Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
Autorská citace #21
6.6.2017 14:03 - ShadoWWW
V Asterionu by to bylo jednoduché: Chováš-li se podle rytířských zásad, jako pravý hrdina bez bázně a hany, tvárnost z tebe udělá drakorozeného. Chováš-li se jako škodolibý, pomstychtivý hajzlík, tvárnost z tebe udělá kobolda. ;)

Co se týče statistik, neměl by být problém převzít i statistiky, co nejsou v SRD. OSRIC podle OGL vzal všechny statistiky převzal statistiky AD&D sakumprásk a nebyl s tím problém. Když se ptali Mearlse, proč do SRD nedali všechna kouzla a nestvůry, řekl, že tam dali to, co bylo v SRD 3.5, aby to bylo co nejvíc kompatibilní, ale neměli by problém i se zbytkem, pokud by to neporušovalo jejich IP (tj. trademarkové názvy). Mnoho autorů taky vydávalo pro 5E pod OGL 3.5 už v době, kdy OGL a SRD 5.0 ještě neexistovala.
Autorská citace #22
6.6.2017 14:11 - Vojtěch
*hobgoblina/orka.
Autorská citace #23
6.6.2017 14:37 - Merlin
skuruti :)...

takoví vlci moře, postrach osad a pobřeží :) a obchodních lodí :) tak bych je viděl :)
Autorská citace #24
6.6.2017 14:52 - sirien
ShadoWWW: Ty už si Asterion nějakou dobu neviděl, co? :)
Autorská citace #25
6.6.2017 14:53 - wlkeR
ShadoWWW: Ách, tak to jsem nevěděl. Ale zase když se třeba do gobliní kultury přihodí ještě nějaký ten homebrew šaman, ke škodě to taky nebude. Myslím, že zrovna tenhle druh potvor půjde v našich končinách nejvíc na dračku, tak proč mu nedopřát víc možností.

Vojtěch: Um, mám to brát jako žádost o přihození skurutů a orků k tvému údělu, nebo opravuješ nějakej post, kterej nemůžu najít?
Autorská citace #26
6.6.2017 14:59 - Vojtěch
Opravoval jsem ShadoWWWova kobolda.
Autorská citace #27
6.6.2017 15:07 - Log 1=0
Ale bylo by to lepší, linie humanoid-DnDKobold-drak dává mnohem víc smyslu než humanoid-ork-drak.

Jak dlouho tu bude tahle nabídka viset? Teď bych na něco takového neměl čas, ale za pár týdnů/měsíc možná jo.
Autorská citace #28
6.6.2017 15:17 - wlkeR
Dokud se s tím nepohne. Pokud nějaké deadliny existujou (jakože asi jo), zatím mi jimi nikdo nehrozí.
Autorská citace #29
6.6.2017 15:35 - sirien
Log 1=0 píše:
linie humanoid-DnDKobold-drak dává mnohem víc smyslu než humanoid-ork-drak

Nedává. "Přírodní" zákony toho světa říkají, že tam je nějaká karmická tvárnost, která se na Tobě projevuje, když zajdeš do extrému - a prostě Tě učiní drsnějším.

Na kladnou stranu se stáváš hrdinou nějakého boha s nějakými nesmysly a následně drakem s možností proměny.
Na zápornou stranu se stáváš "skřetem", fakticky docela drsnym orkem a následně drakem.

(Je to trochu asymetrický, ale whatever). Aby si šel na negativní stranu přes kobolda, tzn. nějakou low-grade smažku, moc nesedí.
Autorská citace #30
6.6.2017 16:19 - Vojtěch
Log 1=0: tak daleko větší smysl by dávalo malý chcípák (halfling/gnóm)->kobold->drake->dragon a větší zmetek->lizardman->drake->dragon :p
Autorská citace #31
6.6.2017 16:28 - Maelik
1) těmi CPéčky se myslí jen "žoldák", nebo "Ragnar Rudý, nejbrutálněší z hrdlořezů v kraji, k vašim službám. Za pouhých 200 zlatých se vaši nepřátelé stanou minulostí."?

