Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
14.7.2020 15:36 - MirTur
Šaman píše:
Teď jsme ale tři roky hráli pouštní kampaň a tak nám třeba přibyli pouštní elfové.
- Pravidla jsou skoro čistý Fate

Gratuluji k tak dlouhému hraní, o tom si můžu v současnosti nechat zdát :) Jakou verzi Fate používáte?
14.7.2020 15:49 - Šaman
4e, začínali jsme na Core (dovednosti), ale ta pouštní kampaň (měla to být jen relativně malá odbočka od našeho hlavního příběhu na severu:) byla s vlastnostmi. A už u nich zůstaneme.

Fate ale umožňuje rozsáhlé přenastavení, nejedeme podle defaultního. Třeba jsme zrušili obnovu a FP se tak získávají jen vynucením, při milníkách, nebo ve výjimečnych případech jako odměna. Zato jsme skončili na šesti trikách (a s jednou pětkovou vlastností). To už jsou ale zkušené a velmi kompetentní postavy. Začínali jsme na dvou trikách a jedné trojkové vlastnosti.

Po prázdninách plánuji experimentálně zrušit FP a vrátit se k práci s aspekty jak to bylo ve 2e - aspekt má vedle sebe políčko, které se vyvoláním proškrtne. Chci trochu posílit váhu aspektů, která nám s málo FP klesla a aspekty sloužily víc jako povolení k trikům a některým akcím. Uvidím, co to udělá.
14.7.2020 15:51 - Aegnor
Šaman píše:
Chci trochu posílit váhu aspektů, která nám s málo FP klesla a aspekty sloužily víc jako povolení k trikům a některým akcím.

Jak často provádíte CA na aspektech postavy?

EDIT: Eh, blbě položenej dotaz. Jak často se hráč rozhodne si vytvořit výhodu na aspektu jeho vlastní postavy?
14.7.2020 15:52 - MirTur
Já svého času koketoval právě s 2e - ty aspekty jsou pecka. Bohužel mi to haprovalo v bojích. Bylo to takové nemastné neslané (asi jako DnD :) Máte na boje nějaký houserule?
14.7.2020 16:06 - sirien
...trochu sem se rozepsal, tak bych tohle téma převedl sem, kam patří :)
19.7.2020 18:52 - Hyosger
Ad. asi týden stará diskuze o alchymistovi.
Pořád nechápu, co všichni mají s tou truhlou - podle pravidel je velká cca 30x15x10 cm (4,5l, váha asi 3/4 kg), což je menší než běžná brašna na notebook. Do toho se mu žádná aparatura stejně nevejde. Hlavně je na ukládání magenergie a surovin. Vydestilovaná alchymistická magenergie bude nějaký extrakt nebo sušený prášek, který rozebíhá "chemické reakce" (čemuž odpovídá i její zahušťování, prostě z té žíhané kosti oběšence vyhrabaná o svatojánské noci zbude méně, protože ta "destilace" má větší účinnost). Suroviny budou podobného rázu - asi nějaké sušené bylinky, síra, rtuť atd (v pravidlech jsou extrakty, tinktury - tedy z něčeho nemagického). Výroba většiny lektvarů trvá řádově desítky minut, některé i 30 vteřin (WTF? :-D), ohnivá hlína asi 1,5 minuty. Pokud je někdo schopnej uvařit pervitin na nádraží... ve dvou baňkách... na hadru namočeném v benzínu... a bez kouzel, tak alchymista/ dobrodruh z předpřipravených surovin zvládne namíchat mlhovinu (za těch 30 vteřin). Mimochodem pamatujete příklad z PPP o nosnosti? Jak barbar Hrun bez postihu neunese ani vlastní meč a zbroj? To měl navíc maximální sílu, co to šlo. Navíc představa, že někdo bojuje s tornou větší než alchymistická truhla (nebo spíš kabelkou?), může být celkem zábavná. Navíc ne každé sklo se snadno rozbíjí - malé lékárenské stojatky často ustojí pád na zem a to nejsou obalené hadry, slámou nebo čímkoliv. Navíc suroviny může skladovat v plechových nebo dřevěných krabičkách, nemluvě o nějakém očarovaném skle, které prostě lépe drží (chraněné sklo z démonského cyklu, rajmin z Asterionu). Každý alchymista by se určitě pídil po téhle variantě. Toliko o achillově patě alchymisty v podobě nepotřebných krámů.
K tomu je to povolání, které se celkem hodí pro dobrodružství - střelba, potom nějaká ta petarda, rachejtle. A motivace? Zatímco zloděj může získávat peníze kdekoliv, tak recepty a suroviny na další ptákovinky mohou být prostě jen v trpasličích hrobkách, dračích doupatech...
Že to není klasické povolání do každého settingu? Když jsem poprvé viděl DnD 5e, tak mi přišlo zvláštní dělení na kouzelníka, čaroděje a černokněžníka (a klerika, případně i klerik vs paladin). Připadalo mi to strašně "americký" a nikdy mě nenapadlo tohle dělení řešit, hráč kouzelníka zdroj své moci nějak domluvil s PJ a bylo. A co mi doslova vyrazilo dech byl mnich. Toho teprve nacpat do každého settingu musí být nádhera. A ten alchymista (bez čarování) mi v DnD citelně chybí (na štěstí v JaDu by měl být).
Na oboje pravidla se celkem těším a jsem zvědavý, které vyjdou lépe. Obecně si myslím, že JaD povedou, protože D20 mě celkem chytlo za srdce. Navíc systém povolání je v DnD lepší než v DrD. Je tam tolik možností, že lze zahrát fakt kdeco (i zaklínače jako čaroknechta)
19.7.2020 20:14 - Šaman
Už bych tu diskuzi nechal spát. Hlavní oponent alchymisty jsem byl já a prostě do našeho světa se alchymista jako běžný řemeslník nehodí. A protože hrajeme Fate, tak každá postava by měla mít nějký problém/nevýhodu. Samotný systém to vyžaduje, protože přes ty problémy pak získává body osudu (boosty). Takže pokud bude alchymista unikátní vědec, který potřebuje složitou aparaturu, aby pak ale udělal velký boom, tak ta truhla/výbava/destilační korona může být jeho hlavní problém. (Taky nemusí, pak si ale bude muset najít jiný hlavní problém.)

