Prostředí

Harug
8.6.2014 10:17
Tvorba map
Pro nadcházející DnD 5e chystám nové tažení pro mou družinku, ale střetl jsem se s problémem kterému jsem doposud nečelil; mapa města.
Prozatím jsem to vždy dokázal nějak "ošulit", ale tentokrát se má celé tažení pro přibližně 10 úrovní odehrávat ve velkém městě a já za boha/bohy/démona nevím jak udělat důkladnější a podrobnou mapu. Nejsem zrovna zručný kreslíř...
Zajímalo by mě, jak se tu kdo vypořádal s tvorbou opravu dobré mapy města tak aby byla relativně přehledná a podrobná.
Autorská citace #41
19.3.2019 15:19 - LokiB
Jerson píše:
Pokud někdo myslel obranu města vážně, jak zabezpečil řeku a nábřeží? Ty hradby sice vypadají už nějaký čas nefunkčně, ale nějaký náznak obrany směrem od vody by se hodil.


Vodní brána s mříží se hodí na úzké toky.
Ale u větších řek, které protékají městem, to prostě řešeno nebylo (viz Praha)
Na té Quentinově mapce nevidím měřítko, takže není jasné, jestli do města vtéká 6 metrů široká říčka, nebo 40 metrů široká řeka.
popravdě už u šířky 20 metrů bych byl k té obraně u typického města dost skeptický.
Autorská citace #42
19.3.2019 15:30 - Log 1=0
Neměla Praha hradby na nábřeží?
Autorská citace #43
19.3.2019 15:30 - Aegnor
Jerson píše:
Ani slovo, říkáš? Kdybys řekl, že tam mluví o tom, co za realistické považujeme, a že vlastně tyhle mapy jsou fantasy a tak se těch pravidel úplně držet nemusí, tak bych to bral. Ale nepadlo ani slovo, to fakt ne :-)

Ok, tak tam párkrát padlo slovo realistické v trochu specifickém kontextu ("... a takhle to lidem může přijít realistické"). A ty z toho vyvozuješ, že celá ta mapa má být dokonale realistická.

Jerson píše:
Třeba proto, že mluví o tom, na které straně hor (východní či západní) padají srážky a proč. Tedy pokud chceš kreslit mapu světa s tím, že se budeš držet poměrů panujících na Zemi, tedy studený sever, horký jih, větry ze západu na východ, tak by bylo vhodné na začátku kreslení mapy určit orientaci světových stran, ne?

A potřebuješ tam mít tu šipečku, která ti řekne, že sever je na horním okraji toho papíru? Nestačí ti to, že jsou tak orientované všechny mapy, které se běžně používají?

Jerson píše:
Řeknu to jinak - pokud někdo říká, že řeky tečou podle gravitace, tak by mohl začít kreslit řeky právě v těch horách, ze kterých tečou, postupně je spojovat, a když jich spojí dost v nějaké dolině, tak tam vytvoří jezero. Nejde o to, že řekl tečou od pobřeží do vnitrozemí, ale že je kreslí od konce. Asi jako bych ti říkal, že u auta se nejprve montuje rám, ale přitom začal tím, že na něj namontuju kola.

Když tu tvoji logiku vezmu doslova, tak musím začít u vzniku planety. Protože jak mám vědět, jak ty tektonický desky vypadají, jak vypadají jednotlivý kontinenty a jak se desky pohybují, když je nezačnu kreslit úplně od začátku?
Autorská citace #44
19.3.2019 15:35 - LokiB
Log: a tím myslíš co? Podle mě jsi mohl normálně na voru připlout do Prahy a zakotvit někde pod Hradem na Malé Straně a žádné hradby jsi překonávat nemusel.
Autorská citace #45
19.3.2019 15:37 - LokiB
Aegnor píše:
Když tu tvoji logiku vezmu doslova, tak musím začít u vzniku planety. Protože jak mám vědět, jak ty tektonický desky vypadají, jak vypadají jednotlivý kontinenty a jak se desky pohybují, když je nezačnu kreslit úplně od začátku?


A tak Jerson má svůj díl pravdy. Je vhodné postupovat od těch velkých celků k detailům, když chceš dělat uvěřitelnou mapu, která se má používat a být dlouhodobou herní pomůckou, pakliže budeš mít hráče, které to bude zajímat. Kupříkladu kvůli objevování, nebo připravování se na globální události.

Jasně, typické DnD mapy světů se bez toho obešly, protože tam byl člověk rád, když řeka po většinu svého toku tekla shora dolů :)
Autorská citace #46
19.3.2019 15:40 - Šaman
Aegnor píše:
Když tu tvoji logiku vezmu doslova, tak musím začít u vzniku planety.

