Prostředí

Belbog
11.8.2016 17:48
Váš oblíbený žánr pro RPG
Jaké herní žánry (fantasy, sci-fi atd.) a styly (důraz na akci, děj, psychiku postav atd.) preferujete, respektive byste preferovali u herního systému, který je v tomto směru bez omezení?
Udělal jsem na toto téma dotazník na Vyplňto - https://zanry-pro-deskova-rpg.vyplnto.cz/ - a moc bych vás prosil o jeho vyplnění. Sem můžete psát podrobnější a zasvěcenější komentáře, případně dotazy na mou osobu.
Děkuji
Autorská citace #1
11.8.2016 18:03 - Aegnor
Takové základní otázky - proč tento dotazník vzniknul? K čemu slouží? Kdo všechno uvidí výsledky?

Dál jenom řeknu, že desková RPG mi nepřijde jako vhodné označení. Preferoval bych Tabletop RPG, nebo třeba stolní RPG.
Autorská citace #2
11.8.2016 18:23 - Belbog
Aegnor píše:
Takové základní otázky - proč tento dotazník vzniknul? K čemu slouží? Kdo všechno uvidí výsledky?


Dotazník je součástí příprav mého projektu. Slouží ke zjištění obliby jednotlivých herních žánrů a souvisejících aspektů hry. Výsledky jsou neveřejné. Přesto doufám, že si příznivci RPG najdou chvilku - dotazník je krátký a jeho vyplnění mi moc pomůže. Díky.
Autorská citace #3
11.8.2016 18:26 - Tarfill
Hele a Belbogu,
trváš tedy na tom, že jde o deskovky, nebo tím myslíš skutečně stolní RPG?
Já jen, jestli mám vůbec na ten dotazník reagovat (deskové RPG třeba vůbec nehraju)...
Autorská citace #4
11.8.2016 18:32 - sirien
Aegnor píše:
proč tento dotazník vzniknul?

Belbog píše:
Dotazník je součástí příprav mého projektu.

trénuješ na politickou kariéru?
Autorská citace #5
11.8.2016 18:48 - Belbog
Tarfill píše:
jde o deskovky, nebo tím myslíš skutečně stolní RPG?

Aha, rozumím - ne, jde o klasické stolní ("pen & paper") RPG, nikoli o deskovku.

sirien píše:
trénuješ na politickou kariéru?

K projektu se v současné chvíli nechci blíž vyjadřovat, ještě to chce čas - ale až to bude hotové, tak se nebude mluvit o ničem jiném ;-)
Autorská citace #6
11.8.2016 19:07 - sirien
Belbog píše:
ale až to bude hotové, tak se nebude mluvit o ničem jiném

To už tu párkrát bylo a pokud máš pravdu, bude to spousta legrace - nemůžu se té další Končiny/Voidu/Dvojky dočkat :p
Autorská citace #7
11.8.2016 19:26 - Aegnor
Belbog píše:
Dotazník je součástí příprav mého projektu.

Pěkná nicneříkající odpověď. :-)

sirien píše:
To už tu párkrát bylo a pokud máš pravdu, bude to spousta legrace - nemůžu se té další Končiny/Voidu/Dvojky dočkat :p

Jsem rád, že mohu být u toho, když vzniká další projekt podobných kvalit, jako ty Tebou zmíněné.
Autorská citace #8
11.8.2016 19:54 - PetrH
sirien píše:
...
jsi zapomnel na stin mece, hrdinove fantasy, astralni doupe...
Autorská citace #9
11.8.2016 20:06 - Belbog
Aegnor píše:
Jsem rád, že mohu být u toho, když vzniká další projekt podobných kvalit, jako ty Tebou zmíněné.

Kvalitu bych hodnotil spíš potom, co to uvidíte, ale jak je libo... :-)
Teď bych v rámci dosažení co nejvyšší možné kvality potřeboval, abyste mi prosím vyplnili ten dotazník. Díky!
Autorská citace #10
11.8.2016 20:17 - sirien
PetrH píše:
jsi zapomnel na stin mece, hrdinove fantasy, astralni doupe

Stín byl špatnej, ale nebyl katastrofální (jen strešně zbytečně překombenej). Efektivně to je podobná story jak Plusko, jen se k tomu došlo odlišně.

Hrdinové měli ke katastrofě hodně daleko, byl to DrD-inspired Skill Based, relativně neoriginální, ale kvalitativně IMO srovnatelnej nebo lepší jak oDrD.

Astrální doupě... má všechny kvality na to, aby aspirovalo na své čestné místo v mém výčtu, ale ke své "smůle" se odehrálo zvětšiny mimo pozornost většinového publika, takže "o ničem jiném se nemluvilo" u něj neplatí, strhlo sice intenzivní, ale jen krátkodobou pozornost v pár diskusích.

Belbog píše:
Kvalitu bych hodnotil spíš potom, co to uvidíte

A tak my jen reagujeme na Tvůj velký příslib "věci, u které se nebude mluvit o ničem jiném", což je meta, které i v konkurenci věcí jako byly vydání popř. dokončení překladů DnD 5e nebo Fate Core dosáhly jen a pouze tři mnou výše vypsané tituly, takže oprávněně očekáváme další pokračování této velkolepé série :)

Samozřejmě, může jít i o něco zcela odlišného, ale pokud dostojíš svému příslibu "věci, při níž se nebude mluvit o ničem jiném", tak to vzhledem k historii této "kategorie" bude velmi překvapivé :)
Autorská citace #11
11.8.2016 20:33 - MartinCZ
Belbog píše:
Výsledky jsou neveřejné.

