Prostředí

pipux
20.11.2009 09:18
Deus Ex jako herní prostředí?
Známe Deus Ex? Technologicky pohádkový globalizovaný svět na pokraji kolapsu; svět sevřený mnoha problémy, konspiracemi tajných organizací?

DX je některými považovaný za nej PC hru všech dob.
(mnou považovaný za "shadowrun s duší" :) )

Sakraj, přes to všechno je hodně udivující, že na netu neexistuje (dohledatelná) papírová RPG adaptace DX. Teď, když vydání DX3 začíná pomalu klepat na dveře (2010?) je možná nejlepší čas na vývoj/vydání papírové RPG adaptace.

Téma jsem nakopl, tak do toho, diskutujte. Kdyby byl eventuální zájem, vůbec bych se nebránil zformování vývojářského týmu, který by na PnP RPG DX adaptaci zapracoval :)
Autorská citace #1
20.11.2009 09:39 - Jerson
Deus Ex jsem zkusil a přestal mě bavit po deseti minutách. Takže opkud je to "nej" hra, přídavné jméno které bych doplnil rozhodně nebude pozitivní.
Na druhou stranu svět sám o sobě působil mnoham zajímavěji, alespoň z recenze.
Autorská citace #2
20.11.2009 09:45 - pipux
10 minut a do koše? To si taková hra nezaslouží.

Ano, PC hry mají tu nevýhodu, že mají předdefinovaný jeden konkrétní styl hraní. A přiznejme si, že hra z roku 2000 neměla zrovna mnoho technologických možností jak upoutat. Ty ses ale jako hráč měl pokusit hernímu interfacu vyjít vstříc. 10 minut? Neschopnost sžít se s herním rozhraním je na tvé straně.

Ad svět: konspirace, tajné spolky, těch se nabažíš. Moje oblíbené: šedáci (klasičtí mimozemšťani s velkýma očima) jsou geneticky vyšlechtěné opice am. vládou :)
Autorská citace #3
20.11.2009 10:12 - Jerson
Já jsem tomu dal fakt šanci, už si tedy nevzpomínám co se mi na tom nelíbilo konkrétně, ale k další hře bych se musel přemáhat a to se mi nechtělo. Navíc recenze tvrdila, že si každý hráč může vybrat svou cestu na řešení úkolů, bojovou nebo nebojovou ... no nic. Už je to dlouho.
Autorská citace #4
20.11.2009 10:17 - Pety
pipux píše:
Ano, PC hry mají tu nevýhodu, že mají předdefinovaný jeden konkrétní styl hraní


Az na nekolik vyjimek mezi nez deus ex patri,DE je totiz jedna z mala her ktera se s rozdilnyma postavama prochazi rozdilnym zpusobem,jde hrat jako bezuzdna strilecka (a dobra strilecka),jako thieflike stealth akce(asi nejtezsi ale diky skvelemu leveldesignu zaroven nejzabavnejsi styl hry)nebo jako logicka adventura (hacking L33T RULLLZ!!!)
Autorská citace #5
20.11.2009 10:43 - pipux
Pety: Na výběr máš ... střílečka/ zloděj/ hacking. Ale to je tak vše. Hra je jednou naprogramovaná, nejde "ohnout", příběh je vždy railroad (i když bys zase namítl, že DX má 3 různé konce :) ).
Autorská citace #6
20.11.2009 10:53 - Pety
Jo jasne ja to myslel tak ze si sam muzes urcovat (pres zlepsovani postavy)herni napln a prochazet jednotlive mise ruznymi zpusoby,navic diky modding komunite existuji i nelinearni kampane(Podobne treba MW:Mercenaries)
Autorská citace #7
20.11.2009 11:30 - pipux
Pety: je to lepší než nic, nicméně papírové DX RPG by bylo lepší :)
Autorská citace #8
20.11.2009 11:42 - Pety
Tak to urcite,navic myslim ze by nemel byt az takovy problem upravit treba cyberpunk 2020 tak aby obsahoval DE fluff
Autorská citace #9
20.11.2009 11:54 - pipux
Jako inspirace dobré; a taky myslím, že k vytvoření DX hry není třeba se nějak dramaticky zapotit - vymýšlet vlastní systém (jak je v posledních dnech na d20 v kostce populární :) ) - vezmeš třeba shadowrun, ořízneš o magii, a je to.

