Produkty

fphat
2.7.2017 07:12
Doporučení na OSR s českým překladem?
V létě se po delší době stavuji v ČR a rád bych si s kamarády zahrál nějakou hru na hrdiny. Naposledy jsem jim dělal pána jeskyně někdy před 20 lety, a byla to hra "Pán prstenů". Z dnešního pohledu tedy "old school" (i když samozřejmě ne tak old school jako původní D&D ze 70. let).

Za normálních okolností bych vzal něco jako Dungeon World nebo Swords & Wizardry, ale hru samozřejmě chci hrát v češtině a bojím se, že když budu mít všechny materiály v angličtině, budu pořád sklouzávat k anglické terminologii ("hoď si saving throw") a hledat česká slovíčka ("goblin má v ruce to... tenhle... axe"). Což nesnáším. Jediná obrana je mít většinu, ne-li všechny materiály v češtině.

Hledám doporučení, které by v ideální případě splňovaly následující:

  • relativně OSR
  • český produkt, český překlad — nebo aspoň "slovníček"
  • předpřipravená (ideálně česká) kampaň nebo dobrodružství
  • Fantasy
  • rychlé na pochopení a na hru — jednoduchá pravidla
  • ale zase ne úplně jednoduchá pravidla — minimum je Dungeon Squad, spíš víc
Máte nějaké nápady? Jo a nemám problém něco koupit (můžu to pak nechat synovcům).
Autorská citace #1
2.7.2017 08:27 - ShadoWWW
No v češtině není skoro nic...

Zrovna ale Dungeon Squad vyšel v češtině pod názvem Kouzlem a mečem. Obsahuje i několik dobrodružství, takže by to splňovalo tvé nároky, akorát je už delší dobu vyprodaný.

Druhou možností je DnD 5E, které má komplet překlad tady na Kostce. Pátá edice DnD je hodně oblíbená u nás i ve světě a svým feelingem se vrací k dřívějším edicím (u nás třeba působí dost jako Dračí doupě 1.6, dokonce víc než Dračí doupě 2). Začátečnická krabice (Starter Set), která je taky komplet přeložená, obsahuje i průvodní dobrodružství. ZK obsahuje, mimo dobrodružství, i stručná pravidla pro PJ (DM) a hráče a předpřipravené deníky postav. Pokud byste chtěli vytvářet vlastní postavy, můžete šáhnout po Základních pravidlech (Basic rules), která obsahují navíc pravidla pro tvorbu postavy a třeba i pár dalších kouzel.

Pokud bys chtěl komplet pravidla, tak si stáhni i Příručku hráče (Player's Handbook), Průvodce Pána jeskyně (Dungeon Master's Guide) a Bestiář (Monster Manual). Ty bys ale využil spíš v dlouhodobé hře. Pro one-shot a seznámení s pravidly jsou zbytečně komplexní.
Autorská citace #2
2.7.2017 09:12 - Quentin
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

možná ty naše stará pravidla? Vím, že už podle toho někdo hrál, takže nějak hratelné to bude. Doporučji spojit charismu a moudrost v jednu vlastnost, třeba Auru.

https://docs.google.com/document/d/1Y1LkLK0lYYI19Pm7knYpHS6oC7vowdw9V3p0Kqd1ijk/edit#heading=h.m09zf97dn4os
Autorská citace #3
2.7.2017 12:09 - Gurney
Momentálně jediné dvě věci, které splňují tvé nároky, jsou Quentinův systém (viz. odkaz výše) v kombinaci s Trossem (zde) a Základní pravidla D&D 5e + dobrodružství Ztracený důl Fendelveru (obojí ke stažení zde). Co z toho asi záleží hlavně na tom, co ti víc sedne jako GMovi.
Autorská citace #4
3.7.2017 06:04 - fphat
Díky, tohle je super! Asi zkusím to D&D 5e. Profesionalita překladu je 10x nad očekávání (divím se, že to není v prodeji jako hotový produkt), takže hluboce smekám a děkuji.