Belbog píše:
K projektu se v současné chvíli nechci blíž vyjadřovat, ještě to chce čas - ale až to bude hotové, tak se nebude mluvit o ničem jiném ;-)

To nejsou zrovna vyjádření, která by vedla k vyššímu počtu vyplněných dotazníků.
Autorská citace #12
11.8.2016 20:48 - Belbog
MartinCZ píše:
To nejsou zrovna vyjádření, která by vedla k vyššímu počtu vyplněných dotazníků.

Toho jsem si samozřejmě vědom, ale já teď prostě nechci dělat propagaci toho projektu. Ostatně, abych mohl dopilovat jeho finální tvář, potřebuji nejdřív zjistit odpověď na otázky v tom dotazníku :-)
Jeho vyplnění zabere jen chvilku a moc mi tím pomůžete. A třeba se při jeho vyplňování i inspirujete pro vlastní hraní.
Autorská citace #13
11.8.2016 21:16 - Aegnor
Belbog píše:
Kvalitu bych hodnotil spíš potom, co to uvidíte, ale jak je libo... :-)

Tak já jsem skeptik a reaguju dle toho, co mám za informace:
1. Bude to velký.
Nic víc. Samozřejmě to může být zajímavé, ale nehodlám mít přehnané naděje. A projekt, u kterého se autor aktivně vyhýbá jakékoliv konkrétní informaci mě prostě důvěrou nenaplňuje.
Autorská citace #14
11.8.2016 21:35 - Belbog
Aegnor píše:
A projekt, u kterého se autor aktivně vyhýbá jakékoliv konkrétní informaci mě prostě důvěrou nenaplňuje.

To je jasný, bez informací je jistě těžko mít v danou věc důvěru. Ale já momentálně nepotřebuji důvěru - jen vyplněné dotazníky :-D
Ale vážně, představení projektu přijde na řadu později a já pak milerád zodpovím veškeré otázky a snad i vzbudím důvěru.
Autorská citace #15
11.8.2016 21:35 - ShadoWWW
Aegnor píše:
projekt, u kterého se autor aktivně vyhýbá jakékoliv konkrétní informaci mě prostě důvěrou nenaplňuje.

No u mě je to tak nějak podobné. Za mě jsou dvě možnosti:
1) Buď je projekt ve stádiu, že se o něm nesmí veřejně mluvit - pak ale nemá smysl dělat anketu, protože je to ještě předčasné a budí to nedůvěru, nebo
2) Je potřeba už jen dopilovávat finální tvář - v tom případě má jistě smysl dělat nejrůznější ankety, ale nemá smysl o tom zarytě mlčet, protože je to kontraproduktivní, neboť to budí nedůvěru a tudíš to nedává smysluplné výsledky.
Autorská citace #16
11.8.2016 21:38 - MartinCZ
Tak ještě jedna reakce. (o:

Belbog píše:
nechci dělat propagaci toho projektu

Propagace a představení nemusí být to samé.

Belbog píše:
představení projektu přijde na řadu později

Tohle není perspektivní pořadí.

Belbog píše:
nepotřebuji důvěru

A další vyjádření, po kterém klesají další šance na vyplněné dotazníky.
Autorská citace #17
11.8.2016 22:17 - Belbog
Jak říkám, momentálně potřebuji vědět, jaké herní žánry lidé rádi hrají nebo by si rádi vyzkoušeli. Bližší povaha mého projektu je v této souvislosti vedlejší. (Mohl jsem napsat, že je to do bakalářky, a ušetřil bych si tohle vysvětlování, ale lhát se nemá :-)
Každopádně jsem rád, že respondentů přibývá, a děkuji jim a opravdu vím, že je ode mě trochu ošklivé, když vás takhle napínám, ale opravdu to má své důvody a já se vynasnažím, aby to ve výsledku stálo za to.
Autorská citace #18
11.8.2016 23:30 - sirien
Belbog píše:
Ale já momentálně nepotřebuji důvěru - jen vyplněné dotazníky

Nejsem si jistej, že se nepleteš. Když někdo nedůvěřuje tomu, co děláš, dost se snižuje šance, že bude věnovat svůj čas tomu, aby Ti něco jen tak vyplnil.

Belbog píše:
Mohl jsem napsat, že je to do bakalářky, a ušetřil bych si tohle vysvětlování

yup :)
Autorská citace #19
11.8.2016 23:56 - Belbog
sirien píše:
Když někdo nedůvěřuje tomu, co děláš, dost se snižuje šance, že bude věnovat svůj čas tomu, aby Ti něco jen tak vyplnil.

V tomto smyslu spoléhám na dobrou vůli zdejších fanoušků RPG. Respondenti naštěstí přibývají, takže se zdá, že to s lidstvem snad není tak špatné :-)
Autorská citace #20
13.8.2016 00:51 - sirien
U-hm.... uh-hm...

Legenda - univerzální RPG

Píše:
Founded on September 12, 2012


Píše:
se už výrazně přiblížil termín dokončení hry. (Bude to letos, ale přesněji nevím

(note: letos = 2016)

Píše:
Legendární univerzální RPG (pracovním názvem Legenda), které se cca po 16 letech konečně blíží k dokončení!
Má to být univerzální, tak jsem snad na nic nezapomněl; je tam toho hodně:
* možnost hrát v jakémkoli světě, žánru a stylu (fantasy, sci-fi, historické)
* možnost rozvíjet postavu v řadě oblastí (žádná předem daná povolání)
* určení a zohledňování povahy postavy, včetně hraní různých úchylek a psychických poruch :-)
* boj vším od holé pěsti po atomovou bombu a sci-fi zbraně
* spousta bojových vychytávek (rozbíjení štítů, vyrážení zbraní, srážení z koně, bojové formace atd.)
* tři druhy magie; kouzla si člověk sestavuje sám (včetně rituální magie - vyvolání démona při zatmění slunce a obětování sta černých býků apod.)
* bestiář s cca 300 bytostmi
* univerzální kalendář

A teď je na čase hru pořádně otestovat, takže kdo chce, ať se hlásí.


