Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
23.8.2017 14:15 - LokiB
Aegnor: ale jo, rozvedu ... DnD může fungovat pro low-fantasy hru, když si hráči dobrovolně nebudou brát / vybírat schopnosti, který s tou podstatou low-level neseděj, i když by to z "gamistického hlediska" bylo "účelnější".
klidně může být v low-fantasy wizard ... jen je třeba, aby si bral taková kouzla, která to nebudou otáčet k high-fantasy.
a DM musí adekvátně používat a budovat encountery, který budou s low-fantasy komaptibilní ... je tam jinej power-balance, než v default hře a několik nešetrně vybraných monster nebo předmětů/kouzel atd, ten low-fantasy nádech zahoděj.

sirien: jasně, můžeme se dohadovat, co znamenal popis, že pád Ancalagona doslova "bořil hory svým tělem" ... může to být literální nadsázka. a taky nemusí. ok, to asi nerozsekneme. dával jsem ho jako příklad toho, že někteří jmenovaní draci jsou (aspoň částí čtenářů) vnímaní jako jedineční, a používat je pak jako příklad není úplně fér. V tomto smyslu byl Šmak celkem běžným drakem daného věku a nezdálo se, že by byl charakterově nějak ujetější než ostatní ...resp. nikde nebylo řečeno "Šmak byl narozdíl od ostatních draků dětinský magor" :)
23.8.2017 14:35 - sirien
LokiB píše:
klidně může být v low-fantasy wizard ... jen je třeba, aby si bral taková kouzla, která to nebudou otáčet k high-fantasy

Ne, to fakt fungovat nebude. Ta kouzla jsou všechna formulovaná jako dost high-level, musel bys vytvořit kompletně nový spell-listy.

Co můžeš je omezit počet magiků. A jejich hráči se můžou tvářit, že je magie vzácná a můžou to hrát tak aby jí neházeli všude okolo. Můžeš protáhnout periody pro resty a tím snížit obnovy spell-slotů (ale i obecnou regeneraci postav).

Můžeš dát nějakou fluff-cenu za magii. Např. můžeš říct, že magie vysává okolní život takže průvodním jevem každého kouzla je umírání rostlin okolo (např. kruh o poloměru (1+level kouzla)^2 metrů) a chřadnutí živých bytostí (bez přímého vyjádření v životech, ale za miniony/commonery si můžeš při magii házet třeba nějaký save CON proti 10+spell level kdy neúspěch vede k nějaké nemoci atp.), která donutí hráče s magií zacházet velmi opatrně.

Ale 5th level kouzlo v DnD prostě je a bude 5th level kouzlo a rozhodně to nepotkává low fantasy.
23.8.2017 14:39 - York
LokiB píše:
V tomto smyslu byl Šmak celkem běžným drakem daného věku a nezdálo se, že by byl charakterově nějak ujetější než ostatní ...resp. nikde nebylo řečeno "Šmak byl narozdíl od ostatních draků dětinský magor" :)


Problém je, že Hobit jako kniha se celá vymyká ze zbytku díla. Obsahově na to jakž takž pasuje, ale stylově je někde úplně jinde. Při čtení Silmarillionu nebo většiny Pána prstenů si fakt nepředstavím mluvící draky a veselou příhodu se zlobry.


Tolkien píše:
“The Balrog reached the bridge. Gandalf stood in the middle of the span, leaning on the staff in his left hand, but in his other hand Glamdring gleamed, cold and white. His enemy halted again, facing him, and the shadow about it reached out like two vast wings. It raised the whip, and the thongs whined and cracked. Fire came from its nostrils. But Gandalf stood firm.

'You cannot pass,' he said. The orcs stood still, and a dead silence fell. 'I am a servant of the Secret Fire, wielder of the flame of Anor. You cannot pass. The dark fire will not avail you, flame of Udûn. Go back to the Shadow! You cannot pass.'

The Balrog made no answer. The fire in it seemed to die, but the darkness grew. It stepped forward slowly onto the bridge, and suddenly it drew itself up to a great height, and its wings were spread from wall to wall; but still Gandalf could be seen, glimmering in the gloom; he seemed small, and altogether alone: grey and bent, like a wizened tree before the onset of a storm.

From out of the shadow a red sword leaped flaming.

Glamdring glittered white in answer.

There was a ringing clash and a stab of white fire. The Balrog fell back and its sword flew up in molten fragments. The wizard swayed on the bridge, stepped back a pace, and then again stood still.

'You cannot pass!' he said.

