Produkty

fphat
2.7.2017 07:12
Doporučení na OSR s českým překladem?
V létě se po delší době stavuji v ČR a rád bych si s kamarády zahrál nějakou hru na hrdiny. Naposledy jsem jim dělal pána jeskyně někdy před 20 lety, a byla to hra "Pán prstenů". Z dnešního pohledu tedy "old school" (i když samozřejmě ne tak old school jako původní D&D ze 70. let).

Za normálních okolností bych vzal něco jako Dungeon World nebo Swords & Wizardry, ale hru samozřejmě chci hrát v češtině a bojím se, že když budu mít všechny materiály v angličtině, budu pořád sklouzávat k anglické terminologii ("hoď si saving throw") a hledat česká slovíčka ("goblin má v ruce to... tenhle... axe"). Což nesnáším. Jediná obrana je mít většinu, ne-li všechny materiály v češtině.

Hledám doporučení, které by v ideální případě splňovaly následující:

  • relativně OSR
  • český produkt, český překlad — nebo aspoň "slovníček"
  • předpřipravená (ideálně česká) kampaň nebo dobrodružství
  • Fantasy
  • rychlé na pochopení a na hru — jednoduchá pravidla
  • ale zase ne úplně jednoduchá pravidla — minimum je Dungeon Squad, spíš víc
Máte nějaké nápady? Jo a nemám problém něco koupit (můžu to pak nechat synovcům).
Autorská citace #21
30.9.2017 23:49 - Quentin
Radši bych se do 3d6 in order nepouštěl. V 5e mají staty mnohem větší význam než ve starších edicích. Velmi snadno se dá vytvořit skoro nehratelná postava.

A menší počet magických předmětů mi přijde skoro anti-oldschoolový. Spíš bych hlasoval vyměnit všechny +1 meče za divnější blbiny (opasek beztíže, lektvar neviditelnosti, nasazovací oko etc.)

Ale i tak bych raději rovnou sáhnul po nějaké OSR hře. Maze Rats, Black Hack, Lamentations of the Flame princess, všechno z Bajova blogu, klidně i ten Dungeon World :D
Autorská citace #22
1.10.2017 00:14 - Quentin
Ale abych taky řekl něco konstruktivního. Myslím, že nejsnazší krok k oldschool hraní by bylo zpomalit expení, hrát pouze úrovně 1-7 a vůbec nepoužívat challenge rating.
Autorská citace #23
1.10.2017 01:40 - LokiB
Oboje. Jak "z tohodle Barda neudělám", tak "já mám 15, 14, 13 a on 18, 17, 16, to teda moje postava dost sucks".
Určitě se to dá různě tweakovat, však se to vždycky tweakovalo,
Otázkou je, co tím vlastně chceme získat. Jestli ten dojem "syrovost" ... hej, tohle ti padlo, to prostě budeš hrát ... tak ho tweakování přeci jen narušuje.
Autorská citace #24
1.10.2017 07:57 - Vojtěch
DCC... jeden z těch nekňubů se povést musí ;)
Autorská citace #25
1.10.2017 11:45 - LokiB
To pak ale ztrácí tu syrovost ...
Autorská citace #26
1.10.2017 12:41 - Gurney
ShadoWWW píše:
captcorajus dává několik rad, jak udělat z DnD 5E OSR hru:
1) Pro nahazování vlastností používat standardní množinu nebo 3k6.
2) Žádné odbornosti.
3) Držet kouzelné předměty na minimu.


Přidal bych 0) použít Základní pravidla - jen čtyři povolání, archetypy povolání jsou pevně dané. Ze standartních 5e pravidel jen Zázemí, ideálně náhodně určené.

Quentin píše:
Radši bych se do 3d6 in order nepouštěl. V 5e mají staty mnohem větší význam než ve starších edicích. Velmi snadno se dá vytvořit skoro nehratelná postava.

Když už, taky bych staty nechal nahazovat 2k6+4 v před-AD&D edicích mají staty váhu někde kolem +/-1 (a to se ještě často nepočítají ke všemu, k čemu je zvykem je přidávat dnes) po +/-3.

Quentin píše:
Myslím, že nejsnazší krok k oldschool hraní by bylo zpomalit expení, hrát pouze úrovně 1-7 a vůbec nepoužívat challenge rating.