Ta profesionalita mimochodem platí i pro Quentinův systém. Copak je v ČR tak málo RPG nadšenců, že by se něco takového neuživilo jako placený produkt? Ne, že bych neměl co s penězma, ale zrovna takové věci myslím lidi podporují rádi, ne? (Viz v podstatě celý kickstarter.com.)

PS: Kouzlem a mečem jsem viděl, ale přávě že "není skladem ani u nás ani u dodavatele". :/ Propásl jsem to.
Autorská citace #5
3.7.2017 08:57 - Tarfill
Jojo, profesionalita a ochota tady na kostce je vskutku na výši. Vážně.

Jinak, pravidla Kouzlem a Mečem třeba nejsou skladem fyzicky, ale jako pdfko se sehnat určitě dají...
kdyžtak písni do PM... ;-)
Autorská citace #6
3.7.2017 11:11 - Shako
fphat píše:
PS: Kouzlem a mečem jsem viděl, ale přávě že "není skladem ani u nás ani u dodavatele". :/ Propásl jsem to.


Zkusil bych to někde po bazarech (třeba tady u nás). Mám jednu verzi doma a hrál jsem to tak jednou, možná dvakrát. Tak kdybys to moc chtěl, tak se třeba dohodneme - kdyžtak PM. ;-)
Autorská citace #7
3.7.2017 12:14 - Aegnor
fphat píše:
(divím se, že to není v prodeji jako hotový produkt)

DnD 5e v češtině narazilo na licenční "problémy" (WotC chtělo za licenci tolik, že by se to na českém trhu prostě nezaplatilo), v současnosti ale probíhá vývoj české hry na stejném pravidlovém základu, tedy Jeskyně a Draci. To je nejblíž, co se člověk dostane k vydání DnD 5e v češtině.
fphat píše:
Copak je v ČR tak málo RPG nadšenců, že by se něco takového neuživilo jako placený produkt?

Pochybuju, že to Quentin dělá s vizí nějakého zisku.
Autorská citace #8
3.7.2017 13:24 - ShadoWWW
fphat píše:
Copak je v ČR tak málo RPG nadšenců, že by se něco takového neuživilo jako placený produkt?


Ano, v podstatě by se neuživilo. V devadesátých letech byl český RPG trh bujný, hlavně díky Dračímu doupěti. Bohužel když Altar vydal svoje první oficiální dobrodružství, Prokletí Karaku, bylo tak slabé (a blbé), že velká část RPG komunity zanevřela na doplňky a kupovali si jen základní pravidla hry.

Bylo tu pár dobrých pokusů, z nichž asi nejlepší byla Charlesova Taria, ale mainstream už mezitím kvůli Karaku na doplňky zanevřel a kvality Tarie komunita objevovala až mnohem později, než by bylo potřeba.

RPG Pán prstenů byla dobrá hra, ale na svou dobu byla příliš drahá, než aby oslovila masovou skupinu lidí. Tak projekt skončil.

Shadowrun (myslím, že druhá edice?) naopak docela prorazil a vydobyl si své místo. Bohužel komunita nebyla tak velká, aby tu vycházelo hafo doplňků nebo další edice. Dodnes má ale SR v Česku řádově víc fanoušků než RPG Pán prstenů.

Zhouba trhu přišla ve dvou fázích. Jednak když Altar vydal Dračí doupě Plus, což měl být paralelní, náročnější a "realističtější" systém Dračího doupěte. (Paralelní v tom, že DrD a DrD+ měly vycházet vedle sebe, něco jako ve své době AD&D a Basic D&D.) Bohužel se DrD+ ukázala jako velmi překomplikovaná a méně hratelná verze Dračího doupěte. Tak Altar po letech sáhl k vydání Dračího doupěte 2 s tím, že ukončil prodej v té době Dračího doupěte verze 1.6.

