Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
6.7.2020 17:14 - sirien
Šaman píše:
Nicméně Fate je na cokoliv.

Ano, je to nejuniverzálnější systém, co znám.

Na druhou stranu... vanilla má nějaké své default ladění a popravdě design Fate, zejména ve své zadrátované otevřenosti, má u některých žánrů problém chytat dech (horor, typicky) a vyžaduje nějaké hodně rozsáhlejší house-rules nebo hodně zkušenou GMovu a ideálně i hráčskou ruku - a i tak v takových případech často radši šáhnu jinam. Ne, že by ty věci ve Fate nešly, jen prostě náskok specializovanějších systémů začne být příliš výrazný a vyplatí se šáhnout spíš po nich.

Šaman píše:
ale jinak v DrD to znamenalo ... a začalo se hrát. ... U DnD 5e to znamená imho o řád víc práce.

Typická jednosměrná slepota. U DrD na které si zvyklý a pracuješ s ním intuitivně naprosto přehlídneš milion a jednu věc okolo, jen protože Ti přijdou triviálně samozřejmé a možná na ně ani nepomyslíš, zatímco u DnD vytkneš každý detail, protože si ho všimneš.

Sorry, ale DrD... co třeba výběr kouzel? Neviditelnost a hyperprostory, oblíbená setting-breaking kombo dvojka. Ale jiných kouzel s razantním dopadem tam bylo hodně. To sou hned dvě povolání z deseti - plus theurg protože kouzlící démoni. Schopnosti sfér a mnohých démonů, to je jedno celé další povolání. Druidé dávají hvozdům vskutku jedinečný feeling - zvlášť s tím probouzením a oživlými stromy a dalšími kvalitkami, to je čtvrté povolání z deseti, které je celé na přetřes. A ono popravdě, dost těch pyroforovejch lektvarů - to je páté. Z deseti. A nechtěj abych začal tak z hlavy procházet, kolik Ti při takové redukci zbyde z Bestiáře. (Nevidění, želatinové krychle, kostějové...)
6.7.2020 17:21 - Šaman
Ok. Mě přesvědčovat není nutné, svůj systém už mám. Spíš to bylo myšleno, jak bych uvažoval, kdybych byl nováček a procházel oba produkty v herním obchodě a rozhodoval se který koupit.

Což maličko souvisí i s tím, jak tu někdo řešil rozdělení na PPZ, PPP, PPE. Imho je to docela výhoda, protože docela přirozeně se tak do pravidel pro začátečníky dostane jen opravdu nitné minimum. Pár diametrálně odlišných a typických povolání, pár typických ras a nutný základ pravidel.
Za prvé je pro mnoho hráčů zajímavé hrát spíš nižší úroveň epičnosti, těm ta PPZ vystačí na dlouho. A za druhé se může stát, že i když mi ten základ přijde fajn, subclassy v PPE už mi nevyhovují. A pravidla pro experty se většinou (z družin které znám) nepoužívala vůbec.

Když dostanu do ruky bichli, otevřu ji v půlce a tam vidím složité tabulky pro nejvyšší úrovně a příklady až dost absurdnich kouzel, tak ji nejpíše zase odložím s tím, že asi nebude úplně pro mě. Když dostanu knížku, kde spousta vácí chybí, ale co tam najdu mi přijde familierní, tak má u mě větší šanci.

Tím nechci předjímat co bude v JaD - kouzla z Xanathara to nejspíš nebudou, ale obecně mi v už přeložených materiálech pro DnD přijde, že je tam takové množství věcí navíc, že mě to až odrazuje. U DH očekávám, že tambude věcí spíš míň a bude potřeba ji pro vlastní hru rozšiřovat.

Pokud by v JaD byla kapitola jak ten systém upravit pro jiná ikonicka fantasy (třeba ta Středozem a Hra o trůny), bylo by to fajn. Myslím tím jak postupovat, co lze snadno měnit a čemu se spiše vyvarovat. Ne že by obsahovala konrétní věci pro tyhle světy.
6.7.2020 17:38 - York
Šaman píše:
Od fantasy systému, ktrý se k žádnému konkrétnímu světu nehlásí, bych předpokládal základ pro hraní různých fantasy a pseudostředověkých světů.


