Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
16.7.2019 20:43 - Jezus
Jerson píše:
Bttw k tomu slovanské z settingu jsem myslel rasy, které můžou mít i postavy hráčů, nejlépe tak, aniž by to bylo nějak složité na hraní.


Já to myslel spíš na ShadoWWWa, u tebe jsem ten požadavek pochopil.

Ale ve tvém případě je to na delší diskusi (což je v podstatě kompliment i brzda zároveň :-) ) a hlavně ostřejší vymezení "použitelnosti". Zatímco dnd-like hry unesou kdejakou šílenost (jako producírující se rohaté "polodémony" a šupinaté ještěry co umí plyvat oheň několikrát denně - v závislosti na úrovni), předpokládám, že ve tvém hypotetickém historickém settingu by to mělo být méně křiklavé.

Něco jako v knize Jonathan Strange a pan Norel by stačilo, nebo je to taky moc? (EDIT: Případně v Příbězích imperia, což vychází ze stejného inspiračního zdroje, ne-li druhé z prvního :-) )

(Mimochodem případné braistormové "cvičení" na toto téma považuji za inspirativní, ale i docela OT. Není tu pro to lepší vlákno?)
17.7.2019 09:02 - Tarfill
RapierCZ píše:
jak sami víte jen o pravidlech to není

No, nebral bych to jako dogma. V mém případě to tak být třeba může - předchozí skupinu spoluhráčů jsem opustil právě a jenom kvůli pravidlům - oni chtěli hrát podle svých starých houserulovaných DrD 1.6, já jsem chtěl hrát D&D 5e. A i když ty lidičky mám rád a hrálo se mi s nima dobře, našel jsem si prostě skupinu jinou, kde se hraje podle jiných pravidel, která mi vyhovují více, takže ne všichni s Tebou můžou souhlasit...

RapierCZ píše:
Je velmi lehké napsat na BETU negativní recenzi. A zkuste si to, bez finančního zázemí, vymyslet a sepsat vlastní RPG pravidla. Je lehké něco zkritizovat.

Ano, kritizovat je lehké, ale pokud je ta kritika konstruktivní, tak je to jenom dobře a jedině správně, protože BETU ještě můžeš změnit. Pokud se pak autor zamyslí a vezme si ze všech napsaných kritik nějaké ponaučení, může to finálnímu produktu jedině pomoct. Nehledě na to, že pokud jde o BETU, tak všichni ví, že je to kritika právě NEhotového díla, takže to není třeba brát natolik vážně, protože se ještě může leccos změnit. Finální produkt se pak už reviduje blbě a kritika finálního produktu zabolí o to víc. Pokud jde třeba o Skavena, jeho recenze je podle mě na vysoké úrovni a není to žádné všeobecné a nemístné zkritizování.

Na druhou stranu, já si moc dobře uvědomuji, že napsat dobrá pravidla může být bez větší pomoci pořádná fuška a právě proto do toho ani nejdu. Ale člověk by měl být trochu soudný. Pokud to dělá proto, že ho to baví a proto, že chce, tak argumenty typu "stálo ho to mnoho sil" mě nezajímají - já taky mám koníčky, které mě stojí mnoho sil a nepotřebuju od nikoho utěšovat, když se mi něco nepovede.
Pokud konstruktér už od základu renovuje staré auto, kde kastle zůstává stejná, jen vnitřní interiér je nový a motor jede jen o trochu rychleji než původní model, může očekávat narážky na to, že vyrábí zastaralý automobil. Ale pokud s tím autor už dopředu počítá, že tohle všechno vyrábí schválně, nemusí si takovéto narážky brát k srdci, protože on ví, že to není chyba, ale vlastnost. Jen si potom nemůže stěžovat na to, když o to nebude takový zájem.

Jako já osobně Dračí Hlídku zatím kritizovat nechci a upřímně jsem plánoval si jí zakoupit, protože jsem očekával něco nového a autora jsem chtěl podpořit. Ale zatím se objevují jen větší a větší střípky informací, které moje očekávání dost zmrazily a moje natěšení na novou českou RPG hru se dost zmenšilo, třeba i právě proto, že to vypadá na stejnou kastli, jen nový interiér...

* * *
Ale mám ještě poslední otázku, nejen na RapieraCZ, třeba i na Kosťu apod:
jak je to se soubojovým systémem? Zůstává zachovalá mechanika hod útok (k6 + Síla zbraně + síla postavy + případné bonusy) proti obraně (kvalita zbroje + obratnost postavy +/- OČ zbraně)? Odečítá se při zásahu rozdíl životů ÚČ vs OČ, tak jako tomu bylo v DrD1.6? Mají zachované obrany ve smyslu -3 beze zbraně, 0 s mečem apod?
Víte to někdo?
17.7.2019 09:28 - Slaanesh
Tarfill píše:
Zůstává zachovalá mechanika hod útok (k6 + Síla zbraně + síla postavy + případné bonusy) proti obraně (kvalita zbroje + obratnost postavy +/- OČ zbraně)? Odečítá se při zásahu rozdíl životů ÚČ vs OČ, tak jako tomu bylo v DrD1.6? Mají zachované obrany ve smyslu -3 beze zbraně, 0 s mečem apod?


