Prostředí

Prcek
26.3.2012 15:06
Pravidla na d20 low magic campaing
Zdravím, mám dotaz na Vás, sečtělejší hráče.
Chystáme se hrát low magic campaign, renesance, piráti a taková podobná verbež. Rád bych jí vedl s menším významem magie. Jsou někde oficiální pravidla pro low magic campaigne?
Máme hráče šťourali, tak bych si nerad vymyslel něco příliš proti pravidlům. Díky za tipy.
Autorská citace #1
26.3.2012 15:46 - crowen
skus napriklad Warheart d20, stare, neupdatovane, ma to na svedomi Corvus, a tu je k tomu diskusia.
Autorská citace #2
26.3.2012 15:49 - Vojtěch
No - pro 4E povol jen Martial classy a máš to :)

Další celkem nízkomagičtí jsou Iron Heroes (předělávka 3E).
Autorská citace #3
26.3.2012 17:29 - Quentin
conan d20, ale není to moc na renesanci.
Autorská citace #4
26.3.2012 20:23 - LZJ
Pro 3.5e styl taky vyšla Maska rudé smrti. Je to jakoby variace na 3e/3.5e Ravenloft ale pro svět bližší realitě a blíž k naší době. Magie je tam poněkud zkrouhnutá, hlavně se používají jen jednodušší kouzla.
Na druhou stranu je to pořád blízké DnD.

Officiální stránka http://www.sword-sorcery.com/ mi nějak nejede. A určitě se dá najít i nějaká pirátská verze.
Autorská citace #5
31.3.2012 13:42 - Gurney
Oficiální nevím, ale výše zmíněný Warheart je dost dobrý. S tou 4e je to taky dobrý nápad ( má to výhodu že s handbooky jako Martial powers 1 a 2 to pořád nabízí obrovský množství možností), jen bych se asi omezil na heroic tier (1-10 lvl). Podobným řešením pro 3e, je "6e" varianta, což je v podstatě DnD 3e, ale postupuje se jen do šesté úrovně (někde je tu o tom článek). A nebo prostě vzít 3e a použít magii z Call of Ctulhu d20, kde je sice mocná, ale drainuje ability a způsobuje šílenství, takže se používá jen velmi zřídka.
Autorská citace #6
1.4.2012 09:47 - Prcek
Díky za tipy, mrknu na to. 4e pro naší partu nepřipadá v úvahu, hráči se odmítají učit cokoliv nového. :(
Kdyžtak si udělám nějaký mix ze zdrojů, co jste radili.
Autorská citace #7
9.2.2015 16:28 - ShadoWWW
Modiphius pracuje na nové verzi Conan RPG! Půjde o 2d20 systém odvozený od pravidel autora Jay Little (Star Wars: Edge of the Empire) vymyšlených pro Mutant Chronicles.
Autorská citace #8
17.2.2015 01:58 - Gurney
ShadoWWW píše:
Modiphius pracuje na nové verzi Conan RPG! Půjde o 2d20 systém odvozený od pravidel autora Jay Little (Star Wars: Edge of the Empire) vymyšlených pro Mutant Chronicles.


Přiznám se že jeden diskutující docela hezky shrnul můj první dojem
Larsdangly na theRPGSite píše:
...another small press with its own house system I'm supposed to learn. Why can't someone figure out how to do what everyone obviously wants: a Conan game for Runequest or some other major, well supported system that is well suited to the genre.

odsud
Autorská citace #9
1.8.2016 21:57 - MartinCZ
Má někdo z přítomných zkušenost s úpravou DnD 5e na low-magic? Jak je snadno upravit(osekat)? Či nějaké doporučení pro herní systém s low-magic? Chtěl bych odehrát hru ve fantasy světě, kde postavy jsou v sesílání kouzel skrze pozice(magy) silně omezeny, naopak chci zachovat kouzelné předměty, sesílání kouzel skrze jednorázové pergameny, atd. Děkuji.
Autorská citace #10
1.8.2016 22:27 - Aegnor
MartinCZ píše:
Jak je snadno upravit(osekat)?

Co mě teď napadlo... zrušit brašničku na suroviny + ohniskové předměty. Kouzelníci budou muset shánět konkrétní suroviny, aby mohli sesílat kouzla.

Další variantou (která ale silně oslabuje kouzlící povolání minimálně na nízkých úrovních) je zrušení triků. Kouzlící povolání budou většinou útočit nějakou "běžnou" zbraní a ke kouzlům budou sahat výjimečně. Ovšem nevím co to udělá s vyvážením systému a jestli nebude třeba ještě upravit třeba sílu protivníků.
Autorská citace #11
1.8.2016 22:52 - ShadoWWW
První větší pokus o low magic svět je až Středozem 5e (viz dané vlákno). Jinak bych asi taky zrušil ohniskové předměty, ale bál bych se, co to udělá s vyvážeností postav. Ale ona už je 5e o dost víc low magic než třeba 3e nebo 2e.
Autorská citace #12
1.8.2016 23:01 - Element_Lead
low magic se dela dobre, kdyz se magie rezervuje pro par npc a zaporaky.

vsechny kouzlici povolani vcetne napriklad hranicare se bud nehraji nebo se co nejvic vyhybaji kouzlum

magickych veci je malo a jsou vzacne, bonusy pokud jsou potreba nahradi vyjimecne ale nekouzelne zbrane luk z vagrijske rohoviny, valyrijska ocel, mec z hvezdneho kovu atd.

vsechno se preskinuje, healing potion je odvar z bylinek apod.
Autorská citace #13
1.8.2016 23:17 - Aegnor
Element_Lead píše:
vsechny kouzlici povolani vcetne napriklad hranicare se bud nehraji nebo se co nejvic vyhybaji kouzlum

Jeee, takže z 12 povolání povolíš Barbara, Bojovníka (bez jednoho archetypu), Tuláka (také bez jednoho archetypu) a s hodně hodně přimhouřenýma očima Mnicha (také bez minimálně jedné klášterní cesty).

To ale máme hezkou variabilitu.
Autorská citace #14
1.8.2016 23:26 - Element_Lead
Tak jsem to nemyslel. Muzes hrat hranicare, ale neberes si kouzla. Beres si veci jako stopovani nebo skryvani atd. proste veci co nekrici magie.

Ja te to nenutim hrat, dotaz znel low magic a ja jsem psal jak se podle me hraje nejlip low magic. Prekvapive tim, ze magic usery nemas v parte kazdy den na ocich.
Autorská citace #15
1.8.2016 23:59 - sirien
Nejlepší způsob, jak zajistit low magic kampaň, je dát hráčům všechnu magii, co jim pravidla nabízí, přidat k ní nějaký chutný collateral effect (čti damage) a pak jim ho pořádně odehrát včetně reakce okolí.