Navíc zdroje informací jsou bohaté, dostupné - např. deus ex wikia.
Autorská citace #10
20.11.2009 12:09 - Pety
Pipux píše:
vezmeš třeba shadowrun, ořízneš o magii, a je to.

No mne prijde jednodussi vzit ten cyberpunk 2020 a upravit si tam jen nejake drobnosti ve fluffu(myslim ze se obejdes bez zasahu do mechanik) nez nabouravat system (coz vyrazeni magie z SR je)
Autorská citace #11
20.11.2009 12:12 - pipux
Teď bych hádal. Večer na ten Cyberpunk 2020 systém kouknu a pak se budem moci bavit.

Hodíš sem nějaký odkaz, prosím? Knižní PDF pravidla 2020-ky by byly uplně nejlepší.
Autorská citace #12
20.11.2009 12:17 - Pety
Autorská citace #13
20.11.2009 12:20 - pipux
Autorská citace #14
20.11.2009 12:25 - pety
to sou rozsirujici pravidla,myslim ze by bylo fajn zacit od core rules:)
Autorská citace #15
20.11.2009 15:15 - Hugo
No on Deus Ex je vlastne Cyber Punk (byt s vlastnim flufem), takze jak rika Pety ja bych se drzel toho Cyber Punk-u ale rozpracoval bych si co z DX a jak to chci pouzit v papirove hre.

Jersone jeden dotaz myslis Deus Ex bez privlastku a nebo Deus Ex II (tj Deus Ex: Invisible War). Tam je preci jen jisty nezanedbatelny herni rozdil (kazdopadne pocitacove RPG a stolni RPG se da velmi tezko srovnat pokud vubec a to byt to byl herni titul typu Vampire the Masquerade: Bloodlines, The Witcher nebo podobneho formatu, kde se autori snazili...)

Pipuxi pribeh v PC hre nemusi nutne byt Railroad (pokud to nevztahneme az do stavu ze musi mit zacatek a konec, coz pochopitelne mit musi), ale muze byt do znacne miry nelinearni (pravda tezko bude operovat s moznosti ucit se, presneji jednotliva NPC (tj objekty hernich entit) se schopnosti ucit se a improvizovat, ale s rozumnou snuskou variabilnich moznosti se da dost emulovat).
Problem je v tom, ze zaprve vyvoj a halvne odvsivovani takovehle hry by proste nikdo nezaplatil (nerkuli o tom, ze vestinou se pod hlavickou nutno uzasna grafika ostatni prijde samo, sere na herni dramaturgii, coz je autodesturktivni kravinimum), navic by se producent urcite neudrzel a zanesl do toho tolik vlastnich nekonzistentnich prvku pod vlivem "kůlnes (v plotěs)", kterymi by to stihl trikrat pohrbit. Za druhe prumerny hrac PC nebo konzolove hry si takovou odusevnelou hru jednoduse nepreje a pro par uchylaku/fajnsmekru se komercni vyvoj delat nebude...
Autorská citace #16
20.11.2009 15:20 - Colombo
Hugo: Ale jo, Paradox se celkem drží:P
Autorská citace #17
20.11.2009 15:29 - Sosáček
Tak Jersonovi se prej nelibil Planescape: Torment, takze to ze se mu neco nelibi muze byt zaruka kvality ;)
Autorská citace #18
20.11.2009 15:53 - Jerson
Planetscape: Tournament jsem nikdy nehrál a ani ani neviděl.
Autorská citace #19
20.11.2009 15:53 - pipux
Hugo píše:
Problem je v tom, ze zaprve vyvoj a halvne odvsivovani takovehle hry by proste nikdo nezaplatil

O tom mluvím :) ... že hotová hra má předem nastavené mantinely; a stačí se trochu snažit, na tyto mantinely omezení narazíš. Dobrá atmosféra a design se tě snaží pohltit tak, že mantinely nevnímáš .... ani atmosféra však není 100%, zvláště máš-li pořádně zvrácené nápady.