V jiném světě, v jiných pravidlech, s jiným GM, v jiné družině… to může být úplně jinak. Nebo při jiné kampani. Do Společenstvo on the road se moc nehodí, do kampaně oživení Golema v hlavním městě - tam může být hlavní příběhová postava.

P.S. Jinak mnich, který je evidentně mnichem asijskych bojovýh umění, se k nám do světa taky nehodí. A on se ani moc nehodil do těch FR počítačových her (BG, Icewind Dale…) protože ty hry byly hodně o tom sehnat equip a on žádný nepotřeboval. K čemu super zbraně, když mnich byl stejně nejlepší bez nich.
20.7.2020 14:05 - Gergon
Tak třeba zrovna mnich skvěle funguje v Diablu, ve WoWku atd.... Takže za mě je to luxusní povolání a jsem moc rád že v DnD je.
20.7.2020 14:17 - LokiB
Šaman píše:
Jinak mnich, který je evidentně mnichem asijskych bojovýh umění, se k nám do světa taky nehodí.


já bych řekl, že ho Sapkowski v Husitské trilogii celkem obstojně do českého středověku dostal ;)
20.7.2020 15:12 - sirien
Hyosger píše:
dělení na kouzelníka, čaroděje a černokněžníka

Tak tam jde hodně/hlavně o to že každý funguje jinak mechanicky a dává tím hodně jiný gamistický feeling a plní odlišnou "skupinovou roli".

Mnich... Byl vždy kontroverzní i v anglofonním světě - viz Gamers 2.
20.7.2020 15:32 - Jezus
Tak on hlavně funguje špatně tam, kde si lidí myslí, že DnD má něco společného s historickou fantasy nebo alespoň s kulisami "evropské" fantasy typu Tolkien či třeba Zaklínač.

V Baldurově bráně, kam se dá připlout prakticky odkudkoli, nebo dokonce v Hlubině, nevypadá nijak bizarně (respektive se ztrácí ve všem tom pelmelu okolo).