Wizard si bude moct kouzlit, jak bude ctěná libost... kouzla jsou napájena životní silou z okolního světa, 10*2^(spell level) určí radius totálního zničení (nekróza). Necromancy spell mají koeficien ještě *2 navíc. Sešli 2nd level spell a zrušíš kruh o poloměru 20 metrů kolem sebe - pole uschnou, drobná zvířata (slepice, králíci, kočky...) pochcípou (totéž platí pro batolata, choré starce atp) a v kruhu o poloměru třeba 50 metrů všechno zchřadne. Low-level lidé v zasažené zóně náhle pocítí únavu (žádný mechanický efekt, prostě jen pocítí únavu) a dost možná brzy někteří z nich onemocní (rýmička, kašlíček... v DnD světě bez léčivé magie z toho bude jeden dva zápaly plic a do měsíce jeden dva pohřby).

Enjoy the witch hunt, baby.


EDIT: počítáno pro kouzelníka nacházejícího se v běžné biosféře. Kouzla seslaná ve skalnaté pustině musí stále z něčeho čerpat, takže zasažený okruh bude vzdálenější...

ADD: hm. Vidim ty čarodějné věže obklopené pustinou, ty pouště s legendami o magických válkách, které je započaly, ty mágské legendy o tom, že magie taková nebyla vždy, ale že byla kdysi prokleta bohem poté, co se s ním mágové-vládci pohádali... ti náboženští proroci zkázy na ulicích, co předpovídají příchod světa Dark Sunu...
Autorská citace #16
2.8.2016 00:43 - LokiB
sirien: je to opravdu dobrý způsob pro low-magic kampaň? :)

mně to třeba nepřijde jako low-magic, když každá postava bude mít možnost sesat všechna kouzla, jen se toho bude bát ...

Jinak Dark Sun byl v tomto směru poměrně slušně koncipovaný low-magic svět ... dokonce je někde, konverze Dark Sunu pro 5E
tuším zde: https://www.reddit.com/r/DnD/comments/31y843/dark_sun_5th_edition_players_handbook_v20/

ale možná i jinde. přeci jen tohle není oficiální .

Někomu nemusí konkrétní setting sednout (asi většině :)),ale podmínky to imho splňuje ... a vpodstatě to podpovídá tomu, co v efektech popisoval sirien

EDIT: resp. si dejte do googlu: d&d 5e dark sun ... těch variant je prostě vícero
Autorská citace #17
2.8.2016 00:54 - sirien
LokiB píše:
sirien: je to opravdu dobrý způsob pro low-magic kampaň? :)

ujišťuju Tě, že se z té kampaně velice brzy low-magic stane. :)

...a všichni budou chápat proč. A čarodějů okolo moc nebude, tudíž kouzel taky ne. Scrolly budou mít možná výhodu toho, že do nich byla potřebná síla už načerpaná dřív, ale živě vidim, jak budou lidé nadšení z toho, že používáš něco, kvůli čemu v minulosti nejspíš někdo zemřel nebo alespoň trpěl.


Ale tak jsou i jiné metody, že.

Každé seslání kouzla vyvolá nutnost d20 Outer Realms Evil checku. Pokud padne číslo odpovídající spell levelu nebo nižší, vytvoří se trhlina, kterou dřív nebo později projde Něco Hrozného. Opět, postavu to okamžitě nepotká, ale jak nadšení budou obyvatelé toho světa z podobných kousků? 1:20 není tak málo. Riziko lze případně snižovat nějakými rituálními praktikami, co ale vedou k tomu, že se kouzlo musí hodiny (dny?) připravovat...
Autorská citace #18
2.8.2016 01:13 - Colombo
sirien: To je dost cool:D
Autorská citace #19
2.8.2016 01:28 - sirien
jo btw. tak mě napadá, že existuje rozdíl mezi:
- low magic
a
- low magic
ehm.

- low magic (slabá magie)
a
- rare magic (málo magie)

Ta dvě výše uvedená řešení jsou pro rare magic.
Dávat low magic do DnD je trochu divoký, protože to oslabí spoustu class oproti ostatním, což by čistě game-designově bylo potřeba nějak kompenzovat. V rámci jedné herní skupiny to jde udělat fluffově (hej, ten týpek seslal kouzlo, wtf!? zdrháme...), ale pro plošné řešení by bylo potřeba dotvořit nějaké nahrazující schopnosti, aby ty classy mělo smysl hrát.
Autorská citace #20
2.8.2016 01:34 - sirien
teď mě napadlo - teoreticky to může jít řešit povinným multi-classem a stanovit žádaný poměr. Např. "můžeš si vzít 1 level magické classy za každé 2 levely nemagické classy". Poměr lze měnit od 1:x přes 1:1 až po x:1. Pravidla pro multiclass castery se už o zbytek postarají sama.

Postavy tak budou mít limitovaný přístup k vyšším levelům kouzel, ale zároveň ty postavy budou herně funkční. Teoreticky.

Přístup je závislý na tom, zda je multiclass v 5e vyvážený (tj. zda je multiclassující postava s levelem 10 rozloženým mezi 6 a 4 herně adekvátní postavě s levelem 10 v jedné classe), což jsem slyšel, že prý je, ale zkušenost nemám a podrobnější rozbor sem k tomu nikde nečet.

Dál je otázka, zda hráčům bude tohle řešení vyhovovat, což už je na domluvě ve skupině ohledně hry a settingu (social contract a další takové nesmysly), protože to efektivně znamená, že k hraní spell-castera musím hrát i něco jiného k tomu... což nemusí být tak moc problém, prostě ty spell casteři budou trochu víc stylizovaní.

Na zamyšlenou by pak byli half-spell-casteři co už z podstaty používají kouzla omezeně, ale nejsnazší by asi bylo zacházet s nimi stejně, jako s full-spell-castery, za jiné řešení už bych neručil ani v takhle teoretické rovině.


odděleno z editu předchozího postu
Autorská citace #21
2.8.2016 02:31 - LokiB
sirien: ad multiclassování ... to je asi funkční řešení ... ohledně vyváženosti: však jste stejně říkali, že vyváženost postav v družíně je iluze, ke které nemá cenu se vůbec vzahovat. nebo se mýlím?

jak psal ShadoWWW, Středozem je z určitého pohledu opravdu takovým settingem celkem ukázkově ... postavy běžně nemají k magii přístup, maximálně skrze nějaké magické předměty, typicky artefakty z dávných dob, které nikdo už nevyrábí. Gandalfa přeci jen dovolí hráčům hrát je málo GMů


a prosím, neujišťuj mě :) to, že by to při tvém GMování takto dopadlo je fajn, ale proč to hned zevšeobecnit?
hrát postavu, která má určité schopnosti, ale GM je metaherěně nedoporučuje používat, resp. svět se tomu silně brání je plný logických problémů a dalších důsledků. namátkou:

1. proč tedy postavy věnovaly tolik úsilí, aby se dané schopnosti naučili? kdo je to učil a proč?
2. magii zjevně někdo někdy používal/používá, i když za to platí ... fajn, pojďme hrát tyhle bastardy a né ty srábky, co to umí, ale bojí se to používat

bod 1 vede ke sporům, když hráči GM označují za poťouchlého hajzla
bod 2 vede ke poměrně častému twistování zamýšlení kampaně

Já bych do toho jako GM nešel, přišlo by mi, že dám hodně úsilí něčemu, co pak vyletí komínem

To už radši bez těch magických povolání.