With a bound the Balrog leaped full upon the bridge. Its whip whirled and hissed.



Tahle ukázka dobře ilustruje, o čem mluvím (byť je to balrog a ne drak). Probíhá v ní dialog, ale balrog přitom neřekne jediné slovo (byť mluvit zřejmě umí). Jakákoliv replika z jeho strany by celou scénu zkazila a něco ve stylu dětinského žvatlání by bylo už úplně mimo.

Tohle je asi důvod, proč mi nesedí personifikovaní (a vůbec mluvící nebo jinak polidštění) draci, balrogové a další monstra podobné kategorie.
23.8.2017 15:04 - sirien
York píše:
Při čtení Silmarillionu nebo většiny Pána prstenů si fakt nepředstavím mluvící draky

Příhoda se zlobry dobrý jako... ale co se mluvících draků týče, tak třeba takovej Glaurung toho nažvanil, až se chudák Túrin v slzách utápěl (pun intended).
23.8.2017 15:10 - York
sirien píše:
třeba takovej Glaurung toho nažvanil, až se chudák Túrin v slzách utápěl


Že by? No, je možný, že už jsem to vytěsnil z paměti.
23.8.2017 15:20 - LokiB
sirien: klidně můžeš omezit přístup k vysokým kouzlům. takže i wizard na vysoký úrovni bude mít kouzla třeba jen z úrovní 1-3 ... tomu nic nebrání.

York píše:
jakákoliv replika z jeho strany by celou scénu zkazila a něco ve stylu dětinského žvatlání by bylo už úplně mimo.


protože sis to tak sám pro sebe zažil a vštípil. kdyby tam JRRT býval vepsal dialog na téma "za starých časů tě můj plamen spálil a spálí tě zase" než by balrog skočil na můstek, tak by sis to tak zažil od prvního přečtení a dneska by ti to už nevadilo.

to je prostě o tom, že si na něco zvykneme a přijde nám, že to vlastně nemůže být jinak, aby to nebylo zkažené. ale je to jen obraz v hlavě, není to vytesané do kamene.

stejně jako Sauron v době LOTR taky skoro s nikým nemluvil ... ale za starších časů to byl dost vemlouvavej paňáca. kdyby někdo natočil fil z doby Númenoru, jak se jim tam vemlouvá ... asi by to taky hodně lidem, který znaj jen film, přišlo vlastně nepatřičný.

Jasně, je velkej problém udělat tato monstra mluvící, aby nebyla karikaturou, aby zůstal ten étos. proto je někdy nechávaj bez promluvy. ale napsat a při hraní RPG zahrát tak, že mluvící drak ani balrog nevadí,ba naopak, ještě scénu umocní
23.8.2017 15:41 - York
LokiB píše:
protože sis to tak sám pro sebe zažil a vštípil. kdyby tam JRRT býval vepsal dialog na téma "za starých časů tě můj plamen spálil a spálí tě zase" než by balrog skočil na můstek, tak by sis to tak zažil od prvního přečtení a dneska by ti to už nevadilo.


Já ale nemluvím o tom, co mi vadí nebo nevadí. Citoval jsem to jako ukázku toho, jak vnímám různě podané protivníky. Je to asi jako když postavy řeknou "Hele drak, svážeme mu tkaničky", a nebo "Oh, shit! Drak!"
23.8.2017 15:42 - sirien
Si vytěsnil zrovna příběh o Túrinovi?

Nicméně je pravda, že Glaurungovy dia... well, monology zrovna moc pohádkové nebyly. Teda, minimálně ne ve smyslu nějaké příčetné moderní pohádky.
23.8.2017 15:46 - LokiB
York píše:
"Oh, shit! Drak!"


Jo, oh, shit! drak! mi taky ke hře moc nesedí a přijde mi to rušivé.
ve skutečnosti by postavy měly mlčet jako zařezané, zcela paralyzované strachem a úctou ;)
23.8.2017 15:48 - York
LokiB píše:
ve skutečnosti by postavy měly mlčet jako zařezané, zcela paralyzované strachem a úctou ;)


Tak v DnDčku jsou přece jen postavy hrdinové obdaření silně nadlidskými schopnostmi.
23.8.2017 15:52 - sirien
LokiB píše:
sirien: klidně můžeš omezit přístup k vysokým kouzlům. takže i wizard na vysoký úrovni bude mít kouzla třeba jen z úrovní 1-3 ... tomu nic nebrání.

u-hm.

