Prostředí

sirien
7.2.2012 17:31
Zombie apokalypsa!!!
Místní diskuse začaly být trochu nudné - samé systémy a očekávané systémy a podobné nesmysly - u toho si člověk od státnic fakt neodpočině.

Takže - nové téma. Vypukla zombie apokalypsa. Co dál?

Co sehnat? V jakém pořadí priorit a proč?
Co udělat hned a co v blízké době?
Autorská citace #61
10.2.2012 11:37 - Vojtěch
Mno, pokud se bavíme o zombifikaci, která není založená na nějaké nekromantické bázi, tak naše milé chodící zombie jsou vlastně jen do určité míry lobotomizovaní lidé, kteří jsou nakažliví. Pořád musí mít funkční rozvod energie po těle, takže musí pít, jíst a dýchat, ale taky může vykrvácet v případě poškození. Svaly se nestahují zadarmo a není ztměna metabolismu, která by to mohla změnit. Zombík potřebuje pohon, protože na vlastní zdroje nedojde daleko, takže buď bude někjak příjmat vše potřebné (bude se stahovat k vodě pít a lovit), bude hybernovat, nebo se vysílí a pojde definitivně.
Autorská citace #62
10.2.2012 11:45 - brundibar
Pravděpodobný scénář by imho dost závisel na rychlosti propuknutí nákazy.

V případě velmi rychlého průběhu, půjde pouze o jednotlivce, kteří se budou spojovat ve větší skupinky a budou se snažit dostat z velkých měst pryč (ze zombie zamořených oblastí). Postupně se v těchto skupinách budou utvářet organizační struktury (vůdčí typy a ovce). Ve skupinkách nebudou prakticky existovat příbuzenské a podobné vztahy. Taková anonymita dává lidem větší prostor k tomu, aby projevili spíše pudové chování a na první místo stavěli především své vlastní přežití a pohodlí - zvlášť budou-li díky šoku stále poněkud vykolejeni a bude tak u nich potlačena empatie. V tomto případě je tedy pravděpodobné, že se utvoří skupiny, které budou sahat mnohem více k násilí při prosazování vůle silnějších a také budou podstatně bezohlednější ke svému okolí. V delším horizontu bude v takové skupině rozdělena velice nerovnoměrně jak práce, tak kořist. (profit silným, slabší otročí) (pěkný příklad je v knize TMA od Ondry Neffa a mnoha dalších).

V případě pomalého propuknutí nákazy budou mít rodiny s přáteli čas se zorganizovat k nějaké snaze o záchranu a bude tak v přeživších skupinách mnohem větší míra příbuzensky spjatých podskupin. Jednotlivci se tak budou více kontrolovat a bude větší snaha o zachování "civilizačních" struktur. V takové skupině se bude uplatňovat jakási forma demokracie a pokud možno i rovná dělba práce. Bude zde také větší péče o staré a děti.

Od toho se jasně odvíjí potenciální riziko střetu mezi skupinami. Demokratické budou volit nejdříve dialog, zatímco diktátorské budou naopak rovnou napadat a dělat nájezdy na okolní skupiny s cílem získat další zdroje a otroky.

To bude také ovlivněné tím, že v případě rychlého propuknutí nákazy bude podstatně menší procento přeživších než v případě pomalého postupu.
Autorská citace #63
10.2.2012 11:49 - Night of Triumphatorr
A teď ruku nahoru, kdo si dělá zásoby :-)
Autorská citace #64
10.2.2012 11:50 - Tomík
Ad Vojtěch: Doporučuji shlédnout seriál The walking dead, poslední díl první serie (šestý). Tam pracuji v podstatě s archetypální zombie a hezky jí popisují :)

Zombie opravdu nevykrvácí - a to v podstatě v žádném ze zdrojů (literatury, filmů).
Autorská citace #65
10.2.2012 11:57 - Vojtěch
Správně, jenže zombie z literatury je taky biologicky dost nepravděpodobná. Pravděpodobnější je něco jako 28 dní po té.
Autorská citace #66
10.2.2012 12:03 - Colombo
Vojtěch: jenže jakákoliv lidská zombie je biologicky nepravděpodobná.
Autorská citace #67
10.2.2012 12:04 - Wild West
1) Metla:
Fajn; děláš setting pro hru, aby efektně vypadala. Tak v tom si opravdu nerozumíme. A nemíním kvůli tomu flamovat.