Píše:
Tak jsem právě dokončil velkou revizi bojového systému. Hra nyní nabízí 83 druhů zbraní pro boj zblízka a 98 na dálku - nemluvě o různých druzích munice, štítů, zbrojí apod. Prostě všechno od pěsti a kamene po atomovou bombu a laserové zbraně.


Píše:
Milí příznivci deskových RPG čili her na hrdiny, potřeboval bych vyplnit krátký dotazník na toto téma: https://zanry-pro-deskova-rpg.vyplnto.cz/ Budu moc vděčný každému, kdo si na to najde chvilku. Díky!



Tak já myslim, že se o tom můžeme bavit hnedka, co? Materiálu k diskusi se tu očividně nabízí docela dost :D

(zejména mě zaujalo: 181 zbraní od kamene po nukleárku a rozbíjení štítů, 16 let tvorby... univerzální kalendář? wut?)


This is surely going to be legen... wait for it... DARY!

Autorská citace #21
13.8.2016 01:01 - Aegnor
Legenda píše:
Milí příznivci deskových RPG čili her na hrdiny

Fakt by mě zajímalo, kdo s tímhle výrazem přišel.

Jinak... české GURPSy?
Autorská citace #22
13.8.2016 01:29 - sirien
Aegnor píše:
Fakt by mě zajímalo, kdo s tímhle výrazem přišel.

Altar, 1991. (Napsal bych, že All Evil shares the same root, ale za Končinu ani Void Altar vinit dost dobře nemůžeme...)

Aegnor píše:
Jinak... české GURPSy?

Působí to tak, i když čekám něco o dost divočejšího, vzhledem k tomu, že překlad GURPS byl k dispozici dokonce snad už koncem devadesátek, určitě na přelomu tisíciletí...
Autorská citace #23
13.8.2016 11:07 - York
Popravdě si moc nedokážu představit, že se někdo pustí do projektu, který mu zabere několik let práce, aniž by aspoň trohu doufal, že to pecka bude.

Druhá věc je, jestli to pak tak i prezentovat - to už je asi otázka toho, jak moc tlustou má autor hroší kůži. Mrmralové se najdou vždycky a z marketingového hlediska je asi lepší o své práci mluvit stylem "dělal jsem to s vizí, že to bude průlomová věc, a dal jsem do toho všechno" než říkat "no víte, já jsem vlastně nikdy nevěřil, že by to mohlo být dobré a úspěšné".
Autorská citace #24
13.8.2016 11:41 - Belbog
sirien píše:
Legenda - univerzální RPG.

Ano, je to tak. Název je pracovní, nicméně uvedené aspekty hry platí - a jsou tam ještě další zajímavé věci.
K současném stavu hry bych řekl jen to, že momentálně už není ve fázi vymýšlení pravidel a herních mechanik, ale řeší se další prvky projektu a možnosti jeho realizace.

sirien píše:
Jinak... české GURPSy?

Pokud jde o GURPS, v určitých aspektech to asi podobné bude.

Aegnor píše:
Fakt by mě zajímalo, kdo s tímhle výrazem (desková RPG a hry na hrdiny) přišel.

„Deskové RPG“ je opravdu trochu nešťastně zvolený výraz, možná by bylo lépe říct "stolní RPG" ve smyslu dračáku aj.
S výrazem „hry na hrdiny“ jsem se poprvé setkal nejspíš v souvislosti s hrou Hrdinové fantasy. Osobně se mi tento pojem nelíbí – zastávám názor, že hráč může hrát za jakoukoli postavu a vůbec to nemusí být hrdina nebo dobrodruh v klasickém slova smyslu.
Autorská citace #25
13.8.2016 12:02 - Colombo
York: Ty si nikdy nerobil vědu, že:D
Autorská citace #26
13.8.2016 12:13 - York
Colombo píše:
York: Ty si nikdy nerobil vědu, že:D


Neříkej, že ti nezbyla alespoň malinkatá jiskřička naděje, že možná někdy... :-)
Autorská citace #27
13.8.2016 12:14 - PetrH
Takze nic zajimavenho... Neco universalniho je svycarsky prirucni nozik, hrdinove svetu sly dale, ale pokud jsi vzal za svuj vzor hf, tak to jsi od Tomase si vzal spatny priklad...vermi, sveho cssu jsem v tom vedl hry a byl na foru aktivni. Byval tam jeden magor nekde od Teplic, tak snad to nejsi ty, ten tubhru i rpzvojel do fan udelatek a rules. Nechci ti brat ilize, tak jako me vzal svet rpg za posledni roky, ale nekdy mene je vice. K cemu mi bude desitka stran zbrani? V xem se lisi? Plamenomet s plamenem ruzovym na dva metry, cervenym na 4 s moznosto podveseni granatometu? Asi bych to nemel moc rikat na hlas, ale na ne fantasy, respwktive scifi, steampunk bych volil fate...
Autorská citace #28
13.8.2016 13:19 - Aegnor
Belbog píše:
„Deskové RPG“ je opravdu trochu nešťastně zvolený výraz, možná by bylo lépe říct "stolní RPG" ve smyslu dračáku aj.