Alter Self, Animate Dead, Blink, Burning hands, Create Bonfire, Fly, Fireball, Gaseous form, Invisibility, Magic Missile, Major Image, Misty Step, Witch Bolt...

...takovej namátkovej výběr, můžeš si tipnout co z toho je kterej level (sou tam i nějaký cantripy myslim) a pak mi můžeš popsat, jak je každý tohle kouzlo low-level.
23.8.2017 17:17 - Log 1=0
Naproti tomu Otův neodolatelný tanec, je sice vysoko (mechanicky je docela silný, takže to asi sedí), ale pocitově mi připadá docela low level. Prostě zaříkávám a někomu z toho hrábne. Přízemnější magii si těžko představit.
EDIT: Ale mám pocit, že tu unášíme celkem seriozní vlákno.
23.8.2017 17:46 - sirien
podobně snesitelnej je Eye bite. Hnedka vedle něj na stejném levelu je Investiture of Flames. Jak říkám - musel bys vyrobit komplet nový spell-list.

Což je mimochodem docela hustá challenge - spell list kde by kouzla dodržovala power odpovídající danému spell levelu ale přitom by držela přízemnější low(er) fantasy feeling nebo minimálně takovej víc mysticky-okultní "witchcraft" feeling namísto onoho DnD wizardry feelingu by byl fakt hustá záležitost. Ale nechutné mrtě práce.

...a jo, asi unášíme, no.
23.8.2017 18:07 - Gurney
sirien píše:
Což je mimochodem docela hustá challenge - spell list kde by kouzla dodržovala power odpovídající danému spell levelu ale přitom by držela přízemnější low(er) fantasy feeling nebo minimálně takovej víc mysticky-okultní "witchcraft" feeling namísto onoho DnD wizardry feelingu by byl fakt hustá záležitost. Ale nechutné mrtě práce.

Conan d20, Iron Heroes nebo třeba Blue Rose/True20 dělaly něco velice podobného s magií pro 3e (každá z těch her s trochu jinou stylizací). V zásadě by stačilo vzít spelly z některého z nich a upravit je pro (jednodušší) 5e matematiku. Navíc všechny ty hry řeší magii skrz jednu, maximálně dvě kouzlící classy. Ale to už není moc na téma JaD, jako spíš "fantasy rpg na SRD 5".
24.8.2017 13:55 - hint
Za mě ten vyvěšený bouřný drak funguje, pokud by bylo výslovně zmíněno, že:
a) je to jediný existující Bouřný Drak (třeba draci jako zosobnění živlů), nebo
b) je to jeden konkrétní bouřný drak.

Pokud by se v příběhu objevilo vícero bouřných draků, každý z nich osobnost a ne jen maso na porážku, určitě budou mít různé osobnosti. A tak je nakonec asi lepší mít jednoho rozpracovaného podrobněji jako příklad, než tam plácnout jen obecný popisek.
24.8.2017 13:59 - Aegnor
Já přemýšlím, proč vlastně potřebujete mít explicitně vyjádřeno, že to, co je napsáno, pro vaše draky nemusí vůbec platit ...
24.8.2017 15:33 - hint
Dobrý zásah :)

Asi jsem se chtěl dostat k tomu, že v momentě, kdy to bude pojaté jako nějaký konkrétní drak, může ten popis jít ještě dál do větších podivností, než když se snaží o něco do čeho se má napasovat každý exemplář druhu.
24.8.2017 16:10 - LokiB
Aegnor: ha ... a u DrD to bylo vyzadovano taky, resp. jste se na autory mracili, ze hracum nerekli, ze to jde delat jinak :P
24.8.2017 19:03 - sirien
LokiB: tak ono je rozdíl když se člověk baví o fluffu a když se člověk baví např. o variacích pravidel nebo o radách pro GM začátečníky.
26.8.2017 11:07 - wlkeR
Mkay. Řekl jsem si, že je nejvyšší čas dát pauzu, krok zpátky a kriticky se zamyslet nad tím, co dělám. Bylo to docela těžký, věci se nehýbou úplně ideálně a já cítím zodpovědnost za to, aby se hýbaly. Takže dělám dvě věci najednou (development cizích fluffů a design vlastních) a obojí víceméně poprvé. Aniž bych se za nimi v tom tempu stíhal ohlížet z nadhledu.

Cožžž ústí v tragédii.