2) Rád bych si třeba vzal nějakou tu nemrtvou pakáž, ale nedostanu se k tomu dřív než během léta, neb mi momentálně probíhá zkouškové. Pokud tato prodleva ničemu nevadí, zabral bych si prozatím Fexty.
Autorská citace #32
6.6.2017 16:34 - Log 1=0
Sirien
Pravda, viděl jsem to drakovatění (spojitý přechod by se mi tam líbil víc než nějaké skokové změny), a nedošlo mi, jaká je DnD Kobold nicka. Ale to by se dalo změnit... No, ale to vymýšlím něco jiného než Asterion.
Vojtěch
Taky pravda.
Autorská citace #33
6.6.2017 17:09 - Merlin
wlker:no já se o ty skuruty hlásil :), ale tak když ne, tak neee :)
Autorská citace #34
6.6.2017 17:56 - wlkeR
Merlin: Ach so, já myslel, že opravuješ Vojtěchovo hobgobliny. Hned to bude.

asdfasdf: Prodleva do léta nevadí, ale zatím tě k nim napíšu s otazníkem, kdyby náhodou někdo mohl dřív.
Autorská citace #35
6.6.2017 19:20 - ShadoWWW
Co s démony a ďábly? V DnD je to jasné. Ďáblové jsou zákonně zlí představitelé Devíti pekel (z židovské tradice) a démoni zas chaoticky zlí představitelé Propasti (nejspíš z islámské tradice?).

Ďáblové jsou v českém pohádkosloví jiní. Peklo je jen jedno a kromě zlých ďáblů existují i chaotičtí, občas až tragikomičtí čerti (nemluvě o "napravených" čertech). Nemělo by se to odrazit i v JaD?

A co démoni? V Česku je nejrozšířenější křesťanská tradice, tedy že démoni jsou padlí andělé, kteří se vzepřeli Bohu. Často se tak smývá jasná hranice mezi ďábly a démony.

DrD se inspirovalo démony v hermetismu. Démoni jsou v hermetismu entity obývající astrál a reprezentující určité vlastnosti a síly přírody či psychiky člověka. Démona je možné vyvolat (evokace) např. rituální magií a přimět ho k zodpovězení otázky nebo k vykonání nějakého úkolu, který spadá pod jeho schopnost a pravomoc. Démoni nejsou na rozdíl od andělů součástí organizované struktury vytvářející a udržující vesmír, a proto je možné je pověřit i úkoly, které jsou v rozporu s vesmírným božským plánem (dle tradiční západní magie). S démonem se může rovněž uzavřít tzv. pakt. Mág či čaroděj s démonem uzavře dohodu, podle níž mágovi po určitý čas bude sloužit a poskytovat mu v životě rozličné výhody. Oplátkou však démonovi, po uplynutí stanovené lhůty, odevzdá svou duši. Známým příkladem je např. Faust. Různé magické školy a systémy používají své hierarchie a skupiny démonů. Jiné démony zná tradiční západní magická tradice, která své démony čerpá především z křesťanství, kabaly, sumerských, asyrských, babylónských a egyptských náboženství a magií a jiné démony používá voodoo, magie čínská, tibetská, různé šamanské cesty atd. Démoni jsou v současném hermetismu chápáni buď jako samostatné bytosti, které skutečně existují, jako určité formy duchů (démonologický magický koncept) nebo bývají mnohými okultisty chápáni jako zástupci kolektivního nevědomí, archetypy a podvědomé komplexy, zosobnění temné a pudové části osobnosti (psychologický magický koncept vycházející především z poznatků Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga), či jako zosobněné energie. Zastánci skeptické Chaos magie se přiklánějí spíše k informačnímu magickému modelu, který považuje démony za subjekty na stejné bázi jako programy a magie je pak práce s daty.

Jak je pojmout v JaD?
Autorská citace #36
6.6.2017 19:54 - wlkeR
Já jsem pro to, aby se obojí dalo do jednoho kmenu a trochu prostříhalo. V těch filosofiích se neorientuju, ale mám pocit, že v D&D je obojí až na přesvědčení jedna a ta samá pakáž a je zbytečný zmiňovat něco dvakrát, jednou růžový, jednou bledě modrý.

Démoni by tvořili "fodder" pekelných armád a ďáblové by je organizovali (ale ne vždycky by se to dařilo). Vyvolat by se dalo jedno nebo druhý, přičemž ďábel by byl spíš jako mozek, démon jako hrubá síla. Toliko řečeno, pár silných démonů by existovat mohlo, a ti by byli extra nebezpeční a bálo by se jich i samo peklo.
Autorská citace #37
6.6.2017 20:01 - York
ShadoWWW píše:
DrD se inspirovalo démony v hermetismu.


Není to tak.

Jména sfér v DrD jsou původně jména andělů (kdo nevěří, ať googlí). Andělé jako takoví nemají se sférami (koulemi) nic společného. Nejsem si teď úplně jistej, odkud ti andělé jsou. Možná z Kabaly, kde nejsou sféry, ale emanace stromu života. Určitě je to ale původně hebrejská tradice, což není hermetismus.