Ano, je to přesně takto.
17.7.2019 09:29 - ShadoWWW
Dá se ta beta koupit někde teď?

Pokud ne, pak by určitě stálo zato zvážit vydání té bety, třeba jen v pdf, pro širší veřejnost, aby dostali co nejdřív co nejvíc relevantních ohlasů, než to půjde do finálního tisku (protože pak už s tím nic moc nenadělají).
17.7.2019 09:36 - Jerson
Tarfill píše:
předpokládám, že ve tvém hypotetickém historickém settingu by to mělo být méně křiklavé.

Něco jako v knize Jonathan Strange a pan Norel by stačilo, nebo je to taky moc?

V noci jsem o tom přemýšlel, a Strange/Norel je asi dobrý příměr prostředí, které by mi vyhovovalo. Tedy postavy můžou být i jiné "rasy" než lidé, či spíše by to byli lidé s různými neobvyklými vlastnostmi, které sdílí s jinými zástupci svého "druhu", ale museli by se aktivně snažit příliš nevyčnívat z řady, nebo si zajišťovat podporu mocných jedinců a pořád počítat s možností davu s pochodněmi (či jeho historickým ekvivalentem) a odporem běžného člověka k odlišnostem. A takový setting si dovedu docela dobře přestavit, i to, že bych si ho zahrál (a neprudil s historickými detaily, protože je neznám. :-) ) Jen by to byl asi trochu temný setting a téměř určitě by se nedal hrát podle DrD ani Dračí hlídky se zjevnou magií.

Tarfill píše:
Ale mám ještě poslední otázku, nejen na RapieraCZ, třeba i na Kosťu apod:
jak je to se soubojovým systémem?

Co jsem pochytil, tak je prakticky stejný jako v Dračáku, dotyčný se nezmiňoval o žádné velké odlišnosti, snad jen že nejsou rodové zbraně a nevím zda se projevují třídy velikostí. Myslím, že rozdíl proti DrD 1.6 bude pro mnoho lidí prakticky neviditelný.
17.7.2019 09:38 - Slaanesh
Nemyslím, že se nějaké PDF chystá. Alespoň prozatím jsou ta vyjádření taková....
17.7.2019 10:20 - PetrH
ShadoWWW píše:
Dá se ta beta koupit někde teď?

Pokud ne, pak by určitě stálo zato zvážit vydání té bety, třeba jen v pdf, pro širší veřejnost, aby dostali co nejdřív co nejvíc relevantních ohlasů, než to půjde do finálního tisku (protože pak už s tím nic moc nenadělají).

Ale fuj, takto drze opakovat mé dotazy o posty dříve a pokládané na discordu atd... nene kdo zaváhal, teď nepapá... :(
17.7.2019 10:30 - ShadoWWW
PetrH: To mi vážně připomíná playtest DrD II, kde se taky dalo zapojit jen na začátku a pak už měli lidé smůlu. A jak dopadla první srážka s realitou po vydání jsme viděli v té proslulé Sirienově recenzi (a přitom by to bývalo šlo opravit mnohem dřív a levněji).

A tady nad tím kroutím hlavou stejně jako u toho DrD II. York by dal nevím co, aby získal feedback širší veřejnosti a tady to zas tutlají jak Horáček s Pažoutem své vysvědčení.

Chápu, že se chtěli nějak odvděčit svým podporovatelům, ale to klidně mohli udělat tak, že by dostali finální výtisk dřív než ostatní.
17.7.2019 10:36 - LokiB
ShadoWWW: asi si věřili, že to mají dobře. A že vlastně BETA by mohla být "release candidate" a možná i "final" ... a tak by se lidi dostali ke "skvělému výrobku" už v rámci testování ;)
nakolik je případně takové úvaha správně, nechám na každém ...
17.7.2019 10:36 - Tarfill
Slaanesh píše:
Ano, je to přesně takto.

Jerson píše:
Co jsem pochytil, tak je prakticky stejný jako v Dračáku...

Ach nééé...
17.7.2019 10:41 - ShadoWWW
A jak si vysvětluješ to, že pak při vydání revize vydali hned 1. den PDF zcela zdarma? ;)
17.7.2019 10:45 - Aegnor
LokiB píše:
Aegnor: byl trochu opatrný na význam slova "moderní". jestli je ti myšleno "současný", "aktuální", nebo "z nové generace".

