Prostředí

sirien
7.2.2009 14:51
Umělá inteligence je častým a sporným místem sci-fi světů, v seriálech i filmech ji můžeme nalézt v mnoha podobách. Herně s ní ale vznikají mnohé problémy, které bych zde chtěl rozebrat.
Autorská citace #1
7.2.2009 14:51 - JackPhoenix
Pokud jde o omezení AI v prostředí, doporučuji Dunu od Franka Herberta...po špatných zkušenostech je tvorba jakékoliv umělé inteligence zakázaná, mají dokonce přikázání "Nestvoříš stroj k obrazu mysli člověka"
Autorská citace #2
7.2.2009 15:12 - sirien
Duna je děsivě náboženská. Navíc dost nesmyslně (no - je to Duna, ladí to tam stylem a hlavně to má bejt o něčem jinym, ale bráno do důsledku to nesmyslný je hodně) podtechnizovaná.
Je to hezkej knižní koncept, ale herně tomu nevěřim - hráče napadne "a proč" (a zrovna u tohodle tématu je těch "a proč" hodně), kromě toho se tím logicky vzdáváš spousty věcí okolo a tak.
Autorská citace #3
7.2.2009 15:37 - Sosáček
"protoze jsme se tak dohodli pri tvorbe settingu" je dobra odpoved.

jinak, s AI to neni tak jednoduchy. Treba pri rizeni a tak. Ty vecicky jsou nespolehlivy, a to tak ze hodne.
Autorská citace #4
7.2.2009 15:47 - sirien
Píše:
"protoze jsme se tak dohodli pri tvorbe settingu" je dobra odpoved.

Bezpochyby. Nicméně pokud ji musíš použít, očividně ta dohoda nebyla někomu jasná...

Píše:
jinak, s AI to neni tak jednoduchy. Treba pri rizeni a tak. Ty vecicky jsou nespolehlivy, a to tak ze hodne.

Jistě, dneska... ale když si vezmeš jak rychle jde vývoj.
Autorská citace #5
7.2.2009 20:32 - Dukolm
Píše:
jinak, s AI to neni tak jednoduchy. Třeba při řízeni a tak. Ty vecicky jsou nespolehlivy, a to tak ze hodne.

dneska jo ale jde to strašně dopředu
jak je ten závod v Americe těch aut přes města,...
tak že loni myslím nejdál dojeli 20mil a závod nikdo nedokončil a letos těch 70mil projelo víc aut a co víš co bude za rok nebo deset let

Jinak mě při tomhle napadá co bude muset lidstvo vynalézt protože s tranzistorů si to nějak představit neumím
Autorská citace #6
7.2.2009 20:41 - Jerson
Asi nejlepší AI v dlouhodobé sérii jsem viděl u Asimovových robotů. 5i robotické zákony a zvyšující se komplexnost vedly k celkem zajímavým efektům. I film Já, robot velmi hezky ukazuje AI, která je použitelná ve světě, kde lidé mají stále své místo.
Za dobrou ukázku AI považuju i dvojku Terminátora - myslete si o Arnieho hereckých schopnostech cokoliv, ale na kyborba bez citů se opravdu hodil.
Pak je AI z různých béčkových filmů, která stojí na opačné straně, a když robot nebo android křičí bolestí / zuřivostí, když bojuje nebo když mu poslední lidský hrdina udřezává hlavu.

Omezení AI "shora" bylo i ve světě Warzony (Doomtoopera), ale takové omezení mi přijde těžko udržitelné.
Autorská citace #7
7.2.2009 21:11 - sirien
Píše:
Jinak mě při tomhle napadá co bude muset lidstvo vynalézt protože s tranzistorů si to nějak představit neumím

Minimálně myšlenkově (co já vim co amíci testujou v "top secret" modu) se experimentuje s převzetím neuronální struktury - hardware systému vytvoříš podle schématu převzatém nebo minimálně inspirovaném mozkovou strukturou.

V Battlestar Galactica (a kromě toho dost vědců-futuristů tenhle nápad už řeklo samo) počítače naprosto bez váhání využívaj biologické mozkové struktury.
V BSG tak že cyloni - centurioni, stihače atp. prostě mají částečně biohardware, lidské modely cylonů jsou prakticky vzato kompletně biologické (až na nějakou nanoúroveň - umí se normálně připojit k počítačům a tak, ale lidé je od sebe nedokáží rozeznat)
Autorská citace #8
7.2.2009 23:29 - Colombo
ono biologický základ má obrovskou výhodu, může se přestavovat, opravovat atd.
Autorská citace #9
8.2.2009 00:13 - sirien
...zešílet...
Autorská citace #10
8.2.2009 00:49 - Colombo
tak, nevím jak je na základě dnešních(a zejména mých) informací možno vytvořit elektronickou(tedy ze součástek) náhradu neuronových sítí se všemi jejími výhodami(tedy možnost změny struktury a tím vývoje). Dále neustále algoritmy, které provádíme jsou velice omezené a člověk nikdy nebude moci takto vytvořit onu bytost(pokud připustíme, že inteligence není nic jiného než složitý algoritmus se spoustou nejrůznějších typů zpětných kliček-pamětí, atd. atd.). Můj názor je ten, že onu umělou inteligenci, tedy samotnou bytost, budeme moci vytvořit jen s pomocí "evoluce", tedy vývoje a to vývoje samovolného. Prostě vytvoříme jednoduchý samoučící algoritmus a móóóc dlouho ho budeme v jakési aréně cvičt, učit podnětům, učit reagovat, napodobit evoluci s tím, že my víme, jakým směrem se chceme vydat a tak budeme moci působit danými prvky o kterých jsme přesvědčeni, že nám pomohli vytvořit naši inteligenci. No, pak nezbývá než ho pomalu krmit kulturou atd. atd.
Autorská citace #11
8.2.2009 10:12 - Fritzs
Jerson píše:
Omezení AI "shora" bylo i ve světě Warzony (Doomtoopera), ale takové omezení mi přijde těžko udržitelné.


