Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
6.7.2020 21:58 - LokiB
York: tak jsem měl vlčí mhu, páč jsem měl naprosto jasný pocit, že přesně to jsem tu četl :-o ... a teď to tu není ... zázrak :)

EDIT: a nebo tedy místo zázraku jsem si špatně vyložil tohle ;)

"Pokud chceš mít v systému kouzla a podobně, tak buď bude neskutečně obsáhlej (GURPS), nebo bude popisovat konkrétní setting nebo aspoň množinu settingů."
6.7.2020 22:26 - York
Loki: Možná jsem to nenapsal srozumitelně.

DnD má spoustu konkrétních potvor, konkrétních kouzel, konkrétních schopností, konkrétních ras. To jsou všechno prvky popisující setting. Můžeš je mít buď v pravidlech (ať už to bude rulebook nebo sourcebook), nebo si je vezmeš odjinud - třeba z knížek, z filmů a podobně.

Systém jako Fate funguje, dokud používáš jednoduchej magickej systém, nebo dokud jeho podrobnej popis můžeš odněkud vzít. Třeba ze Sandersonovejch knížek to jde dobře, protože Sanderson magii popisuje poměrně hodně podrobně a hlavně má systém magie kterej je vůbec možný takhle podrobně popsat, zato třeba od Tolkiena se magie přebírá blbě, protože ji nijak zvlášť detailně nepopisuje.

V DnD naopak není magie (a potvory a vůbec setting) převzatá odjinud, DnD ji přímo definuje. Je tudíž stavený primárně na hraní v DnD-like světech, ne v jakýchkoliv fantasy světech. Když budeš hrát Fate v DnD světě, tak jednak budeš používat spoustu informací z příruček DnD (takže vlastně nehraješ jen Fate, ale Fate a současně část DnD), a navíc to bude dost výrazně odlišnej zážitek než když budeš hrát DnD svět v DnD, protože třeba zrovna kouzla jsou v DnD popsána z velký části pomocí DnD mechanik.

Fate a DnD prostě dělaj každej něco jinýho a DnD není (settingově) generickej systém, i když se tak o něm často mluví.
6.7.2020 22:29 - Colombo
Většina postů je děsný OT. Co takhle oddělit z toho dvě diskuze? Mám pocit, že "Výhody DrD" nebo "Unikátnost DrD" nebo něco takového tu už byla. A pak bychom mohli mít "Settingová magie".
6.7.2020 22:38 - sirien
York píše:
zato třeba od Tolkiena se magie přebírá...

...dost snadno, protože to je měkkej magickej systém, což se docela dobře kamarádí s abstrakcí a systémem aspektů a bodů osudu. Popravdě právě naopak - Tolkienovu magii v abstraktním Fate odehraješ poměrně snadno, ale v libovolném konkrétním systému (DnD, GURPS...) máš spíš dost smůlu. Totéž platí i pro další příběhy kde měkká magie doplňuje naraci, jako např. Strange a Norrel (který, ač se to nezdá, jsou příběhem o magii, nikoliv příběhem s magií).



Jinak Tvůj extremistickej fundamentalismus co do "třídění" systémů není zrovna... přehledný. DnD samozřejmě je settingově generický systém. Existuje mnoho různých settingů, které si jsou velmi odlišné, ale přitom jsou všechny DnD. Jen to není zcela univerzální systém a ta generičnost není bez hranic.
6.7.2020 23:08 - York
sirien píše:
Tolkienovu magii v abstraktním Fate odehraješ poměrně snadno, ale v libovolném konkrétním systému (DnD, GURPS...) máš spíš dost smůlu.


To ano, ale problém je vůbec říct, co ta Tolkienova magie je. Zapalování šišek a vyrábění ohňostrojů? A co dál?

Nějak se to samozřejmě vždycky pojmout dá, ale chce to celkem dost vlastního vymýšlení. Oproti tomu jak vlastně funguje Sandersonova magie a co dokáže si prostě přečteš v jeho knížkách.
6.7.2020 23:13 - LokiB
York píše:
Když budeš hrát Fate v DnD světě, tak jednak budeš používat spoustu informací z příruček DnD (takže vlastně nehraješ jen Fate, ale Fate a současně část DnD), a navíc to bude dost výrazně odlišnej zážitek než když budeš hrát DnD svět v DnD, protože třeba zrovna kouzla jsou v DnD popsána z velký části pomocí DnD mechanik.