Tuhle asi před deseti lety se stal jeden incident po zabugovaném updatování Ultimy Online (UO): jeden hráč zakouzlil fireball na Lorda Britishe (což má být asi ta nejsilnější, nejkýčovitější, nejschopnější a nejznámější NPC UO), na toto měl Lord British zareagovat "Hahaha, nice try". Kvůli jistému bugu stylu "setImmortality=0" však tento drzý hráč Lorda Britishe sesmažil. Byla z toho super mediální aférka :) , chudák dostal ban :)

Hugo píše:
prumerny hrac PC nebo konzolove hry si takovou odusevnelou hru jednoduse nepreje a pro par uchylaku/fajnsmekru se komercni vyvoj delat nebude...

To je přímo případ DX2 - Deus Ex potkává konzumní primitivy.

Eidos Montreal teda slibuje, že DX3 bude vyvýjen v duchu jedničky, pro nás úchyláky :)

Hugo, ty se věnuješ vývoji PC/konzolových her?
Autorská citace #20
20.11.2009 15:58 - Colombo
Pipux: Lord British je ztvárněním samotného otce Ultimy Richardem Garriotem. Nejednal se taky o bug, jako spíš zapomenutí nastavit si nesmrtelnost.
Autorská citace #21
20.11.2009 16:24 - Sosáček
Jerson píše:
Planetscape: Tournament jsem nikdy nehrál a ani ani neviděl.

Tak si to blbe pamatuju. Mozna to byl fallout?

EDIT: teda, Planetscape: Tournament nejspis neexistuje ;)
Autorská citace #22
20.11.2009 17:52 - Felouen
No, k původní otázce - nevím, jestli by to až tak stálo za to jako samotný svět (i když je pravda že jsem to hrála jen asi do druhé mise v tom městě, kde je trochu volného prostoru pro vlastní prohlížení světa), protože ta hra, jak už bylo řečeno, je skoro jako osekaný Shadowrun. V době kdy vyšla byla skvělá právě díky tomu, že to byla první hra, která skutečně dovolovala si tu hru hrát podle sebe (zloděj/ničitel/hacker) a nebyly to jen plané řeči. Plus to mělo hezkou atmosféru, upgradovatelné gadgety, různé gadgety a grafiku, která na svojí dobu byla super. Ale že by ten svět měl celkově takovou atmosféru, že by působila nějak vyjímečně nebo komplikovaně, tak to až tak ne, mě třeba připadal jako temnější budoucnost světa. Podle mě by se muselo hodně zapracovat na tom příběhu a nitkách, aby to bylo použitelné pro širokou veřejnost, a i pak stojí otázka - ale k čemu DE svět, když máme Shadowrun? (protože to si stejně tak mohou lidé odebrat z Shadowrunu magii a jen přizpůsobit politickou situaci, a je to.)
Autorská citace #23
20.11.2009 23:18 - Jerson
Hugo, myslím Deus E jako první hru toho jména. Teď bych se na to možná díval jinak, těžko říct.
Autorská citace #24
20.11.2009 23:35 - bigbythewise
Felouen píše:
...ale k čemu DE svět, když máme Shadowrun?


