Produkty

Autorská citace #1
16.8.2017 14:08 - ShadoWWW
Siriene, doporučil bys nováčkům spíš DFA, FA, nebo jít rovnou do FC (za předpokladu, že dosud nehráli žádné RPG a nemají nikoho zkušeného, kdo by je vedl = musí pochopit, jak hrát, jen z pravidel)?
Autorská citace #2
16.8.2017 15:53 - sirien
To... je hodně, hodně tricky otázka.

DFRPG a FC si jsou ve skutečnosti poměrně rovnocenné, obdobně DFA a FAE.

Všechny ty příručky jsou napsané fakt hodně dobře a nepřijde mi, že by FC bylo nějak výrazně lepší/horší než DFRPG, podobně DFA není nijak výrazně horší/lepší než FAE. Teda, samozřejmě, DFRPG jsou 3e, zatímco ty zbylé jsou 4e, ale jak píšu v recenzi - ten rozdíl není nijak kritický; pro zkušenější hráče je ta 3e místy trochu neuhlazená a zbytečně kombená, ale ne zas tak moc a pro nováčka tam myslím zásadní rozdíl nebude (magie v DFRPG je trošku víc hardcore než je u Fate zvykem, na druhou stranu tam zas nejsou pro nováčky v FC občas chaotické 4 akce a dovednosti tam mají mnohem rozsáhlejší popisy užití atp., to se pro nováčky vcelku vykrátí mezi sebou).

Fakticky tam navíc najdeš v podstatě identický obsah - tj. DFRPG a FC Tě provedou všemi pravidly, celou tvorbou prostředí a postav a nalejí do Tebe mrtě rad k naprosto všemu - v FC jsou ty rady obecnějšího rázu (víc k přípravě a vedení hry obecně), v DFRPG jsou stylizovanější (víc k použití Fate pro atmosféru, prostředí atp.) Podobně DFA a FAE obojí obsahují stručný popis pravidel, stručný popis tvorby postav, něco k tomu jak začít a pár skutečně nejzákladnějších věcí k vedení hry.


Tzn. první otázka asi je, kolik času vůbec chce dotyčná skupina (nebo její GM) věnovat studiu a přípravě. Pokud jim nevadí si něco načíst, pak je asi lepší sáhnout po DFRPG/FC čistě kvůli tomu že Ti prostě dají všechno a provedou Tě vším a tak. Pokud chceš tam tahle vůle neni, tak je lepší asi sáhnout po DFA/FAE, které mají zlomek rozsahu (btw. DFA je ve skutečnosti asi tak 4x delší než FAE, ale většina toho přesahu jsou DF-specific záležitosti, různé seznamové výpisy "mantles/templates" atp.)

Tady je - v prvním případě - ještě dost do diskuse jaký máš vztah k žánru a čtení, protože zatímco FC je přeze všechno pořád v podstatě poměrně dost technická příručka, tak DFRPG je fakt stylizovaná atmosferická záležitost která se dá bez problémů číst jako RPG-beletry (nebo jak se nadává takovému tomu "čtení RPG příruček jako románů") a díky těm komentářům je to nejen hezky atmosferické, ale i docela vtipné čtení. (U DFA tohle už moc roli nehraje - ten efekt je hodně umenšený tím seškrtaným rozsahem.)



Druhá otázka pak je, jaký je vztah skupiny/GM k samotným DF nebo k urbanfantasy žánru. V podstatě pokud nemáš rád DF nebo urbanfantasy, tak nemáš nijak moc důvod sahat po DFRPG/DFA (leda by ses bál tvořit si hru od základu a chtěl bys rovnou něco co je někam zasazené, ale on Fate Tě tímhle hodně provede sám, takže to není takový problém).

Efektivně:

Mám čas a mám rád DF / rád si přečtu zábavnou urbanfantasy = DFRPG
Mám čas, ale DF a urbanfatasy nežeru = FC
Nechci tomu dávat čas a mám rád DF / chci hrát urbanfantasy = DFA
Nechci tomu dávat čas a urbanfantasy nežeru = FAE


...technicky pro úplné nováčky existuje vždycky dilema - na jednu stranu je pro ně lepší začít na full příručce, právě kvůli těm radám a tomu vodění za ručičku, na druhou stranu úplní nováčci často chtějí něco, co působí odlehčeně a jednoduše a ta bichle je odradí, protože z ní mají dojem, že to sou všechno pravidla (i když pravidel jako takových je ve FC a FAE v podstatě stejně a ten rozdíl obsahu je právě v těch radách a návodech).
Autorská citace #3
16.8.2017 16:06 - sirien
ADD: jinak tohle je docela zábavné. Ono v DFRPG samozřejmě jsou 4 akce, tak, jako jsou definované ve FC - plus mínus. Jenže tam nejsou ty akce 4 ve striktním systematickém zápisu (Overcome, CA, A, D / +AO), ale jsou tam rozepsané - resp. CA tam je rozepsané - stejně, jako v jiných hrách (GURPS, DnD...).