S core 5E pravidly ...
Osobně bych třeba volil způsob, kdy budou povolena pouze nemagická povolání, nebo magická maximálně do levelu X a zbytek úrovně nemagických povolání. Zůstane přitom bohatost, ale důraz ve schopnostech bude na těch nemagických. přitom ale i low-magic schopnost může dát zajímavou výhodu proti zcela nemagickým.

jistým řešením je i feat Magic Initiate ... nedovolíš sice magická povolání, ale dáš postavám 1 feat "volný" ... postavy tak sice budou v průměru o ten feat silnější, ale zas budeš mít ve hře pouze velmi low-level magii, která ti dokáže dodat zajímavost tam, kde by se jinak hráči bez magie cítili přeci jen ochuzeni.

Popřípadě dovolíš jen Rituálovou magii, tedy kouzlit jen rituály ... opět magická povolání zůstanou, ovšem budou velmi "ochuzena", přesto to může být pro někoho zajímavé hrát.

na Redditu byly některé návrhy:
https://www.reddit.com/r/DnD/comments/3nivkq/5e_lowmagic_nomagic_campaign_rules/

wizardi sami udělali nástřel variantního rangera bez magie:
https://dnd.wizards.com/articles/features/modifying-classes
Autorská citace #22
2.8.2016 06:55 - Element_Lead
LokiB píše:
sirien: je to opravdu dobrý způsob pro low-magic kampaň? :)

Je to zpusob. Nejlepsi zdaleka ne, ale zpusob. Je to v podstate to co jsem popsal ja, ale dovolis tu magii i postavam. Uz je na jednotlive skupine jak se domluvi. Me by to treba prislo otravny a snazil bych se pri session 0 vysvetlit ostatnim, ze o takovou hru nemam zajem.

Ohledne toho jak to je nebo neni vhodne do Dnd. To jsem nikdy neresil a nikdy to nebyl problem. Musi tak ale chtit hrat vsichni. Proto je moje reseni tak drasticke, ale ma vyhodu v tom, ze pak clovek nemusi nic resit a brat ohledy na hrace carodeju a nejak namahave kvuli nim ohybat system.

Jinak pod low magic ja si teda predstavim Conana.

Ha odkaz. EXAMPLE: RANGERS WITH NO SPELLS no vida ze to jde.
Autorská citace #23
2.8.2016 07:14 - efram
osobně si myslím, že největším omezením směrem k low magic je system odpočinku popsaný v GM příručce.

krátký odpočinek 8 hodin (možná bych se ho nebál posunout na den nebo dva)
dlouhý 7 dní

pravda neomezí to jen magick povolání, ale bude to hodně realistické. Ruku v ruce s omezením kouzelných předmětů. Zároveň zrušit brašničku a ohniskové předměty povolit jen velice výjmečně. Samozřejmě striktně dodržovat materiální složky kouzel. Některé složky budou jen velice špatně dostupné.....nebo vubec ne.
Autorská citace #24
2.8.2016 20:53 - chrochta
Poměrně málo magie je i ve Feistovi. Než se z Puga stane Ctihodný Milamber, mají midkemijští mágové omezené schopnosti čarování a ani ti schopnější toho nezvládnou moc. Fungování je vysvětleno kdesi v románu Mág - učedník.
Autorská citace #25
2.8.2016 21:16 - sirien
chrochta: nikdy sem pořádně nepochopil, jaký byl přesně vztah mezi hraním DnDčka, které stálo za tím světem, kde se ty romány odehrávají, a pojetím magie v tom světě.

Každopádně zrovna Midkemia je docela typický rare-magic svět, rozhodně ne low-magic a to ještě jenom na lidských územích. Bez ohledu na řečičky o Nižší magii, mágové tam toho zvládaj docela hafo, jen jich je poměrně málo (a v prvních knihách prakticky necestují s postavami příběhu a jsou "tam někde bokem")... a tamnější kněží se teda zahanbit taky nenechaj. O elfích zaříkávačích snad ani nemluvě a to, co tam občas for fun předvádí Macros ani nezmiňuju (ok, to be fair, Macros není původem z Midkemie...)

Popravdě celá tahle Nižší/Vyšší magie záležitost mi přišla dost mimo - v knížkách se s tím šermuje napříč dílama a hraje to tam docela významnou roli (vlastně jde říct, že to je hlavně o tom...), ale přitom to tam není nikde pořádně vysvětlené (četl jsem dvakrát celé a podruhé sem to cíleně vyhlížel a prostě to tam fakt vysvětlené neni) a ani to nemá žádný odpozorovatelný pattern nebo dokonce vnitřní logiku (korunu celému vtipu pak nasazují ty elfí eldeři z Elvan...daru? Elvannestu? Elv... screw it, prostě ty polární kokoti co tam staletí seděj na zadku a čekají na svého lidského spasitele, i když jim nikdy nic nebránilo se prostě zvednout a jít kam se jim zlíbí - popř. celému tomu průseru s trhlinama a Valheruama rovnou předejít. No, tak prostě korunu tomu nasazují tyhle, když pak celej ten rozdíl v magiích jakože smáznou protože jakože whatever)

Nejde ani říct, že by ty Vyšší mágové byli nějak extra mocnější, protože narovinu, nekterý z nich sou docela socky (a mumly mumly mumly ta scéna s těma dvouma hmyzáckejma mágama proti celé jednotce Ctihodných, co se chovaj jak zmagořenej Voldemort - oh oh oh magie nefunguje, rozhodně pořád nemáme ultimátní postavení a naprosto nemůžeme jít, toho fracka s jeho otravnou matkou zaříznout postaru kudlama, hmyzákům nařídit popravu, nechat vyvraždit všechny, co to tam viděli, říct, kdo je novej císař a prohlásit, že nic z tohodle se NIKDY NESTALO, JASNÝ? - ok, dobře, sorry, tohle je offtopicová frustrace z té knížky samotné. Ehm, už sem zmínil, jak nehorázně amerikanisticky debilní je ten závěr Impéria s pseudo-Japoncema co jen tak zkousnou, že Císař je syn mizernýho otroka, se kterym drahá matka šuk... sorry, nějak mi to tenkrát rozdrásalo nervy...)