Souhlasím. Deus Ex je imho hlavně o perfektním příběhu, level designu a o variabilním stylu hraní, řešení situací (a opravdu tu nejde jen o volbu opatrné versus drsňácké vystřílení alienů v místnosti jako třeba v ubohém tunelovitém AvP). Přesto bych neřekl, že Deus Ex má nějaký svůj jedinečný setting. Z mého pohledu je to v podstatě klasický cyberpunk, i když je pravda, že ve světě PC her je tohoto žánru jako šafránu, nejsou tak provařené to z nich dělá i dnes zajímavou záležitost.

Jerson píše:
Deus Ex jsem zkusil a přestal mě bavit po deseti minutách.


10 minut hraní Deus Ex. Taková zvrhlost.
Autorská citace #25
20.11.2009 23:43 - Pety
Bigby a Fel: v tom ze DE neni moc vyjimceny jako cyberpunk s vama souhlasim ale zaroven si myslim ze diky existenci her by se s velmi malym mnoztvim dal udelat DE setting jako entry produkt pro lidi co CP neznaji
Autorská citace #26
21.11.2009 00:29 - pipux
Felouen píše:
je pravda že jsem to hrála jen asi do druhé mise v tom městě

Nooo .... ono těch "misí" je ve hře asi patnáct. A ty nejlepší nápady/zápletky se v DX dávkují po kouscích, v průběhu hry.

Felouen píše:
k čemu DE svět, když máme Shadowrun? (protože to si stejně tak mohou lidé odebrat z Shadowrunu magii a jen přizpůsobit politickou situaci, a je to.

Jen jestli to neříkáš po dvou misích z patnácti :P
DX má svoji vlastní apokalyptickou vizi, konspirace, technologie, korporace ... a zkrátka svůj styl.
Není třeba tvořit bizardně originální světy, ale myslím si, že DX (ač cyberpunk) má svůj vlastní styl, který "žije" (svět, který není statický, hýbe se).

bigbythewise píše:
Přesto bych neřekl, že Deus Ex má nějaký svůj jedinečný setting. Z mého pohledu je to v podstatě klasický cyberpunk

...když se přidržím tvé argumentace, pak WoD taky nemá svůj jedinečný setting? Jedná se jen o klasické pověry? :)

Pety píše:
diky existenci her by se s velmi malym mnoztvim dal udelat DE setting jako entry produkt pro lidi co CP neznaji

Že jo, a taky proč ne? :)
Autorská citace #27
21.11.2009 06:11 - bigbythewise
pipux píše:
...když se přidržím tvé argumentace, pak WoD taky nemá svůj jedinečný setting? Jedná se jen o klasické pověry? :)


Dobře, jinak. Samozřejmě, že ta hra má svůj svět. Myslel jsem to tak, že ho nemá dostatečně propracovaný a zároveň originální na to, aby stálo za to v něm hrát. Nicméně pokud se ti nechce vymýšlet něco svého..

pipux píše:
DX má svoji vlastní apokalyptickou vizi, konspirace, technologie, korporace ... a zkrátka svůj styl.


Tohle všechno v DE jako implantáty, konspirace, dystopie, nanotechnologie, hackeřina atd., jsou typické znaky cyberpunku, nic nového. Nic, co by si sám nesplácal za hodinu. Samozřejmě bavím se čistě o prostředí, o kulisách, ne o kvalitě a náplni hry. V tom imho tkví síla DE, ne v settingu.
Autorská citace #28
21.11.2009 11:17 - Sosáček
Shadowrun bez magie ... hm. To nevim. Mozna vyhlasim anketu na system na hrani cyberpunku, ale tady mi urcite poradi dnd nebo tak.

Shadowrun je zanr sam pro sebe, rozhodne neni cyberpunk. Vzdyt v posledni edci uz ani nejsou pankaci a orkove poslouchaji hiphop.
Autorská citace #29
21.11.2009 12:16 - pipux
bigbythewise píše:
Myslel jsem to tak, že ho nemá dostatečně propracovaný a zároveň originální na to, aby stálo za to v něm hrát. Nicméně pokud se ti nechce vymýšlet něco svého..