Bohužel Dračí doupě 2 měl s Dračím doupětem 1 méně společného, než by si fanoušci DrD byli bývali přáli (asi jako DnD 4E bylo odmítnuto fanoušky DnD). Měla to být víc narativní a RP verze DrD, ale systémově to bylo hodně jiné než DrD 1 a navíc velmi slabé. Viz místní recenze.

To způsobilo, že Altar téměř zanikl a žádný jiný vydavatel se do vydávání RPG nechtěl pouštět.

I když... ne tak docela.

Moderní technologie umožnily vydávat RPGčka v podstatě na koleně a česká (již téměř vymřelá) RPG scéna se tomu přizpůsobila. Ecthelioni vydali pro RPG scénu PDF své hry Příběhy impéria (který systémově jede na upraveném Fate druhé edice), která se ukázala jako velmi zdařilá a chytlo se jí i nově vzniklé vydavatelství Mytago a vydalo ji knižně. Stala se docela populární, i když zdaleka ne tak jak původní Dračí doupě. Matouš Ježek vydal s pomocí Altaru i své RPG Střepy snů, ale ta hra se ukázala jako velmi specifická (i když docela dobrá), a nenašla si větší okruh fanoušků.

Mezitím se tady Kostka pustila do překladů ve velkém. Vyšel komplet překlad Fate Core a FAE (což je zjednodušená verze Fate Core). Upravenou verzi FAE vydal obchod Mephit jako Fate: Rozcestí, ale ta hra se moc nechytla. Tady na Kostce si myslíme, že to bylo kvůli úpravě stylu hry, kterou se Rozcestí snažilo nastolit. Každopádně místní překlady mají docela úspěch.

Bohužel místnímu trhu po odchodu DrD 1.6 chybí nějaká vyloženě mainstreamová hra, která by dokázala přitáhnout nové lidi, obnovit znovu trh s RPGčky a případně i vytvořit nový prostor pro nové hry typu Quentinovy hry 2k6 goblinů a dalších (třeba i ten Fate Core).

Je tu však naděje. Právě překlad DnD 5E. Ten se stal v Česku podobným hitem jako ve světě, zejména díky místnímu překladu. (Kostka už dříve překládala čtvrtou edici, takže zkušenosti tu byly, které se pak zúročily při překladu 5E.) Láká lidi, kteří od RPG dříve odešli, i nějaké nové. Stále je to ale převážně komunitní záležitost.

Úspěchu 5E si ale všimlo Mytago a rozhodlo se vydat tuto hru v Česku. Kvůli drahým právům se ale rozhodlo jít cestou OGL a SRD, tedy vydat vlastní hru na základě DnD 5E, pod názvem Jeskyně a draci. To by mohla být ona cesta, která se znovu stane mainstreamem a dostatečně probudí trh.

EDIT: Mytago opraveno za Mephit, díky Vojtěchu.
Autorská citace #9
3.7.2017 13:56 - Vojtěch
Mytago a Rozcestí?
Autorská citace #10
5.7.2017 06:01 - fphat
Díky moc za vysvětlení. Hry Jeskyně a draci jsem si taky všiml, ale podle jejich webu jsem si říkal, jestli ten projekt náhodou neumřel (poslední dvě novinky na blogu jsou od sebe rok a půl). Jsem rád, že není. Ale v příštích pár týdnech evidentně nevyjde.

Kouzlem a mečem kdyžtak zkusím později. Myslím, že mé staré skupině by se víc líbil D&D (protože mainstream).

Co se týče PDF: jsem za tuhle módu moc rád. RPG pravidla a suplementy jsou jedny z mých nejoblíbenějších typů četby (a nejsem sám). Existuje něco jako české DriveThruRPG? Jsem zvyklý si tam kupovat PDFka (častu "kupuji" za $0, ale nemám problém si zaplatit — mám z toho dobrý pocit, protože vím, že to většinou jde rovnou nějakému nadšenci do kapsy).