Kde sem to byl? Jo, Vyšší mágové sou občas taky dobrý socky a Nižší mágové občas docela hustý týpci. Jedinej rozdíl co sem postřeh a co byl aspoň trošku konzistentní bylo, že Vyšší mágové zvládaj area effects a Nižší mágové musej cílit věci po jednom, takže nemůžou např. zmasakrovat vojenskou jednotku nebo zrušit naráz celé koloseum. Ale ani to nebylo moc vystihující, protože Milamber pak místy kraví s nějakym rozdílem že Vyšší magie neumí transmutovat hmotu (když tam blbne s těma poutama kterejma je svázanej) a zase naopak za svého mládí udělal pár individuálně cílených kouzel, co se prohlásila za Vyšší magii... prostě bordel, autor si to tam sázel bez rozmyslu jak se mu zlíbilo.

Nicméně nějak to fungovalo - co člověka fakt odradilo od dalšího čtení byla ta naprosto nechutně patologická potřeba kýčovitě odpornejch happy endů kdy všichni vždycky všechno přežijou a naprosto uspějou a stanou se z nich kamarádi - jediná postava, co to tam kdy schytala, byl snad Locklear a to bylo zase v kontrastu ke stylu zbytku série dost křečovitě random.


EDIT: abych nebyl úplně zlej, ty knížky měly i dost světlých momentů... prostřihy na Ash...S... toho Valherua kterým býval Thomas nebo ty politické hry v Impériu (i když byly obšlehlý ze Šoguna, ale tak to byla většina minimálně druhý a třetí knížky Impéria co vim...) nebo to obléhání toho severského města s tou jeho barbarskou kulturou nebo ty popisy války z první knížky atp. byly docela fajn... takový hezký adventure fantasy, prostě. A autor si ani nehrál na nějaké ambice, na které by neměl, takže mu člověk ty slabší momenty odpustil. Jen ty endingy, ty hrozné sluníčkové endingy...
Autorská citace #26
2.8.2016 22:10 - chrochta
Siriene, myslím, že jsem se vyjadřoval k praktikování magie v prvních dvou dílech celé série. Pokud si vzpomínám, tak tam k seslání snad čehokoli potřebovali nějaký kouzelný nebo alespoň předem připravený předmět. S ním mohli vyvádět psí kusy, bez něj se radši oháněli holí. A těch předmětů, a mágů, moc nebylo.

Jinak mne těší, že se alespoň na něčem shodnem. Svět docela zajímavý, ale čím mladší knihy, tím horší kvalita.
Autorská citace #27
3.8.2016 02:06 - sirien
Které "první dva díly" máš namysli?

Podle en vydání (tj. originálu) je první díl "Magician" a druhý díl "Silver thorn"
Podle cz vydání je první díl "Mág - učedník" a druhý díl "Mág - mistr" (tj. Magician je rozdělený mezi dva díly)

Tj. podle en vydání "první dva díly" obsahují i libovky typu magicky-warpové mezivesmírné cestování (dragon riding included), magické bitvy s vyzivateli bohů, orákula umírajících ras na mrtvých planetách, věčná města v nikde-prostoru a obracení toku času až po samotný počátek Stvoření a jeho opětovné urychlení zpět. Ty další detailní záležitosti jako je trapné vytváření magických hvězdných bran a podobné low-level trapárny co postavy příběhu přenechávají těm trapákům okolo nemá smysl zmiňovat...

"První dva díly" podle cz vydání jsou samozřejmě umírněnější a obsahují "pouze" mágy schopné v jednotlivcích likvidovat celé armádní jednotky, nějaké ty magické artefakty, co dávají nositelům "nepatrnou část moci" dávných vyzivatelů bohů (tj. efektivně umožňují v jednom člověku masakrovat celé armádní jednotky, plus umožňují jen vlastní přítomností převzít vládu nad 99% celé elfí a nejspíš 100% celé dark elfí populace), pak Nižší mágy, kteří cestují sérií on-sight teleportací nebo přenáší své smysly do stratosféry (doslova), Vyšší mágy, co se na jeden skok bez námahy teleportují napříč kontinentem, budují výše zmíněné magické hvězdné brány napříč vesmírem, mají v Císařském koloseu vyhrazenou celou vlastní tribunu (a to jen pro ty, které podobné nesmysly zajímají) a co si jen tak hází firebally co tu tribunu zdevastují... moment, co dál... jo, kněží, kteří si jen tak přenesou své vědomí mimo své tělo atp., jednoho mága, který se sám postaví celé skupině těhle Vyšších mágů a ani se při tom moc nezapotí, jednoho mága, kterému když trochu rupnou nervy, tak celé zmíněné koloseum totálně zruší třemi elementy naráz (k totální devastaci by stačil jen každý jeden z nich sám o sobě) a pro kterého je zrušení oné magické hvězdné brány riskantní záležitost, jen protože to musí udělat v hektické situaci naprosto bez přípravy... a s výjimkou dvou posledně zmíněných se jedná o v daném světě poměrně běžné záležitosti (resp. záležitosti natolik běžné, aby na jejich obyvatele nepůsobily příliš WTF dojmem).

To, že většina postav, které příběh sleduje, jsou nemagici, neznamená, že ten svět sám o sobě neobsahuje docela brutální dávku magie. A i to platí jen v první půlce příběhu, dokud mág-mizerný-učedník-Pug nevyleveluje na mága-dvou-světů Milambera.


Jinak s tím "čím mladší knihy, tím nižší kvalita" nevím, jak moc můžu souhlasit... ono mi to spíš přišlo, že ta kvalita je stejná, ale ty vady začnou časem víc a víc otravovat. Ale má možnost soudit je omezená - četl jsem jen Magician trilogy (Magician, Silver thorn, Evil in Sethanon), Imperium trilogy (v cz vydání opět rozdělené do pentalogie) a pak snad už jen jednu stand-alone knížku o těch princech-dvojčatech na té diplomatické misi do toho jižního státu. Celá série Magnáta a všechny pozdější Midkemia knížky mě pak už minuly.
Autorská citace #28
3.8.2016 03:35 - Colombo
Hadí ságu si nečetl? Hadí sága byla hezká.

btw. nezapomeň na Síň, tedy že všechny světy jsou propojené skrze nějakou transdimensionální zkratku a Miranda (či jak) tam najme týpka, který má cyberware reflexy dvojku jak vyšité z shadowrunu.
Autorská citace #29
3.8.2016 22:24 - MartinCZ
"1.8.2016 23:59 - sirien #15"
Tohle je moc pěkný nápad, někdy využiji pro záporáka.

