Vojtěch píše:
Sirien: Tohle by právě umožňovala záškodnická válka, ale v momentě, kdy vytáhnou do pole v sevřeném šiku, tak individuální kvality přebije váha čísel.
...tak ono v Eragonovi do toho měla dost co mluvit i magie. Což v kontextu toho světa dává vcelku smysl. A v Tolkienovi to nebylo nikdy daný natvrdo, ale mezi řádky to tak vyznívalo taky.
Navíc ta matematika věcí takhle úplně nefunguje - technicky sice elfové dostanou v takové válce větší tečku, jenže jim to taky může míň vadit, protože jejich populační kalkulace hodně ovlivní jejich dlouhověkost. Tzn. lidi se sice zas začnou rodit ve velkym, ale budou přirozeně dřív umírat - elfové se budou rodit pomaleji, ale
zůstanou naživu. Technicky vzato během pár lidských generací se tohle poměrně snadno vyrovná. Tzn. i bez dalších faktorů ve hře elfům by stačilo válčit ve velkém méně často, ale neznamená to, že by nutně nemohli válčit vůbec. Což vcelku odpovídá elfímu lore u velké části autorů (minimálně mainstream b-grade fantasy autorů).
Colombo píše:
Tak to je dobře, že jsem se na tvůj názor neptal, že?;)
Tak jako... píšeš to v diskusi k mýmu článku, že jo. Ve kterém prezentuju určitej poměrně specifickej náhled na věc.
Každopádně pokud chceš věděcky nalezený faktor ovlivňující natalitu, tak to není ani bohatství a ani kultura, ale je to % dětí, které se dožijí dospělosti. Viz např.
tady a
tady atd. Což by u elfů s jejich již od Tolkiena tradičním vztahem k léčitelství a magii mohlo bejt vcelku funkční vysvětlení.
A zatraceně nudný. Efektivně tim jen překlápíš vcelku fádní realitu do fantasy a používáš léčivou magii místo očkování a antibiotik - možná to okouzlí pár nerdů posedlejch snahou narvat realističnost úplně všude vč. míst kde nemá žádnou přidanou hodnotu, ale promrhá se tim všechen potenciál kterej se z tématu dá v rámci fantasy vytřískat.
Např. již
z kraje diskuse zmíněné varianty s feywild nebo magií nebo okolním prostředím, které všechny dodávají té rase další nelidský (ale přitom snadno hratelný) rozměr který ovlivní její společnost a dodává to krásný další obsah pro worldbuilding.
Btw. to je Silmarillion. 2 L uprostřed, protože to sou Silmarilli. EDIT: a teď dokonce koukám - Silmarillion. Silma - r - l. Silmaril, Silmarilli, Silmarillion - sága Silmarilů (v en/cz transkripci je to dvojité "l" na konci diskutabilní, singulár je Silmaril, plurál vzniká gramatikou v quenyi, na druhou stranu ale to je zaběhlé v plurálu... na tohle bych asi už potřeboval nějakýho češtináře) /EDIT
Loki: Interesting. Every single word you've wrote seems to be wrong. Nemám náladu tu zabíhat do tak brutálního offtopicu k realitě (kterou mi přijde že by tu beztak bylo lepší neřešit vůbec), ale nedá mi to nepoznamenat, že mě nikdy nepřestane fascinovat, jak silně se dokáží uchytit nějaké fráze, jen protože znějí na první pohled smysluplně a jen protože jsou hodně otloukané v médiích...
("stabilní populace" je naprosto artifikální termín, růst ani udržení populace nejsou imperativy ekonomické stability ani růstu ani kulturního přežití a rozvoje, množství dětí nemá nic společného se "sobectvím" (a nemělo by, ani kdybys přestal používat ideově záměrně brutálně zbarvenej jazyk) a jeho vazba k bohatství a "možnostem" je spíše nepřímá, náboženství funguje jako ospravedlnění, nikoliv jako reálný důvod atd. Pokud někdo o čemkoliv z toho pochybuje, může mi napsat do PM - nebo mi ušetřit práci a začít se vzdělávat od těch odkazů co sem dal výše Colombovi a ušetřit tak Kostku tohodle dost nudného ekonmicky-politického offtopicu)
Jinak elfové se probírali v zemích na Východě a na počátku jich (postupně, nikoliv naráz) procitlo 144, kteří jsou považováni za původní první elfy a zakladatele elfího (a bohužel i orkského) národa. Existuje nějaký nedefinovaný čas který uplynul mezi tím kdy tito procitli a kdy tito potkali
Oromëho a není nikde řečeno kolik jich bylo když se s nimi Oromë seznámil ani jak dlouhý byl onen "nějaký čas" který s nimi strávil předtím než je přesvědčil vydat se na Západ - tou dobou ale už šlo o podle všeho poměrně velké národy, takže...
Vojtěch píše:
Elfové jsou ale psaní se stejným životním stylem jako lidé (nebo aespoň ti z jimi inspirovaných civilizací, jako třeba Númenorejci)
Skutečně? Jsou?
Uznávám, že elfové z Temného hvozdu mají určitou podobnost - ale v tom samém Hobitovi je Roklinka, která je ve skutečnosti popsaná dost nelidsky (v kontextu onoho světa). A v LOTR pak potkáváme elfy v Lothlorienu a tam jsou taky dost někde jinde.
Samozřejmě, pak vezmeš do ruky Silmarillion a ukážeš na říše na Západě a na to že život v nich je popisován ne moc odlišně od lidských, když dojde na nějaké ty sňatky a skutky a výtvory elfí šlechty - jenže mezi ty říše Západu patří i Lórien. A když se pak podíváš na podobu říší elfů kteří zůstali ve Středozemi, tak uvidíš zase jiný obraz. A samozřejmě tam máš města Noldor, ale proti nim máš zase původní říše Sindar a lesní říše Laiquendi.
A ve třetím věku sice skutečně elfů ubývá, jenže to není natalitou - ve druhém věku se očividně zvládali množit dostatečně na to, aby vedli mnohagenerační války s Morgothem. A že těch bitev a masakrů nebylo málo. Elfové ve Třetím věku ve Středozemi zaprvé podléhají Manwëho kletbě a zadruhé to prostě balej a ve velkym odplouvaj do Anaru.
Tolkien je v tomhle směru (elfího life style) hodně nejasnej - což je asi dost záměr, protože jeho příběhy zachycují a utváří mytologii v níž mají elfové specifické místo.
Jiní autoři s tím pak samozřejmě pracují různě. Feistovi vcelku nudní elfové se od lidí prý liší protože to tam nějaké postavy říkají, ale ukázané to tam moc není (IMO to bylo nad Feistovy spisovatelské síly, ne že by nechtěl). Brooks má elfy podobné lidem, ale to tam má své ospravedlnění které dost souvisí s původem a mytologií toho světa. Paolini má elfy naopak od lidí dost odlišné (a říkejte si o něm co chcete, tu odlišnost zachytil řemeslně o dost líp než ten Feist), ale je to opak Brookse - naopak vysvětluje, co a jak elfy tak změnilo.