Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
6.9.2017 14:20 - sirien
LokiB píše:
Na druhou stranu ... to co udělaly filmy třeba jako Thor, Avengers a spol mi tuhle mytologii dost znechutilo.

To je spíš jen taková třešnička na dortu. Každopádně zrovna tohle dělá pro tu mytologii hodně, protože i když v nechutně zprzněné a vykradené podobě jí to drží v povědomí a víc lidí pak de a něco si o tom třeba zjistí.
6.9.2017 16:37 - LokiB
sirien: no, a to právě vidím jinak. snaha o laciný peníze tím, že zrecykluju něco "obecně známého" do přežvýkané podoby, aniž bych to nějak obohatil, jen z toho udělam pop-cornovej shit, je imho zlo

rozdíl je, když udělá Jackosn PP a Hobita, i kdyz treba pro mnoho zprznene, tak je to presne ono. ale stejne to ocenim a mam to za velke plus k danemu tematu.
Byl by to ekvivalent filmu primo o prostredi germanskych bohu a jejich boji, tehdejsim

ale kdyz by dneska nekdo natocil Frodo Baggins goes to Hollywood a Sauron vs Godzilla ... tak i kdyz na to budou chodit davy lidi, neberu to jako fajn prispevek k tematu.

jo, tvemu pohledu rozumim, to, ze se etos nejak dostane k lidem, ke kterym by se jinak nedostal. jen mi prijde, ze to obraz uz je tak znetvoreny (Loki i Thor ve filmech jsou fakt smutne karikatury), ze si z toho pozitivniho o dane mytologii neodnese nikdo nic

BTW: rusky film
6.9.2017 16:47 - sirien
Já neříkám, že se mi tenhle přístup k mytologii líbí. Já prostě konstatuju objektivní fakt, že to, že se to té mytologii děje, jí drží v obecném povědomí a táhne to k ní mnohem víc lidí, než k mytologii, které se tohle neděje.

Že hromada lidí dostane pokřivený obraz Thora a Lokiho z Marvelovskejch komiks filmů je určitě pravda a té mytologii to "neprospívá" - přímo. Nepřímo to znamená, že řádově víc lidí půjde třeba na wikipedii si přečíst, kdo ty postavy původně sou a někteří třeba půjdou si přímo přečíst ty původní mýty, takže počet lidí který je s tou mytologií seznámený je díky tomu prostě vyšší.

Totéž platí pro Řecké mýty - to že máš filmy jako Jáson a Argonauti nebo Souboj titánů je jedna věc, ale Herkules a Xena to poslaly fakt na steroidy.

Ze slovanské mytologie nemáš v podstatě vůbec nic (ok, dobře, v Amerických bozích se teď objevil Černobog... ale to je takový dost výkřik ze tmy).


Tj. nejde o to, jestli se ta forma mě nebo Tobě líbí, jde o to, že její konečný důsledek je, že severská mytologie je i ve své původní formě prostě mnohem známější a v živějším povědomí.
6.9.2017 16:58 - LokiB
Jenže Xena, je ještě furt aspoň trochu "v žánru". kdyby se celá Xena odehrávala v současnosti nebo budoucnosti, bylo by to o dost zoufalejší.

to raději nechám slovanskou mytologii pro fajnšmekry, ať si ji najdou v lokálním JaD počinu ;) než z toho mít polednici a klekánice a lesní žínky ve stylu Avenegers

k mytologii samotné:
slovanska-mytologie-muze-zaujmout

moc zajímavé to není, co? co se dá dělat
6.9.2017 20:48 - chrochta
Ze slovanské mytologie skoro nic nezůstalo (z mytologie pevninských Keltů ostatně taky ne). Máme hrstku jmen bohů, u nichž obvykle ani nevíme, co měli v popisu práce (a Chors je chlap nebo ženská?), pár mýtů, nějaké ty hrdinské byliny (z nichž Slovo o pluku Igorově je dost podezřelé). Co zůstává, je folklor, pověsti, legendy, pohádky se spoustou víl nejrůznějšího druhu (vodní, lesní, vzdušné, stromové, jezinky...), duchů (bludičky, vodník, lešij, hadi hospodáříčci, ta kuřata, co kradou pro majitele zrní a peníze u sousedů, géniové loci), skřítků a přízraků. A to se dá použít. případně se dá pracovat s vhodnou literaturou (např. Poklady stolinů od polských sousedů).
6.9.2017 21:18 - Skaven
Xyel píše:
Zeptám se blbě, ale kdo je cílovka JaD? Protože tohle už je asi třetí věc co se tu diskutuje, kde by odpověď měla vycházet z charakteristik cílových zákazníků...