Díky za nápady, ještě nejsem v pravidlech DnD5e kovaný, tak si jednotlivé návrhy podrobněji projdu. Takhle na první pohled mi přijde zajímavé omezit magii prodloužením odpočinku, budou k dispozici všechna kouzla jako dříve, ale dramaticky klesne četnost využívání.

Pro mne osobně je low-magic třeba Tolkienova Středozem, či ještě méně magic, klasické báje a pověsti, což je téma/prostředí z kterého se chystám čerpat do budoucna.
Autorská citace #30
4.8.2016 00:13 - sirien
MartinCZ píše:
Takhle na první pohled mi přijde zajímavé omezit magii prodloužením odpočinku, budou k dispozici všechna kouzla jako dříve, ale dramaticky klesne četnost využívání.

Pokud to neuděláš pro všechny, narušíš systémovou rovnováhu. (Jen varování, osobně v tom tragédii nevidim, kdyby se tu někdo chtěl zas jízlivě pošklebovat, ale některým hráčům to nemusí vyhovovat, zejména pokud to není něčím vyplacené nazpátek)
Autorská citace #31
4.8.2016 14:09 - kin
My jsme hráli long rest na týden, short rest během noci a fungovalo to skvěle. Zpětně bych nešel do long restu každý den, pokud ještě někdy budu 5e hrát.
A rovnováhu tím nenarušíš, protože i warrioři a další, nespoléhající se na kouzla, jsou omezeni počtem léčících kostek, svými schopnostmi atd.
Autorská citace #32
4.8.2016 14:12 - Babaj
Akorat jste se museli dost v soubojich nudit.. hazet jen utoky bez zadnych abilit... protoze se s nimi bud setrilo,, nebo uz proste nebyly :-).. tohle by byla pro mne nuda :-)
Autorská citace #33
4.8.2016 15:13 - sirien
Kin: však píšu "pokud to neuděláš pro všechny", ne? :)
Autorská citace #34
4.8.2016 16:32 - Ebon Hand
Já jsem u sebe zavedl low magic i rare magic. Low magic jsem navodil surovinami, které s vysokými levely kouzel prudce zvyšují svou cenu. Kouzelník si rozmyslí, jestli bude plácat kouzla na něco nepodstatného. Na opravdu mocná kouzla jsou potřeba vyjímečné suroviny. Magické postavy nezískávají nová kouzla automaticky, ale musí je někde získat, nebo vyzkoumat, takže portfolio kouzel neroste moc rychle. A kouzelníci jsou velmi vzácní, myslím, že NPC kouzelníka mám v kampani jen jednoho. Kouzelník jen tak na potkání někde cestou neexistuje. A s hráči jsme se domluvili, že postavy s magií mohou tvořit max. třetinu družiny. Kouzelné předměty jsou opravdu vzácné a prakticky se nedají koupit, pouze někde získat.
Autorská citace #35
4.8.2016 17:02 - Element_Lead
Babaj píše:
Akorat jste se museli dost v soubojich nudit.. hazet jen utoky bez zadnych abilit... protoze se s nimi bud setrilo,, nebo uz proste nebyly :-).. tohle by byla pro mne nuda :-)
pochybuju ze je to mysleny, ze se 1x denne schopnosti zmenily na 1x tydne. ani me nenapadlo, ze by se to tykalo neceho jineho nez leceni, ale snad jsem nezil v omylu :)
Autorská citace #36
4.8.2016 17:07 - Aegnor
Element_Lead píše:
pochybuju ze je to mysleny, ze se 1x denne schopnosti zmenily na 1x tydne. ani me nenapadlo, ze by se to tykalo neceho jineho nez leceni, ale snad jsem nezil v omylu :)

Počkat, které schopnosti jsou vázané "na den", místo "na krátký/dlouhý odpočinek"?
Autorská citace #37
4.8.2016 17:19 - Element_Lead
Aegnor píše:
Počkat, které schopnosti jsou vázané "na den", místo "na krátký/dlouhý odpočinek"?
Ja nehraju 5e dlouho, takze zatim prznim veskerou terminologii protoze ji nemam zazitou. Ale pro me 1x denne a 1x long rest znamena to samy. Je tam nejakej problem?

Nicmene pointa byla, ze schopnosti se resetuji normalne, ale to predpokladam, ze se podarilo predat :)
Autorská citace #38
4.8.2016 17:26 - Aegnor
Element_Lead píše:
Ale pro me 1x denne a 1x long rest znamena to samy. Je tam nejakej problem?

No když long rest bude trvat týden (a short rest celou noc), tak už to pak nesedí.

A ano, jakmile máš třeba short rest na celou noc, tak pak se všechno, včetně resetu schopností, protáhne. A pak stačí mít 4 boje za den a v půlce z nich nepoužiješ žádnou schopnost.
Autorská citace #39
4.8.2016 17:29 - Element_Lead
Aegnor píše:
No když long rest bude trvat týden (a short rest celou noc), tak už to pak nesedí.

A ano, jakmile máš třeba short rest na celou noc, tak pak se všechno, včetně resetu schopností, protáhne. A pak stačí mít 4 boje za den a v půlce z nich nepoužiješ žádnou schopnost.


promin, ale ja si pripadam jak z jine planety :D zkusim to tu chvili nechat bez odpovedi, jestli to nepochopil fakt nikdo, tak se nad sebou zamyslim nez se to pokusim vysvetlit podruhe
Autorská citace #40
4.8.2016 17:31 - Babaj
Agnore to mas jednoduchy, temer u vsech je napsano dokud si dlouze nebo kratce neodpocines..... tusim ze dlouhy odpocinek muze byt prospesny jen jednou behem 24 hodin.. ale to ted neni dulezity.. ale pokud omezis dlouhy odpocine na 1*tydne tak i ty ability budou jedenkryt tydne :-)) z toho textu je partrne akorat tohle omezeni.. tudis podle mne dost nudne... tedea pokud se neplahocite z jednoho boje tyden do druheho.. potazmo tedy treba aspon tri potycky tydne at se s tim da nejak pracovat :-) .. To proste neomezi jen magii ,ale temer uplne vsechno :-)...Ale je fakt ze z toho muze byt dost realisticka hra... tyden se nekde schovavam nebo lecim, ikdyz ani nevim jak kdyz kazdy den mam jen jeden kratky odpocinek.. takrka bez moznosti obnovit kostky..Mozna i tydny se pripravuju ,abych se mohl jit vycurat pred hrad :-).. Urcite by to psycho bylo :-) Ale i s tim se da hrat :-)
Autorská citace #41
4.8.2016 17:33 - Babaj
A nebo hrat na medvedy :-)) cely tyden prospim :-)))
Autorská citace #42
4.8.2016 17:35 - Element_Lead
Babaj píše:
Agnore to mas jednoduchy, temer u vsech je napsano dokud si dlouze nebo kratce neodpocines..... tusim ze dlouhy odpocinek muze byt prospesny jen jednou behem 24 hodin.. ale to ted neni dulezity.. ale pokud omezis dlouhy odpocine na 1*tydne tak i ty ability budou jedenkryt tydne :-)) z toho textu je partrne akorat tohle omezeni.. tudis podle mne dost nudne... tedea pokud se neplahocite z jednoho boje tyden do druheho.. potazmo tedy treba aspon tri potycky tydne at se s tim da nejak pracovat :-) .. To proste neomezi jen magii ,ale temer uplne vsechno :-)...Ale je fakt ze z toho muze byt dost realisticka hra... tyden se nekde schovavam nebo lecim, ikdyz ani nevim jak kdyz kazdy den mam jen jeden kratky odpocinek.. takrka bez moznosti obnovit kostky..Mozna i tydny se pripravuju ,abych se mohl jit vycurat pred hrad :-).. Urcite by to psycho bylo :-) Ale i s tim se da hrat :-)

