Prostředí

sirien
4.1.2018 06:09
Autorská citace #1
4.1.2018 06:09 - sirien
Třetí klasická fantasy rasa. A poslední, kterou sem zpracoval v tak maniakální podrobnosti, další si už udělejte sami :)

Tiše doufám, že tahle mini-sérka kromě toho že někoho i osloví aby to tak hrál přinese do budoucna i velmi silný argument do jedné z velmi věčných diskusí na téma "jak moc lze hrát nelidské rasy nelidsky". Fakt rád bych si zapsal do historie že se mi aspoň jednu z těhle "věčných" diskusí podařilo nějak skutečně ovlivnit...

Trochu sem si s tím vyhrál a obrázky se sháněly snáz než k elfům... anyway, píšu hlavně abych poznamenal, že ten článek má i 4 další strany s popisy jednotlivých rodů (a dalšími obrázky a tak) :D
Autorská citace #2
4.1.2018 07:49 - Ugy
Suprovej článek díky za něj.
Strašně se mi líbil ten společný úvod pro trpaslíky. Myslím tím tu jednotu s výtvory, činy, hranice osobnosti atd. Je to něco co člověk tak nějak asi podvědomě tuší, jak čte o trpaslicích všude možně, ale podařilo se ti to skvěle vystihnout a napsat.

Podrasy jsou taky skvělý. Musim říct že Moonquest an epic journey vě mně v první chvílí vyvolala pocit wtf, protože jsem tuhle kapelu neznal a po těch epickejch písních z hobita apod to je dost solidní změna. Ale je to fakt perfektní takže dík za rozšíření obzorů.
Autorská citace #3
4.1.2018 12:35 - Naoki
Jsem zklamaný že tam není entry pro Slayery (ala WH) :D původně jsem myslel že to budou ti ohniví trpaslíci, ale nakonec je z toho něco úplně jiného
Autorská citace #4
4.1.2018 16:07 - Log 1=0
Za mě nejlepší článek trilogie. To, že celá trpasličí povaha vychází z jednoho rysu, ho dělá takový ucelenější, takže je lehčí ho pobrat a snáze se čte.

A přitom je pořád poměrně zajímavý, a dává takové trpaslíky, jaké čekáme (a chceme).

Sirien píše:
Ani slovo o trpaslicích a vousech, všimli jste si? Rozhodněte si to sami.

Jeden obrázek vydá za tisíc slov. S tou trpasličí dámou bych se přít nechtěl ani o vousech a ni o ničem jiném.
A i ty ostatní trpaslice vypadají i bez vousů trpaslicky.
Btw, když už jsme u obrázků, toho posledního světlého trpaslíka jsem určitě někde potkal naživo. Snad na brigádě...
Autorská citace #5
4.1.2018 16:26 - sirien
Ugy píše:
Moonquest an epic journey vě mně v první chvílí vyvolala pocit wtf, protože jsem tuhle kapelu

To jakože neznáš základní trpasličí rasovou hymnuDiggy Diggy Hole? (Moonquest song je založenej na jedný frázi z Diggy Diggy...) Popř. Svato-Patrikovský Dwarves vs Leprechauns (slova sou v popisku videa kdybys je nechytal :D )? :)

Jinak ono Yogscast nejsou ve skutečnosti úplně "kapela"... spíš takovej moderně-internetovej tvůrčí mišmaš...


Každopádně ono je zaprvé docela těžký najít nějaký songy co by tak nějak seděly dojmově s tim, co sem zamejšlel - třeba pro elfy sem chtěl mít taky komplet soundtracky, ale všechny internety sou zaplavený tolkien-noldorskejma super-tesknejma songama co zněj furt dokola stejně (jako srsly, taková hromada geeků co mluvěj quenyi a ani jedna slušná kapela co by v quenyi zpívala něco trošku jinýho?), tak sem tam dal jen úvodní Lindsey; u trpaslíků to bylo lepší, ale hlavně protože trpaslíci maj víc friendly ujednocenou stylizaci a protože sem náhodou našel Clamavi de Profundis který mi pokryli tři songy z pěti potřebnejch (a navíc náhodou i dost tím co se tam fakt hodí) a protože Yogcast měl zrovna něco co sem tušil že se mi hodí jako čtvrtej (resp. spíš něco co sem prostě chtěl použít, protože srsly Yogcast :D ), takže jediný co sem musel nějak víc hledat byli ty poslední Ramsteini.

