Produkty

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka alebo Jeskyne a draci
Dračí hlídka/Jeskyne a draci - mám pocit, že vyjdú približne v rovnaký čas. Do ktorej hry by bolo lepšie investovať?
4.7.2020 23:11 - LokiB
sirien píše:
Zaprvé nevim, co od JaD čekáte


To je fér otázka. Tak já to otevřeně napíšu. Snad tě to nerozčilí :)

Od JaD očekávám (v termínech d20 systémů) DnD 5E SRD, ze kterého bude něco vypuštěno, něco doplněno, něco překopáno, aby to celkově mělo svébytný feeling, nebyl to "jen" překlad DND 5E, a zároveň se to nějak zásadně neodchýlí od pocitu hraní DND hry.

Což je definice velmi vágní, to uznávám, ale je takhle vágní úmyslně, protože do toho nechci projektovat svoje konkrétnější představy. Podstatné je v té definici to tučné nakonci. Ne, že by se nedalo DND 5E dobrou úpravou změnit tak, aby při hře měli hráči pocity hraní třeba ala-GUMSHOE systému. A ani neříkám, že by to nemohlo být zajímavé ... jen to neočekávám zrovna od JaD, jestli mi rozumíš.

AiME je specifické provázaností s daným settingem, to od JaD neočekávám. Ale že to nebude přímo DND, i když se to bude hrát jako DND, to bych očekával :) Tedy, že to bude mít něco specifického, zajímavého, co přitom nezruší pocit hraní "DND hry".

Je moje představa od té vaší nějak zásadně mimo?

Co mě třeba z věcí, které jsem tu četl znejistělo? (prosím, ber to jako znejistělo, ne že to dopředu zásadně odmítám, nebo že o tom vím něco víc než tužku, nebo tak něco)

1. některé věci spojení s usnadněním cold startu
- morální kompas
- skupinové backgroundy

proč? protože mi přijde, že to pro zjednodušení cold startu některým hráčům, bere dalším hráčům určité volby a je to směrováno do stylu, kterým já nehraju (ale tak jde to ignorovat, že jo)

2. některé úpravy povolání

- přijde mi, že i když se bezesporu snažíte v rámci možností, které máte, tak na změny v povoláních (subclassy a jejich schopnosti) a jejich playtest budete mít málo času. tak, jak je obliba kritizovat v komunitě hraničáře DND 5E (hráli jsme ho ve skupině jen jednou a popravdě jsem si na prvních třech úrovních problémů nevšiml; čímž neříkám, že nejsou), tak podobné situace mohou nastat u JaD ... něco, co na papíře bude vypadat ok, při pár hrách se neprojeví.

to, že se třeba jednotlivé subclassy nepotkají někde s tím, co bych chtěl hrát zrovna já, za problém nepokládám ... konec konců u originálního DND 5E to mám stejně, takže to beru spíš jako můj problém, než problém autorů.

3. znejistěla mě některá tvoje vyjádření v diskusích k DND, kdy se tvůj pohled na DND hraní v některých ohledech neshodl s mým, a znejistění vyplývalo z toho, nakolik a co případně z toho necháš / budeš chtít probublat do JaD :) Dohledávat se mi to teď nechce, to se omlouvám, jen si prostě vybavuju některé pocity, které na mě sedaly v některých diskusích zde, kde se o hraní "DND-like her" mluvilo.
5.7.2020 00:01 - Jezus
Nejsem teda autor a tvůj příspěvek do diskuse (nebo jako podnět či zpětná vazba) je ok, nicméně si dovolím přidat protinázor.

1. "coldstart" LokiB píše:
protože mi přijde, že to pro zjednodušení cold startu některým hráčům, bere dalším hráčům určité volby


O to tak nějak v rychlé tvorbě postavy jde, že ti zmizí volby - respektive jsou provedeny za tebe. Je to pro nováčky, aby mohli rychle hrát a neztratili se v možnostech.
Ty jako zkušený hráč DnDlike systémů to - jak správně píšeš - v podstatě přeskočíš. Můžeš se tím ale třeba trochu inspirovat. A za mě zní skupinový background zajímavě. (V ne-DnD, co PJuju k tomu stejně dávno přirozeně tíhneme).

2. LokiB píše:
na změny v povoláních (subclassy a jejich schopnosti) a jejich playtest budete mít málo času. (...) Něco, co na papíře bude vypadat ok, při pár hrách se neprojeví.