For fun. Já tak začal. Ale spíš z mytologických, než geografickych důvodů.
Naopak, vím tím pádem, že by náš svět měl být zvrásněný spíš vodorovně, ale z mnoha různých důvodů s emi hodí zvrásněný spíš svisle, tak to tak mám. On se stejně nikdo nešťourá v detailech o několik úrovní nápadnějších a to máme družinu vysokoškoláků.

Na druhou stranu, vsichni jsme vyrostli na Heroesech3, kde bylo podnebí ovlivněno víc architekturou nejbližšího města, než geografickou polohou :) Ne, že by nám to přišlo jako fajn nápad, ale naučilo nás to u dobré hry přivírat oči nad drobnostma, která nekazí hratelnost.
Autorská citace #47
19.3.2019 15:43 - LokiB
Tak beru zpět ... ještě před Karlovým Mostem byly další mosty, ze kterých se dalo bránit, aspoň tedy v půlce 18. století.

Na výtoku z Prahy to už tak nebylo. Ovšem možnosti plout proti proudu nebyly tak velké :)

Autorská citace #48
19.3.2019 16:07 - Jerson
Šaman píše:
Kdyby kreslila naostro, možná by měla ještě víc lajků.

To taky. Ale spíše mám dojem, že už je fakt že jde o holku řadě lidí zatemňuje mozek.

Aegnor píše:
Ok, tak tam párkrát padlo slovo realistické v trochu specifickém kontextu ("... a takhle to lidem může přijít realistické"). A ty z toho vyvozuješ, že celá ta mapa má být dokonale realistická.

Zvýrazněno mnou, versus:
Jerson píše:
Nakonec vznikne mapa, která by měla být jakž takž realistická


Všiml sis rozdílu? Dael se totiž celou dobu snaží držet reálných geografických prvků, které určují podobu krajiny, takže ano, z toho vyvozuju, že se snaží o realistickou mapu.
Nicméně tobě jsem chtěl dokázat, že s výrazy jako "nikde nepadlo ani slovo" bys měl být opatrnější, a pozorněji poslouchat. A taky pozorněji číst, v tomto případě to co píšu já, abys mi neomlacoval o hlavu něco, co jsem nenapsal. Pokud mám vydávat energii, že ti napřed musím napsat, co jsem vlastně napsal, citovat sám sebe a riskovat, že zase něco přehlédneš, tak dopředu říkám, že do toho nejdu.

Takže pokud chceš řešit to, o čem zmíněné video je, můžeme. Pokud chceš rozebírat, co přesně v něm zaznělo, budiž. Ale jestli budeš volně provádět záměny slov "dokonale" a "jakž takž" a podsouvat mi je, tak to fakt neberu.

(Navíc mám dojem, že odpovídáš, jako bych kritizoval tebe, nebo tvůj výběr videa, a taky že do diskuse nastupuješ přednastartovaný na mně. Raději ještě jednou zdůrazním to "mám dojem".)

Aegnor píše:
A potřebuješ tam mít tu šipečku, která ti řekne, že sever je na horním okraji toho papíru? Nestačí ti to, že jsou tak orientované všechny mapy, které se běžně používají?

Jo, dost by mi to pomohlo, abych se mohl snadno zorientovat.

Aegnor píše:
Když tu tvoji logiku vezmu doslova, tak musím začít u vzniku planety. Protože jak mám vědět, jak ty tektonický desky vypadají, jak vypadají jednotlivý kontinenty a jak se desky pohybují, když je nezačnu kreslit úplně od začátku?

No, třeba. Všiml sis, jakou pomoc jí nabízí v diskusi? Třeba programy, které tektoniku a z ní plynoucí tvary terénu řeší.
Nicméně to není moje logika, to je její logika. Já bych se na nějaké tektonické desky vykašlal, protože je to dost složitá otázka a tvar pobřeží i hory můžeš nakreslit úplně bez nich, a nikdo - ani Jerson - si toho nevšimne.

LokiB píše:
Tak beru zpět ...