Ano, to jsem se snažil říct už nějakou tu chvilku. Řekne-li někdo deskové RPG, jako první mě napadne deskovka Battlestar Galactica.

Legenda píše:
* určení a zohledňování povahy postavy, včetně hraní různých úchylek a psychických poruch :-)
* boj vším od holé pěsti po atomovou bombu a sci-fi zbraně
* spousta bojových vychytávek (rozbíjení štítů, vyrážení zbraní, srážení z koně, bojové formace atd.)
* tři druhy magie; kouzla si člověk sestavuje sám (včetně rituální magie - vyvolání démona při zatmění slunce a obětování sta černých býků apod.)

Všechno tohle mi připomíná GURPSy. Docela dost. Jenom ta magie není v Basic Setu, ale člověk si ji musí dodat z Magic/Thaumatology.

181 různých zbraní - PROČ? Bude mít každá zbraň výrazně jiný feeling?

A co si máme představit pod "univerzální kalendář"?
Autorská citace #29
13.8.2016 13:26 - sirien
Aha, já myslel, že nadáváš na "hry na hrdiny".

"Deskové" vzniklo relativně nedávno, nevím odkud, ale je to očividný paskvil překladu "tabletop" a mají to být "stolní RPG".

Aegnor píše:
181 různých zbraní - PROČ? Bude mít každá zbraň výrazně jiný feeling?

Ne, ale bude mít jiné staty.

Číchám něco, co se tu pár lidem nelíbilo, ale tak můžeme se taky klidně vrátit do místní hádky o to, jak moc je detailní statování "realistické" a co to vlastně znamená.
Autorská citace #30
13.8.2016 13:29 - Colombo
Píše:
Neříkej, že ti nezbyla alespoň malinkatá jiskřička naděje, že možná někdy... :-)

Ono je to vždycky na začátku: "Tahle technologie je naprosto super!" nebo "Mám naprosto perfektní nápad!" no a čím víc do toho začneš rýpat, nacházet všechny ty věci, proč to nefunguje... tak na konci projektu je to už jen "Musím na tom robit, jinak to nepůjde pryč."

No a pak, jak to píšeš do článku, tak se to snažíš napsat se znalostmi toho, co máš na konci s nadšením jak jsi to měl na začátku.
Autorská citace #31
13.8.2016 13:32 - Element_Lead
ja jsem ani nehlasoval, protoze jsem tak nejak tusil, ze je to dalsi z X zbytecnych projektu, ktere budou zastarale uz v dobe sveho vydani. navic s pristupem todle mi vyplnte a naserte si to je pro me skoda casu. ja nevim, ale kdyz po nekom neco chci, tak je slusnost k tomu dat nejake informace.

abych jen nebrblal, tak me nechybi ani dalsi milionty system ani dobrodruzstvi rozepsane na stovky stran. ( i desitky jsou hodne). zajimavy jsou v podstate jen campaign settingy, ale co mi hlavne chybi a v podstate to neexistuje jsou nejaky inspiracni knihy, kde by bylo treba 1000 napadu na hooky, bangy, sceny, twisty a whatnot a bylo by to rozepsany vsechno dost volne par vetama a clovek by proste otevrel knihu, precetl dva odstavce a nakoplo ho to.

EDIT: no mozna jsem to napsal moc prikre, ale ve me proste vzbuduje neduveru uz hlaska dvacet let pracuju na tomto systemu a vysledek je ze mam list bambilionu zbrani. za me nope.
Autorská citace #32
13.8.2016 13:32 - Colombo
Sirien píše:
Číchám něco, co se tu pár lidem nelíbilo, ale tak můžeme se taky klidně vrátit do místní hádky o to, jak moc je detailní statování "realistické" a co to vlastně znamená.

A teď se podrž, hromada lidí tvrdí, že Oblivion je víc RPG než Skyrim, protože má víc statů.
Autorská citace #33
13.8.2016 13:46 - York
Element: To, že si myslíš, že ti něco nechybí, ve skutečnosti nic moc neznamená. V devadesátých letech nikomu nechyběl Fate, protože všichni byli nadšeni z toho, že vůbec nějaká rpgčka existují, vymýšleli si vlastní světy, dělali si vlastní úpravy pravidel, a tak. Až když Fate opravdu vzniknul, tak vytvořil poptávku po Fate. Do té doby nikdo netušil, že se to dá udělat právě takhle - dokonce ani autoři ne, protože, přesně jak píše Colombo, finální produkt je vždycky jen volná inspirace úvodním nápadem.

Neustále vznikají nové a nové hry, které někdo hraje. To znamená, že když se ta nová hra někomu dostala do ruky, tak si dotyčný řekl, že mu zrovna teď stojí za to hrát ji a ne jednu z těch stovek starých - a tvůj pocit, že nepotřebuješ žádnou novou hru, na to má naprosto nulový vliv.

edit: Teda nulový úplně ne. Když to takhle veřejně ventiluješ, tak tím mírně snižuješ motivaci tvořivých lidí cokoliv tvořit (tedy těch, kteří si to přečtou). Což možná v tomhle konkrétním případě škoda nebude (nebo taky jo, nikdo nemáme věšteckou kouli), ale obecně to škoda být může, protože tímhle od tvorby odrazuješ všechny potenciální autory, včetně těch, kteří nakonec budou úspěšní.
Autorská citace #34
13.8.2016 14:04 - Element_Lead
York: To je pekne, ze to pises, ale ja jsem nepsal, aby se prestaly delat nove hry. Naopak sem s nimi, pokud je tam neco noveho co posune zanr dal. Recyklace veci, ktere uz jsou desitky let na trhu uz me ale neoslovuji. Tot vse.

edit: vtipne je, ze te rozhorcila bonusova cast, ve ktere jsem nadhodil vsem tem kreativnim lidem co si to mozna prectou co zrovna me by se libilo. nicmene i kdyz ses toho chytnul, tak to, ze mi zrovna nic nechybi, dokud nebude dalsi super vec nebyla pointa.
Autorská citace #35
13.8.2016 14:35 - LokiB
fakt se někde používá termín "deskové rpg"? jako pro Talisman bych to třeba i chápal, jen jsem měl za to, že v češtině je pro tabletop RPG úzus používat "stolní RPG" už velmi dlouho.