V některých světech už jo (třeba v tom, kde GM škrtne elfy, protože mu to pak připadá "historičtější", načež stejně vede klasickou generickou kampaň), ale tam je to na domluvě a nehodí se tam více věcí (proto taky platí "nehodící se škrtněte").
20.7.2020 16:45 - Gurney
Jezus píše:
Tak on hlavně funguje špatně tam, kde si lidí myslí, že DnD má něco společného s historickou fantasy nebo alespoň s kulisami "evropské" fantasy typu Tolkien či třeba Zaklínač.

Tak ono je dobré vzít v potaz, že americká fantasy je v lecčem dost odlišná. Sice je tam společný základ jako Tolkiena, Howarda nebo Lovecrafta, ale u nás třeba strašně vlivného Sapkowskiho v anglofonním světě prakticky nikdo neznal, než ho zpropagoval CD Projekt. U nás zas sice kdysi vyšly nějaké překlady Moorcocka a snad i Vanceho, ale reálně je to hrozně obskurní a čte to hlavně ta část fantasy fandomu, která se k tomu dostane skrz D&D. Nemluvě třeba o vlivu komiksů. A tohle je hrozně vidět na českých vs amerických hráčích - u nás se jaksi "nesluší" míchat ani technologie z různých historických období a kultury nebo dokonce sci-fi a fantasy.
20.7.2020 18:12 - sirien
Jezus: To je asi jako vzít Shadowrun a pak si stěžovat, že v něm sou elfové, draci a magie. Že máš naprosto mimojdoucí očekávání která si sebral kdovíkde fakt neni chyba hry, která nikdy ničím nezastírala, co je zač a DnD si na nějakou "historickou" nebo "evropskou" fantasy fakt nikdy nehrálo. (Snad vyjma Ravenloftu, což je ale dost speciální případ.)

Jinak jako IMO se i ten zájem o historickou fantasy poněkud přehání. Lidi jí podle mě hrajou hlavně protože to bylo nabídnuto a svého času propagováno jako default - kdyby okolo byly jiné alternativní světy s předpřipravenými materiály podle kterých lze jejich setting snadno uchopit, tak by se myslim rychle zjistilo, že dost lidí preferuje něco jiného. Bohužel, díky nějakým filmům a obecné pop-kultuře je středověk prostě snadno uchopitelný - ale, jak ukázaly Příběhy Impéria, stejně tak uchopitelná je i Viktoriánská anglie.

Co uchopitelné už moc není je i prostá antika - lidi mají tušení o tom že byly nějaké městské státy a viděli filmy s pár epickými hrdiny (Souboj Titánů...), ale o tom jak reálně fungovala ta společnost (což je to, co pro odehrání settingu potřebuješ znát - kdo šéfuje městu, jak, za jakých podmínek, jak fungují stráže, kdo má na starosti armádu, jak funguje obchod, tržiště...) už většina lidí moc netuší a nemají až tak jasnou představu, jak by takové prostředí uchopili. Holt pohádky a většina filmů jsou plné nějakých králů a princezen a rytířů a dalších - ne patriciů a féničanů a pretoriánů. (Přitom ta antika neni tak daleko - pustit si dvě série Říma je poměrně příjemná večerní kratochvíle.)
20.7.2020 19:55 - LokiB
Hmm, v mé malé soc bublině tomu bylo tak, že přemluvit spoluhráče na něco jiného než fantasy a časem historickou fantasy, bylo nemožné. jak zastydlí autisté, nechtěli ani nic jiného zkusit ... že prý vědí, že by je to nebavilo, nemají to jak uchopit. a to přitom čtou i scifi, lovecrafta atd.
ale i jen střelné zbraně pro ně byly obtížně zkousnutelné, vždyť přeci "vystříleš a je mrtvý" ... a další absurdní argumenty.

mně se tedy obecné fantasy postupně trochu přejedlo.
+ dohadovat se u stolu, jestli jsou skřeti spíš jako v Tolkienovi, nebo v téhle knížce, či tamté ... to pak už taky nebylo moc zábavné

alternativní pseudohistorie s nadpřirozenem se asi taky přejí, a někoho určitě neosloví vůbec.
Třeba ale u Savage Worlds je zajímavé, jak mají celkem dost velmi rozličných settingů, od římské historie, přes pseudohistorii, přes fantasy, cyberpunk, detektivky, indianajonesovky, mafie-noir, scifi až k superhrdinům a hororu, že co jsem tak soudil podle diskusí ve fórech a na FB, ta pseudohistorie mezi fanoušky je stále tak nějak nejpopulárnější.