2) Tomík:
Pointu 28 dní po té vidím úplně jinde; film naznačuje, že podobná katastrofa je vlastně neřešitelná. Nalepený optimistický konec si můžeš snadno odmyslet. Sociální proměny společnosti jsou další pozoruhodně ničivý faktor - viz Merlinova poznámka o zvířeti.

3) Stran definice zombie - pokud vycházím z Noci oživlých mrtvých, tedy pomalých, nemyslících monster, která ale stále přibývají, a která jde kupodivu zastřelit, tak i to je docela velký problém na hranici přežití. Jakýkoli posun zombií směrem k posílení (např. nejde je zastřelit; organizují se; přemýšlejí; jsou rychlejší) by vedl ke katastrofě prakticky nezadržitelně, pokud by se je nepodařilo zlikvidovat dost rychle na začátku.

4) stran Tomíkova pramenu a dříví - mám pocit, že jste šťastnější výjimka, protože docela dost vesnic jede na vodovod a nemají dost vody vzhledem k počtu baráků. Stejně tak les není vždy pravidlem, i když jsme jedna z nejlesnatějších zemí v Evropě. Invaze zoufalých Sirienů v SUV by vám to taky zajímavě rozhýbala.

Podle mne je jádro problému takto:
- zabezpečit vodu
- zabezpečit jídlo
- zabezpečit topení
- zabezpečit obranu, proti zombiím i proti lidem

při čemž všechno trvale, a jeden chybějící člen hroutí celou konstrukci.
Civilizace je budována jinak, i když má nakonec zdrojů dost; a ten přechod by stál život zřejmě miliony lidí sám o sobě.
Autorská citace #68
10.2.2012 12:04 - Tomík
Ale mi pracujeme s archetypální literární zombie. Nejde nám o pravděpodobnost a uvěřitelnost takové zombie. ;)
Autorská citace #69
10.2.2012 12:18 - Tomík
Studna - U nás na vesnici to výjimka není. A co se týče zbytku ČR - V České republice je necelých 10 % obyvatel trvale zásobováno vodou z domovních nebo veřejných studní, vedle toho mnoho lidí používá vodu ze studní na chatách a chalupách o víkendech a dovolených. To je docela dost (bereme-li v potaz kolik lidí žije na vesnicích, tak studnu najdeš v každé vesnici ;)

zdroj studny
Autorská citace #70
10.2.2012 12:19 - Wild West
Tomík píše:
bitky mezi skupinkami přeživších by nejspíš přišli na řadu až později


Podobně jako Merlin nebo Brundibár se obávám, že tohle půjde velice rychle. Ani docela slušně vybavená Tomíkova domácnost zaručeně nemá jídlo na dlouhou dobu; a prvotní atavismus - docela rozumný - je vyrazit do krámu. Podle mne budou obchody dokonale vybrakované během několika málo hodin, protože nemají zásoby na mnoho dní a nikdo s tím ani nepočítá. A tam je první zdroj hádanic, pranic a možná i zabíjení, protože si mnozí snadno spočítají, co bude zákonitě následovat, pokud se k nějakým zásobám nedostanou.