A na termínu "hra na hrdiny" nebylo v době vzniku DrD nic špatného ... přitáhlo to hodně lidí, kteří prostě chtěli hrát hrdiny a ne uklízečku a domovníka v jejich každodenním životě ...
že pak nejsou všechna RPG automaticky hrou na hrdiny je bezesporu fakt. DrD ovšem bylo hrou na hrdiny, resp. bylo tak koncipováno. na hraní "nehrdinných RPG" byly jiné systémy :)

Ad 181 zbraní ... to jsme si tak nějak vysvětlovali jinde. Jako přednost bych z toho nedělal ... ale panickou hrůzu, jako někteří jiní, ze hry, která si dovolí rozlišovat různé zbraně a nemá v tabulce zbraní jen jednu s nápisem "vaše libovolná zbraň", bych neměl.
odpověď na Aegnorovu otázku PROČ? já bych to viděl jako "... protože se to někomu může líbit a ostatním to nemusí ublížit."

z podstaty jsem sice skeptik, na nový systém se případně podívám s opatrným zájmem. šance, že bych podle toho i hrál je však spíš mizivá ...
Autorská citace #36
13.8.2016 14:43 - York
LokiB píše:
šance, že bych podle toho i hrál je však spíš mizivá ...


Njn, tohle je skrytá zrada pro všechny neznámé a nezavedené autory: Potenciální hráči prakticky libovolné nové hry nejsou mezi aktivními uživateli diskusních fór o RPGčkách (alespoň tedy ne v prvním sledu, dokud se ta hra nestane známou a hranou, nebo dokud je autor přímo osobně nepozve na hru). Znamená to, že aby autor prorazil, musí nutně najít jiné distribuční kanály.
Autorská citace #37
13.8.2016 14:47 - sirien
Element_Lead píše:
protoze jsem tak nejak tusil, ze je to dalsi z X zbytecnych projektu, ktere budou zastarale uz v dobe sveho vydani.

nechtěl sem to psát tak zvostra, ale v podstatě totéž byla moje myšlenka, když sem se dočet, že to je 16 let tvořenej systém.

V obecném povědomí pořád přežívá totální archaismus dojmu že co bylo broušené dlouho, musí být vybroušené dobře. To je jen další vtělení obecného nesmyslu o hodnotě věku, který mám tak hrozně rád, že kdybych ještě jezdil nějak plánovaně na FFko, tak si Filipovi snad řeknu o slot v Maelström linii abych to tam rozcupoval - celá tahle pitomost se s náma táhne ještě z doby 1940-, kdy platilo, že změna okolního světa probíhá s rychlostí pomalejší, než je období jedné generace, což implikovalo, že to, co známe, se zlepšuje (i velké revoluce - pára atp. - které se zpětně zdají bodové, potřebovaly generaci a víc na svoje skutečné zdokonalení do použitelné podoby). To be fair chápu, že se to drží - platilo to tisíce let.

Svět se změnil a stal se dynamičtějším, cyklus změny se zrychlil tak výrazně, že celé kolečko inovační iterace (od nápadu až po zánik a zastaralost) proběhne klidně v čase menším, než je jedna generace (vzpomínáte na CDčka? Jak jste museli mít vypalovačku? DVDčka? BlueRay v linii už nebylo nic víc, než výkřik ze tmy pro prodej filmů... flashdisky? Kdysi měli všichni pomalu dva a víc, dneska jsou mimo už i ty, protože cloud a wireless...)

RPG mají 40 let a třetí, možná už i čtvrtou designovou generaci. U nás jen 25 a doháněli jsme to rychlíkem. Pokud se ten systém vyvýjel 16 let, tak to znamená buď to, že se za tu dobu X krát zásadně změnil (tj. efektivně ten systém co je dneska nebyl vyvýjenej 16 let, i když má možná 16 let starý rodokmen), nebo to znamená, že stojí na naprosto archaických základech (16 let - rok 2000; v kurzu bylo DnD 3e, WoD pořád běželo na oWoD systému, GURPS byly pořád ještě aktuální - u nás tou dobou dokonce v boomu, neměli jsme smartphony, neměli jsme wikipedii, sotva začal fungovat Google, na RPG scéně se sotva začal blížit boom indies, ale pořád ještě byly za obzorem... žádný Fate, natož GUMSHOE, na DrD+ jsme čekali jak na Hvozd nejen pro druida a oDrD měl pořád ještě verzi 1.3 - minimálně u Pokročilých)


Osobně nemám důvěru v žádný systém nebo věc, co by vznikala dýl, jak dva, maximálně tři roky, než jí autor představí navenek - cokoliv co vzniká dýl totiž neni projekt se záměrem, drivem a promyšleností, ale doma piplaná a hýčkaná záležitost - a samozřejmě, autor jí může mít rád a jeho skupině může fungovat, nicméně mezi house-systémem a systémem co má fungovat jako produkt pro ostatní je propastný rozdíl.