Zadruhý sem u světlejch trpaslíků beztak chtěl něco s odlišnou náladou - Podzemní a Horský trpaslíci se sice vcelku lišej, ale tak nějak spíš "obsahově" než "tematicky". Nebo jak to říct. Světlý trpaslíky sem chtěl trochu víc jiný právě tim dojmem - tak nějak "veselejší". Což hodně souvisí se stylizací:


Moje představa byla že Podzemní trpaslíci sou v podstatě "lidi podzemní říše" - taková ta dominantní, nejtypičtější rasa, co nese archetyp toho prostředí. Trpaslíci starších věků u Tolkiena, takoví ty Pratchettovský tradicionalisti, pro povrch trochu mysticky-mýtická rasa ohromných říší kdesi hluboko, které nikdo z lidí neviděl atp.

Horský trpaslíci sou pak ty nejvíc "klasický" fantasy. Takoví ty "novodobější" - Tolkienovský trpaslíci třetího věku z Železnejch hor a z Osamělé hory, Pratchettovský "modernisti" z Ploskolebčí hory - ty co jsou lidem "známí", ale stále oddělení ve vlastních říších ohromných kamenných měst v horách, s pevnostma co sou napůl hrady a napůl podzemní komplexy, tvrdý a trochu paličatý a bojovný.

Světlý maj bejt takoví ty "nejmodernější" nebo "míň tradiční" - ty co se vmísili mezi ostatní rasy nebo ty co začali žít jinak než ve vazbě na kámen a železo - takoví ty Ankh-Morporský imigranti nebo takoví ty klasický DnD-fantasy trpaslíci z kopců a vesniček co žijou nejpodobnějc lidem, věnujou se zemědělství, maj nějaký ty svoje hospody...

Ohniví sou pak (podobně jako u elfů drowové) ukázka toho jak to celé pojmout a) temnějc a drsnějc a b) jinak a trochu převráceně, ale s respektem k základu. U mě to byly takoví ty drsný trpaslíci co vyvolávaj konflikt, ale aniž by to nutně dělali záměrně a cíleně - trochu jako Heitzovský Třetí (ze ságy "Trpaslíci") - ty co v zásadě zapadaj do celé trpasličí mytologie a maj něco, co je skutečně trpasličí (obnova ztracených věcí, trocha "fénixovského" povstávání z popela atp.), ale svou povahou to je ostatním trpaslíkům nesympatický. Takový Jungiánský "stíny" trpasličí rasy.


Z tohodle pohledu mi přišlo, že tam pro ty Světlý a Ohnivý trpaslíci chtělo trochu něco jinýho než další "tradiční chorál" :)

Ugy píše:
Strašně se mi líbil ten společný úvod pro trpaslíky.

To sem rád... zatimco u elfů je docela dost volnosti v pojetí, tak u trpaslíků sem si řikal že to je trochu balancování na hraně propasti abych tu docela zaběhlou stylizaci při tom "prohlubování" omylem neopustil.


Naoki píše:
Jsem zklamaný že tam není entry pro Slayery (ala WH)

Když to je těžký, když neznám Warhammer a vlastně ani netušim, co máš namysli :)
Autorská citace #6
4.1.2018 16:40 - sirien
Log 1=0 píše:
a dává takové trpaslíky, jaké čekáme (a chceme).

dík, tohle mě fakt těší :)

Log 1=0 píše:
Jeden obrázek vydá za tisíc slov.