Tohle jsem taky tak moc nepochopil, jsem nějak po víkendu unavenej.
Proč bys musel při hraní Fate v DnD-like světě používat spoustu informací z příruček DnD? Které informace by to vynuceně musely být? Třeba při hraní ve světě Forgotten Realms?
6.7.2020 23:24 - York
LokiB píše:
Proč bys musel při hraní Fate v DnD-like světě používat spoustu informací z příruček DnD?


Třeba abys věděl, že můžeš hrát wizarda, clerica nebo fightera a nikoliv hulka nebo spidermana, a co jako wizard dokažeš a co je naopak nad tvoje síly.
6.7.2020 23:28 - Log 1=0
Tady má York pravdu.
Musíš si načíst bestiář, protože je v něm tuna lore.
Potom v PPJ jsou informace o sférách, ikoncké artefakty (Oko a ruka Vekny třeba).
V PH potom kouzla, z nichž některá jsou ikonická, a měla by být zachována i s původním feelingem.

Samozřejmě hromada těch věcí bude v těch settingovkách upravených nebo zopakovaných (dtto beletrie). Jasně, můžu si pro svou Fate hru vzít Pána prstenů nebo Legendu o Drizztovi, a být spokojený. Ale pokud to má mít opravdu ten správný feeling potřebuju víc. U Pána prstenů to budou ostatní Tolkienovy knihy, u těch FR románů to možná ještě víc než další beletrie budou právě DnD příručky.
EDIT: York: Tohle poznáš i odjinud, třeba z FR románů. Na druhou stranu... viz výše.
6.7.2020 23:51 - York
Nejde o to, jestli mám nebo nemám pravdu, je to prostě pohled, nad kterým se možná má smysl zamyslet.

Mohlo by bejt DnD napsaný jako settingově generickej systém? Určitě mohlo, ale nebylo by to pak DnD.
7.7.2020 00:01 - LokiB
York píše:
Třeba abys věděl, že můžeš hrát wizarda, clerica nebo fightera a nikoliv hulka nebo spidermana, a co jako wizard dokažeš a co je naopak nad tvoje síly.


To musíš i v DND hře koukat do těhle příruček. Protože z PHB nevyčteš, že v Dark Sun světě funguje magie jinak, nemůžeš tam hrát nějaký povolání, rasy se chovají jinak než ve "standardu".

Log 1=0 píše:
Musíš si načíst bestiář, protože je v něm tuna lore.
Potom v PPJ jsou informace o sférách, ikoncké artefakty (Oko a ruka Vekny třeba).


Když budeš chtít hrát v kterémkoli settingu tak někde budeš muset vzít tunu lore. Žádny setting neexistuje bez svého lore. A je jedno, kde ho vezmeš ... když budu chtít hrát Pána Prstenů v DnD nebo Fate, tak si prostě musím ten lore někde sehnat, aby to byl Pán Prstenů. A když budu chtít hrát DnD nebo Fate v Dark Sun settingu, tak taky. a když ho budu chtít hrát Forgotten Realms tak taky.

ikonické artefakty ... když budu mít jen PHB bez settingových knih, tak ikonické artefakty taky mít nebudu, ani v DnD ... prostě budu potřebovat ten setting.
A co dělá přesně Hand of Vecna ... to ve skutečnosti není pro tu hru podstatné. Kdybys věděl základní informaci, že existuje Hand of Vecna, a že je to mocný artefakt, který zbyl po lichovi ... tak s tím pro hraní FR celkem vystačíš i ve Fate. Ty konkrétní schopnosti nejsou pro ten předmět tím ikonickým. Napříč edicemi DnD se schopnosti a fungování tohoto artefaktu měnily, takže když si je ve Fate uděláš po svém, tak to nebude vůbec proti FR "feelingu".


je pro tebe ten zásadní rozdíl, že v DnD budu mít rovnou Fightera a jeho schopnosti z PHB? A kouzla pro Wizarda? V tom že je ten zásadní rozdíl
7.7.2020 11:05 - MirTur
Jak tady někteří (správně) spojují DnD s konkrétním settingem, můžeme od JaD očekávat nějaký ten setting? Přeci jen i ty texty u jednotlivých ras (nemluvě o pravidlech - koukám na vás elfové) jsou docela poplatné Forgotten realmsům.
7.7.2020 11:44 - Log 1=0
MirTur píše:
nemluvě o pravidlech - koukám na vás elfové

Kde jsou elfí pravidla poplatná FR? (Texty jasné, Celebrimbor, Lolth - to zmizí).
7.7.2020 12:24 - Jezus
Vidění ve tmě, například?