Pokud padne síť obchodů a zásobování, potom mi logicky vycházejí jako nejbližší zdroj potravy loupeže u sousedů. Takže rozpad společnosti může být tak řádově ve dnech, týdnech maximálně. V tom klasikové jako Wyndham nekecají.
Nevidím moc důvodů, proč by měl bájný venkov vypadat nějak moc odlišně.
Autorská citace #71
10.2.2012 12:36 - Vojtěch
Colombo: To by jsi se divil... Nemoci i zviřátka zopůsobující poruchu chování máme (vzteklina, motolice), stejně jako rychlé šíření pomocí tělesných tekutin, nebo rapidní průběh. Stačí aby se to propojilo, ať už mutací, nebo šlechtěním (tady je naštěstí malá vůle generovat jiné ohrožení, takže se pěstují spíš smrtící viry, leda že by někdo zkusil generovat nemyslící manuální pracanty a nějak se to vymklo).
Autorská citace #72
10.2.2012 12:48 - Colombo
Vojtěch: Nemoci a zvířátka způsobující poruchu chování máme. Ty ale mluvíš o změně chování na jiné, komplexní změna. To je něco, co je relativně vzácné. Je to běžné u jednoduchších organismů, nikoliv u vyšších savců.
Zvýšit agresivitu? Klidně. Ale upravit vzorce chování? Promiň, ale to je sci-fi...
Autorská citace #73
10.2.2012 12:51 - Tomík
Jistě, přeci se tu od začátku všichni bavíme o sci-fi, nebo ne? :)

Zombie bereme archetypální z literatury (tam si také můžeš najít několik různých důvodů proč se z lidí zombie stávají - ale to je pro nás irelevantní).

Dané téma je:

Sirien píše:
Vypukla zombie apokalypsa. Co dál?

Co sehnat? V jakém pořadí priorit a proč?
Co udělat hned a co v blízké době?
Autorská citace #74
10.2.2012 12:56 - Wild West
No, u možnosti vzniku zombie je zneklidňující ten neuchopitelný prvek porušení přírodních zákonů.
Já už prve razil tézi, že pokud je to tak - např. zombie se prohrabe fošnou, nebo navzdory své mrtvosti je schopna se organizovat jako v Já, legenda - je přežití lidstva prakticky ztracené.

Takže chápu zombii jako jakousi velmi exotickou nákazu. Což samozřejmě vrací lidem jistou výhodu v tom, že zombie musí být z podstaty věci také zranitelná a smrtelná. Všeliká živá hmota zemře v důsledku jisté desintegrace.
Pro účely debaty by docela stačilo, kdyby zombie přežívaly asi tak týdny. I to by byl ošklivý problém.
Autorská citace #75
10.2.2012 13:00 - Hunter
Za sebe bych pracoval s kratkodobym resenim a dlouhodobym. V kratkodobem je to o presunu, bezpeci a vode. Jidlo pocka (14 dni v klidu u zdraveho jedince). Voda je primarni problem, potazmo vzduch - proto mam radsi doma jak masky s nejakym tim filtrem (podle typu problemu jich mam bud dost (radioaktivni spad), nebo malo (chemicke utoky)) a hlavne cisticku na vodu. Idealni je taky vedet, ze staci slunny den, cira pet flaska a jak to nechate lezet na slunci, rekneme cely den na jare, tak mate desinfikovanou vodu (UV paprsky). Co se tyka vody s chemikaliemi, tam je problem. Pomuze filtracni system (sterk, pisek) a hlavne klasicke filtrovani metodou vykopani studny nedaleko kontaminovane vody a vyuzivani prosaknute vody (dostatecne daleko, rekneme 10 metru pudy znamena velmi ucinnou filtraci).
Pri cestovani je samozrejme problem s palivem. Doporucoval bych se zkusit premistit letecky, pokud mate nekoho v tymu, kdo tomu trosku rozumi.
Kratkodobe preziti je take hodne o zbrani - respektive zbranich, protoze nemate cas se s kazdym o vsem dohadovat a je potreba bud lidi pribrat do tymu (ma vyznam pri pozemni ceste busem a cisternou :-)), nebo je donutit, aby se vam do cesty nepletli.
Tady uz prichazi na radu dlouhodobe planovani. Rozhodne bude sakra tezke chranit obili a podobne radosti. Na lov zapomente, nevim, kolik z vas tu ma realne myslivecke znalosti, ale nejen ze to znamena specifickou vybavu, tak i velmi specifickou oblast k lovu. A ano, zajice ulovite i vrzenym kamenem/klackem, ale chce to cas a prostor. Navic nemusi byt ok z hlediska potravy. Idealni jsou proto jakekoliv velke sklady se zakladnimi surovinami. Ty vam dodaji dostatek "kapitalu" na rozjezd.
V dlouhodobem casovem vyhledu je totiz zcela jiste na obzoru komunita. Komunita znamena idealne nastaveni spravedlnosti a systemu rizeni. Protoze je krize, demokracie je tezce na prd - je extremne pomala. Volena rada sefu je vhodnejsi, potazmo jenom jeden voleny sef - podle velikosti skupiny. Pokud jste vse daval dohromady vy a mate vudcovske schopnosti, muzete si moc uzurpovat - tyran je osklive slovo, diktator muze byt svym lidem velmi prospesny (problem je, kdyz neni - pak se odstranuje tezko).
Tak jako tak potrebujete lidi a komunitu, abyste nemuseli kazdy den jen shanet jidlo, vodu, pristresi a do toho utikat/likvidovat zombiky :-)