Actually, not really. Fate je univerzální jen díky tomu, že settingový věci neřeší vůbec. Pokud chceš mít v systému kouzla a podobně, tak buď bude neskutečně obsáhlej (GURPS), nebo bude popisovat konkrétní setting nebo aspoň množinu settingů.
6.7.2020 17:42 - MirTur
No měl jsem možnost podílet se na testování JaD a díky kamarádovi jsem nahlédl do testovací verze DH. Dračí hlídka je pro mě zajímavější a rád si ji koupím - i kdyby jen kvůli inspiraci. Pokud by to nedejbože byl kvalitní následník DrD 1.6 tak snad aji opráším Asterion :)
6.7.2020 17:47 - sirien
Šaman píše:
rozdělení na PPZ, PPP, PPE. Imho je to docela výhoda, protože docela přirozeně se tak do pravidel pro začátečníky dostane jen opravdu nitné minimum. Pár diametrálně odlišných a typických povolání, pár typických ras a nutný základ pravidel.

Opět si spíš projektuješ z titulu toho co všechno si zvyklý přehlížet, než že bys reflektoval realitu.

Teda, leda že bys např. "rozšířený soubojový systém" považoval za "nutný základ"? Popř. pravidla pro nepřímou střelbu a rozptyl už sou myslim taky v PPZ ne? Hm. Možná až v PPP. Ale nějaké házení po hexech s rozptylem bylo myslim už v PPZ... nemám ty knížky teď u sebe. Kdybych měl, určitě bych tam našel nějaké další srandy co mi už vypadly.

York píše:
Fate je univerzální jen díky tomu, že settingový věci neřeší vůbec.

Nonsense. Fate je univerzální aniž by byl obsáhlej díky tomu, že se narozdíl od mnohých předchůdců (GURPS zejména) naučil abstrahovat. Že neobsahuje magickej systém - ve skutečnosti jich už 2e obsahuje asi pět. Ne, že by teda specificky konkrétní magický systém nějak přidával na univerzalitě, že.
6.7.2020 17:54 - PetrH
Pokud se nestane, že PPP zavedou do PPZ nějaká stěžejní pravidla (dovednosti a profibody, cestování pod širým nebem) tak proti dělbě se asi nedá hádat, ale... drd tohle rádo dělalo. Udělali autoři DH konsolidaci z DrD?
6.7.2020 18:02 - sirien
PetrH: pokud se nepletu, tak dost konsolidace věcí z PPE a PPP do "nižších" příruček kam patří proběhlo už v rámci DrD při přechodu z 1.5 na 1.6, ne?
6.7.2020 18:07 - Log 1=0
Šaman píše:
Když dostanu do ruky bichli, otevřu ji v půlce a tam vidím složité tabulky pro nejvyšší úrovně a příklady až dost absurdnich kouzel, tak ji nejpíše zase odložím s tím, že asi nebude úplně pro mě.

No vidíš, a DrD má naprosto retardovanou tabulku pro astrašování už pro první levely, absurdní kouzla dtto.
6.7.2020 18:17 - ShadoWWW
Ta aktuální Dračí hlídka "pro začátečníky" má 328 stran A4, mimochodem. Oproti Basic Rules nebo pravidlům z Essentials Kit bichle jak prase.

Zaujal mě počet hráčů: 4-6. Opravdu nejde méně než 4 a více než 6?!
6.7.2020 18:54 - York
sirien píše:
Že neobsahuje magickej systém - ve skutečnosti jich už 2e obsahuje asi pět.


Já jsem ale nemluvil o magickym systému, ale o celý tý hromadě settingovejch informací, kterejma jsou příručky DnD nabitý. Jako jasně, můžeš to celý nahradit větou "magie funguje jako v DnD", ale tím ses jen odkázal na ten samej text :-)
6.7.2020 19:03 - Šaman
Hele, o tom, že DrD 1.5/1.6 mělo kupu jak systémových, tak logických chyb, mě nemusíte přesvědčovat. Vím to. A proto ho už nehraju. A tabulky jsou zlo skoro všechny.