Originální, jedinečný ... to je takový nedostižný sen, za kterým se i přes svou nedostižnost snaží spousta designerů hnát ...
Originálnost vzdávám, argumentuji ti na poli zábavnosti. Potom ano, v takovém settingu bude stát zato hrát.

DX vidím optimisticky: tento svě má hodně zajímavou, funční kostru světa, která funguje (hustota fluffu je přímo úměrná potřebám příběhově bohaté 40hodinové PC hry, že :) ). Tuto kostru můžeš jako tvůrce vzít a klidně dál rozšiřovat. Když se budeš držet DX konceptu, design nemá šanci rozsypat se ti jako domeček z karet.

bigbythewise píše:
Nicméně pokud se ti nechce vymýšlet něco svého..

Mě? Já mám svých projektů a povinností více než dost. Ta nepřímo nastíněná otázka úvodu do diskuze zněla: kdopak chce zpracovat DX setting? Doufám, že se toho tady někdo chytne (Pety? :) ), já můžu pomoci jen jako poskok, tak z 20%.

Na druhou stranu toho vznešené teoretizování na téma "má cenu DX setting tvořit?" mi jde dosti proti srsti. V začátku diskuze si zakládám na tom, že to cenu má, nemusím ti to dokazovat.

Víš jak se říká: někdo mluví, někdo koná :P

Pety: Dal jsi mi mrtvý torrent. Takhle to nepůjde :P . Koukám sem: http://thepiratebay.org/torrent/4799634/Cyberpunk_2020_ebooks, což je poměrně hutná kolekce, ale základní příručku tam nějak ne a ne najít. Zkus to třeba hodit na nějaký ten e-disk, ulož.to, atp.
Autorská citace #30
21.11.2009 12:37 - Pety
Pipux : dal sem ti torrent z ktereho sem to stahl ,jestli je v soucastnosti mrtvy tak mame problem houstone
Autorská citace #31
21.11.2009 13:43 - Běžný čtenář
Dopis z Jehudy: Mě přijde cyberpunkový hrdina co poslouchá hiphop dobrý nápad. Možná je to dané tím, že sám poslouchám hiphop!
Autorská citace #32
21.11.2009 14:26 - Sosáček
Mozna.

Ale u shadowrunu mi tam uz nejak chybi ten punk ;)
Autorská citace #33
21.11.2009 14:30 - Nachtrose
Cyberhop?
Autorská citace #34
21.11.2009 14:50 - pipux
Dopis z Jehudy píše:
Ale u shadowrunu mi tam uz nejak chybi ten punk ;)

Tady jde o styl, možná až o dobovou módu.

Cyberpunk je složenina, skládající se ze dvou slov:
Cyber - představy o virtuálním prostoru, jakési druhé relitě s vlastními pravidly, plné drátů a plechu (zavání to 80. léty).
Punk - nevím :) , nazval bych to jakousi rebelskou duší (lze vypozorovat od rozpadu tradičních amerických hodnot - principiálně už někde u vzniku rocku a hnutí hippies).

Otevřel jsem Petyho Cyberpunk 2020 a jak říkám, dýchla na mě atmosféra 80. let.
Atmosféra mladivstvých povalečů, rockerů, buřičů, kteří mají přístup k neestetické technologii. Technologie zde dělá z lidí monstra (tento ideový přístup k technologii viz. třeba filmová kultura 80. let - Robocop, Terminátor, atp.)

Nelíbí se mi to :)

DX je trochu jiný ... technologie je v něm patrně čistější - ve hře doznívá věk mechanitechnických implantátů (ty obrovské železné pracky), přichází éra nanitů. Cyberpunk je svět pouličních povalečů ... zase, DX se mi zdá patrně řádnější, institualizovanější.