Podle mého by se dalo i 1-10, jde hlavně o spelly a 10. lvl postavy ještě nemaj ty 6. úrovně, které už jsou fakt hardcore.

ShadoWWW píše:
4) Pro obnovu živou používá dvě variantní pravidla z PPJ:
a) Pomalé přirozené léčení: Postavy si neobnoví životy na konci důkladného odpočinku. Místo toho postava může utratit Kostky životů k léčení na konci důkladného odpočinku, stejně jako u krátkého odpočinku.
Toto volitelné pravidlo prodlužuje dobu, kterou postavy potřebují k zotavení se z poranění bez užitku magického léčení, a dobře funguje pro drsnější, realističtější
tažení.
b) Závislost na léčitelské soupravě: Postava nemůže utratit žádnou Kostku životů po krátkém odpočinku, dokud někdo neutratí jedno použití léčitelské soupravy na obvázání a ošetření jejích ran.

A k tomu antihammerspace naložení (odkaz), protože díky b) je hodně důležité, kolik souprav s sebou taháš a po librách to nikdo počítat nebude.

6) klasická Vancian magie - kouzla která chceš použít vícekrát si musíš taky víckrát připravit

7) žádné cantripy - buď nejsou vůbec nebo jsou to prostě velmi situační kouzla 1. úrovně.
Autorská citace #27
1.10.2017 14:03 - ShadoWWW
Gurney píše:
7) žádné cantripy

Toto podle mě dělá nejvíc. A překvapivě to ani nijak zvlášť nenarušuje vybalancovanost povolání.

Quentin píše:
V 5e mají staty mnohem větší význam než ve starších edicích.

Možná na první pohled. Ale ono jestli máš opravu vlastnosti o jedna či dva vyšší zas nehraje až takovou roli (když se hází k20). Na vyšších úrovních se to smývá ještě víc. Mnohem větší význam mají konkrétní nápady a rozhodnutí (jestli tě napadne prohledat místnost, jestli na něj sešleš ohnivou kouli, nebo na něj sešleš vypuzení), jestli na něj zaútočíš, nebo budeš raději vyjednávat, jestli se rozhodneš vylézt po stěně bez jištění, nebo to raději obejdeš, jestli půjdeš v jeskyni doleva, nebo doprava aj.

Jak píše LokiB: záleží na tom, jestli ti jde spíš o taktickou hru (pak vyrovnané staty mají velkou váhu), nebo ti jde spíš o surovost herního světa (a pak to není důležité řešit).

Quentin píše:
V 5e mají staty mnohem větší význam než ve starších edicích.

Oproti 4E ani na první pohled.
Autorská citace #28
1.10.2017 14:46 - Quentin
Shadowww: 4e není stará edice, víš moc dobře, co myslím :D
Autorská citace #29
1.10.2017 14:59 - ShadoWWW
No, řekl jsi "starších", ne "starých". Pro mě starší edice jsou všechny před tou aktuální.
Autorská citace #30
1.10.2017 15:26 - Quentin
To nic nemění na tom, žes přesně věděl, co jsem měl na mysli :D

4e je úplně jiná hra než 3,5e, 5e nebo i odnd. 4e byly combat as sport střety pospojované příběhovýma mechanikama. Bylo to super a dlouho mě to bavilo (asi by mě to bavilo i teď), ale krapet mě irituje, jak se to cpe do každé diskuze o dnd, i když to s ostatními edicemi nemá moc společného :)

Za svým původním tvrzením, ale stojím. 5e má staty příliš široké, mají příliš velký význam, a příliš se předpokládají nějaké hodnoty, které budou postavy mít. 3d6 in order (as Crom intended) vytvoří bandu loserů s čísly jako 10,9,6,12,12,9 :D
Autorská citace #31
1.10.2017 15:35 - Aegnor
Quentin píše:
3d6 in order (as Crom intended) vytvoří bandu loserů s čísly jako 10,9,6,12,12,9 :D

Ok, s těmahle statama beru nějaké z magických povolání, rasu nejspíš elfa ... a dá se to hrát. :-) Rozhodně to není loser.
Autorská citace #32
1.10.2017 15:48 - Log 1=0
ShadoWWW píše:
Toto podle mě dělá nejvíc. A překvapivě to ani nijak zvlášť nenarušuje vybalancovanost povolání.