Edit: "Vílí" kouzla, možná... i když nějaká ta magičnost je u elfů asi trans-settingová záležitost (i když ne všude, samozřejmě).
7.7.2020 13:10 - sirien
Jezus: Di si přečíst Tolkiena nebo i nějaký před-tolkienovský autory, najdeš tam u elfů tohle všechno a mnohem víc.


MirTur: A co si MirTur zrovna oni představujou jako "nějaký ten setting"?

Popravdě, popisy ras v DnD mě osobně přijdou jako generické a vcelku nenápadité výkřiky co nejsou poplatné ničemu (na FR "sedí" jen protože FR je by design největší generikum ze všech).
7.7.2020 13:25 - PetrH
Co si představit pod pojmem tím setting? Za mě je dobrým krokem, že DH bude mít v sobě nějaký ten svět Domovina. Osobně bych tedy prefereoval samostatný sešit, ale to je asi detail. K základní příručce něco ve stylu boxu DnD. Tady máš pravidla, tady ukázkové postavy a claasy a tady kousek nějakého generického světa a v něm tyhle náměty na zápletky.
Pokud se bavíme, že hra je pro začátečníky tohle jednoznačně určuje (moje osobní přesvědčení) jejich zájem poté dále hrát, často v tom boxovém světě, na který mohou navazovat další díly.
Mám pocit, možná se pletu, ale drd 1.x z gamecoonu má taky vlastně svůj svět císařství? Určitě nikdo nečeká panteony bohů, dvacet svazků historie, ale takový Tross od Quentina je ukázka, jak by rychlý malý sandbox svět mohl vypadat.
7.7.2020 13:47 - Gergon
Pravidla pro elfy v DnD do Forgotten realms nezapadají už jen proto, že podrasy elfů jsou - lesní a vznešený, kdežto ve FR jsou podrasy elfů měsíční atd.... stejně tak trpaslíci a další.
7.7.2020 13:53 - Jezus
Sirien: Já Tolkiena četl a že by tam elfové viděli ve tmě jsem si teda nevšiml. Je možné, že jsem to už zapomněl - Silmarilion jsem četl hodně dávno, Pána prstenů ještě dřív - ale minimálně ze třetího věku ve mě teda dojen nočního elfího vidění nezůstal...
7.7.2020 13:56 - Gergon
Noční vidění asi ne, ale že elfové vidí skvěle, to ano, že nemusí spát, ale jsou v nějakém meditativním transu, to také ano, takže pár věcí by se tam našlo.
7.7.2020 15:17 - sirien
PetrH píše:
drd 1.x z gamecoonu má taky vlastně svůj svět císařství?

Jajn. Nic jako "DrD z GC" neexistuje, Mistrovství na GC se hraje podle 1.6 (plus mínus). Nicméně ano, Sluneční císařství sloužilo dlouho jako default setting Mistrovství, nicméně pár let zpátky bylo opuštěno a Mistrovství se přeneslo do takového... pseudo-slovanského settingu (nebo spíš slovansky pseudo-historického).
7.7.2020 15:33 - Jerson
Když to tak čtu, dneska jsem někde na netu zahlédl diskusi o tom, zda má cenu dělat aplikaci k DrD 1.6, když vyjde Dračí hlídka, a zda by to nebylo lepší pro ni, zejména pokud víc hráčů začne ten systém hrát a třeba Mistrovství v DrD se změní na mistrovství v DH. Tak jsem si řekl, že se zeptám tady, abych měl nějaký oficiálnější názor na to, podle jakých pravidel či kým vlastně je organizováno mistrovství v DrD a jak moc velká šance je, že by se hrálo podle jiných pravidel, byť navazujících.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096517086029053 secREMOTE_IP: 3.88.254.50