Ale tak může bejt poctivě oholená :)

Log 1=0 píše:
toho posledního světlého trpaslíka jsem určitě někde potkal naživo.

Ten je hrozně cool :) U ostatních obrázků sem docela přemejšlel jestli se mi hoděj a kam je dát, tohle je jeden z těch který sem uviděl a hned sem si řek "jo, ten je jasnej, ten tam pude" :D

Mimochodem, fun fact: největší opruz bylo najít trpasličí obrázky co sou orientovaný na vejšku. Srsly, všechny ostatní sou takový... čtvercový. Skoro bych se nebál SJW stylem tvrdit, že to je nějaká implicitní rasová diskriminace trpaslíků.


Jinak sem si pocestě našel i pár dalších obrázků, které se mi ale nakonec nikam vhodně nevešly, tak je napostuju aspoň z internetu (as always, click to enlarge):

oficiálně "halfling mage", ale tak od pohledu by to klidně mohla bejt nějaká mladá trpasličí sorcererka:



zdrhající trpaslík mi přišel nějak stylizačně nevhodnej, ale tak obrázek hezkej:



tenhle se mi nakonec nikam nehodil tematicky:



tuhle sem bohužel nikde nevyhrabal ve většim formátu:



údajně "gnóm", ale tak:



Jeden trpasličí magik:



tenhle nikam nezapad a vlastně mi nakonec přišlo že se mi ani jako moc "vzorovej" trpaslík nelíbí, ale again, obrázek hezkej:



a jedno město/pevnost (btw. najít slušný obrázky trpasličích měst/pevností je těžší, než by člověk řekl - celej internet je plnej zničenejch a opuštěnejch pseudo-Morií...):

Autorská citace #7
4.1.2018 20:30 - Naoki
Píše:
Naoki píše:
Jsem zklamaný že tam není entry pro Slayery (ala WH)

Když to je těžký, když neznám Warhammer a vlastně ani netušim, co máš namysli :)

Lovím trochu z paměti a do Warhammer jsem zas tak zažraný nebyl, tak mi případně větší geekové opraví. Ve WH jsou trpaslíci hodně stylizovaní okolo konceptu cti a udrženi se ji. Slayeři jsou trpaslíci, kteří nějakým způsobem o tu čest přišli, ze šoku se stanou napůl pomateni a jdou hledat hrdinskou smrt v boji proti stále větším překážkám. V jejich sourcebooku je i nějaká legenda o origin story, a obecně vzato jsou dost ikonickými postavami WH světa i díky knížkám (něco jako drowové u FR díky Drizztovi).
Když jsem četl celou tu stylizaci trpošů ohledně identity, tak jsem si říkal že to tam hodíš. Co se stane s trpaslíkem jenž zažil krizi identity (třeba zničení všech jeho výtvorů, vyhnání od rodu, apod.), že jeho vypořádání s tím půjde cestou nějaké poslední oběti a-la u starších trpaslíků aby mohl za sebou zanechat aspoň nějaký výtvor, a tím si udržet část své identity.
Autorská citace #8
4.1.2018 20:36 - Colombo
Takže trpaslíci žijí zase v podzemí bez šance mít nějaký zdroj potravy? A dělat z nich lithotrofy? Vážně?
Autorská citace #9
4.1.2018 20:53 - sirien
Colombo: chjo. V nadpisu stojí "fatnasy", jasně se odvolávám k RPG/DnD klišé, tzn. biologická realita podzemního života mě při psaní absolutně nezajímala - jak sem psal už v úvodním článku k rasám. Je mi úplně ukradený, že u původem podzemní rasy nedává biologicky smysl aby se orientovala zrakem, je mi totálně jedno že v realitě naší planety kde neexistují kilometry hluboké a stovky a stovky kilometrů plochy rozsáhlé, osídlené podzemní labyrinty neznáme žádnou paralelu možností uživit v podzemí rozsáhlou populaci. Nikdy sem neměl záměr tvořit jakkoliv realistické nové stylizace, naopak. Deal with it. (Nebo si napiš vlastní které budou biologicky odpovídat.)


