Prostředí

Kubicka
9.5.2015 14:22
Vhodný svět pro spíše nové hráče
Zdravím,

již nějakou dobu hrajeme Dračí Doupě 1.6. a není to tak nějak ono.. Důvodem je asi to, že nemáme zajímavý svět, který by dotvořil kouzlo této hry a tak bych se chtěl zeptat, zda-li existuje nějaký svět, který je někde ke stažení a obsahuje i nějaká dobrodružství. Tak aby si PJ mohl jen přečíst dokument, lehce se připravit a rovnou se s hráči vrhnul do hry.

Díky ;)
Autorská citace #21
19.5.2015 14:36 - Pepa
Nic proti světům DnD a Forgotten Realms, ale vážně myslíte, že to je vhodný svět pro nové hráče? Vždyť ti se v tom musí naprosto ztratit...
Autorská citace #22
19.5.2015 14:41 - ShadoWWW
Zas na druhou stranu každý si v nich může najít "to svoje". Osobně si ale myslím, že nejlepší pro nováčky je tvořit vlastní svět. Mohou si ho dokonale přizpůsobit. Taky si myslím, že lidé začínají s hraním RPG, aby si naplnili určité tužby a sny. A právě vlastní svět jim to nejvíc splní.

Vždycky je ale dobré se sem tam mrknout, jak to dělají jinde.
Autorská citace #23
19.5.2015 15:02 - Gurney
Pepa píše:
Nic proti světům DnD a Forgotten Realms, ale vážně myslíte, že to je vhodný svět pro nové hráče? Vždyť ti se v tom musí naprosto ztratit...

...jako v každém už nějakou dobu rozvíjeném světě.

Ale stejně jako můžeš začít hrát Star Wars poté co jsi viděl starou triologii namísto aby jsi řešil tisíce knih a komiksů z extended universe, můžeš začít hrát Forgotten Realms po přečtení padesátistránkového Ztraceného dolu.

Krom toho, já bych ty nové hráče nepodceňoval, kdo chce, přečte si klidně všechny romány, příručky a sjede oba dva díly Baldurs Gate, jiný si vystačí se základní příručkou a někdo třeba jen s pár zajímavostmi z FR wikipedie. Hlavní je netrápit se zbytečně s detaily a brát kánon spíš jako inspiraci než jako historii tesanou do kamene.
Autorská citace #24
19.5.2015 15:43 - PetrH
Pepa píše:
Nic proti světům DnD a Forgotten Realms, ale vážně myslíte, že to je vhodný svět pro nové hráče? Vždyť ti se v tom musí naprosto ztratit...

? otázkou je, zda třeba u pravidel by pak nemělo být něco jako "startovací svět".
? druhá je, zda je vhodný třeba i takový Asterion?
? otázka, je třeba taková Taria dobrá pokud očekáváš hight fantasy s draky, tisíci lety tajemství apod.
? jaký svět třeba pokud chci hrát stylem Zaklínače?
Autorská citace #25
19.5.2015 15:55 - York
PetrH píše:
? otázkou je, zda třeba u pravidel by pak nemělo být něco jako "startovací svět".


Ne. Možná tak startovací verze nějakého "defaultního světa", ale není na to třeba dělat nový svět.

PetrH píše:
? druhá je, zda je vhodný třeba i takový Asterion?


Proč by neměl být vhodný?

PetrH píše:
? jaký svět třeba pokud chci hrát stylem Zaklínače?


Třeba ten Sapkův? :)
Autorská citace #26
19.5.2015 15:59 - Ebon Hand
Pepa píše:
Nic proti světům DnD a Forgotten Realms, ale vážně myslíte, že to je vhodný svět pro nové hráče? Vždyť ti se v tom musí naprosto ztratit...