jo jenomze pointa je v tom, ze Agnor to co ty pises pochopil. a pointa toho co jsem psal ja je, ze takhle to predpokladam nehraji (ale muzu se mylit). a jak se to teda da hrat, aby to nemelo ten negativni efekt co pises? velmi jednoduse

tyka se to jen healingu a ne schopnosti. tadaaa. :)
Autorská citace #43
4.8.2016 17:37 - Aegnor
Element_Lead píše:
tyka se to jen healingu a ne schopnosti. tadaaa. :)

A v tom případě to neřeší "problém" rare magic.
Autorská citace #44
4.8.2016 17:44 - Element_Lead
Aegnor píše:
4.8.2016 17:37 - Aegnor
Element_Lead píše:
tyka se to jen healingu a ne schopnosti. tadaaa. :)

A v tom případě to neřeší "problém" rare magic.


I see. Odtud vitr vane. V tom pripade ok, ja jsem to komentoval, protoze je to docela znamy a funkcni houserule. A ten babajuv vyklad me nesedel.

Gritty Healing
For the purposes of spending hit dice, a short rest takes eight hours, and a long rest takes seven days. Spells are not affected and reset every day.

Jestli se tu jeste objevi kin, tak to treba rozsekne.
Autorská citace #45
4.8.2016 18:32 - LokiB
Babaj: to "realisticka" bych sem radeji netahal, kdyz si vzpomenu na nedavnou diskusi ve vlaknu u GURPSu :P

otazka je, jestli nekomu zvysi pocit low-magic kampane, kdyz tedy to prvourovnove kouzlo budu mit jen 1x za tyden ... ale cantripy jako Eldrich blast budou vsichni hazet kazde kolo ...