Naoki: Hm. Přijde mi trochu divný dělat celej rod pro něco co zní mnohem víc jako jedinec v osobní popř. klan ve společenské krizi. To je dost krátkodobý stav - buď to skončí nějak tragicky nebo se přes to přenese a krize pomine...

Jako ano, je to zajímavé téma a otázka - co se stane s trpaslíkem, jehož osobní identita je fakt rozbitá. Ale je to spíš něco co patří k té obecné části (a co se nakonec i u jednotlivých rodů může projevovat různě - a nejen rodů, tohle může být i dost kulturně a rituálně podmíněné).
Autorská citace #10
4.1.2018 21:22 - Naoki
Tam na to nabalují tak, že ten první týpek co se změnil ve Slayera se pak stal inspirací pro ostatní, takže spoustu trpaslíků potom řešilo své probélmy tímto způsobem (asi viz Utrpení mladého Wertera a tu vlnu sebevražd).
Co se týče délky tak u člověka by to určitě krátkodobý vztah byl, ale u trpaslíka s tou definovanou identitou by to zas tak krátkodobý stav být nemusel (pomineme-li smrt).
Za mě je to zajimavý námět/challenge na stylizace Warhammer "rodu", ale nevím jestli se ti po těch drowech to chce zkoušet znovu :D
Autorská citace #11
5.1.2018 10:40 - LokiB
Jo, to jsem se chtěl taky zeptat jako Colombo ... jestli musejí opravdu trpaslíci vycházet z podzemí. Mi vždycky, i ve fantasy, přišlo, že původ trpaslíků nemusí být v podzemí, ale že se do něj uchýlili, resp. v něm často našli domov.
Vím, že je to tradiční klišé ... ale zrovna jedno z těch, které mi k srdci nepřirostlo. Asi proto mám v oblibě spíše horské trpaslíky.

Colombo: zdroj potravy ... no tradičně se bere, že trpaslíci kutají, vyrábějí a směňují za peníze a jídlo s lidmi a dalšími.
Autorská citace #12
5.1.2018 18:28 - sirien
Naoki: no - to mi přijde spíš jako něco co utvoří nějakej řád nebo sektu nebo nějaké společenství. Aby to fungovalo jako rod, tak bys to spíš musel nějak posunout v čase a tohle vzít jako origin story a spíš sledovat kam to pak vedlo. Mi tak přijde.

Jinak ne, moc se mi to zkoušet nechce - u drowů sem aspoň věděl s čim pracuju :)


LokiB píše:
jestli musejí opravdu trpaslíci vycházet z podzemí

Tak jako nemusí, že jo. Můžeš podzemní trpaslíky úplně vynechat. Nebo můžeš říct, že nejstarším rodem sou horský trpaslíci a podzemní a světlí jsou stejně staří. Nebo můžeš úplně obrátit souslednost a říct, že nejmladší jsou světlí trpaslíci, pak horští a podzemní jsou nejmladší. Asi to bude chtít nějaké úpravy v detailech stylizace těch rodů, ale to by neměl bejt problém.

Já sem odněkud začít musel a řek sem si, že nejsvatější canon praví, že Aulë trpaslíky stvořil v temnotách hlubin.
Autorská citace #13
5.1.2018 18:33 - York
Loki: Je to creation myth - není podstatné, jestli to tak opravdu bylo. Beztak to je tak dávno, že si to už nikdo živý nepamatuje.