Asi jako jakýkoliv jiný. Stačí aby si jen tématicky vybrali. Ztratit by se teoreticky mohli v každém, ale přijde mi to jako zbytečné obava. Vezmou si co budou potřebovat a zbytek bude o jejich imaginaci. Nové hráče bych nepodceňoval. Nikde není dáno, že se popisů musí dogmaticky držet..
Autorská citace #27
19.5.2015 16:21 - ShadoWWW
PetrH píše:
? otázkou je, zda třeba u pravidel by pak nemělo být něco jako "startovací svět".


TSR edice měly pro začátečníky slavné dobrodružství Pevnost v pohraničí a kulisy tvořil Greyhawk. Později se této role zhostily FR.

V 3. i 4. edici byly startovací příručky do světa FR (Campaign Settingy). (4. edice ale měla spíš Nentir Vale jako takový startovací svět.)

5. edice má dokonce dva startovače do světa FR. Vraždu v Baldurově bráně z dob playtestu a novodobě Ztracený důl.
Autorská citace #28
19.5.2015 16:27 - PetrH
York píše:
Ne. Možná tak startovací verze nějakého "defaultního světa", ale není na to třeba dělat nový svět.
ano jen je třeba pečlivě vybírat;)

York píše:
Proč by neměl být vhodný?

no pokud tady Pepa naznačuje, že by FR mohly být složité, tak dle mého i Asterion je už dost rozsahlý a složitý....
Autorská citace #29
19.5.2015 16:34 - Vojtěch
Se docela divím, že se ještě nejede dobrodružství v Bílém hradě :oD
Autorská citace #30
19.5.2015 16:35 - PetrH
ShadoWWW píše:
5. edice má dokonce dva startovače do světa FR. Vraždu v Baldurově bráně z dob playtestu a novodobě Ztracený důl.

což je super, jelikož můžeš snadno začít, konec konců Ztracený důl můžes zasadit do Tarie, Asterionu, FR, generického světa. Taky jsme dřív vymýšlel a pak jsme zjistil, že je to podobné tomu či tomu a nevím, zda to je dobře či špatně, ale pokaždé z toho vnikne generické klišé....
Autorská citace #31
19.5.2015 16:40 - York
PetrH: Stejná debata "proběhla" na RPG fóru a já tenhle názor stále nechápu. Co tě nutí přečíst nejdřív úplně všechny soucerbooky a až pak začít hrát?

Když vyšel první modul Asterionu, tak hráči hráli jen podle něj a vůbec jim to nevadilo. Jak vycházely další, postupně si je do své hry přidávali. Nic ti přece nebrání udělat to úplně stejně, začít nějakým sourcebookem, který tě zaujal a pozdji podle chuti a potřeby přidávat další.
Autorská citace #32
19.5.2015 16:41 - York
PetrH píše:
Taky jsme dřív vymýšlel a pak jsme zjistil, že je to podobné tomu či tomu a nevím, zda to je dobře či špatně, ale pokaždé z toho vnikne generické klišé....


Je to úplně jendo. Oiginalita a jedinečnost ve tvé vlastní hře vcelku nic neznamená, zato pocit, že jsi ten svět se svými hráči vytvořil sám, je k nezaplacení.
Autorská citace #33
19.5.2015 16:44 - PetrH
York: myslím, že to nechápeš. Můj pohled je stejný. reagoval jsem na Pepu, kdy píše, zda si myslíme, že FR je vhodný pro začátečníka. Můj možná špatně podaný dotaz byl ve smyslu. je tedy z tohoto pohledového přístupu vhodný Asterion?...toť vše. žádné původně jinotaje či skryté mezi řádky. Tak jako Asterion tak i FR dle mého, co jsme četl úvodní knihu mohou být vhodné.
Autorská citace #34
19.5.2015 16:46 - PetrH
York píše:
Je to úplně jendo. Oiginalita a jedinečnost ve tvé vlastní hře vcelku nic neznamená, zato pocit, že jsi ten svět se svými hráči vytvořil sám, je k nezaplacení.
Můj pocit často býval takový, že se s něčím děláš a hráčům je to jedno.... vesnice sem, tam, hospoda tu a tamhle... ?
Autorská citace #35
19.5.2015 16:53 - York
PetrH píše:
Můj pocit často býval takový, že se s něčím děláš a hráčům je to jedno.... vesnice sem, tam, hospoda tu a tamhle... ?