Proč? Řekněme, že k tomu, aby něco bylo inteligentí, tak to potřebuje duši™ a duše™ může sídlit jenom v organickém mozku, přičemž duše™ nevzniká, jenom se převtěluje a z libovolného důvodu se nikdy nepřevtělí do něčeho, co vziklo jinou než přirozenou (čápí/vraní doručovatelská služba) cestou.
Autorská citace #12
8.2.2009 11:52 - Sosáček
jednak prestavovat se muzou i tranzistorovy struktury (kouknete na FPGA). druhak, ta neuronova sit muze byt softwarova a bezet na nejakem emulatoru -- potom ma tu vyhodu, ze ji muzu kdykoli vypnout, kdykoli udelat kopii, mit pet spolupracujicich siti na jednom cipu, atd.
Autorská citace #13
8.2.2009 11:55 - Lotrando
Colombo: dnes se celkem úspěšně simuluje "myšlení" hmyzu, provádí se to metodou aplikace určitých šablon na rozpoznané problémové situace. Jestli to lze v komplexnějším meřítku přenést i na vyšší živočichy se asi teprve uvidí, ale u toho hmyzu brzy nepoznáš rozdíl mezi živým a umělým.

Fritzs: to ale není sci-fi
Autorská citace #14
8.2.2009 12:31 - Fritzs
Lotrando: A proč ne?
Autorská citace #15
8.2.2009 13:05 - Colombo
Lotrando: jistě, ale to není myšlení, to jen vemeš jeden z těch tisíců propojených okruhů a snažíš se ho nějak spojit s tisícem dalším. Problém je, že na tohle potřebujeme znát veškeré věci. Prakticky zkopírovat hmyzáka, abychom měli hmyzáka program. Tohle je na mnohem delší trať. Alspoň podle mého názoru.

Uzivatel: samotná přestavba je jen jedna z výhod, ale co takhle regenerace? Ono se právě, s ohledem na mikrometeority, přemýšlelo, jak to udělat, aby se neživé materiály samy opravovaly. Teď jsou v testování jakési trubičky, které obsahují akousik pryskiřici a když dojde k jejich narušení, pryskiřice vyteče a v kontaktu s ? se promění v látku jako trubička. Ale furt to není ono.
Tak, jestli jsi to nepochopil, tak na ty softwarové neuronové sítě jsem narážel. Ale je to sakra náročné(co jsem slyšel) a pochybuju, že ti na jednom čipu jich bude moci fungovat pět.
No a jak chceš vypnout něco, co má sílu Skynetu, uvědomuje si to samo sebe a nepřeje si, aby jsi to vypl? Už na dnešních počítačích je vypínání prakticky softwarové:)
Autorská citace #16
8.2.2009 13:15 - Jerson
Fritzs píše:
Řekněme, že k tomu, aby něco bylo inteligentí, tak to potřebuje duši™ a duše™ může sídlit jenom v organickém mozku, přičemž duše™ nevzniká, jenom se převtěluje a z libovolného důvodu se nikdy nepřevtělí do něčeho, co vziklo jinou než přirozenou (čápí/vraní doručovatelská služba) cestou.

Tím myslím, že když AI v minulosti byla velmi vyspělá, ale lidé s ní měl potíže, takže po válce někdo rozhodl, že se žádná vyspělá AI neude vyrábět - nevěřím v dodržení takových dohod, zeména pokud jsou výhody v jejím používání větší než malé.
Autorská citace #17
8.2.2009 14:20 - Max
Píše:
člověk nikdy nebude moci takto vytvořit onu bytost

Je to tak. Člověk neumí rovnou čáru. Dá povel a stroj jí s molekulovou přesností udělá. Máme nástroje, postupy, disciplíny.

Píše:
budeme moci vytvořit jen s pomocí "evoluce"

Evoluce je zoufale pomalá. Zkouší vše co zkoušet jde. Mutace nastane a není-li úspěšná, vyhyne. Evoluční vývoj trval miliony let. Počítače vznikli před x-sáti lety.

Člověk je mohutně paralelní. Člověk je neskutečně pomalej. Soutěžit s dnešním PC a vyhrát? Většinou půjde o "patentově lidské" disciplíny. Nespornost takových srovnání musí pak být jasná každému člověku. Stačí dobře volit otázky a výsledek na přání je na světě.
Autorská citace #18
8.2.2009 14:50 - Max
U herní umělé inteligence bych pak logiku věci nehledal. Založit její stav na nějaké víře. Víra je nezpochybnitelná.
Autorská citace #19
8.2.2009 16:42 - Colombo
víra je zpochybnitelná
nezapomínej na bipolárnost emocí, na to, že láska snadněji přejde v nenávist, než vyprchá.
Evoluce je rychlá mrška, jen ty výtvory, co jsou vyrobeny, častokrát dokáží toho sakra hodně vydržet a tak je neustále onen tlak, který evoluci žene menší a menší. Nehledě na to, že evoluce nejvíc probíhá na genetické bázi, vzhledově ji vůbec nemusíme postřehnout.
Autorská citace #20
8.2.2009 18:01 - sirien
Píše:
Evoluce je rychlá mrška

V časovém horizontu posunu kontinentů určitě.

Píše:
láska snadněji přejde v nenávist, než vyprchá.

citation needed.
Osobně sem se timhle způsobem zatim nezhoup, naproti tomu lidi co nemám rád jsem ve valné většině případů neměl rád velmi brzy.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10089778900146 secREMOTE_IP: 18.117.153.38