Podstatné je, čemu lidi (a trpaslíci) věří.
Autorská citace #14
5.1.2018 19:27 - Kosťa
Naoki:
Informace jež si pamatuju ze ságy o Felixovi a Gotrekovi: Trolobijci byli náboženský kult. Trpaslík se jím stal když vykonal něco hanebného a s touto hanbou pak musel žít do konce života. Když se trpaslík stal trolobijcem vydal se do Grimnirovy svatyně oholil si vlasy (až na typický hřeben uprostřed hlavy) a ty spáli, čímž započal svou cestu. Grimnir od trpaslíků příjmá pouze jejich vlasy a jejich smrt. Jako příklady hanebnosti jsou uvedeny vraždy, zbabělost, krádeže, sukničkářství, ztráta klanu nebo selhávající vynálezy. Každý trpaslík kultu si nese svoji hanbu sám a jeho poviností na ni pořád myslet, pokud zemře a nebude znát svou hanbu nebude se jeho duše moci připojit k ostatním trolobijcům v posmrtném životě.
Při své pouti za smrtí se má trolobijce utkávat s co nejnebezpečnějšími tvory dokud nenarazí an takového který je nad jeho síly a v této bitvě padne čímž se očistí a smyje svou hanbu.
Na závěr je třeba zmínit že Gotrek nehledal obyčejnou smrt ale "slavnou" a jeho prupovídky "tohle není smrt hodná trolobijce" mu byly občas vyčítány; daly se pochopit při schování se před císařskou jízdou, ale ne v bitvě s orky.
Autorská citace #15
10.1.2018 13:20 - Gurney
Přiznám se že mi trvalo opravdu dlouho se článkem prokousat. Hlavně první částí, která sice nabízí jednu opravdu dobrou a nosnou myšlenku (sekce Duševní vlastnosti), která perfektně zapadá do klasického pojetí trpaslíků, ale zároveň dělá prakticky nadbytečným celý ten popis fyzických vlastností (jediná zajímavá věc tady je hibernace) a hlavně společnosti (i když z hlediska RPG je fajn ta zmínka jakým dojmem působí říše v rozkvětu vs v rozkladu). Ok, jsou to popkulturní fantasy trpaslíci a žijí v rodiných klanech, got it.

S vyjímkou těch duševních vlastností mi tak opravdu zajímavé přijdou spíš ty popisy jednotlivých subras, ty jsou opravdu dobré, i když leckdy opakují info z obecného úvodu o trpaslících.

A věc která mi osobně úplně nesedí, byť do klasické fantasy docela zapadá - nemyslím si, že světlí a ohniví trpaslíci jsou dobrým námětem na subrasu. Světlí trpaslíci jsou prostě trpaslíci, co tvoří s dalšími rasami nějakou mulktikulti společnost (mimochodem zmínka o říších světlých trpaslíků nedává úplně smysl, maximálně by tak mohli být vládnoucí třídou v nějakém státě, kde ale i tak z hlediska počtů stejně budou spíš menšinou).

Ohniví trpaslíci zase působí spíš jako ideologie (nebo možná spíš hereze? politické náboženství?), která čas od času zachvátí hlavně říše podzemních trpaslíků (i když v nějaké "modernizované" může klidně fascinovat i horské a světlé), a pak je nevyhnutelně vede do konfliktu se všemi co žijí kolem, včetně ostatních trpaslíků. Ale cením Rammsteiny
Autorská citace #16
10.1.2018 16:17 - sirien
Gurney píše:
prakticky nadbytečným celý ten popis fyzických vlastností

Neni nijak moc dlouhej. A přijde mi že některé detaily se tam pro hraní můžou hodit (třeba kolem té stravy)

Gurney píše:
...a hlavně společnosti

:( Tohle mě mrzí...