Problém je, že to, že to hráčům jedno není, se obvykle nemáš jak přímo dozvědět. Kdyby ti hráči po každé hře říkali "Jo, to bylo super, tahle vesnice a tamhle hospoda a tak...", tak by to za chvíli bylo strašně plytké a nepříjemné jim i tobě.

Občas je to jasné i bez toho. Třeba když hráč dorazí na hru, přestože by se raději koukal na finálové utkání v hokeji. Nebo když hráči po hře ještě dlouho diskutují o tom, co se dělo. Nebo třeba když si pak na některé zvášť silné momenty vzpomenou i po letech. A ostatně i třeba to, že s tebou po letech stále ještě hrají a nenašli si jinou zábavu.

A kromě toho to neděláš jen kvůli hráčům, ale i proto, že tě to baví. Něco vytvořit má vždycky cenu, i kdyby to všichni ostatní zatratili - drtivá většina lidí v životě nevytvoří vůbec nic.
Autorská citace #36
19.5.2015 16:57 - wlkeR
Tak hráči jsou různí, od lidí, kterým stačí jen dostatek mobů v dosahu/dostřelu, po takové, kteří s tebou chtějí řešit svůj rodokmen do začátku světa. Obvykle dostaneš něco mezi tím, a ideální je mít nějakou rozumnou domluvu ohledně hloubky světa. Nedávno jsem o tom četl v DMG, že takové dobré intro do světa se vejde na max. 2 stránky A4. Pokusil jsem se takové napsat na můj svět, který je velmi mnoho vykradených věcí poskládaných do jakéhos-takéhos celku a uvítal bych toho prostoru víc, ale zase já jsem extrémista.

Docela dobrý začátek je kouknout na skilly co hráči mají. Pokud mají akrobacii, ateltiku a tak, stačí napsat věci, co ví každej vidlák - kolik má svět sluncí, jakej je leptopočet, v jakym žije podnebí a kdo tam tomu zrovna vládne. Historie a podobné znalostní věci mohou signalizovat dvě věci - buď powergamer vzal skill, kterej nemá nikdo jinej, kdyby byl náhodou potřeba, nebo se ten někdo o ten svět zajímá hlouběji. Tam se pak hodí zajít drobet hlouběji - jací jsou na světě vedlejší bohové, jaká je politická situace ve vedlejších říších a tak. Což jsou pořád věci, které řeší minimálně v D&D 5 dobrodružství samo o sobě, případně jsou v Handbooku. Popravdě sám o FR vím celkem houby, jen z her Neverwinter Nights, ale nikdy jsem drtivou část té znalosti nepoužil, jako hráč ani DM.
Autorská citace #37
19.5.2015 17:11 - York
To je docela dobrá poznámka: Žádné z originálních TSR dobrodružství nevyžaduje znalost nějakého světa nebo settingu, všechno relevantní je vždycky uvedeno přímo v modulu s dobrodružstvím.
Autorská citace #38
19.5.2015 18:32 - PetrH
York píše:
Coz je fajn a ve finale se na tom da stavet dale a to co jsi v tsr modulu cetl zkusit rozvinout
Autorská citace #39
19.5.2015 20:06 - Pepa
Ebon Hand píše:
Asi jako jakýkoliv jiný.


Tak jako neřekl bych, že každý svět je hned automaticky Special Snowflake Setting jako světy pro DnD. Ty tři příručky Tarie jsou pro začátečníky mnohem stravitelnější než kvanta nových + starých + revidovaných knih Forgotten Realmsů...

Asterion časem nabobtnal, takže jak je pro nováčky uchopitelný, to těžko říct. Každopádně i to bude jednodušší, protože je česky.
Autorská citace #40
19.5.2015 20:11 - York
Pepa: Viděl jsi někdy Campaign setting box Forgotten Realmsů?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083651065826416 secREMOTE_IP: 18.219.22.169