co se omezenych surovinovych zdroju tyce ... vzdy me desila predstava, ze si u kouzelnika musim evidovat, kolik jeste ma netopyriho guana, arabske gumy a pavouku ... je to na poslech zajimave, osobne bych se k tomu uz asi nedonutil
Autorská citace #46
4.8.2016 18:36 - Arled
Ale every day a po long restu neznamená to stejné. Že má jen jeden dlouhý odpočinek denně nějaký efekt je jedna věc, ale tvrdit, že každý den si dlouze odpočineš je něco jiného.
Autorská citace #47
4.8.2016 18:52 - Babaj
LokiB : vsak to taky to realisticke melo jen omezeny dopad.. ano nestastne slovo :-)
Ale pokud bych ja omezoval magii ve svem svete, tak jedine s dohodou s hraci.. proste vysvetlil./ dohodl proc ve svete nejakym zpusobem magie je nebo neni.. nebo proc je ji tak malinko a pak nechal zvazit hrace samotne zda si nejakou prskavku vemou.. kuprikladu.. kdyz v mem svete treba doslo pred davnymi casy k magicke kataklyzme a vlakma magie byla zpretrhana.. vytratila se takrka cela magie pryc. ti co byli schopni s ni spradat.. bud vymreli, nebot sve uceni uz nemohli ani dobre predavat z pokoleni na dalsi pokoleni a ti dalsi treba klerici vetsina zesilela nebo ztratila viru... proste bez prediva magie nejdou formovat ani ty bozsky kouzla a mnozi to povazovali i za ztratu kontaktu se svymi bohy....Ale jak sel cas a vse se regeneruje .. nyni je nevyuzita prediva magie na mnohych mistech .. temer vsude v poradku , ale neni tu temer nikdo kdo by ji vyuzival.. vlady se ujala dogma o skodlivosti magie, ktera dovedla svet temer na pokraj zniceni... magie byla tehdy zatracovana .. a mnohymi fanatiky rozsirovana az do dnesnich dnu.. tedy vyskyt magickych knih. ritualu, predmetu se temer vyhladil.. a ti co obcas dokazali zavadit o vlakno prediva byli pronasledovani a staveni na hranici.... nyni je na vas pratele aby jste se zamysleli.. jste schopni a bavilo by vas v tomto svete hrat kouzelnika?... pokud ano.. zkuste vymyslet jak se u vas tohle umeni nyni probudilo. nasel jsi stary grimoar a ty jsi se z nej neco naucil... ochutnal jsi ve starem sklepeni trochu draci krve ukrytou po stovky a tisice let v zapadlem miste.. a ucitil jsi v sobe sorcku? oslovilo te neco neznameho a ty jsi snad jediny byl schopny tu entitu vnimat?.... Varovani... pokud budete provozovat magii na verejnosti... jiste se vystavite riziku navstevy inkvizice .-)
Autorská citace #48
4.8.2016 18:57 - Aegnor
Babaji, dost mi to připomíná Žambochův "svět Dlouhého sprintu". :-)
Autorská citace #49
4.8.2016 19:01 - LokiB
Babaj: v pohode. ja jen reaguju na to, ze kdyz se omezi long/shor rest, v ramci snahy o low-magic, tak je to pekny, ale nic nezabrani sesilacum, aby v kazdem kole sesilali pomerne silny cantripy, kdy napriklad od postavy na 10. urovni uz to dost boli ... coz ten low-magic efekt narusi
Autorská citace #50
4.8.2016 19:01 - Babaj
skoda , neznam... treba se on inspiroval mnou :-)))
Autorská citace #51
4.8.2016 19:04 - Babaj
jop LokiB.. s tim souhlas.. tozhodne omezovani restu nic neresi.. maximalne spojene s regeneraci zivotu.. ale to je jina otazka nez tady polozena.. a rozhodne je to kravina, pokud by to bylo spojeno se vsemi abilitami jak to napsal Kin :-)...
Autorská citace #52
4.8.2016 19:06 - Aegnor
Miroslav Žamboch, novela "Dlouhý sprint" - silně magický svět; kniha "Vlk samotář" - stejný svět o X set let později (nevím přesně kolik, ale to číslo je určitě zmíněno).
Autorská citace #53
4.8.2016 23:43 - Tarfill
Sice se to moc neprojeví při jednorázových hrách, ale pokud mají hráči málo kouzlit -
co třeba aby po jakémkoliv čarování postihla dotyčného kouzelníka nějaká tvárnost? Něco, co jej postupně změní, co jej s každým kouzlem vzdaluje od lidské podoby a podstaty? Co začíná jen nevinným zbarvením kůže nebo výraznou chlupatostí, ale co časem přerůstá v kompletní změnu podoby a myšlení? Tak, že všichni dříve nebo později poznají, že dotyčný ovládá magii a zároveň co nutí dotyčného přemýšlet nad tím, jestli magii použije, nebo radši zůstane člověkem...? Trochu to koresponduje se Sirienovýma nápadama a asi je to nápad spíš pro knížku nebo delší tažení, ale teď mě to jen tak napadlo... ;-)
Autorská citace #54
5.8.2016 00:45 - sirien
hm. Možná bych teď připomněl jeden svůj starší článek Omezení a zdroje magických systémů
Autorská citace #55
5.8.2016 03:00 - LokiB
sirien: výbornej článek!
Autorská citace #56
5.8.2016 10:20 - Aegnor
No, abych nějak shrnul, k čemu jsme se dostali:
  • Omezit magii přes surovinové zdroje. Zrušit ohniskové předměty a surovinové brašničky - pokud bude kouzelník chtít něco seslat, bude na to potřebovat sehnat konkrétní surovinu.
  • Omezit magii přes prodloužení odpočinku. Long rest netrvá noc, ale týden. Omezí k tomu i všechny ostatní povolání, léčení atd.
  • Omezit magii přes nepříjemné následky. Každé seslání kouzla způsobí negativní efekt, buďto v okolí, nebo přímo na kouzelníkovi.
  • Zakázat hráčům magická povolání a rezervovat je jenom pro pár NPC.
Přičemž všechny tyhle varianty vytváří rare magic, ne low magic.
Autorská citace #57
5.8.2016 11:03 - Maugir
Inspirací může být magie v Tarii (od str. 7)
Taria píše:
Jenomže růst Talentu uvnitř člověka nezůstává
bez následků. Společně s ním mohutní a sílí také
Prokletí, které je s Talentem neoddělitelně spojeno.
Čarodějové říkají, že Prokletí je způsob, jakým kořen
magie čerpá z člověka sílu k dalšímu růstu. Každý,
kdo chce kouzlit, se s tím musí nějakým způsobem
vyrovnat.
Prokletí má často podobu nějakého postižení,
které je protikladem Talentu nebo s ním úzce souvisí.
Jestliže má například někdo jasnozřivý dar nahlí-
žet do budoucnosti, může časem ztrácet schopnost
rozlišit skutečnost od svých vizí. Ten, jehož Talentem
je naslouchat vnitřním hlasům ostatních lidí nebo
rozumět řeči zvířat, může postupně oslepnout, až
je nakonec odkázán pouze svůj sluch. Komu je dána
schopnost splétat iluze, mnohdy jen s obtížemi ovlá-
dá potřebu nutkavého lhaní. Kdo je svým Talentem
spřízněn s ohněm, má obvykle k vodě tak prudký odpor,
že se odmítá umývat, i když jeho tělo strašlivě
páchne a stává se semeništěm hmyzu.
Je potřeba říci, že Prokletí není žádný železný zá-
kon. Nemá pravidla. Tentýž Talent může být spojen
u každého člověka se zcela jinými následky. Jen jedno
je jisté. Není žádný Talent, který by byl od Prokletí
osvobozen. Proto ti čarodějové, u nichž se žádné postižení
neprojevuje, žijí v největším strachu. Obvykle
to totiž znamená, že v jejich těle klíčí zákeřná nemoc
nebo že jejich dar přitahuje démony či jiná strašlivá
stvoření. Jednoho dne je možná temná bytost vyčenichá
a přátelé pak najdou jejich tělo roztrhané na
kusy a zčernalé. Takoví kouzelníci často závidí svým
šastnějším kolegům, které magie „jenom“ pokroutila,
zmrzačila nebo upoutala na lůžko.
Autorská citace #58
5.8.2016 12:29 - kin
K tomu "short/long restu by kin" :D
ano, hráli jsme to tak, že short rest byl v noci, a long rest až po týdnu, tedy hit dice, kouzla, schopnosti a prostě všechno se obnovovalo mnohem pomaleji. A vyhovoval nám to, Od levelu 1 až po 20, a rozhodně jsme si nestěžovali na nedostatek schopností/kouzel, spíš naopak, i tak nám to přišlo dost, a nebavilo nás to v původní verzi, jelikož tam každý den mohl kdokoliv vystřílet nehorázné kvantum spellů apod.

Cílem tohoto houserule bylo to, že jsme chtěli "realističtější hru". Ne aby váš někdo dosekal na nulu, a vy po jednom denním spánku jste opět full healed a fresh na nohou. Ne, že si každý den sešlete několik armagedonů, prstů smrti, přání a reikarnací jako nic, vyspíte se, a jedete znova kolotoč destrukce.
Boje bylo méně na delší časové ose, ale na hraní to poznat nebylo (stále jsme drželi cca stejný počet bojů na sezení. i ten long rest tam byl v cca stejném intervalu), jen naše postavy cestovali delší dobu, spali, odpočívali a dávali jsme hodně pozornosti na downtime aktivity, které jsme si ještě rozšířili, což pěkně doplňovalo ty delší prostoje, a dělalo postavy uvěřitelnější, a více zainteresované ve světě. Ne co den to dung, level up, next dung next day, lvl up atd.
Autorská citace #59
5.8.2016 14:08 - LokiB
Tarfil píše:
Sice se to moc neprojeví při jednorázových hrách, ale pokud mají hráči málo kouzlit -
co třeba aby po jakémkoliv čarování postihla dotyčného kouzelníka nějaká tvárnost? Něco, co jej postupně změní, co jej s každým kouzlem vzdaluje od lidské podoby a podstaty?