Třeba celou pasáž o přirozené hiearchii sem psal tak, aby obsahovala náměty na různé story hooky z trpasličí politiky, tradice atp. a snažil sem se tam vykreslit nejen "tradiční klanovou", ale hlavně složitou společnost která se řídí pro lidi přehnaně složitým mixem formálních (doslova "tesaných") zákonů s hromadou zvykových pravidel a precedentních ustanovení. Společnost, ve které ani otázka vlády nemusí být jednoduchá a oproti jednoduchému lidskému aristokratickému království nebo individualisticky-vztahové pavučině elfích vztahů to může působit skoro jak Evropská Unie (král nahoře, ale rada starších za ním, soud stařešinů nad nimi, zvykově ustanovení funkcionáři pod nimi, ale s nějakými specifickými výsadami sahajícími až ke králi nebo i nad krále... a teď si tam di odehrát diplomatickou misi s nějakym vražednym twistem)

Gurney píše:
leckdy opakují info z obecného úvodu o trpaslících

Hm. Jo. To je cena za nějakou snahu o souvislej text kterej aspoň rámcově funguje i samostantě. Plus nevim jak moc se mi to povedlo ale místy tam některé věci zkouším přeříkávat trochu konkrétnějc / s nějakou nuancí, aby to ukázalo, jak se v pohledu na některé ty "obecně trpasličí" věci ty jednotlivé rody lišej.

Typicky podzemní trpaslíci vnímaj i vlastní přesah ve výtvorech hodně kolektivně, horští ho vnímají hodně osobně, světlí spíš v důsledcích toho k čemu výtvory vedou a ohniví maj celej ten koncept převrácenej a místo toho aby u nich šel z trpaslíka ven, tak u nich jde spíš z okolí dovnitř do trpaslíka. Pořád to je jeden obecnej trpasličí koncept, ale ve čtyřech různejch pojetích.

Gurney píše:
nemyslím si, že světlí a ohniví trpaslíci jsou dobrým námětem na subrasu

Mě naopak přijdou vpohodě.

Ohniví trpaslíci sou obdobná, i když jiná a jinak pojatá, variace základu jako u elfů drowové. Jsou to trpaslíci, kteří pořád splňují všechno co je psáno v základu, ale je to u nich pojaté způsobem, který je dost antitezí ostatních, což vede k nějakým konfliktům a tak. Přijde mi to asi jako Japonci - taky můžeš říct, že Japonci nejsou lidský rod, ale jen nějaký národ s kulturou; ale taky se dají vykreslit tím rodem. Přijde mi to vcelku dost legit. Zvlášť v kombinaci s trpasličí mystikou, která ty rody utváří i dotváří a která je u ohnivých trpaslíků výrazně odlišná.

Světlí trpaslíci fungují samostatně se stejnou logikou, jako Horští. Prostě odešli ještě dál z podzemí, do nového prostředí kterému se nějak přizpůsobili a tím se vydělili bokem z původního rodu.

Gurney píše:
mimochodem zmínka o říších světlých trpaslíků nedává úplně smysl

Jo no. Původně tam nebyla, pak sem jí tam dal, pak sem přemejšlel, jestli jí nesmazat.

Nakonec sem jí nechal s tím, že sem si řikal, že to v některých světech může dávat smysl, zejména pokud někdo bude chtít mít okolo trpaslíky, co se nutně nehrabou pořád v zemi, ale kteří sou v tom světě už nějak pevnějc ustanovený a zakotvený.
Autorská citace #17
11.1.2018 22:58 - ShadoWWW
Nesouvisí to s trpaslíky, ale díl o tieflinzích.
Autorská citace #18
12.1.2018 00:22 - Kosťa
ShadoWWW:
škoda že je to v angličtině kterou moc nedávám jinak zrovna o tieflinzích si rád něco přečtu a tajně doufám že se sirien rozhoupe napsat článek i k nim
Autorská citace #19
12.1.2018 01:08 - sirien
Kosťa: Nic zajímavýho tam neni, vlastně dost nuda. Shrnutí obsahu vč. toho řečeného mezi řádky: "4e rozšířila tieflingy a dost lidí je mělo rádo, tak sme je teda hodili i do 5e. Měl sem toho dneska hodně, takže sem neměl čas vymyslet si pro vás žádnou cool storku, takže tady jen budu pár minut mlít něco o tom že ve 2e slovo "tiefling" označovalo cosi v planescape a ta rasa ze 4e/5e je vlastně podmnožina toho původního významu a je to cool protože to dává free pass na to abyste hráli někoho, kdo je edgy."