Smazal jsem svou odpověď pro tebe. mát okolo města hradby a přitom řeku přístupnou po proudu je plýtvání energií na hradby. Navíc není třeba mříž. Můžou to být kůly v řece- Může to být bránitelné nábřeží. Může to být řetěz přes vodu natažený mezi dvěma věžemi (a zbytky těch věží), může to být řada dalších věcí. Třeba jen domy postavené tak, aby se daly použít jako hradby (s nižší odolností, protože od řeky nikdo žádné velké obléhací stroje používat nebude.)
Autorská citace #49
19.3.2019 16:17 - MarkyParky
Ad Praha:

Kolem konstrukce a dekonstrukce hradeb jsem si kdysi kvůli Nesmrtelným dělal nějaký amatérský research z volně dostupných zdrojů na netu. V zásadě ta snaha stavět hradby i kolem řeky, aby nemohl útočník připlout po ní, dlouhodobě byla. Malá Strana byla komplet opevněná několikrát, ale pravý břeh se téměř v žádném období se nepodařilo to dotáhnout úplně do konce, přinejmenším co se kamenných hradeb týká (že ty mezery kolem dnešního Smetanova nábřeží a nemocnice na Františku mohlo vyplňovat nějaké dřevěné opevnění nevylučuji).

EDIT: Ještě upřesnění - dnešní Staré město byla snaha opevnit i od řeky. U Nového města nebyly ani ambice, to bylo vždy opevněno jen od země.

Udělal jsem export nějaké animace vývoje, framy jsou cca 7., 9., 13., 15., 16., 18. a 19. století:
Autorská citace #50
19.3.2019 16:42 - LokiB
Marky: a nemáš k tomu někde ty zdrojové obrázky? :) ty by se mi moc hodily do hry.

Jerson píše:
přitom řeku přístupnou po proudu je plýtvání energií na hradby


To není až tak pravda. Ono dlouhou dobu nebyla schopnost plavit se po řekách moc dobrý. Mnozí vojáci neuměli plavat, vody se báli.
Tím neříkám, že to není vhodné se o to snažit, ale jednak u větších toků je to opravdu obtížné, a to návrhem ... hladina vody je nestálá, technologie jsou nedokonalé atd.
Ono i jen zatlouct kůly, které mají obranný smysl a vydrží nebyla taková trivka. Zejména když si třeba nějakou možnost plavby (prámy se dřevem třeba), chceš zároveň ponechat a nechceš to velezkomplikovat ... protože na papíře se ti obrana dělá snadno, ale v každodenním životě a jeho koloběhu je to zcela jiná písnička.
Autorská citace #51
19.3.2019 16:56 - MarkyParky
LokiB: No tak zdrojové obrázky samozřejmě mám, když jsem je kreslil/kreslím (Nesmrtelné furt hrajem). Víc v PM.
Autorská citace #52
19.3.2019 17:25 - sirien
Jerson píše:
Jenže Dael

...taky má docela příjemnej přednes a projev a hezky se poslouchá :)

(což je vtip jen napůl, ono když si chci něco pustit na background k nějaké jiné činnosti tak je tohle mnohdy jedno z hlavních kritérií volby)

Šaman (a Jerson) píše:
Kdyby kreslila naostro, možná by měla ještě víc lajků.

V těch šortkách a tmavym tričku bez výstřihu?

Jako nechci zpochybňovat váš odhad v tomhle směru, ale...
Autorská citace #53
19.3.2019 18:57 - Šaman
Rozhodně by se to poznalo. Nepoužívala by linkovaný papír. Sexy… vrrrr.
Autorská citace #54
19.3.2019 19:29 - sirien
Šaman píše:
Sexy… vrrrr.

don't.
Autorská citace #55
19.3.2019 22:31 - Aegnor
Jerson píše:
Takže pokud chceš řešit to, o čem zmíněné video je, můžeme. Pokud chceš rozebírat, co přesně v něm zaznělo, budiž. Ale jestli budeš volně provádět záměny slov "dokonale" a "jakž takž" a podsouvat mi je, tak to fakt neberu.

Ano, máš pravdu, omlouvám se za svoji debilní neschopnost argumentovat. Zkusím to ještě jednou a lépe.

Jerson píše:
Dael se totiž celou dobu snaží držet reálných geografických prvků, které určují podobu krajiny, takže ano, z toho vyvozuju, že se snaží o realistickou mapu

Tohle asi hezky ukazuje to, kde se rozcházíme. Já jsem z toho videa totiž tenhle pocit vůbec neměl. Podle mě se k tomu hodí ta věta, kterou jsi odkázal:
Dael píše:
It will, like, pinging people's brains as realistic.

Já tohle vyjádření vnímám jako "tohle je věc, která lidem přijde na první pohled přirozená". Nějak v tom nevidím snahu o velkou realističnost. Spíš je to o tom, jak umístit prvky tak, aby se na tu mapu hráč podíval a neměl podvědomý pocit "hej, to je divný."
Ano, Ty tenhle pocit mít budeš (dle mého názoru jsou tvé požadavky na smysluplnost silně nadprůměrné) a není to nic špatného (pokud jsi měl pocit, že naznačuji něco jiného, tak se omlouvám, prostě se neumím vyjádřit :-( ). Jenoom to video není určené Tobě.