Takze bych se tady priklonil k dvema napadum, co tu zaznely... 1. sezente si lidi a rozumnou vybavu, vcetne zbrani. Skrze vedlejsi cesty, potazmo hlavni, ale s nejakym velkym nakladakem s radlici, vyrazte na jih. Teplo znamena mene problemu se zimou, to se hodne hodi. Po ceste je idealni se snazit byt nekonfliktni, na druhou stranu to urcite nepujde = ozbrojen a moralne pripraven si vzit, co potrebuju i na ukor jinych. Potazmo jim vysvetlit z pozice sily svuj plan a nabidnout, aby se pridali. Je to ale vzdycky risk. Jestli je vas 20, kaslete na diplomacii a berte co portebujete a utikejte pred silnejsimi.
Na jihu sezente lod. Je jich tam dost. Vyberte si ostrov, o kterem vite, ze je na nem dostatek zdroju pitne vody. Prinejhorsim mirte vysoko a vyberte vetsi ostrov. Napojeni na pevninu mostem je nevitane.
Ostrov podle zamoreni zombiky apod postupne vycistime. Na pevninu se vracime rabovat a pro dalsi lidi. Jakmile mame vice lidi (komunita 100 osob) a nemusime tolik resit jidlo/vodu a hlavne bezpeci od zombiku, mate "cas" = vytvorte system spolecnosti. Zakladem je rozhodne Pravo - kazdy musi vedet, co za co hrozi a co je vitane a co naopak. Drzte se u zakladu, 10 zakonu typu nezabijes a nebudes krast. Co vas napadne jako vhodne dal pridat podle vaseho politickeho/kulturniho/nabozenskeho citeni a situace je na vas. Doporucuju rovnou definovat tresty a to pomerne stredovekeho razeni - nemate zdroje a chut nekoho 10 let nekde zavrit a zivit. Kazdy musi makat :-) Jakmile si ustanovite spolecnost, zacnete se postupne koukat po dalsich - takovy pekny vetsi ostrov, kde je i nejaky prumysl a lepsi zdroje vas pak muze lakat udelat presidleni, nebo zalozit kolonii. Nezapomente hlavne na deti a zajistete jim vzdelani. I tak si kulove pamatujete ze skoly a i kdyz si zapamatuji vase deti vetsinu, zase se neco ztrati, kdyz to budou predavat dal...