Zcela oprávněná obava a zároveň něco, co hrozí u každé nově vytvářené hry (či produktu). Skutečná vyváženost (a odolnost proti nějakým munčkin kombům) se ukáže až skutečným hraním, playtest odchytává největší mouchy či nějaké věci, které při kalkulacích "na papíře" mohly uniknout.
Ostatně zase dobrý postřeh, že se to zcela nevyhlo i DnD5e (i když je otázka, jestli dává vůbec smysl chtít, aby byl hraničář stejně silný jako "bojovník s lukem", když síla toho povolání logicky leží z části jinde. Asi je pro většinu lidí DnD pořád hlavně o bojích - minimálně v USA - i když tu v diskusích mnozí tvrdí něco jiného :-) ).
A podobně to mohou dořešit autoři - vydá se něco jako Arkána či prostě "errata" ve stylu "tuhle schopnost nerfněte takhle a tomuhle povolání přidejte totok, jestli máte pocit, že je tam disbalanc".
Tedy obava je na místě, ale já osobně bych věřil, že se to otestuje dost na to, aby tam nebyly zásadní krpy.

3. To je asi nejzajímavější bod, ale bez konkrétních věcí si o něm asi moc nepokecáme (jakkoli to nesnižuje jeho váhu. Ono dojmy a pocity z diskusí jsou důležitá věc a hold si nemůžeme všechno pamatovat doslova).
Otázka je taky, nakolik hrozí nějaké přenášení "pohledu na DnD". To bych čekal hlavně v radách pro GM, do mechanického vyjádření mě nenapadá jak (a vlastně ani proč) by sirien něco takového dělal.
To bude možné spíš u takových těch lite věcí jako "morální kompas" (na přesvědčení už stejně vlastně ani 5e doopravdy nehraje), interpretace HP a pod.
A IMHO čím víc rámečků o tom, že GM neřídí hru jako režisér, či že DnD není jen mechanické utkání hráčů s GM, tím líp.
(Že tohle bude reálně číst - a hlavně se tím řídit - spíš menšina lidí, je jiná věc :-) )
5.7.2020 00:52 - sirien
Loki: Něco z toho je asi legitimní obava. Bod 3 Ti nemám moc jak vyvrátit - ostatně z mojí zkušenosti se na DnDčku mnohdy neshodnou ani DnDčkaři. Myslim, že JaD by měly dávat stejnou "interpretační volnost", ale netušim, jak Tě v tom ujistit.

Subclassy jsou asi objektivní obava. S dostupným testingem atp. to bude vždycky z části loterie. Na druhou stranu, on i ten hraničář si své příznivce našel a bavíme se "jen" o oborech, ne o samotných povoláních (až na toho Alchymistu, dobře...), kde by zas takový rozptyl být neměl. Tohle se ale tak jako tako ukáže až s praxí.

Ten zbytek... mi přijde, že sou naprosto přehnané nesmysly. Kompas je detail a je to stále nerozhodnutá alternativa pro už tak dost druhotné pravidlo s minimálnim dopadem. Coldstart je jen coldstart a je explicitně psáno, že pokud pravidla znáš, nic Ti nebrání udělat si full build (dokonce si ho stejně uděláš i s cold startem, jen až po "prvnim sezení"). Rozhodně se tam nikomu nic neubírá. A skupinové backgroundy... myslim, že se jich bojíš spíš z reflexu a kdybys to někdy vyzkoušel, tak bys zjistil, že to vlastně neni žádný drama.


Jezus píše:
do mechanického vyjádření mě nenapadá jak (a vlastně ani proč) by sirien něco takového dělal

A tak to mě zas napadá jak co, tak proč, ale z většiny sem se tomu vyhnul, protože to není součást zadání.

(Ale pokud Tě to zajímá, tak třeba zrovna ty výše odkázané sociální konflikty by byly dobrý příklad takové věci - a zrovna jedné z těch, které jsem si tam protlačil, dokonce ještě než sem ten projekt převzal, protože IMO stojí za to a i když není součástí DnD tradice, tak to je ve skutečnosti spíš něco, co větší část hráčů ocení. Zároveň to je psané způsobem, aby to konzervativci mohli vcelku snadno ignorovat...)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20678901672363 secREMOTE_IP: 35.175.133.127