Což mě přivádí k otázce, jak "zlegálnit" pro vlastní užití to D&D 5e. Chápu to dobře, že stačí si koupit anglickou edici (např. toto)?
Autorská citace #11
5.7.2017 08:55 - Soldier76
fphat píše:
ale podle jejich webu jsem si říkal, jestli ten projekt náhodou neumřel

nejsi prvni :))
Autorská citace #12
5.7.2017 14:14 - LokiB
ShadoWWW píše:
Bohužel když Altar vydal svoje první oficiální dobrodružství, Prokletí Karaku, bylo tak slabé (a blbé), že velká část RPG komunity zanevřela na doplňky a kupovali si jen základní pravidla hry.


To je ale hodně hodně hodně zjednodušený pohled na věc.
Za trend, že se u nás tyhle věci moc nekupovaly, rozhodně Prokletí Karaku nemůže. To zasáhlo tak malou část komunity, že ani nemá cenu o tom mluvit. Tipnul bych si, že většina lidí o něm ani neslyšela.

Prostě u nás v té době byla (a stále ještě je, i tady je to vidět celkem dobře) tradice "proč si něco kupovat, když to můžu stáhnout z internetu", resp. oxeroxovat v dřevních dobách. Tahle komunistická tradice, že věci jsou nejlépe zadarmo, podráží nohy dlouhodobě všemu možnému.

I kdyby bylo Prokletí Karaku úžasné a světové, stejně se na tom u nás balík nevydělal. Ostatní to pochopili celkem rychle, takže vydávaly a vydávají se věci, které jejich autoři dělají hlavně z lásky.

Drivethrurpg je skvělá věc a nakupuju tam často a rád.
Autorská citace #13
5.7.2017 18:59 - Gurney
fphat píše:
Existuje něco jako české DriveThruRPG?

U nás je to dost slabé. Nejblíž je asi sekce ebooků a rpgček v elektronických verzích na Fantasy Obchodu a pokud ještě funguje e-shop Altaru, tak se tam dají koupit pdfka několika příruček tohoto vydavatelství.

fphat píše:
Což mě přivádí k otázce, jak "zlegálnit" pro vlastní užití to D&D 5e. Chápu to dobře, že stačí si koupit anglickou edici (např. toto)?

Basic rules (aneb to co je tady přeloženo jako Základní pravidla) jsou volně ke stažení zde. Bizarní je, že Starter set a trojice základních příruček k 5e jsou jedny z mála RPGček, která se nedají legálně pořídit v PDF.

LokiB píše:
Prostě u nás v té době byla (a stále ještě je, i tady je to vidět celkem dobře) tradice "proč si něco kupovat, když to můžu stáhnout z internetu"

Zajímalo by mě, odkud se bere ten dojem, že tomu tak je i dnes. Lidi co hrají D&D občas někde potkám a skoro vždycky tam někdo má origo příručku (přestože u nás stojí o polovinu víc, než když si ji americký hráč objedná na Amazonu, a to neřeším rodzíly v příjmech), totéž na různých OG (a to se týká nejen D&D) a co jsem pozoroval třeba na Brněnském hraní v Rishadě, tam měl snad každý GM koupenou příručku s kampaní, kterou skupina zrovna hrála. Já jsem třeba relativně nedávno uvalil nějakých 20$ za PDF prostě proto, že si to autor dle mého zasloužil, a nejsem mezi kamarády a známými nějaká vyjímka.
Autorská citace #14
5.7.2017 19:10 - LokiB
Gurney: třeba ze zájmu zde o místně sdílené materiály?je možné, že se pletu, uznávám.
sám jsem v posledních letech pár tisíc dolarů v RPG materiálech / programech / doplňcích nechal, ale taky byly doby, kdy to pro mě nebyla právě dostupná možnost. A některé věci si nekupuju ani dnes (v poslední době třeba pár věcí k DSA), protože je to třeba jen taková jednorázovka, že jsem o tom zaslechl, chci se podívat, ale vím, že to na 99% stejně nebudu používat.