a jak tohle zabrani hracum, aby si vsichni rekli... ok, jdem do toho a budeme seformovanejma magama oddalenejma od lidsky podoby?
Autorská citace #60
5.8.2016 14:14 - LokiB
kin: takze hlavni rozdil byl v roztazenosti herniho casu, je to tak? jeden dungeon netrval treba den, ale tyden ...
v tomhle smyslu to v podstate, krome preskalovani casovy osy, ani zadna velka zmena neni, rekl bych

kdyz se rekne low-magic, tak mne to evokuje spis reseni, kde kouzla treba od 3. levelu vys jsou v podstate nedostupna.
nema moc cenu delat je "dostupna za nejakou cenu", protoze hraci vzdycy budou nakonec hrat postavy, ktere jsou ochotne tu cenu zaplatit (pac je neplatej hraci sami), aby mely tu moc.
holt sesilaci skonci u toho, ze misto postupu na vyssi urovne magickeho povolani budou multiclassovat do jinych povolani

cim min NPC s kouzly nad limit bude vubec existovat, tim lip se podari udrzet ten low-magic feeling
Autorská citace #61
5.8.2016 16:20 - Element_Lead
cimz se vracime zase na zacatek. proste low magic se vytrati asi tak 5 vterin od zacatku kampane, jakmile si nekdo napise do deniku velkym tiskacim SORCERER BOB.

kdyz uz to fakt musi byt (protoze uprimne, vzdycky tam je jedinec, co bude nutne potrebovat hrat magic usera v non magic svete), tak by mohl hrat 5 levelu za nejaky jiny povolani nebo treba ucence whatever a cela jeho earlygame bude o hledani magie.

potom tam mozna zustane nejakej ten naznak low magic atmosfery.
Autorská citace #62
5.8.2016 19:57 - Vojtěch
Zrovna u 5E by mohlo fungovat omezení přístupu k vyšším spell lvlům, ne? Sice dostaneš sloty za Wizarda, ale pokud nemáš nic víc než fireball, tak tím dáš dost limit na to, čeho jde magií dosáhnout. Žádná dalekonosná teleportace atd. prostě nebude, i když pořád máš drsnější damage na starých kusech, takže dokážeš držet krok s ostatními.
Autorská citace #63
7.8.2016 22:40 - MartinCZ
sirien píše:
Pokud to neuděláš pro všechny, narušíš systémovou rovnováhu.#30

Já v podstatě chci tu rovnováhu narušit, snížit možnost sesílání kouzel postavami.

Aegnor píše:
No, abych nějak shrnul, k čemu jsme se dostali:#56

Díky. Skvěle zpracovaný výstup. Podle Vašich postřehů a pravidel, se zatím kloním k prodloužení doby pro obnovu slotů pro kouzla, z triků udělat kouzla 1 stupně a suroviny na kouzla udělat více vzácnějšími. Předpokládám, že tím mezi postavami dojde k vymizení čistě magických povolání, případně si budou kombinovat povolání.

Aegnor píše:
Přičemž všechny tyhle varianty vytváří rare magic, ne low magic.#56

Oprava, nechci dosáhnout low magic, ale rare magic. (o: Jen tak ze zvědavosti, jaké by jste volili příklady (literární/hry/herní systémy) pro rare a low magic?
Autorská citace #64
7.8.2016 22:57 - sirien
MartinCZ píše:
Oprava, nechci dosáhnout low magic, ale rare magic. (o: Jen tak ze zvědavosti, jaké by jste volili příklady (literární/hry/herní systémy) pro rare a low magic?

Low je třeba Středozemě (minimálně Třetího věku). Kouzel tam je poměrně dost, v podstatě kudy elfové nebo Númenorejci prošli (plus různé magické entity), ale kouzla sama toho moc nezmůžou a historicky byla málokdy k něčemu dobrá (ty cool věci tam prováděli ty nejvíc epic level týpci nebo v dobách Prvného věku sem tam někteří ti nižší bohové (maiar)). Všechny bitvy si musí postavy vybojovat natvrdo a i magici tam běžně používaj konvenční prostředky (ostatně viz polemika o Gandalfově classe)

Low magic světy se obecně moc dobře nehledají, protože když už někdo do svého světa magii dá, většinou jí tam dává z dobrého důvodu. Low bývají některé urbanfantasy mi osobně přijde, ale to už dost záleží (takové archetypální UF Nikdykde fakt ani omylem, nicméně třeba takovou Pohádku (Faerie tale, od Feista, btw. minimálně o level lepší, než jeho fantasy tvorba o Midkemii) bych tak asi označil (v intencích příběhu... nechci moc spoilovat)

Rare magic je pak třeba typicky Conan - magie je přítomná a často dost hustá, nicméně ovládá jí jen pár vyvolených týpků, kterejch je na jedno království že bys na jedné ruce spočítal (resp. že je Conan zvládne za jednu povídku vyzabíjet).

Pokud znáš českou tvorbu, tak low je třeba Křivé ostří (možná teď kecám, je to dýl co sem to čet, ale co pamatuju tak magici tam byli vcelku narovno s ostatníma) a rare je pak třeba Algar tarch v době vyprávění onoho příběhu (mágové jsou hustí, ale naživu je jen jeden jediný; ano, četl jsem to, přiznávám se, na svou omluvu jsem to koupil na stánku na conu jako random volbu na doporučení prodejce a netušil sem, co že to beru do ruky; i když pokud odhlédnu od samotné podstaty té knížky, tak zase úplně špatná taky neni) - já z cz zase tak moc neznám, takže toho zase moc nevysázim...
Autorská citace #65
7.8.2016 22:59 - Aegnor
MartinCZ píše:
Oprava, nechci dosáhnout low magic, ale rare magic.

Já to psal jenom pro ujasnění.

MartinCZ píše:
Jen tak ze zvědavosti, jaké by jste volili příklady (literární/hry/herní systémy) pro rare a low magic?

Rare magic:
M. Žamboch - Vlk Samotář a teoreticky starší díla s Baklym (Bez slitování například).
G. R. R. Martin - Střet Králů má podle mě opravdu rare magic.
Autorská citace #66
7.8.2016 23:08 - sirien
Martina bych zatim moc nesoudil... v tom světě bývalo dost magie na nukleární armageddon celého kontinentu. Ve Hře o Trůny je všechna magie mrtvá, bo velmi originální myšlenka "dragons are the source of magic" (tak originální, že dám lízátko tomu, kdo mi dohledá nejstaršího dohledatelného autora, který ji doložitelně použil) a přežívaj tam jen nějaká ancient statická kouzla ze setrvačnosti toho, jak hustá byla při svém seslání (zaklínadla Zdi atp.)

...nicméně, protože - haha, spoiler alert, haha - si na konci Hry o trůny Danny vyseděla svoje tři vajíčka, tak to tam začíná postupně trošičku houstnout, se mi tak zdá... takže kdo ví, s čim to tam nakonec skončí. Nicméně podle současného trendu a podle toho, co Martin sám o magii řekl, bych tipnul, že to asi zase AŽ TAK MOC hrotit nebude a relativně "rare" to i zůstane... pokud to teda kdy dopíše.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12286782264709 secREMOTE_IP: 3.133.141.6