Ne vše současné musí být designem moderní. Diskuse, co je "nejmodernější systém", tu kdyžtak dáme jinde :)

Asi mě nenapadá výklad slova "moderní", který by limitoval "moderní RPG systémy" na systémy s těmi vlastnostmi, které byli v původním příspěvku vypsány.
17.7.2019 11:10 - ShadoWWW
Paul píše:
No, zatím to vypadá na pozdější středověk, u Slovanů se toho moc teď neděje.

Co se té originality týče, tak se dají brát možná permoníci a snad i Krakonoš a u generických nestvůr máme vlastní "fluff".

Tleskám. Přesně něco takového bych si představoval. S tou originalitou jsem to myslel tak, že většinu i v takovém settingu by tvořily bestie jiných národů, byť třeba přefluffované. Ono i ti čeští čerti ve stylu hodných strýců jsou ve světě neobvyklí.

Jakože běžně se setkávám s tím, že když se mluví o DnD (DrD) settingu z české historie, tak se tam hned cpou Slované a ruské Byliny apod. Ono ale ne náhodou jsme nejzápadnější země Východu a nejvýchodnější země Západu. Povědomí o Bylinách se u nás masově rozšířilo až po ruském obsazení po 2. sv. válce. Předtím to byla inspirace hlavně německými bratry Grimmovými a židovskými bájemi. Západ má na naše bájesloví mnohem větší vliv než východní Slované. Z jižních Slovanů jsou k nám historicky nejblíže Srbové, řekl bych.

Osobně (kdybych na to měl čas) bych to stavěl na tom pozdějším Středověku, jak píšeš. To je ideální doba, kdy můžeš použít spoustu ala starověkých, ale i ranně středověkých věcí a okořenit to i trochu Steampunkem ala vynálezy na dvoře Rudolfa. Jako pěkný spin-off by mohly být i dávno zracené magické předměty z dob vyspělých Keltů (měco jako Arvedané v Asterionu). Jako že dávné artefakty pochází od nich, ale nikdo je už neumí vyrábět. Na dvoře Rudolfa se snaží o magické objevy, ale oproti Keltům jsou stále v plenkách.

Dobře by šlo navázat i na staré české legendy Libuši, Tetu, Horymíra apod. I v anglické literatuře se píšou legendy o tom, že existovala elfská vědma Libuše, co předpověděla vznik Prahy. Horymír zas z pohledu DnD/DrD mohl být bájným hraničářem.

Jakože česká historie je plná skvělých příležitostí pro fantasy spin-off. Osobně se mi pro účely příběhů a RPG líbí inspirace historií, ale s nějakou vlastní dodanou záhadou. Jako byl ten popis hradu Huska, co je postaven na díře vedoucí až do Pekla, nebo jak Bram Stoker vzal docela obyčejného Východního vládce Vlada a do jeho příběhu o nešťastné lásce vsadil vlastní nápad o krvelačné bestii, čímž z toho udělal úžasnou legendu. Nebo podobně zpracovaná legenda o hraběnce Báthoryové. Úžasný inspirační zdroj je i Legendy staré Prahy na Streamu. Přesně takové příběhy, na kterých je něco pravdy, ale je jim dodáno fantasy tajemno, bych si v tom settingu představoval.

Třeba z hlediska DnD 5e by bylo úžasné, kdyby někdo znalý české historie mohl udělat seznam třeba šesti sedmi šlechtických rodů z české historie a ke každému z nich něco napsat včetně toho, co by tyto rody mohly poskytnout hráčským postavám, které se jim zavážou do služby (jeden by třeba měl přístup do rozsáhlé knihovny, ze které mohou čerpat informace mudrci/kouzelníci, druhý by zas byl silně náboženský a dokázal obstarat pro kleriky různé mocné svaté symboly nebo léčivé lektvary, třetí by zas měl silnou vojenskou posádku a dokázal by obstarat mocné zbraně a zbroje, další by dokázal třeba obstarat jisté kouzelné předměty, další by věděl o ukrytých pokladech v okolí nebo by dokázal sehnat elfí boty apod.). Něco jako frakce z Forgotten Realms, ale navázané takto na českou historii. U každého rodu by mohly být tématické tipy na úkoly, které by družině zadávaly.

Jakože nemuselo a asi ani nemělo by to být histloricky zcela věrné (i když historie dřív jak 14. století je hodně zamlžená a nepřesná, tímto zdravím velkého věštce a mystifikátora Jiráska, který "znal" historické údálosti na den přesně ;-))).
17.7.2019 11:11 - Jezus
Jerson píše:
Jen by to byl asi trochu temný setting a téměř určitě by se nedal hrát podle DrD ani Dračí hlídky se zjevnou magií.


To ano. Ostatně DrD/DH nemá s pseudohistorickým settingem nic společného, ani s jeho fantasy variantou.

