezdůvodně.


nezaznamenal jsem, že by byl kdy nějak většinový. ale asi budu utlučen jako obvykle, že holt jsem neznal všechny ty skupiny zde, které to tvrdily :)
Autorská citace #15
3.8.2021 19:23 - Jerson
Nevím zda byl většinový (a ani to nikdo netvrdil), ale rozhodně nebyl ojedinělý. Nicméně celkem pochopitelně ses s takovými lidmi nesetkal, když jsi měl vlastní kampaně ve Středozemi. To ti někdo těžko mohl tvrdit, že se v ní nedá hrát :-)
Autorská citace #16
4.8.2021 13:38 - Necromancer
Jerson píše:

Ostatně názor, že Středozemě je pro účely RPG nehratelná, že jde o oblast jednoho příběhu, asi nevznikl a nerozšířil se jen tak bezdůvodně

Aha, a (početně mnohem rozšířenější) názor že očkování způsobuje autismus se rozšířil důvodně...? XD
Autorská citace #17
4.8.2021 14:30 - Zarahel
Necromancer píše:
...autismus se rozšířil důvodně...? XD


Off tho... Nevím, jak si vykládaš význam důvodně, ale pokud se nepletu, tak ano. V tomto případě byl vývoj s inklinací k hysterii poměrně "offi" a co já vím, vycházel přímo z lékařského prostředí. Stačila jen domněnka a hoplá. Lidská společnost je naneštěstí iracionální...

Jerson píše:
Ostatně názor, že Středozemě je pro účely RPG nehratelná, že jde o oblast jednoho příběhu, asi nevznikl a nerozšířil se jen tak bezdůvodně


Napadá mne, že lidé zrovna tak nehrají/nepřehrávají (alespoň jsem osobně nic takového neviděl v nějak hojném počtu) třeba nějaké konkrétní mýty. Půjčují si sice "feeling" případně nějak upravují setting, ale potřebu zasazovat přímo do konkrétního děje a dějového kontextu své vlastní hry nějak nemají.

Tak si říkám, jestli to není trochu i o tom, že zasazovat a hlavně zasahovat do posvátné krávy, že se to "prostě nedělá" - lidský perfekcionismus, fakt že se jim nedaří zreplikovat atmosféru (nebo si to jen myslí), případně udržet kvalitativní laťku vzhledem k původnímu dílu, nutnost průzkumu a potřeba být předloze věrný, což mi přijde, že může být často fanouškův problém - takové to "musím prvně všechno zjistit, než... a clověk tak v podstatě sám vytváří překážky vlastnímu vyprávění - snaží se dohnat očekávání?

IMHO mi přijde s trochou snahy o nějakou objektivitu obtížnější napasovat něco do prostředí, které je nějak těsněji spjato s nějakým příběhem a je komplexní, než od podlahy vymyslet vlastní - ale to je v podstatě hlavně leností :)
Autorská citace #18
4.8.2021 14:48 - LokiB
Zarahel píše:
jestli to není trochu i o tom, že zasazovat a hlavně zasahovat do posvátné krávy, že se to "prostě nedělá"


Za sebe můžu říc, že ne ... spíš že mi příběh svaté krávy nepřijde tak zajímavý, abych ho chtěl (do)vymýšlet (jako GM) nebo se ho účastnit (jako hráč).
Radši budu mít vlastní příběh bokem, který se třeba se svatou krávou potká a protne, ale není na ní upnutý.
Autorská citace #19
4.8.2021 16:09 - sirien
Tak s očkovánim rovnou k sousedům.

Zarahel tohle je zajímavá otázka. Podobně třeba nevím o tom že by někdo hrál v seriálovém prostředí seriálové postavy - třeba SG1 ve stargate. Přitom v USA to je poměrně normální - jsou třeba i storky typu jak takhle hráli na conu ukázkovou hru firefly s původními postavami a ke hře se přidal Nathan Filion.
Autorská citace #20
4.8.2021 17:45 - Dukolm
U seriálových, knižních a komiksových prostředí hraní za hlavní protagonisty těchto děl je obvykle potřeba aby ty lidi měly základní nebo stejné znalosti. U myší hlídky jsem jednou přímo narazil že jedna osoba po hře byla zklamaná protože se jí vyzradil obsah z komixu co ještě nečetla. Stejně tak pak někteří hráči mají tendenci kecat do chovaní ostatním postavám, když je daný hráč nehraje podle jejich představ. Proto jsem třeba přestal tyhle postavy používat i když byly v ukázkových dobrodružstvích.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21340298652649 secREMOTE_IP: 3.227.235.216