Tj. místo jedné souhrné CA pro všechny případy práce s prostředím a získávání výhod z něčeho nebo na někom tam najdeš právě "Block" (snaha někomu do budoucna v něčem bránit), "Manuver" (snaha na někom získat výhodu z postavení), "Declaration" (vytvoření aspektu z ničeho, např. "hodím si na Znalosti a když uspěju, tak řeknu, že..."), "Assessment" (získání aspektu zjišťováním věcí o něčem co už ve hře je, např. "Hodím si na Empathy abych od GM získal nějaké další info o téhle postavě") atd. popsané samostatně jako oddělené "možnosti použití dovedností".

Z pohledu zkušeného RPGčkaře nebo přímo hráče Fate to je bordel - hromada věcí, které v podstatě fungují stejně (pracuješ skrze dovednost s aspektem, získáváš volná vyvolání...), ale které jsou zbytečně rozsekané do X kategorií, kdy je každá popsaná zvlášť. Člověk se vůbec nediví, že to při psaní 4e/FC smetli ze stolu a udělali z toho jednu jedinou souhrnou akci.

JENŽE.

Z pohledu nováčků nebo Fate začátečníků... to paradoxně v té DFRPG podobě funguje líp. Není tam žádné "všechno a cokoliv je vždy jedna z těhle 4 akcí", celá hra se tváří klasickám stylem "tady máš dovednosti a když je použiješ k X, tak A, když k Y, tak B, když k Z, tak C..." - že je A, B a C v podstatě systémově takřka identické řešení se ignoruje. A lidi s tim mají výrazně menší problém, než se 4 akcemi ve FC, i když to je fakticky totéž.

Resp. ten hroznej bordel toho "co to jsou 4 akce" a "kdy používám kterou?" a další nekonečně opakované otázky takovéhodle typu a celej ten shitstorm v diskusích na dané téma, který vedl k tomu, že sem tohle specificky rozpracoval ve Fate FAQ a copypastnul to do Fate v Kostce... se u DFRPG co vím nikdy nekonal.

...což je docela zajímavý postřeh co se může hodit při různých vysvětlováních Fate nováčkům.
Autorská citace #4
17.8.2017 16:24 - Šaman
sirien píše:
Tj. místo jedné souhrné CA pro všechny případy práce s prostředím a získávání výhod z něčeho nebo na někom tam najdeš právě "Block" (snaha někomu do budoucna v něčem bránit), "Manuver" (snaha na někom získat výhodu z postavení), "Declaration" (vytvoření aspektu z ničeho, např. "hodím si na Znalosti a když uspěju, tak řeknu, že..."), "Assessment" (získání aspektu zjišťováním věcí o něčem co už ve hře je, např. "Hodím si na Empathy abych od GM získal nějaké další info o téhle postavě") atd.

Tak tohle mě hodně zajímá - stejný problém s vysokou abstrakcí akcí máme i u nás v družině. Nejde až tak o nepochopení teorie, ale chybí nějaká vodítka jak takové CA odehrát v akci.
Autorská citace #5
17.8.2017 18:19 - sirien
p 121 - 144 je popis dovedností včetně výpisu typových akcí, které jimi lze dělat
p 192 - 197 je pak popis akcí mimo konflikt (assessment, declaration, simple action etc.
p 207 - 213 Manévry, Blocky, Grapplingy atp.

p 215 - 220 Sociální a Duševní konflikty (vč. zón, manévrů, assessmentů atp.)

(en only, přirozeně - ne, nebudu se s tim překládat :) )
Autorská citace #6
17.8.2017 21:30 - Šaman
Hmm, co tak googlím, tak jsem našel ještě jeden základní rozdíl mezi Fate a DF. DF je placený (20$ základní verze) a není volně ke stažení. Nebo se pletu?
Autorská citace #7
21.8.2017 12:10 - sirien
Nevim. Ale je to ještě původní 3e která jela na uzavřenějších licencích, takže to je docela dobře možný. Nicméně jako upřímně...
Autorská citace #8
31.1.2018 17:32 - sirien
Post přehozen sem

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086394071578979 secREMOTE_IP: 44.222.146.114