Možná je cyberpunk módou let osmdesátých ... možná jsou tyto "estetické, naleštěné nanity" zase módou let dnešních. Stačí se podívat na světový design v technologii ...
Autorská citace #35
21.11.2009 14:51 - Colombo
Mi se původní Shadowrun a jeho cyberpunk líbí více, než shadowrun poslední, bez drátů atp.
Autorská citace #36
21.11.2009 14:57 - pipux
Ještě ukážu zmíněnou pointu na umění:

80. léta:



Současnost:



Colombo: otázka vkusu :) . DX je "přechodová" hra, z drátů na naleštěný "bez"-drát.
Autorská citace #37
21.11.2009 15:18 - Nachtrose
Colombo: priznam se, ze SR jsem moc nestudoval, ale urcite, kdyby jsi moc chtel, muzes si klidne datajack ponechat. Jen budes pusobit jak 256ka mezi pentii ;-)
Autorská citace #38
21.11.2009 15:22 - Sosáček
Datajacky jsou fajn. Vis jak spatne se da odposlouchavat opticky vlakno v porovnani s libovolnym bezdratem?
Autorská citace #39
21.11.2009 15:29 - pipux
Dopis z Jehudy píše:
Vis jak spatne se da odposlouchavat opticky vlakno v porovnani s libovolnym bezdratem?

Ale prosímtě. Stačí ti FHSS, a ani to není žádná horká novinka.
Autorská citace #40
21.11.2009 15:35 - Nachtrose
Dopis z Jehudy píše:
Datajacky jsou fajn. Vis jak spatne se da odposlouchavat opticky vlakno v porovnani s libovolnym bezdratem?


Na druhou stranu, s kabelem musis sedet u terminalu kdyzto s mikrovlnou, rekneme, nemusis byt az TAK moc blizko. I kdyz priznavam, ze nevim, jak to pravidlove funguje.
Autorská citace #41
21.11.2009 15:46 - Sosáček
FHSS ti nepomuze, pokud se to da poslouchat da se to i odposlouchat, to je jednoduchy fyzikalni princip.
Autorská citace #42
21.11.2009 16:12 - Pety
este me napadlo k tomu hiphopu v shadowrunu:kdysi sem cetl rozhovor s tvurci SR kde rikali ze jednim z inspiracnich zdroju pro archetyp samuraje byli hrdinove blaxploatation filmu (Shaft,Black Dynamite...)takze ten rap tam byl pritomny od zacatku :)
Pipux:hele a jakouverzi si stahl?v te co mam doma (450 km daleko takze nedostupne)byly prave zapracovane zaroven tvrde zelezne implantaty a mekke subatomarni implantaty (kazdy se svyma vyhodama a nevyhodama coz je sice rozdil oproti DE kde nanity rullz a zelezo saje ale i tak)
Autorská citace #43
22.11.2009 12:33 - pipux
Pety píše:
a jakou verzi si stahl?

Tuhle: http://www.filestube.com/f7cffbc14faaff4303ea,g/Cyberpunk-2020-Main-Rules.html. (c) 1990, 1991, 1993 Talsorian Games, je tam napsáno.

Nanity jsou lepší :P ... i když taky se dají přepísknout. Pan Simons je ošklivý, protože má bioelektrické spoje natáhnuté po celém obličeji.

Autorská citace #44
22.11.2009 13:02 - Sosáček
Pan Simons je osklivy protoze je to drsnej zaporak. Plus verim ze on ma v popisu prace strasit lidi, takze to je pro nej uzitecne :)
Autorská citace #45
31.3.2010 16:20 - Hugo
pipux píše:
Hugo, ty se věnuješ vývoji PC/konzolových her?


Pozde ale prece (velice pozde) Pipuxi - nick mcfarrel na http://www.unrealsp.org/forums/ a mcfarrel na http://forums.blackcatgames.com/

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11635804176331 secREMOTE_IP: 3.135.183.187