Colombo: O nesmyslnosti podobných srovnání s PC RPG sem už několikrát psal a můj názor se nijak nezměnil. Jiná platforma, jiná hra, jiné principy, jiní hráči (a i když někteří hrají totéž, u obojího hledají něco jiného)



EDIT: vlastně nic, ani sem tenhle post needitoval, ale zdá se, že tu je teď v móde vést v editech druhou část konverzace, tak nechci bejt out...
Autorská citace #38
13.8.2016 14:57 - York
sirien píše:
Osobně nemám důvěru v žádný systém nebo věc, co by vznikala dýl, jak dva, maximálně tři roky, než jí autor představí navenek - cokoliv co vzniká dýl totiž neni projekt se záměrem, drivem a promyšleností, ale doma piplaná a hýčkaná záležitost - a samozřejmě, autor jí může mít rád a jeho skupině může fungovat, nicméně mezi house-systémem a systémem co má fungovat jako produkt pro ostatní je propastný rozdíl.


Designér se svoje řemeslo musí naučit stejně jako každé jiné, takže ta spousta let práce vůbec není od věci. To, že v aktuální iteraci už dávno není ani čárka z té první, jestě neznamená, že se v tom neprojeví získané zkušenosti.

Sice můžu říct, že poslední verzi jsem sepisoval zhruba měsíc, ale bez té hromady let před tím bych ji rozhodně za měsíc nesepsal.
Autorská citace #39
13.8.2016 14:58 - Element_Lead
No ja jsem rekl svoje a koncim. Muj edit byl vtipek na ten yorkuv, takze je mile, ze sis prisadil :D

Obvykle bych neco tak nezhejtoval a chapu yorka, protoze vim ze sam taky neco pise. Jenomze ja to vidim z ty strany, ze v mojem meste se da hrat max drd2 a na inzeraty se mi ozyvaji s tim, ze maji zkusenosti s koncinou a byl bych nejraci, kdyby spousta veci neexistovala. sorry
Autorská citace #40
13.8.2016 15:01 - Aegnor
LokiB píše:
ale panickou hrůzu, jako někteří jiní, ze hry, která si dovolí rozlišovat různé zbraně a nemá v tabulce zbraní jen jednu s nápisem "vaše libovolná zbraň", bych neměl.

Já z toho nemám panickou hrůzu, jenom si myslím, že je zbytečné, aby v jádru univerzálního systému byla tuna zbraní, kde většina se od sebe liší pouze drobností (Velikostí zásobníku, trochu jiný dmg, jiný povolený druh munice...). Tohle je dobré do rozšiřující příručky pro "gun-porno geeky", ale v základu ti stačí jedna zbraň od každého typu.

LokiB píše:
odpověď na Aegnorovu otázku PROČ? já bych to viděl jako "... protože se to někomu může líbit a ostatním to nemusí ublížit."

Ale ono to ubližuje. Máš spoustu zbraní, které chceš mít nějak ostatované, asi i nějak vyvážené... a to zabere čas. Spoustu času. Který by se dal využít lépe. Třeba by pak systém byl ve vývoji o 6 let méně.

sirien píše:
nebo to znamená, že stojí na naprosto archaických základech

Přesně moje první myšlenka.

EDIT: Colombo, pokud se na to dívám pohledem PC hráče, tak bych s tím možná i souhlasil, ale to je způsobeno omezeností PC platformy pro hraní RPG.
(Já vím, mohl bych to napsat do hlavní sekce, ale ten Edit je tak cool:-) )
Autorská citace #41
13.8.2016 15:10 - Colombo
Aegnor píše:
Colombo, pokud se na to dívám pohledem PC hráče, tak bych s tím možná i souhlasil, ale to je způsobeno omezeností PC platformy pro hraní RPG.

Waaat?!
Autorská citace #42
13.8.2016 15:59 - sirien
York píše:
Designér se svoje řemeslo musí naučit stejně jako každé jiné, takže ta spousta let práce vůbec není od věci.

16 let pilování jedné velké věci kterou jsi začal bez zkušeností Tě naučí míň, než dokončení 4 různých malých věcí během 4 let. Prozačátek na 4 různé věci se musíš trochu víc rozhlížet okolo a nasát výrazně širší prostor znalostí a přehledu, než když si donekonečna pipláš jedno a totéž.

Nemluvě o tom, že pokud si 16 let něco pipláš na koleni doma v šuplíku, tak máš velmi zásadně omezenej a z mnoha důvodů velmi zkreslenej feedback.
Autorská citace #43
13.8.2016 18:36 - York
sirien píše:
16 let pilování jedné velké věci kterou jsi začal bez zkušeností Tě naučí míň, než dokončení 4 různých malých věcí během 4 let.


To je variace na rekurentní debatu, jestli je lepší napsat 20 povídek, nebo 4x přepsat jeden román.

Můj názor je, že záleží na tom, co chceš ve finále vytvořit: Pokud chceš napsat román, tak je lepší 4x přepsat román, protože na povídkách se dobře naučíš, jak psát povídky, ale pomůže ti to jen s některými aspekty psaní románu.

S herním designem je to stejné. Jsou rozsahem malé hry a rozsahem velké hry a na obojí potřebuješ trochu jiný skillset (byť tam samozřejmě je nějaký průnik). Napsat 20 kuchyňovek není úplně 100% příprava na to, abys vytvořil hru v rozsahu DnD.
Autorská citace #44
13.8.2016 19:26 - sirien
York píše:
To je variace na rekurentní debatu

You wish. Neni. A relativistická moudra můžeš napsat kolikrát chceš, pravda to stále nebude.

Je to prostej a jednoduchej princip učení: pokus, omyl, zkušenost. Čím víckrát to zkusíš, tím víc se naučíš, čím víc různých věcí zkusíš, tím víc souvislostí pochopíš, tečka.