No a podle nalady si pak sezente poradnou vojenskou lod, zacnete zachranovat dalsi lidi a hlavne! Radiem zavolejte prezivsi vojaky v ponorkach :-) Ale vazne, ten ostrov je do budoucna snadno udrzitelnou variantou - jakmile si ho totiz jednou vycistite, zustane vicemene cisty i nadale a usetrite obrovske mnozstvi prace a lidi - oproti klasicke otevrene pevnine... Viz Trifidi - ti by se dali k zombikum docela prirovnat :-)
Autorská citace #76
10.2.2012 13:03 - Merlin
nepoochybnou výhodou oproti bodrým venkovanům (to není hanlivé) je to, že oni se nejspíš příliš nezajímají o scifi, horor, potažmo o filmy o zombiích...
Autorská citace #77
10.2.2012 13:15 - Wild West
Hunter:

Zajímavá strategie; ovšem ostrovem na jihu se může rozumět zřejmě jen nějaké Maledivy nebo tak něco. Středomoří by bylo v případě totální katastrofy slušně naprásklé lidmi.
Zřejmě počítáš rovnou se světovou katastrofou.
A také počítáš s tím, že budeš utíkat rychleji, než dezintegrace; pokud tě doveze letadlo na Maledivy, je všechno opravdu trochu jinak.

S tou vodou si ovšem zřejmě spíš pohoršíš; většina zemí je na tom obvykle hůře, než ČR; zase ale vyřešíš topení.

Píše:
Jidlo pocka (14 dni v klidu u zdraveho jedince).


S tímhle naprosto nesouhlasím. Jídlo nepočká; kdo počká, přijde pozdě, v řádu několika málo hodin, jak se bude šířit informace o katastrofě. Lidé nebudou shánět jídlo, jak dostanou hlad; to už bude na všechno pozdě.

Připusť taky alternativu, že na Maledivech bude milion hladových urpchlíků.

Lov je zase reálný spíš v džungli a podobných terénech; klasický údaj, někde v historii citovaný, je, že kmen o 500 lidech potřeboval v našem terénu asi 500 kilometrů čtverečních; což vychází, že do Čech se vejde asi 70 000 obyvatel. To už je sakra slušný pokles proti dnešku...
Autorská citace #78
10.2.2012 13:16 - Colombo
WW: no, já myslel, že se bavíme o realistické zombie akci...
Btw. na skyrim vyšly nástroje, už si s nima hraješ?:)
Autorská citace #79
10.2.2012 13:27 - Wild West
Colombo:
Skyrim jsem se ještě neodvážil spustit (stopro mi zabrere víc času).

"Realistické"... no, pokud je zombie apokalypsa realistická. Zatím poslouchám vybírám si nejlepší model k přežití. Je v tom hodně nejistých proměnných; ale Hunter docela dobře poukázal na to, že nákaza by měla asi nějaký střed a situace by se měnila postupně v různých místech.

Zatím si stále ještě nejsem úplně jist, že je realistické někam vyrážet. Doma mám plno věcí, které mohu použít; když vlezu do auta, tak o ně přijdu a možná to může být velká chyba. Stále mi připadá zajímavá taktika zůstat doma, zabarikádovat se a křečkovat jídlo a zásoby. A zbraně.
U "výprav jinam" mi trochu uniká pointa - nemohu se zbavit pocitu, že mohu skončit stejně blbě, jako před výpravou, akorát s horším vybavením.
Takové Maledivy jsou totální krok do tmy. Reálných ostrovů, kde se dá přežít, zase není až tak moc, a hlavně je jich zatraceně málo v poměru k množství lidí. A zatraceně daleko.

Když to tak probírám, největší problém mi nepřipadají být samotné zombie, ale rozklad civilizace.
Autorská citace #80
10.2.2012 13:32 - Merlin
Pak je ještě reálné obsadit nějaký hrad :). Voda by tam být měla, buď v cisternách, potažmo ve studnách. Dobře se to brání (zvlášť když zombíci moc nemyslí) no a nakonec se i v rozsáhlejších komplexech dá chovat i nějaká ta zvěř na jídlo...(krátkodobá záležitost, ale dobrá)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.26631903648376 secREMOTE_IP: 54.236.59.154