Btw. celé tohle vlákno by se mnohem víc hodilo do DnD diskuse.


Článek k tieflingům ve stylu těhle tří k lidem, elfům a trpaslíkům už fakt psát nebudu (ani k tieflingům, ani k nikomu jinýmu, je s tim fakt MRTĚ práce a celá pointa byla demonstrovat ten přístup, ne zpracovat timhle stylem nějakejch víc jak 10 nejrozšířenějších ras okolo). Plánuju udělat k rasám ještě jeden článek, ve kterém udělám nějaké rychlé koncepční nástřely pro to, jak timhle stylem pojmout nějaké další rasy, tieflingové se tam nejspíš objeví, mají docela zajímavá rasová témata. Nejspíš nepude ven nijak brzo, mám zatim jen koncept a navíc přemejšlim že budu chtít nejspíš v téhle sérii nejdřív napsat ještě něco jiného předtim než téma ras uzavřu úplně.
Autorská citace #20
27.5.2018 19:50 - sirien
Protože sem udělal průlet dojmy ze čtení elfů v Mordenkainovi, tak je fér, abych ho udělal i u trpaslíků. Takže.


Hned na úvod je otravná symetrie trpaslíků a elfů... elfové mají historii definovanou spory s drowy, trpaslíci s duergary... přijde mi to dost nenápadité. Asi je to otázka vkusu, ale já tuhle world-buildingovou symetrii (když má X světlou variantu, musí mít i temnou, když to má feywild variantnu, bude to mít i shadowfell variantu, když to takhle maj ušiska, musej to tak mít i zahradní ozdoby...) nikdy neměl rád.

A znovu to je zas celý o bozích. Jako... dobrej cheat jak zdůvodnit podobnost věcí napříč DnD multiversem, ale cheap.

A duergaři sou zase vykreslení jako implicitně zlí protože prostě proto. Fakt je tak těžký vytvořit nějakou funkční zlou rasu? Já chápu, že DnD neni prostor k tomu pitvat sociální psychologii a přemejšlet proč se z Němců stali nácci a že tam je nějaký princip archetypů a idealistických kategorií, ale... stejně.

A celej pád duergarů je... zlatá horečka? #srsly? Nic víc? Hm.

Duergaři vůči trpaslíkům běžně využívají taktiku toho že se do jejich (podzemních) sídel prokopou zespoda. Jako... mám chuť se začít hrozně moc smát. A mají zákeřnou taktiku prokopat se do trpasličích pokladnic a ukrást jim zlato pod nosem. Bez komentáře.


Trpasličí posedlost tvorbou zdůvodněná náboženským (a kulturním) imperativem bez jakéhokoliv dalšího přesahu... nuda...


Ten popis rodinných vztahů v relacích starších expertů, spolutvůrců a výtovrů je asi první zajímavá věc, která tam je.

...popisy trpasličích sídlišť s naprosto zbytečně přehnanou konkrétností která nemusí pro spoustu míst ve spoustě settingů vůbec sedět...

...popisy trpaslíků na Greyhawku, FR a Krynnu...

Bohové... opět jako u elfů podle check-listu, takže vcelku nudné čtení...

Kdo všechno nemá rád trpaslíky...

Proč se trpaslíci vydávají na dobrodružství aneb dejme si rundu s Captain Obviousem...


Duergaři... sou tak monotónně zlí až sou naprosto nudný. I ty drowové topící se v Lolth na každym čtvrtym řádku byly zajímavější čtení.



...a tabulka na naházení klanu. Ok, ta může bejt užitečná.

Každopádně vcelku nuda :/

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083343029022217 secREMOTE_IP: 3.239.214.173