Cílová skupina potenciálních hráčů by měla být totožná s cílovou Dnd 5e. Tedy co nejširší :)
6.9.2017 21:21 - Merlin
Skaven píše:
Cílová skupina potenciálních hráčů by měla být totožná s cílovou Dnd 5e. Tedy co nejširší :)


tak to jsem asi v semestru nedával pozor...:)
7.9.2017 00:19 - Gurney
Musím se přiznat, že se mi marvelovské pojetí severských bohů docela líbí. Scénář by sice mohl být podstatně lepší, ale jinak bych si totálně dal seriál přesně v tomhle duchu, kde Thor a jeho parta cestují mezi dimenzema, řeší problémy, zabíjejí potvory, v rámci plotu bojují s krystalickýma dvoumetrovýma alienama a občas skončí v někym děsnym zapadákově tech level doba železná, kde po nich zůstávají legendy o bozích a ledových obrech. Jen bych se nemohl rozhodnotu, jestli to pojmout víc jako sword&planet nebo science-fantasy - Thor s nějakým artefaktózním technokladivem nebo s badass arc gunem, to je fakt dilema.
7.9.2017 00:23 - York
chrochta píše:
Co zůstává, je folklor, pověsti, legendy, pohádky se spoustou víl nejrůznějšího druhu.


Tohle asi nejlíp vystihuje, jak vznímám rozdíl mezi slovansky laděným settingem a DnDčkovsky laděným settingem. Prakticky celá slovanská mytologie je totiž z pohádek a lidových povídaček, takže cokoliv na tom postaveného na mě vždycky působí jako pohádky a lidové povídačky. A to prostě není to, co bych chtěl zažít při hraní RPGčka.

DnDčkový setting sice vykrádá kde co, ale přežvejkává to do mnohem dospěleji působící podoby.

Když už by se slovanská mytologie měla dostat do DnDčka, tak nejlépe podobným stylem jako třeba Maztica těží z mytologie jihoamerické, tj. jako vzdálená země v jinak klasickém DnD settingu. A pojmout to jako rozšiřující settingovou příručku, nikoliv jako základ defaultního settingu prezentovaného v core příručkách.
7.9.2017 00:51 - LokiB
Gurney píše:
Musím se přiznat, že se mi marvelovské pojetí severských bohů docela líbí. Scénář by sice mohl být podstatně lepší, ale jinak bych si totálně dal seriál přesně v tomhle duchu


jedna věc je kouknout na seriál, což je taková celkem prázdná oddychovka, a druhá je podle toho hrát RPG. do toho bys taky šel? jako, ok, jestli jo. já teda ne, ale to je moje preference.
A taky bys vyžadoval, aby byl Thor pokud možno dost hezoun?

York píše:
Prakticky celá slovanská mytologie je totiž z pohádek a lidových povídaček, takže cokoliv na tom postaveného na mě vždycky působí jako pohádky a lidové povídačky. A to prostě není to, co bych chtěl zažít při hraní RPGčka.


Nebo ti přijde málo "cizokrajná".
Proto i u nás postavám rádi dávají jména jako Burgabass nebo Alirión a tak .. a ne třeba Venca Novák.
Čím se ti tak liší slovanská pohádka o Iljovi Muromcovi, od řecké pohádky o Théseovi? přijde ti Polednice jakožto třeba "ohnivá víla" resp "ohnivý neklidný duch" málo cool? Dřevěný bohatýr je horší než golem nebo troll?