A třeba možnost náhledů i na DriveThruRPG je dost bídná ... často je to z PDFek prvních 6 stran, ze kterých je jedna obal, 2 bílé nebo s poděkováním, jedna s kreditama a pak začátek obsahu ... nic moc.
Kdybych měl možnost si to prolistovat, jako mám v knihkupectví, byla by to jiná.

Ovšem nemám iluze, že je to výsada ČR, to vůbec ne. Jinde to není až tak zásadně lepší. Řeč byla ale o CZ materiálech.
Uvidíme, až třeba vyjdou Jeskyně a Draci, nebo něco jiného místního, jak si povedou na Uloz.to a jinde ...
Autorská citace #15
6.7.2017 15:46 - Gurney
LokiB píše:
A třeba možnost náhledů i na DriveThruRPG je dost bídná ... často je to z PDFek prvních 6 stran, ze kterých je jedna obal, 2 bílé nebo s poděkováním, jedna s kreditama a pak začátek obsahu ... nic moc.
Kdybych měl možnost si to prolistovat, jako mám v knihkupectví, byla by to jiná.

A přesně proto je velmi krátkozraké soudit podle zájmu o sdílení pdfek něco o ochotě si věci koupit nebo třeba přispět autorovi přes Patreon.
Autorská citace #16
6.7.2017 16:50 - LokiB
Gurney: pointa je, že podle mého názoru měla situace s neochotou vydávat peníze daleko větší vliv na produkci doplňků, než ShadoWWWem zmiňovaná slabota Prokletí Karaku. Můžeš s tím pochopitelně nesouhlasit.

Aktuální situace je asi jiná než tehdy, svůj názor, že neochota přesto významně přetrvává, si ponechám, ale byl to jen doplňující komentář, o který mi přijde zbytečné se dál přít.
Autorská citace #17
6.7.2017 20:11 - ShadoWWW
Abych to tu nespamoval, odpovím zde.
Autorská citace #18
30.9.2017 21:31 - ShadoWWW
captcorajus dává několik rad, jak udělat z DnD 5E OSR hru:
1) Pro nahazování vlastností používat standardní množinu nebo 3k6.
2) Žádné odbornosti.
3) Držet kouzelné předměty na minimu.
4) Pro obnovu živou používá dvě variantní pravidla z PPJ:
a) Pomalé přirozené léčení: Postavy si neobnoví životy na konci důkladného odpočinku. Místo toho postava může utratit Kostky životů k léčení na konci důkladného odpočinku, stejně jako u krátkého odpočinku.
Toto volitelné pravidlo prodlužuje dobu, kterou postavy potřebují k zotavení se z poranění bez užitku magického léčení, a dobře funguje pro drsnější, realističtější
tažení.
b) Závislost na léčitelské soupravě: Postava nemůže utratit žádnou Kostku životů po krátkém odpočinku, dokud někdo neutratí jedno použití léčitelské soupravy na obvázání a ošetření jejích ran.
Autorská citace #19
30.9.2017 23:22 - LokiB
ad 1 a 2 ok ... u té 3) úplně nevím proč. je to nějak vysvětleno? 4) ok

i když osobně bych se k nahazování postav 3d6 na všechny vlastnosti už asi nechtěl vracet :)
hlavně proto, že to často nedělá dobro v družině. ten pocit "křivdy" u hráčů, kterým to nepadlo, býval někdy značný
Autorská citace #20
30.9.2017 23:40 - Maelik
LokiB píše:
hlavně proto, že to často nedělá dobro v družině. ten pocit "křivdy" u hráčů, kterým to nepadlo, býval někdy značný


Dá se držet pravidla, že když je součet vlastností pod určité číslo, tak hází znovu, popřípadě, že tam musí být alespoň jedna vlastnost nad 15, apod. Nebo ten pocit křivdy vycházel z toho, že naházené statistiky neodpovídaly zamýšlené postavě?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091262102127075 secREMOTE_IP: 3.88.254.50