A i když jsem nějaké oneshoty hrál třeba i ten starý řím, tak z nějakého důvodu mě "ala středověk" a "ala wild west" prostě bavily nejvíc :) ta uchopitelnost je pro to asi důležitá, ale nejen. je to nějak popkulturně propsané :)
20.7.2020 20:32 - PetrH
Opět další střípky z ukázky co nás čeká...
21.7.2020 11:06 - Hyosger
gergon píše:
Tak třeba zrovna mnich skvěle funguje v Diablu, ve WoWku atd.... Takže za mě je to luxusní povolání a jsem moc rád že v DnD je.


Třeba WoWko jsem s příchodem MoP přestal hrát. Kromě nedostatku času, mi tam celá myšlenka Pandarie vůbec neseděla. Ani ne, že bych tolik nesnášel východní kulturu, jen mi to připadalo jako strašné poklonkování čínskému publiku. Já vím pandarský pivovarník ve W3... Toho jsem chápal spíš jako takovej vtípek. Do Diabla to asi sedí trochu lépe.
Co jsem tím myslel ne všechny volby povolání (ať už alchymista nebo mnich) musí sednout do každého settingu nebo do každé skupinky. Končené slovo bude mít asi DM/PJ, zda se mu to do jeho světa sedne.
Já si momentálně do šuplíku píšu fantasy setting inspirovaný pádem Západořímské říše. Mnicha bych v tomhle světě fakt nepovolil. Na druhou stranu jsem si při psaní tohoto settingu všiml, že fantasy svět dobrý pro knihu je diametrálně odlišný od toho herního. V herních světech je víc magie, větší výběr různých ras. Z toho důvodu nevidím moc reálně hrát ve Středozemi - zůstal by jen nějaký hraničářský, bojovnický a tulácký archetyp, o nějakých kouzelnících, klericích a paladinech nemůže být řeč.

Mimochodem k Dračí hlídce - pevně doufám, že se autorům povedlo stáhnou počet levelů na přibližně 20-25, aby každý level něco znamenal. Že se jim povedl nějaký rozumný systém na užívání zbraní, případně na vyměňování schopností mezi povoláními. Ještě by mě zajímalo nějaké řešení vlastností u jednotlivých ras. Rozhodně je lepší řešení rasově téměř nezávislé určování vlastností DnD 5e než DrD 1.6 (třeba naprosto nepoužitelný kroll a trpaslík - tedy kromě válečníka) s možností růstu...
21.7.2020 11:14 - Aegnor
Hyosger píše:
Z toho důvodu nevidím moc reálně hrát ve Středozemi - zůstal by jen nějaký hraničářský, bojovnický a tulácký archetyp, o nějakých kouzelnících, klericích a paladinech nemůže být řeč.

A přitom tady máme články o tom, jak hrát na Ardě v d20 systému (tuším že to bylo DnD 3.5e, ale jistej si fakt nejsem).

Hyosger píše:
V herních světech je víc magie, větší výběr různých ras.

Ne nutně. V naprosté většině her, co jsem hrál (jako nic extra, jenom pár set hodin, možná k tisícovce), moc různých ras nebylo.
21.7.2020 12:08 - Jezus
sirien píše:
Jezus: To je asi jako vzít Shadowrun a pak si stěžovat, že v něm sou elfové, draci a magie. Že máš naprosto mimojdoucí očekávání která si sebral kdovíkde fakt neni chyba hry, která nikdy ničím nezastírala, co je zač a DnD si na nějakou "historickou" nebo "evropskou" fantasy fakt nikdy nehrálo. (Snad vyjma Ravenloftu, což je ale dost speciální případ.)