Beru, že je to prostě dle osobních preferencí, proti tomu se nedá nic namítnout. Podstata mytologie, ta hluboká, ne ta dětsky pohádková v této podobě do dnešních časů přežitá, je nakonec stejná u slovanů jako u germánů.

ale jestli chce Skaven systém pro co nejširší publikum, nemá asi cenu ho stylizovat nikam. a do málo obvyklého směru asi vůbec. to by cílovku asi dost osekalo
7.9.2017 11:19 - Crushir
Já si teda celkem dobře dovedu představit hraní DnD se slovanskou mytologií. Kromě různých víl (což můžou být různí běsové apod) se to tam taky hemží nemrtvíma a vlkodlakama. Celkově by to mohlo být laděný trochu jako Ravenloft. Prostě po klekání se do lesa neleze bo je tam hafo nemrtvejch a běsů a stáhnou tě z kůže.
7.9.2017 11:39 - Log 1=0
York píše:
Tohle asi nejlíp vystihuje, jak vznímám rozdíl mezi slovansky laděným settingem a DnDčkovsky laděným settingem. Prakticky celá slovanská mytologie je totiž z pohádek a lidových povídaček, takže cokoliv na tom postaveného na mě vždycky působí jako pohádky a lidové povídačky. A to prostě není to, co bych chtěl zažít při hraní RPGčka.

Tohle zní jak od někoho, kdo zná pohádky a lidové vyprávěnky jen z té verze od Boženy Němcové a jí podobných. Tyhle žánry umí být někdy dospělé až moc.
7.9.2017 13:24 - Merlin
Log 1=0 píše:
Tohle zní jak od někoho, kdo zná pohádky a lidové vyprávěnky jen z té verze od Boženy Němcové a jí podobných. Tyhle žánry umí být někdy dospělé až moc.


Tak tak..ony původní pohádky většinou nekončily moc dobře. Ostatně ruské pohádky jsou toho také plné, aspoň co si pamatuji.
Víc by napsala má choť, která pohádky na výšce studovala, ale co jsme se bavili, tak až novější pohádky končí dobrým koncem.
7.9.2017 13:27 - Merlin
Sirien: Juraj Červeňák píše fantasy z období Slovansko avarské Evropy, plné hustých lesů, běsů, mystiky a temnoty. Musím říct, že se mi čte fakt dobře a dýchá z toho docela temná atmosféra osamělých osad a usedlostí, kolem nichž jsou blata a mokřady a husté neprostupné pralesy, kde je neradno chodit po setmění.
Ale já nejsem náročný čtenář.
7.9.2017 13:41 - ShadoWWW
Karkulka je klasika (mně přijde drsná ta verze, kde Karkulka sní svou vlastní babičku). Ale i ostatní známé pohádky, které byly původně hororové:

O ŠÍPKOVÉ RŮŽENCE:
Jistému králi se narodí krásná dcerka jménem Talia. Moudří hvězdopravci předpoví, že jí hrozí nebezpečí od kolovrátků, a co čert nechtěl, o 18 let později si princezna opravdu zarazí pod nehet kus lněného vlákna a umře. Žádný kouzelný spánek, prostě umře. A bude hůř.

Taliino tělo najde při loveckém výletu mladý král, při pohledu na její krásu v něm zahoří vášeň a... no, však víte co. Po skončení dnešní mládeži (a normálním lidem) nepřístupného intermezza si král zapne poklopec a odcválá zpět na hrad ke své ženě.

Teď skočíme o devět měsíců dál, kdy stále mrtvá Talia nepochopitelně povije dvojčata. Ve snaze napít se mateřského mléka jí jedno z dětí začne sát palec, vycucne jí třísku zpod nehtu a Talia obživne. Po nějaké době si to opět přicválá král a celý bez sebe štěstím si Talii a obě děti odveze s sebou na hrad. Jeho žena si to ovšem nechce nechat líbit a přikáže kuchaři, aby obě děti zabil, uvařil a naservíroval nevěrnému králi k obědu. Naštěstí se ale na vše přijde, zlou královnu zaživa upálí na hranici a všichni žijí šťastně a spokojeně až do smrti.

O SNĚHURCE:
Zlá královna (ta, jak se ptá zrcadla, kdo je nejkrásnější) je v originální verzi Sněhurčina matka. Když přikáže Sněhurku zabít, poručí si na důkaz vykonání svého rozkazu předložit Sněhurčina játra, srdce a plíce a uvaří si je k obědu. Celá pohádka končí scénou, kdy královně obují rozžhavené železné boty a ona se utancuje k smrti.