Jerson píše:
Nicméně to není moje logika, to je její logika.

Vycházel jsem z tvého vyjádření, konkrétně tohohle:
Jerson píše:
Řeknu to jinak - pokud někdo říká, že řeky tečou podle gravitace, tak by mohl začít kreslit řeky právě v těch horách, ze kterých tečou, postupně je spojovat, a když jich spojí dost v nějaké dolině, tak tam vytvoří jezero.

(Zvýrazněno mnou.)
Pokud budu postupovat dle této logiky, tak si nemůžu říct "tady by mohlo bejt cool jezero, tak ho tam hodím a pak k němu dokreslím řeku". Musím mít hory, ze kterých teče ta řeka. A její tok bude určován mimo jiné zvrásněním krajiny. Tu krajinu musím nějak vymodelovat. Takže musím nastudovat, jak vzniká krajina (protože jsem lama a ze školy si to fakt nepamatuju). No a velké pohoří vznikají tam, kde se potkávají tektonické desky. A jak mám vědět, jak vypadají?
Tenhle celý příklad táhnu už trochu Ad Absurdum, snažím se ukázat pointu. Snad se mi to povedlo.


Šaman píše:
<nerdovská pubertální poznámka>
Kdyby kreslila naostro, možná by měla ještě víc lajků.

Já věděl, že se toho někdo chytne ... no, ale když už jsem zareagoval tady, tak asi ten Jersonův komentář adresuju taky.

Jerson píše:
Popravdě, 30 minut videa kreslení předem nepřipravené mapy s kamerou drženou v ruce, která ve třetině času ani nezabírá místo kreslení - a přitom má 1200 lajků a jen čtyři dislajky. Kdyby to kreslil nějaký obyčejný kluk, podívalo by se na to jen pár lidí a poslalo ho do háje. Jenže Dael má kozy, tedy je celkem hezká holka, která hraje DnD, takže nerdi slintají na klávesnici prakticky nad vším, co natočí. Nebo to tak není?

Za mě osobně to není o holka co hraje DnD. Podle mě má sympatický přednes a je taková ... "lidská". Tady má tenhle fail s kamerou, jinde zase nějak řešila mikrofon (mám pocit, že nebyl zapnutej, nebo něco takového) ... a místo toho, aby tyhle věci vystřihnula a natočila to dokonale, tak to prostě nechá. Působí to na mě dojmem, že se nesnaží být lepší než ostatní, nebo že ostatním radí jak mají hrát nebo tak. Prostě ty, kteří o to mají zájem, informuje o tom, jak ona sama hraje DnD.
Autorská citace #56
19.3.2019 23:16 - Jerson
Aby bylo jasno - nemám nic proti jejímu přednesu nebo hlasu. Jen jsem poukázal na to, že podle mě je přístup diváků k ní dost ovlivněn tím, že jde o holku, takže její videa jsou oblíbenější a komentáře obsahují méně kritiky, než kdyby to samé téma přednášel kluk, klidně i s příjemným hlasem.
Autorská citace #57
19.3.2019 23:17 - sirien
OT:
Aegnor píše:
Tady má tenhle fail s kamerou, jinde zase nějak řešila mikrofon

...moc dobře si Tě ta vystudovaná herečka s profi kariérou ve vlogingu a socialních médiích povodila, to se musí nechat :)

Ano, jsou to nejspíš "přirozené chyby", ale jestli myslíš, že je tam nenechala nejen záměrně, ale ještě navíc naprosto promyšleně... srsly, kdyť ona se to že to je záměrná stylizace těch videí ani nesnaží skrejvat, viz ty její od tématu odtržený WTF intra (moje oblíbený je to s těma odkopnutejma nůžkama jako prostorovou markou).
Autorská citace #58
19.3.2019 23:26 - Aegnor
sirien píše:
..moc dobře si Tě ta vystudovaná herečka s profi kariérou ve vlogingu a socialních médiích povodila, to se musí nechat :)

Co můžu říct ... jsem jednoduchý člověk.

EDIT: A teda nikde jsem neřekl, že to tam nenechala záměrně. A je mi to vcelku šumák, jestli je to všechno předskriptovaný a nahrávaný na stokrát, nebo je to "jenom" promyšlený, nebo je to prostě všechno z patra a na první dobrou.
Autorská citace #59
4.4.2019 09:54 - Aegnor
How to make your map pretty (the easy way) (od Dael Kingsmill).

Video navazující na předchozí o kreslení map. Zase nic extra objevného.
Autorská citace #60
4.4.2019 10:48 - Jerson
Ale je kratší :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081192970275879 secREMOTE_IP: 44.200.249.42