Nicméně si to myslím i o DnD, jen to budou jiné příklady.

JaD říká, že bude DnD 5e.
DH říká, že to bude následník DrD 1.6. Tady zbývá tedy trochu větší prostor pro naději, že so vezme to dobré a předělá to nedobré.

Až vyjdou , tak uvidíme nakolik jsme se v odhadech stavu věcí trefili.
6.7.2020 19:06 - Xeth
ShadoWWW píše:
Zaujal mě počet hráčů: 4-6. Opravdu nejde méně než 4 a více než 6?!

Nevím o ničem, co by počet hráčů nějak omezovalo. Beru to spíš jako doporučení na rozumnou velikost družiny.
6.7.2020 19:11 - PetrH
Oficialni web: na knihach to same asi.

Edit: drd (wiki): 2 az neomezene

6.7.2020 19:27 - LokiB
sirien píše:
Ano, je to nejuniverzálnější systém, co znám.


Přečti si nové Savage Worlds SWADE + tuny settingů, které k tomu jsou, zjistíš, že je to v podstatě obdobně univerzální systém jako Fate.

sirien píše:
nějakej glanc. Nevzpomínám si, že bych se kdy k nějakýmu zavázal.


Aha, k tomu se musí člověk zavazovat ... to mě, vidíš, nenapadlo, to jsem měl tak jako za samozřejmé :)

York píše:
Pokud chceš mít v systému kouzla a podobně, tak buď bude neskutečně obsáhlej (GURPS), nebo bude popisovat konkrétní setting nebo aspoň množinu settingů.


No vidíš, a na Savage Worlds je vidět, že tomu tak není. není to neskutečně obsáhlé a není to spojené ani s konkrétním settingem, ani skupinou settingů.

sirien píše:
pokud se nepletu, tak dost konsolidace věcí z PPE a PPP do "nižších" příruček kam patří proběhlo už v rámci DrD při přechodu z 1.5 na 1.6, ne?


Podle mě to proběhlo jen částečně, kompletně nikdy.
6.7.2020 20:59 - Log 1=0
LokiB píše:
No vidíš, a na Savage Worlds je vidět, že tomu tak není. není to neskutečně obsáhlé a není to spojené ani s konkrétním settingem, ani skupinou settingů.

Nevím, jaké změny proběhly mezi aktuální verzí a tou cos přeložil (a kterou jsem hrál), ale magie v SW mi nepřipadala moc funkční.
6.7.2020 21:08 - Šaman
Jsou ty Savage Worlds někde k nahlédnutí? Případně jsem zaslech něco o přeložených pravidlech?
6.7.2020 21:24 - Šaman
Díky.
6.7.2020 21:30 - LokiB
Ten překlad je starší verze, loni vyšla nová edice, z pohledu většiny hráčů lepší (ale jak u všeho, to může být subjektivní).

Log: tak je otázka, co ti na tom nepřišlo funkční, na obecný dojem se reagovat moc nedá. Ale chápu, že to někomu nesedne. Mně na tom přijde výborný právě to, že kouzla jsou zcela generická a pro každou postavu si pro svůj set kouzel zvolíš dle stylu světa/kampaně/postavy jejich trappings, čímž dostávají přesně to zabarvení a ostylování, které potřebuješ. Pro jednoho kouzelníka je Bolt v podobě Modrého blesku, pro jiného je to Prst smrti, pro dalšího Útok tisiců vos, pro psionika třeba Mentální úder a pro šíleného vědce je to Výstřel railgunu. A tak podobně i pro ostatní kouzla.

Ale tak to případně můžeme probrat v diskusi k SW, ne k DH a JaD. Uvedel jsem to tu jen jako reakci na názor, že magie nemůže být generická a nesvázaná se settingem.
6.7.2020 21:37 - York
LokiB píše:
názor, že magie nemůže být generická a nesvázaná se settingem


Hezky jsi to vyvrátil, ale nikdo to netvrdil.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080868005752563 secREMOTE_IP: 18.190.217.134