O POPELCE:
Ve snaze vměstnat se do Popelčina střevíčku si její sestry odřezávají prsty na nohou a hoblují si paty. Samozřejmě to nepomůže a ve šťastném závěru pohádky jsou jim po zásluze vydloubány oči a jsou předhozeny dravým ptákům.

MALÁ MOŘSKÁ VÍLA:
Milou Ariel nepromění v původní verzi král moří do lidské podoby, ani si nevezme prince za manžela. Princ se zamiluje do jiné, a Ariel ho má zabít, aby se proměnila zpět na mořskou vílu. Což nedokáže a spáchá radši sebevraždu.

O TŘECH MALÝCH PRASÁTKÁCH:
Když se zlý vlk nedostal do domečku třetího prasátka lstí, zkusil tam vlézt komínem. Mazaný vepřík měl ale v krbu připravený kotel vařící vody a vlk (a dvě prasátka v jeho břiše) skončil jako bujón.
7.9.2017 13:49 - sirien
ShadoWWW píše:
o 18 let později

By mě zajímalo, jestli je s tou nekrofilií fakt nutné dávat tam princeznu ve věku legální dospělosti (a vsadim se, že tam dřív bylo něco jako 16 nebo 14).

ShadoWWW píše:
O SNĚHURCE:

Gaimanova verze mi přijde drsnější...

ShadoWWW píše:
O POPELCE:

Co já znám původní verzi tak tam rozhodně nejde o střevíček. Aniž bych psal víc, to řezání a broušení v tu chvíli... no...
7.9.2017 14:12 - Čindi
POPELKA: má snad původ v čínském příběhu, který se týkal stahování chodidel
7.9.2017 15:31 - LokiB
No tak zrovna tyhle pohádky je otázka, jestli mají něco slovanského ... nejsem odborník, imho moc ne :)
I když teda čínské asi taky ne ;)

Ad prasátka: vida, já měl za to, že po vlkem zapálil a v komíně ho udusil či uškvařil ...
Ad malá mořská víla: a není to v původní verzi tak, že ona se neštěstím a smutkem nakonec rozplyne v mořskou pěnu?
Ad Sněhurka: fakt si je uvaří k obědu? a to jako ještě před setkáním s trpaslíky?

Hele, že někoho nebaví slovanská mytologie, resp. o ní má dost ... zmatené ... představy, ok.
Když mluvíme (stále ještě) o jejím zapojení do RPG ... ano, bylo by to dost práce i třeba jen pro Bestiář, a musel by to dělat někdo, kdo prosadí svou bez ohledu na druhé a jejich komentáře "takhle to přeci nebylo ..." resp. "tohle jsi udělal z vodníka? Pepy Dvořáka?"

mně by to přišlo cool a fajn (rozhodně lepší než germánsko / nordická či jiná populární) ... ale opravdu pochybuju o tom, že by to zasáhlo "co nejširší spektrum hráčů", jak požadoval Skaven.
To už bych to raději ponechal "zcela generické" neukotvené do nějakého konkrétního světa
7.9.2017 17:01 - wlkeR
Skaven píše:
co nejširší

Přidáme vouchery do McDonaldu a hned bude cílovka široká. Doslova.

K ničemu inteligentnějšímu se teď nezmůžu. Ale toho autora co říkal Merlin jsem si založil, a až zase budu mít cestu kolem knihovny, půjčím si ho. Má ještě někdo nějaký tipy na místní autory? Hlavně kvůli flavortextum.
7.9.2017 17:43 - Gurney
Slovanská mytologie může být fajn, ale mě by spíš zajímalo, jestli ji má někdo tak dobře nastudovanou, aby nějaké slovanské potvory a reálie napsal.

LokiB píše:
jedna věc je kouknout na seriál, což je taková celkem prázdná oddychovka, a druhá je podle toho hrát RPG. do toho bys taky šel?

Ano. A zřejmě koukáme na dost odlišné seriály.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.07692289352417 secREMOTE_IP: 3.239.119.159