První věc, kterou jsem v rámci "volna" udělal, bylo prolezení internetu ohledně, no, tvorby a psaní nestvůr. Ne že bych se nějak přetrh, ale výsledků je málo (a část těch co jsem našel jsou z cesty). Nejzajímavější byly asi články vznikající okolo 3.5kového Monster Manual 5, na kterém tehdy pracovalo snad 20+ lidí, ale pár z nich dalo dohromady několik článků, které ten proces trochu osvětlily.

Hlavní věci, co jsem si odtud odnesly jsou:
- Design a development jsou dvě velmi rozdílné věci a není úplně nejchytřejší je dělat zároveň, už vůbec ne jedním mozkem.
- Na nestvůře není důležitá jenom kvalita jednotlivých částí, ale zejména tah, který k ní dodaný materiál vytvoří. Článek se nezmiňuje o kvalitě textu k nestvůře, i když zmiňuje kvalitu ilustrací jako celkem důležité, řekněme, lano přispívající k celkovému tahu. Další klíčový prvek mě ale přiměl přehodnotit strategii tvorby nestvůr: provázání. Nestvůra, která má vztahy k jiným nestvůrám mívá mnohem větší tah než nestvůra izolovaná*. Je teda třeba ke každé nestvůře vytvořit co nejvíc lan - kvalitní ilustrace, text a vazby na jiné nestvůry/hráčské rasy a taky zajistit, aby všechna táhla jedním směrem.

*Můj důvod pro izolaci (viz. bod 2 v návodu) byla možnost, že nestvůra, na kterou materiál odkazuje, třeba žádný fluff nedostane a bude třeba ji vyřadit. To není dobře. Pokud ta nestvůra dává smysl a může mít bohaté vazby na jiné, podobné nestvůry, tak by tam prostě být měla.

Můj další podnik se týkal analýzy textů v 5E MM, a to jak z hlediska obsahu, tak formy. Co se obsahu týče, identifikoval jsem určité skupiny informací, které se ve fluffu vyskytují a udělal si velmi hrubou statistiku jejich četností. Forma mě překvapila svojí stručností. Když si normálně čtu MM, vsakuju slova jakoby nevědomky, zatímco mozek si skládá obrázek a hledá ideální scénu pro využití vstřebaných informací a text se mu jeví mnohem barvitější, než ve skutečnosti je.

Typický popis nestvůry v MM obsahuje v nějakých 20 větách přibližně 300 slov. Zhruba třetinu tvoří podstatná jména, šestinu slovesa a pouhou desetinu jména přídavná. Úvod obsahuje cca 5 vět, slovy se vchází do stovky. Rozvíjející odstavce můžou být ukecanější (k nějakým 10 větám), ale také mnohem stručnější (2 až 3 věty). Drtivá většina vět je ale celkem nenáročných, tj. o nějakých 10 - 15 slovech**.

** Počty jsem dělal ručně podle anglické verze, kterou mám v knižní podobě a líp se mi čte na zahradě. Takže jsou opravdu hodně hrubé a vycpané "a/an" a "the".

Abych to tak nějak shrnul, mojí současnou prioritou teď bude design. Je třeba vygenerovat materiál čistě na množství s jen malými nároky na kvalitu. Zkrátka vysekat rudu ze skály, oklepat hlušinu a naházet na vozejk. Teprve až bude vozejk plnej se to vyveze na světlo, oseká o nepotřebný části a pošle vybrousit. V mém přístupu k autorům se to změní v tom, že budu mít otázky k uvedeným faktům, která mi přijdou rozšiřitelná. Takže autor napíše "žijí v kmenech," a já se zeptám, "a jak ty kmeny fungují? Jak jsou velké, kdo jim vládne, mají zemědělství, ...?" Jakmile mě k textu přestane cokoli napadat, vyhlásím ho za hotový - ve fázi designu.

Druhá fáze nastane teprve když budu znát relativní množství textu potřebného na určitou stránku - tzn. bude se vědět, jestli nestvůra dostane ilustraci, kolik bude mít stat blocků a jak dlouhé. Pak vezmu dláto a buď sám nebo s autorem/??? osekám nejméně zajímavé kousky, dokud nezbude jádro co jakž-takž pasuje do vyčleněného prostoru. To se pak obrousí do nějaké formy á-la originál MM. Ale to je prozatím daleko.

Abych to uzavřel, pracuju na návodu k psaní fluffu, který snad dostatečně a srozumitelně popíše zrevidované kroky. Zároveň se vrátím k věcem už napsaným a ujistím se, že už se opravdu nemám na co zeptat. A pravděpodobně mít budu.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097075939178467 secREMOTE_IP: 54.160.133.33