No, možná ne vybalancovanost, ale pokud chceš udržet dojem černokněžníka jako kouzlícího povolání, tak musíš odpočívat vlastně co chvíli, a když zbytek družiny na něj nemá tolik navázáno (oslabíš léčení, tedy i význam krátkých odpočinků), tak utřeš. Jako, ono je to docela jedno, protože Gurney ho v rámci těch úprav navrhuje zrušit, ale mám pocit, že by v nich ani nebyl moc hratelný.
Autorská citace #33
1.10.2017 15:51 - LokiB
Aegor: ale bude se cítit jako loser v družině, kde jiní dva budou mít staty jako 8, 10, 13, 18, 16, 16 :)

jako hrát se dá všechno, což o to. moje zkušenost říká, že velké rozdíly ve statech v družině a celkově při hraní dobrotu nedělají, to je celé. a to co jsem kdy hrál, bylo vlastně vždy hodně oldschool (velmi pomalé postupy, málo generických magpředmětů, nelehké léčení a rekonvalescence atd)
Autorská citace #34
1.10.2017 15:55 - ShadoWWW
Quentin píše:
To nic nemění na tom, žes přesně věděl, co jsem měl na mysli

Ani ne, proto jsem tam dal ještě dodatečnou odpověď pro úplnost.


Quentin píše:
4e je úplně jiná hra než 3,5e, 5e nebo i odnd.

Souhlas. Ale z pohledu statů je i 3E jiná edice než odnd. I v 3E záleží na statech víc než v 5E či odnd.

Quentin píše:
krapet mě irituje, jak se to cpe do každé diskuze o dnd, i když to s ostatními edicemi nemá moc společného :)

Minimálně jméno. ;) To, že je 4E nedílnou součástí historie DnD, s tím nikdo nic neudělá.

Quentin píše:
Za svým původním tvrzením, ale stojím. 5e má staty příliš široké, mají příliš velký význam, a příliš se předpokládají nějaké hodnoty, které budou postavy mít.

U tohoto by mě zajímalo, jak moc je to obecně rozšířený pocit, a jak moc je to jen tvůj pocit. Co se ptám na otevřených hraních v Brně, tak většinou převládá názor, že o ně až tak moc nejde. Plus mínus jeden dva body nehraje zásadní rozdíl. (Protože ve výsledku to dává rozdíl jen +1 na opravě). Eerie z RPG F má na to dokonce ještě vyhraněnější názor, že na statech v 5E vůbec nezáleží, protože k20. (Což ale taky není pochopitelně pravda.)

Quentin píše:
3d6 in order (as Crom intended) vytvoří bandu loserů s čísly jako 10,9,6,12,12,9 :D

Jako u jednoho týpka to samozřejmě možný je, ale u celé skupiny jako příklad to je přehnané. Když si vypůjčím Yorka a jeho statistiku, tak zatímco průměr na 3k6 dává dohromady součet 63, tak ve tvém příkladě je to o 5 bodů méně, což už pro šestistěnkové hody dost (statisticky jako bys u jednoho dvou hodů názel jen 2k6 a ne 3k6).
Autorská citace #35
1.10.2017 16:01 - ShadoWWW
Log 1=0 píše:
No, možná ne vybalancovanost, ale pokud chceš udržet dojem černokněžníka jako kouzlícího povolání, tak musíš odpočívat vlastně co chvíli, a když zbytek družiny na něj nemá tolik navázáno (oslabíš léčení, tedy i význam krátkých odpočinků), tak utřeš. Jako, ono je to docela jedno, protože Gurney ho v rámci těch úprav navrhuje zrušit, ale mám pocit, že by v nich ani nebyl moc hratelný.


Tak vidíš, že má Gurney pravdu. ;) Ano, 5E černokněžník není dělaný na old-school pojetí pravidel. Jak píše Gurney: když to chceš hard core old-chool, tak musíš jet na základní čtyřce povolání.