Pokud bychom se bavili o "slovanském" settingu pro DH, pak by "víly,rusalky a permoníci (horští mužíci)" (v pozměněné podobě) byly prostě integrální součástí světa jako jinde elfové a trpaslíci. V lesích bys mohl mít divoženky a a hejkaly... Muselo by se to ale celé tvářit jako prostředí inspirované slovanskými mýty, nikoli jako pseudohistorie.

Já předpokládám, že tebe zajímá varianta "historické fantasy", což znamená, že je magie slabá či alespoň špatně viditelná a stejně tak magické rasy. Hratelné by to pak bylo ve "volných" systémech typu Fate nebo tvém systému, případně možná v lecčem jiném (PbtA, lze navrhnout další).

V Strange/Norelovi měli elfové vlastní svět (Férii?) a do "Anglie" (což pro ně byl prakticky celý svět smrtelníků) se chodili bavit (tropit žerty), případně unášet zajímavé lidi. Respektive to tak bylo před událostmi v knize, pak magie zeslábla. Nicméně události v knize vedli k tomu, že se vrátila, tudíž by se to celé mohlo opakovat.
Příběhy imperia s touhle myšlenkou dvou světů pracují a byla by to jedna z možností, jak udělat podobný setting pro Prahu. Víly, rusalky, šotci a domovojové by prostě lezli "k nám" ze své vlastní říše, a i když by určití jedinci tu klidně zůstávali, neovlivňovali by naše "dějiny". (Ostatně slovanské mýty podobně jako spousta jiných s existencí jiných světů normálně pracují. Většinou se tam leze skrze skály, co se otevírají v určitou roční dobu, ale lze přecházet i jinak...)

Druhá varianta je to, co popisuješ ty, více něco jako "tajné dějiny" ve World of Darkness (mimochodem upíři i vlkodlaci jsou "slovanští" a Praha upírům sluší ;-) ).
S tím "žitím na okraji" by šlo jít ještě dál (rozvinout to) a nahradit určité komunity fantasy variantou, aniž by to mělo vliv na "velké dějiny". Například historičtí Cikáni by klidně mohli být v tom settingu kočující víly (a rusalky?). Obě skupiny přeci "uměly" věštit, zaklínat lidi, uhranout dobytek, tropili si žerty z lidí, byli volnomyšlenkářští a až příliš svobodomyslní (a nezodpovědní), rádi tančili, zpívali a občas "omámili" nejednoho mladíka či ctnostnou pannu... a byli i dost pronásledovaní nebo alespoň podezřívaní.
17.7.2019 11:15 - York
ShadoWWW píše:
bych to stavěl na tom pozdějším Středověku...

...okořenit to i trochu Steampunkem ala vynálezy na dvoře Rudolfa


Pkud to má být zajímavé pro ty, kdo se zajímají o historii, tak tímhle to spolehlivě zabiješ.

(Mrkni do toho Paulova vlákna. Řešej se tam věci, jaké mohou mít lidi na hlavě helmy - a ty bys tam chtěl vrazit úplně jiný historické období a ještě navíc jinej žánr...)
17.7.2019 11:23 - ShadoWWW
Problém je v tom, že 19 hráčů z 20 nezajímá, jaký má kdo helmy. To jsou pro hru nepodstatné detaily. Zajímají je podněty na zajímavé a neotřelé a v DrD/DnD kontextu i kouzelné příběhy. Spíš pseudohistorie než skutečná historie. Jen dobové kulisy s novým fantasy pojetím. Něco jako ten Stokerův Vlad nemá se skutečným historickým Vladem nic moc společného, kromě nějakých pro ten román zajímavých kulis.

Když se zaměříš příliš na realističnost, tak se v té debatě utopíš do hádky. Protože vzdálená historie je tak zamlžená, že se v ní na mnoha věcech neshodnou ani odborníci.
17.7.2019 11:30 - efram
ShadoWWW píše:
Když se zaměříš příliš na realističnost,


Idelni je plout pekne po povrchu a obcas se ponorit. Vyuzivat lehke historicke prvky s fikci.
17.7.2019 11:35 - York
ShadoWWW píše:
Problém je v tom, že 19 hráčů z 20 nezajímá, jaký má kdo helmy.


To je sice pravda, ale pokud to má bejet aspoň trochu historickej setting, tak potřebuješ, aby to dělali lidi, kteří o hisotrii něco vědí. A ty tím odradíš.

To, o čem mluvíš, vůbec není historickej setting, ale setting inspirovanej lokální kulturou a tradicí.
17.7.2019 11:52 - PetrH
Taky vam obalka dh pripomina stin mece?
17.7.2019 11:54 - York
PetrH: Ani ne (markatní je zejména absence spoře oděné děvy ;-))



Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078243017196655 secREMOTE_IP: 44.222.104.49