S historickým původem sfér je to taky komplikované, každopádně tam ale nikdy nebyl žádný vztah s anděly a rozhodně jich nikdy nebylo tak moc (přes 20), protože o sférách se mluví na základě sledování pohybu nebeských těles a těch nemohlo existovat víc, než šlo reálně pozorovat (takže měsíční, nějaké planety a hvězdná obloha, která se celá jeví jako jedna neměnná sféra). A co hůř, nedává smysl, říkat jim sféry astrální, protože astrální je jen ta úplně nejvzdálenější - hvězdná, proto astrální (ASTRAL, from late Latin astralis, from astrum ‘star.’). Ta byla jedinou neměnnou pozorovatelnou součástí univerza, proto se soudilo, že je sídlem bohů (nebo jiných bytostí božského řádu).

Takže suma sumárum, dračáková kosmologie je guláš uvařený z naprosto nesouvisejích inspiračních zdrojů. Což ale ničemu nevadí, nejde o historickou věrnost.


ShadoWWW píše:
Zastánci skeptické Chaos magie se přiklánějí spíše k informačnímu magickému modelu, který považuje démony za subjekty na stejné bázi jako programy a magie je pak práce s daty.


Err, taky ne...

Chaos magie je ve skutečnosti něco úplně jiného, než co si před tím lidé představují. Příkladem chaos magic je Obeah, což je hodně vágně řečno forma voodoo praktikovaná na Jamaice. Zdojem moci obeahmana jsou Orisha, mocní duchové původně z Africké mystické tradice. Podstatné je na tom ale tohle:

Píše:
the Obeahmen are the TRUE Chaos Magicians since they can use any system they want and fuel it with the power of Obeah, without the danger of disrespect for the gods.


Chaos magikovi tedy dává moc něco jiného, než kouzla (nebo obecně magické postupy), která navenek používá.

K informačním technologiím se to pak má tak, že je prostě chaos magik považuje za formu magického systému (tedy té vnější, formální vrstvy) a jelikož jeho moc pochází z jiného zdroje, tak je dokáže použít, přestože se o skutečnou magickou tradici nejedná (ani nemůže, počátek počítačového věku je rok 1970). Každopádně ale není pravda, že by chaos magik považoval démony za subjekty na stejné bázi jako počítačové programy - démoni jsou stejného řádu jako Orisha, když už (ostatně mnoho Orisha lze úspěšně považovat za démony). A není ani pravda, že každý chaos magik musí být nutně technogeek.
Autorská citace #38
6.6.2017 20:27 - ShadoWWW
York: Jejich fungování bylo založeno na hermetismu. Jména, máš pravdu, byla podle andělů. Ale jako bytosti to byly duše zemřelých (stupeň inteligence tvora definoval číslo sféry, do které se jeho duše po smrti dostane).
Autorská citace #39
6.6.2017 20:28 - York
ShadoWWW píše:
Jak je pojmout v JaD?


Já bych navrhoval buď převzít DnD kosmologii* (a tedy i DnD démony a ďábly, kteří v ní mají své místo), nebo se těmhle věcem úplně vyhnout.

* Respektive teda kosmologii Forgotten Realms.

- První varianta má výhodu, že pak půjdou použít i jiné DnD settingové zdroje.
- Druhá varianta má výhodu, že nediktuje hráčům, jak má jejich svět vypadat.


Zásadní otázka je, jaká je základní obchodní strategie JaD:

- Vydávat vlastní moduly a dobrodružství? Pak by kosmologie měla být už v core příručkách (a téměř určitě ta DnDčková, právě kvůli těm materiálům).

- Vydat jen core příručky a počítat s tím, že si světy a dobrodružství budou hráči většinou tvořit sami? Pak by mělo být v core příručkách co nejmíň kosmologických omezení, aby to nedopadlo jak s DrD+.
Autorská citace #40
6.6.2017 20:33 - ShadoWWW
wlkeR: Z hlediska typu tvorů je to oboje fiend (běs) a devil (ďábel) a demon (démon) jsou druhy tvorů; něco jako goblinoid (skřet) a druhy goblin (goblin) a hobgoblin (skurut). Tolik z hlediska herních mechanik. Z hlediska DnD lore se ale jedná o dva znesvářené druhy bytostí, které se nestrpí. Jední jsou čiré zlo (ďáblové), druzí čirý chaos (démoni). Jedni usilují o propadnutí tvorů zlu (ďáblové), druzí ve zničení světa a totální chaos (démoni). Rozhodně to nejsou žádní kamarádíčkové. Víc by ti určitě pověděl Vojtěch nebo Chrochta.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083608865737915 secREMOTE_IP: 3.81.221.121