Mohl bych zmínit, že psaní románu je odlišné od RPG, protože literatura prochází menší změnou... ale víš co? Ani to nepotřebuju, protože úplně totéž platí i v hudbě (ano, ten link je správně, přesně tam, kam Tě to hodilo, ale klidně si to pusť celý) - úspěch vyžaduje pokusy a omyly.


To, jak moc se pak liší "malé" a "velké" hry je otázka jiná, velké hry vyžadují vybroušenější řemeslné schopnosti, nicméně otázka herního designu samotného je pro obojí stejná a způsob, jak se ho naučit, je tentýž.

(A o Kuchyni se nemá smysl bavit, mluvíme tu o herním designu, tahat do toho Kuchyni je asi jako odvozovat podobu detektivní práce z dětské hry na policajty a zloděje)
Autorská citace #45
13.8.2016 19:39 - York
Měl jsem namysli kuchyňovku jako formát, něco jako "povídka". Nicméně je to dobrej přílad na ilustraci, že "jen něco vytvořit" nestačí, je dost důležité s tím pak dál pracovat.


sirien píše:
čím víc různých věcí zkusíš, tím víc souvislostí pochopíš, tečka.


To nepochybně. Otázka ale je, nakolik jsou relevantní k tomu, co nakonec chceš vytvořit. Když opakovaně přepisuješ román (ideálně na základě zpětné vazby od čtenářů a od lidí, kteří psaní rozumí), nebo průběžně předěláváš velké rpgčko (opět ideálně na základě zpětné vazby od hráčů a od lidí, kteří designu rpgček rozumí), tak celou tu dobu získáváš zkušenosti s tvorbou toho, co nakonec opravdu chceš vytvořit.

Ideální je to asi zkombinovat, protože když zvolíš jen jednu z těch cest, tak ti nutně bude něco chybět z té druhé.

BTW zajímavý je, že tu často tvrdíš, že design počítačových her nemá s designem tabletop RPGček vůbec nic společného (což je velký omyl, btw ;-)) a přitom teď říkáš, že tvorbou spousty výrazně různých her získáš nejvíc zkušeností relevantních k tomu, co nakonec chceš vytvořit.
Autorská citace #46
13.8.2016 19:46 - Jerson
No, jsem zvědav na pravidla Legend, jak moc se budou lišit od CPH a v čem budou lepší.
A na pravidla pro atomovky v porovnání s kameny.
Autorská citace #47
13.8.2016 19:46 - Aegnor
York píše:
To nepochybně. Otázka ale je, nakolik jsou relevantní k tomu, co nakonec chceš vytvořit. Když opakovaně přepisuješ román (ideálně na základě zpětné vazby od čtenářů a od lidí, kteří psaní rozumí), nebo průběžně předěláváš velké rpgčko (opět ideálně na základě zpětné vazby od hráčů a od lidí, kteří designu rpgček rozumí), tak celou tu dobu získáváš zkušenosti s tvorbou toho, co nakonec opravdu chceš vytvořit.

Ano. Ale většinou je lepší prvně napsat povídku a nabrat na ni úvodní zkušenosti, pak napsat druhou, ujistit se že jsem zkušenosti vyhodnotil správně a pak začít psát román.

Je pravda, že nemám přehled o domácích tvůrcích RPG a jestli Belbog/tým za Legendou má už zkušenosti s menšíma projektama.

Jinak, Belbogu - zaznívá tady spousta nedůvěry a skepticismu, ale přesto se tu určitě najde spousta lidí, která je zvědavá na to, jak ta Legenda dopadne.

EDIT: Jerson: (Atomovka) Bude mít víc kostek na zranění a bude účinná na větším počtu hexů/čtverečků.

EDIT2: I'm calling it now!
Autorská citace #48
13.8.2016 19:54 - sirien
EDIT:
Aegnor píše:
EDIT: Jerson: (Atomovka) Bude mít víc kostek na zranění a bude účinná na větším počtu hexů/čtverečků.

k takovýmhle hláškám se většinou připisuje "I'm calling it now" :)

(again, nic z tohodle postu vlastně vůbec neni edit, ale když to teď je tak hrozně trendy...)
Autorská citace #49
13.8.2016 20:44 - LokiB
Aegnor píše:
Ale většinou je lepší prvně napsat povídku a nabrat na ni úvodní zkušenosti, pak napsat druhou, ujistit se že jsem zkušenosti vyhodnotil správně a pak začít psát román.


jo, tohle funguje, když budeš chtít studovat "práci spisovatele aneb jak to správně dělat" ... a výsledkem jsou tuny šedivců, kteří napsali 100 povídek a pak jeden román a nic z toho nestálo za moc. a pak jsou geniove, kteří sednou a napoprvé napíšou geniální román. a pak hned druhý.
a pak jsou jiní geniové, kteří napíší 200 úžasných povídek, ale román ani jeden

vy jste někdy ukrutně zašití ve vaší představě, pohříchu načtené či odposlechnuté, "jak se věci mají správě dělat aneb příručka pro úspěšného XYZ" ... sorry, to jsou fakt jen takové plané řeči ... asi jako na kurzech tvůrčího psaní.
Autorská citace #50
13.8.2016 20:55 - York
LokiB píše:
a pak jsou geniove, kteří sednou a napoprvé napíšou geniální román. a pak hned druhý.


Ve skutečnosti spíš moc ne. A když, tak jim to redaktor/nakladatel před vydáním několikrát vrátil se spoustou připomínek k zapracování, tj. byla to ta metoda učení se prací na jednom románu, případně to byli studenti/absolventi nějakých jazykovědných oborů.