Eh, to jsi mě ale špatně pochopil. Já právě naznačoval, že DnD historické nikdy nebylo, ale že se to zdá být pro některé lidi novinka. Reagoval jsem na to "divení" stran mnicha a vlastně i na tvoji narážku na Gamers 2, že to vyvolávalo "kontroverze". (A vzpomínám si, že se tu před rokem nebo kdy taky objevily uvahy o tom, že FR je "vlastně ve středověku" apod.)

Mě se právě DnD a FR hrají dobře s vědomím, že to není "evropská fantasy" a kulisy jsou divoké (imho je to lepší, než když by si na to hráli a stejně jim to nefungovalo kvůli všem těm věcem, co tam narvali). Jinak v DrD2 jedeme pseudo-pseudo-staroslovanství a i tam se jeden hráč divil, že nemá v "chalupě" sporák a druhý se sháněl po tabáku. Tak si skoro říkám, nakolik by pro ně byl uchopitelný i ten středověk :-))
21.7.2020 12:58 - Hyosger
Nevyznám se v DnD 3.5e, teprve cca před rokem jsem objevil DnD 5e a teď jsem to nedávno pořádně přečetl a příjemně mě to překvapilo. Ale na hraní v Ardě by mě dost odrazovalo třeba "Síla +2, Obratnost +2, Odolnost +2, Inteligence +2, Moudrost +2, Charisma +4" u Noldor. Ono to dost odpovídá Tolkienově světu. LotRa mám rozhodně rád, k fantasy mě přivedl, ale koncept polobožských elfů a temného pána mě vůbec neuspokojuje (naopak Sarumana považuju za mnohem lepšího záporáka).
Aegnor píše:
Ne nutně. V naprosté většině her, co jsem hrál (jako nic extra, jenom pár set hodin, možná k tisícovce), moc různých ras nebylo.

Nemusí, dokonce to imo lépe funguje s méně rasami. Před dvěma lety jsme se snažili s přítelkyní složit skupinku na hraní nějakého RPG. Každý kdo měl nějaké větší zkušenosti, tak chtěl hrát člověka, elfa nebo trpaslíka, "nejhůř" hobita. Hráči, kteří začínali tak vyhazovali samé drakorozené, taureny, humanoidní kočky nebo ještěrky.
S tou středověkostí je to problém. Většina fantasy míchá více dějinných úseků do sebe (už jen třeba v Asterionu se na jednom moři potkávají vikingové i piráti z Karibiku). A to nehledě na to, že dnešní pohled na středověk je pokroucený představami historiků z období 18. a 19. století. Každý si prostě vytvoří kulisy jaké jsou mu sympatické. FR a obecně tyto komerční světy beru jako vytvořené pro co nejširší spektrum hráčů. A to neříkám, že nemají svoje kouzlo. Pro velkou část kampaní je naopak využitelné mít možnost beztrestně pobíjet troglodyty, gnoly a skřety. Chápu to tak, že ve FR je opravdu všechno na co si (americký) hráč vzpomene. Mě je například asi nejsympatičtější svět Dragon age (hrál jsem jen origins).
24.7.2020 15:31 - Jezus
Jedna věc se musí Dračí hlídce nechat. Umí cílit. Kamarádka, co ji znám z Advíku (pak z nějaké podobné brněnské akce) a co si občas něco laikneme na FB, učí na základce (a taky píše btw) a teď už podruhé sdílela odkaz na Dračí hlídku...

Takže co myslíte, že budou "její děcka" asi tak hrávat? :-)

Druhá věc, co se musí Dračí hlídce nechat je, že umí nabídnout zajímavé blbinky.

Jako řekněte - neměli byste si chuť alespoň chvíli zahrát, když vám pár kliknutí vyplivne tohle a pak hned tohle? :-)

(Výše uvedený generátor postav byl mimochodem to druhé, co o dračí hlídce sdílela /tedy myslím, já na FB chodím hlavně zjišťovat, kdy a kam se jde do hospody.../)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.099004983901978 secREMOTE_IP: 34.201.69.22