Co teď ale hrajeme TftYP, tak to na mě působí dost old-schoolově i s normálními pravidly. Dokonce jsem slyšel na jednom old-school podcastu, jak hodnotili novou Tomb of Horrors, a říkali, že působí dost podobným dojmem jako ta původní. Takže dle mého názoru dělají old-school nejen pravidla, ale, a to stejnou měrou, i samotné dobrodružství (jeho styl).
Autorská citace #36
1.10.2017 16:04 - ShadoWWW
LokiB píše:
velké rozdíly ve statech v družině a celkově při hraní dobrotu nedělají, to je celé. a to co jsem kdy hrál, bylo vlastně vždy hodně oldschool

Taky ve skupině jedem základní množinu nebo point-buy. V DrD jsem s tím měl taky problém a jsem rád, že nová DnDčka to řeší jinak. Ale jsou skupiny (i když jich je asi málo), kterým ten rozdíl ve vlastnostech vyhovuje, protože dodává pocit různorodosti a jisté "realističnosti".
Autorská citace #37
1.10.2017 17:02 - LokiB
ShadoWWW píše:
Ale jsou skupiny (i když jich je asi málo), kterým ten rozdíl ve vlastnostech vyhovuje, protože dodává pocit různorodosti a jisté "realističnosti".


Možné to je. Zažil jsem taky na začátku hraní, kdy jeden hráč měl všechny staty horší než jiný. Dá se to brát jako výzva a třeba do one-shotu to není (pro mě problém).
Funny věc je, že když jsme poprvé objevili možnost point-buy resp. straight-line varianty, tak jsem ji odmítal. Ta vzpomínka na "šťastné hody", kdy se člověk dostal na extrém v požadované vlastnosti, byla hodně silná, Ale tak já nepatřil nikdy mezi ty, kterým by nízké staty vadily zásadně ... trpaslík kouzleník z DrD byla vtipná výzva. Ale v družině nás nebylo tolik takových (neříkám, že jsem byl lepší, jen že mi tohle nevadilo).

Jak jsem se přesunul na GM stranu stolu, tak jsem začal preferovat postupy, které minimalizují tenze mezi hráči.
Takže paradoxně mi nevadí tolik 3d6 když jsem hráč, jako když jsem GM
Autorská citace #38
1.10.2017 17:35 - Vojtěch
LokiB: Ještě ti musí přežít :P
Autorská citace #39
1.10.2017 21:42 - Quentin
Gurney píše:
A k tomu antihammerspace naložení (odkaz), protože díky b) je hodně důležité, kolik souprav s sebou taháš a po librách to nikdo počítat nebude.

Hej, tohle je ono! Odtud máme v pravidlech naše naložení :) Přijde mi, že to funguje fakt dobře.

2k6goblinu píše:
Váha je uvedena v řádcích; každá postava unese deset řádků vybavení. Jeden řádek je například jednoruční zbraň nebo jídlo na tři dny. Obouruční zbraně zabírají dva. Lehké předměty (dýky, pochodně…) se vejdou do řádku tři. Drobné předměty v baleních po deseti (šípy, svitky…). A mincí se do řádku vleze sto.

Pokud postava svou nosnost překročí, nemůže běhat, plavat a automaticky prohrává, pokud se na začátku boje háže, kdo bude začínat první.
Autorská citace #40
1.10.2017 22:19 - LokiB
Jo, to je možný způsob boje se sledováním naložení ... jen teda jednu věc nechápu, a to " you can get a +1 AC shield that takes up 1 slot, or a +2 AC shield that takes up 2 slots". WTF? proč jako?

Jinak to ale trochu šidí hráče s vysokou silou, resp. pomáhá těm s malou.
Pro Savage Worlds je alternativní systém encumberance, který spočívá ve sledování, kolik "významných předmětů" postava unese, v závislosti na Síle. Spousta drobných předmětů (kalamář a pero, křesadlo, kapesník, nožík, ...) se vůbec nesledují.
Takže je to ve výsledku trochu podobné tady tomu. Tady se tedy víc sledují i drobné předměty v rámci slotu - je to tedy víc podle toho "kde to nesu".
Jak to pak ovlivňují různé batohy, mošny atd. to je věc druhá.

Vojtěch píše:
Ještě ti musí přežít :P

No ... to se snad týká všech postav, ne? nebo jen těch mých? :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087311983108521 secREMOTE_IP: 3.17.6.75