Navíc to, že je něco něčí (vydaná) prvotina, jestě nutně neznamená, že před tím nepracoval na hromadě textů, které vydané nejsou.

Každopádně je to celkem jedno, protože většina z nás geneální není, a tudíž nám nezbývá, než si projít tou těžší cestou, pokud chceme něco kloudného vytvořit.
Autorská citace #51
13.8.2016 20:56 - sirien
Zní to podivně, ale musím naprosto souhlasit s Lokim.

Všichni pořád omýlaj dokola Susan Clark která hej, napsala jednu jedinou věc (a pár souvisejících povídek) a je AWESOME! Jo.
Ne. Napsala toho hafo v rámci kroužků kreativního psaní, jednu jedinou věc (a související povídky) jsou jen to jediné, co vydala. Ale chápu, neni to zdaleka tak sexy story, že.

Víte, že positive-bias je krutej problém i ve vědeckejch časopisech, takže lidský perception bias zaměřený na úspěšné momenty dělá problémy i v té nejstriktnější oblasti, co známe? Tisíce let pověrčivosti popř. nesmysly se svědectvími o funkční homeopatii snad ani nemusim zmiňovat... ty hezké příběhy o tom, jak někdo přišel, něco dělal a uspěl jsou hezké, ale jsou to jen pohádky - za jakýmkoliv skillem stojí vždycky hromada snahy. (A když ne autora, tak hromady lidí od marketingu, co veřejnost už prostě přesvědčej, že naprosto tuctová storka o náctiletym čaroději je literární dílo. A to jak hluboko zakořeněná je naše touha ten jednorázový úspěch vidět je pak vidět v tom, jak i inteligentní a sečtělí lidé elaborují gigantické traktáty nesmyslů o tom, že to ve skutečnosti fakt je literární... ah, whatever. Pozdravy Argonantovi, samozřejmě. A Ilgirovi taky, kdyby náhodou šel okolo.)
Autorská citace #52
13.8.2016 20:57 - Aegnor
LokiB píše:
a pak jsou geniove, kteří sednou a napoprvé napíšou geniální román. a pak hned druhý.

A takový génius ten román dopíše dřív jak za 16 let.

LokiB píše:
a výsledkem jsou tuny šedivců, kteří napsali 100 povídek a pak jeden román a nic z toho nestálo za moc.

Kde jsem psal něco o stovkách povídek? Řekl jsem dvě povídky a také jsem dvě povídky myslel.

Edit: zapomněl jsem přidat edit, tak tady je.
Autorská citace #53
13.8.2016 20:59 - sirien
Aegnor píše:
A takový génius ten román dopíše dřív jak za 16 let.

ale ne, Susan Clark psala Strange a Norrela prej asi dvacet let. Myth must go on :)
Autorská citace #54
13.8.2016 21:02 - York
Aegnor píše:
A takový génius ten román dopíše dřív jak za 16 let.


Vzkaž to Tolkienovi ;-)
Autorská citace #55
13.8.2016 21:07 - Aegnor
ok, ok, ubit argumenty (sice si myslím, že jsme se dostali do oblasti, kde ta metafora nevyjadřuje původní smysl, ale budiž:-) )
Autorská citace #56
13.8.2016 21:14 - Belbog
Chtěl bych tímto poprosit diskutující, zda by mi nevyplnili dotazník ohledně toho, jaké žánry v RPG preferují: https://zanry-pro-deskova-rpg.vyplnto.cz/
Děkuji :-)
Autorská citace #57
13.8.2016 21:31 - sirien
Well, co takhle kdybys nám Ty nejdřív řekl, co přesně ve Tvém systému bude reflektováno podle těchto dotazníků a my Ti potom šli ty dotazníky vyplnit s pocitem, že víme, na čem přesně to spolupracujeme? :)
Autorská citace #58
13.8.2016 21:43 - Belbog
sirien píše:

Dotazník se týká toho, jaké žánry hráči RPG rádi hrají nebo by si chtěli zahrát. Odpovědi budou zohledněny při výběru žánrů pro jednotlivá chystaná dobrodružství.
Toť vše.
Autorská citace #59
13.8.2016 21:47 - Aegnor
Belbog píše:
Odpovědi budou zohledněny při výběru žánrů pro jednotlivá chystaná dobrodružství.

A to to nemohlo být řečeno hned na začátku?
Autorská citace #60
13.8.2016 21:50 - Belbog
Aegnor píše:
A to to nemohlo být řečeno hned na začátku?

Já myslel, že to z toho tak nějak vyplývá. Pardon :-)
Autorská citace #61
13.8.2016 22:18 - Aegnor
Belbog píše:
Já myslel, že to z toho tak nějak vyplývá. Pardon :-)

O to v podstatě nejde. Jde spíš o slušnost.
Je velký rozdíl mezi "ahoj, chci po vás, abyste něco udělali" a "ahoj, chci po vás, abyste něco udělali kvůli tomu, že mi to pomůže s tímhle a tímhle".

Druhá varianta je mnohem příjemnější a "slušnější."
Autorská citace #62
13.8.2016 23:33 - sirien
Belbog píše:
Odpovědi budou zohledněny při výběru žánrů pro jednotlivá chystaná dobrodružství.

No vidíš. Ani to nebolelo, že ne? :)

No dobře, no, tak aby se neřeklo, tak Ti to taky vyplnim :)
Autorská citace #63
14.8.2016 00:04 - Vojtěch
Vyplnil, ale že by mě to tedy rozvášnilo :(

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14451813697815 secREMOTE_IP: 54.210.224.114